درد پاشنه پا

درد پاشنه پا از شایع ترین دردهای پا است و مشکلات زیادی را برای فرد مبتلا ایجاد می کند. در اغلب موارد درد پاشنه قابل درمان است. گاهی ممکن است درد پاشنه پا نشان دهنده ی بیماری در فرد باشد. در این صورت بهتر است برای تشخیص و درمان به دکتر فوق تخصص پاشنه پا مراجعه کنید.

کلینیک جامع تخصصی فوق تخصصی ارتوپدی با داشتن بهترین متخصصین ارتوپدی در تهران کوتاه ترین و مطمئن ترین مسیر درمان را پیش پای شما خواهند گذاشت.

درد پاشنه پا چگونه است؟

پاشنه پا بزرگترین استخوان از میان 26 استخوان پا است. زمانی که تحت فشار زیاد باشد و بیش از اندازه از آن کار کشیده شود و آسیب ببیند، ممکن است درد پاشنه پا را احساس کنید. این درد ممکن است خفیف باشد و با کمی استراحت برطرف گردد. اما گاهی ممکن است درد شدید بوده و باعث ناتوانی فرد در انجام امورساده روزانه مانند راه رفتن شود. در این حالت باید به دنبال درمان بود. درمان توسط پزشک فوق تخصص پاشنه پا و با بررسی علت بروز درد پاشنه پا امکان پذیر است.

علائم همراه با درد پاشنه پا

درد پاشنه پا در قسمت پشت، زیر و جلو پا ممکن است احساس شود و آزار دهنده باشد. در ادامه برخی از علائمی که بیماران مبتلا به این درد گزارش کرده اند را آورده ایم :

• درد مزمن در این ناحیه
  • تشدید درد با فعالیت هایی مانند راه رفتن و بالا رفتن از پله
  • تسکین یافتن درد در هنگام استراحت
  • پارگی های کوچک و میکروسکوپی در پاشنه پا
  • کاهش دامنه حرکتی انگشت شست پا
  • درد حین حرکات مچ پا
  • ورم و التهاب پاشنه پا
  •  وجود خار های استخوانی ناشی از استخوان سازی نابجا

علل ایجاد درد پاشنه پا

عوامل و دلایل زیادی در ایجاد درد در این ناحیه از پا تاثیرگذار است. برای درمان، بررسی دلایلی که سبب بروز درد شده اند، نیاز است. در ادامه به شرح دلایل شایعی که درد پاشنه پا را سبب می شوند، پرداخته ایم:

پیج خوردگی: گاهی وقت ها در اثر فعالبت های جسمی، مچ پا دچار پیچ خوردگی می شود؛ که باعث ایجاد درد در پاشنه پا می شود. این آسیب ها رایج هستند و از خفیف تا شدید وجود دارند.

شکستگی: شکستگی استخوان پاشنه نیز باعث بروز درد می شود. این حالت یک شرایط اورژانسی محسوب می شود و نیاز به درمان فوری دارد.

التهاب تاندون آشیل: تاندون آشیل بزرگ ترن تاندون بدن است که ساق پا را به پاشنه پا وصل می کند. زمانی که این تاندون صدمه ببیند، ملتهب شده و باعث ایجاد درد پاشنه پا می شود.

فاشئیت پلانتار یا خار پاشنه: فاشیای پلانتار یا خار پاشنه یک بافت ضخیم در کف پا است که استخوان پاشنه پا را به انگشتان متصل می کند و قوس پا را ایجاد می کند. زمانی که فشار زیادی روی پاهای شما وارد می شود؛ این بافت ملتهب شده و به رباط کف پا آسیب وارد می شود؛ در نهایت موجب سفتی و درد در پا خواهد شد.

بورسیت پاشنه: بورس ها کیسه های پر شده از مایع هستند که در اطراف مفاصل یافت می شوند. این کیسه ها منطقه ای که تاندون ها، پوست و بافت عضلات به استخوان ها می رسند را احاطه کرده اند. بورس ها از اصطکاک بین استخوان ها و سایر بافت ها جلوگیری می کنند. ممکن است بر اثر ضربه یا فشار کفش، بورس ها دچار التهاب شوند. با بروز این مشکل، در زیر پاشنه یا پشت آن درد احساس می شود.

تومور استخوان پاشنه: تومور در استخوان پاشنه پا ممکن است باعث درد شود؛ که معمولاً شب هنگام عمیق، خسته کننده و بدتر می شود.

اسپوندیلیت آنکیلوزان: این عارضه ابتدا ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به التهاب شدید مهره ها می شود. در نهایت ممکن است فرد درد مزمنی را تجربه کند؛ و در برخی موارد باعث درد در این ناحیه نیز می گردد.

آرتریت واکنشی: گاهی اوقات وجود عفونت در بدن می تواند عامل شروع این نوع آرتریت التهابی باشد. زمانی که در قسمتی از بدن عفونت ایجاد می شود؛ در مفصلی دور از آن التهاب ایجاد می شود که می تواند سبب بروز درد پاشنه پا شود.

گیر افتادن عصب: فشرده شدن یک عصب کوچک (شاخه ای از عصب پلانتار خارجی) می تواند باعث درد، بی حسی یا سوزش شود.

برآمدگی های غیر عادی پاشنه : صافی کف پا به دلیل ایجاد یک بر آمدگی در قسمت کف می تواند با درد پاشنه پا همراه باشد.

روش های درمان درد پاشنه پا

بیش از ۹۰ درصد بیماران با اقدامات غیر جراحی از این درد رهایی میابند. اقدامات درمانی عبارتند از :

• استراحت تا حد ممکن: استفاده از یخ روی پاشنه پا دو بار در روز و هر بار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه
  • دارو: دارو های ضد التهابی مانند بروفن یا سلکوکسیب موجب کاهش درد و التهاب می شود.
  • نرمش: انجام برخی نرمش ها، عضلات پشت ساق را تحت کشش ملایم قرار داده و آن ها را نرم و قابل انعطاف می کنند. استفاده از پاشنه کف
  • کفش برای کاهش درد  پوشیدن کفش های مناسب
  • پوشیدن آتل شبانه، یک وسیله خاص که در هنگام خواب پا را می کشد.
  • فیزیوتراپی پا و تمرین درمانی موثرترین درمان التهاب و درد است.

باید توجه داشته باشید که این درمان های اولیه بوده و بایستی در هنگام احساس درد پاشنه پا به پزشک ارتوپد خوب مراجعه کرد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر مبتلا به درد شدید در پاشنه پا هستید؛ ابتدا سعی کنید که با استفاده از راهکارهای خانگی آن را را درمان کنید. اگر درد ایجاد شده بهتر نشد و ادامه دار باشد، باید به متخصص درد پا مراجعه کنید تا درمانی موثر برای شما در نظر گرفته شود.

اگر درد پاشنه پا با موارد زیر همراه باشد؛ به پزشک مراجعه کنید:

• درد بسیار شدیدی دارید.
  • دردی که به‌ صورت ناگهانی ایجاد شود.
  • قرمزی در پاشنه پا
  • عدم توانایی در راه رفتن

کلینیک جامع تخصصی فوق تخصصی ارتوپدی با داشتن بهترین دکتر فوق تخصص درد پاشنه در تهران با کوتاه ترین و مطمئن ترین مسیر درمان را پیش پای شما خواهند گذاشت. شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی و ارتباط با پزشک و بیان سوالات، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام و کانال تلگرامی ما شوید و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.