کف پای داغ

احساس کف پای داغ یک احساس نسبتاً شایع است که اغلب در طول شب رخ می دهد و شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است. احساس داغی در کف پا; علارغم این که یک احساس ناخوشایندی است; می تواند نشانه ای از بروز بیماری ها و شرایط خطرناک و مهم باشد; که نیازمند مراجعه به پزشک جهت بررسی و ارزیابی می باشد. این بیماری ها می تواند شامل :  سیاتیک، دیابت، آسیب های عصبی و کمبود ویتامین های بدن باشد. همه ی این بیماری ها نیازمند تشخیص و درمان درست می باشند. از این رو توصیه می شود در هنگام احساس کف پای داغ حتما به پزشک مراجعه نمایید. ما در این مقاله قصد داریم برای افزایش آگاهی شما، دلایل گرم شدن کف پا را بگوییم. با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی در این مورد را در اختیارتان قرار دهیم.

کلینیک جامع تخصصی فوق تخصصی ارتوپدی با داشتن بهترین متخصصین ارتوپدی در تهران کوتاه ترین و مطمئن ترین مسیر درمان را پیش پای شما خواهند گذاشت. شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی و ارتباط با پزشک و بیان سوالات ، از طریق صفحه اینستاگرام و کانال تلگرامی با ما در ارتباط باشید.

ot-soles

 

 

علت داغ شدن کف پا

برخی افراد، گاهی اوقات کف پای داغ را احساس می کنند. گرم شدن معمولاً محدود به کف پا می شود ، اما در بعضی بیماران ممکن است تا مچ پا یا ساق هم این گرما احساس شود. معمولا در هنگام شب، احساس گرما بیشتر است و با رسیدن صبح بهتر می شود.

گاهی خستگی یا عفونت پوستی ممکن است دلیل موقت احساس گرما یا التهاب کف پا باشد.

گرم شدن کف پا می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در ادامه دلایل و علل مهم و رایج را توضیح داده ایم.

نوروپاتی محیطی

شایع ترین علل کف پای داغ، عوامل نوروپاتی محیطی; ناشی از آسیب به عصب پا است. این عارضه در افرادی که دچار عفونت، دیابت و یا شکستگی دارند; شایع است که عموما با ضعف و سوزن سوزن شدن کف پا همراه است. شرایط دیگری مانند: اختلالات ایمنی بدن، نارسایی کلیوی،کمبود ویتامین B، مصرف بیش از حد الکل، عوامل ارثی وقرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی; می تواند باعث بروز نوروپاتی محیطی شود.

شیوه های درمانی کف پای داغ که به علت عوامل نوروپاتی محیطی به وجود آمده است; با توجه به علت تعیین می شود. بایستی برای درمان آن به پزشک متخصص مراجعه کرد.

نوراما مورتون

ضخیم شدن اعصاب محیطی کف پا بیماری نوراما مورتو گفته می شود. این عارضه می تواند به دلیل عواملی مانند : پوشیدن کفش پاشنه بلند، قرار گرفتن پا در حالت غیر عادی، استفاده از کفش های نامناسب و دویدن و راه رفتن زیاد با آن ها ایجاد گردد. رایج‌ترین علائم این بیماری به این شکل است که احساس می‌کنید بدون کفش بر روی سنگ‌ریزه قدم می‌زنید.

بیماری مزمن کلیوی

یکی از وظایف اصلی کلیه، تصفیه و پاک سازی بدن و جلوگیری از تجمع انواع آلودگی ها است. زمانی که کلیه نتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد، این مواد زائد و اضافی در بدن که به دلیل کم کاری کلیه در بدن باقی مانده است; به سمت دیگر قسمت های بدن حرکت می کند. بر اثر سوختن این مواد زائد در سایر قسمت های بدن; احساس کف پای داغ را خواهید داشت.

سندرم تونل تارزال (استخوان قوزک پا Tarsal)

فشردگی اعصاب تیبالی که از تونل تارزال که در بخش داخلی پا نزدیک به قوزک پا است عبور می کند و منجر به کف پای داغ می شود. تومور، کیست، گانگلیون (توده ای از بافت ها زیستی) و ورم پا می توانند باعث بروز این بیماری بشوند.

احساس گرما، سوزن سوزن شدن کف پا، بی حسی پاشنه و انگشتان پا از علائم این بیماری است. ورزش، استراحت و مراجعه به پزشک برای درمان بسیار توصیه می شود.

کم کاری تیروئید

یکی دیگر از عواملی که می تواند سبب بروز احساس داغی ‌شود; کم کاری تیروئید است. زمانی که شما دچار کم کاری تیروئید می شوید سوخت و ساز بدنتان نیز کاهش می یابد. پس در نتیجه با تجمع انواع مواد در بدنتان روبه رو می شوید که می تواند سبب بروز داغی در کف پا شود.

سندرم کف پای داغ

این سندرم با نام سندرم گریرسون-گوپالان شناخته می شود. نوعی آسیب به فیبر های عصبی پا است. تقریبا عامل مشخصی ندارد اما این نوع بیماری مرتبط با کمبود ویتامین B، دیابت، کم کاری تیروئید، آرتروز روماتوئید و مشکلات کلیوی است. این بیماری همراه با گرم شدن کف پا است و معمولا این گرم شدن بیش از حد تا زیر زانو می رسد.

کف پای داغ

سایر دلایل گرمی کف پا

عوامل دیگری هستند که سبب داغ شدن کف پا می شد. در ادامه چند مورد مطرح شده است :

مصرف مزمن الکل
·   ایدز HIV
·   کم خونی ناشی از کمبود ویتامین
·   یائسگی
·   بارداری
·   افزایش سن
·   آلرژی
·   استرس
·   شیمی درمانی

تشخیص علت کف پای داغ

برای تشخیص علت ایجاد داغی در کف پا پزشک متخصص معمولا از آزمایشات زیر را انجام می دهد :

نوار عصب عضله
·   آزمایشات کامل خونی
·   اسکن ها
·   معاینات تشخیصی

تمام آزمایشات فوق را می توانید در کلینیک جامع تخصصی فوق تخصصی ارتوپدی ما به راحتی انجام دهید. برای تعیین وقت با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

چه زمانی برای کف پای داغ به پزشک مراجعه کنیم؟

در زمانی که علائم ذیل را در خود مشاهده نمودید; سریعا به پزشک مراجعه کنید:

·    با گذشت زمان علائم شدیدتر و دردناک تر شوند.
·   احساس گرما در کف پا به صورت ناگهانی
·   ایجاد زخم عفونی در کف پا
·   اگر داغی کف پا به سمت بالاتر گسترش یابد.
·   اگر حس کف پا یا انگشتان پای خود را دارید از دست می‌دهید.
·   اگر گرم بودن کف پای شما ادامه دارد یا دلیل مشخصی برای آن پیدا نشد; ممکن است لازم باشد پزشک آزمایش هایی انجام دهد تا دلیل ایجاد نوروپاتی محیطی را که باعث این احساس شده پیدا کند.

کلینیک جامع تخصصی فوق تخصصی ارتوپدی با داشتن بهترین متخصصین ارتوپدی در تهران کوتاه ترین و مطمئن ترین مسیر درمان را پیش پای شما خواهند گذاشت.

دیدگاه خود را بنویسید