برای داغی کف پا به چه دکتری مراجعه کنیم

برای داغ شدن کف پا به چه دکتری مراجعه کنیم

برای داغ شدن کف پا به چه دکتری مراجعه کنیم

داغ شدن و افزایش دمای پاها در هنگام شب بسیار رایج است. اگرچه این احساس در روز هم ممکن است بوجود بیاید، اما شب‌ها تشدید می‌شود. این درد می‌تواند تا قسمت بالای پا، مچ و ساق پا را درگیر کند. اگر در کف پا احساس سوزش دارید و برطرف نمی‌شود یا اگر درد آن شدید و آزاردهنده می‌شود، ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل جدی باشد که همچنان ادامه دارد. درمان داغی کف پا بستگی به علت آن دارد؛ بنابراین برای تشخیص دقیق علت باید ابتدا بدانیم که “برای داغ شدن کف پا به چه دکتری مراجعه کنیم” ما در این مقاله ضمن بررسی علل داغی کف پا به پاسخ این پرسش نیز می پردازیم.

برای درمان داغی، سوزش و درد پا
با پزشک متخصص تماس یگیرید

برای داغ شدن کف پا به چه دکتری مراجعه کنیم

برای داغ شدن کف پا به چه دکتری مراجعه کنیم و علت داغی کف پا چیست؟

سندرم سوزش پا می‌تواند ناشی از شرایط یا بیماری‌های مختلف باشد. این سندرم شامل:

آسیب عصبی

آسیب عصبی، که اغلب نوروپاتی نامیده می‌شود، می‌تواند علت مهمی برای سندرم سوزش پا باشد. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که اعصابی که سیگنال‌ها را بین مغز و بدن منتقل می‌کنند، آسیب دیده یا دچار اختلال شوند. در نتیجه، احساساتی مانند سوزش، مورمور شدن یا بی‌حسی ممکن است در پاها ایجاد شود. این ناراحتی می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد.

عوامل مختلفی می‌توانند به آسیب عصبی کمک کنند، از جمله بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری‌های خود ایمنی، کمبود ویتامین‌ها و مواجهه با سموم. علاوه بر این، آسیب‌ها یا عفونت‌ها نیز می‌توانند به اعصاب آسیب برسانند. تشخیص دقیق علت اصلی آسیب عصبی برای ایجاد یک برنامه درمانی موثر بسیار مهم است.

نوروپاتی محیطی

این یکی از شایع‌ترین علل داغی کف پا است. با آسیب دیدن اعصاب حسی محیطی که نخاع را به اندام‌ها متصل می‌کند، نوروپاتی رخ می‌دهد. افرادی که سالهاست به دیابت مبتلا هستند، یا کسانی که سطح گلوکز خونشان پایین است، بیشتر در معرض ابتلا به نوروپاتی محیطی هستند. نوروپاتی محیطی مرتبط با دیابت، به‌تدریج بروز پیدا می‌کند و ممکن است با گذشت زمان بدتر شود.

سایر شرایطی که می‌توانند باعث نوروپاتی محیطی شوند عبارت‌اند از عوامل شیمی‌درمانی، عفونت‌ها، بیماری‌های ارثی، اختلالات خودایمنی (از جمله آرتریت روماتوئید)، نارسایی کلیه، عدم تعادل تغذیه (کمبود ویتامین B، سندرم سوء جذب)، قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی و اعتیاد به الکل. با این حساب برای مبتلایان این عارضه این سوال پیش می‌آید که “برای داغ شدن کف پا به چه دکتری مراجعه کنیمیا برای درد کف پا به چه پزشکی مراجعه کنیم که در ادامه برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

علت داغی کف پا چیست؟

علت داغی در کف پا می تواند بر اثر اختلالات ایجاد شده در اعصاب یا روند مناسب جریان خون به پاها باشد، مشکلات گردش خون زمانی که خون به سختی به اندام ها می رسد، می تواند منجر به داغی کف پاها شود. آسیب عصبی، به خصوص نوروپاتی دیابتی ناشی از قند خون بالا نبز باعث اختلال در انتقال پیام عصبی می شود و حتی زمانی که پاها واقعاً داغ نیستند، احساس گرما ایجاد می کند. عوامل دیگری همچون عفونت پای ورزشکاران، کمبود ویتامین های گروه B و سایر مواردی که در زیر  آن ها را توضیح داده ایم می توانند از علل گرمی کف پا باشند.

سندرم تونل تارسال

تونل تارسال، فضای باریکی در نزدیکی و داخل استخوان‌های مچ پا است. فشرده شدن عصب تیبیال خلفی (عصب پشت بزرگ‌ترین استخوان بلند ساق پا) در داخل تونل تارسال می‌تواند منجر به احساس سوزش، سوزن‌سوزن شدن یا درد در قسمت‌هایی از پا شود. مچ و ساق پاها نیز ممکن است تحت‌تأثیر قرار گیرند.

نوروم مورتون

بافت عصبی ممکن است بین استخوان‌های پایه انگشتان پا ضخیم شده و باعث درد می‌شود. یکی از علل اصلی ایجاد این نوع نوروما، کفش‌های خیلی تنگ است،

داغی کف پا و نوروم مورتون

سندرم درد منطقه‌ای پیچیده

این اختلال عصبی نادر و درعین‌حال بسیار دردناک ممکن است پس از جراحت یا جراحی رخ دهد.

دیابت شیرین

دیابت نوع ۱ و ۲ ممکن است بر اعصاب محیطی بدن، به‌ویژه اعصاب حسی پاها تأثیر بگذارد. دیابت کنترل نشده می‌تواند باعث آسیب به اعصاب محیطی، به‌ویژه در درازمدت شود. سطح بالای گلوکز خون باعث کاهش انتقال سیگنال از اعصاب می‌شود و می‌تواند دیواره رگ‌های خونی را ضعیف کند.

کم‌کاری تیروئید

غده تیروئید کم‌کار می‌تواند باعث احساس سوزش در پاها، همراه با افزایش وزن، خشکی پوست یا خستگی شود؛ بنابراین نتیجه آزمایش‌های اولیه تا حدودی مشخص خواهد کرد که برای داغ شدن زیر پا به چه پزشکی مراجعه کنیم.

تغییرات هورمونی

عدم تعادل هورمونی می‌تواند عملکرد طبیعی بدن را مختل کند و منجر به تورم برخی بافت‌ها شود که می‌تواند بر اعصاب فشار بیاورد. در درازمدت، این فشار، به اعصاب آسیب می‌رساند و باعث داغ شدن پا، بی‌حسی و گزگز می‌شود.

بارداری

در دوران بارداری، بدن تغییرات هورمونی قابل‌توجهی را تجربه می‌کند که منجر به تغییر دمای بدن و پاهای متورم و داغ می‌شود. این تغییرات عموماً موقتی هستند و با بازگشت تدریجی سطح هورمون‌ها به حالت عادی پس از زایمان برطرف می‌شوند.

یائسگی

شنیدن در مورد افرادی که در دوران یائسگی قرار دارند و گرگرفتگی را تجربه می‌کنند بسیار رایج است. این گرگرفتگی‌ها به دلیل تغییرات هورمونی در بدن آنها اتفاق می‌افتد و در عرض چند سال برطرف می‌شود.

عفونت‌ها

قارچ‌های کپک مانند به نام درماتوفیت این عفونت را ایجاد می‌کنند. این قارچ‌ها در نواحی گرم و مرطوب پوست رشد می‌کنند. محیط‌های مرطوب ازجمله کفش‌ها و جوراب‌ها به قارچ‌ها اجازه رشد و گسترش می‌دهند. خارش و سوزش بین انگشتان پا و کف پا از علائم این عفونت است.

علل دیگر گرم شدن کف پا

کمبود ویتامین

همه بخش های بدن ما از جمله اعصاب به ویتامین‌ها و مواد معدنی خاصی نیاز دارند. به‌عنوان‌مثال، سطوح پایین ویتامین B12 و فولات می‌تواند منجر به نوروپاتی و داغ شدن پاها شود.

کف پای داغ

طبق تحقیقات، دلایل کمبود این ویتامین‌ها عبارت‌اند از:

  • رژیم غذایی ضعیف
  • شرایط معده یا روده از جذب جلوگیری می‌کند.
  • داروهای خاص
  • بارداری
  • سرطان
  • کم‌خونی داسی شکل

اریترمالژیا

این یک اختلال کم یاب در جمعت ها است که می‌تواند با احساس سوزش، درد شدید، گرم شدن پوست و قرمزی قابل‌مشاهده (اریتم) انگشتان و کف پا همراه باشد. ممکن است دست‌ها هم تحت‌تأثیر قرار گیرند. علت دقیق آن ناشناخته است. حملات ممکن است فقط در زمان‌های خاصی رخ دهند و از چند دقیقه تا چند روز طول بکشند. درد و سوزش ممکن است مداوم باشد. ناحیه آسیب‌دیده می‌تواند حساس، متورم و گرم شود.

بیماری شریان محیطی (PAD)

PAD شامل باریک شدن شریان‌هایی است که خون را به پاها می‌رساند. علائم می‌تواند مشابه علائم نوروپاتی محیطی باشد. اغلب با پیاده‌روی یا ورزش درد شروع می‌شود.

کفش‌های خیلی تنگ

کفش‌ها یا جوراب‌های تنگ می‌توانند باعث حساسیت پا و فشار امدن بیش از اندازه به بخش های مختلفی از پا شوند.

درماتیت تماسی

رنگ‌ها یا ترکیب های شیمیایی که برای برنزه کردن چرم استفاده می‌شوند، می‌توانند سبب آسیب رسیدن به پا شوند.

برای درمان داغی، سوزش و درد پا
با پزشک متخصص تماس یگیرید

آیا استرس و داغی کف پا با هم ارتباط دارند؟

استرس یا اضطراب بیش از حد احساسی می‌تواند علائم ظریف‌تری داشته باشد و تا انگشتان پا احساس شود. بسیاری از افراد ممکن است دچار داغی کف پا شوند که خواب آنها را مختل می‌کند. استرس و داغی کف پا می‌توانند رابطه مستقیمی باهم داشته باشند.

استرس مزمن می‌تواند باعث کاهش جریان خون به اعصاب و درنتیجه آسیب آن شود. همچنین یک حمله اضطرابی با ترشح ناگهانی آدرنالین در بدن، خون‌رسانی را به پاهای شما کند می‌کند و ممکن است باعث سوزش و بی‌حسی ناراحت‌کننده و حتی هایپرهیدروزیس (تعریق) شود.

علت داغی کف پا

با بروز چه علائمی باید بدانیم برای داغ شدن کف پا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

به مراقبت‌های پزشکی اورژانسی مراجعه کنید اگر:

  • احساس سوزش در پاهای شما به طور ناگهانی ظاهر می شود، به‌خصوص اگر در معرض نوعی سم قرار گرفته باشید.
  • به نظر می‌رسد زخم باز روی پای شما عفونی شده است، به‌خصوص اگر دیابت دارید.

همچنین اگر علائم زیر را دارید دراسرع‌وقت به پزشک مراجعه کنید:

  • با وجود چندین هفته مراقبت از خود، احساس سوزش و داغی پا ادامه دارد.
  • توجه داشته باشید که این علامت شدیدتر و دردناک‌تر می‌شود.
  • احساس داغی از زیر پا شروع به گسترش، سپس به نقاط دیگر پاهای شما سرایت کرده است.
  • شروع به ازدست‌دادن احساس در انگشتان پا یا پاهای خود کنید.

اگر سوزش پاهای شما ادامه داشته باشد یا علت مشخصی وجود نداشته باشد، پزشک شما باید آزمایشاتی را انجام دهد تا مشخص کند که آیا هر یک از شرایط مختلف که باعث نوروپاتی محیطی می‌شود مقصر است یا خیر.

پس از تشخیص علت داغی پا، برای داغ شدن کف پا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

ممکن است بتوانید به طور موقت درد و ناراحتی پا را کاهش دهید. اما احتمالاً تا زمانی که علت را درمان نکنید، به تسکین پایدار نخواهید رسید. ممکن است آسیب عصبی یا بیماری تشخیص داده نشده داشته باشید.

داغ شدن کف پا

گاهی اوقات، درد یا داغی که در پاهای خود احساس می‌کنید، در واقع می‌تواند ناشی از مشکلی در جای دیگری از بدن باشد. دریافت درمان مناسب به تشخیص درست بستگی دارد. به‌طورکلی پزشکان زیر می‌توانند در یافتن علت داغی کف پا و درمان آن کمک کنند.

  • پزشک عمومی

در پاسخ به این سؤال که برای داغی زیر پا به چه پزشکی مراجعه کنیم باید گفت که در درجه اول یک پزشک عمومی پزشکی است که برای سوزش پا باید با آن مشورت کرد. پزشک عمومی بسیاری از درمان‌های غیر جراحی بیماری‌ها و آسیب‌ها را پردازش می‌کند. علاوه بر این، آنها شرایط حاد یا مزمن را درمان می‌کنند.

  • متخصص پا

متخصص پا پزشکی است که مشکلات پا را تشخیص داده و درمان می‌کند. آنها در مورد نحوه مراقبت از پا و کاهش علائم شما را راهنمایی می‌کنند.

  • متخصص مغز و اعصاب

متخصصان مغز و اعصاب، شرایط سیستم عصبی محیطی و مرکزی از جمله نوروپاتی‌ها را تشخیص و درمان می‌کنند. اگر به نظر برسد که شما یک بیماری عصبی دارید، پزشک عمومی ممکن است شما را به یک متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد.

  • متخصص پوست

اگر یک بیماری پوستی قابل‌مشاهده مانند پای ورزشکار دارید و می‌خواهید بدانید برای داغ شدن زیر پا به چه پزشکی مراجعه کنیم، پاسخ شما متخصص پوست خواهد بود. متخصصین پوست شرایط زیر را تشخیص و درمان می‌کنند:

    • سرطان پوست
    • شرایط التهابی
    • بیماری‌های عفونی
  • متخصصان عروق

متخصصان عروق بر روی تشخیص و درمان شرایط سیستم گردش خون تمرکز می‌کنند. اگر به نظر می‌رسد که نگرانی در مورد شریان‌ها یا رگ‌های خونی وجود دارد، پزشک عمومی ممکن است شما را به یک متخصص عروق ارجاع دهد.

  • روماتولوژیست

روماتولوژیست پزشکی است که آرتریت و سایر بیماری‌های شامل موارد زیر را که می‌تواند علت داغی کف پا باشد، تشخیص و درمان می‌کند.

    • مفاصل
    • ماهیچه‌ها
    • استخوان‌ها
  • متخصص غدد

متخصص غدد در شرایط مرتبط با هورمون‌ها، از جمله بیماری تیروئید و دیابت، تخصص دارد. اگر پزشک عمومی مشکوک به عدم تعادل هورمونی باشد، شما را به متخصص غدد ارجاع می‌دهد. اگر قبلاً دیابت برای شما تشخیص داده شده است و دچار سوزش و داغی پا شده‌اید، ممکن است به نوروپاتی دیابتی مبتلا شده باشید؛ بنابراین متخصص غدد می‌تواند اولین گزینه شما باشد.

 متخصصان داغی کف پا

برای درمان داغی، سوزش و درد پا
با پزشک متخصص تماس یگیرید
 

نحوه تشخیص داغی کف پا

ازآنجایی‌که چندین عامل مختلف می‌توانند باعث ایجاد این بیماری شوند، تنها تشخیص صحیح منجر به درمان مناسب می‌شود. انجام معاینه فیزیکی می‌تواند به شناسایی چندین مورد کمک کند، مانند:

  • عفونت احتمالی
  • مشکلات مربوط به یکپارچگی ساختاری پاهای شما
  • اینکه آیا رفلکس‌های شما آن‌طور که باید عمل می‌کنند یا خیر

برای درمان داغی، سوزش و درد پا
با پزشک متخصص تماس یگیرید

دیدگاهتان را بنویسید