زانودرد بعد از زایمان

زانو درد بعد از زایمان

دوران بارداری و زایمان، باعث ایجاد تغییراتی در بدن مادر می گردد. کمر درد و زانو درد بعد از زایمان، از جمله دردهای شایعی است; که به دلیل تاثیر هورمون های آزاد شده در بارداری بر روی رباط ها و شل شدن آن ها بروز یافته اند. اینگونه از درد ها معمولا با استراحت و احتیاط در انجام امور روزانه; تا چند هفته بعد از فارغ شدن، از بین می روند. البته در برخی از بانوان شدت زانو درد بعد از زایمان به نسبت بالاتر است; به گونه ای که از انجام کارهای روزانه و معمول خود; مانند راه رفتن و بغل کردن نوزاد خود، باز می مانند. در این مواقع بایستی برای بررسی، ارزیابی ،تشخیص و درمان درد زانو و درد های مفصلی; به پزشک متخصص ارتوپد خوب مراجعه کنید.

ما در این مطلب تلاش داریم تا  شما را با دلایل بروز زانو درد بعد از زایمان این دردها و روش های خانگی بهبود  آن ها آشنا کنیم. برای دسترسی به قسمت های مختلف مقاله می توانید از فهرست مطالب استفاده نمایید.

کلینیک جامع تخصصی فوق تخصصی ارتوپدی با داشتن بهترین متخصصین ارتوپدی در تهران کوتاه ترین و مطمئن ترین مسیر درمان را پیش پای شما خواهند گذاشت. شما می توانید با مراجعه به کلینیک جامع تخصصی فوق تخصصی ارتوپدی، زانو درد بعد از زایمان خود را تحت نظر متخصصین مجرب بررسی کرده و درمان خود را تا سلامت کامل ادامه دهید. جهت مشاوره و تعیین وقت قبلی می توانید از طریق تماس تلفنی با کلینیک ارتباط برقرار کنید.

زانو درد بعد از زایمان

دلایل زانو درد بعد از زایمان

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، مادر شدن تغییرات فیزیکی مختلف و متفاوتی را در بدن زنان ایجاد می کند. این تغییرات نه تنها در بارداری، بلکه پس از وضع حمل نیز بروز می یابند. یکی از این تغییرات، بروز زانو درد بعد از زایمان است. دلایل و عوامل مختلفی در ایجاد درد زانو در مادران بعد از نقش دارند. در ادامه قصد داریم برخی از این دلایل را شرح دهیم.

شل شدگی لیگامن به دلیل بارداری :

می توان به عنوان دلیلی اصلی و شایع زانو درد بعد زایمان، هورمون ریلاکسین را نام برد. ریلاکسین هورمونی است که در طی حاملگی بسیار بیشتر آزاد می شود. کاری که این هورمون می کند این است که; باعث شل شدن رباط ها می شود; که این امر به رحم کمک می کند تا رشد کودک از نظر اندازه و وزن را تحمل کند. هم چنین مفاصل و عضلات لگنی را برای انجام زایمان آماده می کند.

به طور طبیعی با زایمان ترشح هورمون ریلاکسین، به حالت عادی بر میگردد. علاوه بر این رباط ها که شل شده بودند; تا حدود یک ماه پس از زایمان به وضعیت اولیه ی خود بر می گردند و جمع می شوند. به همین علت است که مادر درد مفاصل و زانو درد بعد از زایمان را تا چند هفته در خود احساس می کند. بلند کردن و در آغوش گرفتن مداوم نوزاد و انجام کارهای سنگین یا ورزش کردن; باعث تشدید درد می شود. اگر درد زانو ی شما مدت دار و شدید بود بایستی برای بررسی و ارزیابی به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید.

افزایش وزن :

دلیل دیگر بروز زانو درد بعد از زایمان در مادران; افزایش وزن در دوران بارداری او می باشد. در طی دوران حاملگی، جنین رشد می کند و وزن او به مرور رو به افزایش می رود. این افزایش وزن جنین که در طی آن وزن مادر افزایش می یابد; از دلایل ایجاد درد زانو است که بعد از وضع حمل ممکن است ادامه داشته باشد و مادر احساس درد در زانوی خود را داشته باشد.

آرتروز و نرمی غضروف

آرتروز برخی از زنان دارای مشکلاتی مانند آرتروز زانو و دزد مزمن در ناحیه زانو ی خود هستند. این دسته از بیماری ها و هم چنین سایر دردهای مفصلی; با بارداری و زایمان تشدید می شوند و ایجاد مشکلاتی را برای مادر می کنند. از این رو یکی دیگر از دلایلی بروز زانو درد بعد از زایمان در مادران را; می توان داشتن چنین سابقه های بیماری دانست.

در دوران بارداری، پزشک متخصص تمریناتی را برای مادر تجویز می کند; تا با انجام آن ها عوارض بارداری و زایمان به حداقل برسد. اگر مادری این تمرینات را به طور منظم انجام ندهد; نسبت به سایرین احتمال ابتلا به دردهای مفصلی و زانو درد بعد از زایمان; در او بیشتر خواهد شد.

دردهای منتشره از سایر اندام ها

در بارداری دردهایی از نواحی مختلف بدن مانند : کمر، لگن، ناحیه تناسلی، تخمدان ها; به زانو منتشر می شود.

البته باید توجه داشته باشید در هنگام درد زیاد در زانوی خود، بررسی، ارزیابی و تشخیص دلیل زانو درد بعد زایمان; باید توسط بهترین پزشک ارتوپدی در کلینیک ارتوپدی ما ضروری می باشد.

تشخیص علت درد زانو بعد از زایمان

هنگامی که زانو درد بعد از زایمان; در مادری شدید باشد به این صورت که; در انجام کارهای روزانه و معمول خود مانند راه رفتن باز می مانند; بایستی برای ارزیابی و تشخیص به پزشک ارتوپدی مراجعه نماید. پزشک متخصص معمولا با انجام آزمایشات زیر; اقدام به تشخیص و درمان علت درد زانو و مفاصل می نماید :

❇ معاینه دقیق فیزیکی
❇    بررسی پرونده پزشکی سوابق بیماری فرد
❇    بررسی بازه ی حرکتی مفصل زانو و التهاب و تورم
❇    انجام تصویر برداری اشعه ایکس
❇    انجام تصویر برداری MRI از مفصل زانو

زانو درد بعد از زایمان

درمان و بهبود زانو درد بعد از زایمان

همانطور که گفتیم در حالت معمول و طبیعی درد در ناحیه زانو تا کمتر مدت یک ماه بعد از زایمان رفع می گردد. در این صورت نیاز به درمان ندارد و برخی از روش های خانگی که در ادامه آورده ایم; برای کاهش درد و جلوگیری از تشدید درد مفید خواهند بود.

استفاده از کمپرس یخ به منظور کاهش درد و التهاب.
❇    استراحت و دوری از بلند کردن وسایل سنگین
❇    دوری از پیاده روی های طولانی و عدم استفاده از پله
❇    در هنگام نشستن بالشت کوچکی در زیر زانو قرار دهید.
❇    استفاده از زانوبند های استاندارد برای کاهش درد.
❇    استفاده از کفش های مناسب و بدون پاشنه
❇    انجام تمرینات ورزشی مناسب زانو برای رفع گرفتگی مفاصل

مجددا تاکید می شود اگر زانو درد بعد از زایمان؛ شدید باشد و شما را از انجام کارهای عادی و روزانه باز دارد; بایستی به پزشک ارتوپد خوب برای بررسی و ارزیابی علت درد زانو مراجعه نمایید.

کلینیک جامع تخصصی فوق تخصصی ارتوپدی با داشتن بهترین متخصصین ارتوپدی در تهران کوتاه ترین و مطمئن ترین مسیر درمان را پیش پای شما خواهند گذاشت. شما می توانید با مراجعه به کلینیک جامع تخصصی فوق تخصصی ارتوپدی، سلامت خود را تحت نظر متخصصین مجرب بررسی کرده و درمان خود را تا سلامت کامل ادامه دهید. جهت مشاوره و تعیین وقت قبلی می توانید از طریق تماس تلفنی با کلینیک ارتباط برقرار کنید.

دیدگاه خود را بنویسید