درمان معجزه آسای دیسک کمر با ورزش

درمان معجزه آسای دیسک کمر با ورزش

شاید برای خیلی از افراد درمان معجزه آسای دیسک کمر با ورزش سخت به نظر برسد ولی این نوع درمان بسیار راحت و موثر است. دیسک کمر و مشکلات آن می توانند بسیار خطرناک باشند. بنابراین ابتدا بایستی موارد خطرناک دیسک کمر که سبب بروز ناهنجاری های بسیار شدید و عوارض ناگوار می شوند; توسط پزشک متخصص ارتوپد بررسی شوند.

زیرا اگر دیسک کمر حاد باشد باعث فشار ممتد بر روی نخاع می شود و در آینده عوارضی هم چون فلج شدن، ناتوانی در کنترل اندام های تحتانی و افتادگی اندام ها را برای فرد به همراه آورد. بنابراین اگر هر گونه شکی در خصوص وجود دیسک کمر دارید ابتدا باید توسط پزشک متخصص ارتوپدی ارزیابی گردد. تشخیص به موقع و درمان صحیح توسط پزشک از بروز بیماری و مشکلات جدی کمر و ستون فقرات جلوگیری می نماید.

درمان معجزه آسای دیسک کمر با ورزش تنها زمانی باید انجام گردد که پزشک متخصص تشخیص دهد نوع دیسک شما حاد نیست ونیاز به درمان های جدی دارویی و جراحی ندارد. انجام حرکات ورزشی در تسکین درد بی تاثیر نمی باشد.

ما در این مقاله تصمیم گرفتیم حرکات اصلاحی برای درمان معجزه آسای دیسک کمر با ورزش و تسکین دردهای حاصله برای شما مطرح کنیم. با انجام این تمرینات اصلاحی تا زمان مراجعه به پزشک می توانید درد های ناشی از دیسک خود را کمتر نمایید.

درمان معجزه آسای دیسک کمر با ورزش

آیا با ورزش کردن دیسک کمر خوب می شود ؟

همان طور که می دانید ستون فقرات ( از گردن تا پایین کمر ) از مهره هایی تشکیل شده که فضای بین آن ها را دیسک های بین مهره ای قرار دارد. دیسک کمر به زمانی اطلاق داده می شود که این دیسک بین مهره ای از حالت عادی خود خارج شده و دچار بیرون زدگی با فتق شود.

در این حالت به اعصاب نخاع فشار وارد می کند و سبب ایجاد درد های وحشتناک در کمر می گردد. فتق دیسک می تواند در اثر انجام غیر اصولی کارها، نداشتن فعالیت بدنی، انجام کارهای سنگین و … به وجود آید.

ورزش ها و حرکات اصلاحی ای وجود دارد که سبب تسکین درد های ناشی از دیسک کمر می شوند. در واقع منظور از درمان معجزه آسای دیسک کمر با ورزش، انجام حرکاتی برای تسکین درد های وحشتناک و آزار دهنده می باشد. برای درمان قطعی دیسک کمر می بایست در کنار انجام حرکات ورزشی باید توسط پزشک متخصص ارتوپدی خوب ویزیت شوید. شما می توانید برای درمان به کلینیک جامع تخصصی و فوق تخصصی دکتر ارتوپد مراجعه نمایید.

درمان معجزه آسای دیسک کمر با ورزش

سیستم محافظت کننده ستون فقرات; بافت های نرم اطراف آن ( به ویژه ماهیچه های اطراف کمر و داخل شکم ) هستند; این ماهیچه ها باعث می شوند که فشار هایی که به کمر و ستون فقرات وارد می شود در بین این ها پخش گردد و متمرکز بر نقطه ی خاصی از ستون فقرات نشود.

بر اساس ضعف هایی که در این عضلات وجود دارد; سبب می شود در زمان انجام حرکات با فشار بالا (مانند بلند کردن اجسام سنگین) فشار بسیار زیادی بر ستون فقرات و کمر وارد شود و بیرون زدگی دیسک کمر را به همراه خواهد داشت. فلذا می شود با ورزش های تخصصی کمر; مانع ایجاد و پیشروی فتق دیسک شد. در ادامه چند نمونه از این ورزش ها را مطرح کرده ایم که حتما باید بعد از ارزیابی توسط پزشک انجام دهید.

تمرینات و حرکات ورزشی که برای درد کمر مناسب هستند شامل حرکات کششی ملایم کمر، شکم و ماهیچه های بخش مرکزی بدن می باشند. در ادامه این حرکات را برایتان توضیح می دهیم. اما توجه  داشته باشید این ورزش ها را به آرامی و کاملا صحیح انجام دهید. اگر در حین انجام حرکات در کمر خود احساس درد نمودید، باید انجام حرکت را متوقف نمایید.

در جهت درمان معجزه آسای دیسک کمر با ورزش، هر حرکت را باتکرار 5 بار انجام دهید و با مرور زمان و افزایش توانایی؛ تعداد تکرار را بیشتر نمایید.

پیاده روی

افزودن پیاده روی در روتین روزانه ی خود بهترین و ساده ترین درمان در تسکین درد های کمر است. پیاده روی علاوه بر افزایش گردش خون در بدن، سبب تقویت عضلات ستون فقرات می شود و مانع گسترس درد به قسمت های پایینی بدن می شود.

کمک گرفتن از میله بارفیکس

آویزان شدن از میله بارفیکس برای حدود 30 ثانیه در درمان دیسک کمر موثر می باشد. در این حرکت مهره ها تحت فشار قرار می گیرند تا بدین وسیله فاصله ی ایجاد شده بین مهره ها به مرور کمتر شود. این حرکت را با 3 تکرار با زمان 30 ثانیه ای انجام دهید و  خیلی آهسته خود را رها کنید تا باعث گرفتگی نشود. اگر حس کردید اگر با انجام این حرکت احساس درد کردید از ادامه دادن آن پرهیز کنید.

ورزش اکستنشن کمر ایستاده

ورزش دیگری که سبب کاهش درد های ناشی از دیسک کمر و درمان آن می شود؛ اکستنشن کمر است. به این صورت انجام می شود که در حالت ایستاده دست های خود را در پهلوها و کنار کمر نگه دارید. دستان خود را به سمت لگن فشار داده و ستون فقرات را به سمت عقب ببرید. طوری که سر شما سمت سقف قرار گیرد. انجام این ورزش در 3 تکرار ده تایی توصیخ می شود. مخصوصا کسانی که مدت زمان زیادی در پشت میز می نشینند.

درمان معجزه آسای دیسک کمر با ورزش

حرکت کششی کمر  Cobra stretch

چهارمین درمان معجزه آسای دیسک کمر با ورزش، حرکت cobra stretch یا کشش کمر می باشد. این حرکت سبب می‌شود تا مواد دیسک به سمت عقب نرود و به سمت مرکز دیسک بین مهره‌ای هدایت شوند.

برای انجام این حرکت مطابق تصویر زیر روی شکم دراز کشیده و آرنج ها نیز روی زمین باشد. سپس خیلی آهسته و به ترتیب سر، شانه و قفسه سینه خود را از زمین جدا کرده و با کمک آرنج به بالا بیاورید. انجام این حرکت سبب می شود تا به مرور زمان دیسک شما بهتر شود و دردهای شما تسکین یابد.

درمان معجزه آسای دیسک کمر با ورزش

حرکت گربه-گاو یا Cat Cow Stretch

دیگر درمان معجزه اسای دیسک کمر با ورزش؛ حرکت کششی cat cow یا گربه گاو می باشد. این کشش متشکل از دو حالت یوگا است که به باز شدن فضای دیسک بین مهره‌ای کمک می کند. نتیجه ای این حرکت بهبود تحرک ستون فقرات و کاهش فشار وارد شده به دیسک ها و مهره های کمر است.

 طریقه ی انجام حرکت کششی گربه گاو :

به صورت چهار دست و پا مطابق شکل زیر قرار بگیرید. سپس سر خود را به سمت سقف بالا برده و شکم را به پایین بکشید ( حالت گاو ). در مرحله بعد گردن را پایین بیاورید و سر را به سمت داخل بدن کشیده و کمر را به سمت بالا ببرید ( حالت گربه ). این حرکت در سه تکرار ده تایی انجام شود.

درمان معجزه آسای دیسک کمر با ورزش

حرکت موقعیت کودک child pose

برای انجام این روی دو زانو نشیته و وضعیت بدن خود را  مطابق تصویر زیر قرار دهید. در عین حال که دست ها و بازوی خود را به جلو میکشید؛ لگن خود را به عقب بکشید. این حرکت به تسکین دردهای کمری بسیار کمک کننده است. برای درمان معجزه آسای دیسک کمر با ورزش ۲۰ تا ۳۰ ثانیه در این حرکن بمایند و بعد از استراحت کوتاه مجدد تکرار کنید.

درمان معجزه آسای دیسک کمر با ورزش

کشش چرخشی کمر Lying twist stretch

این حرکن کششی کمر به پهلوها از حرکات بسیار موثر و کمک کننده در تسکین درد و کاهش سفتی در عضلات کمر می باشد. این حرکت بسیار ساده است که ماهیچه های کمر و بخش مرکزی بدن را درگیر می کند. روی کمر دراز بکشید. زانوها را به هم بچسبانید و خم کرده به طوری که کف پاها روی زمین باشد. سپس به ارامی زانوها را به سمت راست بچرخانید و چند ثانیه در این حالت مانده. سپس این روند را برای سمت دیگر نیز انجام دهید.

درمان معجزه آسای دیسک کمر با ورزش

حرکت پل یا Glute Bridge

دیگر درمان معجزه آسای دیسک کمر، ورزش پل زدن است. ای حرکت به تقویت عضلات بخش مرکزی بدن و باسن کمک می کند و در تسکین درد و پیشگیری از کمر درد تاثیرگذار است. برای انجام این حرکت به پشت روی زمین دراز بکشید. در حالیکه کف پاها روی زمین باشد؛ زانوها را خم کنید. سپس با کمک دست ها باسن را از زمین جدا کرده بالا ببرید. تا جایی که از سر زانو تا کتف در یک خط راست قرار گیرد. برای چند ثانیه در این وضعیت ثابت بمانید و بعد باسن را پایین آورید.

درمان معجزه آسای دیسک کمر با ورزش

سخن پایانی

ما در بالا 8 مورد ار حرکات اصلاحی برای درمان معجره آسای دیسک کمر با ورزش بیان کردیم. تاکید مجدد می کنیم این حرکات برای تسکین دردهای وحشتناک کمر ناشی از دیسک بسیار موثر هستند. اما باید توجه نمایید که برای درمان قطعی لازم است که به پزشک متخصص ارتوپد خوب مراجعه نمایید.

چرا که اگر به پزشک مراجعه نکنیدو دردهای خود را نادیده بگیرید عوارض و مشکلات جدی را برای شما به همراه خواهد داشت. بنابراین توصیه می کنیم در صورت مشاهده ی دردهایی در ناحیه کمر و ستون فقرات خود; در اسرع وقت به متخصصین ارتوپد ما در کلینیک جامع تخصصی و فوق تخصصی ارتوپدی مراجعه کنید. پزشک با بررسی دقیق بهترین درمان را اتخاذ خواهد کرد.

دیدگاه خود را بنویسید