علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن

علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن شامل موارد متفاوتی می باشد. برخی از این دلایل عبارتند از شکستی استخوان ها، التهاب تاندون ها و مفاصل، کشیدگی و پارگی. برای دانستن علت دقیق بروز درد در پاشنه پا و درمان قطعی آن; می بایست به متخصص ارتوپد خوب و مطمئن مراجعه نمایید.

درد پاشنه در هنگام راه رفتن می تواند به علل های متفاوتی ایجاد شود که دیسک کمر و خارپاشنه از دلایل شایع آن هستند. مهم ترین نکته در زمان بروز این عارضه این است که; مراجعه ی به موقع سبب درمان سریع و بدون باقی ماندن عارضه میشود. هم چنین تاخیر در مراجعه به پزشک درمان دیسک کمر و خارپاشنه بسیار دشوار می شود.

از این رو مراجعه ی سریع سبب سهولت و درستی درمانی خواهد بود. در ادامه ۱۲ مورد از علت های بروز درد پاشنه پا هنگام راه رفتن را آشنا میکنیم و به تفسیر آنها را شرح داده ایم. با ما تا انتهای این نوشته همراه باشید. برای دسترسی سریع به متن مقاله می توانید از فهرست مطالب استفاده نمایید.

دلایل بروز درد پاشنه پا هنگام راه رفتن

احساس درد در پاشنه پا یک درد شایع ای است که هر فرد در طول زندگی خود حداقل یک بار تجربه کرده است. غالب دردهایی که در این ناحیه بروز می یابند; قابل درمان هستند که درمان آن به دانستن علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن; متکی است. برای اطلاع دلیل بروز درد بایستی به متخصص مجرب ارتوپد خوب در کلینیک جامع تخصصی فوق تخصصی ارتوپدی ما مراجعه نمایید. در ادامه شایع ترین علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن را بیان نموده ایم.

دیسک کمر

شایع ترین علت ایجاد درد در پاشنه پا، عارضه ی دیسک کمر است. دیسک کمر علاوه بر اینکه باعث بروز درد در کمر می شود; سبب این نیز می شود که فرد در هنگام راه رفتن در ناحیه پاشنه پا خود احساس درد نماید.

خار پاشنه

عارضه ی خار پاشنه به زائده ی استخوانی در قسمت پاشنه ی پا می گویند. افرادی که دچار عارضه ی خار پاشنه هستند; در هنگام پیاده روی درد را احساس می کنند. از این رو دیگر علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن می باشد.

دلیل بروز خار پاشنه می تواند کشیدگی طولانی کف پا، استفاده از کفش‌های فرسوده و نامناسب باشد. تشخیص و درمان عارضه خار پاشنه بایستی توسط دکتر متخصص ارتوپد خوب صورت بگیرد. متخصصین ما در کلینیک جامع تخصصی فوق تخصصی ارتوپدی بهترین درمان و مراقبت را برای شما فراهم خواهند نمود.

تاندون آشیل

تاندون آشیل بلند ترین تاندون در بدن انسان است: که ماهیچه های ساق پا را به استخوان پاشنه پا متصل می کند. اگر تاندون آشیل دچار التهاب یا آسیب دیدگی شود; فرد درد زیادی را در قسمت پاشنه ی پا خود احساس خواهد کرد. از این رو التهاب تاندون آشیل را از علت های درد پاشنه پا هنگام راه رفتن می دانند. این التهاب می تواند پیامد آسیب های ورزشی،  استفاده بیش از حد و انجام حرکات ناگهانی مانند دویدن سرعتی باشد.

شکستگی استخوان ها

منظور از شکستگی استخوان; از ترک برداشتن نازک در سطح استخوان تا شکستگی کامل استخوان پاشنه می باشد. شکستگی هایی که در اثر ضربه خوردن هستند; سریعا با درد بسیار در پاشنه نشان داده می شود.

پیچ خوردگی و رگ به رگ شدن

پیچ خوردن مچ پا اگر شدید و حاد باشد; سبب بروز درد شدیدی می شود. گاهی بر اثر حادثه ای اتفاقی; مانند تحمل وزن بدن و یا گرم نکردن قبل از انجام فعالیت بدنی; رگ به رگ شدن و یا پیچ خوردگی مچ پا را به همراه داشته باشد.

فاسئیت پلانتار

فاسئیت پلانتار از شایع ترین علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن است. فاسئیت زمانی اتفاق می افتد که کف پا تحت فشار بیش از حد قرار گیرد و رباط فاشیای کف پا دچار آسیب دیدگی و یا کشیدگی شود.

این التهاب به صورت درد در ناحیه اطراف پاشنه پا نمایان می شود. معمولا افراد چاق، دیابتی ها، دوندگان و ورزشکاران حرفه ای دچار این بیماری می شوند. هرچند در برخی موارد کف پای صاف و داشتن الگوی غیر طبیعی در هنگام راه رفتن; نیز سبب بروز این التهاب و در نهایت علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن می گردد.

التهاب بورسیت

منظور از بورسیت، التهاب بورس ها است. به کیسه های متشکل از مایع در اطراف مفاصل بورس می گویند. وظیفه ی این بورس ها; جلوگیری از اصطکاک بین استخوان ها و بافت ها در محل اتصال استخوان ها و عضله ها می باشد. التهاب بورسیت سبب درد در کف و پشت پاشنه پا می شود.

بورسیت مشکلاتی را در ناحیه پاشنه پا ایجاد می کنند و باعث اختلال در را رفتن می شوند. بنابراین میتوان دیگر علت درد پاشنه پا در هنگام راه رفتن را التهاب بورسیت دانست.

آپوفیزیت کالکانه

اگر شما فعالیت هایی که همراه با پریدن است را بسیار انجام می دهید و یا ورزش و فعالیت خود را ناگهانی افزایش می دهید; در پشت پاشنه ی پا خود درد را احساس می کنید که علتش عارضه ی آپوفیزیت کالکانه است.

گیر افتادن عصب

اگر رشته های عصبی در پاشنه پا دچار فشردگی شوند; موجب بروز درد، سوزش و بی حسی در ناحیه پاشنه پا می شود. بنابراین گیر افتادن عصب دیگر علت درد پاشنه پا در هنگام راه رفتن است.

ضربه کفش پاشنه بلند

بسیاری از زنان جوانی که برای مدت طولانی کفش های پاشنه بلند می پوشند; به دلیل فشارهایی که این کفش‌های پاشنه بلند به کف و پاشنه وارد می کنند; باعث بروز درد و رشد غیرطبیعی یک زائده استخوانی در پشت پاشنه پا می شوند. به این عارضه در پزشکی اگزوستوز پشت پاشنه می نامند.

آرتریت واکنشی Reactive arthritis

اگر عفونتی در داخل بدن وجود داشته باشد; باعث التهاب مفصل در هر قسمت از بدن می گردد. به دنبال التهاب مفاصل در قسمت پاشنه پا; افراد درد را نیز احساس می کنند. پس می توان علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن را آرتریت واکنشی نیز دانست.

رباط فاشیای پلانتار plantar fascia

بافت ضخیمی که در کف پا قرار دارد را فاشیای پلانتار می نامند. این رباط اتصال انگشت های پا و استخوان پاشنه پا را بر عهده دارد و قوس پا را ایجاد می کند. اگر این رباط دچار التهاب شود; باعث علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن می گردد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد ؟

در صورتی که دچار درد در پاشنه ی خود شده اید و در انجام کارهای عادی دچار مشکل شده اید به پزشک متخصص ارتوپد خوب برای درمان مراجعه نمایید. هم چینین اگر همراه با درد هر یک از علائم زیر را داشتید; بلافاصله به پزشک مراجعه کنید :

در صورت بروز هر یک از موارد زیر:

• درد شدید و زیاد در پاشنه
  • درد های ناگهانی
  • قرمز شدن پاشنه پا
  • التهاب پاشنه

هدف ما از نگارش و بیان مطالب بالا؛ افرایش سطح اطلاعات و آگاهی های شما است. اگر زمانی در هنگام راه رفتن و انجان فعالیت های روزانه ی خود دچار درد در پاشنه و کف پای خود شدید; برای بررسی و دانستن علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن; بایستی به پزشک متخصص ارتوپد خوب مراجعه نمایید. پزشک در صورت داشتن دانش و تخصص کافی سلامتی شما را ارزیابی می کند و درمان مناسب را اتخاذ می نماید.

هم چنین درد ایجاد شده در پاشنه پا هنگام راه رفتن، تاثیر مستقیمی از نقش کفش مناسب  و کفی طبی مخصوص فرد دارد. از این رو داشتن کفش و کفی طبی مناسب و مخصوص خود باعث پیشگیری و کاهش درد پاشنه در زمان راه رفتن می گردد. متخصصین مجرب ارتوپدی ما در کلینیک جامع تخصصی و فوق تخصصی ارتوپدی; با ارائه خدمات درمانی و لوازم طبی مناسب و سازگار با درمان درد شما; اقدام به درمان مشکلات شما می نمایند.