کف پای چپم درد میکنه

برای افرادی که می گویند کف پای چپم درد میکنه، می توان گفت این درد می تواند یک روز بد را برای شما ایجاد کند و عوامل زیادی باعث ایجاد درد در این ناحیه می شوند و در اغلب موارد درد حاصل کشیدگی و فشار زیاد به پا است اما اگر درد در کف پا بیش از یک روز طول کشید، در ادامه ممکن است درد تا حدی زیاد شود که زندگی روزانه فرد را مختل کند.

عوامل زیادی در ایجاد درد در کف پا وجود دارد. شایع ترین عواملی که باعث ایجاد درد در ناحیه کف پا می شوند عوامل مکانیکی، عوامل التهابی، ضربه و یا فشار مکرر به پا هستند.

همچنین درد می تواند در قسمت های مختلف پا مانند، پنجه، پاشنه، قوس کف پا، انگشتان پا، کنار ها و قوزک پا به وجود بیاید. دانستن این که درد دقیقا در کدام قسمت پا ایجاد شده است، می تواند کمک کند تا شما علت ایجاد درد را بفهمید و سپس به درمان آن بپردازید.

کف پای چپم درد میکنه

علت این که کف پای چپم درد میکنه چیه؟

کف پای چپم درد میکنه

معمولا درد در کف پا به دلیل تغییر حجم و یا الگوی فعالیت فیزیکی اتفاق می افتد و با فشاری که در این فعالیت ها به کف پا وارد می شود اختلالات زمینه ای که در فرد وجود دارد مانند عمیق بودن قوس کف پا، صافی کف پا، انحراف مچ پا، و … به صورت درد نمایان می شوند .

همچنین عواملی مانند افزایش وزن شدید و یا فعالیت های شدید و غیر منتظره ای که بدن برای آن آمادگی نداشته باشد نیز می توانند منجر به ایجاد درد در ناحیه کف پا شوند.

به طور مثال اگر فردی به یک باره شروع به انجام ورزش به صورت شدید کند، به دلیل این که بدن آمادگی این فعالیت را نداشته است، بدن او نمی تواند با شرایط جدید سازگار شود و به همین دلیل عضلات، مفاصل و یا تاندون ها در کف پا و یا دیگر نقاط بدن، دچار کشیدگی و یا امراض دیگر می شوند.

از دیگر عواملی که می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه کف پا شود می توان به ضربه های شدید و یا اختلالات التهابی که مفاصل کوچک داخل پا را تحت تاثیر قرار می دهد، اشاره کرد.

کف پا از مفاصل بسیار زیادی تشکیل شده است که برخی از آن ها در حالت معمولی غیر فعال هستند و فشار زیادی به آن ها وارد نمی شود. با این حال اگر به کف پا ضربه و یا فشار زیادی وارد شود، به مفاصل غیر فعال و کمتر استفاده شده نیز فشار بالایی وارد می شود و این فشار باعث ایجاد درد در کف پا می شود.

پس در نهایت می توان گفت شایع ترین دلایل ایجاد درد در کف پا شامل متاتارسالژیا (درد در پنجه پا)، درد در پاشنه پا و درد در ناحیه قوس پا است. گاهی اوقات نیز درد کف پا به دلیل قرار گرفتن پا در فشار بالا و یا التهابات عصبی و یا فشار به اعصاب پا ایجاد می شود.

این درد ممکن است بسیار خفیف و یا بسیار شدید باشد و مدت مشخصی نیز ندارد و ممکن است اگر تشخیص و درمان نشود، حتی به صورت دائمی ماندگار شود.

اگر دچار درد در این ناحیه شده اید و اگر این درد بیش از یک روز طول کشیده است، به دلیل این که عوامل مختلفی باعث ایجاد درد در این ناحیه می شوند و شناسایی آن ها نیز آسان نیست، بهتر است که هرچه سریع تر برای تشخیص و درمان علت این درد به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا به مشکلات بزرگ تر و بیشتری بر نخورید.

در ادامه دلایل و بیماری های احتمالی که موجب ایجاد درد در کف پا می شوند را بررسی می کنیم.

از دیگر دلایل مختلف ایجاد درد کف پای چپ

درد در کف پای چپ می تواند با توجه به سبک زندگی اشتباه و یا برخی بیماری ها رخ بدهد. در ادامه برخی موارد را بررسی می کنیم:

سبک زندگی اشتباه

امروزه یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد درد در کف پا، سبک زندگی اشتباه است که در بهترین حالت موجب درد کف پا می شود و اگر این سبک زندگی ادامه پیدا کند، به دنبال خود مشکلات بیشتری مانند دیسک کمر، خار پاشنه و بسیاری بیماری های سخت و دردناک دیگر خواهد داشت.

اصلی ترین عامل ایجاد مشکلات پا، پوشیدن کفش غیر استاندارد است. کفش های پاشنه بلند و کفش هایی که کفی سفتی دارند، می توانند عاملی برای ایجاد درد در کف پای چپ باشد زیرا فشار زیادی به قوس پا و انگشتان پا وارد می کند.

ایستادن به مدت طولانی مدت نیز می تواند یکی از عوامل ایجاد درد در ناحیه کف پا باشد.

کف پای چپم درد میکنه چطور کمترش کنم؟

پیش از انجام هرگونه درمان خودسرانه و خانگی بهتر است که به دکتر پا مراجعه کنید زیرا همان طور که پیش تر نیز خواندید ممکن است که درد کف پا علائم بیماری های خطرناک دیگری باشد .با مراجعه به پزشک می توانید راهنمایی بهتری در رابطه با نحوه درمان و کمتر کردن درد کف پای چپ داشته باشید.

اگر مطمئن هستید که درد کف پای چپ شما مربوط به کشیدگی و یا فشار زیاد به پا است، می توانید با استفاده از روش های زیر درد کف پای چپ را کمتر کنید:

گذاشتن کیسه آب یخ رو ناحیه
استفاده از مسکن های عادی و ضعیف مانند استامینوفن و …
بستن ناحیه با پد های مخصوص و یا تکه ای پارچه برای کمتر کردن فشار
در هنگام خوابیدن و یا استراحت، پای چپ خود را به دیوار تکیه دهید تا بالا تر برود و یا این که از یک بالشت برای بالاتر بردن پای چپ خود استفاده کنید.
تا جای ممکن استراحت کنید
فراموش نکنید که نکات بالا برای درمان کشیدگی در ناحیه کف پا است و اگر به بیماری های دیگری مبتلا شده باشید، هیچ کارایی ندارند و بهتر است که سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

آسیب دیدگی ورزشی

هنگامی که تمرینات هوازی شدید و طولانی انجام می دهید، به پا فشار بسیار زیادی وارد می شود و در نتیجه درد در ناحیه کف پا به وجود می آید.

گرم نکردن قبل از ورزش و سرد نکردن عضلات بعد از ورزش، احتمال ایجاد درد کف پای چپ را افزایش می دهد.

آرتروز پا

آرتروز پا بیماری مرتبط با مفاصل پا است که در این بیماری مفاصل پا سفت می شود و در نتیجه علائمی مانند درد کف پا به دنبال خواهد داشت.

دیابت

دیابت شیرین و یا همان مرض قند، می تواند مشکلاتی در ناحیه پا برای افراد ایجاد کند مانند:

آسیب به اعصاب پا

زخم های دیابتی که ترمیم آن ها خیلی کند انجام می شود

وضعیت بدنی

برخی اوقات وضعیت کل بدن نیز در ایجاد درد در ناحیه کف پا نقش دارند. به طور مثال افراد باردار و یا افراد دارای اضافه وزن، بیشتر از افراد دیگر دچار درد در ناحیه کف پا می شوند.

همچنین در افراد مسن به دلیل ضعیف شدن مفاصل، عضلات و استخوان ها درد پا بیشتر دیده می شود.

میخچه

میخچه ضایعه ای است که از تجمع پوست های مرده تشکیل می شود و اغلب دردناک است. این ضایعه ها هنگامی ایجاد می شوند که پوست در معرض سایش زیاد باشد و پوست برای جلوگیری از سایش این ضایعه ها را ایجاد می کند.

میخچه در انگشتان پا، قسمت پشتی پا و یا قسمت کف پا تشکیل می شود.

وجود میخچه در کف پا با درد همراه است و می تواند یکی از دلایل ایجاد درد در کف پا باشد.

کف پای صاف

کف پای صاف یک عارضه مادرزادی است که در آن افراد قوس کف پای طبیعی ندارند. در این عارضه تاندون های کف پا کشیده می شوند و به همین دلیل قوس طبیعی پا از بین می رود.

این افراد نمی توانند به صورت طبیعی راه بروند و در هنگام راه رفتن پاهای آن ها رو به بیرون و یا داخل خم می شوند و به همین دلیل در طول زمان مشکلات دیگری همچون درد در ناحیه کف پا برای آن ها ایجاد می شود.

دکتر متخصص انگشتان پا

شکستگی پاشنه پا

شکستگی پاشنه پا نیز می تواند یکی از دلایل ایجاد درد در ناحیه کف پا باشد. اما خوشبختانه این ناحیه خیلی آسیب پذیر نیست و در شرایط خیلی خاص مانند تصادف های رانندگی و یا سقوط از ارتفاعات دچار شکستگی می شود.

ورم کف پا

ورم و یا فاسیت کف پا زمانی اتفاق می افتد که فشار زیادی روی پاها وارد شود و این فشار به رباط فاشیای کف پا آسیب برساند و باعث سفت شدن این رباط و در نتیجه دردناک شدن آن شود.

پیچ خوردگی و یا کشیدگی

پیچ خوردگی، کشیدگی و یا رگ به رگ شدن بسیار شایع هستند و خصوصا پس از یک ورزش بدون گرم کردن بسیار زیاد اتفاق می افتند. اگر این کشیدگی ها و پیچ خوردگی ها در ناحیه کف پا رخ دهند، باعث دردناک شدن ناحیه می شوند.

تاندنیت آشیل

تاندنیت آشیل زمانی رخ می دهد که تاندونی که عضله ساق پا را به استخوان پاشنه متصل می کند، دچار کشیدگی و یا آسیب دیدگی شدید شود و در نتیجه باعث دردناک شدن و ملتهب شدن ناحیه می شود.

بورسیت

بورس کیسه هایی است که حاوی مایع سینویال است و در عضلات قرار دارند. بورسیت به زمانی گفته می شود که این کیسه ها دچار تورم می شوند.

اگر بورسیت در کف پا ایجاد شود، به دنبال خود درد در کف پا نیز ایجاد می شود.

آرتریت واکنشی

گاهی اوقات وجود عفونت ها در بدن باعث ایجاد آرتریت واکنشی می شود. در این حالت مفاصل دچار درد و تورم می شوند. اگر این واکنش ها در کف پا انجام شود، به دنبال خود درد نیز به همراه خواهند داشت.

سایر عواملی که در ایجاد درد کف پا نقش دارند:

مشکلات تاندون تیبیال خلفی
سندروم تونل تارسال
بیماری پای ورزشکار
پینه پا
زگیل پا
برخی از داروها که باعث تورم پا می شوند.
بیماری شریانی محیطی (PAD)

 

کف پای چپم درد میکنه نیاز هست که به پزشک مراجعه کنم؟

اگر موارد و علائم زیر را در کنار درد کف پای چپ مشاهده کردید، بهتر است که اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

درد پا به صورت ناگهانی شروع شده و شدید تر می شود.
پا دچار آسیب دیدگی های دیگری مانند زخم های عمیق، شکستگی و یا در رفتگی شده باشد.
درد تا حدی است که نمی توانید روی پای خود راه بروید.
اگر دائما دچار افت فشار خون هستید ممکن است که دچار بیماری شریانی محیطی (PAD) شده باشید که درد در ناحیه پا یکی از نشانه های دیگر این بیماری است.
اگر کف پا قرمز است و یا دچار تورم شده است.
در کنار درد در کف پا دچار تب شده باشید.

پزشک چگونه کف پای چپ را معاینه می کند؟

نخست پزشک نحوه راه رفتن شما را مشاهده می کند و نگاهی با دقت به وضعیت پای شما می اندازد. همچنین از شما سوالاتی در رابطه با درد مانند این که درد چه زمانی آغاز شده و یا این که دقیقا چه ناحیه ای از پا درد می کند و یا این که شدت درد تا چه حدی است می پرسد. در نهایت برای تشخیص بهتر، پزشک برای شما عکس برداری با اشعه ایکس را تجویز می کند.

درمان درد کف پای چپ چگونه است؟

درمان بستگی به شرایط شما دارد. در ساده ترین حالت که درد ناشی از سبک زندگی است، ممکن است که پزشک برای شما کفش طبی تجویز کند.

در شرایط دیگر، پزشک با توجه به بیماری شما ممکن است درمان های دیگری مانند مصرف برخی قرص ها، استفاده از پد های طبی، انجام فیزیوتراپی و یا در نهایت انجام عمل جراحی و… تجویز کند.

چگونه از درد کف پا جلوگیری کنیم؟

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، یکی از مهم ترین عواملی که باعث ایجاد درد در ناحیه کف پا می شود، سبک زندگی نادرست است. به همین دلیل مهم ترین راه حل برای جلوگیری از ایجاد درد در ناحیه کف پا، تغییر و سالم کردن سبک زندگی است.

در ادامه برخی از تغییرات مثبت برای داشتن یک سبک زندگی سالم را می خوانید:

وزن بدن خود را متناسب نگه دارید(نه چاقی و نه لاغری)
قبل از انجام ورزش همیشه حرکت های کششی انجام دهید.
بهداشت پا را رعایت کنید.
همیشه از یک کفش استاندارد استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا به سوال “دلیل این که کف پای چپم درد میکنه چیست؟” جواب بدهیم.

در نهایت می توان گفت که ایجاد درد در ناحیه کف پا در زندگی هر شخصی اتفاق می افتد و می توان آن را یک مشکل شایع دانست.

می گویند پا قلب دوم انسان است و واقعا هم درست است. فشار وزن تمام بدن و انتقال این فشار توسط پاها اتفاق می افتد و به همین دلیل راه رفتن و زندگی روزانه ما به سلامت پا وابسته است.

با توجه به این که ایجاد درد در کف پا می تواند دلایل زیادی داشته باشد، و تشخیص علت اصلی ایجاد درد بسیار سخت است.

به همین دلیل اگر دچار درد در ناحیه کف پا شده اید و این درد بیش از یک روز طول کشیده است، بهتر است که هر چه سریع تر برای تشخیص علت و درمان درد به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید تا مشکلات و درد افزایش پیدا نکند و درمان آسان تر شود.

عدم رسیدگی به یک درد ساده می تواند مشکلات بسیار زیادی در آینده برای شما ایجاد کند. اگر درد در ناحیه کف پا درمان نشود، می تواند باعث ایجاد لنگش دائمی پا در افراد شود پس بهتر است که سریع تر به فکر درمان باشید.

در کلینیک دکتر ارتوپد با وجود پزشکان حاذق و مجرب در زمینه های مختلف، می توانید بیماری خود را تشخیص دهید و آن را درمان کنید تا مشکلات دیگری برای شما پیش نیاید.

امیدواربم که با خواندن این مقاله توانسته باشید به جواب تمامی سوالات خود در مورد سوال ” کف پای چپم درد می کنه ایا این درد خطرناکه؟” رسیده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید