درد شانه چپ در اوایل بارداری

درد شانه چپ در اوایل بارداری یک عارضه ی رایج در دوران حاملگی است که معمولا ۴۰٪ از زنان باردار درگیر این مسئله هستند. درد شانه چپ در اوایل بارداری می تواند به علت های مختلفی ایجاد شود. به طور مثال دلایلی مانند : افزایش وزن، تغییرات هورمونی، تغییر در عضلات و مفاصل و وضعیت بدنی می توانند سبب ایجاد درد شانه چو در اوایل بارداری  گردد. البته درد شانه می تواند نشانه ی بیماری ها و مشکلات جدی تری مانند مشکلات گوارشی، سنگ صفرا و بارداری خارج رحم باشد که شیوع کمی دارد.

بهترین کار در زمان احساس درد شانه چپ در اوایل بارداری، مراجعه به دکتر ارتوپدی خوب است. چرا که علت اکثر این درد در اوایل بارداری ناشی از مشکلات اسکلتی عضلانی است که درمان و بررسی آن بر عهده ی پرشک متخصص ارتوپدی است. شما می توانید برای بررسی و ریشه یابی علت درد خود به کلینیک جامع تخصصی و فوق تخصصی دکتر ارتوپد مراجعه نمایید.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با دلایل ایجاد درد شانه چپ در بارداری آشنا کنیم. جهت دسترسی به بخش‌های مختلف مقاله می‌توانید از فهرست مطالب زیر استفاده کنید.

درد شانه چپ در اوایل بارداری

دلایل رایج درد شانه چپ در اوایل بارداری

درد شانه چپ در اوایل بارداری می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود و نباید نادیده گرفته شود و در صورت احساس درد کردید باید به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید تا علت را ریشه یابی کنید و اقدامات لازم را برای درمان انجام دهید.

شما می توانید برای پیگیری و ارزیابی سلامت خود به پزشکان متخصص ما در کلینیک جامع تخصصی فوق تخصصی دکتر ارتوپد مراجعه کنید.

افزایش وزن و تغییر وضعیت بدن

در دوران بارداری بدن مادر تغییرات زیادی را خواهد داشت. از تغییرات واضح افزایش وزن بدن است. با افزایش وزن بدن; فشار زیادی را به عضلات پایین تنه وارد می شود و این درد به قسمت بالای بدن و شانه، کتف و گردن منتشر می شود که سبب بروز درد در این نواحی می گردد.

علاوه بر این با رشد جنین در داخل رحم، نوعی عدم تعادل در وضعیت بدن ایجاد می شود که سبب فشار زیاد بر روی عضلات پشت می شود. این امر نیز باعث ایجاد درد شدید در ستون فقرات بالا و درد شانه چپ در اوایل بارداری می گردد.

نحوه خوابیدن مادر

نحوه وضعیت بدن مادر در زمان خوابیدن و دراز کشیدن نقش مهمی در افزایش درد شانه چپ و راست و گردن در بارداری دارد. معمولا توصیه می شود که مادر در اوایل بارداری برای بهبود گردش خون و سلامت جنین به پهلوی چپ دراز بکشد. در این صورت بر روی شانه چپ فشار وارد می شود و این امر سبب بروز درد شانه چپ در اوایل بارداری، گرفتگی عضلات گردن و شانه‌ها را به همراه دارد.

تغییرات هورمونی

بدن خانم ها در بارداری و حتی قبل از آن هورمونی با نام ریلکسین یا Relaxin را می سازد. آزادسازی این هورمون از ابتدای بارداری تا زمان تولد کودک، به رشد کودک در بدن مادر کمک می کند و بدن مادر را برای رشد جنین آماده می کند. کار این هورمون شل کردن بافت های همبند است که می تواند سبب درد در مکان های مختلف بدن اعم از شانه ها و کتف می شود.

استرس و فشار روانی

استرس، اضطراب و فشار روانی می تواند به صورت درد های فیزیکی نمود پیدا کند. در خانم های باردار نیز این امر بسیار مشاهده می شود مخصوصا در خانم هایی که اولین بارداری خود را تجربه می کنند. فشار و استرس روانی می تواند سبب سردرد و درد شانه چپ در اوایل بارداری گردد.

سایر دلایل ایجاد درد شانه چپ در اوایل بارداری

دلایل دیگری در بارداری نیز باعث ایجاد درد مفاصل، شانه و گردن می شود. به عبارت دیگر درد شانه چپ در اوایل بارداری نشانه ای از وجود مشکلات و بیماری هایی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم; است.

این مشکلات عبارتند از :

·   حاملگی خارج رحم

·   وجود سنگ های کیسه صفرا

·   پره اکلامپسی ( دفع پروتئین و افزایش خون )

·   عارضه ی پر فشاری خون

·    مشکلات گوارشی اعم از یبوست و نفخ شدید

·   زخم معده

این مشکلات در ایجاد درد شانه بسیار نادر بوده. اما با این حال بهتر است به آن ها توجه کنید و در صورت داشتن درد به پزشک مراجعه نمایید.

درد شانه چپ در اوایل بارداری

علائم درد شانه چپ در بارداری

همان طور که بالاتر نیز مطرح کردیم بیشتر عواملی که سبب ایجاد این درد در بارداری می شود از عوارض دوران حاملگی می باشد. درد شانه چپ و راست مبهم بوده و شبیه بروز علائم اسپاسم یا گرفتگی عضلات است.

هم چنین درد شانه ها در برخی از خانم ها به صورت ناگهانی رخ می دهد و به گردن نیز منتشر می یابد. این درد می تواند با علائم زیر همراه باشد :

·   احساس سوزش

·   حالت تهوع

·   خستگی و تنش شدید

·   سردرد

راهکار های کاهش درد شانه چپ در اوایل بارداری

در ادامه نکاتی را مطرح می کنیم که برای کاهش این درد موثر هستند. با این وجود تاکید می شود که حتما به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید.

ماساژ درمانی می تواند در کاهش درد شانه بسیار موثر باشد.

·   بالش های مخصوص دوران بارداری

·   استفاده از کیسه های آب گرم

·   ماساژ زیر دوش آب ولرم

·   گرم نگه داشتن بدن در فصل سرما

·   افزایش مصرف لبنیات

·   استفاده از کمپرس یخ در محل درد و اطراف آن

·   کاهش فعالیت‌های شدید جسمی

·   استراحت کافی  

توصیه انتهایی

در این مقاله دلایل مخلف بروز درد شانه چپ در اوایل بارداری را مطرح کردیم. تاکید می کنیم که اگر در دوران بارداری خود با درد شانه،کتف و گردن یا هر درد مفصلی غیر طبیعی مواجه شدید; حتما به متخصص ارتوپد خوب مراجعه نمایید تا علت درد را ریشه یابی کند و اقدامات لازم در جهت بهبود درد را انجام دهد.

پزشکان ما در کلینیک جامع تخصصی و فوق تخصصی دکتر ارتوپد همواره تلاش نموده اند که بهترین درمان ها و خدمات را به مراجعین خود ارائه دهند. از این رو با اطمینان خاطر می توانید برای درمان و بهبودی کامل به این مرکز مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید