درد شانه و بازو

درد شانه و بازو در میان افراد بسیار شایع است. چرا که به عنوان محل اتصال اندام فوقانی به تنه و به علت حرکات چرخشی در جهات مختلف این مفصل و عضله یکی از پرکارترین مفاصل است و بنابراین بیشتر از سایر مفاصل و عضلات مستعد آسیب دیدگی، فرسودگی، کشیدگی و التهاب است. امکان دارد درد شانه به قسمت پایینی بازو انتشار پیدا کند و یا بالعکس. شاید این سوال ذهن شما را درگیر کند که علت درد شانه و بازو چیست؟

شایع ترین دلیل اصلی این درد مربوط به کشیدگی عضلات و استفاده بیش از حد از این بافت است که باعث کشیدگی و التهاب و در نهایت باعث ایجاد درد می شود اما دلایل دیگری نیز می تواند باعث ایجاد درد شانه و بازو شود که برخی از این دلایل نیاز به درمان های تخصصی دارند و در صورت عدم درمان به موقع یا عدم به کارگیری روش های درمانی صحیح ممکن است بیمار عوارض خطرناکی مانند ضعف عضلانی، تحلیل رفتگی عضلات شانه و از کار افتادگی کامل اندام فوقانی (فلج دست) و … را تجربه کند.

که در صورت مراجعه به یک پزشک متخصص ارتوپدی متبحر و با تجربه پس از تشخیص علت دردهای شانه و بازو می تواند بهترین روش درمانی را برای فرد انتخاب کند. که در ادامه به صورت مفصل درباره علت دردهای شانه و بازو صحبت خواهیم کرد.

کلینیک تخصصی دکتر ارتوپد با داشتن بهترین متخصصین ارتوپدی تهران، در کوتاه ترین زمان علت درد شانه و بازوی بیمار شما را بررسی می کند و بهترین روش درمانی را به شما پیشنهاد می دهند.

درد شانه و بازو

دلیل درد شانه و بازو چیست؟

در ادامه به بررسی اصلی ترین دلایل درد شانه و بازو خواهیم پرداخت.

آرتروز شانه

آرتروز زمانی رخ می دهد که بافت های آن مفصل دچار فرسودگی شوند. آرتروز شانه یکی از رایج ترین دلایل درد شانه و بازو است.

از جمله علائم آرتروز شانه می توان به؛ احساس درد حین انجام فعالیت، محدودیت حرکتی شانه و بازو، خشکی و سفتی شانه، احساس درد در هنگام بلند کردن دست و متورم شدن مفصل اشاره کرد. که در صورت مشاهده چنین علائمی سریعا به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید، چرا که در صورت عدم درمان به موقع این بیماری ممکن است این بیماری پیشرفت کند و نیاز به درمان های سخت و پیچیده داشته باشد.

رسوب املاح کلسیمی در تاندون

وضعیتی است که املاح کلسیمی در عضلات گرداننده شانه جمع می شوند و باعث علائمی مانند شانه یخ زده می شود که دلیل دقیق آن مشخص نشده است، اما در اکثر مواقع به این دلیل این اتفاق می افتد که تجمع و رسوب کلسیم باعث ضخیم شدن موضعی تاندون روتاتور کاف می شود که در صورت حرکت شانه به خصوص در حرکات بالای سر، باعث گیر کردن تاندون بین دو استخوان زیر و روی خودش می شود که با درد شدیدی همراه است. این حالت باعث ایجاد اختلال در فعالیت های روزانه بیمار و عدم توانایی در ورزش کردن وی می شود.

در صورت عدم درمان به موقع و پیشرفت بیماری ممکن است درد حتی در هنگام استراحت و موقع خواب هم به سراغ بیمار بیاید و مانع خواب وی شود.

رادیکولوپاتی گردن

رادیکولوپاتی گردن (التهاب رشته عصبی در ستون فقرات گردن) زمانی رخ می دهد که عصب در گردن دچار فشردگی شود و از نخاع فاصله بگیرد. که این اتفاق در اثر پارگی دیسک و ساییدگی رخ می دهد.

نشانه های رادیکولوپاتی گردنی نسبت به ریشه عصبی درگیر در هر فردی متفاوت است که این علائم عبارتند از:

  • درد شانه و بازو، گردن درد، درد شانه و همچنین ممکن است درد به انگشتان دست نیز انتشار پیدا کند.
  • احساس سوزن سوزن شدن یا دردی تیز در گردن؛
  • احساس ضعف یا بی حسی در شانه، بازو و یا دست؛
  • دردی که با حرکت گردن تشدید پیدا می کند.
  • دردی که در هنگام بلند کردن بازو از پشت و پشت سر تسکین پیدا می کند.

مشکلات عضلات گرداننده شانه

عضلات گرداننده شانه را گروهی از عضلات و تاندون ها تشکیل می دهند که وظیفه نگه داری استخوان بالای بازو را در کاسه شانه دارند. برای مثال در صورتی که بافت های عضلات گرداننده شانه به دلیل کار کشیدن بیش از حد از آن دچار آسیب دیدگی یا بیماری شوند و منجر به مشکلات زیر می شود:

  • آماس کیسه های مفصلی: در این حالت کیسه زلالی (کیسه ای که پر از مایعات است و به آزادانه حرکت کردن عضلات گرداننده شانه کمک می کند) ملتهب می شود.
  • التهاب تاندون؛
  • گیر افتادگی شانه: این اتفاق زمانی می افتد که آکرومیون (بخشی از تیغه شانه) به بافت های عضلات گرداننده شانه برخورد می کند که در نهایت موجب درد و التهاب می شود.

دررفتگی شانه

این اتفاق زمانی می افتد که قسمت بالای استخوان بازو از کاسه خود در شانه بیرون رود. دررفتگی شانه اصولا به دلیل تصادف، زمین خوردن و آسیب های ورزشی اتفاق می افتد.

شکستگی بازو

شکستگی بازو در نزدیکی شانه و یا در امتداد وسط استخوان رخ می دهد، مثل شکستگی ترقوه که به دلیل تصادف یا زمین خوردن اتفاق می افتد.

پارگی عضلات گرداننده شانه

هنگامی که یک یا چند تاندون در عضلات گرداننده شانه دچار پارگی جزئی یا کلی شوند این شرایط پیش می آید. پارگی عضلات گرداننده شانه امکان دارد به دلیل آسیب دیدگی اتفاق بیفتد، اما در اکثر مواقع با گذشت زمان و به دلیل پارگی و ساییدگی رخ می دهد.

شانه ی یخ زده

شانه منجمد از دلایل درد شانه و بازو است و این اتفاق زمانی رخ می دهد که شانه بیمار سفت شده و بدون هیچ دلیلی درد می کند.

درد شانه و بازو

شانه ی جدا شده

شانه ی جدا شده باعث می شود رباط هایی که شانه را به استخوان ترقوه وصل می کند دچار کشیدگی و یا پارگی شوند.

پیچ خوردگی شانه

این اتفاق زمانی رخ می دهد که رباط های شانه دچار کشیدگی یا پارگی شوند. پیچ خوردگی شانه به دلیل تصادفات رانندگی، زمین خوردن و آسیب های ورزشی رخ می دهد.

سندرم خروجی قفسه سینه (TOS)

سندروم خروجی قفسه سینه در واقع گروهی از اتفاقات است که با فشرده شدن اعصاب یا شریان های خونی اطراف ترقوه و اولین دنده رخ می دهد. TOS به دلیل انجام حرکات تکراری و آسیب دیدگی رخ می دهد.

آرتریت روماتوئید شانه

آرتریت روماتوئید شانه نوعی بیماری است که در آن سیستم ایمنی به مفاصل خود حمله می کند. پس از شروع این بیماری افراد در طی یک سال و نیم اختلالات شانه را تجربه می کنند.

آسیب شبکه بازویی

آسیب شبکه بازویی اصولا در هنگام تصادفات رانندگی و یا سقوط از ارتفاع اتفاق می افتد. و زمانی که شبکه بازویی دچار آسیب شوند کنترل این عضو به مشکل برمیخورد.

آماس عصب بازو

آماس عصب بازو باعث می شود فرد بیش از نیمی از کارهای خود را نتواند انجام دهد و زمانی اتفاق می افتد که عصب بازویی دچار التهاب شود.

درمان خانگی درد شانه و بازو

چنانچه درد بازو و شانه خفیف باشد می توانید موارد زیر را قبل از مراجعه به پزشک امتحان کنید:

  1. روش R.I.C.E را برای تسکین درد امتحان کنید که شامل:
  2. Rest (استراحت): از انجام هرگونه فعالیتی که باعث درد بیشتر می شود پرهیز کنید.
  3. Ice (یخ): گذاشتن یک کمپرس یخ بر روی محل آسیب دیده روازنه چندین بار به مدت 15 دقیقه می تواند در تسکین درد موثر باشد.
  4. Compression (کمپرس کردن): برای کاهش درد و تورم ناحیه آسیب دیده را باند پیچی کنید.
  5. Elevation (بالا بردن): شانه و بازوی خود را با قلبتان تراز کنید.
  6. از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن برای کاهش درد و تورم استفاده کنید.
  7. برخی از ورزش های کششی ملایم را انجام دهید.
  8. سعی کنید وضعیت بدنتان در حالت استاندارد باشد تا فشار زیادی به بازوها و شانه هایتان وارد نشود.

برای درمان درد شانه و بازو چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

چنانچه روش های خانگی در درمان درد شانه و بازو موثر نبود و درد بسیار شدیدی داشتید نیاز است که به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. پزشک معالج شما بسته به شدت درد شما ممکن است موارد زیر با به شما توصیه کند:

گچ گرفتن یا آتل بستن: در برخی موارد محدود کردن حرکت شانه و بازو می تواند به بهبود آن کمک کند. که در این موارد از گچ، بند یا آتل استفاده می شود.

تزریق کورتیکواستروئید: تزریق کورتیکواستروئید می تواند برای کاهش التهاب به شانه یا بازوی بیمار تزریق شود.

تجویز داروهای خوراکی کورتیکواستروئید: ممکن است پزشک معالج شما برای کاهش التهاب و درد داروهای خوراکی کورتیکواستروئید را تجویز کند.

فیزیوتراپی: ممکن است پزشک معالج شما برای تسکین درد بازو و شانه ی شما چندین جلسه فیزیوتراپی را تجویز کند.

جراحی: در صورتی که سایر روش های درمانی موثر نباشند و یا اگر آسیب دیدگی شدید باشد ممکن است پزشک شما جراحی را تجویز کند.

در آخر

بسته به علت درد شانه و بازو که می تواند دررفتگی شانه، شکستگی بازو، شانه منجمد، آرتروز شانه و … باشد روش های درمانی نیز متفاوت باشد. اینجاست که نقش بهترین متخصص ارتوپدی مشخص می شود، چرا که در صورتی روش درمانی موثر خواهد بود که تشخیص علت درد به درستی باشد. در غیر این صورت نه تنها درد بیمار تسکین پیدا نمی کند بلکه ممکن است عوارض و دردهای دیگر را نیز تجربه کند.

ما در کلینیک تخصصی دکتر ارتوپدی با بهترین متخصصین ارتوپدی و به روز ترین تجهیزات ارتوپدی در کمترین زمان ممکن علت بیماری شما را تشخیص داده و درمان را آغاز می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید