درد لگن نشانه چیست؟

همانطورکه میدانید لگن ناحیه‌ای مهم از بدن است که هنگام نشستن به شما کمک می‌کند تا بتوانید بدن را در وضعیت صحیحی قرار دهید و به‌عنوان یک تکیه‌گاه عالی برای شما عمل می‌کند. اما عضلات و بافت‌های لگن ممکن است به دلایل مختلف مانند وزن زیاد، فشار کارهای تکراری، تصادف، سقوط و … مورد آسیب قرار بگیرند. گاهی نیز برخی از بیماری‌های مزمن مربوط به افزایش سن مانند پوکی استخوان به عضلات و استخوان‌های این ناحیه آسیب می‌رساند.

البته همیشه عوامل اسکلتی دلیل درد در لگن نیست و گاهی ایجاد آسیب در اندام‌های احشایی مانند دستگاه تولیدمثل در خانم‌ها، عفونت‌های لگنی، کلیه و … نیز می‌توانند منجر به دردهای لگنی شوند. بنابراین اینکه بفهمیم درد لگن نشانه چیست کار دشواری است که تنها توسط یک پزشک حاذق میسر می‌شود.

ازآنجایی‌که ممکن است به پزشکان متفاوتی برای درمان دردهای لگنی نیاز داشته باشید درصورتی‌که واقعاً مشکوک نیستید که دردهای لگنی شما عللی غیر از علل عضلانی داشته باشد بهتر است در اسرع وقت به یک متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا علت بررسی شود.

اگر در روند تشخیص مشخص شود که شما به پزشک دیگری نیاز دارید متخصص ارتوپد شما را ارجاع خواهد داد. در ادامه نیز با ما همراه باشید تا به شما بگوییم درد لگن نشانه چیست و چگونه درمان می‌شود؟

درد لگن نشانه چیست؟

درد در پایین‌ترین قسمت شکم شما بعد از ستون فقرات که در قسمت بالایی باسن ایجاد می‌شود به‌عنوان درد لگن شناخته می‌شود و هم بین آقایان و هم خانم‌ها رواج دارد. اما به دلیل وجود اندام تولیدمثل در ناحیه لگنی خانم‌ها آمار نشان می‌دهد که خانم‌ها بیشتر دچار دردهای لگنی که دلایل غیر عضلانی دارد، می‌شوند.

درد لگن می‌تواند خودش به‌تنهایی یک بیماری باشد یا علائم سایر مشکلات باشد. ازجمله بسیاری از دلایل درد لگن در خانم‌ها آندومتریوز، فیبروم، بیماری التهابی لگن و در خانم‌ها و آقایان به‌صورت مشترک مشکلات اسکلتی عضلانی است.

مشکلات اسکلتی – عضلانی در بافت پیوندی، استخوان‌ها و مفاصل رخ می‌دهد که بسیار هم نگران‌کننده هستند. زیرا می‌توانند انواع مختلفی از شرایط را مانند اختلال در فعالیت‌های روزانه مثل راه رفتن، نشستن، رانندگی، ورزش و … را ایجاد کنند و در صورت عدم توجه به درمان می‌توانند باعث افت شدید عملکرد اندام‌های تحتانی بدن شوند.

در خانم‌ها نیز حتی اگر علت اصلی درد لگن خود عضلات و بخش اسکلتی لگن نباشد درد نشانه آسیب در ناحیه اندام تولیدمثل یا ناحیه ادراری است که در صورت پیشرفت و عدم درمان به‌موقع می‌تواند حتی تهدیدکننده زندگی باشد. بنابراین درد لگن می‌تواند حاد باشد و کمتر از سه ماه طول بکشد یا مزمن باشد و بیش از سه ماه ادامه داشته باشد.

سیستم اسکلتی – عضلانی چیست؟

این قسمت از بدن از غضروف‌ها، رباط‌ها، عضلات اسکلتی و بافت‌ها تشکیل شده است. این سیستم طوری تعبیه شده است که بتواند به‌صورت طبیعی استخوان‌ها را به مفاصل، عضلات و سایر قسمت‌های بدن متصل کند. وظیفه اصلی این سیستم ثبات و پشتیبانی از بسیاری از عملکردهای اساسی مانند راه رفتن، نشستن و ایستادن فرد است. بدون عملکرد صحیح سیستم اسکلتی عضلانی، بدن نمی‌تواند حالت بدنی درست را حفظ کند، به‌درستی حرکت کند، بافت‌های نرم و اندام را نگه دارد یا دمای بدن را حفظ نماید.

دردهای لگنی نیز در بسیاری از مواقع خبر از بروز یک آسیب یا اختلال در این سیستم را می‌دهند و به همین دلیل باید در اسرع وقت توسط یک متخصص ارتوپد بررسی‌ شده و علت اصلی تشخیص داده شود. در غیر این صورت می‌تواند حتی فعالیت‌های ساده مانند نشستن را مختل کرده و شما را از فعالیت‌های روزانه خود باز دارد.

خوشبختانه در کلینیک تخصصی دکتر کبیر تیمی از متخصصین باتجربه در حال فعالیت هستند که شما می‌توانید برای ارزیابی کامل و تشخیص دقیق‌تر اینکه درد لگن نشانه چیست به آن‌ها مراجعه کنید. کافیست از طریق شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما یا لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه با ما در ارتباط باشید.

مشکلات اسکلتی – عضلانی در لگن چه مشکلاتی هستند؟

عضلات حمایت‌کننده لگن را کف لگن می‌نامند و از مثانه، روده راست و رحم (پروستات در مردان) پشتیبانی می‌کنند. مشکلات اسکلتی و عضلانی در این منطقه که می‌توانند به درد لگن منجر شوند شامل موارد زیر هستند:

• التهاب کف لگن
  • تنش عضلانی کف لگن
  • فیبرومیالژیا
  • سمفیز شرمگاهی (التهاب مفصل شرمگاهی)
  • فتق دیسک
  • اختلال مفصل ساکروایلیاک
  • اختلال عملکرد پوبیس سمفیز
  • عضلات کف لگن ضعیف است
  • سندرم بیش تحرکی

هر یک از این موارد می‌توانند منجر به درد مزمن لگن شوند. بنابراین اگر شما یا اطرافیانتان درد لگن را تجربه می‌کنید، باید حتماً در اسرع وقت به یک متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا بعد از مراحل معاینه و تشخیص یک برنامه درمانی برای رفع درد شما توصیه کند.

برخی از دلایل درد لگن مانند فتق دیسک که اثر آن تا لگن کشیده شده است می‌تواند بسیار خطرناک باشد و در صورت عدم توجه به درمان منجر به ازکارافتادگی کامل شود. گاهی نیاز است هرچه سریع‌تر برای جلوگیری از عوارض احتمالی جراحی انجام شود و سهل‌انگاری شما را پشیمان می‌کند.

سایر مشکلاتی که باعث بروز دردهای لگنی می‌شوند نیز عبارت‌اند از:

• مشکلات مثانه و روده
  • حاملگی‌های خارج رحمی
  • بارداری معمولی به دلیل افزایش هورمون‌هایی که عضلات را شل می‌کنند.
  • آندرومتیوز
  • و سایر بیماری‌های زنانه
درد لگن نشانه چیست؟

درد لگن چگونه درمان می‌شود؟

درد لگن بسته به علت ایجاد آن به روش‌های مختلفی قابل درمان است، برخی از این روش‌ها عبارت‌اند از:

• درمان‌های هورمونی
  • تسکین‌دهنده‌های درد (بدون نسخه یا با نسخه پزشک)
  • آنتی‌بیوتیک (در صورت وجود عفونت)
  • تمرینات کگل
  • تزریق داروهای استروئیدی یا اوزون
  • عمل جراحی
  • فیزیوتراپی

فیزیوتراپی در درمان درد لگن چقدر تأثیر دارد؟

معمولاً بعدازاینکه پزشک متخصص متوجه شد درد لگن نشانه چیست برای کنترل و مدیریت آن و همچنین جلوگیری از نیاز به جراحی ترکیبی از برنامه‌های درمانی را به شما توصیه می‌کند که در این میان فیزیوتراپی یک درمان حرفه‌ای و ارجح است. بسته به علائم خود ترکیبی از درمان‌های فیزیوتراپی را دریافت خواهید کرد. گزینه‌های بالقوه فیزیوتراپی شامل یک برنامه تمرینی در منزل، تحرکات مفصلی و الکتروتراپی است. سایر درمان‌ها عبارت‌اند از:

آب‌درمانی

آب‌درمانی شامل انجام تمرینات و تکنیک‌های خاص فیزیوتراپی در آب گرم برای کمک به تسکین درد، شل شدن و تقویت عضلات، افزایش گردش خون و درنتیجه بهبود عملکرد است. آب‌درمانی همچنین به بزرگ‌سالان و کودکانی که توانایی حرکتی محدودی دارند، اجازه می‌دهد تا حداکثر تحرک خود را با کمترین فشار در آب داشته باشند.

درمان بافت نرم

درمان بافت نرم شامل ارزیابی و درمان هرگونه آسیب بافت نرم است که باعث درد و عملکرد غیرطبیعی در ناحیه لگن می‌شود. بافت‌های نرم شامل رباط‌ها، تاندون‌ها، عضلات و فاشیا است. در کلینیک تخصصی دکتر کبیر، فیزیوتراپیست‌های باتجربه بسته به علائم شما از تعدادی از درمان‌های بافت نرم استفاده می‌کنند.

تکنیک‌های تحریک‌کننده با دست

دستکاری ها و برخی تحرکات، تکنیک‌های دستی هستند که برای تأثیر فیزیکی و بهبود بیشتر مفصل و عضلات آسیب دیده در ناحیه لگن استفاده می‌شوند. اگر احساس درد یا سفتی مفصل دارید، ممکن است فیزیوتراپیست به شما بگوید که دستکاری یا تحرک بهترین روش درمانی است. طیف گسترده‌ای از تکنیک‌ها در این زمینه وجود دارند که می‌توانند برای حرکت دادن مفصل مورد استفاده قرار گیرند تا دامنه حرکتی آن افزایش یابد.

تمرینات ثبات اصلی

عضلات اصلی شامل عضلات شکم، ستون فقرات، کف لگن و ران هستند که با هم کار می‌کنند تا ثبات را در موقعیت‌های ثابت و متحرک برای بدن ایجاد کنند. ازآنجاکه تمام حرکات دیگر بدن به این قسمت‌ها وابسته است، از اهمیت بالایی برخوردار هستند. تمرینات پایداری هسته برای بهبود قدرت و کارایی این عضلات طراحی شده‌اند.

تأثیر تزریق بوتاکس در کاهش دردهای مزمن لگنی

برخی از پزشکان ممکن است تزریق بوتاکس را برای فلج کردن موقت عضلات کف لگن و تسکین درد شما توصیه کنند. همچنین گاهی داروهای ضدافسردگی می‌توانند به کاهش درد مزمن لگن کمک کنند، حتی اگر ازنظر بالینی افسرده نباشید. صرف‌نظر از اینکه درد لگن نشانه چیست گزینه‌های درمانی مختلفی در دسترس هستند. مهم این است که شما حتماً در اسرع وقت توسط یک متخصص باتجربه معاینه شوید و در ابتدا علت دردهای لگنی شما مشخص شود.

علائم درد لگن چیست؟

علامت اصلی درد لگن درد و ناراحتی در اطراف ناحیه لگن است. در صورت آسیب دیدن بافت‌ها، ممکن است تورم و کبودی موضعی را نیز مشاهده کنید. گاهی نیز درد لگن بر فعالیت‌های روزمره زندگی شما تأثیر می‌گذارد و ممکن است برای شما دشوار باشد که حتی از پله‌ها بالا بروید یا مسافت‌های طولانی را طی کنید. علائم دیگر عبارت‌اند از:

• مشکلات راه رفتن
  • سقوط ناخواسته
  • مشکلات حسی
  • سفتی یا سختی مفاصل

اگر درد لگن دارم چه کاری نباید انجام دهم؟

اگر مشکوک به درد لگن هستید، علائم خود را نادیده نگیرید. زیرا این امر می‌تواند وضعیت شما را بدتر کند. همچنین می‌تواند عوارض طولانی‌مدت ایجاد کند. بنابراین در صورت داشتن دردهای لگنی باید در ابتدا تا حد ممکن از فعالیت‌هایی که باعث افزایش تحریک درد می‌شوند اجتناب کنید و در اولین فرصت به یک کلینیک تخصصی در رابطه با دردهای اسکلتی عضلانی مانند کلینیک دکتر کبیر مراجعه کنید.

طول درمان دردهای لگنی چقدر است؟

طول دوره بهبودی شما به علت دقیق درد لگن شما بستگی دارد. اگر به‌محض مشاهده علائم آسیب در بخش اسکلتی – عضلانی و در اسرع وقت یک برنامه فیزیوتراپی را شروع کنید، بهبودی خود را بهینه می‌کنید و می‌توانید زودتر به فعالیت‌های عادی زندگی روزمره خود بازگردید.

جمع‌بندی

دردهای لگنی می‌توانند نشان‌دهنده آسیب‌های مختلفی باشند که بخشی از آن‌ها مربوط به سیستم اسکلتی-عضلانی است و بخشی از آن‌ها نیز مربوط به اندام داخلی مانند اندام تولید مثل در خانم‌هاست. اما درهرصورت تشخیص علت آن توسط متخصص امری ضروری است تا دچار عوارض خطرناک بعدی نشوید. لیکن در ابتدا توصیه می‌شود به یک متخصص ارتوپد مراجعه نمایید. وی بعد از معاینه و انجام آزمایشات لازم در صورت نیاز و عدم وجود مشکلات استخوانی و عضلانی شما را به پزشک مربوطه برای درمان ارجاع می‌دهد.