پارگی دیسک کمر

پارگی دیسک کمر سالانه میلیون ها نفر را به بیمارستان می کشاند و هزاران نفر را مجبور به بی حرکت ماندن در بستر می کند . همچنین سالانه تعداد زیادی از افراد در سراسر دنیا مجبور می شوند برای جلوگیری از عوارض پارگی دیسک تن به جراحی بدهند. عده ای اختیار ادرار خود را از دست میدهند و عده ای نیز دیگر پاهای خود را حس نمی کنند .

پارگی دیسک کمر

پارگی دیسک کمر چیست ؟

دیسک های موجود در ستون فقرات ماندد بالشتک هایی در نقش ضربه گیر بین مهره ها هستند. مهره ها استخوانهای بزرگ ستون فقرات هستند. اگر ستون فقرات باز شود و دیسک ها به سمت بیرون بیرون بیایند ، می توانند اعصاب اطراف نخاع را فشار دهند یا درگیر کنند . به این اتفاق پارگی ، فتق یا لغزش دیسک گفته می شود.

پارگی دیسک  در اغلب موارد باعث کمردرد شدید و گاهی اوقات درد در پشت ساق پا می شود که به درد سیاتیک معروف است. پارگی دیسک که می تواند در هر قسمت از ستون فقرات ایجاد شود می تواند علایم دیگری نیز داشته باشد که بسته به محل بیرون زدگی دیسک ، می تواند عصب اطراف را تحریک کند.

با توجه به محل فتق دیسک ، می تواند منجر به علایم متفاوتی مثل درد ، بی حسی یا احساس ضعف در بازو یا پا شود. بسیاری از افراد هیچ علائمی از طریق دیسک فتق ندارند معمولاً علائم پارگی دیسک پس از چند هفته تا یک ماه به خودی خود بهبود می یابد. اگر این مشکل ماهها ادامه داشته و مزمن شود ، می توانید در نهایت جراحی را انتخاب کنید.

علایم پارگی دیسک چیست؟

بیشتر پارگی های دیسک در ناحیه کمر ایجاد می شوند ، اگرچه ممکن است در گردن نیز ایجاد شوند. علائم و نشانه ها به محل وجود دیسک و فشار دیسک بیرون زده بر روی عصب موجود در آن ناحیه بستگی دارد. آنها معمولاً یک طرف بدن را تحت تأثیر قرار می دهند به طور مثال درد بازو یا پای یک طرف بدن . اگر پارگی دیسک در پایین کمرتان باشد ، معمولاً بیشترین درد را در باسن ، ران و ساق پا احساس خواهید کرد.

ممکن است در قسمتی از کف پا نیز درد داشته باشید. اگر بیرون زدگی دیسک در گردن شما باشد ، در اغلب اوقات بیشترین درد را در شانه و بازوی خود احساس خواهید کرد. این درد ممکن است هنگام سرفه ، عطسه یا حرکت در موقعیت های خاص به بازو یا پا تیر بکشد . درد اغلب به صورت تیز یا تیر کشنده وصف می شود.

بی حسی یا سوزن سوزن شدن در افرادی که بیرون زدگی دیسک دارند اغلب در قسمت هایی از بدن که توسط اعصاب آسیب دیده عصب داده  می شود اتفاق می افتد . یکی دیگر از علایم ضعف است . ماهیچه هایی که توسط اعصاب آسیب دیده عصب دهب می شوند پس از مدتی ضعیف می شوند.

این می تواند باعث کندی شما در حرکت شود ، یا بر توانایی شما در بلند کردن یا نگه داشتن وسایل تأثیر بگذارد. توجه کنید که می توانید فتق دیسک داشته باشید اما هیچ مشکلی را ذکر نکنید که این مورد در افرادی که به دلایل دیگر تصویربرداری از ستون فقرات انجام داده اند دیده می شود.

علت پارگی دیسک کمر چیست؟

در حالت عادی ، دیسک های لاستیکی به هنگام چرخش ، خم شدن یا بلند شدن باعث می شوند که ستون فقرات قابلیت انعطاف پذیری و جذب نیرو را داشته باشد. با پیری دیسک ها فرسوده می شوند.

ممکن است مانند لاستیک کم باد شده ، کمی صاف شوند یا به سمت بیرون برآمده شوند . مواد ژلاتینی که در داخل دیسک وجود دارد شروع به خشک شدن و سفت شدن می کند به همین دلیل انعطاف خود را از دست می دهد و لایه های دیواره الیافی دیسک شروع به جدا شدن و آسیب دیدن می کنند.

اگر دیسک آسیب دیده عصب های اطراف نخاع را فشار دهد ، اعصاب ملتهب می شوند. پارگی دیسک در ناحیه کمر به طور معمول بر ریشه های عصب سیاتیک که از ستون فقرات در دو طرف دیسک خارج می شوند تأثیر می گذارد. اعصاب سیاتیک از طریق باسن ، پایین ساق پا و داخل پا عبور می کنند.

به همین دلیل در آن مکان ها احساس درد ، سوزن سوزن شدن و بی حسی می کنید. دیسک های ضعیف ممکن است در اثر فعالیت های روزمره و کار ، یا در اثر ورزش ، تصادفات رانندگی یا زمین خوردن بیشتر در معرض پارگی باشند.

چه عواملی احتمال پارگی دیسک را بیشتر می کند؟

عواملی که می توانند خطر ابتلا به پارگی دیسک کمر را افزایش دهند و بهبود آن را به تاخیر بیاندازند عبارتند از: 1- اضافه وزن : چاقی بدن باعث فشار بیشتر به ستون فقراتتان می شود. 2- اشتغال : افرادی که مشاغل پر فشار دارند بیشتر در معرض مشکلات کمر هستند.

بلند کردن ، کشیدن ، فشار دادن ، خم شدن به پهلو و چرخاندن مکرر نیز می تواند خطر ابتلا به بیرون زدگی دیسک را افزایش دهد. 3- ژنتیک : برخی از افراد زمینه ایجاد بیرون زدگی دیسک را به صورت ژنتیکی ارث می برند. 4- سیگار : تصور می شود که استعمال دخانیات باعث کاهش اکسیژن رسانی به مرکز دیسک می شود و باعث می شود سرعت تخریب آن بیشتر شود.

پارگی دیسک کمر را چگونه تشخیص می دهند؟

پزشکان اغلب می توانند پارگی دیسک را براساس علائم ، به ویژه علایم مربوط به عصب سیاتیک تشخیص دهند. این به این دلیل است که اعصاب آسیب دیده در نزدیکی دیسک های مناطق مختلف باسن ، ران ها و پاها را تحت تأثیر قرار می دهد. ممکن است فرض کنید پزشک برای جستجوی دیسک آسیب دیده باید سی تی اسکن یا MRI بخواهد.

با این حال ، در بسیاری از موارد ، یک معاینه دقیق و پاسخ به سوالات دقیق در مورد علائم و سابقه مشکل برای تشخیص قابل اعتماد کافی است. در میانسالی ، دیسک ها اغلب از نظر MRI غیرطبیعی به نظر می رسند اما باعث درد و یا مشکلات دیگری نمی شوند.

پارگی دیسک کمر چگونه درمان می شود؟

کمردرد و سیاتیک ناشی از دیسک اغلب طی چند هفته به خودی خود بهبود می یابد ، اگرچه در بعضی موارد می تواند طولانی تر باشد. در مورد درد جدید دیسک یا شعله ور شدن یک بیماری قدیمی ، دستورالعمل های درمانی فعلی توصیه می کنند که ابتدا از مراحل مراقبت از خود برای تسکین علائم استفاده کنید و منتظر بهبودی کمر خود باشید. مراقبت استاندارد “محافظه کارانه” شامل موارد زیر است:

گرما و سرما

استفاده از بسته های سرد در ناحیه درد هنگام شروع درد می تواند به بی حس شدن اعصاب و کاهش ناراحتی شما کمک کند. لنت های گرم کننده و حمام های گرم بعداً می توانند از گرفتگی و اسپاسم عضلات کمر بکاهند بنابراین می توانید آزادتر حرکت کنید.

مسکن ها

مسکن هامی توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند. این مسکن ها شامل داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن ، ناپروکسن ، استامینوفن و آسپرین است . توجه کنید که دوز توصیه شده را مصرف کنید و استفاده زیاد یا طولانی مدت ، به ویژه از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ، می تواند باعث آسیب به معده و خونریزی شود. اگر مسکن های معمول و سایر داروهای خانگی کمکی نمی کنند ، پزشک ممکن است داروهای شل کننده عضلات را برای شما تجویز کند.

فعال بمانید

استراحت طولانی مدت در رختخواب برای کمردرد توصیه نمی شود ، اگرچه چند بار استراحت در یک نوبت کمر درد مشکلی ندارد. سعی کنید در طول روز کمی راه بروید و تا آنجا که ممکن است به فعالیت های عادی روزمره پایبند باشید ، حتی اگر کمی درد داشته باشد.

ورزش

هنگامی که درد شما شروع به فروکش کردن می کند ، ورزش ملایم و کشش می تواند به شما در بازگشت به فعالیت های عادی از جمله کار کمک کند. اما اطمینان حاصل کنید و از پزشک خود راهنمایی بگیرید یا به یک متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنید تا تمرینات و کشش های ایمن برای کمر درد را به شما نشان دهد.

مراقبت های تکمیلی

دستکاری ستون فقرات (عمل کایروپراکتیک) ، ماساژ و طب سوزنی ممکن است به تسکین درد و ناراحتی در حالی که کمر شما بهبود می یابد ، کمک کند.

چه زمانی باید پارگی دیسک را جراحی کنیم؟

اگر درد و سیاتیک به مدت سه ماه یا بیشتر ادامه داشته باشد ، مزمن محسوب می شود و ممکن است به سطح مراقبت بالاتری نیاز داشته باشد. بسیاری از افراد در این مرحله به فکر جراحی می افتند.

تزریق استروئیدهای ضد التهاب در ناحیه نزدیک عصب ملتهب و پارگی دیسک ممکن است به تأخیر جراحی کمک کند ، اما راه حل طولانی مدت نیست. تزریق می تواند تا چند ماه تسکین دهد ، اما تسکین از بین می رود. تعداد تزریقاتی که می توانید بدون عوارض و مشکلات در سال انجام دهید محدودیت دارد.

تصمیم انجام یا عدم انجام جراحی یک تصمیم فردی است. پزشک شما باید تمام عوارض و ویژگی های جراحی را به شما توضیح دهد تا شما بر اساس آن تصمیم بگیرید.

رایج ترین عمل جراحی دیسکوتومی نام دارد. تکنیک های جراحی متفاوت است ، اما دیسکوتومی بخشی از دیسک پاره شده را از بین می برد ، بنابراین دیگر به ریشه های عصب نخاعی فشار نمی آورد. در بسیاری از موارد ، می توان آن را به عنوان یک روش سرپایی انجام داد.

جراحی دیسک تضمینی ندارد و درد ممکن است بدتر شود. دیسک ممکن است بعداً دوباره پاره شود یا دیسک دیگری خراب شود پس به چشم درمان صد در صد به آن نگاه نکنید .

اگر پارگی دیسک درمان نشود په عوارضی دارد؟

علائم بدتر می شود درد ، بی حسی یا ضعف می تواند به قدری افزایش یابد که فعالیت های روزمره شما را مختل کند. اختلال عملکرد مثانه یا روده پدیدار می شود . سندرم Cauda equine رخ می دهد که در آن حتی با مثانه پر ب بی اختیاری یا مشکل ادرار وجود دارد . از دست دادن احساس تدریجی مناطقی مانند ران ها ، پشت پاها و اطراف رکتوم

خلاصه

پارگی دیسک یکی از بیماری های شایعی است که با پا به سن گذاشتن می تواند هویدا شود . اگر جدی گرفته نشود می تواند خسارت های جبران ناپذیری مثل بی اختیاری ادرار را تا پایان عمر برای شما رقم بزند پس در هنگامی که اولین علایم بیماری پیدا شدند به پزشکان متخصص مراجعه کنید تا از پیشرفت بیماری جلوگیری شود . متخصصان ارتوپدی با تجربه ای که در مراکز ما قرار دارند می توانند شما را از عوارض پارگی های دیسک نجات دهند.