دکتر برای گردن درد

گردن درد یکی از شایع ترین شکایت افراد در مراجعه به پزشک است. عضلات گردن می توانند به دلیل وضعیت بد بدن کشیده شوند و در بگیرند ، خواه رو به روی کامپیوتر باشد یا جلوی میز کار گردن خود را خم کرده باشید. آرتروز همچنین علت شایع درد گردن است. در اکثر اوقات گردن درد یم مشکل جدی نیست .

اگر گردن درد شما با بی حسی دست ها یا از دست دادن قدرت بازوها یا توان دستان شما همراه است یا اگر دچار درد تیر کشنده در شانه یا پایین بازو هستید ، باید به پزشک مراجعه کنید . پزشک مناسب برای گردن درد دارای ویژگی های خاصی است که پایین تر به آن اشاره می کنیم.

دکتر برای گردن درد

دلایل گردن درد چیست؟

گردن شما قابلیت خم شدن دارد  و وزن سر شما را تحمل می کند ، بنابراین می تواند در برابر آسیب ها و شرایطی که باعث درد و محدودیت حرکت می شود ، دچار مشکل شود . دلایل گردن درد عبارتند از:

کشیدگی های عضلانی : استفاده بیش از حد ، مانند ساعات زیاد خم شدن روی رایانه یا تلفن هوشمند ، اغلب باعث کشیدگی عضلات می شود. حتی موارد جزئی مانند کتاب خواندن در رخت خواب یا فشار زیاد در فک می تواند عضلات گردن را تحت فشار قرار دهد.

مفاصل فرسوده : درست مانند سایر مفاصلی که در بدن وجود دارند ، مفاصل موجود در گردن شما نیز با افزایش سن فرسوده می شوند. آرتروز باعث خراب شدن غضروف های بین استخوان ها (مهره ها) می شود. بدن شما سپس زواید استخوانی ایجاد می کند که روی حرکات مفاصل تأثیر می گذارند و باعث درد می شوند.

فشرده سازی عصب : بیرون زدگی دیسک ها یا خارهای استخوانی در مهره های گردن شما می توانند بر روی عصب های شاخه ای نخاع فشار وارد کنند و باعث ایجاد درد و یا آسیب در پایین دست عصب شوند .

آسیب ها : خم شدن ناگهانی گردن به سمت عقب اغلب منجر به آسیب شلاقی می شود ، که در صورت تکان خوردن سر به سمت عقب و سپس رو به جلو ، باعث خستگی بافت های نرم گردن می شود.

سایر بیماریها : برخی بیماری ها مانند آرتریت روماتوئید ، مننژیت یا سرطان می توانند باعث درد گردن شوند.

چه زمانی باید برای گردن درد به سراغ پزشک رفت؟

اغلب درد های گردن با درمان خانگی به تدریج بهبود می یابند. در غیر اینصورت شما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر گردن درد شما ناشی از آسیب دیدگی است ، مانند تصادف با موتور یا زمین خوردن ، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

اگر گردن درد شما دارای ویژگی های زیر است به پزشک مراجعه کنید:

• شدید است
  • چندین روز بدون تسکین ادامه می یابد
  • ضعف یا تیر کشیدن درد به بازوها یا پاها احساس می کنید
  • همراه با سردرد ، بی حسی ، ضعیف یا گز گز کردن است

ویژگی های پزشک خوب برای گردن درد چیست؟

1-مهارت علمی کافی داشته باشد:

اولین ویژگی یک پزشک خوب داشتن مهارت و تجربه کافی در زمینه ی تخصص خود است . اگر شما به فردی که دارای دانش کافی نیست مراجعه کنید بیش از عدم مراجعه به پزشک به خود صدمه زده اید . مخصوصا که آسیب به گردن تواند منجر به آسیب سایر نقاط بدن شود . همچنین توجه کنید که شما برای درد گردن به طور معمول باید به یک ارتوپد و یا نورولوژیست و یا روماتولوژیست مراجعه کنید . به طور معمول درد گردن نیاز به مراجعه به متخصص دیگری ندارد مگر در موارد بسیار خاص . پس سعی کنید پزشک مناسب را انتخاب کنید

2- دارای مهارت ارتباطی کافی باشد:

یک از اصلی ترین کار ها در پزشکی برقراری ارتباط موثر با بیمار و گرفتن شرح حال بیمار است ، تشخیص و درمان دقیق در اکثر بیماری ها با یک شرح حال درست قابل انجام است به همین دلیل مراجعه به پزشکی که فاقد قدرت در برقراری ارتباط موثر اجتماعی است یک اشتباه است . زیرا اماکن اینکه پزشک بتواند علت گردن درد شما را تشخیص دهد و درمان مناسبی برای آن تجویز کند پایین می آید و احتمال عدم درمان شما و یا آسیب دیدگی شما در دراز مدت افزایش می یابد .

3- داشتن ذهن جامع و کل نگر و طبقه بندی شده

به کودکان دبستانی از کودکی آموزش می دهند تا برای موفقیت در مدرسه کار خای خود را  سازماندهی کنند.  به همین دلیل  بدون حضور ذهن و هوشیاری در مورد جزئیات ، پزشک نمی تواند موفق به برنامه ریزی درست برای درمان شود. یک پزشک باید اطمینان حاصل کند که بیماران آزمایش های غربالگری توصیه شده را انجام می دهند ، به سوالات آنها پاسخ داده می شود و بیماران هنگام ترک مطب وی برنامه مشخصی برای اقدام دارند. به همین دلیل سعی کنید به پزشکی مراجعه کنید که پس از خارج شدن از مطب او به سوالاتتان در مورد گردن دردتان پاسخ داده شده باشد و در جریان چگونگی و چرایی درمان خود و مسیر درمان خود قرار گرفته باشید.

4- حس اعتماد و دلنشین بودن

سعی کنید برای گردن درد خود به پزشکی مراجعه کنید که به او اعتماد دارید و به دستوراتش پیرامون بیماری عمل می کنید . همچنین همنشینی با پزشک و دادن شرح حالتان به او باید برای شما دلنشین و آرامش بخش باشد . این اتفاق باعث ثاتیر بیشتر درمان شما خواهد داشت.

5-به دقت شما را معاینه کند

پزشک خوب برای تشخیص علت گردن درد شما باید به دقت تمام بدن شما را مورد ارزیابی و معاینه قرار دهد . حتما تا به حال با پزشکانی مواجه شده اید که در تمام مدت ویزیت شما از جای خود بلند نمی شوند و از پشت همان میز نسخه را به شما تحویل می دهند ; جدا از این افراد دوری کنید . برای بافتن علت گردن درد شما اگر معاینه صورت نگیرد می تواند تشخیص را خدشه دار کند.

6- از شما در مورد درمانتان نظر بخواهد

سعی کنید برای درد گردن به پزشکی مراجعه کنید که توضیحات کاملی به شما ارایه بدهد و بیماریتان و دلیل درد گردن در شما را توضیح دهد سپس راه های درمانی موجود را برایتان شرح دهد و نظرتان را در مورد آنها بپرسد و توضیحات کاملی در مورد مزایا و معایب هر راه برایتان بگوید. تحقیقات نشان داده اند که پزشکانی که در مورد روش درمان بیمار برای بیمارانشان توضیح می دهند در درمان آن ها موفق تر خواهند بود و احتمال درمان بیمارانشان افزایش می یابد.

راه های پیشگری از گردن درد چیست؟

بیشتر گردن درد ها به دلیل وضعیت بد بدن همراه با ساییدگی ناشی از افزایش سن است. برای کمک به جلوگیری از درد گردن ، مرکز سر خود را روی ستون فقرات نگه دارید. برخی تغییرات ساده در برنامه روزانه شما ممکن است به عدم ابتلا به گردن درد و یا بهبود آن کمک کند. سعی کنید:

از وضعیت قرار گرفتن بدن خود مراقبت کنید. هنگامی که می خواهید فعالیت کنید مطمئن شوید که شانه ها روی لگن شما به صورت مستقیم و در یک راستا قرار گرفته و گوش هایتان مستقیماً روی شانه های شما قرار دارند.

استراحت مکرر داشته باشید. اگر مسافت زیادی را طی می کنید یا ساعت های طولانی را رو به روی صفحه رایانه خود کار می کنید ، از جای خود بلند شوید ، حرکت کنید و گردن و شانه های خود را ورزش دهید.

میز ، صندلی و کامپیوتر خود را طوری تنظیم کنید که صفحه نمایش در سطح چشمتان و مقابل آن باشد. زانوها باید کمی پایین تر از محل نشستن باشد. از دسته های صندلی خود برای قراردادن دست خود استفاده کنید.

هنگام مکالمه از قرار دادن تلفن بین گوش و شانه خودداری کنید. به جای آن از هدست یا حالت بلندگو استفاده کنید.

اگر سیگاری هستید  ، آن را ترک کنید. سیگار کشیدن می تواند شما را بیشتر از سایرین در معرض خطر گردن درد قرار دهد.

از حمل کیسه های سنگین و بند دار روی شانه خودداری کنید. وزن زیاد می تواند گردن شما را خسته و آزرده کند.

در وضعیت خوبی بخوابید. سر و گردن شما باید با بدن در یک جهت باشد. زیر گردن خود  یک بالش کوچک قرار دهید . روی پشت بخوابید و ران هایتان را روی بالش بلند کنید ، که باعث صاف شدن عضلات پیرامون نخاع می شود

درمان گردن درد چیست ؟

معمول ترین انواع گردن درد خفیف تا متوسط ​​معمولاً در طی دو یا سه هفته به خود مراقبتی پاسخ می دهند. اگر گردن درد ادامه داشته باشد ، پزشک ممکن است سایر روش های درمانی را نیز توصیه کند.

داروها

پزشک ممکن است داروی مسکن قوی تری را نسبت به داروی بدون نسخه و همچنین داروهای شل کننده عضلات و داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای برای تسکین درد تجویز کند.

درمان

فیزیوتراپی : یک فیزیوتراپیست می تواند به شما نحوه صحیح قرارگیری وضعیت ، همسویی و تقویت گردن را بیاموزد و می تواند از گرما ، یخ ، تحریک الکتریکی و سایر اقدامات برای کاهش درد و جلوگیری از عود مجدد استفاده کند.

تحریک الکتریکی : عصب از طریق پوست (TENS). الکترودهایی که روی پوست شما در نزدیکی نواحی دردناک قرار گرفته اند ، تکانه های الکتریکی کوچکی را تحریک می کنند که ممکن است درد را تسکین دهند.

کشش : کشش از وزنه ها و قرقره ها برای کشش آرام گردن استفاده می کند. این روش درمانی ، تحت نظارت یک متخصص پزشکی و فیزیوتراپیست ، ممکن است باعث تسکین برخی از گردن درد ها ، به ویژه درد مربوط به تحریک ریشه عصب شود.

بی حرکتی کوتاه مدت : یقه نرمی که از گردن شما پشتیبانی می کند با گرفتن فشار از ساختارهای گردن شما ، می تواند به تسکین درد کمک کند.

خلاصه

گردن درد یکی از علل شایع مراجعه به پزشک در کشور ماست . برای درمان این درد باید به پزشکی مراجعه کنید که هم کهارت و تجربه کافی در درمان را داشته باشد هم دارای روابط اجتماعی مطلوب برای معاینه و برقراری ارتباط با شما باشد. پزشکان کتخصصی که در مراکز ما هستند می توانند با تجربه و مهارت خود به شما برای درمان این درد ها کمک کنند و شما را از آسیب های احتمالی بعدی محفوظ بدارند.