راه رفتن برای دیسک کمر خوب است

راه رفتن برای دیسک کمر خوب است؟ این سوالی است که امروزه بسیاری از بیماران مبتلا به دیسک کمر از ما می پرسند. جواب این سوال را نمی توان به سادگی داد زیرا شرایط هر فردی با فرد دیگر تفاوت دارد. اما به طور کلی می توان گفت راه رفتن می تواند یک درمان بسیار عالی برای دیسک  کمر باشد، ولی اگر به صورت درست انجام شود.

به طور کلی به دلیل این که بیرون زدگی دیسک کمر که در میان عوام به دیسک کمر معروف است، مراحل و شدت های مختلفی دارد، نمی توان به طور کلی برای تمامی افراد یک رویه راه رفتن مشخص را تعیین کرد. شدت دیسک کمر از یک ورم بسیار ساده تا بیرون افتادگی کامل دیسک متفاوت است و در هر مرحله و یا در هر شدتی، باید درمان متناسب با شرایط انجام شود.

از طرفی شرایط بدنی افراد نیز بسیار با یکدیگر متفاوت است. از لحاظ وزن، بیماری های همراه، ساختار اسکلتی و عضلانی، اختلال های همراه و… افراد با یکدیگر متفاوت هستند و این موارد نیز در تعیین نوع درمان دیسک کمر و یا این که راه رفتن برای دیسک کمر خوب است و یا خیر تاثیر گذار است.

به همین دلیل است که بیمار برای تشخیص شدت بیرون زدگی دیسک کمر و همچنین بررسی جامع شرایط فردی او، ابتدا باید به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کند تا با توجه به تمامی این عوامل، پزشک در مورد این که راه رفتن برای دیسک کمر خوب است و یا خیر تصمیم گیری کند و به طور کلی راه درمان مناسب را برای بیمار انتخاب کند.

اما به طور کلی راه رفتن همیشه خوب است، ولی در برخی شرایط مانند دیسک کمر، نیاز به یکسری بررسی ها و اقدامات اولیه دارد تا مشخص شود که فرد باید به چه شکل، با چه شدتی و به چه مدتی این کار را انجام دهد. به همین دلیل او به یک برنامه تخصصی ورزشی فرد محور نیاز دارد که باید توسط پزشک متخصص ارتوپد ارزیابی و تعیین شود. 

در ادامه به طور کلی و دقیق تری این موضوع را بررسی می کنیم و شرایط درست راه رفتن را برای شما قرار می دهیم.

راه رفتن برای دیسک کمر خوب است

آیا راه رفتن برای دیسک کمر خوب است؟

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، در اغلب موارد، راه رفتن می تواند درمان بسیار خوبی برای درمان دیسک کمر باشد. تنها شرط مهم آن، راه رفتن به صورت صحیح است. همچنین مفید و یا مضر بودن آن به نقطه ی رخ دادن دیسک هم بستگی دارد.

برای این که بدانید که چه میزان پیاده روی و همچنین پیاده روی به چه شکلی صحیح است، در ابتدا باید با پزشک معالج خود در مورد آن مشورت کنید. با توجه به این که تشخیص و درمان دیسک کمر در حوزه ی ارتوپدی است، شما باید با یک پزشک ارتوپدی در مورد این موضوع مشورت کنید.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که استراحت دادن به بدن یکی از بهترین درمان ها است. البته استراحت دادن به بدن به معنای بی تحرکی نیست و شما می توانید با راه رفتن، بی تحرکی روزانه را از بین ببرید.

از طرفی، با راه رفتن جریان خون و اکسیژن همراه با آن افزایش می یابد و به همین دلیل سوخت و ساز بدن افزایش می یابد و در نتیجه بازسازی دیسک تخریب شده نیز افزایش می یابد.

و نکته دیگری که باید در مورد راه رفتن در نظر بگیرید این است که این روش، یک درمان مکمل برای دیسک کمر محسوب می شود و نباید از آن درمان کامل دیسک کمر را انتظار داشت. برای رسیدن به درمان کامل، مشورت با یک پزشک متخصص الزامی است.

با هر قدم برداشتن ما، یک موج شوک کوچک از زمین به ما منتقل می شود. دیسک ها وظیفه دارند که این شوک را جذب کنند، پس اگر دیسک ما آسیب دیده باشد، می تواند در شرایطی راه رفتن برای دیسک کمر مضر هم باشد.

پس دیدید که راه رفتن هم می تواند مفید و هم مضر باشد. به همین دلیل است که مشورت با پزشک، بهترین راه حل برای رسیدن به جواب سوال ” راه رفتن برای دیسک کمر خوب است؟” است.

ما در ادامه نکاتی را برای راه رفتن بیمار مبتلا به دیسک کمر قرار داده ایم که می توانید با استفاده از آن ها، به بهترین نحو از راه رفتن برای درمان دیسک کمر استفاده کنید. با ما همراه باشید.

نکاتی برای راه رفتن در طول آسیب دیدگی دیسک کمر

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، اگر پیاده روی به صورت صحیح انجام شود، می تواند برای درمان دیسک کمر بسیار مفید باشد. در ادامه نکاتی را برای پیاده روی به صورت صحیح برای شما قرار داده ایم:

استفاده از کفش استاندارد و کفی کفش طبی

با توجه به آن چه که پیش تر خواندید، با هر قدم ما در پیاده روی، موج شوک بسیار کوچکی از پاها به کمر وارد می شود. این موج شوک کوچک باید توسط دیسک ها جذب و دفع شود و به همین دلیل پیاده روی به صورت نامناسب می تواند فشار زیادی را به دیسک آسیب دیده وارد کند.

برای این که فشار ناشی از پیاده روی را کاهش دهید، شما باید از کفش های استاندارد با کف بسیار نرم و منعطف استفاده کنید. کفی نرم می تواند به مقدار زیادی فشار وارده از زمین را جذب و دفع کند تا این فشار به دیسک ها وارد نشود.

همچنین در بازار کفی های طبی وجود دارند که شما می توانید با افزودن آن ها به کفش خود، جذب فشار را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید.

حالت بدن استاندارد در پیاده روی

همیشه باید در پیاده روی کمر و گردن خود را صاف نگه دارید و سینه ها را بیرون بدهید تا حالت انحنای طبیعی S شکل کمر حفظ شود. این گونه فشار وارده به مهره ها و دیسک ها کمتر می شود.

هرگز در پیاده روی قوز نکنید و گردن خود را به پایین خم نکنید.

به اندازه پیاده روی کنید

اگر پیاده روی باعث ایجاد درد شدید در شما می شود، از انجام آن صرف نظر کنید. همچنین اگر در حال پیاده روی دردی احساس نمی کنید اما پس از مدتی درد آغاز می شود، نباید به خود برای ادامه پیاده روی فشار وارد کنید. پس از این که درد شروع شد استراحت کنید و ادامه پیاده روی را به بعد از استراحت به تعویق بیندازید.

به طور مثال می توانید برای شروع،  روزی 5 الی 10 دقیقه پیاده روی کنید و به تدریج این زمان را افزایش دهید. همچنین شما می توانید برای راحتی از تردمیل در دور بسیار آرام هم استفاده کنید.

اگر نمی توانید حتی همین 5 الی 10 دقیقه را نیز پیاده روی کنید، می توانید راه رفتن در آب را امتحان کنید. وقتی در آب راه می روید، فشار وارده بر روی کمر بسیار کمتر می شود.

از ورزش های دیگر در کنار پیاده روی استفاده کنید

شما می توانید برای اثر بخش تر شدن پیاده روی، آن را با دیگر ورزش های هوازی مانند شنا و استفاده از دوچرخه ثابت ترکیب کنید.

ورزش در آب، می تواند کمک زیادی به بازیابی عضلات کمر و درمان دیسک کمر بکند.

هر فعالیت دردناکی باید متوقف شود

اگر در طول پیاده روی و یا انجام حرکات خاصی در زمان مبتلا بود به دیسک کمر، متوجه دردناک بود آن و یا افزایش درد پس از انجام آن حرکت شدید، باید هرچه سریعتر آن را متوقف کنید.

چرا راه رفتن برای دیسک کمر خوب است؟

پیاده روی یکی از آسان ترین ورزش ها است که در طی آن کمترین فشار ممکنه به کمر، مهره ها و دیسک ها وارد می شود. در ادامه به مزیت های پیاده روی برای دیسک کمر می پردازیم.

پیاده روی باعث تقویت عضلات کمر می شود

عضلات کمر، نقش حمایت کننده مهره های کمر و دیسک های بین آن ها را دارند. هرچه عضلات محکم تر و سفت تر باشند، حمایت بیشتری از دیسک ها صورت می گیرد و طبیعتا هرچه این عضلات ضعیف تر شوند، حمایت کمتری از مهره ها و دیسک ها صورت می گیرد.

پس می توان گفت یکی از دلایلی که باعث رخ دادن دیسک کمر می شود، ضعیف بودن عضلات کمر است. بنابر این با تقویت عضلات کمر می توانید حمایت بیشتری از مهره ها و دیسک ها کنید و در نتیجه فشار وارد به آن ها کاهش می یابد.

وقتی که در حال پیاده روی هستید، عضلات کمر به دلایل زیر تقویت می شوند:

  • پیاده روی با افزایش جریان خون و در نتیجه باز شدن رگ های خونی نخاع و کمر، باعث افزایش اکسیژن در آن نواحی می شود. افزایش اکسیژن سرعت سوخت و ساز و در نتیجه ترمیم ناحیه آسیب دیده را افزایش می دهد.
  • پاکسازی سموم: در نتیجه منقبض و منبسط شدن ماهیچه ها، سمومی در بدن ایجاد می شوند. این سموم می توانند با گذشت زمان جمع شوند و باعث التهاب در ناحیه شوند.  پیاده روی کمک می کند تا این سموم از بدن خارج شوند و در نتیجه التهاب و درد در ناحیه کاهش یابد.

پیاده روی انعطاف پذیری ماهیچه ها را افزایش می دهد

کمبود فعالیت بدنی و بی تحرکی، باعث سفت شدن عضلات و مفاصل در ناحیه کمر و باسن می شود. وقتی که این عضلات سفت می شوند، فشار وارده به ستون فقرات بسیار بیشتر می شود و انحنای طبیعی ستون فقرات از بین می رود.

پیاده روی تمامی عضلات بدن را کم و یا زیاد درگیر می کند، خصوصا عضلات پاها و باسن در راه رفتن بیشترین درگیری را دارند. اگر تحریک عضلات زیاد شوند، انعطاف پذیری آن ها هم افزایش می یابد و در نتیجه فشار وارده بر روی ستون فقرات کاهش می یابد.

کاهش وزن با پیاده روی

یکی از عواملی که فشار وارده بر روی ستون فقرات را افزایش می دهد، چاقی و اضافه وزن است. طبیعتا هرچه وزن بیشتر باشد، فشار وارده بر ستون فقرات بیشتر می شود. به همین دلیل شما می توانید در کنار اصلاح رژیم غذایی خود، ورزش کنید تا با کاهش وزن، به کاهش فشار وارده بر روی ستون فقرات خود کمک کنید.

همچنین با کاهش وزن، فشار خون نیز کنترل می شود و شما دیگر مشکلات فشار خون بالا را مشاهده نخواهید کرد.

یکی از دیگر نکاتی که به دنبال کاهش وزن با استفاده از پیاده روی برای شما ایجاد می شود، کاهش کلسترول بد در خون است. کلسترول بد در خون می تواند فشار خون بالا ایجاد کند و احتمال بیماری های قلبی را افزایش دهد.

کاهش اضطراب و استرس

عوامل عصبی مانند اضطراب و استرس، می توانند اثر منفی زیادی بر روی کل بدن بگذارند و به طور کلی روند طبیعی بدن را بر هم بریزند. به همین دلیل ممکن است که بر روی روند بهبود شما هم تاثیر می گذارند و در نتیجه بهبودی بسیار کندتر ایجاد می شود.

با ورزش کردن به طور طبیعی روحیه انسان روبه افکار مثبت می رود و ذهن برای ساعتی هم که شده از افکار منفی دور می شود.

تولید مسکن طبیعی توسط بدن

با ورزش کردن، هورمون اندروفین در بدن تولید می شود که به صورت یک مسکن برای درد ها عمل می کند و آن ها را تا مقدار زیادی سرکوب می کند. همچنین این هورمون باعث ایجاد احساس شادی و سرخوشی در بدن می شود و روحیه خوبی برای بیمار ایجاد می کند.

ورزش هایی که باید از آن ها دوری کنید

باز هم تاکید می کنم که باید برای هرگونه ورزش کردن، با پزشک خود مشورت کنید اما به طور کلی می توان مشخص کرد که چه ورزش هایی برای دیسک کمر مضر هستند.

هر ورزشی که باید برای انجام آن از وزنه ها استفاده شود و یا فشار ناگهانی در طی آن به کمر وارد شود را نباید فرد بیمار انجام دهد.

همچنین هر ورزش و یا حرکتی که باعث ایجاد و یا افزایش درد می شود نیز نباید انجام شود. به طور مثال تمرینات عضله همسترینگ فشار زیادی به کمر وارد می کنند.

همچنین شما باید از دویدن حتی به صورت آرام هم اجتناب کنید زیرا فشار زیادی به مهره ها و دیسک ها وارد می کند.

جمع بندی مطالب و سخن پایانی

به طور کلی می توان گفت که راه رفتن برای دیسک کمر خوب است اما به شرطی که به صورت اصولی انجام شود و قبل از انجام آن حتما با متخصص مربوطه مشورت شود.

اگر به طور صحیح به پیاده روی بپردازید، در کنار کاهش درد، می توانید سلامتی کلی بدن خود را نیز حفظ کنید و کمر، مهره ها و دیسک ها را در مقابل ضربه ها و فشار ها مقاوم تر کنید.

در نهایت این پزشک است که باید مشخص کند که چه ورزش هایی برای بیمار مناسب و چه ورزش هایی برای بیمار نامناسب است.

عدم مشورت با پزشک در مورد شروع ورزش، می تواند عواقب بسیار بدی مانند افزایش وزن و یا افزایش بیرون زدگی دیسک کمر داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید