اوزون تراپی زانو

آیا از زانو درد کلافه شده اید؟ آیا به دنبال روش درمانی موثر برای درمان آرتروز زانویتان هستید؟ ما این مژده را به شما می دهیم که؛ چنانچه کاندیدای مناسبی برای تزریق اوزون در زانو باشید، اوزون تراپی زانو معجزه می کند و شما را برای همیشه از شر زانو درد خلاص می کند.

اوزون تراپی زانو روشی نوین و کاربردی در درمان درد زانو به خصوص در بیماران مبتلا به آرتروز زانو است که توسط متخصص ارتوپدی و در کلینیک های ارتوپدی مجهز به دستگاه های پیشرفته انجام می شود. در صورتی که این روش درمانی توسط متخصص ارتوپدی متبحر و توانمندی انجام شود، روشی کاملا ایمن و در عین حال تاثیرگذار است.

البته در حالی که اوزون تراپی زانو روشی ایمن و کم خطر برای درمان آرتروز زانو و سایر مشکلات زانو است، اما در صورتی که تشخیص محل دقیق تزریق، چگونگی انجام تزریق و مهم تر از همه تولید دقیق و با غلظت مشخص اوزون که نیازمند تجهیزات خاصی است، به درستی انجام نشود، ممکن است به دلیل عدم تبحر پزشک معالج و یا نداشتن امکانات کافی برای تولید اوزون، عوارض جبران ناپذیر و خطرناکی را تجربه کنید.

بنابراین اگر به دنبال راهی برای درمان آرتروز زانو و درمان دردهای زانویتان هستید قبل از هر چیز به دنبال یک کلینیک ارتوپدی مجهز و معتبر باشید تا بهترین نتایج را از این روش درمانی دریافت کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت مفصل درباره این روش درمانی صحبت کنیم.

مرکز ارتوپدی ما با بهره مندی از جدیدترین دستگاه های روز دنیا و به روزترین متدهای درمانی، برای درمان بیماری های زانو و سایر بیماری های ارتوپدی در خدمت شما عزیزان است.

اوزون تراپی زانو

اوزون تراپی چیست و چه مزایایی دارد؟

اوزون درمانی (اوزون تراپی) به معنای استفاده از گاز اوزون در حیطه درمان و پزشکی است که در موارد بسیاری اعم از درمان برخی بیمارهای زانو مانند آرتروز، درمان دیسک کمر، درمان زخم های دیابتی، عفونی و … کاربرد دارد.

بیش از نیم قرن است که در سراسر جهان از اوزون تراپی برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شود و روز به روز به طرفداران این روش درمانی افزوده می شود. یکی از دلایل استقبال پزشکان، کادر درمان و همچنین بیماران از این روش ایمن بودن و سریع الاثر بودن آن است.

زمانی که بدن ما دچار بیماری یا آسیب دیدگی می شود، برای بهبود نیاز به اکسیژن دارد. در صورتی که بدن دچار کمبود اکسیژن باشد، سیستم ایمنی بدن توانایی خود را برای مقابله با مهاجم های بیرونی مانند ویروس، باکتری، سلوهای سرطانی و … از  دست می دهد و همین امر باعث کاهش توانایی بدن برای بازسازی و ترمیم جراحات می شود.

یکی از رایج ترین دلایل کمبود اکسیژن بدن، سبک زندگی شهر نشینی و ماشینی است. متاسفانه همه ما عادت کرده ایم همه جا با ماشین برویم و در طول روز هیچ گونه تحرک و ورزشی نداریم و همین امر باعث شده است ذخیره اکسیژن در بدن ما روز به روز کمتر شود. با تزریق اوزون (اکسیژن فعال شده) در مفاصل؛ جریان خون در مفاصل افزایش پیدا می کند و باعث اکسیژن رسانی به بافت آسیب دیده و در نهایت سبب بهبود بافت آسیب دیده و تسکین درد می شود.

از جمله مزایای اوزون تراپی عبارتند از:

  • اوزون می تواند با انواع ویروس، باکتری و قارچ مبارزه کند و آنها را از بین ببرد.
  • اوزون تراپی به تحریک و تعادل سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
  • اوزون تراپی باعث تقویت سیستم آنتی اکسیدان بدن می شود.
  • اوزون تراپی باعث افزایش تولید اکسیژن در بدن می شود.
  • از اوزون تراپی برای درمان دیسک کمر، آرتروز زانو و … استفاده می شود.
  • اوزون  باعث می شود میزان اثرگذاری پرتودرمانی و شیمی درمانی افزایش پیدا کند.

مراحل انجام تزریق اوزون در زانو

  1. در صورتی که بیمار کاندیدای مناسبی برای تزریق اوزون به زانو باشد وی را به اتاقی که مجهز به دستگاه های مخصوص مانند فلوئوروسکوپی(نوعی دستگاه عکسبرداری است که با اشعه ایکس انجام می شود و در آن تصاویر زنده گرفته می شود) است، می برند.
  2. 2.      با تصاویر زنده فلوئوروسکوپی، سوزن وارد محل دقیق آسیب دیدگی می شود و ماده حاجب نسبت به اشعه ایکس، برای دیدن ساختار داخلی زانو تزریق می شود.
  3. برای عدم احساس درد، ماده بی حسی به زانوی بیمار تزریق می شود و پس از یک دقیقه گاز به دست آمده از دستگاه مولد اکسیژن که ترکیبی از اوزون و اکسیژن است به داخل زانو تزریق شده و سپس سوزن بیرون آورده می شود.
  4. بعد از گذشت چند ساعت علائم بهبودی در بیمار مشاهده می شود.

نکته: تعداد جلسات اوزون تراپی زانو، بسته به شدت تخریب مفصل در هر کسی متفاوت است ولی معمولا برای کسب نتایج مثبت نیاز به 3 جلسه درمانی می باشد.

چنانچه عمل تزریق اوزون به زانو توسط بهترین متخصص ارتوپدی انجام گیرد، می توان گفت این روش، روشی کاملا ایمن است. چرا که تشخیص محل دقیق تزریق و انجام تکنیک صحیح تزریق اوزون نیاز به دقت و تبحر خاصی دارد.

مزایای اوزون تراپی زانو

  • تزریق اوزون در زانو باعث می شود که گیرنده های بهبودی سلول های آسیب دیده تنظیم و افزایش پیدا کنند.
  • اوزون باعث می شود که فاکتورهای رشد به سمت سلول های آسیب دیده کشانده شوند.
  • اوزون با خاصیتی که دارد گیرنده های درد پرکار، در انتهای عصبی که باعث احساس درد مزمن می شوند را تنظیم و کاهش می دهد.
  • اوزون با تحریک رشد رگ های خونی جدید، باعث افزایش خون رسانی و املاح مورد نیاز به مناطق آسیب دیده، و بهبودی بیمار می شود.
  • اوزون باعث سفت شدن تاندون ها و رباط های آسیب دیده می شود.
  • اوزون به طور طبیعی عواملی که باعث عفونت می شوند مانند باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها را از بین می برد.

عوارض اوزون تراپی زانو

همان طور که بارها در طول این مقاله گفتیم؛ تزریق اوزون به زانو، روشی ایمن و کم خطر است و در صورتی که توسط پزشک متخصص و متبحر انجام گیرد هیچ گونه عوارضی را به دنبال نخواهد داشت. اما این روش درمانی نیز مانند سایر روش های غیرجراحی و جراحی عوارض احتمالی مختص به خود را دارد که تماما موقتی و گذرا هستند. از جمله عوارض احتمالی اوزون تراپی زانو عبارتند از:

  • درد جزئی در ناحیه تزریق شده؛
  • بالا رفتن فشار خون؛
  • بی حسی در سر انگشتان؛
  • سرگیجه؛

کاربرد اوزون تراپی در درمان آرتروز زانو

امروزه در علم پزشکی از اوزون تراپی برای درمان انواع آرتروز اعم آرتروز زانو، آرتروز شانه و آرتروز لگن استفاده می شود. در صورتی که میزان ساییدگی مفاصل و شدت بیماری بسیار شدید نباشد تزریق اوزون در مفصل می تواند خاصیت ضد التهابی، ضد درد و همچنین ترمیمی برای بیمار داشته باشد. حتی در برخی مواقع ممکن است بیماری که کاندید عمل جراحی زانو است را توسط اوزون تراپی درمان کرد و نیازی به جراحی نداشته باشد.

وجه تمایز اوزون تراپی زانو با سایر روش های درمان آرتروز زانو این است که؛ این روش درمانی روشی کاملا ایمن و کم خطر است و همچنین نسبت به سایر روش های درمانی آرتروز زانو کم هزینه تر است.

کاربردهای اوزون تراپی زانو

  • درمان آرتروز زانو؛
  • درمان آسیب های ورزشی زانو؛
  • درمان بورسیت زانو؛
  • درمان پارگی مینیسک و تاندون زانو؛
  • درمان درد مفصل زانو؛
  • درمان بیماری دژنراتیو مفصل زانو؛

مراقبت های بعد از اوزون تراپی زانو

  • پس از تزریق ممکن است شاهد افزایش درد در محل آسیب دیده شوید که طبیعی است و پس از مدتی کاملا بهبود پیدا می کنید.
  • پس از تزریق اوزون در زانو ممکن است در محل تزریق احساس درد داشته باشید که این درد حداکثر ظرف 2 روز برطرف خواهد شد.
  • برای تسکین درد تنها از داروهای تجویزی پزشکتان استفاده کنید و از مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، آسپرین، ادویل و الوو خودداری کنید.
  • از قرار دادن کمپرس یخ روی زانوی خود پرهیز کنید و برای تسکین درد تنها می توانید از کمپرس گرم استفاده کنید. در صورتی که زانو دردتان شدید است می توانید از کمپرس سرد و گرم استفاده کنید. به این ترتیب که به مدت 3 دقیقه کمپرس گرم را روی زانویتان قرار دهید و کمپرس یخ را به مدت یک دقیقه روی زانویتان قرار دهید و این کار را 3 مرتبه در روز انجام دهید.
  • به مدت 36 ساعت از فرو بردن محل تزریق به درون آب گرم پرهیز کنید.
  • به زانویتان استراحت دهید. متخصصین ارتوپدی توصیه می کنند تا 3 روز پس از تزریق پیاده روی و حرکات ورزشی سبک داشته باشید و پس از آن می توانید فعالیت های ورزشی خود را افزایش دهید اما چنانچه احساس درد داشتید باید سریعا فعالیت را متوقف کنید.
  • پس از تزریق اوزون در زانو انجام برخی از ورزش ها مانند دوچرخه ثابت، شنا و پیاده روی توصیه می شود.
  • انجام فعالیت های ورزشی سنگین و برداشتن اجسام سنگین تا 3 هفته پس از تزریق ممنوع است.

در آخر

در صورتی که اوزون تراپی زانو در بهترین کلینیک ارتوپدی و توسط متخصص ارتوپدی با تجربه انجام شود روشی کاملا ایمن و بی خطر برای درمان همیشگی زانو درد و آرتروز زانو است.

اما در صورتی که پزشک تخصص کافی در زمینه تشخیص محل دقیق تزریق و تکنیک صحیح تزریق نداشته باشد و یا به تجهیزات کافی برای تولید اوزون با غلظت بالا دسترسی نداشته باشد، نه تنها دردتان بهبود پیدا نمی کند بلکه ممکن است عوارض جبران ناپذیری را تجربه کنید.

بنابراین در انتخاب کلینیک و پزشکی که قرار است تزریق اوزون در زانوی شما را انجام دهد دقت و وسواس لازم را داشته باشید. مجموعه ارتوپدی ما با بهره مندی از به روز ترین تجهیزات و بهترین متخصصین ارتوپدی خوشبختانه رزومه موفقی در زمینه تزریق اوزون به مفاصل و سایر تزریقات دارویی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید