ورزش های مضر برای دیسک گردن

ورزش های مضر برای دیسک گردن شامل ورزش هایی می باشد که بیرون زدگی دیسک گردن را تشدید می کند. بیرون زدگی دیسک گردن اتفاقی می باشد که طی زمان برای هر فردی ممکن است پیش بیاید، اما نکته ی مهم این است که اگر علائمی را دچار شده اید حتما به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید تا شرایط خود را ارزیابی کنید.

ورزش های مضر برای دیسک گردن

دیسک گردن چیست؟

ستون فقرات در قسمت گردنی شامل ۷ مهره ی گردنی می باشد که در بین تمام این مهره ها، یک بالشتک نرم برای ضربه گیری به نام دیسک وجود دارد. مهره های ستون فقرات که توسط این دیسک های ژله ای از هم جدا می شوند، میزان آسیب پذیری کمتری دارند و ضربه ها توسط دیسک ها گرفته می شود . دیسک ها ساختارهای خاص خود را دارند که به آن ها خاصیت ارتجاع پذیری می دهد.

بیرون زدگی دیسک گردن اغلب اوقات دردناک است و ناراحتی ایجاد شده از بیرون زدگی دیسک گردن بیشتر به علت فشار به عصب های مجاور می باشد. امکان این فشار و آسیب در هر قسمت از مهره های گردنی وجود دارد. انجام حرکات ورزشی و تقویت عضلات می تواند به این مسئله کمک کند اما در نهایت بررسی دیسک گردن بر عهده پزشک متخصص ارتوپدی می باشد که توصیه می شود در اولین فرصت مراجعه فرمایید.

بیرون زدگی دیسک گردن چیست؟

بیرون زدگی دیسک گردن، بین هر دو مهره ی گردنی و در هر جهتی می تواند رخ بدهد. به صورت کلی بیرون زدگی در هر قسمتی از ستون فقرات می تواند رخ بدهد و معمولا در کمر و گردن شایع می باشد. نکته ای که در ارتباط با دیسک ها وجود دارد که این حالت ژله ای به مرور زمان خشک و کوچک می شود و دچار فرسودگی و تخریب می شود.

در این حالت ممکن است دیواره بیرونی دیسک پاره شود و ماده داخلی دیسک به بیرون راه پیدا کند. در این حالت بسته به محل پارگی، در وضعیت های خاصی ممکن است احساس درد بیمار بیشتر شود. این بیماری دژنراتیو می باشد و ممکن است در هر سنی برای هر کسی رخ دهد.

علت ایجاد دیسک گردن

دیسک گردن اصطلاحی می باشد که برای بیرون زدگی دیسک گردن رخ می دهد. بیرون زدگی دیسک گردن علت های متفاوتی می تواند داشته باشد. یکی از علت های اجتناب ناپذیر بالا رفتن سن و از دست رفتن آب و خاصیت ارتجاعی دیسک می باشد. علت های دیگری مانند پیچ خوردگی ستون فقرات و حتی فشاری جزئی می تواند موجب پارگی دیسک شود. سابقه قبلی و سابقه خانوادگی در این مسئله تاثیر گذار خواهند بود.

علائم دیسک گردن

علائم دیسک گردن بسته به محل درگیری و شدت درگیری می باشد. نکته ی مهم تر این است که شما حتی ممکن است دردی را احساس نکنید.

علائمی که به طور معمول وجود دارد به صورت حس سوزش در بازو یا شانه، درد شدید یا حاد در عضلات گردن و شانه، درد تیر کشنده به سمت بازو، سردرد در قسمت پشت سر، ضعف در یک بازو یا شانه، افزایش درد با حرکت گردن و حتی ممکن است کنترل روده یا مثانه را از دست دهید. اگر علائم شما به صورت ناگهانی بروز کند بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. پیگیری علائم و شرایط شما تحت نظر یک پزشک، بسیار مهم می باشد.

تشخیص دیسک گردن

در تشخیص بیرون زدگی دیسک گردن، مهم ترین نکته این می باشد که علائم شما چه می باشد، از کی شروع شده و در چه شرایطی بهتر و بدتر می شود. به عبارتی شرح حال و معاینه فیزیکی که توسط پزشک برای شما انجام می شود بهترین روش تشخیصی می باشد. گاهی اوقات برای تشخیص دقیق تر  و رد علت های دیگر و یا تایید تشخیص دیسک گردن، توصیه می شود که از تصویربرداری استفاده شود. تصویربرداری می تواند با ماده حاجب و یا بی ماده حاجب انجام شود.

گاهی اوقات نیز نیاز به نوار عصب عضله می باشد. در این روش سوزن های ریزی وارد عضلات خاصی می شود و با تحریک این اعصاب، و ثبت آن ها، پزشک میزان سلامت اعصاب و عضلات را ارزیابی می کند. از این روش ها برای احتمال بررسی تنگی اعصاب و تحت فشار قرار گرفتن آن ها استفاده می شود. با توجه به متفاوت بودن شرایط هر فرد توصیه می شود شما به پزشک متخصص مراجعه کنید و یا با ارائه ی مدارک پزشکی خود، از پزشک خود مشاوره بخواهید تا در بهترین وضعیت سلامت فیزیکی خود قرار بگیرید.

در چه شرایطی علائم دیسک گردن تشدید می یابد؟

اگر شما دچار دیسک گردن شوید، بهتر است یک سری از فعالیت های خود را محدود کنید و به توصیه های پزشک خود عمل کنید. ورزش ها و فعالیت هایی که می تواند فشار زیادی به مفصل آسیب دیده وارد کند را باید از پزشک خود بپرسید و از آن ها اطلاع داشته باشید. همچنین به یاد داشته باشید انجام یک سری حرکات که توسط پزشک شما منع می شود می تواند موجب فشار بیشتر بر روی دیسک و مهمتر از آن اعصاب عبوری از ستون مهره  ها شود و این مسئله در میزان پیشرفت و یا بهبودی بسیار موثر خواهد بود. انجام ناگهانی حرکت، چرخش ناگهانی، بلند کردن ناگهانی اشیا و حتی نگه داشتن نفس حین انجام فعالیت های سنگین می باشد.

ورزش های مضر برای دیسک گردن

در ارتباط با ورزش های مضر برای دیسک گردن بهتر است بدانید که ورزش هایی که موجب حرکات ناگهانی و یا آسیب به ستون مهره ها و یا عضلات و بافت اطراف آن می شوند، کاملا ممنوع می باشد. در این تیتر بیشتر در ارتباط با موضوع ورزش های مضر برای دیسک گردن سخن خواهیم گفت. اکنون به سوال اصلی ورزش های مضر برای دیسک گردن می پردازیم. ورزش های مضر برای دیسک گردن شامل ورزش های مختلفی می باشد که در دسته بندی هایی می آیند.

حرکت ورزشی با استفاده از وزنه های سنگین : این نوع ورزش بسیار ممنوع است. این حرکت باعث کشیدگی بیش از حد عضلات، به خصوص عضلات بزرگ گردن می شود و این فشار زیاد بر گردن باعث درد گردنی و بیرون زدگی دیسک گردن می شود.  شما به جای انجام این حرکت بهتر است با رعایت وضعیت بدنی صحیح و مناسب از وزنه های سبک تر استفاده کنید و عضلات گردنی خود را منقبض نکنید تا فشار بر گردن مضاعف نشود.

نشستن طولانی : نشستن طولانی مدت فرد را خمیده می کند و فشار زیادی بر بدن وارد می کند. در حالت نشستن به علت جاذبه به مرور زمان سر به پایین خم می شود و هر گونه حرکت به سمت جلو  فشار وارده به گردن را افزایش می دهد. حالت هایی مانند استفاده مداوم با کیبورد و کامپیوتر، رانندگی طولانی و کارمندان اداری در چنین شرایطی بیشتر قرار می گیرند.

ورزش های رزمی: ورزش هایی که احتمال تشدید یا آسیب دیدگی دیسک گردن را مطرح می کنند. چنین ورزش هایی حتی به مقدار کم نیز اصلا توصیه نمی شوند زیرا این احتمال تشدید می تواند منجر به فلج یا مرگ شود. جایگزین چنین ورزش هایی با صدمات بالا، می تواند ورزش هایی سبک تر مانند شنا، پیاده روی و یا ورزش های انفرادی سبک تر دیگر، توصیه شود.

حرکات ورزشی با دامنه حرکتی زیاد:‌ حرکات ورزشی با دامنه حرکتی زیاد، اصلا توصیه نمی شود. این حرکت موجب می شود دیسک های گردن آسیب ببینند و بافت های مجاور، کشیده شوند. این حرکات حتی روند ترمیم را نیز کند می کنند. به جای چنین حرکات کششی، توصیه می شود حرکات ملایم و ارام کششی گردن را انجام دهید و حتما احتیاط و دقت را رعایت کنید.

هالتر: هالتر یا بلند کردن وزنه به هر میزانی موجب فشار آمدن به مهره های گردنی می شود و ممنوع می باشد. این وزنه موجب فشار مستقیم به مهره ها می شود.

ورزش های ضربه ای: ورزش های ضربه ای یا برخوردی مانند کاراته، فوتبال، کشتی و دیگر ورزش های رزمی، ممنوع می باشد. ورزش هایی با حرکات ناگهانی مانند شیرجه زدن در آب ممنوع می باشد.

ورزش هایی با ماهیت فشاری: ‌ورزش هایی مانند وزنه برداری که موجب فشار مستقیم به ستون فقرات و مهره های گردنی میاورد، ممنوع می باشد.

ه صورت کلی، ورزش های مختلفی می تواند با توجه به شرایط شما ممنوع می باشد. بهترین اقدام این است که شما به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید و نکات لازم و بایدها و نبایدهای ورزشی خود را از پزشک خود بپرسید. مجموعه ی ما می تواند در این راستا به شما ارائه ی خدمات داشته باشد.

جلوگیری از ورزش های مضر برای دیسک گردن

علاوه بر اینکه یک سری ورزش های مضر برای دیسک گردن وجود دارد، یک سری حرکات حتی حین ورزش های مجاز، نیز وجود دارد که توصیه نمی شود شما حین انجام ورزش، انجام دهید.

هرگز در زمان حرکات ورزشی، نفس خود را حبس نکنید.

از حرکات با دامنه زیاد خودداری کنید.

هرگز حرکاتی مانند خم شدن و چرخش و بلند کردن اشیا را به صورت ناگهانی انجام ندهید.

در یک وضعیت بدنی به صورت مداوم قرار نگیرید و تغییر وضعیت دهید.

به تمام حرکات ورزشی خود دقت کنید و حواس خود را به اینکه کدام یک از عضلات در هر حرکت درگیر می شوند بدهید تا بتوانید به بهترین صورت انجام دهید.

اگر حرکات ورزشی موجب تشدید علائم در دست و پا شده و یا احساس کرختی و بی حسی کرده اید، حتما ورزش را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید.

در ارتباط با نحوه صحیح انجام حرکات و اجتناب از آسیب دیدگی، حتما با پزشک و یا متخصص فیزیوتراپی مشورت کنید.

ورزش های مناسب برای دیسک گردن

همان طور که ورزش های مضر برای دیسک گردن وجود دارد، ورزش های مناسب نیز وجود دارد. ورزش های مناسب با کشش و فشار مناسب، به تسکین درد شما کمک می کند. برای انجام تمام این حرکات نیاز است که قبل از آن از پزشک خود مشورت بگیرید تا با توجه به شرایط شما، اجازه ی انجام این حرکات را به شما بدهد.

چرخاندن شانه: چرخاندن شانه به بهبود وضعیت حلقه های شانه کمک می کند و فشار عضلات گردن و شانه را کاهش می دهد. باید شانه های خود را به جلو بچرخانید و همزمان نفس عمیق بکشید. بعد از آن شانه را به سمت گوش بالا بیاورید به صورتی که حاشیه ی دو کتف به هم برخورد کند. هنگام بازدم این حاشیه را دور کنید. هر گاه احساس فشار یا تنش داشته اید، این حرکت را ۲ تا ۳ بار تکرار کنید.

کشش چانه تا قفسه سینه:‌ این تمرین باعث کشش عضلات پشت گردن تا قسمت فوقانی عضلات گردنی می شود. سر خود را صاف و مستقیم در راستای بدن نگه دارید. بازدم کنید و به آرامی چانه را به قفسه سینه ی خود بچسبانید. آرام سر خود را به حالت اولیه برگردانید. این حرکت را نیز هنگام تنش یا فشار، ۲-۳ بار می توانید تکرار کنید

کشش گوش تا شانه: این حرکت عضلات ذوزنقه ای فوقانی را تقویت می کند. برای این حرکت نیز ابتدا سر خود را صاف و مستقیم و در راستای بدن قرار دهید. دست خود را از بالای سر، به سمت مخالف سر ببرید. به هنگام بازدم، با ارامی با حرکت دست، سر را به سمت شانه ی همان دست، کج کنید و نگذارید شانه ی سمت مقابل بالا بیاید. این حرکت نیز ۲-۳ بار توصیه می شود.

کشش پیشانی به سمت زیر بغل: این حرکت نیز عضلات ذوزنقه ای و عضلات موجود در پشت گردن را تقویت می کند. سر خود را به سمت راست بچرخانید و در همین حین پیشانی خود را به سمت شانه راست نیز بیاوید. شانه چپ حین این حرکت نباید به سمت بالا حرکت کنید. ارام به حالت اولیه برگردید. این حرکت نیز هنگام تنش ها ۲-۳ بار توصیه می شود.

اما به یاد داشته باشید حتی این حرکات نیز ممکن است بسته به نوع دیسک گردنی شما، به شما توصیه نشود. بهترین راه حل دریافت مشاوره از پزشک خود با مدارک پزشکی ای که نشان دهنده نوع پارگی دیسک گردن شما باشد، می باشد.

نحوه صحیح انجام حرکات ورزشی

بسیار مهم می باشد که اگر شما در وضعیت بدنی خاصی قرار دارید، فعالیت ها و ورزش های متناسب با آن را انجام دهید تا شرایط بدتر نشوند. اگر حین ورزش، به شما فشار وارد شده، حتما صبر کنید، حرکت خود را ارزیابی مجدد کنید و یا حتی آن را قطع کنید. تمام حرکات ورزشی خود را ارزیابی کنید تا فشار کمتری بر ستون فقرات و گردن شما وارد شود. رعایت تمام این موارد روند بهبودی را می تواند سرعت ببخشد. توصیه های ورزشی برای دیسک گردن با توجه به شرایط فرد به فرد متفاوت می باشد، شما می توانید به کلینیک ارتوپدی مراجعه کنید و توصیه های فردی را از پزشک متخصص ارتوپدی دریافت کنید.

جمع بندی

بیرون زدگی دیسک گردن یک پروسه و بیماری مزمن می باشد و علائم آن نیز شدت های بی علامت تا بدترین علائم و فلج را می تواند داشته باشد. نکته ای که در این راستا کمک کننده خواهد بود این است که شما برای وضعیت و سلامت بدنی خود نسبت به اقداماتی که باید و نباید انجام دهید، آگاه باشید. ورزش های مضر برای دیسک گردن نکته ای است که با عدم رعایت آن ممکن است شرایط شما بدتر شود و این مسئله باعث پیشرفت بیماری می شود.

برای اینکه شما بدانید بدن شما در چه شرایطی می باشد و اینکه چه اقداماتی باید و نباید انجام دهید، بهتر است به پزشک متخصص در یک مرکز مجهز مراجعه کنید تا بهترین راهنمایی ها را با توجه به شرایط فردی خود از پزشک معالج خود دریافت کنید.

دیدگاه خود را بنویسید