متخصص ستون فقرات

به‌احتمال‌زیاد شما نیز حداقل یک‌بار در زندگی خود کمردرد را تجربه کرده‌اید. بیشتر انواع کمردرد از علائم شایع بیماری‌ها و آسیب‌های ایجاد شده در ستون فقرات است که برای تشخیص و درمان آن‌ها باید به متخصص ستون فقرات مراجعه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با وظایف متخصص ستون فقرات و اینکه در چه مواردی باید به چنین متخصصی مراجعه کنید آشنا نماییم.

متخصص ستون فقرات

متخصص ستون فقرات کیست؟

معمولاً افراد زیادی در جامعه بخصوص در میان بزرگ‌سالان به دلایل مختلف ناشی از فعالیت‌ها و یا افزایش سن دچار کمردرد می‌شوند. گاهی تشخیص علت این درد‌ها کار ساده‌ای نیست و تنها متخصص ستون فقرات می‌تواند علت را به‌طور صحیح تشخیص دهد. به همین دلیل اگر به متخصص ارتوپد مراجعه کنید و او تشخیص دهد که درد کمر شما ناشی از آسیبی در ستون فقرات است که به‌راحتی و با روش‌های معمول درمان نمی‌شود، شما را به یک متخصص ستون فقرات خوب ارجاع خواهد داد.

به‌طورکلی رشته ارتوپدی یک دسته از رشته‌های پزشکی است که بر سیستم اسکلتی و عضلانی تمرکز دارد؛ اما متخصصان ستون فقرات بعد از یادگیری دانش ارتوپدی فقط بر بیماری‌ها و مسائل مرتبط با ستون فقرات تمرکز می‌کنند. این پزشکان طوری آموزش دیده‌اند که بتوانند شرایطی را که بر ستون فقرات تأثیر می‌گذارند را از طریق جراحی یا روش‌های دیگر درمان کنند. درنتیجه، گاهی اوقات متخصص ستون فقرات را جراح ستون فقرات نیز می‌نامند. برخی افراد متخصصان کایروپراکتیک ستون فقرات را با متخصصان ستون فقرات یکی می‌دانند که این یک باور غلط است؛ زیرا متخصصان کایروپراکتیک ستون فقرات را برای تسکین درد و سایر علائم دست‌کاری می‌کنند، اما فقط متخصصان ستون فقرات می‌توانند جراحی انجام دهند.

در صورت بروز چه علائمی باید به متخصص ستون فقرات مراجعه کرد؟

بااینکه کمردرد ممکن است یک اتفاق روزمره ناشی از کار و فعالیت به نظر برسد، مواقعی وجود دارد که نباید این ناراحتی و علائم دیگر آن مانند بی‌حسی در پا، احساس گزگز یا تیر کشیدن در لگن و… را نادیده گرفت؛ زیرا بسیاری از این موارد نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای مانند آرتروز یا وجود آسیب در برخی قسمت‌های ستون فقرات مانند دیسک‌ها هستند که اگر به آن‌ها توجه لازم نشود و به‌موقع به متخصص ستون فقرات مراجعه نکنید، این امکان وجود دارد که در آینده دچار درد‌های مزمن، ناتوانی در انجام برخی فعالیت‌ها و… شوید و همچنین ممکن است در صورت شدید شدن آسیب به دلیل عدم درمان به‌موقع نیاز به جراحی داشته باشید؛ بنابراین بهتر است در صورت بروز درد یا علائم دیگر مانند بی حسی یا گزگز در کمر، پا‌ها، گردن و بازویی که بعد از چند روز برطرف نمی‌شود حتماً به یک متخصص ارتوپد یا متخصص ستون فقرات مراجعه نمایید تا هرچه زودتر ارزیابی‌های لازم انجام شده و علت آن تشخیص داده شود.

با این کار در صورت وجود مسئله جدی روند درمانی هرچه سریع‌تر آغاز شده و بهتر می‌توان از عوارض آن جلوگیری کرد.

دانستن زمان مناسب برای مراجعه به متخصص ستون فقرات مهم است؛ زیرا هیچ کس نمی‌خواهد به‌صورت مادام‌العمر از درد و علائم دیگر بیماری‌های کمر رنج ببرد و نادیده گرفتن علائم این درد‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در صورت وجود شرایط زیر حتماً به متخصص ستون فقرات مراجعه کنید:

درد مزمن

مواردی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا راحت‌تر تشخیص دهید که آیا درد شما مزمن است یا خیر؟ درد حاد معمولاً کوتاه‌مدت است، به این معنی که فقط برای چند روز یا چند هفته رخ می‌دهد و بعدازآن ناپدید می‌شود و هیچ روش دیگری جز مراقبت‌های خانگی لازم که پزشک ارتوپد به شما می‌گوید برای کاهش علائم فرد لازم نیست؛ اما اگر کمرتان بعد از چهار هفته هنوز درد می‌کند، ممکن است درد زیر حاد داشته باشید. درد زیر حاد می‌تواند تا ۱۲ هفته هم طول بکشد.

اکثر این درد‌ها مکانیکی هستند، به این معنی که بدون جراحی برطرف می‌شوند و به همین دلیل گاهی اوقات، مراجعه به متخصص کایروپراکتیک کافی است؛ اما در مرحله بعد، درد مزمن وجود دارد که بیش از ۱۲ هفته طول می‌کشد و حتی پس از درمان جراحات یا علل زمینه‌ای ادامه می‌یابند؛ بنابراین اگر هر نوع درد مزمن را تجربه کردید، وقت آن است که توسط یک متخصص ستون فقرات معاینه شوید تا علت اصلی تشخیص داده شده و درمان شود.

مشکلات روده و مثانه

اگر خودتان را مدتی است که در حال دویدن به سمت دستشویی یا ساعت‌ها نشستن روی توالت (که هیچ‌کدام چندان سرگرم‌کننده نیست) می‌بینید، ممکن است زمان مراجعه به متخصص ستون فقرات فرا رسیده باشد. برخی از مشکلاتی که می‌توانند روده، مثانه و پشت را تحت تأثیر قرار دهند شامل سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) و آسیب عصبی است. سندرم روده تحریک‌پذیر می‌تواند باعث گرفتگی شکم و مدفوع شدید شود که ممکن است باعث ایجاد مشکلات کمر گردد. همچنین گاهی فتق‌های دیسکی شدید و تأثیر آن‌ها بر اعصاب نخاعی باعث بروز این مشکلات می‌شوند که باید برای درمان آن‌ها به متخصص ستون فقرات مراجعه نمایید.

درد پا

درد یا بی‌حسی در یک یا هر دو پا همراه با کمردرد یک نشانه جدی است که در صورت بروز آن باید به متخصص ستون فقرات مراجعه کنید. فشار روی اعصاب یا ستون فقرات می‌تواند منجر به احساس سوزن‌سوزن شدن یا ضعف در لگن و پا‌ها شود. گاهی اوقات، فتق دیسک می‌تواند بر عصب سیاتیک فشار وارد کند که درنتیجه در کنترل ماهیچه‌های پا اختلال ایجاد می‌شود. رادیکولوپاتی گردن نیز ممکن است یک مشکل جدی باشد که پا‌ها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. این اتفاق زمانی می‌افتد که ریشه عصبی نزدیک مهره‌های گردن فشرده می‌شود و می‌تواند باعث درد یا بی‌حسی در اندام‌های دیگر بدن گردد. اغلب، این مسائل را می‌توان با روش‌های مکانیکی حل کرد. بااین‌حال، در برخی موارد ممکن است نیاز به جراحی باشد.

تب

دمای بدن ما به‌طور طبیعی در نوسان است، اما این نوسان نباید آن‌قدر زیاد باشد که به تب و لرز منجر شود. اگر تب دارید و در ناحیه کمر یا ستون فقرات سینه احساس ناراحتی شدید می‌کنید، نگران نباشید بلکه مراقب این موضوع باشید. به‌احتمال‌زیاد، شما آنفولانزا یا عفونت دیگری دارید که باعث کشیدگی یا کشش عضلات شده است. بااین‌حال، تب همراه با درد در پشت به صورت طولانی مدت می‌تواند نشانه یک مشکل جدی‌تر و شدیدتر مانند سرطان یا عفونت‌های باکتریایی باشد. گاهی نیز ضعف و تعریق شبانه با این علائم همراه است یا به تنهایی بروز می‌کنند.

سرطان تقریباً همیشه با خستگی، کاهش وزن و تب همراه است. بااینکه سرطانی که از ستون فقرات سرچشمه می‌گیرد نادر است، اما غیرممکن نیست و درد در ناحیه ستون فقرات قفسه سینه که به دلیل کشیدگی عضلات یا بیماری‌های قلبی نباشد، می‌تواند به دلیل وجود سرطان در این ناحیه باشد که در صورت مشکوک شدن باید به متخصص ستون فقرات مراجعه نمایید.

کاهش وزن

گاهی فرد بعد از روز‌ها ورزش کردن و رژیم گرفتن و در نهایت موفق شدن به کاهش وزن دچار کمردرد‌های بسیار شدید می‌شود. در صورت کاهش کالری مصرفی بخصوص به‌صورت خودسرانه و بدون نظارت متخصص تغذیه، ممکن است بدن خود را به‌طور ناخواسته از مواد مغذی لازم محروم کنید. این کار می‌تواند منجر به کاهش تراکم استخوان و ناهماهنگی ستون فقرات شود. همچنین ممکن است به‌صورت ناخواسته و بی‌دلیل دچار کاهش وزن شوید. ممکن است خوشحال باشیم که چند کیلو وزن کم کردیم، اما اگر بدون تلاش وزن کم می‌کنید، ممکن است مشکلی پیش آمده باشد؛ بنابراین اگر اخیراً به‌طور ناخواسته وزن کم کرده‌اید و در کمر احساس ناراحتی می‌کنید، برای تشخیص علت آن به متخصص ستون فقرات مراجعه کنید.

تغییر شرایط ناگهانی

برخی افراد ممکن است به طور ناگهانی دچار مواردی مانند خم شدگی به طرفین یا جلو مانند کیفوز و اسکولیوز شوند که باید سریعا برای پیگیری و درمان به متخصص ستون فقرات مراجعه شود.

آسیب‌های تروما

آسیب‌های تروما آسیب‌هایی هستند که در اثر ضربه مثلا در یک حادثه یا ورزش ایجاد می‌شوند و شما در صورت بروز این آسیب‌ها و یا احتمال شکستگی در کمر می‌توانید به متخصص ستون فقرات مراجعه نمایید.

متخصص ستون فقرات چه آسیب‌هایی را درمان می‌کند؟

متخصصان ستون فقرات ارتوپدی در درجه اول بر ترمیم مشکلات آناتومی گردن، قفسه سینه و کمر تمرکز می‌کنند. این جراحان هر روز به ارزیابی، تشخیص و درمان بیماران مبتلا به آسیب‌ها و شرایط مختلف مربوط به ستون فقرات می‌پردازند، از جمله:

• بیماری‌های دژنراتیو دیسک
  • دیسک‌های فتق شده
  • کیفوز (انواع قوز کمر)
  • گردن درد
  • •          انحنای ستون فقرات به یک طرف که به نام اسکولیوز شناخته می‌شود.
  • تحت فشار قرار گرفتن اعصاب نخاعی
  • تغییر شکل ستون فقرات
  • تنگی کانال نخاعی
  • اسپوندیلولیز
  • شکستگی مهره‌ها

جراحان ستون فقرات ارتوپدی علاوه بر ارائه گزینه‌های درمانی برای مشکلات ستون فقرات، بیماران را برای موارد زیر نیز ملاقات می‌کنند:

• شکستگی‌ها
  • آرتروز مفصل ران و زانو
  • آسیب‌های اسکلتی و عضلانی
  • درد شانه

روش‌های درمانی مورد استفاده توسط متخصص ستون فقرات

متخصصان ستون فقرات از روش‌های مختلفی برای درمان انواع بیماری‌ها و آسیب‌های ایجاد شده استفاده می‌کنند که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

• تزریق اوزون و کورتون در ناحیه آسیب دیده
  • بررسی‌های بالینی و ارجاع به ارتوپدهای فنی جهت ساخت کفش، بالشت، گردن بند و یا کمربندهای طبی مخصوص آسیب بیمار
  • جراحی

سخن آخر

همان‌طورکه ملاحظه کردید متخصص ستون فقرات می‌تواند طیف گسترده‌ای از مشکلات کمر و ستون فقرات را با روش‌های غیر جراحی و جراحی درمان نماید و یا با تشخیص به موقع از پیشروی آن‌ها و ایجاد آسیب‌های دیسکوپاتی جلوگیری کند. بسیار مهم است که شما در صورت مشاهده علائم گفته شده مانند درد‌های مزمن در کمر، گردن، دست‌ها و پاها به‌موقع به متخصص ستون فقرات مراجعه کنید تا به موقع از عوارض احتمالی مشکلات جدی در آینده مانند نیاز به جراحی، درد‌های مزمن، ناتوانی اندام بدن و… جلوگیری شود.

مجموعه ارتوپدی ما با بهره مندی از به روزترین تجهیزات پزشکی و متخصصین ارتوپدی متبحر برای درمان انواع بیماری های ارتوپدی در خدمت شما عزیزان است.