درد ستون فقرات بین دو کتف

درد ستون فقرات بین دو کتف یکی از درد هایی است که هر فردی در طول زندگی خود آن را تجربه خواهد کرد. در اغلب موارد این درد به دلایل ساده ای مانند ورزش سنگین و طولانی مدت، بد نشستن طولانی مدت و یا استفاده بیش از حد از شانه ها و کمر ایجاد می شود و با استراحت کردن از بین می رود و دلیلی برای نگرانی در رابطه با آن وجود ندارد.

اما گاهی اوقات این درد می تواند نشان دهنده یک مشکل بزرگ تر مانند فتق و یا حتی پارگی دیسک کمر باشد. در این موارد درد بسیار شدید خواهد شد و باعث می شود که فرد در انجام کار های روزانه خود با مشکل مواجه شود.

با توجه به این که بافت های زیادی مانند استخوان ها، عضلات و تاندون ها در بین دو شانه وجود دارد و هر کدام از آن ها مشکلات و بیماری های زیادی مختص به خود دارند، عوامل بسیار زیادی می توانند باعث ایجاد درد ستون فقرات در بین دو کتف شوند.

علائم آن ها بسیار شبیه به هم خواهد بود و به همین دلیل یک فرد بدون تخصص نمی تواند مشکل را به صورت قطعی تشخیص دهد. بنا بر این اگر دچار درد بین دو کتف شده اید و این درد بیش از چند روز طول کشیده و بهبودی در آن حاصل نشده است و یا درد آن قدر  شدید است که جلوی زندگی روزمره شما را گرفته است، بهتر است که برای تشخیص قطعی و سپس درمان اصولی مشکل خود، سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

در حوزه ی مشکلات عضلات، تاندون ها، استخوان ها و دیسک ها ،پزشک ارتوپد، اطلاعات کاملی دارد و بنابر این شما هم برای تشخیص علت و درمان باید به پزشک ارتوپد مراجعه کنید.

اگر دچار درد ستون فقرات بین دو کتف شده اید، در ادامه با ما همراه باشید تا علت ایجاد این درد، درمان های خانگی  آن، درمان های پزشکی آن و جلوگیری از ایجاد دوباره این درد مطالبی را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید دید کلی نسبت به مشکل خود داشته باشید.

در نظر داشته باشید که این مطلب تنها جهت آگاه سازی شما است و شما نباید با استناد به این مطلب به خود درمانی بپردازید. خود درمانی در این موارد، ممکن است که نه تنها کمکی به شما نکند بلکه مشکل را افزایش دهد و درمان اصلی را سخت تر نماید.

درد ستون فقرات بین دو کتف

دلایل ایجاد درد ستون فقرات بین دو کتف

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، درد بین دو کتف یک درد شایع است که اکثر افراد در طول زندگی خود آن را حس خواهند کرد. دلایل ایجاد آن هم در اغلب موارد دلایل ساده ای مانند کشیدگی عضلات و یا تاندون های بین دو کتف است.

اما گاهی اوقات موارد بسیار جدی تری مانند فتق و یا پارگی دیسک کمر باعث ایجاد درد بین دو کتف می شوند. در ادامه به طور کلی مواردی که باعث ایجاد درد بین دو کتف می شوند را برای شما قرار می دهیم.

تمرینات سنگین ورزشی

برخی از تمرینات ورزشی سنگین و یا تمریناتی که به صورت اشتباه انجام می شوند، می توانند باعث ایجاد درد ستون فقرات بین دو کتف شوند. به طور مثال، پرتاب توپ به بالا به صورت مکرر، بلند کردن وزنه های سنگین، حمل وزنه های سنگین، انجام بیش از حد حرکت شنا و یا شنا کردن به صورت اشتباه می توانند باعث ایجاد درد ستون فقرات شوند.

در این حرکات، عضلات و یا تاندون های بین دو کتف تحت فشار بسیار زیادی قرار می گیرند و دچار کشیدگی و یا در نهایت پارگی می شوند.

علائم دیگر کشیدگی و یا پارگی عضلات و یا تاندون ها شامل موارد زیر است:

  • احساس ضعف در بین دو کتف
  • تورم ناحیه
  • گرفتگی و اسپاسم عضلات بین دو کتف

اگر دلیل درد ستون فقرات بین دو کتف در شما تمرینات ورزشی باشند، با استراحت کردن، مصرف مسکن های بسیار سبک و یا استفاده از کیسه یخ در ناحیه آسیب دیده، درد ظرف یک الی دو هفته به طور کلی از بین خواهد رفت.

در طول بهبودی بهتر است که استراحت کنید و از انجام هر حرکت ورزشی و یا غیر ورزشی که باعث افزایش درد بین دو کتف می شود خودداری کنید.

حالت بدن نامناسب

ایستادن، نشستن و یا حتی خوابیدن به حالت غیر استاندارد و نادرست، می تواند باعث ایجاد درد بین دو کتف شود. دلیل آن هم این است که در این حالت ها بر روی ستون فقرات خصوصا در قسمت بالایی فشار بسیار زیادی وارد می شود و در نتیجه درد بین دو کتف ایجاد می شود.

برخی از فعالیت هایی که باعث ایجاد درد بین ستون فقرات می شوند شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده از صندلی غیر استاندارد
  • قوز کردن در نشستن و یا راه رفتن
  • خم کردن طولانی مدت گردن به سمت جلو
  • بی حرکتی طولانی مدت همراه با حالت نامناسب بدن
  • نشستن طولانی مدت پشت میز
  • کار کردن به صورت طولانی مدت با کامپیوتر و لپ تاپ

اگر این موارد باعث ایجاد درد بین دو کتف در شما شده باشند، با استراحت کردن و انجام حرکات کششی مناسب، درد کاهش می یابد و پس از گذشت چند ساعت به طور کلی از بین می رود.

به طور مثال می توانید شانه های خود را به صورت دورانی به جلو و سپس عقب بچرخانید و یا  دست ها را از پشت به یکدیگر قفل کنید و آن ها را بکشید تا در قسمت شانه ها احساس کشش کنید.

استرس و دیگر عوامل عصبی

در مواقع استرس، اضطراب، ترس و خشم، ماهیچه های بدن هم تحت تاثیر قرار می گیرند تا برای موقعیت پیش رو آماده باشند. در این موارد ماهیچه ها دچار تنش می شوند و به همین دلیل ممکن است که عضلات بین دو کتف شما دچار درد شوند.

اگر درد ستون فقرات بین دو کتف در شما استرس و عوامل عصبی بوده باشد، برای درمان باید از آن ها دوری کنید و خود را آرام کنید. پس از رسیدن به آرامش، اثرات و درد ها پس از 20 دقیقه از بین خواهند رفت. خوابیدن کافی، رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن به شما برای کاهش استرس کمک خواهد کرد.

آسیب به دیسک های ستون فقرات

دیسک ها، صفحه هایی هستند که در بین مهره های ستون فقرات قرار دارند و مانند یک فنر و یا بالشتک فشار های وارده به ستون فقرات را به خود جذب می کنند تا به ستون فقرات آسیب نرسد. همچنین دیسک ها حرکت و لغزش دیسک ها را نیز در هنگام حرکت آسان تر می کنند.

دیسک ها از دو قسمت تشکیل شده اند، یک قسمت سخت خارجی و یک قسمت نرم و ژله ای مانند داخلی. اگر فشار بسیار زیادی به ستون فقرات وارد شود، دیسک ها آن را جذب می کنند و آسیب می بینند. آسیب های جزئی باعث فتق و برآمدگی دیسک می شوند و آسیب ها و فشار های بسیار زیاد باعث پارگی و بیرون زدن  کامل دیسک می شوند. در پارگی دیسک، قسمت نرم و ژلاتینی دیسک از قسمت سخت آن بیرون می زند.

از آن جایی که در ستون فقرات انسان عصب های بسیار زیادی عبور می کنند، ممکن است که این بیرون زدگی دیسک باعث ایجاد فشار بر روی یک و یا چند تا از این اعصاب شود و آن ها را تحریک کند. حتی ممکن است که فشار دیسک تا حدی افزایش یابد که باعث آسیب دیدگی اعصاب شود.

حال اگر پارگی دیسک در بین دو کتف و یا گردن ایجاد شود و بیرون زدگی آن باعث تحریک اعصاب اطراف آن شود، درد ستون فقرات بین دو کتف ایجاد می شود. همچنین با توجه به عصبی که درگیر شده است، ممکن است که این درد به قسمت های دیگری مانند شانه ها، بازو ها و یا در تمامی دست و یا حتی قسمت های پایینی کمر و لگن نیز منتقل شود.

اگر فشار بر روی عصب افزایش یابد، این درد رفته رفته به بی حسی و گزگز تبدیل می شود و در این مواقع خیلی سریع باید به مشکل رسیدگی شود زیرا عدم رسیدگی به آن ممکن است که باعث ایجاد آسیب دائمی به عصب و از دست رفتن حس و کنترل قسمت خاصی از بدن شود.

در بسیاری از موارد می توان با درمان های ساده مانند استراحت، ورزش، فیزیوتراپی، دارو ها و تزریق ها این مشکل را حل کرد اما در مواردی که آسیب بسیار زیاد شده است، نیاز است که درمان های جدی تری مانند جراحی ها انجام شود.

آرتروز

در آرتروز، مفاصل تحت تاثیر قرار می گیرند و تخریب می شوند. به طور مثال، استفاده بیش از حد از مفاصل باعث ساییدگی آن ها و در نتیجه آرتروز می شود. در نتیجه تخریب مفاصل، وقتی که استخوان ها حرکت می کنند بر روی یکدیگر ساییده می شوند و به همین دلیل درد بسیار شدیدی ایجاد می شود.

به همین دلیل اگر آرتروز در قسمت بالایی کمر و بین دو کتف ایجاد شود، باعث ایجاد درد ستون فقرات بین دو کتف می شود.

اسکولیوز

اسکولیوز بیماری است که در آن ستون فقرات حالت و انحنای طبیعی خود را از دست می دهد و یک انحنای جانبی غیر طبیعی در ستون فقرات ایجاد می شود. نمایان ترین نشانه اسکولیوز، تراز نبودن شانه ها و یا لگن است که حالتی زاویه دار به خود می گیرند.

اسکولیوز همیشه علائم ندارد و گاهی اوقات بدون هیچ گونه درد و یا علامتی در فرد وجود دارد. کمر درد و درد بین دو کتف جزو اولین نشانه های اسکولیوز است.

ورزش کردن و استفاده از بریس های طبی برای کاهش درد و درمان اسکولیوز بسیار موثر است.

سندرم درد میوفاشیال

سندروم درد میوفاشیال بیماری است که باعث ایجاد درد در گروه های عضلانی خاص می شود. این یعنی درد این عارضه تنها در قسمت خاصی از بدن ایجاد می شود. اگر این سندروم در قسمت بالایی کمر و در بین کتف ها ایجاد شود، در نتیجه آن درد بین دو کتف ایجاد خواهد شد.

این سندروم با لیزر درمانی، تزریق دارو های استروئیدی، اصلاح سبک زندگی، فیزیوتراپی و ماساژ درمانی بهبود می یابد.

دیگر دلایل ایجاد درد ستون فقرات بین دو کتف

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، عوامل زیادی می توانند باعث ایجاد این درد شوند که توضیح دادن در مورد تمامی آن ها در این مقاله نمی گنجد. به همین خاطر فقط به صورت گذرا آن ها را در ادامه نام می بریم و می توانید با جستجو در مورد آن ها اطلاعات بیشتری را به دست بیاورید:

  • اسپاسم های عضلانی در ناحیه بین دو کتف
  • عفونت های مختلف
  • انحنای غیر طبیعی ستون فقرات مانند اسکولیوز
  • تنگی کانال نخاع
  • فیبرومیالژیا
  • مشکلات گوارشی مانند رفلکس اسید معده
  • زونا
  • برخی سرطان ها مانند سرطان ریه، کبد، مری، استخوان و یا لنفوم
  • سنگ کیسه صفرا که با تهوع و درد در بالای شکم همراه است
  • پارگی آئورت که باعث ایجاد درد ناگهانی و شدید در پشت قلب و میان دو کتف می شود
  • بیماری های ریوی مانند آمبولی ریه که با تنگی نفس همراه هستند و درد خیلی شدیدی در پشت ایجاد می کند

این درد گاهی اوقات و به صورت نادر نیز می تواند نشانه ای از سکته قلبی باشد که در این موارد این درد با درد قفسه سینه و تنگی نفس همراه می شود. اگر این علائم را به همراه درد خود مشاهده کردید، سریعا با 115 تماس بگیرید.

چه زمانی برای درد ستون فقرات بین دو کتف باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که درد شما بسیار شدید و ناگهانی آغاز شده است و با گذشت زمان کاهش نمی یابد و یا افزایش می یابد، به احتمال زیاد درد نشان دهنده یک مشکل بزرگ تر و خطرناک تر است. گرچه ممکن است که در این شرایط هم مشکلی وجود نداشته باشد اما بهتر است که به آن رسیدگی کنید و به دنبال علت ایجاد آن باشید.

همچنین اگر درد بین کتف های شما با علائم خاصی همراه باشد، ممکن است که این درد نشان دهنده یک بیماری خطرناک و تهدید کننده زندگی باشد که از جمله این علائم خطرناک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنگی نفس
  • کاهش و یا از دست دادن هوشیاری
  • درد در قفسه سینه
  • فلج و بی حسی یک طرف بدن و یا قسمت خاصی از بدن مانند دست ها
  • عرق کردن بی دلیل و زیاد
  • از دست دادن بینایی
  • درد، تورم و قرمزی در پاها
  • مشکل در تکلم که به صورت ناگهانی ایجاد شده است
  • سرفه های همراه با خون
  • تب
  • ضربان قلب سریع و یا نامنظم

توجه داشته باشید که اگر این علائم را به همراه درد ستون فقرات بین دو کتف در خود مشاهده کردید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

به جز موارد بالا، در بقیه موارد برای تشخیص اصولی و قطعی مشکل ایجاد شده شما باید به یک متخصص ارتوپد مراجعه کنید. زیرا در اغلب موارد دلیل آسیب های عضلات، تاندون ها و یا دیسک ها باعث ایجاد این درد می شود.

پزشک ارتوپد پس از معاینه های اولیه و پرسیدن سوالاتی از شما، ممکن است که برای قطعی شدن تشخیص نیاز به آزمایش هایی مانند تصویر برداری با اشعه X داشته باشد.

پس از تشخیص قطعی مشکل، پزشک با در نظر گرفتن مشکل و شدت آن و همچنین موارد دیگری مانند سن بیمار، جنسیت او و بیماری های زمینه ای دیگر، راه درمان متناسب را در نظر می گیرد و درمان را در اسرع وقت آغاز می کند.

جمع بندی مطالب و سخن پایانی

همان طور که خواندید، درد ستون فقرات بین دو کتف به دلایل بسیار زیادی ایجاد می شود که ممکن است علائم آن ها بسیار شبیه به یکدیگر باشند اما درمان آن ها به طور کلی با یکدیگر متفاوت است.

به همین دلیل بسیار مهم است که ابتدا تشخیص به صورت دقیق و اصولی انجام شود. تنها پزشک متخصص ارتوپد می تواند به صورت قطعی و دقیق دلیل ایجاد درد را تشخیص دهد. به همین دلیل شما هم در مرحله اول باید به یک پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

شما می توانید همین الان با مراجعه به کلینیک تخصصی ارتوپدی ما در ابتدا با کمک و مشورت پزشکان حاذق و با تجربه مجموعه به تشخیص قطعی و اصولی مشکل خود بپردازید و سپس در صورت نیاز، درمان را به صورت علمی و کامل شروع کنید.

بدیهی است که تاخیر در مراجعه و یا درمان های خودسرانه، امکان افزایش مشکل و سخت تر شدن درمان اصلی را بیشتر می کند.

مجموعه ارتوپدی ما با بهره مندی از به روزترین تجهیزات پزشکی و متخصصین ارتوپدیمتبحر برای درمان انواع بیماری های ارتوپدی در خدمت شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید