بهترین روش درمان دیسک کمر

همانطور که می دانید امروزه افراد زیادی در اثر افزایش سن و یا حتی انجام کار های سنگین روزمره به بیماری دیسک کمر دچار هستند و به دنبال بهترین روش درمان دیسک کمر هستند. ابتلا به این بیماری تنها در سنین بالا اتفاق نمی افتد، بلکه امروزه افراد جوان بسیاری نیز درگیر این مشکل هستند.

نشستن های نادرست، سبک زندگی غلط، بلند کردن اشیاء سنگین، ضعف عضلات، کم تحریکی و یا انجام برخی حرکات می تواند ریسک ابتلا به بیماری دیسک کمر را افزایش دهند. همچنین افراد دارای اضافه وزن نیز بیشتر در معرض خطر بیماری دیسک کمر هستند زیرا دیسک های آنها باید وزن بیشتری را تحمل کنند.

دیسک کمر خفیف و شدید، علائم و درمان بدون جراحی با طب فیزیکی و توانبخشی – کلینیک درد ماهان”>انتخاب روش درمانی برای افرادی که مشکلات دیسک کمر دارند بسیار تخصصی و مهم است و بسته به شرایط فردی و سنی و همچنین بیماری های فرد و درجه بندی میزان دیسکوپاتی میتواند از یک فیزیوتراپی شروع شده و یا با عمل جراحی همراه باشد و انجام باید توسط یک پزشک متخصص و اقدامات لازم از جمله آزمایش ها و تصویربرداری های لازم انجام شود.

در این مقاله به بهترین روش های درمان دیسک کمر خواهیم پرداخت. مرکز جامع فوق تخصصی دکتر ارتوپد، با مجرب ترین متخصصان ارتوپد و به کارگیری به روز ترین روش های نوین پزشکی، به شما در درمان این عارضه کمک خواهد کرد.

بهترین روش درمان دیسک کمر
 

فتق دیسک کمر چیست؟

فتق دیسک زمانی اتفاق می افتد که ماده ژل مانند دیسک در دیواره سخت دیسک، خارج شود. این ماده ژلاتین مانند برای اعصاب نخاعی شما تحریک کننده است و باعث تحریک آن می شود. درد بیماری فتق دیسک، در نتیجه ی التهاب عصب نخاعی و تورم ناشی از فشار دیسک فتق شده  است. با گذشت زمان و کوچک شدن فتق ممکن است تسکین درد جزئی یا کاملی داشته باشید.

فتق دیسک بین مهرها چیست؟ چه علائمی دارد؟ و چگونه درمان می شود؟” width=”600″ height=”333″>نام های مختلفی برای توصیف فتق دیسک به کار برده می شود. دیسک برآمده (برجستگی دیسک) زمانی اتفاق می افتد که حلقه دیسک دست نخورده باقی مانده است، اما یک بیرون زدگی ایجاد شده است که می تواند بر روی اعصاب فشار وارد کند. فتق دیسک واقعی (دیسک پاره یا لغزنده) هنگامی رخ می دهد که دیسک ترک خورده یا پاره می شود و باعث بیرون ریختن مایع ژلاتینی می شود. گاهی فتق دیسک به قدری شدید است که یک قطعه کاملاً از دیسک جدا شده و وارد کانال نخاعی می شود.

تشخیص دیسک کمر

هنگامی که برای اولین بار دردی را تجربه کردید، با پزشک خانواده خود مشورت کنید. پزشک شما یک تاریخچه پزشکی کامل را برای درک علائم، هر گونه آسیب قبلی، و تشخیص اینکه آیا سبک زندگی شما باعث ایجاد درد می شود، از شما می گیرد. در مرحله بعدی یک معاینه بدنی برای تعیین منشا درد و آزمایش هرگونه ضعف یا بی حسی در عضلات انجام می شود.

بر اساس نتایج، ممکن است برای درمان به متخصص مغز و اعصاب، ارتوپدی یا جراح مغز و اعصاب ارجاع داده شوید.

پزشک شما ممکن است یک یا چند مورد از تصویربرداری های زیر را تجویز کند:

  • اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

ام آر آی یک آزمایش غیرتهاجمی است که با استفاده از یک میدان مغناطیسی و امواج فرکانس رادیویی نمای کاملی از بافت نرم ستون فقرات شما ایجاد می کند. در این آزمایش ممکن است با یک ماده رنگی (ماده حاجب) که به شما تزریق می شود انجام شود. در این روش برخلاف روش اشعه ایکس، اعصاب و دیسک ها کاملا قابل مشاهده هستند. MRI می تواند تشخیص دهد که کدام دیسک آسیب دیده است و یا اگر فشرده سازی عصبی وجود دارد. اسکن ام آر آی همچنین می تواند رشد بیش از حد استخوانی، تومورهای نخاع یا آبسه را تشخیص دهد.

  • میلوگرام

میلوگرام یک اشعه ایکس است که رنگ از طریق ضربه نخاعی به کانال نخاع تزریق می شود. سپس یک فلوئوروسکوپ با اشعه ایکس تصاویر تشکیل شده توسط رنگ را ثبت می کند. رنگی که در میلوگرام استفاده می شود با سفید نشان داده شدن در اشعه ایکس، باعث می شود نخاع و کانال نخاعی با جزئیات قابل مشاهده باشند. میلوگرام می تواند فشار وارد شده به عصب در اثر فتق دیسک، تومورهای نخاع و آبسه ها و رشد بیش از حد استخوانی را نشان دهد. ممکن است به دنبال این تست، آزمایش سی تی اسکن نیز انجام شود.

  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT)

این اسکن یک آزمایش غیرتهاجمی است که با استفاده از پرتوی اشعه ایکس انجام می شود و نتایج به صورت تصاویر دو بعدی از ستون فقرات شما نمایش داده می شوند. این آزمایش نیز ممکن است با یک ماده رنگی (ماده حاجب) که به جریان خون شما تزریق شده است انجام شود.

الکترومیوگرافی (EMG) و مطالعات هدایت عصبی (NCS) و اشعه ایکس از دیگر آزمایشات بررسی فتق دیسک کمر می باشد.

بهترین روش های درمان دیسک کمر

درمان غیر جراحی، اولین مرحله برای بهبود است و روش های محافظه کارانه شامل استفاده از دارو، فیزیوتراپی، تمرینات خانگی، آب درمانی، تزریق استروئید اپیدورال (ESI)، دستکاری کایروپراکتیک و یا استراحت باشد. در اغلب موارد، 80٪ افرادی که دچار کمر درد هستند، در حدود 6 هفته بهبود می یابند و به فعالیت طبیعی خود باز می گردند. در صورتی که بیمار به درمان محافظه کارانه پاسخ ندهد، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند.

به طور کلی، بهترین روش درمان دیسک کمر، موثر ترین و کم هزینه ترین روش درمانی است که باعث رفع درد کمر در کوتاه ترین زمان ممکن شود. اولویت درمانی متخصصین ارتوپد در ابتدا اقدام غیر جراحی، سپس اقدامات نگه دارنده و در نهایت در صورت بروز علائم خطرناک تر مانند ضعف عضلانی، اختلالات اسفنکتری مثل بی اختیاری ادرار و مدفوع، ناتوانی های جنسی و یا مشکلات حرکتی، روش های جراحی برای درمان آن صورت می گیرد.

در ادامه به روش های درمانی جراحی و غیر جراحی خواهیم پرداخت:

درمان های غیر جراحی

  • مراقبت از خود:

در بیشتر موارد ، درد ناشی از فتق دیسک بعد از دو روز بهبود می یابد و نهایتا پس از 4 تا 6 هفته کاملا برطرف می شود. در این حین، محدود کردن فعالیت ها بدنی، یخ درمانی و گرما درمانی و مصرف دارو نیز می تواند به بهبودی شما کمک کند.

  • دارو:

پزشک ممکن است داروهای مسکن، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی ، داروهای شل کننده عضلات و استروئیدها را برای شما تجویز کند.

  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند آسپیرین، ناپروکسن و ایبوپروفن برای کاهش التهاب و تسکین درد استفاده می شود.
  • مسکن ها مانند استامینوفن می توانند درد را تسکین دهند اما اثرات ضد التهابی ندارند. استفاده طولانی مدت از داروهای ضد درد و ضد التهاب ممکن است باعث زخم معده و همچنین مشکلات کلیوی و کبدی شود.
  • داروهای شل کننده عضلات، مانند متوکاربامول ممکن است برای کنترل اسپاسم عضلات تجویز شوند.
  • همچنین برای کاهش تورم و التهاب عصب ها ممکن است استروئید تجویز شود. آنها به صورت خوراکی در یک دوز کم، در طی یک دوره پنج روزه مصرف می شوند.

  • تزریق استروئید:

در این روش فلوئوروسکوپی با اشعه ایکس انجام می شود و تزریق کورتیکواستروئیدها و بی حس کننده در فضای اپیدورال ستون فقرات را در بر می گیرد تا دارو در مجاورت ناحیه مورد نظر برای کاهش تورم و التهاب اعصاب تزریق می شود. معمولا 50٪ بیماران پس از تزریق احساس تسکین می کنند، اما نتایج این تزریق موقتی است. برای دستیابی به اثر کامل، ممکن است تزریق های مکرر انجام شود. مدت زمان تسکین درد متفاوت است و ممکن است هفته ها یا سال ها ادامه داشته باشد. تزریقات همراه با فیزیوتراپی انجام می شود.

  • تزریق اوزون: این روش نیز از دیگر راه های درمان دیسک کمر است که امروزه در بسیاری از مراکز ارتوپدی انجام می شود. این روش تاثیر بسیار زیادی در کاهش التهاب و افزایش کارایی داشته و به بهبود عملکرد افراد کمک شایانی خواهد کرد.

  • فیزیوتراپی:

هدف از فیزیوتراپی بازگشت سریع به فعالیت کامل گذشته و جلوگیری از آسیب مجدد است. فیزیوتراپیست ها می توانند به شما در مورد نحوه صحیح وضعیت بدن، بلند کردن اشیاء و راه رفتن راهنمایی کنند و برای تقویت عضلات کمر و پا با شما کار می کنند. همچنین حرکات کششی و افزایش انعطاف پذیری ستون فقرات و پاها نیز انجام می شود. در واقع ورزش های تقویت کننده عناصر اصلی در درمان شما هستند.

  • درمان های جامع نگر:

عمل جراحی دیسک کمر با لیزر برای نخستین بار در خراسان جنوبی انجام شد- اخبار استانها تسنیم | Tasnim” width=”602″ height=”397″>بعضی از بیماران طب سوزنی، طب فشاری، تغییرات تغذیه ای یا رژیم های غذایی، مدیتیشن و بازخورد زیستی را در کنترل درد و همچنین بهبود سلامت کلی مفید می دانند.

درمان های جراحی

اگر علائم شما با درمان های غیر جراحی برطرف نشود، ممکن است جراحی فتق دیسک کمر یا دیسککتومی، صورت گیرد.

  • جراحی دیسککتومی میکروسکوپی:

جراح یک برش 1-2 اینچی در وسط کمر شما ایجاد می کند و برای رسیدن به دیسک آسیب دیده، ماهیچه های ستون فقرات کالبد شکافی شده و به طرف دیگر حرکت داده می شوند تا مهره در معرض دید جراح قرار گیرد. در مرحله بعدی، بخشی از استخوان برداشته می شود تا ریشه عصب و دیسک در معرض دید قرار گیرند و در نهایت بخشی از دیسک پاره شده که عصب نخاعی شما را تحت فشار قرار داده است، با استفاده از ابزارهای ویژه با دقت برداشته می شود. مشکل حدود  80 تا 85٪ بیماران با دیسککتومی بر طرف می شود و تقریباً پس از 6 هفته قادر به بازگشت به کار عادی خود هستند.

  • دیسککتومی میکروآندوسکوپیک حداقل تهاجمی:

در این روش جراح یک برش کوچک بر پشت بیمار ایجاد می کند. از لوله های کوچکی به نام گشادکننده استفاده می شود تا با افزایش قطر، برای بزرگ شدن یک تونل به مهره کمک کند. سپس بخشی از استخوان برای دیده شدن ریشه عصب و دیسک برداشته می شود و جراح به وسیله آندوسکوپ یا میکروسکوپ پارگی دیسک را از بین می برد. این روش آسیب کمتری به عضله وارد می کند.

سخن پایانی

دیسک کمر می تواند بسیار آزاردهنده باشد و درد ناشی از آن انجام کار های روزمره را مختل کند. همچنین در صورت عدم درمان به موقع و سریع می تواند آسیب های جدی تری نیز به ستون فقرات وارد کند. به طور کلی نمی توان روش خاصی را به عنوان بهترین روش درمان دیسک کمر انتخاب کرد زیرا روش درمانی بسته به شرایط فرد و شدت دیسکوپاتی متفاوت است زیرا بیماری های دیسک کمر طیف بسیار گستره ای دارند که روش درمانی هر کدام نیز متعدد است.

تشخیص دقیق منشا درد کمر و شدت دیسک کمر نیاز به بررسی های دقیق و نظر تخصصی دارد. بنابراین در صورتی که از بیماری های دیسک کمر و درد کمر رنج می برید،  حتما برای بررسی های دقیق تر و تشخیص بهترین روش درمان خود به پزشک متخصص مراجعه کنید.

مرکز فوق تخصصی دکتر ارتوپد، با بهره مندی از برترین متخصصین ارتوپدی، برترین خدمات درمانی را به بیماران عزیز ارائه می دهد.

مشکل کمر درد یا دیسک کمر دارید؟
با پزشک متخصص تماس بگیرید
 

دیدگاهتان را بنویسید