برای درد سیاتیک به چه متخصصی مراجعه کنیم

برای درد سیاتیک به چه متخصصی مراجعه کنیم؟ چگونه بهترین متخصص برای درد سیاتیک را پیدا کنیم؟ خطرات احتمالی عدم رسیدگی به درد سیاتیک چیست؟ اگر به تازگی شما و یا یکی از عزیزانتان دچار درد سیاتیک شده باشید، این سوالات مواردی هستند که ذهن شما ایجاد شده اند.

عصب سیاتیک و یا به شکل درست تر، رشته اعصاب سیاتیک، بزرگترین رشته ی عصبی در بدن انسان است که از نخاع شروع می شود، از باسن میگذرد و سپس تا انتهای هر پا منتشر می شود. این عصب همچنین یکی از مهم ترین اعصاب در بدن است زیرا تاثیر مستقیم بر ایجاد احساس و همچنین کنترل بر روی پاها دارد.

حال اگر به هر دلیلی سیاتیک تحریک شود، درد سیاتیکی ایجاد می شود. این درد بسته به شدت تحریک عصب از درد های بسیار ضعیف تا شدید متفاوت است. درد سیاتیک از ناحیه انتهایی کمر آغاز می شود و به باسن منتشر می شود و ممکن است که تا نوک پاها نیز کشیده شود.

حال اگر فشار وارده به عصب سیاتیک باز هم افزایش داشته باشد، درد به بی حسی و یا گزگز تبدیل می شود که نشان دهنده خطر است زیرا اگر باز هم فشار بیشتر شود، ممکن است که عصب دچار آسیب دیدگی شود و احساس و یا کنترل پاها برای همیشه از بین برود.

به همین دلیل است که رسیدگی به درد سیاتیک بسیار مهم است و اگر دچار این درد هستید، بهتر است که به آن سریعا رسیدگی کنید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا هر آن چه را که نیاز است در رابطه با درد سیاتیک بدانید مانند این که برای درد سیاتیک به چه متخصصی مراجعه کنیم و یا این که چگونه بهترین متخصص را پیدا کنید، هر آن چه را که نیاز است بدانید را در اختیار شما قرار دهیم.

برای درد سیاتیک به چه متخصصی مراجعه کنیم

برای درد سیاتیک به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، درد سیاتیک در نتیجه تحریک عصب سیاتیک ایجاد می شود. عوامل مختلفی می توانند باعث تحریک این عصب شوند که از جمله آن ها می توان به بیرون زدگی دیسک کمر، التهاب بافت های اطراف عصب و یا تنگی کانال نخاع اشاره کرد.

پس برای این که بتوانید این درد را درمان کنید باید به متخصصی مراجعه کنید که شناخت کاملی در رابطه با ناحیه کمر و بافت های آن داشته باشد و تمامی بیماری آن ناحیه و درمان های آن را آموخته باشد که در این مورد، پزشکان متخصص ارتوپد گزینه مناسب هستند.

پس برای این که بتوانید درد سیاتیک را درمان کنید، باید به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه نمایید.

چه زمانی نیاز است که برای درد سیاتیک به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که علائم و یا شرایط زیر را مشاهده کردید، بهتر است که نسبت به درد خود نگران باشید و برای درمان سریعا به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه نمایید:

  • درد به صورت ناگهانی ایجاد شده و بسیار شدید است
  • بیش از یک هفته از آغاز درد گذشته است اما هیچ بهبودی در آن دیده نمی شود
  • درد پس از یک آسیب و یا تصادف شدید ایجاد شده است
  • درد شما مزمن است و همواره با شما همراه است و به همین دلیل بسیار طاقت فرساست
  • دچار بی حسی و یا گزگز در نواحی باسن و یا پاها شده اید
  • نمی توانید روده و یا مثانه خود را کنترل کنید
  • قوای جنسی خود را از دست داده اید

چگونه بهترین متخصص برای درد سیاتیک را پیدا کنیم؟

از آن جایی که درمان درد سیاتیک موضوع بسیار مهمی است، حتما یکی از سوالاتی که برای شما پیش آمده است این است که چگونه بهترین متخصص ارتوپد را برای درمان درد سیاتیک پیدا کنیم؟

خب ، نمی توان به سادگی جواب این سوال را داد زیرا بهترین بودن به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد و نمی توان به راحتی بهترین پزشک را تعیین کرد. حتی می توان گفت که ممکن است که بهترین پزشک از نظر هر فرد با فرد دیگر متفاوت باشد زیرا هر فردی شرایط خاص خود را دارد.

از طرفی، هیچ پزشک و یا مجموعه ای نیز نمی تواند ادعا داشته باشد که قطعا او بهترین پزشک و یا مجموعه است.

پس برای این که به جواب این سوال برسید، باید خودتان دست به کار شوید و تحقیق را آغاز کنید. با توجه به پیشرفت فضای مجازی، امروزه به راحتی می توانید سریعا لیست بسیار زیادی از پزشکان را در شهر خود پیدا کنید و در مورد آن ها هر اطلاعاتی که نیاز است را به دست آورید.

شما می توانید با قرار دادن موارد زیر در اولویت های خود، در نهایت بهترین پزشک متخصص ارتوپد برای درمان درد سیاتیک را پیدا کنید:

داشتن مدارک و مجوز های معتبر

اولین موردی که باید بررسی کنید، داشتن مجوز و مدارک معتبر است. حال در این بین برخی پزشک های ارتوپد دارای فوق تخصص و یا حتی فلوشیپ در زمینه مشکل شما هستند که این مورد می تواند برای آن ها یک امتیاز باشد. البته صرفا داشتن فوق تخصص و یا فلوشیپ نشانه ی برتر بودن یک پزشک نسبت به پزشکان دیگر نیست.

خوش نام بودن

خوش نام بودن یک پزشک در بین بیمارانش نشانه این است که بیماران آن پزشک از درمان خود راضی بوده اند و وقتی که بیماران یک پزشک از درمان های او راضی باشند، احتمال این که شما نیز از درمان خود راضی باشید بسیار زیاد خواهد بود. پس برای انتخاب پزشک مناسب، خوش نام بودن پزشک را نیز در نظر داشته باشید.

تجربه بالا

دانش در کنار تجربه است که به تبحر تبدیل می شود و به همین دلیل بسیار مهم است که پزشکی که انتخاب می کنید تجربه بالایی داشته باشد. تجربه بیشتر و کار کردن بیشتر در حوزه پزشکی به این معناست که پزشک تشخیص ها و درمان های زیادی را پشت سر گذاشته است و از هر یک از آن ها ذره ای به دانشش اضافه شده است و حال می تواند تشخیص های سریع تر و درمان های اثر گذار تری داشته باشد.

به روز بودن

علم پزشکی نیز درست همانند دیگر علوم با گذشت زمان در حال پیشرفت است. پیشرفت باعث سریع تر و دقیق تر شدن تشخیص ها و همچنین اثر گذار تر و سریع تر شدن درمان ها می شود و به همین دلیل اگر می خواهید تشخیص دقیق تر و قطعی تر و همچنین درمان آسان تری داشته باشید، باید به روز بودن علم و تجهیزات پزشک را نیز در اولویت های خود برای انتخاب پزشک بگذارید.

دسترسی آسان

اگر جزو افرادی هستید که به دلایلی مانند شاغل بودن و یا تحصیل تنها ساعات خاصی را فراغت دارید و یا زمان برای شما بسیار مهم است، باید آسان بودن دسترسی به پزشک برای خود را در نظر داشته باشید. هر چه که دسترسی آسان تر و سریع تری به پزشک داشته باشید قطعا وقت کمتری تلف می شود و از برنامه هایتان عقب نخواهید ماند.

همچنین این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر فقط ساعات خاصی از روز را فراغت دارید، پزشک شما در آن ساعات در دسترس باشد تا مشکلی برای شما ایجاد نشود.  

خوش اخلاقی و خوش رفتاری

از آن جایی که ممکن است در طول درمان جلسات متعددی را برای تشخیص، درمان و یا بررسی های پس از درمان به پزشک مراجعه کنید، بسیار مهم خواهد بود که پزشک خوش اخلاق و خوش رفتار باشد. خوش رفتاری و خوش اخلاقی پزشک باعث می شود که انرژی بیمار افزایش یابد و درمان آسان تری داشته باشد.

بالعکس این مورد نیز صدق می کند و یک پزشک بد رفتار و بد اخلاق می تواند باعث سخت تر شدن درمان بیمار شود. پس اگر فکر می کنید که نسبت به این موضوعات حساس هستید، این مورد را نیز در اولویت های خود برای انتخاب پزشک قرار دهید.

تشخیص درد سیاتیک چگونه انجام می شود؟

پس از این که به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کردید، پزشک کار خود را با پرسیدن شرح حال و بررسی های فیزیکی آغاز می کند. سپس او می توانید با این اطلاعات یک تشخیص اولیه نسبت به مشکل داشته باشد اما برای این که بتواند تشخیص خود را قطعی کند و شدت آسیب و محل دقیق ایجاد آسیب را تشخیص دهد، از شما می خواهد که چند آزمایش مانند موارد زیر را انجام دهید:

  • آزمایش تصویر برداری با اشعه X
  • آزمایش MRI
  • آزمایش خون در صورتی که احتمال وجود عفونت وجود داشته باشد

سپس پزشک می تواند با برسی جواب این آزمایشات تشخیص قطعی خود را اعلام کند.

درد سیاتیک چگونه درمان می شود؟

پس از این که تشخیص به صورت قطعی مشخص شد، پزشک با توجه به مواردی مانند نوع آسیب، شدت آن، محل دقیق ایجاد آسیب و همچنین موارد دیگری نظیر سن بیمار، میزان سلامت کلی بیمار، بیماری های زمینه ای بیمار، حساسیت های بیمار و موارد بسیار دیگر، در نهایت راه درمانی متناسب برای شخص را ایجاد می کند.

بسته به شرایط درمان های مختلفی در نظر گرفته می شود اما درمان ها معمولا شامل موارد زیر است:

  • مصرف دارو های مسکن و یا ضد التهاب های غیر استروئیدی
  • تزریق مستقیم دارو هایی مانند کورتیزون ها و یا اوزون در محل آسیب
  • استفاده از کیسه آب سرد
  • استفاده از کیسه آب گرم در محل آسیب و یا رفتن به حمام آب گرم
  • فیزیوتراپی
  • استفاده از کمربند های طبی
  • اصلاح سبک زندگی و دوری از فعالیت های پر فشار
  • انجام حرکات ورزشی خاص

در نهایت اگر درمان های بالا اثر گذار نبودند و یا این که آسیب دیدگی بسیار شدید بود، پزشک به بیمار انجام جراحی را توصیه خواهد کرد که در طی آن عامل ایجاد فشار بر روی سیاتیک به طور کلی حذف می شود.

باز هم تکرار می کنم که بسته به شرایط گزینه های درمانی می توانند بسیار متفاوت باشند و به همین دلیل هیچگاه سعی نکنید که با استفاده از مقاله های اینترنتی به خوددرمانی بپردازید زیرا ممکن است که نه تنها کمکی به درمان نکنید بلکه باعث افزایش فشار شوید و مشکل را بزرگتر سازید.

جمع بندی مطالب و سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا هر آن چه را که نیاز است در رابطه با درد سیاتیک بدانید را به صورت کاملا خلاصه و ساده در اختیار شما بگذاریم تا بتوانید به جواب برخی از سوالات ایجاد شده در ذهنتان مانند این که برای درد سیاتیک به چه متخصصی مراجعه کنیم، برسید.

حال می دانید که برای درد سیاتیک باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید و همچنین می دانید که رسیدگی به درد سیاتیک بسیار مهم است زیرا این درد نشان دهنده وجود فشار بر روی عصب سیاتیک است که اگر این فشار رفع نشود و افزایش یابد، در نهایت ممکن است که به طور کلی باعث آسیب دیدگی عصب سیاتیک شود و آسیب دیدگی این عصب نیز می تواند مشکلات بسیار بزرگی مانند بی حسی و یا فلج پاها، از دست دادن کنترل بر روی مثانه و روده و یا از دست دادن قوی جنسی را ایجاد کند.

پس اگر دچار درد سیاتیک شده اید که بسیار شدید است و یا مزمن است و برای شما طاقت فرسا شده است و یا این که درد شما در گذر زمان به بی حسی و یا گزگز تبدیل شده است، هرچه سریع تر برای درمان خود اقدام کنید تا از ایجاد این مشکلات بزرگ جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید