درد زانو و سیاتیک

درد زانو و سیاتیک، شایع ترین عارضه در میان افراد میان سال و سالمندان

درد زانو و سیاتیک گاهی به هم مرتبط هستند و گاهی هم نه یعنی ممکن است فردی که درد شدید در زانوی خود احساس می‌کند، ناشی از مشکلات سیاتیکی باشد و یا به‌خاطر آسیب به بافت‌های زانو و بیماری‌های مختلفی باشد که موجب درد در این ناحیه شده است.

معمولا کمتر دیده شده که افراد مبتلا به بیماری‌های سیاتیک، در بخش زانوی خود نیز تجربه درد داشته باشند زیرا عصب سیاتیک از قسمت پشتی پا عبور می‌کند. فردی که دچار مشکلات سیاتیکی از جمله درد و التهاب در پاهای خود تجربه کند، قطعا زندگی عادی‌اش دچار مشکل خواهد شد و گاهی در راه رفتن، نشستن و یا حتی خوابیدن نیز احساس درد خواهد داشت ولی با تغییر وضعیت بدن، از درد سیاتیک و ناراحتی کاسته می‌شود.

درد زانو و سیاتیک

دلایل اصلی بروز درد زانو و سیاتیک

دلایلی متعددی برای درد زانو و سیاتیک وجود دارد و همان‌طور که در ابتدا به آن اشاره شد، گاهی دردها و مشکلات زانو به سیاتیک مربوط نمی‌شوند و گاهی هم گرفتگی عصب سیاتیک عامل اصلی بروز درد و ناراحتی در ناحیه زانو و بخش‌های دیگر پا می‌شود.

قبل از این‌که بدانید اصلا سیاتیک زانو چیست و چه ارتباطی با زانو درد دارد، باید به شما بگوییم که تشخیص علت درد زانو امری بسیار مهم است چرا که در این صورت می‌توان بهترین روش‌های درمانی را برای تسکین علائم به‌کار گرفت.

عواملی که به جز سیاتیک موجب درد و ناراحتی در زانو می‌شود شامل آسیب‌هایی است که در اثر جراحی زانو و یا هنگام انجام ورزش‌هایی همچون پرش، دو و بسکتبال برای افراد رخ می‌دهد.

به جز این، کمر درد نیز یکی از عاملان بروز درد زانو ست و شاید از خود بپرسید کمر درد چه ارتباطی می‌تواند به زانو درد داشته باشد که در پاسخ باید گفت دردهای ناحیه کمر به صورت مستقیم بر روی زانو تأثیر خواهند گذاشت که در صورت درمان، مشکل درد زانو نیز برطرف خواهد شد. موارد دیگری همچون التهاب مفاصل، تنش‌های عضلانی و یا افزایش وزن نیز موجب درد در ناحیه زانو می‌شوند.

آن دسته از افرادی که به‌خاطر مشکلات سیاتیکی دچار درد در زانوی خود شده‌اند، معمولا علائم دیگری را نیز شاهد خواهند بود که شامل درد لگن، درد کمر، درد انگشتان پا و یا بروز بی‌حسی و سوزش است.

از بیرون زدن دیسک گرفته تا فشار استخوان به عصب سیاتیک، انواع کیست و تومور، تنگی کانال نخاعی و مواردی از این قبیل از عاملان بروز ناراحتی‌های و درد سیاتیکی هستند که گاهی خود را به صورت درد در ناحیه زانو نشان می‌دهند. به‌طور معمول اگر درد زانو ناشی از سیاتیک باشد، بلافاصله پس از درمان سیاتیک، درد زانو نیز برطرف خواهد شد.

سیاتیک زانو برای افراد در تمام سنین رخ می‌دهد؟

در کل چیزی که تجربه نشان داده این بوده که سیاتیک زانو بیشتر برای افراد بالغ و در سنین بالاتر رخ می‌دهد اما افرادی با گروه‌های سنی پایین‌تر نیز تحت شرایط مختلفی می‌توانند سیاتیک زانو را تجربه کنند که بر اثر فشار سیاتیکی رخ می‌دهد.

افرادی که سیاتیک زانو را تجربه می‌کنند، درد اولین و شایع‌ترین علامتی است که آن را مشاهده خواهند کرد اما این تنها علائم این بیماری نیست بلکه ضعف عضلانی، احساس سوزش و بی‌حسی در پاها یا بخش زانو نیز از دیگر علائم این بیماری هستند.

شاید این سوال در ذهنتان به‌وجود آمده مه چرا افراد در سنین بالاتر دچار سیاتیک‌های زانو می‌شوند که در پاسخ باید گفت زیرا افراد جوان‌تر فعالیت بیشتری در مقایسه با دیگر افراد دارند و به‌واسطه شغل یا فعالیتی که دارند، ممکن است فشار عصبی تحت هر شرایطی ایجاد شده و مشکلاتی در پاها یا بخش زانو به‌وجود بیاورد.

افراد مسن نیز استخوان‌ها و عضلات ضعیف‌تری داشته و بیماری‌های مختلف موجب بروز درد و ناراحتی در ناحیه زانوی آن‌ها خواهد شد که یکی از آن‌ها سیاتیک است. در کل افرادی که مدام وسایل سنگینی را جابجا می‌کنند، بر روی صندلی‌های غیر استاندارد می‌نشینند و یا به‌طور طولانی مدت در وضعیت ایستاده یا نشسته هستند بیشتر دچار مشکلات سیاتیکی و درد زانو می‌شوند.

هیچ تفاوتی ندارد که در چه سنی دچار مشکلات سیاتیک از جمله درد زانو شده باشید، در هر حال شما باید نزد پزشک متخصص ارتوپد بروید تا علت اصلی بروز مشکلات سیاتیکی و درد زانو مشخص شده و مطابق با آن روند درمانی آغاز شود. افرادی که در سنین مختلف دچار مشکلات سیاتیکی و درد زانو هستند، باید در رفتارهای روزانه خود تغییراتی ایجاد کننده و از انجام تمامی کارهایی که موجب می‌شود فشار سیاتیک افزایش یابد خودداری کنند.

راه‌هایی برای کاهش درد زانو و سیاتیک

در گذشته شاید راه‌های زیادی برای کاهش درد زانو و سیاتیک وجود نداشت اما امروزه به جز روش‌های رایج درمانی خانگی و استفاده از داروهای گیاهی که از گذشته باب بوده و برای مشکلات سیاتیکی استفاده می‌شده، از روش‌های نوین پزشکی نیز می‌توانید برای مشکلات سیاتیکی استفاده کنید.

کاهش درد زانو و سیاتیک بسیار ساده است مگر آن که شدن درد به حدی زیاد باشد که نیاز به بررسی پزشکی داشته باشد. چنانچه دچار دردهای سیاتیکی شده و در بخش زانوی خود احساس درد و ناراحتی دارید، بهتر است موارد زیر را به دقت رعایت کنید.

  1. به تغذیه خود توجه کنید

تمامی پزشکان بر این باورند که تغذیه مناسب اگرچه راه درمانی فوری برای مشکلات زانو و سیاتیک به حساب نمی‌آید اما قطعا جزو برترین روش‌های درمانی است. فردی که دچار علائم سیاتیک شده است باید رژیم غذایی سالمی را حفظ کرده تا دچار چاقی و مشکلات دیگر نشود.

  1. به صورت منظم ورزش کنید

توجه داشته باشید که هر ورزشی برای مشکلات زانو و سیاتیک مفید نیست و شما تنها مجاز به انجام ورزش‌های مخصوصی هستید که پزشک انجام دادن آن را مجاز دانسته است تا از این طریق از درد و التهاب زانو و سیاتیک کم شود.

  1. در وضعیت درست بخوابید

معمولا کسانی که عادت به خوابیدن در وضعیت نادرستی دارند، بیشتر از سایرین دچار مشکلات سیاتیک شده و کنترل درد نیز در چنین وضعیتی سخت خواهد شد. شما اگر از آن دسته افرادی هستید که هم از مشکلات زانو و هم سیاتیک رنج می‌برید بهتر است علاوه بر خوابیدن درست، خواب کافی نیز داشته باشید.

  1. از روش‌هایی برای کاهش فشار و تنش استفاده کنید

هر اقدامی که باعث شود فشار سیاتیکی برداشته شده و یا کاهش یابد، گزینه خوبی برای درمان مشکلات سیاتیک و درد زانو است. برای کاستن فشار و تنش سیاتیکی بهتر است از تمرینات تنفسی، ماساژ و یوگا استفاده کنید.

  1. از داروها استفاده کنید

توجه کنید که مصرف هر دارویی برای سیاتیک و زانو درد مناسب نیست و شما باید از داروهایی که پزشک برایتان تجویز کرده به این منظور استفاده کنید. داروها در این زمینه شامل داروهایی هستند که فشار سیاتیک را کاهش داده و یا جزو مسکن‌های هستند که برای درد و التهاب سیاتیک و یا زانو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از درد سیاتیک رنج می برید
با پزشک متخصص تماس بگیرید
 

درمان های رایج برای سیاتیک و زانو درد

روش‌های درمانی رایجی برای مشکلات سیاتیکی وجود دارد که در شرایط مختلف و با در نظر گرفتن نوع و شدت درد باید صورت پذیرد. سیاتیک و زانو درد می‌تواند تنها در یک زانو و یا در برخی شرایط دو زانوی فرد ایجاد شود که در موارد حاد موجب می‌شود فرد نتواند به درستی راه بروند و امور عادی خود را انجام دهد.

درمان‌های رایج برای سیاتیک و زانو درد در شرایطی که درد خفیف است در مقایسه با زمان‌هایی که درد شدید سیاتیکی وجود دارد متفاوت است و این پزشک متخصص است که باید بهترین درمان را به بیماران سیاتیکی ارائه دهد.

از جمله درمان‌های رایج سیاتیک و زانو درد مصرف داروهاست که معمولا از داروهای ضدالتهابی و مسکن استفاده می‌شود. در میان ده‌ها داروی مخصوص تسکین دهنده درد و التهاب، داروهایی همچون ایبوپروفن و ناپروکسن برای کنترل درد گزینه بهتری هستند که در شرایط مختلف می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

البته برای حل مشکل درد زانو و سیاتیک، تنها از روش‌های دارویی استفاده نخواهد شد بلکه در بسیاری از مواقع از روش‌های موثری همچون فیزیوتراپی، انجام تمرینات ورزشی، ماساژ، گرما و سرما درمانی و حتی روش‌های تزریقی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تجربه نشان داده زمانی که خون به خوبی در بدن مخصوصا ناحیه پایین تنه جریان داشته باشد، علائم سیاتیکی بهبود پیدا می‌کند از این جهت به این منظور از روش‌های تمرینی یوگا و پیلاتس یا سایر روش‌های دارویی و غیر دارویی استفاده می‌شود.

توصیه می‌شود اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که دچار هرگونه مشکل سیاتیکی مخصوصا از نوع حاد هستید، برای بررسی دقیق مشکل نزد پزشک متخصص بروید تا در صورت نیاز از روش‌های تشخیصی تصویربرداری برای یافتن علت درد استفاده شده و سپس روند درمانی مطابق با مشکلی که وجود دارد از جانب پزشک توصیه شود.

از درد سیاتیک رنج می برید
با پزشک متخصص تماس بگیرید
 

چند تمرین ورزشی برای کمتر شدن درد زانو و سیاتیک

حالا که می‌دانید سیاتیک زانو چیست و با روش‌های درمانی رایج برای آن نیز آشنا شده‌اید بهتر است با تمرینات ورزشی مناسب برای کمتر شدن درد زانو و سیاتیک نیز آشنا شوید.

برخی از افراد بدون مشورت گرفتن از پزشک ارتوپد یا فیزیوتراپیست اقدام به انجام ورزش‌های سنگین می‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود مشکلات سیاتیکی دو چندان شود. در هر حال توصیه پزشک این است که تا زمان مشخص نشدن علت درد زانو و سیاتیک به شکل خودسرانه تمرینات ورزشی را انجام ندهید.

تمرینات تقویتی برای درد سیاتیک و زانو

تمرینات تقویتی جزو بهترین تمرینات برای کاهش مشکلات سیاتیکی هستند که زانو را در برابر فشار زیاد مقاوم‌تر می‌کنند و برای مشکلات سیاتیکی نیز موثر واقع شده‌اند. تمرینات تقویتی نباید در شرایط حاد بیماری‌های سیاتیک و زانو استفاده شود چرا که مشکلاتی را به‌وجود خواهد آورد.

تمرینات انعطاف‌پذیری برای درد سیاتیک و زانو

تمرینات کششی جزو تمرینات انعطاف‌پذیری هستند که هنگام بروز مشکلات نسبتا خفیف سیاتیک و زانو می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. این تمرینات برای انعطاف‌پذیری بهتر عضلات بدن انتخاب عالی هستند و درد و مشکلات زانو و سیاتیک را به حداقل ممکن می‌رسانند.

تمرینات گرم‌کننده برای درد سیاتیک و زانو

تمرینات گرم‌کننده معمولا قبل از انجام سایر تمرینات ورزشی استفاده می‌شوند و چنانچه پزشک به شما توصیه کرده از این نوع تمرینات جهت کاستن درد و مشکل سیاتیک و زانو استفاده کنید، سعی کنید با حرکات کوچک و آهسته شروع کرده تا مشکلی برایتان به‌وجود نیاید.

اگرچه تمرینات ورزشی گاهی جزو گزینه‌های درمانی عالی و موثری در سیاتیک شناخته می‌شوند اما در برخی مواقع پزشک به بیماران توصیه خواهد کرد که استراحت کافی داشته باشند تا بدن فرصت بهبودی پیدا کند.

همان‌طور که قبلا نیز به این موضوع اشاره شد، تمرینات ورزشی سنگین و حتی سبک تنها در شرایطی که درد و مشکل سیاتیک یا زانو خفیف است و مشکل جدی برای فرد به‌وجود نیاورده مفید خواهد بود در غیر این صورت به احتمال زیاد تمرینات ورزشی اثرگذاری خاصی بر روی درمان مشکلات سیاتیک و زانو ندارند.

از درد سیاتیک رنج می برید
با پزشک متخصص تماس بگیرید
 

غذاهای مفید برای مشکلات عصب سیاتیک و درد زانو

یکی از گزینه‌های درمانی که شاید به عنوان گزینه اصلی برای مشکلات عصب سیاتیک و درد زانو شناخته نشود اما قطعا تأثیرات آن در دراز مدت بر روی بهبود علائم بیماری مثبت بوده، مصرف غذاهای مفید است.

شاید این سوال برایتان به‌وجود آمده باشد که منظور از غذاهای مفید چیست؟ غذاهای مفید برای عصب سیاتیک و درد زانو غذاهایی هستند که هم سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و هم برای مشکلات عضلانی و عصبی مفید هستند. به جز غذاهای مفید در این زمینه، شما اگر دچار مشکلات عصب سیاتیک و درد زانو شده‌اید باید سعی کنید از مصرف غذاهایی با قند و چربی و حتی نمک زیاد پرهیز کنید.

مصرف میوه‌ها از جمله آووکادو و توت فرنگی به‌خاطر داشتن آنتی‌اکسیدان بالا و ویتامین‌های عالی، گزینه عالی برای مشکلات سیاتیکی به حساب می‌آیند و به جز آن شما باید اقدام به مصرف ماهی تازه، تخم مرغ، قارچ و شیر کنید تا امگا سه ویتامین دی بدنتان تامین شود. غذاهای دیگر نظیر سبزیجات و محصولات پرفیبر نیز جزو گزینه‌های عالی به حساب می‌آیند که درد و التهاب عصب سیاتیک و درد زانو را تا حد زیادی بهبود خواهند بخشید.

 

چند راه پیشگیرانه برای درد زانو و سیاتیک

مهم‌ترین اقدامی که برای درد زانو و سیاتیک باید انجام دهید، اقدامات پیشگیرانه است حتی اگر در حال حاضر دچار درد و ناراحتی در زانو به واسطه مشکلات سیاتیکی هستید، با رعایت برخی از نکات می‌توانید در آینده از بروز مجدد این نوع بیماری‌ها جلوگیری کنید.

به‌طور کلی شما باید سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید و از انجام دادن کارهای سخت که موجب بروز مشکلاتی در ستون فقرات و عضلات بدن می‌شوند پرهیز نمایید، از آن طرف ورزش کردن و رعایت تغذیه مناسب برای جلوگیری از چاقی و مشکلات سیاتیک امری حیاتی است.

از راه‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از درد زانو و سیاتیک می‌توان به تمرینات منظم، کاهش وزن، استفاده از کفش‌های مناسب، داشتن استراحت کافی، تغذیه سالم و انجام دادن فعالیت‌های ورزشی مناسب است.

افرادی که در گروه‌های سنی بالاتر هستند بیشتر از جوانان در معرض آسیب زانو و مشکلات سیاتیکی قرار دارند و باید توجه ویژه‌ای به موارد پیشگیرانه داشته باشند. به‌طور کلی برای پیشگیری از مشکلات عصب سیاتیک و درد در نواحی مختلف پا از جمله زانوها، بهتر است از انجام هر کاری که موجب فشار سیاتیک و زانو می‌شود پرهیز کنید.

سخن پایانی

مبحث درد زانو و سیاتیک به ما نشان داد که چه عواملی باعث بروز درد در ناحیه زانو و سیاتیک می‌شوند و آیا دردهای به‌وجود آمده در زانو می‌توانند ارتباطی به سیاتیک داشته باشند یا نه. اگر بخواهیم چکیده‌ای از مبحث را برایتان عنوان کنیم باید بگوییم فشار عصب سیاتیک مشکلات زیادی مخصوصاً در ناحیه پایین تنه افراد ایجاد خواهد کرد که یکی از آن‌ها درد زانو و یا بخش‌های دیگر پاهاست که با.

برداشته شدن فشار سیاتیک، مشکلات زانو نیز برطرف خواهد شد. شما اگر جزو افرادی هستید که دچار مشکلات سیاتیکی و درد زانو هستید، بهتر است از روش‌های دارویی و غیردارویی البته با مشورت از پزشک برای بهبودی علائم استفاده کنید که به تک تک آن‌ها در این‌جا اشاره شد.

مواردی که سعی شد در این مبحث به آن پرداخته شود، دلایل اصلی بروز درد ناحیه زانو و سیاتیک، گروه‌های سنی که بیشتر از سایرین دچار مشکلات سیاتیک و زانو می‌شوند، راه‌هایی برای کاهش درد زانو و همین‌طور سیاتیک، درمان‌های رایج برای مشکلات سیاتیک و زانو درد، تمرینات مفید ورزشی برای کمتر شدن دردهای زانو و سیاتیک، غذاهای مفید جهت رفع مشکلات عصب سیاتیک و درد زانو و همچنین راه‌های پیشگیرانه برای درد زانو و سیاتیک بود که امیدواریم بهره کافی از آن را برده باشید.

از درد سیاتیک رنج می برید
با پزشک متخصص تماس بگیرید