مسکن قوی برای درد سیاتیک

مسکن قوی برای درد سیاتیک، شامل ایبوپروفن، داروهایی همچون مورفین، اوکسی‌کدون، فنتانیل و هیدروکدون

بیماری‌های عصبی معمولا با درد شدیدی همراه هستند که می‌تواند به مرور زمان و یا به شکل ناگهانی رخ داده باشد. فشار، التهاب و یا مشکل عصبی که وجود دارد موجب درد عصب سیاتیک خواهد شد که در چنین شرایطی افراد در ناحیه پایین تنه خود نه فقط احساس درد بلکه احساس سوزش، بی‌حسی و مشکلات دیگری نیز می‌شوند.

مصرف مسکن برای دردهای سیاتیک که شامل درد لگن، درد کمر، درد پاها از پاشنه گرفته تا زانو ایجاد می‌شوند می‌تواند تسکین بخش باشد البته به‌طور موقت و نه دائمی. اگر بخواهیم چند نمونه از انواع مسکن قوی برای درد سیاتیک را برایتان عنوان کنیم باید بگوییم به جز ایبوپروفن، داروهایی همچون مورفین، اوکسی‌کدون، فنتانیل و هیدروکدون هم درد کاستن درد نقش اساسی ایفا می‌کنند.

مسکن قوی برای درد سیاتیک

راهنمایی برای انتخاب مسکن قوی برای درد سیاتیک

انتخاب مسکن قوی برای درد سیاتیک مسئله ساده‌ای نیست و باید تحت نظر پزشک صورت پذیرد تا از عوارض داروهای مسکن کاسته شود. متاسفانه برخی از افراد بلافاصله پس از بروز دردهای عضلانی اقدام به تهیه مسکن‌های بدون نسخه می‌کنند که استفاده از آن‌ها شاید درد را تسکین بخشد اما قطعا در دراز مدت مشکلاتی برای افراد ایجاد خواهد کرد. مسکن برای سیاتیک باید با در نظر گرفتن نوع و شدت درد انتخاب شود.

برای مثال اگر درد سیاتیک خفیف دارید نباید از مسکن‌های قوی مصرف کنید. داروهایی با نام آنالژزیک‌های نارکوتیکی جزو قوی‌ترین مسکن‌ها برای مشکلات سیاتیکی شناخته می‌شوند نکته بسیار مهمی که در همین ابتدا باید به آن اشاره کنیم این است که شما هرگز نباید از مسکن‌های قوی به صورت خودسرانه برای دردهای سیاتیکی مصرف کنید زیرا شدت بیماری را افزایش داده و ممکن است عوارض جانبی جدی برای افراد ایجاد نمایند.

در کل برای انتخاب مسکن قوی برای درد سیاتیک اولین اقدام مراجعه به پزشک برای معاینه فیزیکی و بررسی شدت درد است. شما به عنوان بیمار هنگام مراجعه به پزشک اگر علائم دیگری به جز درد در سیاتیک دارید را به پزشک اطلاع دهید و یا حتی اگر بیماری خاصی داشته یا دارویی مصرف می‌کنید نیز برای جلوگیری از مشکلات و تداخلات دارویی، بهتر است متخصص مربوطه درباره این مسئله آگاهی پیدا کند. مطمئن باشید قرص مسکن برای سیاتیک اگر مطابق با دستورالعمل‌های پزشکی تهیه و مورد استفاده قرار گیرند، مشکلی برای فرد ایجاد نخواهد شد.

داروهای مسکن در دسته‌بندی‌های مختلفی هستند که هر کدام با نام منحصر‌به‌فردی تولید و روانه بازار شده است. از آنتی‌الترناتیوها گرفته تا استروئیدها، آنتی دپرسانت، داروهای اوپیوئیدی و مواردی از این قبیل که هر کدام برای مشکل خاصی در عصب سیاتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. مورد مهم دیگری که باید به آن اشاره شود، نحوه مصرف و میزان مصرف قرص‌های مسکن برای درد سیاتیک است که حتما باید مورد توجه قرار بگیرد.

برای درد سیاتیک چه مسکنی بخوریم؟

اگر شما هم نمی‌داند که برای دردهای سیاتیک باید چه نوع مسکنی مصرف کنید، بهترین کار صحبت کردن با یک پزشک ارتوپد است تا در ابتدا علت درد سیاتیک شناسایی شود و مسکن مطابق با علت آن تجویز شود.

در کل افرادی که دچار درد و ناراحتی‌های سیاتیکی می‌شوند، سه نوع درد را تجربه خواهند کرد که شامل درد خفیف، متوسط و شدید است که در هر حالت باید از داروهای خاصی مصرف کنند.

شاید برای شما نیز این سوال به‌وجود آمده باشد که برای درد سیاتیک چه مسکنی بخوریم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت ما در این‌جا به بررسی تمامی مسکن‌های ضعیف و قوی پرداخته‌ایم که در صورت بروز درد و تحت نظر پزشک می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

از درد سیاتیک رنج می برید
با پزشک متخصص تماس یگیرید

آسپرین

قرص آسپرین تنها در شرایطی که مشکل سیاتیکی بسیار خفیف وجود داشته باشد قابل استفاده است مخصوصا زمانی که ته‌به علت فشار بلکه به‌خاطر مشکلات التهابی دچار درد و تحریک شده باشد.

استامینوفن

از جمله مسکن‌های نه چندان قوی که برای مشکلات خفیف سیاتیکی می‌تواند موثر باشد استامینوفن است که معمولا در نمونه‌های 500 میلی‌گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استروئیدها

داروهای استروئیدی اغلب زمانی استفاده می‌شوند که علاوه بر درد سیاتیک، التهاب نیز وجود داشته باشد. این نوع مسکن‌ها اگرچه جزو نمونه‌ داروهای قوی شناخته نمی‌شوند اما بهتر است با مشورت گرفتن از پزشک متخصص مصرف شوند.

دیکلوفناک

زمانی که درد سیاتیکی متوسط باشد، معمولا پزشکان قرص دیکلوفناک را به بیماران توصیه می‌کنند زیرا گزینه خوبی برای دردهای متوسط سیاتیکی و یا حتی مشکلات عضلانی اسکلتی است.

گاباپنتین

این دارو جزو داروهای کنترل کننده درد عصبی سیاتیک است که به عنوان داروی ضد صرع نیز شناخته می‌شود. زمانی که تحریکات عصبی به همراه درد سیاتیک وجود داشته باشد، این دارو می‌تواند گزینه عالی محسوب شود.

ملوکسیکام

یکی از داروهایی که اخیرا جهت کاهش درد و ناراحتی‌های سیاتیک  مورد استفاده قرار می‌گیرد دارویی تحت عنوان ملوکسیکام است که با نام تجاری ملوکسیفار نیز شناخته می‌شود. کسانی که دردهای طول کشنده و عود شونده در سیاتیک دارند می‌توانند از حداکثر دز این دارو که 15 میلی‌گرم می‌باشد طبق نسخه پزشک متخصص تهیه و مصرف نمایند زیرا استفاده خودسرانه از آن مجاز نمی‌باشد.

آمیتریپتیلین

این دارو نه به عنوان مسکن بلکه به‌عنوان یک داروی ضد افسردگی شناخته می‌شود اما با ترکیباتی که در ساخت آن به‌کار رفته، می‌توان برای کنترل دردهای سیاتیکی و مشکلات خواب مفید واقع شود.

مسکن‌های قوی‌تر

مسکن قوی برای درد سیاتیک تنها زمانی باید استفاده شود که درد شدیدی در ناحیه پا، لگن و یا کمر به‌واسطه سیاتیک رخ داده باشد که شامل داروهای فنتانیل، اکسی‌کدون و هیدروکدون می‌باشد. توجه داشته باشید که این سه مسکن قوی در مقایسه با سایر مسکن‌ها عوارض بیشتری دارند و حتما باید با مشورت پزشکی استفاده شوند.

حالا که می‌دانید برای درد سیاتیک چه مسکنی بخوریم، باید گفت زمانی که حتی مسکن‌های قوی‌تر نیز نتوانند از شدت درد سیاتیکی بکاهند، امکان دارد پزشک روش‌های تزریقی را پیشنهاد دهد که شامل داروهای کورتیزون می‌باشد.

این داروها به صورت مستقیم به ریشه عصب سیاتیک تزریق شده و از این طریق درد و التهاب را کاهش خواهند داد. نکته مهم‌تر این‌که تمامی این مسکن‌ها اثرگذاری موقتی دارند و شاید برای چند ساعت درد ناشی از سیاتیک را تسکین دهند و نمی‌توانند برای درمان قطعی به‌کار گرفته شوند.

از درد سیاتیک رنج می برید
با پزشک متخصص تماس یگیرید

مکانیسم اثر مسکن قوی برای درد سیاتیک

امروزه تعداد کثیری از افراد تصور می‌کنند که مسکن‌ها برای درمان مشکلات سیاتیکی استفاده می‌شوند در صورتی که این‌طور نیست بلکه این داروها تنها برای کاهش درد و التهاب مورد استفاده قرار می‌گیرند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های قطعی مخصوصا زمانی که فشار سیاتیک وجود داشته باشد به حساب بیایند. اگر بخواهیم به‌طور مختصر در رابطه با مکانیسم اثر مسکن قوی برای درد سیاتیک صحبت کنیم باید بگوییم که این داروها گیرنده‌های مغز را تحریک کرده تا درد ایجاد شده تسکین یابد.

مسکن قوی برای درد سیاتیک گیرنده‌های عصبی در مغز را مهر کرده و از این طریق درد ناشی از این بیماری تسکین پیدا می‌کند. در هنگام بروز دردهای شدید سیاتیکی احتمالا مسکن‌های ضعیفی همچون استامینوفن و یا آسپرین نتوانند اثربخشی خوبی بر روی درد داشته باشند و باید از مشکن‌های قوی‌تری که پیش‌تر به آن پرداخته شد استفاده شود.

برخی از مسکن‌ها جزو داروهای ضداضطراب و ضد افسردگی نیز شناخته می‌شوند که پزشک آن‌ها را برای بیمارانی که دچار استرس و یا بی‌خوابی شده‌اند تجویز خواهد کرد. داروهای مسکن قوی برای سیاتیک ممکن است برای همه افراد اثربخشی خوبی نداشته باشند که در چنین شرایطی باید از داروهای جایگزین تحت نظر پزشک استفاده شود.

در کل باید گفت که اثربخشی مسکن قوی برای درد سیاتیک بر روی سیستم عصبی در مغز است که با بلاک کردن پیام‌های مغز، باعث تسکین درد و آرامش خواهند شد. فردی که دچار علائم سیاتیک شده باشد، بر اثر فشار یا تحریک سیاتیک پیام‌های درد به مغز ارسال خواهد شد که وظیفه مسکن‌ها جلوگیری از ارسال این پیام‌هاست.

مورد مهمی که در رابطه با برخی مسکن‌های قوی وجود دارد این است که خاصیت ضد التهابی نیز دارند که موجب بهبود علائم التهابی سیاتیکی می‌شوند. در نهایت برای آن‌که نتیجه حداکثری  مکانیسم مسکن قوی برای درد سیاتیک پا را شاهد باشیم، بهترین کار مصرف این داروها تحت نظر پزشک است و نه به شکل خودسرانه.

این افراد نباید قرص مسکن برای درد سیاتیک مصرف کنند

همان‌طور که نسبت به این موضوع آگاه هستید، مصرف قرص مسکن برای درد سیاتیک تنها یکی از ده‌ها روش درمانی است که به‌طور رایج مورد استفاده قرار می‌گیرد. مسکن‌ها تاثیرات مثبتی بر روی التهابات و دردهای سیاتیکی دارند اما از آن‌طرف ممکن است برخی از افراد دچار عوارضی نیز شوند و به‌خاطر همین باید همیشه در مصرف قرص‌های سیاتیکی احتیاط شود.

یکی از مشکلاتی که با مصرف قرص‌های مسکن البته برای برخی از افراد به‌وجود می‌آید، خواب رفتگی عضلات است. ضعف‌های عضلانی و عدم تعادل از مشکلات برخی از مسکن‌ها برای دردهای سیاتیکی هستند.

سوال این‌جاست که چه افرادی نباید قرص مسکن برای درد سیاتیک مصرف کنند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت آن دسته از بیمارانی که به هر دلیلی داروهای دیگری مصرف می‌کنند نباید مسکن‌ برای بهبود علائم سیاتیکی مصرف کنند چرا که ممکن است داروها با یکدیگر تداخل پیدا کرده و مشکلات جسمی به‌وجود بیاورند.

افرادی که در گروه‌های سنی بالا هستند در مقایسه با سایر افراد باید بیشترین احتیاط را در مصرف قرص‌های سیاتیک داشته باشند. کسانی که مشکلات افت فشار خون دارند نیز حتما باید با مشورت پزشک اقدام به مصرف قرص‌های مسکن برای بهبود علائم سیاتیک کنند.

مسکن قوی برای درد سیاتیک پا و یا مشکلاتی که در لگن یا کمر به‌وجود آمده نباید توسط افرادی که مشکلات تنفسی از جمله آسم دارند مصرف شود.

به‌طور کلی حساس‌ترین گروه‌ها برای مصرف قرص مسکن برای درد سیاتیک کسانی هستند که مشکلات قلبی، مشکلات کبدی و یا کلیوی دارند. به جز تمامی این‌ها افرادی که قرص‌های ضد اضطراب و ضد افسردگی مصرف می‌کنند نیز تنها با مشورت پزشک و تایید پزشکی قادر به مصرف داروهای مسکن برای مشکلات سیاتیکی هستند.

روش‌های جایگزین به‌جای مسکن قوی برای درد سیاتیک

خوشبختانه روش‌های جایگزین زیادی به‌جای مسکن قوی برای درد سیاتیک وجود دارد که بیماران می‌توانند از آن استفاده کنند مخصوصا کسانی که با مصرف مسکن قوی برای درد سیاتیک پا دچار مشکلاتی می‌شوند و یا پزشک توصیه کرده که از مسکن استفاده نکنند.

معمولا داروهای گیاهی جایگزین خوبی برای مسکن‌های قوی سیاتیک هستند که حتما باید توسط پزشک طب سنتی تجویز و دقیقا متناسب با نوع و شدت درد سیاتیک مورد استفاده قرار گیرند. به جز این افراد قادر به استفاده از روش‌های ساده خانگی نیز برای تسکین دردهای سیاتیک هستند که شامل مواردی زیادی می‌شود و ما سعی می‌کنیم به برخی از آن‌ها اشاره‌ای داشته باشیم

  • روش فیزیوتراپی

فیزیوتراپی جرو روش‌های مرسوم برای علائم سیاتیک است و در کنترل درد نقش مهمی را ایفا می‌کند. در برخی از مواقع پزشکان به همراه دارو فیزیوتراپی را پیشنهاد می‌دهند و یا کسانی که امکان مصرف دارو ندارند نیز می‌توانند از این روش درمانی که شامل تمرینات متعدد است استفاده کنند.

  • یوگا و تمرینات تنفس

یوگا و تمرینات تنفسی می‌تواند به‌طور جداگانه انجام گیرد اما چه بهتر که به شکل همزمان انجام گرفته تا اثرگذاری بیشتری در دردهای سیاتیکی البته دردهای خفیف داشته باشد.

  • مصرف مکمل‌های غذایی

یکی از راه‌های درمانی برای کاهش درد و التهاب مصرف برخی از مکمل‌های غذایی حاوی امگا سه و اسید لینولئیک است که گاهی به عنوان جایگزینی برای داروهای سیاتیک استفاده می‌شود.

  • شنا و آب درمانی

افرادی که از مشکلات ستون فقرات و یا سیاتیک رنج می‌برند می‌توانند با استفاده از آب درمانی و شنا در استخرهای آب گرم مشکلات به‌وجود آمده به‌خاطر سیاتیک را برطرف کنند.

  • تمرینات موثر ورزشی

ورزش هم می‌تواند برای درد سیاتیک مفید باشد و هم مضر، ورزش‌های مفید ورزش‌های سبکی هستند که شامل تمرینات کششی، استقامتی، تعادلی و انعطاف‌پذیری می‌شود که باید با مشورت پزشک انجام گیرند.

  • ماساژ درمانی

شاید باور نکنید ولی بسیاری از افراد توانسته‌اند تنها با استفاده از ماساژ دردهای خفیف سیاتیکی را برطرف نمایند و دیگر نیازی به مصرف دارو نداشته‌اند که شما نیز قادر به استفاده از این روش‌ هستید.

  • داروهای گیاهی

آویشن، بابونه و گیاهان دیگری هستند که همگی خاصیت ضدالتهاب و ضد درد داشته و گاهی به عنوان یک جایگزین عالی به جای مسکن قوی برای درد سیاتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • جراحی

جراحی یکی دیگر از روش‌های جایگزین انواع مسکن‌ برای مشکلات سیاتیکی است که در شرایط حاد انجام می‌گیرد. پزشکان معمولا زمانی که  هیچ‌کدام از روش‌های درمانی برای کاستن درد سیاتیک مؤثر واقع نشده باشد، از جراحی استفاده می‌کنند.

از درد سیاتیک رنج می برید
با پزشک متخصص تماس یگیرید

عوارض مصرف خودسرانه مسکن برای سیاتیک

عوارض مصرف خودسرانه مسکن برای سیاتیک ممکن است شدید یا خفیف باشد و در برخی از افراد رخ دهد به‌خاطر همین موضوع مهم‌ترین توصیه ما به شما مخاطبان عزیز، مصرف مسکن‌های قوی تحت نظر پزشک است.

بسیاری از مسکن‌ها اگر بدون توجه به صحبت‌های پزشک مصرف شوند ممکن است اعتیاد در افراد ایجاد کرده و اثرگذاری آن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. مسکن برای درد سیاتیک هر چقدر که قوی‌تر باشد، قطعا عوارض آن بیشتر است که در اغلب موارد در دراز مدت مشخص خواهد شد.

مسکن‌های همچون ایبوپروفن، کدئین، پاراستامول، هیدروکدون، فنتانیل، اکسی‌کدون جزو مسکن‌های قوی به شمار می‌آیند که در مقایسه با مسکن‌های ضعیف‌تر عوارض بیشتری ایجاد می‌کنند. زمانی که دردهای شدید سیاتیکی وجود دارد، برای این‌که عامل اصلی درد و مشکل مشخص شود، باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا به جز این، نحوه مصرف و میزان مصرف مسکن‌های قوی نیز از طرف پزشک تعیین گردد چرا که عوارض این داروها گاهی حتی برگشت ناپذیر هستند.

و اما عوارض مصرف بیش از حد مسکن‌های قوی برای سیاتیک شامل اعتیاد به دارو، مشکلات تنفسی، مشکلات گوارشی، افت فشار خون، نفخ، سرگیجه، تهوع، استفراغ، سو هاضمه، خشکی دهان، مشکلات ادراری و… است که بیماران ممکن است یک یا چند مورد آن را تجربه کنند. به جز تمامی این‌ها گاهی دیده شده آن دسته از افرادی که به صورت خودسرانه اقدام به مصرف بالای مسکن‌ها برای درد و التهاب سیاتیک می‌کنند دچار مشکلات حرکتی می‌شوند.

سخن پایانی

این بحث نشان دهنده مسکن قوی برای درد سیاتیک بود که باید چگونه و تحت چه شرایطی مورد استفاده قرار بگیرد. چنانچه بخواهیم چکیده‌ای از کل مبحث این مقاله را برایتان بازگو کنیم باید بگوییم که مسکن‌ها در دسته‌های مختلفی قرار دارند و هر یک برای مشکل خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسکن‌های صعیف‌تر برای درهای خفیف سیاتیکی مناسب‌تر هستند که از جمله می‌توان به استامینوفن، کدئین و یا آسپرین اشاره کرد. مسکن‌های همچون گاباپنتین، آمیتریپتیلین و دیکلوفناک نیز برای درهای متوسط سیاتیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در نهایت مسکن‌های قوی‌تری همچون هیدروکودون، ایبوپروفن، پاراستامول، فنتانیل و اکسی‌کدون برای دردهای سیاتیکی که شدت زیادی دارند استفاده می‌شود.

مباحثی که در این مطلب به آن پرداخته شد شامل راهنمایی جهت انتخاب مسکن قوی درد سیاتیک، مکانیسم اثر مسکن‌های قوی برای درد سیاتیک، افرادی که نباید قرص مسکن برای درد سیاتیک مصرف کنند، روش‌های جایگزین به‌جای مسکن قوی برای دردهای سیاتیک و همین‌طور عوارض مصرف خودسرانه مسکن برای سیاتیک بود که امیدواریم بهره کافی از آن را برده باشید.

مهم‌ترین نکته در رابطه با مسکن‌های مخصوص درد سیاتیکی این است که شما هرگز نباید بدون تجویز پزشک برای مصرف آن‌ها اقدام کنید چرا که عوارض جدی برایتان ایجاد می‌کنند علی‌الخصوص مسکن‌های قوی که عوارض آن‌ها در این مطلب مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

از درد سیاتیک رنج می برید
با پزشک متخصص تماس یگیرید