درمان سیاتیک در خانه

درمان سیاتیک در خانه؛ با استفاده از روش‌های پیشرفته و جدید

یکی از بیماری‌های عصبی که گاهی برخی از افراد به آن دچار می‌شوند و مشکلاتی در زندگی روزمره آن‌ها به‌وجود می‌آید، سیاتیک است. در این بیماری عصب مربوط به سیاتیک که از ناحیه لگن تا انگشتان پا امتداد پیدا می‌کند به هر علتی دچار فشار و یا تحریک شده و مشکلاتی برای فرد به‌وجود می‌آورد.

خوشبختانه با وجود برخی روش‌های پیشرفته و جدید درمان سیاتیک در خانه، چنانچه درد سیاتیک در مراحل اولیه خود باشد، شما می‌توانید از روش‌هایی همچون فیزیوتراپی، ماساژ، مصرف داروهای ضدالتهابی، تغذیه سالم، مصرف برخی مکمل‌ها، فرآیند بهبود را تسریع بخشید.

درمان سیاتیک در خانه

درمان سیاتیک در خانه با تکنیک‌های خاص

شاید درمان سیاتیک در خانه کاری ساده به نظر برسد اما در واقع این‌طور نیست و این کار با استفاده از برخی تکنیک‌های خاص انجام می‌گیرد و شما باید آشنایی هر چند جزئی با آن داشته باشید. تکنیک‌های درمان خانگی درد سیاتیک پا شامل تمامی مواردی است که انجام دادن آن باعث بهبود علائم سیاتیک خواهد شد که برخی از آن‌ها را باید به تنهایی انجام داد و برخی نیز باید با کمک گرفتن از سایر افراد انجام گیرند.

اگر درمان خانگی سیاتیک شدید با بهترین تکنیک‌ها و به شکل اصولی انجام گیرد، شاهد بهبود علائم بیماری در مدتی کوتاه خواهیم بود به نحوی که گاهی حتی نیازی به مراجعه پزشک نخواهد بود.

درد سیاتیک و درمان خانگی آن با تکنیک‌هایی همچون تکنیک تنفسی، تکنیک ماساژ و یوگا، استفاده درست از گرما و سرما، تمرینات فیزیکی، رفتارهای سالم مدیریت و درمان خواهد شد. تمامی این موارد باید به دقت انجام گیرند تا شاهد بهبودی درد، التهاب و ورم سیاتیک باشیم.

اگر شدت درد سیاتیک شما بالاست و قادر به انجام دادن تکنیک‌های خانگی برای درمان خانگی عصب سیاتیک نیستید بهتر است توسط پزشکان متخصص معاینه شوید و روند درمانی را مطابق با دستورات پزشک دنبال نمایید.

برخی از تکنیک‌های درمان درد سیاتیک در منزل بدون دستور پزشکی قابل انجام هستند. برای مثال ماساژ آرام، یوگا و استفاده از پک‌های گرما و سرما و تمرینات تنفسی نیازی به دستور پزشکی ندارند اما مواردی همچون تمرینات فیزیکی و فیزیوتراپی و یا مصرف برخی از داروها نیاز به مجوز پزشکی دارند و بهتر است به شکل خودسرانه انجام داده نشوند.

نکته دیگر در رابطه با درمان رگ سیاتیک در منزل با تکنیک‌های مخصوص این است که تا زمان بهبود باید تکنیک‌ها را دنبال کرده و در صورتی که به هر دلیلی قادر به ادامه دادن تکنیک‌ها نیستید، بهتر است انجام دادن آن را متوقف کرده و در اولین فرصت نزد پزشک ارتوپد بروید.

 

چند راه درمان خانگی سیاتیک شدید

همان‌طور که قبلا نیز اشاره کوتاهی به این موضوع شد، در شرایطی که سیاتیک شدید است و فرد از طریق درمان خانگی سیاتیک نتوانسته علائم مربوط به این بیماری را بهبود بخشد، مراجعه به پزشک الزامی است مگر آن که پزشک شما دستور داده باشد که در صورت بروز شدت درد زیاد، از روش‌های موثر خانگی استفاده کنید که در چنین حالتی بهتر است ابتدا برای تسکین درد از داروهای مسکن همچون ناپروکسن، ایبوپروفن، دیکلوفناک و… استفاده کرده تا بتوانید درمان‌ خانگی درد سیاتیک پا را بدون مشکل خاصی انجام دهید.

راه‌های درمانی خانگی سیاتیک شدید شامل موارد زیر است:

 

  • انجام دادن تمرینات کششی:

زمانی که درد سیاتیک شدید باشد، انجام دادن تمرینات کششی برای کاستن درد سیاتیک گزینه عالی هستند که تماماً باید به آرامی انجام گیرند تا از فشار سیاتیک کاسته شود.

 

  • ماساژ با روغن‌های طبیعی:

ماساژ دادن همیشه جزو گزینه‌های عالی درمان خانگی سیاتیک شدید بوده و چه بهتر که با استفاده از روغن‌های گیاهی و طبیعی انجام داده شود. تکنیک ماساژ برای درمان درد و مشکلات سیاتیک از آن‌جایی مفید است که هم باعث افزایش جریان خون و هم شل شدن عضلات می‌شود.

 

  • بهره‌گیری از گرما و سرما:

از کمپرس‌های گرمایی گرفته تا حوله گرم، دستگاه‌های گرمایی تا کمپرس‌های یخ و دستگاه‌های سرمایی همگی جزو گزینه‌های مناسبی برای تسکین درد سیاتیک و درمان خانگی آن هستند که در شرایط مختلف می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 

  • تمرین درست خوابیدن:

متاسفانه یکی از مواردی که باعث می‌شود علائم سیاتیک بدتر شود، بد خوابیدن افراد مبتلا به این بیماری است. شما اگر دچار مشکلات سیاتیکی شده باشید بهتر است از اشک‌های نرم برای خوابیدن استفاده کرده و نحوه درست خوابیدن را نیز فرا بگیرید.

 

  • ایجاد تغییرات در نحوه حرکت:

برخی از امور همانند پیاده‌روی، رانندگی و یا جابجایی وسایلی با وزن سنگین می‌تواند درد سیاتیک را افزایش دهد و شما برای درمان خانگی عصب سیاتیک باید به تمامی حرکات و اموری که انجام می‌دهید دقت کرده تا فشاری بر روی سیاتیک وارد نشود.

 

  • ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی:

مشکلات مربوط به رگ سیاتیک و درمان خانگی آن شامل ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی نیز می‌شود و شما به منظور بهبود علائم سیاتیک باید از غذاهایی همچون کلم، تخم مرغ، ماهی، غذاهایی که ویتامین B و یا اسید فولیک دارند مصرف کنید.

 

  • تمرینات تنفسی و یوگا:

درمان درد سیاتیک در منزل با ساده‌ترین روش ممکن که یوگا و تمرینات تنفسی را شامل می‌شود انجام می‌گیرد. در مواردی که درد و مشکلات خفیف سیاتیکی وجود داشته باشید، بهتر است از این دو تکنیک برای بهبود شرایط استفاده نمایید.

درمان خانگی سیاتیک شدید در اغلب موارد با موارد عنوان شده قابل درمان خواهد بود و گاهی هم با رعایت تمامی موارد و انجام دادن روش‌های درمان خانگی، نمی‌توان از درد و مشکلات سیاتیک کاست که در چنین شرایطی بهتر است مراجعه به پزشک انجام گیرد تا روش‌های درمانی دیگر جایگزین درمان خانگی سیاتیک شود.

در اغلب موارد پزشکان به بیمار توصیه خواهند کرد که در کنار درمان خانگی درد سیاتیک پا، از داروهای ضد التهاب و درد نیز مصرف شود. لازم به ذکر است در مواردی که شدت درد سیاتیک بالا باشد و روش‌های درمانی خانگی و مصرف دارو نتوانند کمکی به درمان درد کنند، از روش‌های تزریقی توسط پزشک استفاده خواهد شد.

 

درمان سیاتیک در خانه با داروهای خانگی و تغذیه سالم

درد سیاتیک و درمان خانگی آن یکی از روش‌های کاربردی است که از گذشته مورد توجه بیماران قرار می‌گرفته و حالا هم بسیاری از افراد با کمک گرفتن از این روش‌ها توانسته‌اند تا حد زیادی از مشکلات مربوط به سیاتیک را بدون جراحی و یا درمان‌های پیچیده انجام دهند.

درمان سیاتیک با دو روش عالی خانگی که مصرف تغذیه سالم و داروهای خانگی است امکان پذیر است و شما باید در منزل و در کنار این دو روش درمانی، سعی کنید نحوه درست استراحت کردن، نحوه درست نشستن و برخاستن را فرا بگیرید تا بتوانید از این طریق مشکلات سیاتیکی را به حداقل برسانید.

تغذیه سالم جزو درمان خانگی عصب سیاتیک است که نیاز به گذشت زمان برای بهبودی داشته و بهتر است با ترکیب روش‌های درمانی دیگر انجام گیرد تا اثرات مثبتی از آن را شاهد باشیم. تغذیه سالم در سیاتیک شامل مصرف برخی از میوه‌های پرخاصیت همچون موز، آناناس و کیوی است که در درمان درد و التهاب کمک کننده هستند.

به‌طور کلی افرادی که از مشکلات سیاتیکی رنج می‌برند بهتر است از گروه‌های غذایی مصرف کنند که دارای ویتامین B12 هستند چرا که عصب سیاتیک را بهبود خواهند بخشید و در کنترل درد و بیماری سیاتیک گزینه عالی به شمار می‌روند.

رگ سیاتیک درمان خانگی بهتر است با کمک گرفتن از داروهای خانگی نیز در کنار تغذیه سالم و مناسب انجام گرفته تا نتایج مثبتی را شاهد باشیم. داروهای خانگی شامل داروهای به دست آمده از محصولات طبیعی همچون زنجبیل، نعناع، آویشن، زعفران و یا آلوئه‌ورا هستند که اغلب به صورت دمنوش قابل مصرف می‌باشند. شایان ذکر است که درمان درد سیاتیک در منزل و با کمک گرفتن از محصولات دیگری همچون ریشه آفتاب‌گردان نیز امکان پذیر است که می‌توانید از برخی از آن‌ها در طول روز مصرف نمایید.

 

مزایای درمان درد سیاتیک در منزل

برطرف سازی درد و مشکلات سیاتیک به صورت طبیعی و در خانه با مزیت‌هایی همراه است که باعث شده بسیاری از مبتلایان به این بیماری ترجیح دهند درمان رگ سیاتیک در منزل را به سایر روش‌های درمانی ترجیح دهند.

معمولا افرادی که به‌خاطر سیاتیک دچار مشکلاتی همچون درد در نواحی پا، کمر یا لگن هستند و یا احساس سوزش و بی‌حسی می‌کنند به راحتی می‌توانند از روش‌های موثر خانگی برای تسکین علائم کمک بگیرند و برای درمان نیز هزینه زیادی را پرداخت نکنند. اگر بخواهیم چند مورد از مزایای درمان سیاتیک در خانه را برایتان عنوان کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

 

  • کاهش درد:

مهم‌ترین مزیتی که برای درمان سیاتیک در خانه می‌توانیم عنوان کنیم کاهش درد ناشی از سیاتیک و فشاری است که بر روی عصب سیاتیک قرار گرفته است. بیمارانی که از درد سیاتیک رنج می‌برند، به‌جای مصرف داروهای شیمیایی و روش‌های پیچیده درمانی می‌توانند از روش‌های خانگی همچون ماساژ، گرما و سرما، تمرینات کششی، استراحت و مواردی از این قبیل استفاده کنند.

 

  • کاهش التهاب:

از دیگر مزایای استفاده از روش درمان خانگی عصب سیاتیک کاهش التهابات ناشی از این بیماری است. برای مثال تمرینات مخصوص سیاتیک در منزل اگر به درستی انجام گیرند فشار سیاتیک کاسته خواهد شد و در نتیجه شاهد کاهش التهابات سیاتیک خواهیم بود.

 

  • تقویت عضلات:

در هنگام بروز سیاتیک عضلات لگن، کمر و پاها دچار ضعف و درد خواهند شد که برای تقویت آن‌ها می‌توان از روش‌های خانگی و تمرینات مناسب در این زمینه استفاده کرد. تقویت شدن عضلات یکی از ویژگی‌های مثبت درمان خانگی سیاتیک است.

 

  • افزایش انعطاف‌پذیری:

یکی از مواردی که درد و مشکلات سیاتیک را بهبود می‌بخشد انعطاف‌پذیری عضلات بدن است. تمرینات خانگی زیادی برای افزایش انعطاف‌پذیری وجود دارد که موجب کاهش علائم سیاتیک خواهد شد.

 

  • نداشتن عوارض جانبی:

از دیگر مزایای درمان سیاتیک در خانه با روش‌های ساده درمانی نداشتن عوارض جانبی این روش‌هاست. معمولا افرادی که روش‌های درمانی شیمیایی را جایگزین روش‌های درمانی خانگی سیاتیک در منزل می‌کنند، دچار عوارضی همچون حالت تهوع، سرگیجه و مواردی از این قبیل می‌شوند که در درمان خانگی وجود ندارد.

 

چرا باید درمان سیاتیک در خانه را به جای درمان‌های تخصصی انتخاب کرد؟

شاید این سوال در ذهن بسیاری از مخاطبان به‌وجود آمده باشد که اصلا چرا باید درمان سیاتیک در خانه را به‌جای روش‌های درمانی دیگر انتخاب کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت زیرا روش‌های خانگی کمترین عارضه را برای افراد ایجاد می‌کنند و از آن‌جایی که روش‌های درمانی دیگر هزینه زیادی دارند، بسیاری از افراد در موارد خفیف مشکلات سیاتیک ترجیح می‌دهند تا از روش‌های ساده خانگی برای درمان و بهبود علائم استفاده کنند.

به جز مورد ذکر شد، بسیاری از افراد قادر به مصرف داروهای شیمیایی نیستند و پزشک با بررسی‌هایی که از شرایط فرد داشته، به این نتیجه پی برده است که هر روش درمانی به جز درمان‌های طبیعی خانگی می‌تواند برای فرد مشکلات جدی به همراه داشته باشد که در چنین شرایطی درمان سیاتیک در خانه و با روش‌های ساده‌ای انجام خواهد گرفت.

معمولا افرادی با گروه‌های سنی بالا و یا کسانی که فعالیت‌های شدیدی دارند بیشتر از سایرین دچار مشکلات سیاتیکی می‌شوند که در چنین مواقعی با دستور پزشک می‌توانند از درمان‌های خانگی بهره بگیرند.

مورد دیگری که باعث شده درمان سیاتیک در خانه جایگزین درمان‌های تخصصی شود، تاثیرات مثبتی است که این روش‌ها داشته‌اند و افراد زیادی نتیجه مثبتی از روش‌های خانگی گرفته‌اند. تنها مشکلی که می‌توان برای درمان درد سیاتیک در منزل اشاره کرد، طول دوره درمانی بیشتر آن در مقایسه با روش‌های تخصصی و پزشکی درمان برای مشکلات سیاتیک است.

در هر حال این پزشک متخصص است که تشخیص می‌دهد کدام روش درمانی برای شما مناسب‌تر است و شما نیز باید دستورالعمل‌های پزشک را دنبال کنید.

 

چند داروی گیاهی برای درمان سیاتیک در خانه

درمان سیاتیک در خانه تنها محدود به انجام دادن برخی حرکات کششی، ماساژ، سرما و گرما، رژیم غذایی سالم و مواردی از این نمی‌شود بلکه افراد مبتلا به این بیماری می‌توانند از داروهای موثر گیاهی هم به صورت دمنوش و هم موضعی استفاده کنند.

بسیاری از داروهای گیاهی اثرات ضد التهابی و ضد درد دارند و بهتر است طی مدت زمانی مشخص مورد استفاده قرار بگیرند. برای آن که آگاه شوید چه نوع داروی گیاهی برای درمان مشکلات سیاتیک مفیدتر است، بهتر است نزد پزشکان طب سنتی بروید.

اگر بخواهیم چند داروی گیاهی برای درمان سیاتیک در خانه عنوان کنیم، باید بگوییم داروهایی همچون زنجبیل، بابونه، فلفل سیاه، آویشن و نعناع همگی جزو محصولات عالی بوده که به جز خاصیت ضد التهابی و تسکین بخشی که دارند، برای سلامتی سیستم عصبی نیز مفید واقع شده و برخی از آن‌ها منبع ویتامین‌های مفید برای سلامت عضلات و عصب‌ها هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

داروهای گیاهی هر یک به روش خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند و اگرچه علائم خاصی را برای فرد ایجاد نمی‌کنند، اما چه بهتر که تحت نظر پزشکان متخصص مورد استفاده قرار بگیرند زیرا زمان مصرف، میزان مصرف و نحوه مصرف داروهای گیاهی برای مشکلات سیاتیک با یکدیگر متفاوت هستند.

مورد مهمی که حتما باید به آن اشاره کنیم این است که داروهای گیاهی جزو کم‌عارضه‌ترین روش‌های درمانی برای سیاتیک شناخته می‌شوند، اما با این وجود برای برخی از بیماران با مشکلات سیاتیک ممکن است عوارضی داشته باشند که در صورت بروز باید روش درمانی گیاهی را متوقف کرده و برای بررسی دقیق‌تر مشکلات سیاتیکی نزد پزشک متخصص رفت.

داروهای گیاهی اگر تحت نظر پزشک متخصص و یا پزشک طب سنتی انجام گیرند، عوارض آن‌ها به حداقل رسیده و ما قطعا شاهد نتایج مثبتی از آن برای درمان بیماری‌های سیاتیکی خواهیم بود.

 

سخن پایانی

اهمیت بالای درمان سیاتیک در خانه باعث شد ما در این مطلب به‌طور مفصل به این موضوع بپردازیم و به شما بگوییم که چه روش‌هایی را شامل می‌شود.

اگر بخواهیم موضوع عنوان شده را به‌طور خلاصه برایتان شرح دهیم باید بگوییم که روش‌های خانگی درمان برای سیاتیک شامل انجام دادن تمرینات ورزشی خاص، ماساژ، استفاده از گرما و سرما، نحوه درست استراحت کردن و خوابیدن، تمرینات تنفسی و یوگا، ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و نحوه حرکت می‌شود که به تک تک آن‌ها در این بخش پرداخته شد.

به جز همه این‌ها، شما در این مطلب با موارد مهم دیگری نیز آشنا شدید که درمان سیاتیک در خانه با تکنیک‌های خاص، چند راه درمانی خانگی برای سیاتیک شدید، درمان سیاتیک در خانه با داروهای خانگی و تغذیه سالم، مزایای درمان درد سیاتیک در منزل، جایگزین کردن درمان سیاتیک در خانه به جای درمان‌های تخصصی و معرفی چند داروی گیاهی برای درمان سیاتیک در خانه را شامل می‌شد و امیدواریم برایتان موثر و مفید واقع شده باشد به‌نحوی که بتوانید با کمک گرفتن از روش‌های ذکر شده بدون نیاز به درمان‌های تخصصی اقدام به برطرف کردن درد، التهاب و سایر مشکلات سیاتیک کنید.