چه چیزهایی برای سیاتیک مضر است

چه چیزهایی برای سیاتیک مضر است؛ متداول ترین سوال برای مبتلایان به بیماری سیاتیک

سیاتیک از آن دسته بیماری‌هایی است که بسیاری از افراد یک یا چند بار در طول زندگی خود دچار آن می‌شوند. زمانی که فشاری بر روی عصب سیاتیک که از ناحیه لگن تا پاها کشیده شده وجود داشته باشد، شخص احساس درد، تورم، سوزش و یا در موارد شدید می‌کند که تنها با برداشته شدن فشار سیاتیک برطرف خواهد شد.

هدف ما از این مطلب آشنایی شما همراهان عزیز با عوامل آسیب زا برای سیاتیک است. در واقع می‌خواهیم به‌طور مفصل به شما بگوییم که چه چیزهایی برای سیاتیک مضر است و در هنگام بروز درد سیاتیک چگونه باید عمل کنیم.

چه چیزهایی برای سیاتیک مضر است

چه چیزهایی برای سیاتیک مضر است و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

قبل از آن‌که بخواهیم به شما بگوییم چه چیزهایی برای سیاتیک مضر است و نباید آن‌ها را انجام داد، بهتر است با مشکلاتی که سیاتیک برای افراد ایجاد می‌کند نیز آشنایی جزئی پیدا کنید.

در کل در رابطه با این موضوع باید گفت مشکلاتی که سیاتیک در افراد ایجاد می‌کند تقریبا یکسان است و تمامی افراد اولین علائم که همان درد است را تجربه خواهند کرد.

در برخی از افراد مشکلات سیاتیک فقط به درد محدود می‌شود یعنی در واقع فرد هیچ نشانه دیگری از سیاتیک به جز درد احساس نمی‌کند، اما مشکلات در افراد دیگر ممکن است خود را به صورت سوزش، تحریکات مسیر عصبی و یا حتی بی‌حسی نشان دهد.

مشکلاتی که افراد به‌ واسطه مشکلات سیاتیکی تجربه می‌کنند، تماما در بخش پایین تنه بدن رخ می‌دهد. از بخش ران و لگن گرفته تا زانو و مچ پا که در صورت فشرده شدن عصب سیاتیک دچار مشکلاتی همچون درد خواهند شد.

از دیگر مشکلات شایعی که افراد مختلف در سیاتیک تجربه می‌کنند سوزش بخش پایینی کمر، درد باسن و پاها، تحریکات پوستی پایین تنه، کمر درد، احساس ضعف در نواحی مختلف بدن از جمله کمر و پاها است که باید درمان شود.

درد و مشکلات سیاتیکی که افراد آن را تجربه می‌کنند ممکن است در ابتدا با شدت کم رخ داده اما با گذشت زمان به شدت آن افزوده شود.
سیاتیک در افراد به‌خاطر جابجایی دیسک لگنی، التهابات اطراف سیاتیک، صدمات جسمی و تروما و یا حتی جراحی‌های نامناسب ایجاد می‌شود که شدت علائم آن در افراد با یکدیگر متفاوت است. مشکلاتی که سیاتیک در زندگی روزمره افراد ایجاد می‌کند از موارد دیگری است که باید به آن توجه داشت. برای مثال برخی از افرادی که دچار مشکلات سیاتیکی هستند نمی‌توانند به درستی راه بروند و یا رانندگی کنند.

این افراد حتی در هنگام برقراری رابطه جنسی نیز دچار درد در نواحی پایین تنه خود شده و به مشکل برمی‌خورند. تمامی علائم و نشانه‌های سیاتیک باید جدی گرفته شود و اگر احساس می‌کنید با گذشت چند روز علائم این بیماری تشدید شده، برای تشخیص دقیق علت و آغاز کردن پروسه درمانی نزد متخصصین ارتوپد بروید.

چه کارهایی برای سیاتیک مضر است و نباید انجام داده شود؟

چه کارهایی برای سیاتیک ضرر دارد و نباید انجام داده شود؟ انجام دادن برخی از امور می‌تواند مشکلات سیاتیک را دو چندان کند و افرادی که به این نوع مشکلات دچار هستند باید ملاحظاتی داشته باشند و از انجام دادن هر فعالیتی که باعث تشدید فشار و درد بیشتر سیاتیک می‌شود پرهیز کنند.

متاسفانه برخی از بیماران مبتلا به سیاتیک، توجهی به درد و علائم خود ندارند و با وجود درد، سوزن و یا سایر مشکلات سیاتیکی که دارند، به امور روزمره خود پرداخته و یا حتی فعالیت‌های سنگین انجام می‌دهند که این‌ کار باعث تشدید بیماری و علائم آن خواهد شد. توصیه پزشکان به افرادی که از مشکلات سیاتیکی رنج می‌برند این است که موارد زیر را رعایت کنند.
چه کارهایی برای سیاتیک مضر است:

⦁ افراد مبتلا به سیاتیک نباید وزنه‌های سنگین حمل کنند.

حمل و یا جابجایی وزنه و یا حتی لوازم سنگین یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. افراد مبتلا به سیاتیک هرگز نباید کارهایی انجام دهند که فشار زیادی به کمر وارد می‌شود که یکی از آن‌ها حمل و یا بلند کردن وزنه یا اشیاء با وزن بالاست.

⦁ اگر دچار درد سیاتیکی هستید به صورت طولانی مدت ننشینید.
نشستن به شکل طولانی مدت در یک مکان حتی روی میز می‌تواند علاوه بر فشار بر روی ستون فقرات، موجب افزایش فشار بر روی سیاتیک شده و مشکلات جدی‌تری ایجاد نماید از این رو افرادی که علائم سیاتیک را تجربه می‌کنند باید سعی کنند مدام تغییر وضعیت دهند.

⦁ تمامی حرکات تمرینی باید به آرامی انجام داده شود.

معمولا افرادی که نشانه‌هایی از سیاتیک دارند و به پزشک مراجعه می‌کنند، ممکن است پزشک متخصص به آن‌ها توصیه کند که از برخی تمرینات برای کاهش درد و علائم بیماری استفاده شود که تمامی این حرکات باید به صورت آرام و نه به شکل ناگهانی انجام گیرد.

⦁ نوشیدن الکل یا مصرف دخانیات علائم سیاتیک را تشدید می‌کند.
یکی از موارد بسیار مهم که متأسفانه برخی از بیماران سیاتیکی توجهی به آن ندارد مصرف کردن سیگار و یا نوشیدنی‌های الکلی است که قطعا اثرات منفی بر روی این بیماری می‌گذارد چرا که موجب کاهش جریان خون در بدن شده و در نتیجه فشار سیاتیک افزایش پیدا می‌کند.

⦁ عدم انجام برخی از ورزش‌ها برای جلوگیری از تشدید سیاتیک
تمامی حرکات تمرینی و ورزشی که برای کاهش علائم سیاتیک باید انجام گیرد می‌بایست توسط پزشک فیزیوتراپیست و یا ارتوپد به بیمار توصیه شده باشد و افراد نباید به شکل خودسرانه تمریناتی مانند راه رفتن، پریدن، دویدن و مواردی از این قبیل را انجام دهند.

⦁ برای جلوگیری از تشدید علائم سیاتیک دمای محیطی باید نرمال باشد.
مورد مهم دیگری که کمتر به آن پرداخته شده، نرمال بودن دمای محیط است. معمولا افرادی که نشانه‌های بیماری سیاتیک را تجربه می‌کنند هنگام تغییر دمای محیطی که در آن قرار گرفته‌اند، شدت درد و علائم آن‌ها بیشتر می‌شود زیرا جریان خون در بدن در صورت تغییر دما، تغییر پیدا می‌کند.

⦁ عدم لمس ناحیه پایین تنه در افراد با علائم سیاتیک
یکی از کارهای مضر برای سیاتیک که برخی از بیماران توجهی به آن ندارند، لمس بخش پایین تنه و یا نقطه‌ای است که در آن‌جا درد شدیدی احساس می‌شود. شما اگر جزو بیماران سیاتیکی هستید و فکر می‌کنید نقاطی از بدنتان به لمس حساس است نیاید اقدام به لمس آن نقطه کنید.

چه چیزهایی برای سیاتیک مضر است و درد آن را تشدید می‌کند؟

برای آن دسته از افرادی که دچار مشکلات سیاتیکی شده‌اند بایدها و نبایدهایی تعیین شده است و باید بدانند که چه چیزهایی برای سیاتیک مضر است تا آن‌ها را انجام ندهند.

معمولا شرایط بیماری سیاتیک برای افراد یکسان نیست و علائم آن نیز در میان افراد متفاوت است که در چنین شرایطی پس از اقدامات پزشکی برای درمان، در طول دوره درمان باید از انجام دادن هر کار یا فعالیتی که موجب تشدید درد و علائم سیاتیک می‌شود پرهیز شود. سوال این‌جاست که چه کارهایی برای سیاتیک ضرر دارد و موجب تشدید علائم این بیماری می‌شود؟

انجام دادن فعالیت‌های شدید و بیش از اندازه: مهم‌ترین عاملی که موجب تشدید علائم سیاتیکی در افراد می‌شود، انجام دادن یک کار تکراری و یا سنگین است. اگر شما دچار مشکلات سیاتیکی هستید، حتما باید به این مورد توجه ویژه داشته باشید و سعی کنید در طول دوره درمان کارهای سبک‌ترین انجام دهید.

بی حرکت ماندن بدن در یک حالت: متاسفانه برخی از افراد عادت دارند که در یک حالت نشسته و بی حرکت بمانند که این کار قطعا اثرات بدی بر روی سیاتیک خواهد داشت و علائم آن را تشدید می‌کند. چنانچه مشکلات سیاتیکی دارید سعی کنید به شکل مدام حرکت کنید و از بی‌حرکت ماندن در یک جا پرهیز نمایید.

جابجا کردن بدن به شکل ناصحیح: مورد دیگری که اغلب باعث تشدید علائم سیاتیک می‌شود، جابجایی بدن به شکل ناصحیح و یا ناگهانی است. افراد مبتلا به سیاتیک باید بدن خود را در وضعیتی قرار دهند که احساس راحتی بیشتری دارند و همین‌طور از حرکات ناگهانی خودداری کنند.

خوابیدن به شکل ناصحیح و یا کم‌خوابی: یکی از توصیه‌های مهم پزشکان برای افراد مبتلا به سیاتیک، یادگیری طرز درست خوابیدن و استفاده از اشک‌های نرم است. به جز این مورد، از آن‌جایی که کمبود خواب موجب تشدید علائم سیاتیک می‌شود، افراد مبتلا به این بیماری باید سعی کنند به اندازه کافی بخوابند.

خوابیدن و یا نشستن بر روی یک پا: یکی از عادات بدی که در میان افراد موجب بدتر شدن علائم سیاتیک می‌شود، خوابیدن و یا نشستن بر روی یک پاست به نحوی که فشار زیادی بر روی پا ایجاد می‌شود که این کار موجب تشدید علائم سیاتیک شده و برای آن مضر است.

آیا انجام دادن فعالیت‌های ورزشی برای سیاتیک ضرر دارد؟

در رابطه با سوال این‌که آیا فعالیت‌های ورزشی برای سیاتیک ضرر دارد یا نه باید گفت همه چیز وابسته به نوع فعالیتی است که انجام میگیرد.

ورزش‌های سبک که هیچ‌گونه فشاری بر روی ناحیه پایین تنه وارد نمی‌کنند و در آن افراد مجبور به پریدن و یا دویدن نیستند ممکن است برای سیاتیک مفید باشد. در رابطه با این موضوع سوالات زیادی در ذهن کاربران وجود دارد که ما سعی می‌کنیم به چند مورد مهم آن اشاره کنیم.

آیا فوتبال برای سیاتیک ضرر دارد؟

فوتبال یکی از فعالیت‌های ورزشی است که علاقمندان زیادی دارد و برخی از افراد این سوال را از ما می‌پرسند که آیا فوتبال برای سیاتیک ضرر دارد؟ در پاسخ این سوال باید گفت بله فوتبال از آن دسته فعالیت‌های ورزشی سخت است که در آن تلاطم زیادی انجام می‌گیرد و افراد مجبور به دویدن، پریدن و انجام دادن حرکات سریع و ناگهانی هستند که تمامی این‌ها برای سیاتیک ضرر دارد.

آیا بدنسازی برای سیاتیک ضرر دارد؟

در پاسخ به این سوال که آیا بدنسازی برای سیاتیک ضرر دارد یا نه باید گفت اگرچه انجام دادن برخی از فعالیت‌های بدنسازی می‌تواند برای سیاتیک مفید باشد اما برای انجام دادن آن باید حتما با پزشک صحبت کرده و از انجام هرگونه تمرین بدنسازی که فشار زیادی بر روی کمر و ناحیه پایین تنه وارد می‌کند پرهیز نمایید.

آیا تردمیل برای سیاتیک ضرر دارد؟

در رابطه با این‌که آیا تردمیل برای سیاتیک ضرر دارد یا نه باید گفت همه چیز وابسته به شدت و سرعت تمرینی است که قرار است انجام دهید. در صورت انجام دادن فعالیت بر روی تردمیل با سرعت کم به نحوی که فشاری بر روی عصب سیاتیک وارد نشود، تردمیل می‌تواند فعالیت مفیدی باشد در غیر این صورت شما نباید از تردمیل با سرعت بالا استفاده کنید.

چه چیزهایی برای سیاتیک مضر است و فاکتورهای خطر چیست؟

قطعا تا این بخش از مطلب شما دانسته‌اند که چه چیزهایی برای سیاتیک مضر است و باید در انجام آن‌ها احتیاط شود. موضوع دیگری که در این زمینه وجود دارد، به ریسک فاکتورهای خطر برای سیاتیک مرتبط می‌شود که شامل چند مورد است.

برای مثال افرادی که به بیماری‌های فشار خون مبتلا هستند بیشتر از سایرین در معرض آسیب‌های بیشتر بیماری سیاتیک قرار دارند و باید این بیماری را درمان کنند. ریسک فاکتورهای مهم دیگر در این زمینه به کمر درد، مشکلات و اختلالات دیسکی و یا توده‌هایی مربوط می‌شود که ممکن است فشار سیاتیک را افزایش دهند.

افرادی که فعالیت بدنی کمی دارند و یا افرادی با گروه‌های سنی بالا نیز بیشتر در معرض بروز سیاتیک و علائم مربوط به آن هستند. حتی ژنتیک در بروز مشکلات سیاتیکی و تشدید آن نقش مهمی را ایفا می‌کند.

به جز تمامی این موارد، افرادی که چاق هستند، افرادی که از تجهیزات و لوازم به شکل ناصحیح استفاده می‌کنند، افراد مبتلا به بیماری‌های روماتیسم، اوستئوپوروز و یا آرتروز بیشتر از دیگر افراد در معرض آسیب‌های سیاتیکی قرار دارند و باید توجه بیشتری به علائم پیشگیرانه داشته باشند.

لازم به ذکر است کسانی که سابقه سیاتیک دارند باید از انجام حرکات بدنی که در آن کف پا زیاد با زمین برخورد می‌کند خودداری کنند حرکاتی که در آن جنب و جوش، حرکت زیاد، پریدن، جهیدن و دویدن وجود دارد معمولاً برای افرادی که دچار سیاتیک هستند مناسب نیست.

به جز این، خوراکی‌هایی که در آن‌ها قند، شکر و نمک سدیم وجود دارد نیز برای افراد مبتلا به سیاتیک مناسب نیست. قند به علت این‌که مسیرهای التهابی را در بدن تحریک می‌کند، به افرادی که سابقه دردهای التهابی و دردهای سیاتیکی دارند به هیچ عنوان مفید نیست.

آیا درد سیاتیک برای جنین ضرر دارد و مشکلی ایجاد می‌کند؟

دو سوال مهمی که برای بانوان باردار وجود دارد و مکرراً پرسیده می‌شود این است که آیا درد سیاتیک برای جنین ضرر دارد؟ و سوال دوم این‌که ایا پله برای سیاتیک ضرر دارد؟ در پاسخ به سوال اول باید گفت در اکثر مواقع درد سیاتیک نمی‌تواند آسیب و یا شوکی به جنین وارد کرد و احتمال انتقال درد به جنین بسیار پایین است.

مادران باردار پس از بروز درد و ناراحتی سیاتیکی باید به متخصصین مربوطه مراجعه کنند تا مشکل اصلی برطرف شود. در کل جنین در داخل بخشی از رحم با محافظ ایمن قرار گرفته و در اغلب موارد درد ناشی از سیاتیک نمی‌تواند تاثیر منفی بر روی جنین داشته باشد.

در رابطه با سوال دوم که ایا پله برای سیاتیک ضرر دارد؟ باید گفت بله بالا و پایین رفتن از پله مخصوصا با سرعت زیاد فشار زیادی بر روی عصب سیاتیک وارد کرده و مشکلات را دوچندان می‌کند از این جهت افراد مبتلا به سیاتیک باید حدالامکان سعی کنند به‌جای پله از آسانسور برای رفت و آمد استفاده کنند چرا که پایین رفتن یا بالا رفتن از پله اثرات منفی و بدی بر روی عصب سیاتیک وارد کرده و علائم آن را تشدید می‌کند. لازم به ذکر است که اگر دچار بیماری سیاتیک شده‌اید و مجبورید از پله بالا بروید، این کار را به آهستگی انجام دهید.

سخن پایانی

هدف ما از ابتدا این بود که به یک سوال مهم در این مطلب پاسخ دهیم و آن هم این بود که (چه چیزهایی برای سیاتیک مضر است). اگر بخواهیم خلاصه‌ای از آن‌چه در این مبحث شرح داده شد را بیان کنیم باید بگوییم افراد مبتلا به سیاتیک باید فعالیت‌های سنگین انجام ندهند، نحوه درست خوابیدن را فرا بگیرند و خواب کافی داشته باشند، ناحیه دردناک بر اثر سیاتیک را لمس نکنند، در محیط‌هایی با دمای مناسب قرار بگیرند، اشیا سنگین جابجا نکنند، طولانی مدت در یک جا ننشینند، حرکات تمرینی را به آرامی انجام دهند، دخانیات و الکل مصرف نکنند، بر روی پای خود فشار وارد نکرده و از انجام دادن ورزش‌هایی که نیاز به پریدن، دویدن و یا حرکات ناگهانی دارد همانند فوتبال پرهیز کنند.

عناوین مهمی که در این مطلب به آن پرداخته شد شامل مواردی همچون چه چیزهایی برای سیاتیک مضر است و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند، چه کارهایی برای سیاتیک مضر است و نباید انجام داده شود، چه چیزهایی برای سیاتیک مضر بوده و درد آن را تشدید می‌کند، انجام فعالیت‌های ورزشی که برای سیاتیک ضرر دارد، فاکتورهای خطر برای سیاتیک، آیا درد سیاتیک برای جنین ضرر دارد، ایا پله برای سیاتیک ضرر دارد بود که همگی جزو مهم‌ترین موارد در این زمینه بودند.

توصیه ما به شما این است که در صورت بروز مشکلات سیاتیکی، به متخصصین ارتوپد مراجعه کنید تا علت درد شناسایی و روند درمانی آغاز گردد. در کنار آن و در طول دوره درمان، شما باید سعی کنید هر کاری که باعث فشار بیشتر بر روی سیاتیک می‌شود پرهیز کرده تا پروسه درمانی به خوبی طی شود.