بهترین ورزش برای دیسک کمر و سیاتیک

بهترین ورزش برای دیسک کمر و سیاتیک؛ بهبود مشکلات دیسکی و سیاتیکی برای بازیابی حرکتی فرد

انجام دادن بهترین ورزش‌ها البته به‌طور منظم می‌تواند در بهبود مشکلات دیسک کمر و سیاتیک مؤثر واقع شود. تجربه نشان داده آن دسته از افرادی که به شکل مداوم تمرینات ارائه شده توسط پزشک را انجام می‌دهند، به مرور درد و علائم سیاتیک آن‌ها بهبود پیدا کرده است.

ورزش‌ها قدرت انعطاف‌پذیری افراد را افزایش داده و برای تقویت عضلات پشتی نیز جزو گزینه‌های اصلی درمانی به حساب می‌آید. در ادامه قصد داریم به بهترین ورزش برای دیسک کمر و سیاتیک و مناسب‌ترین موارد در این خصوص اشاره کنیم.

بهترین ورزش برای دیسک کمر و سیاتیک

چرا باید بهترین ورزش برای دیسک کمر و سیاتیک انجام داد؟

قبل از این‌که بخواهیم به سوال این‌که چرا باید بهترین ورزش برای دیسک کمر و سیاتیک انجام داد را برایتان شرح دهیم باید بگوییم مشکلات دیسکی و درد سیاتیک از جمله بیماری‌هایی هستند که نه فقط گروه خاصی از افراد بلکه در تمامی سنین ممکن است رخ دهد که در چنین شرایطی افراد دچار محدودیت‌هایی در عضلات پا و کمر خواهند شد.

با مراجعه به پزشک متخصص، در برخی مواقع پزشک از بیماران خود می‌خواهد که برای بهبود علائم سیاتیک و دیسک کمر اقدام به انجام برخی از ورزش‌ها البته به صورت اصولی کنند که باید در طول روز انجام داده شود.

اگر بخواهیم به‌طور کوتاه در رابطه با بهترین ورزش برای دیسک کمر و سیاتیک توضیح دهیم باید بگوییم ورزش‌هایی همچون شنا، یوگا، پیاده‌روی، حرکات کششی و انعطاف‌پذیری همگی جزو بهترین ورزش‌ها در این زمینه به حساب می‌آیند که ما به طور جامع به آن‌ها خواهیم پرداخت و موضوعات مشابه دیگری همچون اهمیت ورزش برای سیاتیک و دیسک، چند نوع از ورزش‌های مفید برای مشکلات دیسکی و سیاتیکی و نحوه درمان مشکلات مربوط به سیاتیک با گزینه‌های درمانی دیگر از مهم‌ترین مواردی هستند که در این مطلب به آن پرداخته شده است.

در رابطه با این‌که اصلا چرا باید بهترین ورزش‌ها را برای دیسک کمر و سیاتیک انجام داد باید گفت زیرا انجام دادن تمرینات ورزشی به افراد در بازگشت به حالت نرمال کمک زیادی می‌کند البته نه هر تمرین ورزشی بلکه تنها مجاز به انجام ورزش‌هایی هستید که فشار زیادی به کمر و پاها وارد نمی‌کنند.

برای مثال ورزش‌هایی که در آن نیاز به حرکات ناگهانی یا دویدن دارد مانند فوتبال یا بسکتبال، گزینه مناسبی برای درمان مشکلات سیاتیکی به‌حساب نخواهد آمد. معمولا پزشکان متخصص توصیه می‌کنند افراد باید در انجام تمرینات ورزشی برای سیاتیک احساس درد نداشته باشند و اگر در حین تمرین در ناحیه پا یا کمر دچار درد شوند، باید ورزش کردن را متوقف کرده و برای ادامه ورزش‌ها و مجاز بودن به انجام دادن آن نزد پزشک متخصص بروند.
طبق آن چیزی که تجربه نشان داده، مشاهده شده گروهی از افراد که ورزش کردن را برای بیماری سیاتیک و دیسک کمر انتخاب کرده‌اند، بعد از مدتی کوتاه، محدودیت‌های حرکتی در آن‌ها برطرف شده و از شدت درد و التهابی که به‌واسطه بیماری ایجاد شده نیز کاهش پیدا کرده است.

ورزش‌هایی که پزشک فیزیوتراپیست در اختیار بیمارانی با مشکل سیاتیک و دیسک کمر برای انجام دادن آن‌ها قرار می‌دهد به عنوان روشی پیشگیرانه و موثر در تقویت عضلات کمر و ستون فقرات محسوب شده و البته همه چیز به این مورد خلاصه نمی‌شود بلکه ورزش کردن در افرادی با بیماری‌های سیاتیکی و دیسک کمر موجب بهبود گردش جریان خون و سلامت قلب و عروق نیز خواهد شد.

داشتن شرایط لازم ورزش برای سیاتیک و دیسک کمر

جهت انجام دادن ورزش برای سیاتیک و دیسک کمر افراد باید شرایط لازم را داشته باشند و به همین خاطر ما تأکید بر این داریم که نباید حرکات ورزشی به شکل خودسرانه انجام داده شوند زیرا برخی از بیماری‌های مربوط به ستون فقرات و بیماری‌های عصبی نیاز به استراحت مطلق دارند و ورزش کردن می‌تواند شرایط بیماری در این افراد را بدتر کند.

به‌طور کلی شما اگر قصد انجام ورزش مخصوص سیاتیک و دیسک کمر را دارید، مطمئن شوید که شرایط و آمادگی انجام دادن تمرینات را دارید که از طریق مراجعه به پزشک می‌توانید نسبت به این موضوع آگاهی پیدا کنید. شرایط لازم جهت انجام دادن ورزش برای سیاتیک و دیسک کمر برای افراد متفاوت بوده اما موارد کلی آن در زیر بررسی شده است.

⦁ انجام مشاوره با پزشک متخصص

مشاوره پزشکی امری بسیار مهم در انجام تمرینات ورزشی در هنگام بروز مشکلاتی برای دیسک و یا سیاتیک است. متأسفانه بسیاری از بیماران بدون آن‌که صحبتی در رابطه با مفید بودن ورزش برای سیاتیک و دیسک کمر با پزشک داشته باشند، اقدام به انجام دادن حرکات ورزشی می‌کنند که این‌کار ممکن است خطراتی برای بیمار داشته باشد.

⦁ توانایی تحمل برای ورزش کردن

توان انجام دادن ورزش برای بیماران سیاتیک و کسانی که از مشکلات دیسکی رنج می‌برند جزو گزینه‌های مهم است و مفهوم آن این است که فرد باید توان انجام ورزش‌ها را داشته باشد به‌گونه‌ای که هنگام انجام دادن آن‌ها احساس درد و ناراحتی نداشته باشد.

⦁ گرم نمودن بدن قبل از ورزش

ورزش‌هایی که برای مشکلات سیاتیکی و دیسکی می‌بایست انجام گیرد باید به آرامی انجام داده شود و البته قبل از انجام دادن آن بدن گرم شود. گرم کردن بدن باعث می‌شود انجام دادن تمرینات مخصوص سیاتیک و دیسک کمر بدون مشکل انجام گیرد و مسئله‌ای بسیار مهم است.

⦁ عدم درد و ناراحتی حین تمرین

یکی از شرایطی که برای انجام ورزش برای سیاتیک و دیسک کمر باید وجود داشته باشد، عدم احساس درد در هنگام انجام دادن تمرینات است. تمرینات باید به آهستگی و بدون هیچگونه دردی در ستون فقرات یا عصب سیاتیک انجام داده شوند و اگر جز این است بهتر است ورزش کردن را متوقف سازید.

⦁ آگاهی کامل نسبت به خطرات

آن دسته از افرادی که پزشک توصیه کرده برای بهبود علائم بیماری دیسک و سیاتیک اقدام به انجام ورزش نمایند باید نسبت به خطراتی که برخی از ورزش‌ها ممکن است داشته باشند آگاهی پیدا کنند تا در صورت بروز می‌توانند اقدامات فوری انجام دهند.

مورد مهمی که برای ورزش سیاتیک و دیسک کمر وجود داشته و همواره باید مورد توجه قرار بگیرد انتخاب ورزش‌هایی است که برای وضعیت بیمار مشکلی به‌وجود نمی‌آورند و همین‌طور داشتن آمادگی‌های لازم برای انجام دادن ورزش است. برای آن‌که بدانید چه ورزش‌هایی برای شما مناسب‌تر هستند و آیا شما آمادگی لازم برای انجام دادن آن دارید یا نه بهتر است صحبتی کوتاه با پزشکان ارتوپد یا فیزیوتراپیست در این زمینه داشته باشید.

معرفی چند مورد از بهترین ورزش برای دیسک کمر و سیاتیک

همان‌طور که صحبتی کوتاه در رابطه با بهترین ورزش برای دیسک کمر و سیاتیک شد، شما اگر قصد انجام ورزش‌هایی را برای کاهش درد و مشکلات دیسکی و سیاتیکی خود دارید، باید نسبت به ورزش‌های مفید در این زمینه آگاهی کاملی پیدا کنید چرا که همه ورزش‌ها نمی‌توانند گزینه مثبتی برای درمان این بیماری‌ها به حساب بیایند.

اگرچه این پزشک متخصص است که باید نوع ورزش و تمرین را برای دیسک کمر و سیاتیک به بیماران پیشنهاد دهد اما به‌طور معمول ورزش‌هایی همچون یوگا، پیاده‌روی، پیلاتس، فیتنس و همچنین شما می‌توانند گزینه‌های عالی در این زمینه محسوب شوند که به تک تک آن‌ها پرداخته خواهد شد.

⦁ یوگا

معمولا هر جا صحبتی از بهترین ورزش‌ها برای مشکلات ستون فقرات، دیسک و یا سیاتیک در میان باشد، یوگا یکی از آن تمرینات ورزشی است که باید انجام داده شود. این ورزش به افراد در جهت افزایش انعطاف‌پذیری و افزایش قدرت عضلانی کمک کمک کرده و باعث کاهش دردهای کمری می‌شود.

⦁ پیاده‌روی

پیاده‌روی از آن دسته ورزش‌های آسان برای بیمارانی با مشکلات دیسک و سیاتیک است که بهتر است در بیرون از منزل انجام گیرد اما اگر شرایط لازم برای پیاده‌روی در بیرون از منزل را ندارید، می‌توانید این کار را در منزل با استفاده از تردمیل انجام داده تا دردهای مربوط به دیسک کمر و مشکلات عصب سیاتیک بهبود پیدا کرده و قدرت و استقامت بدنی افزایش پیدا کند.

⦁ پیلاتس

یکی از بهترین و مفیدترین ورزش‌هایی که نه فقط برای بهبود علائم سیاتیک و دیسک کمر بلکه برای تقویت عضلات شکم و پشت مورد استفاده قرار می‌گیرد و ر پیلاتس است که علاوه بر این‌ها، گردش خون را بهبود بخشیده و باعث افزایش تعادل و انعطاف‌پذیری در افراد می‌شود.

⦁ فیتنس

معمولا توصیه پزشکان به بیمارانی با مشکل عصب سیاتیک و دیسک کمر این است که از بلند کردن وزنه‌های سنگین خودداری کنند که شما در ورزش فیتنس باید به این نکته توجه کنید. ورزش‌های فیتنس برای بدنسازی مفید هستند و اگر با استفاده از وزنه‌هایی با وزن پایین استفاده شوند، برای کاهش فشار دیسک کمر، تقویت عضلات شکم و پشت می‌توانند گزینه عالی به‌حساب خواهند آمد.

به جز ورزش‌های عالی برای درمان مشکلات سیاتیکی و دیسکی که با مهم‌ترین آن‌ها آشنا شدید، ورزش شنا برای درمان سیاتیک نیز یکی از بهترین و روش‌هاست و از آن‌جایی که اهمیت بالایی دارد ما سعی کردیم یک بخش جداگانه در این مقاله به بررسی آن اختصاص دهیم تا شما بتوانید از این طریق تمامی مشکلات عصب سیاتیک و یا دیسک کمر را درمان کنید.

نکته قابل توجهی که باید به آن توجه شود این است که ممکن است به جز ورزش‌های عنوان شده، ورزش‌های دیگری نیز از جانب پزشک برای شما توصیه شود که باید به آرامی و با رعایت اصول انجام گیرند تا نتیجه مثبتی از آن‌ها را شاهد باشیم.

افراد مجاز به انجام بهترین ورزش برای درد سیاتیک و دیسک کمر

یکی از موارد بسیار مهم جهت انجام بهترین ورزش برای درد سیاتیک و دیسک کمر، مجاز بودن بیماران نسبت به انجام تمرینات ورزشی است که این موضوع باید توسط پزشک بررسی شود.

معمولا در شرایط حاد مشکلات عصب سیاتیک که درد شدیدی وجود دارد و یا حتی مشکلات مربوط به دیسک کمر که فرد دچار درد و ناراحتی در کمر و پاها می‌شود، احتمالا ورزش کردن نمی‌تواند گزینه درمانی خوبی محسوب شود چرا که قطعا شدت درد را افزایش داده و با افزایش فشار دیسک یا عصب سیاتیک، فرد دچار مشکلات دیگری خواهد شد.

در کل این‌که شما مجاز به انجام بهترین ورزش برای درد سیاتیک و دیسک کمر هستید یا نه مسئله مهمی است که باید توسط پزشک تشخیص داده شود اما ما سعی می‌کنیم به چند مورد آن اشاره داشته باشیم.

افرادی که مجاز به انجام بهترین ورزش مخصوص درد سیاتیک و دیسکوپاتی کمر هستند:

⦁ افرادی که درد شدیدی ندارند

⦁ افرادی که از بیماری‌های دیگر رنج نمی‌برند

⦁ افرادی که مشکلات قلبی و عروقی ندارند

⦁ افرادی که استقامت بدنی کافی دارند

⦁ افرادی که از نظر سنی، جسمی و روحی مشکلی در انجام ورزش ندارند

⦁ افرادی که پزشک به آن‌ها توصیه کرده ورزش کنند

این که آیا شما جهت انجام بهترین ورزش برای درد سیاتیک و دیسک کمر مجاز هستید یا نه باید توسط پزشک و پس از بررسی و معاینه بالینی تشخیص داده شود.

به‌طور کلی اگر شما از بیماری خاصی رنج می‌برید، دچار مشکلات فشار خون، بیماری‌های قلبی عروقی هستند و یا فکر می‌کنید بدنتان استقامت مافی برای انجام ورزش ندارد بهتر است هرگز به شکل خودسرانه اقدام به ورزش برای بهبود شرایط دیسک و یا سیاتیک نکنید چرا که ممکن است شرایط بیماری شما وخیم‌تر شود.

راه‌هایی به جز بهترین ورزش برای دیسک کمر و سیاتیک برای درمان

مورد مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که همه چیز به انجام بهترین ورزش برای دیسک کمر و سیاتیک خلاصه نمی‌شود بلکه شما می‌توانید از روش‌های درمانی دیگر نیز برای برطرف کردن مشکلات سیاتیکی استفاده نمایید.

به‌طور کلی شاید ورزش نتواند تضمین کننده درمان قطعی بیماری‌های مربوط به دیسک و یا سیاتیک باشد از این جهت بهترین کار این است که در کنار سایر روش‌های درمانی مورد استفاده قرار گرفته تا نتایج عالی را از آن شاهد باشیم.

اگر شما جزو افرادی هستید که از مشکلات سیاتیک و یا دیسک کمر رنج می‌برید در اولین گام به پزشک متخصص مراجعه کرده تا معاینه فیزیکی شما انجام شده و یا از روش‌های سی تی اسکن یا ام آر آی برای کشف علت بیماری استفاده شود.

پس از آن پزشک به شما توصیه خواهد کرد که تغییراتی در رفتارهای روزانه خود داشته باشید و برای درمان این بیماری‌ها از داروهای خاصی استفاده کنید. در کنار این روش‌های درمانی، روش‌هایی همچون فیزیوتراپی، ماساژ، تزریقات، الکتروتراپی، تغییر در رژیم غذایی می‌تواند گزینه درمانی عالی محسوب شود.

درمان سیاتیک با شنا و روش‌های انجام دادن آن

بسیاری از افراد این سوال در ذهنشان به‌وجود آمده که آیا شنا برای سیاتیک مفید است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت شنا برای درمان سیاتیک یک گزینه عالی محسوب می‌شود که در آب‌های گرم یا سرد می‌تواند انجام گیرد.

روش انجام دادن شنا برای درد سیاتیک بسیار آسان است و شما اگر قبلا سابقه شنا کردن در آب‌های کم عمق را داشته باشید، به راحتی و بدون مشکل می‌توانید این کار را انجام دهد و اگر برای بار اولی است که قصد شما کردن و یا در واقع درمان سیاتیک با شنا را دارید بهتر است از مربی کمک بگیرید تا نحوه درست شنا کردن به شما آموزش داده شود.

شنا برای درد سیاتیک یکی از گزینه‌های مفید به شمار می‌آید زیرا کمک زیادی به کاهش دردهای ایجاد شده توسط بیماری‌های سیاتیک و یا دیسک کمر می‌کند. شما براي درمان سیاتیک باید در محیطی آرام و به صورت اصولی انجام داده شود و بهتر است در آب‌های گرم انجام گیرد تا علاوه بر کمک به کاهش دردهای عضلانی، تحریک عصبی صورت گرفته و جریان خون نیز بهبود پیدا کند.

گاهی اوقات شنا در آب‌های سرد نیز می‌تواند در کاهش التهابات ناشی از سیاتیک با دیسک کمر مفید واقع شود که حتما باید با مشورت پزشکی انجام گیرد.

سخن پایانی

هدف اصلی ما از نوشتن این مطلب بررسی جامع بهترین ورزش برای دیسک کمر و سیاتیک بود که اگر بخواهیم چکیده‌ای از آن را برایتان شرح دهیم باید بگوییم در کل زمانی که پزشک توصیه به ورزش کردن برای مشکلات دیسک کمر یا سیاتیک کرده باشد، این‌راه‌کار درمانی می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود که در آن از ورزش‌هایی همچون شنا، پیلاتس، یوگا، فیتنس و پیاده‌روی استفاده می‌شود.

ما در این مطلب به شما توضیح دادیم که چرا باید بهترین تمرین ورزشی برای دیسکوپاتی کمر و سیاتیک انجام داد و به جز این شما با اهمیت داشتن شرایط لازم ورزش برای سیاتیک و دیسک کمر، بهترین ورزش برای دیسک کمر و مشکلات مربوط به سیاتیک نیز آشنا شدید.

افراد مجاز به انجام بهترین ورزش برای درد سیاتیک و دیسک کمر، راه‌هایی به جز بهترین تمرین ورزشی برای دیسکوپاتی کمر و سیاتیک برای درمان مشکلات عصب سیاتیک و بیرون زدگی دیسک کمر نیز آشنا شدید. به جز تمامی این موارد، ما سعی کردیم به مخاطبان عزیز توضیح دهیم که آیا شنا برای سیاتیک مفید است یا نه که امیدواریم بهره کافی از آن را برده باشید.