8 تمرین فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک!

سیاتیک بیماری شایع و اغلب دردناکی است که در اثر فشردگی یا تحریک عصب سیاتیک ایجاد می‌شود و منجر به انتشار درد در امتداد کمر، لگن و پاها می‌شود. به‌عنوان رویکردی جهت‌دار و به‌دوراز خطرات پیش‌بینی‌نشده، فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک به پزشک کمک می‌کند تا علائم بیمار را تسکین داده و سطح کیفی زندگی مبتلایان به سیاتیک را ارتقا دهد. هدف این شکل از فیزیوتراپی با ترکیب تمرینات تخصصی، تکنیک‌های دستی و راهنمایی‌های متخصص، رسیدگی به علل ریشه‌ای درد سیاتیک، ارتقای بهبودی و بازیابی عملکرد مطلوب است.

8 تمرین فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک!

آنچه در این مقاله می خوانید :

ارتباط بین دیسک و سیاتیک و علائم مشترک آنها

سیاتیک مشکلی است که باعث درد، بی‌حسی یا سوزن‌سوزن‌شدن در طول مسیر عصب سیاتیک می‌شود. این عصب از بخش انتهایی کمر تا پایین باسن، ران و پاها امتداد می‌یابد و درد در طول این مسیر منتشر می‌شود. از دلایل بسیار رایج در سیاتیک می‌توان به بیرون‌زدگی دیسک ناحیه کمر اشاره کرد.

در حقیقت وقتی یکی از دیسک‌های بین مهره‌ای در بخش انتهای کمر دچار آسیب شود یا بیرون بزند و به عصب سیاتیک فشار وارد کند می‌تواند موجب بروز علائم خاص سیاتیک در فرد شود.

در حقیقت می‌توان گفت فیزیوتراپی بهترین راه‌حل برای رهاسازی عصب سیاتیک و کاهش تنش و درد ناشی از گیرافتادگی عصب است.علائم رایج سیاتیک ناشی از بیرون‌زدگی دیسک شامل موارد ذیل است:

  • درد شدید و تیر کشنده در یک پا
  • بروز بی‌حسی و گزگز
  • ضعف عضلانی
  • مشکل در نشستن یا ایستادن
  • احساس سوزش
  • شدت‌گرفتن درد در صورت عطسه، سرفه یا زور زدن

لازم به ذکر است که در جوانان مشکلات مربوط به دیسک از جمله بیرون‌زدگی دیسک، فتق دیسک، هرنی دیسک یا مشکلات تخریبی دیسک و ستون فقرات باعث ایجاد درد در عصب سیاتیک می‌شود.

در تحقیقاتی که به‌تازگی در خصوص سیاتیک انجام شده این مسئله به اثبات رسیده که ژنتیک هم  نقش بسیار مهمی در میزان ابتلا افراد خصوصاً جوانان به درد عصب سیاتیک دارد.

با فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک چه اهدافی مدنظر پزشک است؟

فتق و هرنی یا بیرون‌زدن دیسک ناحیه کمر و سیاتیک ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و هر دوی آنها جزو بیماری‌های ستون فقرات محسوب می‌شود. بیش از 90% علت درد سیاتیک به بیرون‌زدگی دیسک قسمت کمر مربوط است.

یکی از راهکارهایی که در درمان این سیاتیک و دیسک نقش دارد، فیزیوتراپی است. در ادامه، به برخی اهداف که در پی فیزیوتراپی به دست می‌آید، اشاره شده است.

انجام منظم تمرینات:

یکی از راهکار‌های درمانی بسیار مهم در درمان بیرون‌زدگی دیسک و اختلال سیاتیک، مداومت در انجام منظم تمرینات ورزشی برای بهبود وضعیت بیماران است.

بااین‌حال توجه به این نکته ضروری است که انجام تمرینات ورزشی با وجود تأثیر بسزایی آن در بهبود بیماری، توسط متخصص فیزیوتراپی و به‌دقت انجام شوند تا خود زمینه‌ساز آسیب بیشتر نشود.

استفاده از تمرینات اصلاحی:

انجام تمرینات اصلاحی فیزیوتراپی به‌عنوان یکی از راهکارهای درمانی مشترک برای بیرون‌زدگی دیسک ناحیه کمر و سیاتیک در نظر گرفته می‌شود. این تمرینات شامل تمرینات تقویتی، کششی و تعادلی هستند که باهدف بهبود قدرت و انعطاف‌پذیری عضلات و تسکین درد بیماران انجام می‌شوند.

تمرینات کششی:

در برخی مواقع برای کم‌کردن درد‌های سیاتیکی و بهبود عملکرد عضلات و بیشتر کردن انعطاف‌پذیری ممکن است در طول حرکات فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک، تعدادی تمرین کششی هم به بیمار ارائه شود.

تمرینات تقویتی:

برای تقویت عضلات پشت و شکم و بهبود قدرت بدن ممکن است در فیزیوتراپی برخی تمرینات تقویتی انجام ‌شود که می‌توانند موجب کاهش درد سیاتیک و دیسک قسمت کمر هم بشوند.

تمرینات تعادلی:

درصورتی‌که فرد نیازمند بهبود تعادل باشد و یا نیاز باشد خطر ایجاد آسیب در بیماران مبتلا به دیسک و سیاتیک کاهش پیدا کند، انجام تمرینات تعادلی ضروری است.

در کل، فیزیوتراپی می‌تواند به‌عنوان یکی از روش‌های درمانی این دو بیماری ستون فقرات مورداستفاده قرار گیرد. با انجام تمرینات منظم، تمرینات اصلاحی، تمرینات کششی، تمرینات تقویتی و تمرینات تعادلی می‌توان به بهبود بیماری کمک کرد.

انواع تمرینات فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک کدامند؟

در خصوص دسته‌بندی فیزیوتراپی می‌توان گفت معمولاً به دودسته فعال و غیرفعال تقسیم می‌شوند که مورد اول برای توان‌بخشی ستون فقرات است و دومی در صورت دردناک بودن وضعیت بیماران اتخاذ می‌شود.

حال بد نیست با انواع تمرینات فیزیوتراپی و نحوه اثربخشی آنها در درمان سیاتیک و دیسک آشنا شویم:

  • تمرینات فیزیوتراپی کششی

این تمرینات عامل بهبود طول عضلات در عضله‌هایی می‌شود که به هر دلیلی کوتاه‌تر از اندازه طبیعی خود هستند. در فعال‌سازی سیستم گلژی تاندون طبق مکانیزم‌های عصبی که وجود دارد، می‌توان با حداقل انجام 30 دقیقه حرکات کششی به شکل روزانه طول عضلات کوتاه شده را افزایش دهیم. از سوی دیگر این تمرینات موجب کم‌شدن تنش‌های عضلانی و بهبود انعطاف‌پذیری پاها و کمر می‌شود.

  • تمرینات فیزیوتراپی تقویتی

این تمرینات در فیزیوتراپی عامل بهبود استقامت و قدرت عضلات در عضله‌هایی خواهد بود که ضعیف شده‌اند و به‌تدریج با انجام ست‌های مشخص و زدن وزنه (تعداد بیشتر وزنه و تکرار کم و تعداد کمتر وزنه و تکرار بیشتر) به ترتیب موجب بهترشدن توان عضلات و بهترشدن استقامت آنها خواهد شد و ناحیه کمر را تثبیت کرده و فشار را از روی دیسک‌ها برمی‌دارد.

  • تمرینات فلکسوری

این نوع تمرینات که بیشتر برای مشکلات گودی کمر و سندرم فاست مورداستفاده قرار می‌گیرند، موجب بهبود ماهیچه‌های خم‌کننده بدن و ستون مهره‌ها می‌شوند. در این تمرین عضلات خم‌کننده ران، عضلات شکم و سینه تحت‌فشار ورزش قرار گرفته و تحت آموزش قرار می‌گیرند.

  • تمرینات اکستانسوری

این دسته از تمرینات که بیشتر برای بهبودی دیسکوپاتی‌ها و اختلالات مرتبط با فتق دیسک مورداستفاده قرار می‌گیرند، موجب بهبود ماهیچه‌های بازکننده بدن و ستون مهره‌ها می‌شوند. این ورزش‌ها روی عضلات ناحیه تحتانی کمر و عضلات پشت ستون فقرات تأثیر می‌گذارد.

  • تصحیح وضعیت بدن

این حرکات فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک موجب اصلاح وضعیت بدن و مکانیک آن شده و فشار را از روی دیسک و کمر بر ‌می‌دارد.

  • منوال تراپی

در فیزیوتراپی با استفاده از تکنیک‌های عملی یا مداخله‌جویانه‌ای مثل ماساژ، به حرکت درآوردن مفصل یا …. به بهبود تحرک و کاهش درد کمک می‌کنند.

  • استفاده از سایر عوامل درمانی

مثلاً استفاده از گرما، یخ، اولتراسوند، یا تحریک الکتریکی ممکن است به کاهش درد و بهبود وضعیت بیمار کمک کند.

  • برنامه‌های تمرینیپیش‌رونده

به‌تدریج و با بهبود وضعیت بیماران، شدت و پیچیدگی تمرینات افزایش پیدا می‌کند تا بیمار بتواند زودتر به وضعیت مطلوب خود برسد.

مهمترین فواید فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک

انجام فیزیوتراپی برای مشکلات دیسک در کمر و سیاتیک فوایدی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • تسکین‌بخشی درد:

فیزیوتراپی با تمرکز روی علت‌های که به شکل زمینه‌ای و نهفته عامل درد و بیماران هستند؛ مانند تنش عضلانی، فشردگی عصب، یا التهاب عضلات موجب کاهش احساس درد و ناراحتی بیمار خواهد شد.

  • بهترشدن دامنه حرکتی:

طبق تمرینات و تکنیک‌های خاص فیزیوتراپی، دامنه حرکتی بیماران افزایش پیدا کرده و آنها می‌توانند فعالیت‌های روزانه خود را بدون درد یا سفتی را انجام دهند.

  • تقویت ماهیچه‌ها:

فیزیوتراپی با تقویت ماهیچه‌های حمایت‌کنندهٔ ستون فقرات، بار اضافی را از روی دیسک‌های کمر برداشته و موجب بهبود ثبات نواحی آسیب‌دیده خواهد شد.

  • تصحیح وضعیتیا پوزیشن بدن:

انجام حرکات فیزیوتراپی موجب بهبود وضعیت بدن و مکانیک صحیح آن خواهد شد و بدین ترتیب مانع واردآمدن فشار مضاعف به دیسک‌ها و اعصاب کمر می‌شود.

  • به تعویق‌انداختن نیاز به جراحی:

در برخی موارد انجام حرکات مفید حرکات فیزیوتراپی برای رگ سیاتیک به مدیریت وضعیت بیمار کمک کرده و نیاز وی به جراحی را به تعویق می‌اندازد.

  • برخورداری از عملکرد پیشرفته:

فیزیوتراپی باهدف قراردادن محدودیت‌های فیزیکی در بازیابی عملکرد و بهبود کیفیت زندگی بیماران نقش بسزایی دارد.

  • جلوگیری از عود مجدد بیماری:

فیزیوتراپی با ارائه تکنیک‌های خاص و حفظ الگوهای حرکتی مناسب و تقویت عضلات تضعیف شده، از بروز مجدد درد سیاتیک یا مشکلات دیسک در کمر در آینده و تشدید آنها جلوگیری می‌کند.

  • درمان سفارشی و خاص هر شخص:

حرکات فیزیوتراپی هر بیمار طبق نیازهای خاص وی تدوین شده است و این حرکات تضمین می‌کند که برنامه درمانی هر شخص طبق شرایط وی طراحی شده‌اند و اهداف خاص هر بیمار را دنبال می‌کند.

  • تحصیلات:

فیزیوتراپیست‌ها با ارائه آموزش‌های ارزشمند در مورد مراقبت از خود، در خصوص بهتر ساختن شیوه زندگی و حرکات فیزیوتراپی عصب سیاتیک می‌توانند به طور مستقل به مدیریت شرایط خود بپردازند.

  • رویکرد غیرتهاجمی:

فیزیوتراپی با ارائه یک رویکرد غیرتهاجمی و محافظه‌کارانه به مدیریت مشکلات دیسک در کمر و سیاتیک پرداخته و نیاز به مداخلات تهاجمی‌تر را کاهش می‌دهد.

  • رفع تحت‌فشار قرارگیری عصب:

تکنیک‌های خاص فیزیوتراپی مانند کشش و اعمال درمانی؛ مانند گرما یا یخ با شل کردن عضلات، کاهش تنش‌ها و افزایش جریان خون در ناحیه آسیب‌دیده، موجب کاهش فشار وارده به عصب و کاهش درد و ناراحتی بیمار می‌شود.

  • کاهش التهابات:

برخی تکنیک‌های موجود در حرکات فیزیوتراپی عصب سیاتیک  با افزایش جریان خود به کاهش التهاب موجود در ناحیه آسیب‌دیده کمک کرده و موجب تسکین درد بیماران می‌شوند.

  • بهبود کیفیت زندگی:

با کم‌کردن درد، تحرک فرد را بهبود بخشیده و موجب افزایش عملکرد بیمار، فیزیوتراپی به طور قابل‌توجهی موجب بهبود کلی کیفیت کلی زندگی می‌شود.

باید این مسئله را در نظر داشته باشیم که اثربخشی فیزیوتراپی بر اساس عوامل فردی، شدت بیماری و تعهد بیمار نسبت به برنامه درمانی متفاوت خواهد بود. همیشه پیش از شروع هر برنامه فیزیوتراپی با یک متخصص مشورت کنید تا از مناسب‌بودن این تمرینات برای شرایط خود مطمئن شوید.

آیا فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک می‌تواند درمان دائمی باشد؟

 

درد سیاتیک احتمالاً در اثر عوامل مختلفی از جمله فشار روی ریشه عصبی، التهاب و فشردگی عصب پایین کمر در پی بیرون‌زدگی دیسک مهره ایجاد شود. درمان‌های فیزیوتراپی نقش بسزایی در کاهش درد سیاتیک دارند، اما درمان دائمی درد سیاتیک محسوب نمی‌شوند.

برای درمان دائمی درد سیاتیک باید علت اصلی آن مشخص شود و درمان مناسب اتخاذ شود. به همین دلیل، برای درمان دائمی درد سیاتیک، باید با پزشک معالج مشورت کرده و روش‌های درمانی مناسب را با او مشخص کنید.

علاوه بر حرکات فیزیوتراپی برای رگ سیاتیک، سایر روش‌های درمانی؛ مانند داروها، تزریقات موضعی، تمرینات تقویتی و کششی، روش‌های غیرجراحی مانند تراپی لیزری و الکترو تراپی و در موارد شدیدتر، جراحی یا ترکیبی از این درمان‌ها می‌تواند برای درد سیاتیک تجویز شود.

بهترین و پرفایده‌ترین تمرینات فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک

سیاتیک که با انتشار درد در طول مسیر عصب سیاتیک قابل‌تشخیص است، می‌تواند ناتوان‌کننده باشد. از سوی دیگر بیرون‌زدگی دیسک با فشار واردکردن به عصب سیاتیک می‌تواند موجب درد منتشره به نواحی پایین‌تنه فرد شود. تمرکز فیزیوتراپی روی تمریناتی است که علاوه بر تسکین درد بیماران روی بهبودی آنها نیز نقش مؤثری داشته و رویکردی جامع برای مدیریت سیاتیک ارائه می‌دهد.

  • ورزش تیلت لگن

باید به‌خوبی یاد بگیرید که چگونه ورزش‌های تیلت لگنی را برای درگیرکردن ماهیچه‌های اصلی خود انجام دهید تا ستون فقرات کمر را تثبیت کرده و فشار وارده به عصب سیاتیک را کاهش دهید. برای انجام این ورزش بهتر است ابتدا به پشت دراز بکشید.

در همان حالت زانوهای خود را خم کنید، درحالی‌که بازوها، کمر و باسن و کف پاها و سر روی زمین قرار دارد. هم‌زمان با این کار، عضلات شکم خود را سفت کرده و بخش پایینی کمر خود را به کف زمین فشار دهید. (در صورت باردار بودن از درازکشیدن جدا بپرهیزید و با تکیه به دیوار حرکت را انجام دهید)

  • حرکات کششی موسوم به گربه-گاو

این ورزش کششی ملایم که از یوگا الهام گرفته شده باعث انعطاف‌پذیری ستون فقرات و کاهش تنش در کمر می‌شود. برای انجام این حرکت فیزیوتراپی باید به حالت چهاردست‌وپا روی زمین قرار بگیرید، به‌گونه‌ای که بازوها و ساق پاها عمود باشند.

به‌آرامی نفس خود را بیرون دهید و عضلات شکم را سفت کرده و سمت را به سمت قفسه سینه خود خم کنید و هم‌زمان پشت خود را به سمت بالا بکشید (به‌گونه‌ای که انحنای ستون فقرات به سمت سقف باشد) و پس از 30 ثانیه ماندن در این وضعیت به حالت نخست بازگردید.

در مرحله بعد درحالی‌که هوا را به داخل می‌برید، ستون خود را پایین بیاورید و سر را به عقب بکشید و بالا نگه دارید و 30 ثانیه نیز در این وضعیت بمانید و حرکات را به طور متناوب تکرار کنید.

  • ورزش پیریفورمیس

حرکات کششی پیریفورمیس با تحت‌تأثیر قراردادن عضله پیریفورمیس به‌عنوان رایج‌ترین عامل درد سیاتیک، در صورت سفت و ملتهب شدن این عضله موجب بهبود درد بیماران مبتلا به سیاتیک و دیسک ناحیه کمر می‌شود.

طاق‌باز بخوابید و در همین حالت کف پاها را روی زمین قرار دهید و زانوها را خم کنید.

مچ پای خود را از روی زانوی دیگر رد کرده و پشت ران را روی زانوی دیگر خود قرار دهید و درحالی‌که مچ پای خود را با دست نگه داشته‌اید، ران خود را کم‌کم به سمت قفسه سینه بکشید.

  • کشش عضله همسترینگ

انجام این حرکت فیزیوتراپی برای بهبود انعطاف‌پذیری عضله همسترینگ ضروری است و حرکات کششی پویا و ایستا برای برداشتن فشار از روی عصب سیاتیک ضروری است. برای انجام حرکت مخصوص این ورزش لازم است روی زمین بنشینید و پای خود را صاف روی زمین نگه دارید.

پای مقابل را از زانو خم کرده و کف آن را روی سطح داخلی ران پا قرار دهید. به جلو خم شوید و سعی کنید با خم‌کردن کمر دست خود را به سمت پاهای خود بکشید.

  • حرکات تقویتی گلوتئال یا سرینی

در فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک که روی عضله گلوتئال انجام می‌شود، با تقویت عضلات سرینی و گلوتئال از ستون فقرات کمر خود حمایت کنید و با برداشتن فشار از روی عصب سیاتیک ثبات بدن را افزایش دهید.

طاق‌باز بخوابید، زانوهای خود را خم کرده و مچ پای خود را روی زانوی دیگر بگذار و با دست مخالف ران پای خود را به سمت جناغ سینه بکشید. این حرکت باعث حس کشش در باسن و بخش خارجی لگن می‌شود. حرکت کششی فوق را برای چند دقیقه انجام دهید و با هر دو پا تکرار کنید.

  • حرکات تقویتی عضلات مرکزی بدن

انجام حرکات تقویتی عضلات مرکزی بدن برای ستون مهره‌ها شالودهٔ محکمی ایجاد کرده و مانع از حملات سیاتیک در آینده خواهد شد.

برای این حرکت فیزیوتراپی ، به پشت دراز بکشید و جفت‌پاهای خود را صاف بالا نگه دارند، یکی از پاها را در راستای ران خود به سمت پایین بکشید و دیگری را همچنان بالا نگه دارید. چند دقیقه این کار را انجام دهید و پس از کمی استراحت مجدداً این کار را روی پای دیگر تکرار کنید.

  • حرکت پل

حرکات پل با فعال‌کردن باسن موجب تقویت ثبات کمر می‌شوند و به یک درمان تکمیلی ارزشمند برای روتین تسکین درد سیاتیک تبدیل شده است.

برای انجام این نوع از حرکات فیزیوتراپی برای درد سیاتیک باید طاق‌باز روی زمین دراز کشیده و دست‌های خود را کنار بدنتان نگه دارید. در مرحله بعد زانوهای خود را خم کرده و با قراردادن کف پا روی زمین یک زاویه بین زانو و بدن خود ایجاد کنید.

کمر خود را به زمین چسبانده و هم‌زمان عضلات شکم و لگن را منقبض کنید، لگن را تا جایی که بین شانه و زانوهایتان یک خط مستقیم ایجاد شود بالا بیاورید. عضلات مرکزی بدن خود را فشار دهید و نافتان را به سمت ستون فقرات خود بکشید. 30 ثانیه این موقعیت را حفظ کرده و پس از کمی استراحت مجدداً آن را تکرار کنید.

  • روش مکنزی

روش مکنزی یک رویکرد تخصصی شامل تمرینات خاص برای متمرکزکردن و کاهش درد سیاتیک است. برای انجام این فیزیوتراپی ، روی شکم دراز بکشید و بازوها را کنار بدن خود نگه دارید. سر را روبه‌پایین نگه دارید یا به یکی از طرفین بچرخانید. سه دقیقه این کار را انجام دهید، می‌توانید حرکت را در طول روز چند بار تکرار نمایید.

  • روتین ورزشی با حرکات کششی نشسته

با استفاده از کشش‌های نشسته می‌توانید به‌راحتی ناراحتی سیاتیک هنگام نشستن را هدف قرار دهید و آنها را بهبود دهید.

چهاردست‌وپا روی زمین بنشینید و دست‌های خود را در راستای شانه نگه دارید، بدون کوچک‌ترین تحرکی در کمر و لگن شکم خود را منقبض کنید، در همین وضعیت شکم خود را به سمت کمر بکشید، برای تنفس در این حالت می‌توانید به‌صورت نرمال عمل کنید.

در همین حین دست خود را به جلو بکشید و بالا نگه دارید، 5 ثانیه در این وضعیت بمانید. دوباره به حالت اول برگشته و حرکت فوق را برای دست دیگر اجرا کنید. چندباره در روز این کار را تکرار نمایید.

آیا فیزیوتراپی برای سیاتیک مفید است یا تاثیر چندانی ندارد؟

فیزیوتراپی اغلب به دلیل بهبود و بازیابی عملکرد و تحرک فیزیکی بیماران می‌‌تواند برای سیاتیک مفید باشد. در حقیقت فیزیوتراپی با فوایدی چون تسکین درد، بهبود انعطاف‌پذیری و تقویت ماهیچه‌های حمایت‌کننده از ستون فقرات به‌عنوان یک راهکار درمانی اولیه برای برخی از بیماران مبتلا به سیاتیک مفید خواهد بود.

بااین‌حال، مهم است حتماً در خصوص مفیدبودن فیزیوتراپی برای شرایط خاص خود با یک متخصص پزشکی مشورت کنید.درصورتی‌که سیاتیک درمان نشود ممکن است موجب بروز بی‌حسی، ضعف در کمر و پاها و ناتوانی در ایستادن، بروز احساساتی مانند گزگز، مورمور و سوزن‌سوزن‌شدن، لاغری شدید عضلات باسن، پشت ران و ساق پا و بی‌اختیاری مدفوع و ادرار شود.

از همین رو حتماً دراسرع‌وقت باید به یک متخصص مجرب مراجعه نمایید تا علت اصلی درد ریشه‌یابی شود و سپس با رفع ریسک فاکتورها نسبت به درمان این بیماری اقدام گردد و بهترین درمان که می‌تواند اعم از درمان خانگی، مصرف داروهای بدون نسخه، تجویز دارو، کاردرمانی، طب سوزنی، فیزیوتراپی، تزریق اوزون و کورتون، تزریق پی آر پی، تزریق اپیدورال و جراحی باشد برای بیمار اتخاذ گردد تا علاوه بر تسکین علائم، از پیشرفت و مزمن شدن بیماری جلوگیری نموده و درمان صورت گیرد.

برای دیسک و سیاتیک حداقل چند جلسه فیزیوتراپی لازم است؟

در خصوص تعداد جلسات موردنیاز فیزیوتراپی باید به این نکته توجه کنیم که این مسئله به وضعیت بیمار، نوع آسیب وارده و شدت آن، مدت زمانی که برای ترمیم نیاز است و عوامل دیگری که توسط فیزیوتراپ تعیین می‌شود، بستگی دارد

در مواردی که آسیب شدید نیست صرفاً چندین جلسه فیزیوتراپی نیاز است که پزشک بتواند توصیه‌ها و ورزش‌های لازم را برای درمان موفقیت‌آمیز بیمار ارائه دهد، بااین‌حال غالباً آسیب‌های متوسط یک دوره ۱۰ تا ۱۲ جلسه فیزیوتراپی معمولاً کافی است.

بااین‌حال، تعداد جلسات مناسب فیزیوتراپی برای درمان سیاتیک و دیسک باید توسط متخصص فیزیوتراپ تعیین گردد.

چگونه برای دیسک و سیاتیک بهترین فیزیوتراپ را پیدا کنیم؟

برای پیداکردن بهترین فیزیوتراپ جهت درمان دیسک در کمر و سیاتیک می‌توانیم از راهکارهای ذیل پیدا کنیم:

  • مشورت با پزشک:

یکی از بهترین شیوه‌های یافتن فیزیوتراپ مشورت با پزشکان متخصص است، آنها معمولاً فیزیوتراپیست‌‌های باتجربه در حوزه کاری خود را می‌شناسند و به شما معرفی می‌کنند.

  • جستجوی اینترنتی:

با یک سرچ ساده اینترنتی می‌توانید بهترین پزشکان منطقه خود را بر اساس نظرات و امتیازات مراجعین آنها بیابید.

  • رفتن به کلینیک‌های تخصصی فیزیوتراپی:

با سرزدن به کلینیک‌های تخصصی و کسب مشاوره از آنها و ارزیابی مهارت، دانش و تخصص فیزیوتراپیست‌های موجود و مشاوره آنها می‌توانید بهترین گزینه را برای درمان خود انتخاب نمایید.

  • مشاوره با آشنایان و بستگان:

گاهی تنها راه‌یافتن یک فیزیوتراپیست خوب مشورت و پرس‌وجو از اطرافیان است، افرادی که به دلیل مشکل خود به یک فیزیوتراپیست مراجعه کرده‌اند و تجربه درمان موفق دارند و شما نیز به صحت ادعاهای آنها اطمینان کافی دارد.

برای انتخاب یک فیزیوتراپیست خود برای درمان درد سیاتیک و دیسک حتماً به تخصص و تجربه پزشک، نظرات مراجعین پیشین، هزینه‌های درمانی احتمالی، رویکردهای درمانی موجود، موقعیت مکانی شما و در نهایت مدت زمانی که برای درمان بیماران نیاز است.

سخن پایانی

به طور خلاصه می‌توان گفت، فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک راه‌حلی امیدوارکننده برای افرادی است که با چالش‌های سیاتیک دست‌وپنجه نرم می‌کنند.این رویکرد درمانی با تمرکز بر تقویت، انعطاف‌پذیری و بهبود وضعیت بدن به افراد در مدیریت درد، افزایش تحرک و دستیابی به کنترل مجدد فعالیت‌های روزانه آنها کمک می‌کند.

فیزیوتراپی یک مداخله غیرجراحی و جامع است که به‌عنوان یک چراغ امید برای افرادی محسوب می‌شود که به دنبال راهی برای بهبودی از سیاتیک و تسکین درد دیسک در کمر می‌گردند.

مشاوره با یک فیزیوتراپیست واجد شرایط و تعهد به یک برنامه درمانی شخصی می‌تواند راه را برای برخورداری از آینده‌ای روشن‌تر و راحت‌تر و عاری از محدودیت‌های ناشی از درد عصب سیاتیک هموار کند.