کفش طبی سیاتیک چه فوایدی دارد؟

در حال حاضر خرید کفش طبی سیاتیک می‌تواند یکی از چالش‌هایی باشد که برای کاهش درد سیاتیک به کار گرفته می‌شود. مسلم است که اگر نتوانید کفش مناسبی تهیه کنید، درد سیاتیک شما تغییر نخواهد کرد.

به صورت کلی انتخاب کفش طبی برای بیماری‌های مختلف از جمله سیاتیک، انواع کمر دردها، کف پای صاف و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. قاعدتاً نکات مهمی در رابطه با انتخاب کفش سیاتیک وجود دارد که اگر رعایت شوند، می‌توانید از خواص درمان‌گر کفش طبی برای بهبود کامل درد سیاتیک یا کاهش درد آن استفاده کنید.

کفش طبی سیاتیک چه فوایدی دارد؟

چرا خرید کفش طبی سیاتیک مهم است؟

خرید کفش طبی سیاتیک تنها یکی از راهکارهایی است که می‌تواند باعث کاهش درد سیاتیک شود. سیاتیک بزرگ‌ترین عصب بدن انسان است و به همین دلیل اختلال در عملکرد آن می‌تواند مشکلات و درد زیادی را برای افراد به همراه داشته باشد.

عصب سیاتیک یا Sciatic Nerve تقریباً به کلفتی یک انگشت است و وظیفه پیام‌رسانی برای اندام‌های مختلفی را برعهده دارد. تشکیل شده از پنج عصب کوچک‌تر دیگر است و در نیمه تحتانی بدن قرار دارد.

پنج عصب مهمی که سیاتیک را تشکیل می‌دهند، شامل: 2 ریشه تحتانی کمر است که در نهایت به عصب سیاتیک می‌پیوندند. 3 عصب دیگر که به نام اعصاب سارکوم معروف هستند، هم از ستون فقرات به عصب سیاتیک ملحق می‌شوند. این اعصاب در پشت باسن قرار دارند و در امتداد پشت ران پا تا قسمت پستی زانو کشیده شده‌اند. عصب سیاتیک از آن‌جا منشعب شده و قسمت‌های دیگر را عصب دهی می‌کند.

طبق توضیحات، محل قرار گرفتن این عصب در نیمه انتهایی بدن است و به همین دلیل کارکرد پاها و کمر خصوصا راه رفتن تأثیر زیادی روی مشکلات مربوط به عصب سیاتیک خواهد گذاشت.

 

مهم‌ترین نکات در خرید کفش طبی سیاتیک

برای اینکه بتوانید بهترین کفش طبی سیاتیک را خریداری کنید، باید نکات مهمی را مدنظر قرار دهید تا خاصیت درمانی و طبی بودن کفش روی شما تأثیر داشته باشد و به درمان کامل سیاتیک یا کاهش درد آن کمک کند، باید فاکتورهای زیر را برای خرید کفش طبی برای سیاتیک مدنظر قرار دهید. توجه داشته باشید که رعایت هر کدام از این نکات جهت تهیه یک کفش خوب و کارآمد لازم است.

راحتی:

مهم‌ترین فاکتوری که برای خرید کفش طبی برای سیاتیک باید مدنظر داشته باشید، میزان راحتی پای شما در کفش مورد نظر است. اگر پای شما در کفش مورد نظر راحت نباشد، به احتمال بسیار بالا برای درمان سیاتیک شما هم مثمرثمر نخواهد بود.

پس حتماً هنگام خرید کفش طبی سیاتیک، به راحت بودن پا در کفش، توجه کنید. به همین دلیل ترجیحاً هر دو لنگه کفش را پا بزنید و امتحان کنید. در مورد انتخاب کفش راحت طبی یک قانون وجود دارد و آن این است که هر کفش طبی سیاتیک که راحت است، شاید نتواند درد سیاتیک شما را کاهش دهد اما کفشی که راحت نباشد، قطعاً نمی‌تواند باعث درمان شود.

انعطاف:

فاکتور تأثیرگذار بعدی که در خرید کفش طبی سیاتیک بشد اهمیت دارد، انعطاف کفش است. انعطاف یکی از مواردی است که نه تنها در خرید کفش‌های طبی، بلکه برای خرید انواع دیگر کفش‌ها هم باید مورد توجه قرار گیرد. اگر کفشی که استفاده می‌کنید از انعطاف کافی برخوردار نباشد، هنگام راه رفتن با مشکل مواجه خواهید شد و کمترین آسیب آن وارد شدن فشار به کمر و پای شما خواهد بود.

اندازه پنجه پا:

یکی دیگر از معیارها برای خرید کفش طبی سیاتیک، اندازه پنجه پا است. معمولاً کفش‌های معمولی به دلیل داشتن طراحی زیباتر، در قسمت جلویی کفش کمی باریک شده‌اند. کفش طبی باید در قسمت پنجه با فضای کاملاً راحتی برای حرکت انگشتان پا داشته باشد تا از وارد آمدن فشار اضافه هنگام راه رفتن به پنجه پا جلوگیری کند. این مورد به ویژه برای افرادی که پای آنها ذاتاً پنجه‌دار است، از اهمیت بیشتری برخوردار است. پس حتماً هنگام خرید کفش و امتحان کردن آن به جادار بودن قسمت پنجه کف کش دقت کنید.

– ارتفاع پاشنه کفش:

ارتفاع کفش که بیشتر با ارتفاع پاشنه پا هماهنگ است، به شدت هنگام تهیه کفش مهم است. این موضوع حتی برای خرید کفش‌های معمولی هم مورد توجه افراد قرار می‌گیرد. پزشکان توصیه اکید دارند که حتی اگر از دردهای سیاتیکی و پا دردهای معمول رنج نمی‌برید، حتماً سعی کنید پاشنه کفش شما در نهایت سه الی چهار سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد.

هنگام خرید کفش طبی سیاتیک هم حتماً باید میزان پاشنه کفش را مدنظر قرار دهید چرا که پاشنه بیش از این مقدار باعث وارد آمدن فشار مضاعف به پنجه پا می‌شود. پزشکان توصیه می‌کنند که بهترین بازه برای اندازه داشته کفش طبی چیزی حدود 3 الی 3.5 سانتی متر است. توجه کنید که حتماً داشتن مقداری پاشنه برای کفش لازم است و استفاده از کفش کاملاً تخت هم برای سیاتیک شما مضر است.

کفی کفش:

شاید برای‌تان جالب باشد اما کفی کفش طبی سیاتیک هم تأثیر زیادی در روند درمان شما خواهد گذاشت. کفی کفش باید قالب پا باشد و باعث کاهش فشار وارده به استخوان‌های پا هنگام راه رفتن شود. کفی کفش به ویژه اگر شما مشکلاتی مثل پای ایکس یا پرانتزی و کف پای صاف را دارید، تأثیر بیشتری روی روند بهبود و کاهش درد شما خواهد داشت.

کفی کفش آنقدر اهمیت بالایی دارد که می‌تواند به دستور پزشک و قالب کف پای شما ساخته شود تا در کفش مورد نظر استفاده کنید. اگر کفی شخصی دارید، حتماً آن را در کفش مورد نظر بگذارید و سپس راه رفتن با آن را امتحان کنید. اگر هم از کفی کفش خاصی استفاده نمی‌کنید، حتماً هنگام خرید کفش چند قدم را با آن به شکل آهسته و سریع بردارید تا مطمئن شوید که کفی آن برای شما خوب است. خیلی اوقات منعطف نبودن کفش طبی سیاتیک به دلیل کیفیت پایین کفی کفش است.

قالب کفش:

نکته مهم دیگری که برای خرید کفش طبی برای سیاتیک باید مد نظر قرار دهید، قالب کفش مورد نظر است. معمولاً کارخانه‌های معتبر، قالب‌ کفش استاندارد و بزرگ و راحتی را برای هر شماره پای مخصوص درنظر می‌گیرند. برخی قالب‌های ساخت کفش که غیر استاندارد هستند، معمولاً نسبت به شماره کفش مورد نظر اندازه کوچک‌تری دارد و این باعث وارد آمدن فشار به پا به ویژه قسمت پنجه پا می‌شوند.

 ظاهر کفش:

خیلی از افراد هنگام خرید کفش طبی سیاتیک فقط به خواص طبی آن توجه می‌کنند و اهمیت چندانی برای ظاهر کفش قائل نیستند. باید بگوییم که امروزه کفش طبی برای سیاتیک در انواع و اقسام طراحی و رنگ‌های مختلف تولید می‌شود و بدین جهت گزینه‌های فراوانی هنگام خرید کفش روی میز شما قرار دارد. یکی از مشکلات افراد دقت نکردم به ظاهر کفش است.

پس از مدت کوتاهی از خرید، اگر ظاهر کفش را دوست نداشته باشید، احتمالاً رغبتی برای پوشیدن آن نخواهید داشت و پس از مدتی دیگر از کفش استفاده نمی‌کنید! این یک مشکل جدی است که باید هنگام خرید به طرح و رنگ کفش طبی سیاتیک دقت کنید. به ویژه اگر کفش را برای افراد جوان و کم سن‌تر خریداری می‌کنید، توجه به این نکته از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.

 

چه زمانی احتیاج به خرید کفش طبی سیاتیک داریم؟

کفش طبی سیاتیک معمولاً یکی از اولین و بهترین راهکارها برای جلوگیری از بدتر شدن درد عصب سیاتیک است. توصیه می‌شود که هنگام بروز درد Sciatic Nerve به پزشک مراجعه کنید. معمولاً در صورت بروز علائم زیر، پزشک احتمالا تصمیم به تجویز استفاده از کفش طبی سیاتیک برای بیمار می‌کند.

البته باید توجه کنید که بروز این نشانه‌ها هیچ یک به معنی بروز صد در صدی مشکل در سیاتیک و استفاده از کفش طبی نیست. به همین دلیل در اولین گام حتماً سعی کنید با پزشک مشورت کنید. در حالت کلی هنگامی که عصب سیاتیک تحت فشار و در معرض آسیب قرار می‌گیرد، در بدن شما باعث بروز بی حسی و سوزن سوزن شدن نواحی مختلف پایین تنه، ضعف عضلانی، ضعف ساق پا، احساس سوزش در پا و کمر و … می‌شود.

درد یک طرفه:

یکی از علایمی که به پزشکان در تشخیص درد عیب سیاتیک کمک می‌کند، درد یک طرفه در بدن بیمار است. منظور از درد یک طرفه دردی است که فقط در یک سمت بدن بیمار احساس می‌شود. مثلا تنها یکی از پاهای بیمار دچار درد سیاتیک می‌شود.

– درد مبهم:

یکی دیگر از انواع نشانه‌ها برای تشخیص درد سیاتیک، بروز درد مبهم در افراد مختلف است. معمولاً مراجعانی که دچار درد سیاتیک شده‌اند، از درد مبهمی که معمولاً در ناحیه باسن است، به همراه احساس سوزن سوزن شدن شکایت می‌کنند.

دردهای شدید:

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم یکی از تأثیرات مهم که احتمالاً نشان می‌دهد که عصب سیاتیک شما درگیر شده است، دردهای شدیدی است که می‌توانند به واسطه ایجاد فشارهای ناگهانی ایجاد شوند.

این دردها که شدت آنها زیادی است، یکی از دلایل تجویز مصرف کفش طبی سیاتیک هستند و معمولاً در نواحی کمر و در قسمت میانی باسن شروع می‌شوند و به سمت ساق پا امتداد پیدا می‌کنند. بیمارانی که این درد را تجربه می‌کنند، معمولاً هنگام شرح حال ذکر می‌کنند که پای آنها تیر می‌کشد‌.

احساس ضعف:

احساس ضعف یکی از شایع‌ترین علل نشان‌دهنده آسیب به عصب سیاتیک است. البته که هر ضعفی نمی‌تواند نشان‌دهنده آسیب به عصب سیاتیک باشد. معمولاً احساس ضعفی که به دلیل سیاتیک ایجاد می‌شود، به همراه احساس درد در کف و ساق پا خواهد بود. احتمال اینکه پزشک در این حالت برای شما استفاده از کفش طبی سیاتیک را تجویز کند، بالا است.

کرختی و بی‌حسی:

احساس کرختی و بی‌حسی به ویژه در پاها به عنوان یکی از علل نشان‌دهنده آسیب به Sciatic Nerve شناخته می‌شود. معمولاً این کرختی‌ها به کرات اتفاق می‌افتند و نیازمند رسیدگی هستند؛ چرا که در موارد شدید می‌توانند باعث بروز بی حسی در کل اندام شوند و تحریک عصبی آن ناحیه را دچار مشکل کنند.

بی‌اختیاری ادراری:

عصب سیاتیک می‌تواند بافت‌ها و اندام‌های اطراف خودش را هم تحت تأثیر قرار دهد و در عمرکد آنها اختلال ایجاد کند. مثانه یکی از اولین اندام‌هایی است که در صورت ملتهب شدن عصب سیاتیک در آن ناحیه، تحت تأثیر قرار می‌گیرد‌. در موارد حاد، فشار زیاد سیاتیک می‌تواند باعث بی‌اختیاری ادراری و فشار یه مثانه شود.

دردهای زیر زانو:

از دیگر علایم شناخته شده بسیار شایع برای آسیب به سیاتیک، دردهای زیر زانو است. گفتیم که عصب سیاتیک تا زیر زانو ادامه دارد و از آنجا به چند انشعاب تقسیم می‌شود. یکی از دلایل دردهای زیر زانو در بیماران می‌تواند آسیب سیاتیکی باشد و در این شرایط اصولاً بیماران احتیاج دارند تا از کفش طبی سیاتیک جهت کاهش فشار وارده به زانو، استفاده کنند.

تشدید درد:

درد سیاتیک معمولاً هنگام سرفه و عطسه شدیدتر می‌شود و شما احساس درد مضاعفی در ناحیه کمر، پاها یا زانو خواهید داشت. در واقع احساس تیر کشیدنی که هنگام عطسه و سرفه به دلیل موج این انعکاس‌های در بدن شما به راه می‌افتد، می‌تواند نشان‌دهنده عود کردن سیاتیک شما باشد.

درد شدید در ابتدا:

معمولاً افرادی که دچار دردهای مربوط به سیاتیک هستند، در ابتدای ابتلا دردهای شدیدتری را تجربه می‌کنند. به دلیل اینکه التهاب و فشار وارد شده به عصب در ابتدا بیشتر است، درد هم بیشتر خواهد بود. به ویژه اگر علت ایجاد درد سیاتیک، فشارهایی باشد که از محیط وارد می‌شود مثل پیچ خوردگی، نیشگون و … لازم به ذکر است که به مرور دردها کاهش خواهند داشت و استفاده از کفش طبی سیاتیک می‌تواند به مراتب درد شما را کاهش دهد.

سؤالات متداول

در این قسمت پاسخ برخی از سؤالات پرتکرار کاربران را در مورد این بیماری و نحوه خرید کفش طبی سیاتیک، ذکر کرده‌ایم.

 

پوشیدن کفش طبی سیاتیک چه فوایدی دارد؟

برخی از افراد هستند که دچار دردهای سیاتیکی می‌شوند و دوران سختی را می‌گذرانند. متاسفانه یا خوشبختانه میزان درد سیاتیک در افراد بسته به مشکلی که دارند، متفاوت است. یکی باور منفی غلطی که در مورد کفش طبی برای سیاتیک وجود دارد، این است که این حجم از دردی که در عصب سیاتیک وجود دارد، با کفش طبی درمان‌پذیر نیست. این بهانه باعث می‌شود که برخی افراد از استفاده کفش طبی به برای درمان سیاتیک، سر باز زنند.

در نگاه اول می‌توان گفت که گاهی تنها استفاده از کفش طبی برای سیاتیک می‌تواند باعث درمان کامل درد Sciatic Nerve شود‌‌؛ اما نکته مهمی که وجود دارد، تأثیر ثابت شده کفش طبی سیاتیک در بهبود و کنترل این عارضه است. در واقع می‌توان گفت که استفاده از کفش طبی روی اشخاص دارای درد سیاتیک یا سابقه‌دار در ابتدا به این درد تأثیرگذار است. در ادامه مهم‌ترین فواید استفاده از کفش طبی سیاتیک را ذکر می‌کنیم.

– بهبود گردش خون:

تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از کفش طبی نه تنها باعث کاهش و بهبود درد سیاتیک می‌شود، بلکه گردش خون را در بدن شما بهبود می‌بخشد و به ویژه باعث تقویت و بهتر شدن عملکرد اندام‌های تحتانی از جمله کمر و پاها می‌شود.

– بهبود راه رفتن:

پیشتر اشاره کردیم که برای کاهش درد سیاتیک، برداشتن فشار و استراحت به این عصب، از اهمیت زیادی برخوردار است. مشخصاً برای تمامی انواع درد سیاتیک نمی‌توان استراحت مطلق تجویز کرد.

پزشکی نوین بر درمان این عارضه با استفاده از کاهش فشار وارده بر آن حسن انجام کارهای روزانه تأکید دارد. مهم‌ترین ابزار برای تحقق آن هم کفش طبی سیاتیک است. مسلما راه رفتن و سرپا ایستادن یکی از فعالیت‌های روزمره انسان‌هاست‌. شما با استفاده از راهکار کفش طبی می‌تواند طی مدت زمان کوتاهی، (در صورت استفاده از کفش مناسب) اثرات کاهش درد سیاتیک را تجربه کنید و مسافت‌های بیشتری را با فشار کمتر راه بروید.

 

چرا دچار درد سیاتیک می‌شویم؟

مسلماً بروز هر مشکل و بیماری بنابر دلایل مختلفی می‌تواند اتفاق بیفتد. عوامل مختلفی که در بروز یک بیماری تأثیر دارند که معمولاً به شرح زیر هستند:

  • عوامل ژنتیکی و وراثتی
  • تأثیر محیط
  • سبک زندگی نا سالم
  • بروز حوادثی مثل مسمومیت، تصادف و موارد مشابه
  • و …

 

آیا استفاده از کفش طبی سیاتیک، تنها راه درمان است؟

مسلماً تنها راه درمان قطعی این مشکل، استفاده از کفش طبی سیاتیک نیست، پزشکان بسته به حاد بودن دردی که بیمار تجربه می‌کند و مشکل او، راه‌های درمان متفاوتی را پیشنهاد می‌کنند؛ اما می‌توان با اطمینان گفت که یکی از درمان‌های همیشگی آنها که در طول زمان تأثیر خود را خواهد گذاشت، استفاده از کفش طبی سیاتیک است.

هدف از درمان برداشتن فشار وارد به این عصب بسته به دلایل مختلف است که پیشتر ذکر کردیم، فیزیوتراپی و تجویز حرکات ورزشی، در موارد حاد انجام عمل‌های جراحی، بهره‌گیری از برخی درمان‌ها نوین مثل: کایروپراکتیک، ماساژ، طب سوزنی، دیسک کتومی و لامین کتومی هم از دیگر مواردی هستند که به جهت درمان درد عصب سیاتیک، از آنها استفاده می‌شود.

 

سخن پایانی

در نهایت، استفاده از کفش طبی سیاتیک تنها یکی از راه‌های درمان پیش‌رو برای بهبود درد عصب سیاتیک است. بهتر است که در هر صورت به جهت اطمینان از راه درمان مشکل خود و چکاپ به پزشک مراجعه کنید و از انجام درمان‌های خودسرانه جدا پرهیز کنید.

استفاده از این کفش به جهت کاهش فشار وارده بر قسمت‌های مختلف از جمله: کمر، پا و عصب سیاتیک همواره توصیه می‌شود و شما می‌توانید با مد نظر قرار دادن فاکتورهای مهم برای خرید کفش طبی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، از خواص درمانی این نوع کفش‌ها بهره‌مند شوید.