بهترین فرمول ورزش برای تنگی کانال نخاعی چه ورزش‌هایی هستند؟

از نظر ما جراحی می‌تواند آخرین گزینه‌ای باشد که به آن فکر می‌کنید. چرا که ما در این مقاله سعی داریم شما را با فواید ورزش برای تنگی کانال نخاعی آشنا کنیم تا بتوانید خیلی سریع و بدون دردسر از شر این مشکل رهایی پیدا کنید. یکی از مشکلاتی که امروزه افراد زیادی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، مشکل درد در ناحیه ستون فقرات و کمر است. کمردرد می‌تواند به دلایل مختلفی به وجود آید که یکی از شایع‌ترین آنها، کوچکی مجرای نخاعی است. در اولین گام برای خلاصی هر چه سریع‌تر از شر این درد ناخوشایند باید توسط بهترین دکتر برای لیزر تنگی کانال نخاعی معاینه شوید تا به  گزینه های درمانی و مراقبتی مناسب مانند دارودرمانی ، جراحی و  ورزش دسترسی پیدا کنید . انتخاب هر روش درمانی نیازمند بررسی عوامل مختلفی است که افزایش دانش شخصی و مشورت با پزشک می تواند ما را در رسیدن به بهترین نتیجه کمک کند.

ورزش برای تنگی کانال نخاعی

دلایل اهمیت ورزش برای تنگی کانال نخاعی

قبل از اینکه به انواع حرکات ورزشی برای درمان کوچکی مجرای نخاعی اشاره کنیم، لازم است با دلیل اهمیت انجام ورزش‌های مناسب برای کوچکی کانال نخاعی آشنا شوید. دانستن این موضوع به شما کمک می‌کند تا با اشتیاق و انگیزه قوی‌تر حرکت‌های ورزشی برای کوچکی مجرای نخاعی را انجام دهید و زودتر درمان شوید. برخی از دلایل اهمیت انجام حرکات و نرمش‌های مناسب برای کوچکی مجرای نخاعی به شرح زیر است:

انجام مناسب حرکات ورزشی باعث افزایش جریان خون و نیز تأمین اکسیژن بدن می‌شود. همچنین مواد مغذی و ضروری بدن فراهم شده و متابولیت‌های سمی از بدن تخلیه می‌شود که این موضوع  در کاهش درد شما مؤثر است.

انجام ورزش تنگی نخاع، عضلات و ماهیچه‌های اطراف ستون فقرات شما را قوی می‌کند. به‌این‌ترتیب، میزان فشار وارده به استخوان‌ها و بافت‌های کمر شما کاهش پیدا کرده و در نتیجه درد کمتری را در این نواحی حس خواهید کرد.

گاهی عضلاتی که مسئولیت کشش و چرخش را در اطراف ستون فقرات شما دارند، سفت و غیرقابل‌انعطاف می‌شوند. انجام ورزش و نرمش برای کوچکی مجرای نخاعی باعث می‌شود این عضلات نرمی و انعطاف‌پذیری خود را به دست آورده و باعث کاهش درد در ناحیه کمر شما شوند.

جلوگیری از بالارفتن وزن، یکی از فواید ورزش برای تنگی کانال نخاعی است. وجود اضافه‌وزن در شما باعث تشدید درد کمر و ستون فقرات شما می‌شود. اگر ورزشی را برای رفع کوچکی مجرای نخاعی را به‌صورت پیوسته و منظم انجام دهید، علاوه بر فواید فیزیکی می‌تواند از نظر روانی هم اثرات مثبتی روی شما داشته باشد. این کار از طریق به جریان افتادن اندورفین بعد از انجام حرکات ورزشی و بهبود وضعیت جسمانی شما انجام می‌گیرد.

آشنایی با تنگی کانال نخاعی

به‌منظور بهره‌مندی هرچه بهتر از شیوه درمانی ورزشی ، لازم است با چگونگی به‌وجودآمدن این مشکل آشنا شویم. گاهی فضای موجود مابین ستون فقرات شما باریک شده و در نتیجه به اعصاب حرکتی اطراف ستون فقرات شما فشار زیادی وارد می‌شود. این همان مشکل کوچکی مجرای نخاعی است. عارضه کوچکی مجرای نخاعی  بر اساس محل ایجاد آن به دو شکل ممکن است رخ دهد: تنگ شدن مجرای نخاعی گردنی و تنگ شدن مجرای نخاعی کمری. ممکن است در صورت بروز این مشکل، شما علائمی مانند درد کمر، بی‌حسی و ضعف در عضلات کمر و گردن و همچنین سوزن‌سوزن‌شدن را تجربه کنید. ممکن است این علائم، باگذشت زمان حاد‌تر شوند. البته همیشه فرد مبتلا به تنگ شدن مجرای نخاعی لزوماً دارای علائم نیست.

اگر درگیر بیماری آرتروز باشید، بیشتر مستعد عارضه تنگ شدن مجرای نخاعی خواهید بود. چون این بیماری باعث پارگی یا ایجاد سایش در ستون فقرات شما می‌شود و در نهایت تنگ شدن کانال نخاع را به وجود می‌آورد. معمولاً این بیماری بیشتر در افراد پنجاه‌ساله به بالا دیده می‌شود. اگر این عارضه شدید باشد ممکن پزشک به شما پیشنهاد جراحی بدهد. اما در مواردی که بیماری حاد نباشد، درمان تنگ شدن مجرای نخاعی با انجام ورزش امکان‌پذیر است. در بخش‌های بعدی به طور کامل انواع ورزش مناسب برای تنگ شدن کانال نخاعی را معرفی خواهیم کرد.

نکات قابل‌توجه قبل از انجام ورزش

دانستن این موضوع که چه ورزشی برای تنگ شدن ورودی نخاعی مفید است، بسیار مهم است. اما نکاتی وجود دارد که توجه به آنها قبل از شروع حرکات ورزشی، می‌تواند به شما در انجام هرچه بهتر این حرکات کمک کند و از آسیب رساندن احتمالی به کمر و ستون فقراتتان پیشگیری کند. به تعدادی از آنها در زیر اشاره می‌کنیم:

همیشه به یاد داشته باشید که انجام این ورزش‌ها وقتی مؤثر هستند که به بخشی از برنامه روزمره و روتین شما تبدیل شوند. پس سعی کنید که فعالیت‌های ورزشی‌تان را برای خود دلپذیر و لذت‌بخش کنید تا در هر مکان و زمانی مایل به انجام آنها باشید. با استمرار در انجام حرکات ورزشی، سریع‌تر به نتیجه دلخواهتان خواهید رسید.

سعی کنید در انجام تمرینات ورزشی مرتبط با کوچکی کانال، از حد توانتان فراتر نروید و حرکات را با ملایمت انجام دهید. خصوصاً اگر روزهای ابتدایی بیماری را سپری می‌کنید. با استفاده از تمرینات کششی و ورزشی ملایم  خیلی زودتر به نتیجه دلخواهتان دست پیدا می‌کنید. ممکن است حین انجام تمرینات، ضربان قلب شما بالا رفته و نفس‌کشیدن شما تند شود. در این موقع برای اینکه بتوانید روی انجام حرکاتتان تمرکز کنید، سعی کنید مدل تنفس عمیق و آرام را به کار بگیرید.

برای انجام صحیح حرکات ورزشی، حتماً قبل از شروع برنامه ورزشی جدید، آن را با پزشک معالجتان در میان بگذارید. ممکن است برای یادگیری هرچه بهتر و مفیدتر بودن این تمرینات، پزشکتان شما را به یک فیزیوتراپ ماهر ارجاع دهد. انجام اصولی و درست تمرینات ورزشی، به روند بهبودی شما سرعت می‌بخشد. اگر در طول انجام ورزش درد شما تشدید شد، سریعاً تمرینات را متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است برخی از این حرکات برای شما وضعیت شما مناسب نبوده و مشکل شما را حادتر کند.

چگونگی انجام حرکات ورزشی

همیشه هنگامی‌که صحبت از درمان برای تنگ شدن مجرای نخاعی با ورزش می‌شود، اولین سؤالی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند این است که چه نوع ورزش‌هایی برای تنگ شدن کانال نخاع خوبه؟ همواره بهترین ورزش یا نرمش مناسب برای تنگ شدن کانال نخاع، حرکاتی هستند که بر بهبود دامنه حرکت، قدرت و استقامت و پایداری تمرکز می‌کنند. به همین دلیل پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و یا شنا هم می‌تواند برای درمان این عارضه مفید باشد. البته در بخش بعد به طور مفصل‌تر در خصوص شنا و  ورزش مناسب آب درمانی برای تنگ شدن مجرای نخاعی صحبت خواهیم کرد. در برخی موارد نیز، استفاده از این ورزش برای تنگ شدن کانال نخاعی پیشنهاد می‌شود. اما ازآنجاکه این روش مبتنی بر کشیدن ستون فقرات است، ممکن است برای همه افراد مبتلا به این عارضه، مفید نباشد.

در این بخش قصد داریم به معرفی مناسب‌ترین ورزش مناسب برای درمان تنگ شدن مجرای نخاعی بپردازیم. ازآنجاکه تنگ شدن کانال نخاع ممکن است در کمر یا گردن به وجود آید، لذا به چند تمرین و ورزش ساده مربوط به هریک طور جداگانه اشاره می‌کنیم:

شیوه ورزش مناسب برای تنگ شدن مجرای نخاعی در ناحیه کمری

هدف از انجام این تمرین ورزشی، کم‌کردن فشار وارده به اعصاب ناحیه کمر است. این کار کمردرد شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و یکی از تأثیرگذار‌ترین ورزش‌های تنگ شدن مجرای نخاعی است.

برای انجام این تمرین ابتدا از طرف کمر روی زمین بخوابید. حالا هر دو زانوی خود را به سمت قفسه سینه‌تان بکشید و به عبارتی زانوهای خود را بغل کنید. حالا ستون فقرات خود را شل کنید. این حرکت را به مدت ده ثانیه ادامه دهید. حالا به‌آرامی زانوی خود را پایین آورده و رها کنید. سعی کنید این حرکت را سه بار در طول روز انجام دهید و هر بارده مرتبه آن را تکرار کنید.

این ورزش مناسب برای تنگ شدن مجرای نخاعی، می‌تواند فواید زیادی داشته باشد. هدف از انجام این حرکت ورزشی زیادشدن قابلیت انعطاف‌پذیری و حرکت‌پذیری ستون فقرات و ناحیه کمر است

برای انجام این حرکت، بخوابید به طور یکه کمر شما روی زمین قرار گیرد. این بار زانوهای خود را تا کنید به‌طوری‌که کف پاهایتان به طور صاف روی زمین قرار بگیرد. حالا زانوهای خود را  به سمت چپ بچرخانید و با یک وقفه کوتاه آنها را به سمت راست بچرخانید. سعی کنید در طول شبانه‌روز سه سری و هر سری ده مرتبه  این تمرین را انجام دهید.

به‌منظور انجام این ورزش مناسب برای تنگ شدن مجرای نخاعی، ابتدا از طرف کمر روی زمین بخوابید. پاهایتان را کامل دراز کنید. حالا سعی کنید با قراردادن دستتان در زیر ران و زانوی سمت چپ، آن را به سمت قفسه سینه‌تان نزدیک کنید. حالا جای پاهایتان را عوض کنید و همین حرکت را برای پای راستتان تکرار کنید. این تمرین را ده مرتبه انجام دهید. سعی کنید در طول روز، سه بار این سیکل را تکرار کنید تا نتیجه بهتری دریافت کنید.

برای انجام این تمرین ورزشی، روی زمین و به پشت بخوابید. زانوهای خود را تا کنید. دست‌ها را در کنار بدنتان دراز کنید طور یکه کف دست‌هایتان روی زمین قرار گیرد. حالا سعی کنید با منقبض کردن باسن خود، آن را از روی زمین بالا بیاورید و 5 ثانیه در همین حالت بمانید. سپس به‌آرامی پایین بیایید و به حالت اولیه برگردید. لازم است برای دریافت نتیجه بهتر، این تمرین را با ده مرتبه تکرار و سه بار در طول روز انجام دهید.

شیوه ورزش مناسب برای تنگ شدن مجرای نخاعی در ناحیه گردن

برای تقویت عضلات و ماهیچه‌های قسمت فوقانی کمر و ناحیه گردن، تکنیک‌های ساده و مؤثری وجود دارد که در این بخش به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم. این حرکات با افزایش انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها و عضلات  و تقویت آنها، به هم‌ترازی بهتر ستون فقرات شما کمک می‌کند. برای درک بهتر این تمرینات، می‌توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت، فیلم ورزش مناسب برای کوچکی مجرای نخاعی گردن را نیز مشاهده کنید.

روی زمین یا صندلی بنشینید. حالا به طور هم‌زمان دو شانه خود را به سمت بالا بیاورید. دو یا سه ثانیه در همان حالت نگه دارید و بعد به حالت اولیه و عادی برگردانید. سعی کنید این تمرین را 20 مرتبه تکرار کنید. اگر بتوانید در طول روز چند بار این حرکت را انجام دهید، در قوی شدن عضلات شانه و گردن و رفع کوچکی مجرای نخاعی نخاع شما بسیار مؤثر خواهد بود.

به‌منظور انجام این ورزش ، بافاصله چند سانت مقابل دیوار اتاقتان بایستید. کف دست‌هایتان را موازی با عرض شانه و روی دیوار قرار دهید. حالا سعی کنید با خم‌کردن دست‌ها، صورت خود را به دیوار نزدیک و دوباره به عقب برگردانید. این کار را ده مرتبه انجام دهید و مقید باشید که حداقل سه بار در طول روز این تمرین را تکرار کنید.

ابتدا در محلی صاف بایستید. سعی کنید شانه‌های خود را بالا نگه دارید. حالا به‌آرامی آنها را به سمت عقب ببرید و دوباره به حالت اولیه برگردانید. در این حالت شانه‌هایتان یک چرخش به سمت عقب پیدا کرده و دوباره به محل قبلی برمی‌گردند. برای دریافت بهترین نتیجه لازم است این کار را ده مرتبه و حداقل سه بار در طول روز تکرار کنید.

برای انجام این تمرین، ابتدا روی زمین و به شکم، دراز بکشید. دست‌های خود را نیز به‌صورت کشیده، کنار بدنتان قرار دهید. حالا سعی کنید با منقبض کردن عضلات شکم و با فشار کم، به طور هم‌زمان قفسه سینه و پاهایتان را بالا بیاورید و از زمین جدا کنید. در همین حالت 10 ثانیه بمانید و سپس خود را رها کرده و دوباره به حالت اول برگردید. بهتر است این تمرین را ده مرتبه تکرار کنید و سه بار در طول روز به انجام آن بپردازید.

آب درمانی برای تنگی کانال نخاعی

همان‌طور که در بخش قبل اشاره کردیم، انجام ورزش مناسب برای کوچکی مجرای نخاعی بسیار مؤثر است. حال اگر ورزش مناسب تنگی نخاع در آب انجام گیرد، می‌تواند تأثیر بسیار زیاد‌تری روی درمان این عارضه داشته باشد. آب با کاهش فشار روی ماهیچه‌ها و عضلات، به شما این امکان را می‌دهد تا حرکات را راحت‌تر انجام دهید. همچنین انجام این حرکات ورزشی در آب، بافت‌های شما را تقویت و انعطاف‌پذیری آنها را بیشتر می‌کند. از طرفی چون معمولاً تمرینات آب درمانی در استخر آب گرم انجام می‌گیرد، این شناور بودن در آب گرم به تسکین درد شما بسیار کمک می‌کند. بنابراین اگر از درد کمر ناشی از کوچکی مجرای نخاعی نخاع رنج می‌برید، حتماً در اولین فرصت آب درمانی را در برنامه زندگی خود قرار دهید. در این بخش از مقاله به برخی تکنیک‌های آب درمانی ساده و مفید در استخر اشاره می‌کنیم:

راه‌رفتن در طول استخر

سعی کنید به‌آرامی و با یک سرعت ثابت، در سراسر استخر راه بروید. پیاده‌روی در آب عضلات و ماهیچه‌های پا و بازوی شما را قوی می‌کند و می‌تواند در تسکین درد شما بسیار مؤثر باشد.

بلندکردن پا روبه‌عقب

به کناره استخر بیایید و لبه آن را نگه دارید. درحالی‌که یکی از پاهایتان روی کف استخر است، سعی کنید پای مخالفتان را روبه‌عقب  و به مدت چند ثانیه نگه دارید. حالا پاهایتان را جابه‌جا کرده  و این تمرین را دوباره انجام دهید. این تمرین کمک بسیار خوبی برای کاهش فشار وارده به ستون فقرات شماست. از طرفی باعث انعطاف‌پذیری عضلات ناحیه لگن و پا و افزایش تحرک‌پذیری آنها می‌شود.

تمرین بالابردن پا

برای انجام این تمرین و به‌منظور حفظ تعادل خود، بهتر است به کناره استخر بروید و لبه آن را با دست بگیرید. حالا یک‌پایتان را تا جایی که می‌توانید دراز کنید و زانوی مخالفتان را که حکم تکیه‌گاه دارد، کمی خم کنید. چند ثانیه در همین حالت بمانید و سپس پاهایتان را تعویض کنید. انجام این ورزش‌ها برای کوچکی کانال نخاعی، باعث تقویت ماهیچه‌ها و عضلات ساق پا، لگن و پایین کمر شما می‌شود. همچنین می‌تواند در کاهش فشار اعصاب پایین کمر و در نتیجه تسکین درد کمر ناشی از کوچکی مجرای نخاعی شما بسیار مؤثر است.

رهاسازی بدن و پاها در آب

برای انجام این تمرین به کناره استخر بیایید و لبه استخر را با هر دودست، محکم بگیرید. حالا بدن و پاهای خود را در آب شناور کنید. این تمرین باعث کشیده‌شدن ماهیچه‌ها و مفاصل پشت کمر و نیز قوی‌شدن عضلات شانه و گردن شما می‌شود و در کاهش درد ناشی از کوچکی مجرای نخاعی نخاع مؤثر است.

حرکت چهار دست و پا

برای انجام این تمرین رو به پشت در آب استخر شناور شوید. حالا سعی کنید با استفاده از بازوها و پاهای خود، حرکاتی شبیه پاروزدن انجام دهید. برای انجام این تمرین ممکن است نیاز به کمک فرد دیگر داشته باشید و یا لازم باشد از ژاکت مخصوص استفاده کنید.

به‌جز انواع ورزش‌ها برای کوچکی مجرای نخاعی، استراحت در آب گرم و یا استفاده از جکوزی نیز می‌تواند در تسکین دردهای ناشی از کوچکی کانال نخاعی نخاع، بسیار کمک‌کننده باشد. انجام این کار، خون‌رسانی به بافت‌ها و عضلات را تسریع می‌کند و باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود. انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها بیشتر شده و با شل‌شدن عضلات، بدن شما آمادگی بیشتری برای تمرینات خارج از آب پیدا می‌کند.

یوگا برای تنگی کانال نخاعی

یکی از بهترین پاسخ‌ها  به این سؤال که چه نوع ورزشی برای تنگ شدن کانال نخاع خوبه؟ ورزش یوگاست. متأسفانه تنگ شدن کانال نخاعی با بالارفتن سن، بدتر می‌شود. زیرا انعطاف‌پذیری بدن کم شده و بازه حرکات بدن با بالارفتن سن، کم می‌شود. در یوگا شما حرکاتی را انجام می‌دهید که باعث افزایش طول عضلات کوتاه شده می‌شوند. همچنین یوگا گردش خون در بدن شما را افزایش داده و فرایند دفع سموم از بدنتان را تسریع می‌کند.

یوگا به ریلکس شدن و آرامش بدن شما کمک می‌کند، فشار را از روی ستون فقرات شما بر می‌دارد و روند تحلیل‌رفتن ستون فقرات شما را کند می‌کند. یوگا در‌واقع هم بدن و هم ذهن شما را ورزش می‌دهد و از این طریق به کاهش درد شما کمک می‌کند. با انجام حرکات ورزشی یوگا،  از مصرف داروهای مسکن بی‌نیاز خواهید شد.

اگر به مدت یک هفته به طور مرتب ورزش یوگا انجام دهید، انعطاف‌پذیری، کشش  و قابلیت تحرک بدنتان افزایش‌یافته و درد شما تا حد زیادی  تسکین پیدا می‌کند. محققان ثابت کرده‌اند که این ورزش از سایر ورزش‌های مشابه مثل تایچی و بیو فیدبک مؤثرتر است. از جمله مشهورترین حرکات یوگا می‌توان به حرکت کمان، حرکت سگ و گربه و حرکت کودک اشاره کرد. باید توجه داشته باشید که مهم‌ترین نکته حین انجام حرکات یوگا، حفظ آرامش بدن و تنفس عمیق و آرام است. اگر در حین انجام تمرین یوگا نفس خود را حبس کنید، عضلات شما منقبض و سفت شده و ممکن است نتیجه دلخواه را به دست نیاورید.

ورزش‌های مضر برای تنگی کانال نخاع

در بخش‌های قبل به طور مفصل به این سؤال که چه ورزشی برای تنگ شدن کانال نخاع خوب است؟ پاسخ دادیم. اما بد نیست که اشاره‌ای هم به ورزش‌های مضر برای تنگ شدن کانال نخاع داشته باشیم. پرداختن به این موضوع ازآن‌جهت اهمیت دارد که انجام حرکات نادرست ورزشی، نه‌تنها کمکی به کاهش درد شما نخواهد کرد بلکه میزان دردتان را تشدید هم خواهد کرد. برخی از تمرینات ورزشی که فرد

مبتلا به تنگ شدن مجرای نخاعی باید از آن پرهیز کند، به شرح زیر است:

خم‌شدن یا حرکات چرخشی

برخی از انواع ورزش‌ها یا فعالیت‌های تفریحی، شامل خم‌شدن یا حرکات چرخشی سریع و ناگهانی هستند که می‌توانند باعث آسیب به ستون فقرات شما شوند. این چرخش‌های غیرطبیعی و ناگهانی باعث التهاب ستون فقرات و تشدید عارضه تنگ شدن کانال نخاعی در شما می‌شوند.

فعالیت‌های ورزشی سنگین

اگر دارای مشکل تنگ شدن کانال نخاع هستید، انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی ممکن است بیشتر به مجرای نخاعی شما آسیب برساند. دویدن با سرعت زیاد و یا پریدن ناگهانی به دلیل فشار وارده به ستون فقرات، می‌تواند مشکل شما را حاد‌تر کند. در صورت تمایل به دویدن حتما کفش طبی و مناسب  استفاده کنید.

پیاده‌روی به مدت طولانی

هنگامی‌که به دنبال یافتن مناسب‌ترین حرکات ورزشی برای این عارضه هستید، همواره پیاده‌روی جزء اولین گزینه‌های پیشنهادی به شما خواهد بود. اما اگر دچار مشکل تنگ شدن کانال نخاع هستید، بهتر است پیاده‌روی را در بازه‌های زمانی کوتاه انجام دهید. زیرا پیاده‌ برای تنگی کانال نخاع به مدت طولانی، ممکن است به ستون فقرات شما فشار وارد کرده و مشکل تنگ شدن کانال نخاع شما را تشدید کند.

بلندکردن وزنه‌های سنگین

بلندکردن یا حمل اجسام سنگین برای افراد مبتلا به کوچکی کانال نخاع مناسب نیست. بنابراین اگر دچار این عارضه هستید، باید از انجام ورزش‌هایی که شامل بلندکردن وزنه‌های سنگین است، خودداری کنید. اگر وزنه را به شکل نادرست بردارید، به ستون فقرات شما فشار زیادی وارد شده و باعث بدتر شدن علائم بیماری‌تان خواهد شد. اگر مجبور به بلندکردن اجسام یا وزنه‌های سنگین شدید، به‌جای خم‌کردن کمر، زانوهای خود را خم کنید تا فشار کمتری به کمر شما وارد شود.

نکته‌ای که در پایان باید به آن توجه کنید آن است که اگر انجام هر فعالیت  یا حرکات ورزشی ، علائم بیماری شما را بیشتر کرد، خیلی سریع انجام آن را قطع کرده و با پزشک معالجتان مشورت کنید. زیرا ممکن است اصرار در انجام این حرکات منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیری در ناحیه ستون فقرات و کمر شما شود.

سخن پایانی

متأسفانه با بالارفتن سن، احتمال بروز مشکل کوچکی مجرای نخاعی برای همه افراد وجود دارد و مسلماً شما نیز از این قاعده مستثنی نخواهید بود. اما اگر به هر دلیلی درگیر این عارضه شدید، اصلاً نگران نباشید. خبر خوب آن است که وجود انواع ورزش‌ برای تنگی کانال نخاعی، می‌تواند به شما کمک کند تا بدون نیاز به جراحی و در سریع‌ترین زمان ممکن از شر این درد ناخوشایند خلاص شوید.

تمرینات ورزش تنگی نخاع کمر و گردن، آب درمانی، یوگا و حتی پیاده‌روی می‌تواند در رفع این مشکل بسیار به شما کمک کند. تیم پزشکان متخصص ما آماده خدمت به شما عزیزان هستند. در طول این مقاله سعی کردیم به طور مفصل، به مفید‌ترین و مناسب‌ترین ورزش‌ها در این زمینه اشاره کنیم.