ام ار ای تنگی کانال نخاعی: هرآنچه که باید بدانید

ام ار ای تنگی کانال نخاعی روشی تشخیصی برای بررسی وجود این بیماری و نیز میزان پیشرفت آن به شمار می‌آید. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا همان ام ار ای یکی از آزمایشاتی است که معمولاً برای تشخیص تنگی کانال نخاع استفاده می‌شود. این عارضه سبب باریک شدن فضا در امتداد یا درون کانال نخاعی می‌شود که می‌تواند نواحی مختلف ستون فقرات، از جمله گردن و کمر را درگیر کند. این بیماری گاهی بی‌علامت است؛ اما در صورت بروز علائم، می‌تواند با کمردرد، پا درد، بازو درد، گزگز، بی‌حسی، ضعف یا ترکیبی از این دردها همراه باشد. در این شرایط یکی از راه‌حل‌های موجود و موثر مراجعه به بهترین دکتر برای لیزر تنگی کانال نخاعی است تا هر چه زودتر اقدامات درمانی لازم را انجام دهید و از پیامدهای جدی‌تر و دردناک‌تر رهایی پیدا کنید.

ام ار ای تنگی کانال نخاعی: هرآنچه که باید بدانید

آنچه در این مقاله می خوانید :

تشخیص تنگی نخاع با MRI

برای اطلاع از وجود یا عدم وجود تنگی کانال نخاعی، باید به یک فیزیوتراپ مراجعه کرده و معاینه شوید. پزشک با بررسی علائم و سوابق پزشکی شما و پس از معاینه فیزیکی، ممکن است از روش تشخیصی MRI استفاده کند.

ام ار ای همان تصویربرداری مغناطیسی بوده که در آن از وسیله‌ای مخصوص برای گرفتن عکسی که استخوان و سایر بافت‌های نرم؛ مانند ماهیچه‌ها، اعصاب یا تاندون‌ها را نشان می‌دهد، استفاده می‌شود.

ازآنجایی‌که تنگی نخاعی باریک شدن نواحی در امتداد یا درون ستون فقرات است این نوع تصویربرداری می‌تواند نشان دهد که آیا بافت‌های دیگری درگیر، فشرده یا تحریک‌شده هستند یا خیر.

انواع عکس ام ار ای تنگی کانال نخاع

تصویربرداری از تنگی کانال نخاعی در سه ناحیه گردن، سینه‌ و کمر انجام می‌شود. پزشک باتوجه‌به شرایط بیمار، نوع مناسب MRI را انتخاب می‌کند.

  • ام ار ای گردن: ای نوع تصویربرداری، برای بررسی و نشان‌دادن مشکلات مختلف و نیز ناهنجاری‌هایی که ممکن است بر گردن و اندام فوقانی تأثیر بگذارد، استفاده می‌شود.
  • ام ار ای قفسه سینه: ستون فقرات در قسمت میانی خود ۱۲ مهره دارد که از انتهای گردن شروع شده و تا کمر ادامه دارد. این قسمت در پشت بدن، قفسه‌ی سینه را تشکیل می‌دهد. ام ار ای ستون فقرات در ناحیه‌ی قفسه سینه برای ارزیابی مسائلی مانند مشکلات ستون فقرات، فشرده‌سازی نخاع و سایر شرایطی که ممکن است بر ناحیه قفسه سینه تأثیر بگذارد، استفاده می‌شود.
  • ام‌ ار ای ستون فقرات کمر: ستون فقرات کمری قسمت پایینی ستون فقرات بوده که دارای پنج مهره است. این مهره‌ها در قسمت پایین کمر قرار گرفته‌اند. این نوع تصویربرداری، به‌طور معمول برای ارزیابی شرایطی مانند بیرون‌زدگی دیسک، تنگی کانال نخاعی، بیماری دژنراتیو دیسک، سیاتیک و سایر مشکلاتی که ممکن است بر کمر و پاها تأثیر بگذارد، استفاده می‌شود.

در برخی موارد، پزشک شما ممکن است MRI کامل را درخواست کند که شامل هر سه قسمت است. این ارزیابی معمولاً زمانبر است زیرا ممکن است بیمار مشکوک به مشکلات بیشتری در ستون فقرات باشد.

مقایسه ام ار ای با سی‌ تی‌ اسکن

در MRI برخلاف سی‌تی‌اسکن از هیچ پرتو یونیزانی استفاده نمی‌شود. در این روش از یک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای تولید تصاویر بهره می‌برند. سی‌تی‌اسکن شامل قرارگرفتن در معرض اشعه ایکس است. سطح قرارگرفتن در معرض تابش در سی‌تی‌اسکن عموماً بالاتر از اشعه ایکس استاندارد است؛ اما همچنان در محدوده قابل‌قبول خواهد بود.

هر روشی نقاط قوت و محدودیت‌های خود را دارد. MRI ستون فقرات به دلیل برتری آن در تمایز بین بافت نرم نرمال و غیرطبیعی، مانند نخاع، عضلات، رباط‌ها و دیسک‌ها ترجیح داده می‌شود. سی تی ستون فقرات کاربرد ویژه‌ای برای ارزیابی شکستگی‌ها، ناهنجاری‌های استخوانی یا هم‌ترازی استخوان مفید خواهد بود.

زمان دریافت عکس نتایج ام ار ای تنگی کانال نخاع

زمان لازم برای دریافت نتایج MRI بسته به عوامل مختلفی از جمله روش کار مرکز تصویربرداری، دستور پزشک و زمان کار رادیولوژیست می‌تواند متفاوت باشد. در بیشتر موارد، نتایج در عرض یک تا دو هفته در دسترس هستند. بااین‌حال، زمان دقیق آن می‌تواند در هر یک از مراکز متفاوت باشد.

رادیولوژیست مناسب برای خواندن عکس ام ار ای تنگی نخاع

رادیولوژیست متخصص در نورورادیولوژی یا رادیولوژی اسکلتی عضلانی بهترین نوع متخصص برای خواندن MRI ستون فقرات است. هر دو فوق‌تخصص در رادیولوژی آموزش گسترده‌ای در ارزیابی سیستم عصبی (از جمله ستون فقرات) و سیستم اسکلتی عضلانی دیده‌اند.

بسته به علائم شما، ممکن است رادیولوژیست عصبی یا رادیولوژیست اسکلتی عضلانی بر دیگری ترجیح داده شود. مهارت و تجربه آنها یک ارزیابی کامل از ستون فقرات را تضمین می‌کند که برای ارائه دقیق تشخیص و تنظیم برنامه‌های درمانی مناسب بسیار مهم است.

رادیولوژیست اعصاب به راحتی می‌تواند به تفسیر تصاویر مغز، نخاع و اعصاب بپردازد. این متخصصان در شناسایی و تشخیص بیماری‌های مختلف ستون فقرات، مانند فتق دیسک، تنگی کانال نخاع، تومورهای نخاعی و سایر ناهنجاری‌های عصبی مهارت  خوبی دارند.

رادیولوژیست‌های اسکلتی عضلانی در تفسیر تصاویر استخوان‌ها، مفاصل، ماهیچه‌ها و بافت‌های نرم بدن، از جمله ستون فقرات، آموزش‌های مکمل را گذرانده‌اند. همچنین، آن‌ها در ارزیابی آناتومی ستون فقرات، ساختارهای استخوانی و اختلالات اسکلتی عضلانی مؤثر بر ستون فقرات مانند شکستگی، تغییرات دژنراتیو و شرایط التهابی مهارت ویژه‌ای دارند.

در برخی موارد، رادیولوژیست‌های عمومی هم می‌توانند  تفسیر خوبی از ام ار ای داشته باشند. بااین‌حال، هنگامی‌که نگرانی‌های خاصی دررابطه‌با مسائل عصبی یا اسکلتی عضلانی وجود دارد، مشورت با یک رادیولوژیست فوق‌تخصص می‌تواند منجر به ارزیابی جامع‌تر و دقیق‌تر شود.

اگر یافته‌های MRI علائم شما را نشان ندهد، چه باید کرد؟

اگر پزشک از روی نتایج ام‌آرآی نتواند علائم بیمار خود را توضیح دهد یا به‌عبارتی نتایج علائم را نشان ندهد نباید دلسرد شوید و روی  گزینه‌های دیگر تمرکز کنید. در مواجه با چنین شرایطی، می‌توانید علائم خود را مجدداً برای پزشک‌تان تشریح کنید. پزشک ممکن است سابقه پزشکی شما را مجدداً ارزیابی کند، معاینه فیزیکی انجام دهد و به علل بیماری اشاره کند.

اگر پزشک در مورد علت علائم شما مطمئن نباشد، ممکن است شما را به متخصصی در زمینه دیگری از پزشکی ارجاع دهند. متخصصان مغز و اعصاب، متخصصان ارتوپدی ستون فقرات، روماتولوژیست‌ها یا سایر متخصصان مربوطه می‌توانند ارزیابی‌ها و نظرات تخصصی را ارائه دهند.

پزشک ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری اضافی‌تر را توصیه کند. توصیه می‌شود دراین‌رابطه نظر یک فوق‌تخصص رادیولوژیست دیگر را جویا شوید.

سعی کنید صبور باشید و از نظر سایر متخصصان یا درخواست آزمایش‌های بیشتر برای ریشه‌یابی علائم خود دریغ نکنید. سلامت و تندرستی شما مهم است. بنابراین، ارزیابی کامل برای تشخیص دقیق و برنامه درمانی مناسب  برای رفع تنگی کانال نخاع ضروری خواهد بود.

رعایت نکات مهم قبل از انجام MRI

ازآنجایی‌که این دستگاه از آهنرباهای قدرتمندی استفاده می‌کند باید اطمینان حاصل کنید که هیچ فلزی روی بدن خود ندارید، مانند پروتزها و…، شما باید اشیایی مانند طلا و جواهرات خود را در بیاورید. یک فرد باید قبل از انجام تصویربرداری، ملزومات ایمنی را ر شما را بررسی کند. اگر بیمار شرایط لازم برای انجام MRI را نداشته باشد روش‌های دیگر برای وی تجویز خواهد شد.

انجام این نوع تصویربرداری بسته به عوامل متعددی می‌تواند از چند دقیقه تا یک ساعت یا بیشتر طول بکشد. باشد. این عکس‌برداری بدون درد انجام می‌شود، بااین‌حال، ممکن است از شما خواسته شود که در وضعیت بدنی خاصی قرار بگیرید که ممکن است به دلیل عارضه نخاعی آزاردهنده باشد. در صورت داشتن درد حتماً به کارکنان اطلاع دهید، زیرا ممکن است بتوانند به رفع هر گونه ناراحتی کمک کنند.

راه‌های جایگزین ام ار ای تنگی کانال نخاع

ازآنجایی‌که یک راه واحد برای تشخیص این عارضه وجود ندارد، متخصصان اغلب تنگی کانال نخاع را با استفاده از عوامل ترکیبی تشخیص می‌دهند. این کار با بررسی علائم شما، معاینه فیزیکی و تصویربرداری انجام می‌پذیرد. معمولاً پزشک برای رد هرگونه دلیل تنگی کانال نخاعی ابتدا رادیوگرافی یا تصویربرداری اشعه ایکس برای بیمار انجام می‌دهد.

هنگامی‌که یک فیزیوتراپ یا پزشک شما را معاینه می‌کند، در مورد محل و مدت درد شما سوال می‌کند، زیرا می‌خواهند در مورد هر موقعیت یا فعالیتی که درد شما را بدتر یا بهتر می‌کند اطلاعات بیشتری کسب کنند. سپس باید آزمایش‌های اضافه‌تری انجام دهید که ماز مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قدرت عضلانی، تست تعادل یا آزمایش‌های ویژه‌ای اشاره کرد. این کار به پزشک کمک می‌کند تا منبع درد شما را بهتر درک کند.

اندیکاسیون‌های تشخیص تنگی کانال نخاعی با استفاده از MRI

به‌عنوان یک قاعده، تنگی نخاعی با تصویربرداری رزونانس مغناطیسی از قسمت‌های مختلف ستون فقرات تشخیص داده می‌شود. علائم زیر ممکن است نشانه‌هایی برای انجام این کار باشند:

  • کمردرد در قسمت‌های مختلف ستون فقرات
  • لنگیدن دوره‌ای، به‌ویژه پس از فعالیت بدنی طولانی‌مدت
  • بی‌حسی قسمت‌های مختلف بدن
  • اختلال در هماهنگی حرکات
  • سرگیجه
  • سردردهایی که پس از مصرف مسکن از بین نمی‌روند که البته این مورد به صورت نادر رخ می‌دهد.
  • اختلال در عملکرد اندام‌های لگنی

نکته: قبل از جراحی کانال نخاعی، پزشک در صورت تشخیص حتماً انجام ام ار ای را به بیمار توصیه می‌کند.

موارد منع تجویز ام ار ای کانال نخاعی

چنانچه بیمار منع استفاده از ام ار ای را نداشته باشد، این روش عکس‌برداری کاملاً بی‌خطر خواهد بود. به همین دلیل، کارشناسان توصیه می‌کنند قبل از برنامه‌ریزی ام‌آرآی با پزشک مشورت کنید.

موارد منع اصلی عبارت‌اند از:

  • ضربان‌ساز یا سازه‌های فلزی نصب شده در بدن
  • ام‌آرآی برای خانم باردار مجاز است
  • برخی آسیب‌شناسی‌ها یا بیماری‌های سیستم عصبی یا روانی که در آن بیمار نمی‌تواند ساکن بماند. حتی کوچک‌ترین حرکات می‌تواند منجر به تار شدن تصاویر شود.
  • بالابودن وزن بیمار(150 کیلوگرم به بالا): این محدودیت به این دلیل است که میز ترموگراف اتوماتیک برای وزن بیشتر طراحی نشده است.
  • MRI معمولاً برای بررسی اطلاعات تشخیصی بیشتر همراه با افزایش کنتراست اضافی می‌شود. قبل از روی‌آوردن به یک مطالعه کنتراست، لازم است راجع به وجود نداشتن این شرایط اطمینان حاصل کنید.

نکته: در دوران بارداری که علیرغم وجود مباحثه راجع به آن توصیه می‌شود که در آن از کنتراست استفاده نشود.

  • نارسایی کلیه
  • بیماری‌های مزمن کبدی
  • حساسیت داشتن به مواد تزریقی و بروز واکنش آلرژیک

لطفاً توجه داشته باشید که افراد در انجام ام ار ای هیچ محدودیت سنی ندارند. اما چنین تشخیصی معمولاً برای کودکان انجام نمی‌شود، زیرا برای کودک دشوار است که برای مدت طولانی در یک فضای محدود بی‌حرکت بماند.

آمادگی برای تشخیص تنگی کانال نخاع در ام ار ای

برای به‌دست‌آوردن حداکثر اطلاعات از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی، حتماً چندین توصیه پزشکی را دنبال کنید:

  • اگر قبلاً از ستون فقرات خود اسکن رزونانس مغناطیسی انجام داده‌اید، اگر هنوز نتایج اسکن‌های قبلی را دارید، با خود ببرید.
  • برخی از بیماران قبل از انجام MRI دچار ترس و اضطراب شدیدی می‌شوند. در برخی موارد پزشک داروهای آرام‌بخش تجویز می‌کند، اما نباید خودتان آنها را مصرف کنید.
  • آوردن هرگونه محصول فلزی به داخل ترموگراف ممنوع است. به همین دلیل، پزشکان توصیه می‌کنند لباس‌های گشاد و بدون دکمه یا زیپ فلزی انتخاب کنید. همچنین از همراه‌داشتن طلا و سایر اقلام فلزی خودداری کنید.

نحوه انجام ام ار ای برای تنگی درکانال نخاعی

پزشکان انجام آزمایش‌های تشخیصی در ترموگراف نوع بسته را توصیه می‌کنند. در این حالت تصاویر واضح‌تر هستند؛ زیرا بدن بیمار کاملاً توسط میدان‌های مغناطیسی احاطه شده است. قبل از MRI هیچ آمادگی خاصی لازم نخواهد بود.

  • بااین‌حال، قبل از انجام این معاینه، مهم است که به پزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید و میزان تاب‌آوری خود در فضاهای بسته و اینکه آیا کلاستروفوبیا دارید، بگویید.
  • بیمار وسایل فلزی خود را درمی‌آورد و لباس مخصوص می‌پوشد و روی تخت مخصوص دراز می‌کشد.
  • اگر یک مطالعه حاجب، برنامه‌ریزی شده باشد، ماده حاجب به ورید بیمار تزریق می‌شود.
  • میز با بیمار به طور خودکار در داخل ترموگراف حرکت می‌کند.
  • آزمایش تشخیصی حدود 40 دقیقه طول می‌کشد.

اگر قبلاً اسکن رزونانس مغناطیسی انجام نداده‌اید، حتماً موارد زیر را رعایت کنید:

  • لطفاً توجه داشته باشید که در هنگام تست تشخیصی صدای بلندی در داخل اسکنر وجود دارد. اگر صداهای خارجی شما را اذیت می‌کند، از گوش‌گیر استفاده کنید.
  • برای اینکه تصاویر واضح و مفید باشند، باید در داخل توموگرافی بی‌حرکت بمانید.
  • با وجود فضای محدود، داخل توموگرافی نور و تهویه مناسب، بلندگو و دکمه توقف اضطراری وجود دارد.
  • گاهی اوقات پزشک MRI با ماده حاجب را برای بیمار تجویز می‌کند. شایان‌ذکر است که با استفاده از این ماده‌ می‌توان تنگی کانال نخاعی را در همان مراحل اولیه بیماری تشخیص داد.

نکته: تجویز ماده حاجب برای بدن کاملاً بی‌خطر است. ثابت شده است که مواد حاجب در بدن باقی نمی‌مانند و در بافت‌ها تجمع نمی‌یابند. این ماده به معنای واقعی کلمه در یک روز به‌طور طبیعی از بین می‌رود.

خطرات ام ار ای برای تنگی کانال نخاعی

در این نوع تصویربرداری از هیچ اشعه یونیزان استفاده نمی‌شود تا خطری زنان باردار و کودکان را تهدید ‌نکند. اگرچه گاهی اوقات عوارض جانبی رخ می‌دهد، اما این عوارض بسیار نادر هستند و مربوط به فرآیند دستگاه ام ار ای نیستند. تا به امروز، هیچ اثر جانبی مستندی از امواج رادیویی و آهنرباهای مورداستفاده در این نوع تصویربرداری گزارش نشده است.

این تصویربرداری خطراتی برای افراد دارای ایمپلنت‌های فلزی دارد. آهنرباهای موجود در دستگاه MRI باعث اختلال کار دستگاه ضربان‌ساز یا شل‌شدن پیچ‌ها یا پین‌های کاشته شده در بدن فرد می‌شوند.

یکی دیگر از عوارض این نوع تصویربرداری ایجاد حساسیت و واکنش آلرژیک به ماده حاجب است. گاهی اوقات در MRI ماده حاجب به جریان خون تزریق می‌شود تا تصویر واضح‌تری از رگ‌های خونی در ناحیه اسکن شده به دست آید. رایج‌ترین نوع ماده حاجب گادولینیوم است. واکنش‌های آلرژیک به مواد حاجب معمولاً خفیف هستند و به‌راحتی با دارو کنترل می‌شوند.

نکات بعد از انجام عکس ام ار ای تنگی کانال نخاع

پس از این روش بیمار می‌تواند خیلی عادی کارهای روزانه خود را از سر بگیرد. بااین‌حال، اگر قبل از عمل داروهای آرام‌بخش مصرف کرده‌اید، نباید رانندگی کنید.

پس از MRI مدتی باید صبر کنید تا پزشک تصاویر را بررسی و نتایج را تفسیر کند. دستگاه‌های ام ار ای مدرن‌تر تصاویر را روی رایانه نمایش می‌دهند تا پزشک بتواند به‌سرعت آنها را مشاهده کند.

ام ار ای تنگی کانال برای افراد دارای اضافه‌وزن

بیماران چاق 40 درصد از جمعیت بزرگسال را تشکیل می‌دهند. انجام MRI برای بیماران با وزن بالا به دلیل تأثیر بر میدان دید و کاهش کیفیت و افزایش خطر سوختگی حرارتی در اثر تماس با درون دستگاه، با دستگاه‌های معمول و بسته انجام نمی‌شود.

بیماران چاق نمی‌توانند در دستگاهی با دهانه 60 سانتی متری قرار داده شوند. اسکنرهای MRI عریض، که اغلب به آن MRI با حفره عریض گفته می‌شود، به‌طور متوسط دهانه بزرگ‌تر از 72 سانتی متر دارند، اما هنوز فضای کافی را برای بیماران چاق فراهم نمی‌کنند.

دستگاه‌های باز دارای دهانه بزرگ‌تری برای افراد چاق هستند و پوشیده نیستند؛ بنابراین، بیماران با اضافه‌وزن زیاد در این دستگاه‌ها دارای فضای راحتی هستند. MRI به‌صورت باز بیماران را محدود نمی‌کند و بیش از دوبرابر دستگاه‌های معمول عرض دارند. در واقع دهانه این اسکنرها 132 سانتی‌متر است. این نوع از ام ار ای می‌تواند تجربه آرامش‌بخش‌تری را برای بیماران فراهم آورد.

ام ار ای بسته برای تنگی کانال نخاع

دستگاه MRI بسته، به شکل یک تونل است که از دو درام مغناطیسی گرد تشکیل شده است که در فاصله‌ای از یکدیگر قرار دارند. بیمار روی یک میز متحرک دراز می‌کشد که در داخل تونل می‌لغزد و MRI ناحیه موردنظر بدن را اسکن می‌کند. در داخل تونل یک آهنربای قوی وجود دارد که میدان مغناطیسی قوی لازم برای اسکن را ایجاد می‌کند.

در اطراف درام مغناطیسی سیم‌پیچ‌هایی وجود دارد که امواج رادیویی را به سمت ناحیه‌ای از بدن می‌فرستد که نیاز به بررسی دارد. این پالس‌ها با اتم‌ها در بدن بیمار تعامل و سیگنال‌هایی را ایجاد می‌کنند که توسط کامپیوتر جمع‌آوری و پردازش می‌شوند. بر اساس نتایج این پردازش، توموگرام‌های سه‌بعدی ایجاد می‌شود.

دستگاه MRI بسته معمولاً دارای سیستم تهویه و روشنایی برای اطمینان از راحتی بیمار در طول معاینه است. عملکرد یک ترموگراف مداربسته با صدای تیز همراه است، بنابراین از بیمار خواسته می‌شود که از هدفون‌های حذف‌کننده نویز استفاده کند.

مزایای این روش شامل موارد زیر است:

  • دقت تشخیص در مراحل اولیه توسعه پاتولوژی
  • انجام تشخیص با هر پیچیدگی
  • دستیابی به جزئیات واضح در عکس بیمار
  • دقت اسکن در کوچک‌ترین نواحی بدن انسان
  • مدت‌زمان کوتاه‌تر عمل

ام ار ای باز برای تنگی کانال نخاع

دستگاه‌های ام‌آرآی باز دارای دهانه بازتر و جادارتر در مرکز نسبت به دستگاه‌های سنتی با طراحی بسته هستند. این کار فضای بیشتری را در اطراف بیمار فراهم می‌کند و احساس گرفتگی و محدودیت را از بین می‌برد که می‌تواند برای بیماران مبتلا به کلاستروفوبیا یا محدودیت حرکتی مهم باشد.

مزایای MRI به‌صورت باز

چنین دستگاه‌هایی که به دلیل طراحی باز برای بیمار راحت هستند، محیط راحت‌تری را در حین معاینه برای بیمار فراهم می‌کنند. این نوع دستگاه می‌تواند بیماران چاق‌تر یا با شرایط خاص را در خود جای دهد و اجازه می‌دهد معاینه بیمار نشسته یا حتی ایستاده انجام شود. بنابراین، می‌تواند نقش بسزایی در کاهش اضطراب و ترس از انجام ام ار ای را داشته باشد.

پزشکان یا تکنسین‌ها این توانایی را دارند که در اتاق بیرونی همراه بیمار بمانند و در صورت نیاز دستورالعمل‌ها یا حمایت‌های موردنیاز او را فراهم کنند.

با وجود پیکربندی باز، دستگاه‌های MRI نوع باز، کیفیت تصویر و دقت تشخیصی بالایی را ارائه می‌دهند. آنها مجهز به فن‌آوری‌های پیشرفته مانند آهنرباهای با قطبیت بالا و سیم‌پیچ‌های گیرنده متعدد هستند که به پزشک این امکان را می‌دهد تصاویر دقیق و نسبتاً واضحی از اندام‌ها و بافت‌های داخلی به دست آورد.

  • گستردگی امکانات ام ار ای: امکانات وسیع این دستگاه، تشخیص صحیح در قسمت‌های مختلف بدن و بافت را فراهم می‌کند. برای مثال با استفاده از ام ار ای باز، سر، گردن، ستون فقرات، اندام‌ها و سایر نواحی به راحتی قابل اسکن هستند. بنابراین، این دستگاه می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از تحقیقات پزشکی مفید باشد.
  • سیستم‌های کنترل ترافیک برای به‌دست‌آوردن تصاویر باکیفیت بالا: مهم است که حرکت بیمار در طول اسکن به حداقل برسد. دستگاه‌های MRI باز را می‌توان به سیستم‌های کنترلی مجهز کرد که به ردیابی حرکت بیمار و جبران تأثیر آن بر کیفیت تصویر کمک ‌کند.

درعین‌حال، مزایای چنین تجهیزاتی دردسترس‌بودن آن برای بیماران با نیازها خاص است. این افراد شامل کودکان، افراد مسن یا بیمارانی ویلچری می‌شوند. قابلیت اسکن در حالت نشسته یا ایستاده، امکان دسترسی به معاینات MRI را برای گروه وسیع‌تری از بیماران فراهم می‌کند.

سخن پایانی

همانطور که در مقاله گفته شد، کانال تنگی نخاعی معمولاً ناشی از مصدومیت، عفونت، توده‌های سرطانی یا دیگر عوامل است. این مشکل می‌تواند به اختلالات جدی در حرکت، کنترل ادرار و روده منجر شود. تشخیص تنگی کانال نخاعی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. علائم ممکن است در هر فردی متفاوت باشند. پزشک برای یافتن علت تنگی کانال نخاعی باید چندین معاینه و آزمایش مانند ام ار ای تنگی کانال نخاعی را تجویز کند. اگر شما به عارضه مبتلا هستید به کلینیک ما مراجعه کنید.