آیا تنگی کانال نخاعی خطرناک است؟

آیا تنگی کانال نخاعی خطرناک است؟ باید گفت بله می‌تواند بسیار هم خطرناک باشد اگر برای درمان سهل‌انگاری کنید و همچنین پزشک متخصصی جهت درمان آن پیدا نکنید در غیر این صورت خطرات به‌راحتی از بین خواهند رفت. تنگی کانال نخاعی در صورت ایجاد فشار در قسمت کانال نخاع و ستون فقرات نسبت ریشه‌های عصبی به وجود می‌آید. اگرچه در مراحل اولیه این بیماری چندان مشکل‌آفرین نیست، اما در صورت عدم درمان و تشدید آن، می‌تواند بسیار خطرناک و دردآفرین باشد. اگر این بیماری به دست پزشکی ماهر و کاربلد درمان شود دیگر نگرانی از بابت خطرات آن وجود نخواهد داشت. از طرفی دیگر، مراعات بیمار و پیروی از سبک زندگی سالم می‌تواند رابطه مستقیمی بر اثربخشی درمان داشته باشد که نباید از آن غافل بود. با این حال خیلی از افراد مبتلا در پی یافتن راه‌حل‌های نسبتا کم تهاجمی برای درمان این عارضه هستند تا بدون رنج و ترس تن به درمان آن دهند. بنابراین، بهترین دکتر برای لیزر تنگی کانال نخاعی می‌تواند فکر و ذهن شما را از خطرات پیش‌بینی‌شده این بیماری نجات دهد.

آیا تنگی کانال نخاعی خطرناک است؟

منظور از تنگی کانال چیست؟

همان‌طور که می‌دانید تنگی نخاعی در واقع زمانی رخ می‌دهد که غلاف استخوانی ستون فقرات که اعصاب نخاعی از آن می‌گذرد به‌مرورزمان تنگ شود؛ بنابراین در پی فشارهای بسیار زیاد و تنگی نخاعی دردهای بسیار شدیدی برای بیمار ایجاد خواهد شد که ابتدا ممکن است بیمار علت این دردها را نداند؛ اما پس از مدتی پرس‌وجو و تحقیق و بررسی علائم آن و همچنین مراجعه به پزشک قطعاً به این بیماری پی خواهد برد. خوشبختانه پزشکان امروزه با روش‌های بسیار تخصصی می‌توانند به‌سرعت به نوع بیماری و شدت و میزان آن پی ببرند؛ بنابراین نگرانی از این بابت وجود ندارد.

اکثر افراد تنگی کانال نخاع را مرتبط با کمر می‌دانند گاهی تنگی کانال نخاعی و درد پا نیز به هم مرتبط هستند .به طور کلی  باید بگوییم کانال نخاعی شامل گردن هم می‌شود؛ زیرا همه ریشه‌های عصبی که وارد ستون فقرات می‌شوند و از غلاف و استخوان‌های کانال نخاعی عبور می‌کنند از مغز آمده‌اند. بنابراین می‌توان گفت که پس از گذشتن از مغز و سر، بلافاصله وارد گردن می‌شوند.

ازاین‌رو گاهی بیماری نخاعی در قسمت گردن رخ می‌دهد و این غلاف و کانال در ناحیه گردن تنگ شده و دردهایی را در قسمت‌های مختلف پخش می‌کند. بنابراین لازم نیست استرس و نگرانی در این زمینه به خود وارد کنید چرا که خطراتی هم اگر وجود داشته باشند، قابل‌حل هستند و پزشک متخصص می‌تواند شما را در این راه به بهترین نحو ممکن یاری کند.

آیا تنگی نخاع کمر وگردن خطرناک است؟

به همان میزان که بیماری نخاعی گردن خطرات بسیار زیادی دارد، بیماری نخاعی کمر هم خطرناک است. زیرا کمر و گردن از مهم‌ترین نقاط بدن برای حرکت، ایستادن و راه‌رفتن محسوب می‌شوند؛ بنابراین هرگونه آسیب به آنها موجب عدم تعادل در ایستادن و راه‌رفتن و همچنین حرکت خواهد شد.

از گذشته تاکنون روش‌های درمانی تغییرات بسیار زیادی داشته‌اند که روش درمانی تنگی کانال نخاع هم دستخوش تغییراتی نیز شده است. این بیماری امروزه به‌راحتی درمان می‌شود و بیماران سلامتی خود را باز می‌یابند به‌طوری‌که قادر به انجام فعالیت‌های روزانه خود مانند گذشته هستند. ازاین‌رو می‌توان گفت حتی اگر کانال نخاعی خطرناک هم باشد پزشکان متخصص می‌توانند این خطرات را از بین برده و آرامشی برایتان ایجاد کنند، به شرطی که بیمار همکاری لازم در پیروی از دستورات دقیق پزشک و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود داشته باشد.

پزشک برای تشخیص دقیق و قطعی آن معایناتی انجام می‌دهد و از شما می‌خواهد که سریعاً ام‌آرآی و اسکن انجام دهید تا مشخص شود بیماری کانال نخاعی در ناحیه کمر با گردن در چه حدی است. پس از آن تشخیص می‌دهد که کدام راه درمانی برایتان مناسب‌تر و قابل‌انجام است. بنابراین می‌توان گفت نحوه درمان آن مهم است که به روش‌های زیر صورت می‌گیرد:

  • روش فیزیوتراپی
  • روش تزریق کورتیکواستروئید
  • انجام ورزش و رژیم غذایی
  • انواع روش‌های جراحی

علت اصلی تنگی کانال نخاع چیست؟

به‌طورکلی ممکن است بیماری نخاعی به‌خاطر ایجاد التهاب در قسمت استخوان ستون فقرات همچنین بافت‌های اطراف آن ایجاد شده باشد این التهاب موجب فشارهای متوالی در قسمت ریشه‌های عصبی خواهد شد؛ بنابراین دردها را به‌قدری شدید می‌کند که فرد به‌خاطر درد در ناحیه کمر و باسن و ساق پاها و پشت زانو قادر به راه‌رفتن نیست به همین خاطر می‌ترسد که روزی همین توانایی راه‌رفتن را هم از دست بدهد. اما با تزریق داروی ضدالتهاب این مشکل نیز رفع خواهد شد.

آیا درمان تنگی کانال نخاعی نیازمند جراحی است؟

روش‌های جراحی بیماری نخاعی متفاوت و بسیار زیاد هستند یکی از این روش ها عمل تنگی نخاع با پلاتین است، اینکه پزشک شما کدام یک را برای درمان انتخاب کند بستگی به میزان شدت بیماری دارد. باز هم‌بستگی به پزشکی دارد که برای عمل جراحی انتخاب می‌کنید.

برای درک بهتر باید بگوییم که اگر شدت بیماری زیاد باشد پزشک تشخیص می‌دهد که بیمار را به روش‌های کم تهاجمی فیوژن یا لامینکتومی انجام دهد. در لامینکتومی قسمتی از بافت‌های استخوانی مهره‌های کمر و یا گردن برش داده شده و تنگی کانال به‌وسیله ازبین‌بردن بافت و استخوان‌های تحت‌فشار بر اعصاب نخاعی جراحی شده و درمان خواهد شد.

همین موضوع خطر ناشی از فلج شدن را از بین می‌برد و اگر بیمار دوران نقاهت را به‌خوبی بگذراند از خطرات بعد از عمل نیز در امان خواهد ماند و سلامتی کامل خود را باز خواهد یافت.

عملی که توسط پزشک متخصص برای بیمار بیماری نخاعی انجام می‌شود روش مختلفی دارد برخی از این روش‌ها مربوط به بیمارانی است که شدت و میزان بیماری در آنها کم است؛ بنابراین پزشک برای اینکه عوارض بعد از عمل هم گریبان‌گیر بیمار نشود سعی می‌کند از روش آندوسکوپی استفاده کند که در این روش قسمتی از کمر یا گردن به‌اندازه ۷ میلیمتر برای ورود ابزار آندوسکوپی برش داده می‌شود؛ بنابراین بیمار چند ساعت پس از عمل می‌تواند مرخص شود و حتی راه برود.

ازاین‌رو دیگر بیمار قرار نیست نگران باشد؛ زیرا دوران نقاهت چنین عمل جراحی کوتاه و سریع خواهد بود؛ اما باز هم فراموش نکنید که انتخاب چنین روش جراحی به عهده پزشک است.

عواقب و خطرات ناشی از عمل تنگی کانال نخاعی

کسی نمی‌تواند حد و حدود خطرات بیماری نخاعی را مشخص کند. قطعاً برای هر کسی با توجه به خواهد بود؛ به طور کامل محرز است که خطراتی برای بیمار قبل یا بعد از عمل به همراه خواهد داشت یک سری خطرات وجود دارند که بعد از عمل بیمار را تهدید می‌کنند البته هنگامی که پزشک تشخیص می‌دهد که نیاز به جراحی وجود دارد، بیماری احتمالا شدید شده و همراه با علائم زیر رخ می‌دهد:

  • ازدست‌دادن کنترل ادرار و مدفوع قبل یا پس از جراحی
  • ضعف شدید در پاها به هنگام ایستادن و یا راه‌رفتن
  • ازدست‌دادن اختیار راه‌رفتن
  • فلج دائمی پاها
  • ایجاد اختلال در درست راه‌رفتن
  • ایجاد سوزش و عفونت در قسمت جراحی شده
  • آسیب به ریشه‌ها و اعصاب نخاعی
  • ایجاد عفونت در قسمت زخم جراحی تنگی کانال

یکی از عوارض مستقیم بر جراحی و خطرات بعد از آن عفونت در ناحیه برش داده شده به هنگام عمل جراحی است؛ ممکن است بدون مراقبت‌های لازم عفونت در آن ناحیه رخ بدهد. هرچه برش بزرگ‌تر باشد احتمال ایجاد عفونت نیز بالاتر خواهد رفت. گاهی این عفونت‌ها می‌توانند باعث عدم بهبودی و در نهایت طولانی‌تر شدن دوران نقاهت بیمار شود. البته که ایجاد محیطی به‌دوراز هرگونه آلودگی و باکتری در عدم ایجاد عفونت تأثیر مستقیم خواهد گذاشت. ازاین‌رو باید خطرات بیماری نخاعی را با وجود عفونت زیر نظر داشت.

برای درمان تنگی کانال نحاعی
با پزشک متخصص تماس یگیرید
 

احتمال بروز لخته در قسمت کمر و پاها پس از عمل

بعد از عمل جراحی بسیار سخت و پیچیده تنگی کانال نخاعی، احتمال اینکه لخته‌های خونی در رگ‌های عمقی پا پدید آیند بسیار است. لخته‌ای که در قسمت ساق پا ایجاد شود احتمالاً به‌خاطر عدم تحرک پس از عمل جراحی است.

بیماران به‌خاطر ترس از حرکت و دردهایی که در محل بریدگی و عمل وجود دارد سعی می‌کنند استراحت کنند تا زخمشان به‌طور کامل خوب شود؛ اما این کاملاً اشتباه است؛ زیرا پزشک اجازه حرکت و راه‌رفتن را تنها دو روز بعد از عمل خواهد داد. درصورتی‌که تحرک نداشته باشید و لخته‌های خونی پاها و قسمت کمر را ظاهر شوند؛ توانایی راه‌رفتن را از دست خواهید داد. پس عاقلانه رفتار کنید و سعی کنید تحرکتان را در روزهای نقاهت افزایش دهید.

سخن پایانی

برای بیمارانی که با بیماری تنگی کانال نخاع دست‌وپنجه نرم می‌کنند، همواره سؤالاتی از قبیل آیا تنگی کانال نخاعی خطرناک است؟ روبرو می‌شوند، زیرا این افراد دردهای بسیار زیادی را متحمل می‌شوند که تاب‌آوری فرد را به شدت پایین آورده و باعث اختلال در راه‌رفتن می‌شود. در مقابل اگر نیاز به جراحی باشد باز هم خطراتی وجود خواهد داشت مثل آسیب به اعصاب نخاعی که می‌تواند در مواقعی سبب فلج شدن دائمی بیمار شود.

همچنین ایجاد عفونت در ناحیه عمل شده و حتی ایجاد لخته‌های خونی در ساق پاها از پرخطرترین عوارض ناشی از عمل است. ازاین‌رو اگر پزشک فوق‌تخصص باسابقه و باتجربه را برای درمان این عارضه انتخاب نکنید قطعاً با چنین خطراتی روبرو خواهید شد.

برای درمان تنگی کانال نحاعی
با پزشک متخصص تماس یگیرید