بهترین فوق تخصص تنگی کانال نخاع چه کسی است؟

تنگی کانال نخاع یا کم‌شدن فضای ستون فقرات از آن دست مشکلاتی است که اغلب پس از بروز یک بیماری خاص یا عارضه‌های اسکلتی به‌وجود می‌آید. این مشکل باعث آزار بسیار زیاد بیمار و ازدست‌دادن توانایی او می‌شود. بنابراین، یک دغدغه اساسی در این میان پیدا کردن بهترین دکتر برای لیزر تنگی کانال نخاعی در این زمینه است تا درد جانکاه تنگی کانال را  با یک روش کم تهاجمی مرتفع کرده و بیمار بدون عمل جراحی درمان شود. از طرفی بازگشت بیماری پس از جراحی یا هر نوع دیگری از درمان، یکی از عوارض نامطلوب این بیماری است که تنها با انتخاب بهترین فوق‌تخصص تنگی کانال نخاع می‌توان احتمال آن را به صفر رساند. در این مقاله قصد داریم نکات مهم در انتخاب یک پزشک شایسته از قبیل: مشخصات، توصیه‌ها، روش‌های درمانی و … را بیان کنیم.

بهترین فوق تخصص تنگی کانال نخاع چه کسی است؟

چه زمانی باید به فوق تخصص تنگی کانال نخاع مراجعه کنیم؟

تنگی کانال نخاع بیماری است که ممکن است به‌صورت تدریجی خود را نشان دهد. همچنین بدون بررسی‌های تخصصی نمی‌توان به وجود این بیماری پی برد؛ بنابراین در هنگام مشاهده علائم این بیماری و انجام بررسی‌های لازم و نیز تایید وجود عارضه، می‌بایست برای دریافت یک راهکار درمانی مناسب به پزشک متخصص یا فوق تخصص مراجعه نمود.

متخصص یا جراح ستون فقرات به بهترین شکل ممکن می‌تواند شما را راهنمایی کند؛ بنابراین حتی اگر مشکل شما آن‌چنان حاد هم نیست؛ نباید از مراجعه به پزشک امتناع کنید، معمولاً فوق تخصص به شما پیشنهاد می‌کند که تحت جراحی یا فیزیوتراپی قرار بگیرید.

پزشک یا جراح نوع روش درمانی و داروهای مصرفی شما را باتوجه‌به وضعیت ستون فقرات، شدت عارضه، وضعیت بدنی بیمار، پیشرفت تنگی کانال نخاع را مشخص می‌کند. اگر مشکل تنگی کانال نخاعی شما بسیار حاد باشد؛ احتمالاً نیازمند جراحی خواهید بود.

اما گاهی اوقات نیز درمان‌های مانند فیزیوتراپی و آب‌درمانی نیز کاملاً به بهبود شرایط بیماران مناسب و مفید هستند. به همین خاطر زمانی که متوجه درد یا سایر مشکلات استخوانی شدید و تشخیص اولیه تنگی کانال نخاعی بود؛ حتماً از یک پزشک فوق تخصص ستون فقرات یا تنگی کانال نخاعی نیز مشورت بگیرید.

اوایل دوره بیماری، معمولاً بیمار تمایلی به مراجعه به پزشک متخصص و انجام جراحی ندارد؛ اما توجه کنید که هر مقدار زمان بیشتری بگذرد؛ امکان درمان و بهبودی کامل شما سخت‌تر خواهد شد.

توصیه‌های فوق تخصص تنگی کانال نخاع

پزشکان متخصص و فوق تخصص ستون فقرات ، معمولاً تمایل به انجام روش‌های درمانی تهاجمی یا با ریسک بالا ندارند. جراحی باز ستون فقرات نیز یک روش درمانی تهاجمی و همچنین دارای ریسک بالا است که پزشکان متخصص و فوق تخصص جراحی تنگی کانال نخاعی به‌عنوان گزینه آخر به آن نگاه می‌کنند.

جراحی معمولاً عوارض بسیار زیادی را به همراه خود می‌آورد. برخی از بیماران پس از انجام جراحی‌های ستون فقرات و ناحیه کانال نخاعی، عوارض وحشتناکی را تجربه می‌کنند که باعث عدم تمایل بقیه بیماران به انجام جراحی است. علاوه بر این پزشکان باتجربه حتماً میزان درگیری با بیماری شما را تشخیص می‌دهند؛ و درصورتی‌که امکان درمان بیماری با سایر متدهای روز دنیا و روش‌های سابق آب‌درمانی و فیزیوتراپی باشد؛ حتماً به همین طریق شما را درمان خواهند کرد.

عدم انجام جراحی تا زمان لازم

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز توضیح دادیم پزشکان تمایل چندانی به انجام جراحی ندارند. گاهی اوقات مشکل تنگی کانال نخاعی شما آن‌چنان حاد نیست و سایر روش‌های درمانی کاملاً پاسخگو شما خواهند بود. در چنین شرایطی چندین مرحله درمانی مختلف وجود دارد که متخصص مرحله‌به‌مرحله آن‌ها را برای شما تجویز می‌کند.

در ابتدا پزشکان سعی می‌کند با تجویز داروهای درمانی مشکل تنگی کانال نخاع را حل کنند. اما گاهی اوقات بیماری پیشرفت می‌کند؛ و درمان‌های دارویی دیگر جواب نمی‌دهند. به همین خاطر پزشک به سراغ مراحل بعدی درمان می‌رود. در حالت کلی ۵ مرحله برای درمان بیماری تنگی کانال نخاعی وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

توصیه به استراحت

پزشک در مرحله اول به شما استراحت مطلق را توصیه می‌کند. این دستور پزشک در ۹۰ درصد موارد کاملاً راهگشا است؛ پزشک متخصص تنها پس از مشخص‌شدن سطح بیماری، چنین توصیه‌ای می‌کند؛ بنابراین دستور پزشک را جدی بگیرید؛ و برای مدت یک یا دو ماه و یا هر زمانی که وی توصیه نمود، کاملاً استراحت کنید.

درمان‌کردن با استفاده از داروهای ضدالتهابی

پزشک زمانی که مطمئن شود؛ بیماری تا حد مشخصی پیشرفت کرده است و دیگر مراحل اولیه خود را طی نمی‌کند؛ حتماً دارودرمانی را شروع می‌کند. در این مرحله پزشک داروهای ضدالتهابی مانند استروئیدها و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ناپروکسن و ایبوپروفن را تجویز می‌کند. این داروها کاملاً تأثیرگذار هستند؛ و بیمار به‌مرور بهبود پیدا می‌کند.

توصیه پزشک به تزریق داروهای استروئیدی

زمانی‌که مصرف خوراکی داروهای تنگی کانال نخاعی هیچ اثری ندارد؛ بنابراین از درمان‌های موضعی یا همان تزریق در محل استفاده می‌کند. تزریق داروهای ضدالتهابی به موضع موردنظر منجر به تسکین درد بیمار؛ بهبود حال عمومی او می‌شود. اما گاهی اوقات بیماری مجدداً برمی‌گردد که باید برای جلوگیری از بازگشت آن درمان‌ها و اقدامات دیگری انجام داد.

درمان با تمرینات و طب سوزنی

اگر تنگی کانال با به‌کارگیری روش درمانی مستقیم و تزریق به محل  عارضه درمان نشود. باید سراغ درمان‌های فیزیکی و فیزیوتراپی رفت. پزشکان معمولاً از دو روش اصولی فیزیوتراپی شامل گرما درمانی و لیزر تراپی استفاده می‌کنند.

نیمی از بیماران با استفاده از روش‌های درمانی فیزیوتراپی بهبودی کامل پیدا می‌کنند؛ و دیگر نیازی به انجام سایر روش‌ها همچون جراحی ندارند. اما درصورتی‌که بیمار با استفاده از فیزیوتراپی نیز درمان نشود؛ نوبت به جراحی می‌رسد.

علاوه بر فیزیوتراپی، روش‌های درمانی فیزیکی یا طب سوزنی برای درمان بیماری تنگی کانال نخاعی بسیار مفید هستند. این روش‌های درمانی وضعیت بیمار را به‌سرعت بهبود نمی‌بخشند؛ اما به‌مرور بیمار تأثیرات آنها را احساس خواهد کرد. مانیپلاسیون طب سوزنی یک روش درمانی دستی است که پزشک طب سنتی طی آن در ستون فقرات بیمار تغییراتی ایجاد می‌کند. این روش بسیار کاربردی است و پزشکان نیز آن را توصیه می‌کنند.

انواع روش‌ جراحی برای درمان تنگی کانال نخاع

عالی‌ترین فوق تخصص نیز گاهی اوقات پیشنهاد انجام عمل جراحی و روش‌های تهاجمی را می‌دهد. روش‌های جراحی تنگی کانال نخاعی طرق مختلفی انجام می‌شوند؛ به همین خاطر آنها را به‌صورت متفاوت نام‌گذاری کرده‌اند. روش‌های این جراحی نیز شامل موارد زیر هستند:

جراحی باز کردن ستون فقرات

در این روش دکتر، اقدام به باز کردن ستون فقرات و برداشتن قسمتی از لامینای ستون فقرات که اعصاب آن ناحیه را تحت‌فشار می‌گذارد؛ می‌کند. معمولاً این جراحی به‌صورت خفیف انجام می‌شود؛ و عوارض شدیدی ندارد.

لامینوپلاستی ستون فقرات

لامینوپلاستی ، به این صورت است که پزشک ناحیه نخاعی مد نظر را باز می‌کند.  سپس قسمتی از لامینا یا استخوان‌های کوچک این ناحیه را بر می‌دارد تا فضای کانال نخاعی کاملاً آزاد شود. سپس در همان ناحیه که لامینا و استخوان‌های آن برداشته شده است؛ پروتز و پیچ جاگذاری می‌کند.

جراحی ابتدایی ستون فقرات

جراحی لامینکتومی یکی از نخستین عمل‌های جراحی  تنگی کانال نخاعی است. در این روش جراحی پزشک قسمتی از لامینا را به‌طور کامل از استخوان‌های ستون فقرات جدا می‌کند؛ و گاهی اوقات در این روش جراحی رباط و سایر مهره‌های نخاعی نیز خارج می‌شوند. البته پزشکان این عمل را با یک برش کامل بر روی کمر بیمار انجام می‌دهند که نسبتاً تهاجمی است.

فورامینکتومی ستون فقرات

هدف پزشک از این جراحی ایجاد فضای بیشتر برای اعصاب ناحیه فورامن است. با همین روش وضعیت تنگی و انسداد کانال نخاعی بیمار بهبود پیدا می‌کند؛ و دیگر مشکلات سابق را پیدا نخواهد کرد.

مشخصات حرفه‌ای‌ترین فوق تخصص تنگی کانال نخاع

بهترین پزشک یا متخصص جراحی و درمان تنگی کانال نخاعی، فردی است که تجربه کافی در این زمینه را داشته باشد. تجربه کافی پزشک باعث، درمان هر چه سریع‌تر و بهتر بیماران می‌شود. پزشکانی که اقدام به درمان بیماران می‌کنند؛ اغلب اوقات تجربه و مهارت کافی در این زمینه را ندارند.

پزشکانی که کیس‌های مختلفی را جراحی کرده باشند؛ مطمئناً از متدهای بهتر و به‌روزتری برای درمان بیمار استفاده می‌کنند. اغلب پزشکان تمایل دارند؛ با انجام جراحی هر چه سریع‌تر بیمار را از درد آزاد کنند. اما مهارت پزشک زمانی مشخص می‌شود که با تجویز روش‌های غیرتهاجمی و غیرجراحی بیمار مبتلا به تنگی کانال نخاع را درمان کند. معمولاً روش‌های زیادی برای درمان بیماری‌ها و مشکلات ناحیه ستون فقرات وجود دارند.

اما نکته منفی این روش‌های درمانی زمان‌بر بودن آنها است‌. اغلب بیماران تمایل زیادی به انجام جراحی ندارند. دلیل اصلی عدم تمایل بیماران به جراحی نیز، عوارض بسیار زیاد آن است. با این‌حال پزشکان ماهر و توانمند بیماران کهن‌سال را نیز به طور کامل با روش‌های غیرجراحی درمان می‌کنند. اما اگر جراحی گزینه آخر باشد؛ متأسفانه راه گریزی نیست.

درنظرگرفتن وضعیت مراجعه‌کننده

فوق تخصص تنگی کانال نخاع شرایط بیماران را کاملاً  در نظر می‌گیرد. پزشکان باید متدهای درمانی خود را بر اساس وضعیت جسمی و روحی بیماران انتخاب کنند. اگر بیمار درباره جراحی نگرانی داشته باشد؛ پزشک باید نهایت تلاش خود را جهت انجام درمان‌های غیرجراحی انجام بدهد.

آشنایی با متدهای جدید و بین‌المللی درمان

پزشکان متخصص ستون فقرات و بیماری‌های زمینه‌ای همواره در حال به‌روزرسانی دانش خود در انجام اقدامات درمانی و متدهای جراحی هستند. به همین خاطر پزشکی که دانش جدید و به‌روز دنیای پزشکی را کسب نکرده باشد؛ نمی‌تواند انتخاب خیلی خوبی باشد.

پیش از مراجعه به پزشک جراح حتماً سابقه کاری و نتایجی که در مدت‌زمان درمان بیماران کسب کرده است؛ را بررسی کنید. گاهی اوقات نتایج پزشکان تنها در فضای مجازی درخشان است. بنابراین، بهتر است با بیمارانی که توسط پزشک موردنظر تحت درمان قرار گرفته‌اند؛ صحبت کرده و نظر آنها را جویا شوید.

پزشکی که بیماران مختلف را با استفاده از متدهای جراحی مناسب آنها درمان کند و  نتایج خوبی کسب کند؛ بسیار پزشک آگاه و حرفه‌ای است.

انجام درمان‌های ترکیبی بر روی بیمار

گاهی اوقات برخی از پزشکان به‌واسطه اطلاعات زیاد و علمی که دارند؛ یک سری از درمان‌های ترکیبی را بر روی بیمار انجام می‌دهند. در موارد بسیار زیادی این درمان‌های ترکیبی نتایج رضایت‌بخشی را به بار می‌آورند. زیرا زمانی که بیمار به طرق مختلفی با بیماری مقابله می‌کند؛ معمولاً درمان سریع‌تر جواب می‌دهد.

اما تنها پزشکان متخصص و بهترین فوق تخصص تنگی کانال نخاع می‌توانند؛ انواع درمان‌های ترکیبی را برای بیمار تجویز کنند. گاهی اوقات ممکن است درمان‌ها نتیجه عکس بدهند. به همین خاطر فقط درصورتی‌که پزشک اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشد می‌تواند موفق عمل کند.

توجه به درخواست و رضایت بیمار

در چنین شرایطی، پزشک حتماً باید خواسته بیمار را نیز در نظر بگیرد. گاهی اوقات بیماران به‌هیچ‌وجه راضی به انجام برخی از درمان‌ها نیستند. حتی اگر درمان‌های دیگر به طور کامل بیمار را به سمت بهبودی نبرند؛ توجه به رضایت بیمار برای انجام روش درمانی بسیار مهم است.

به طور مثال بیمارانی که متوجه عوارض شدید عمل جراحی بیماری کوچک‌شدن کانال نخاع هستند؛ می‌خواهند جراحی آنها به شیوه‌ای دیگر انجام بشود. یا اینکه بیمارانی که نگران عوارض پس از انجام جراحی هستند؛ تمایل دارند به‌صورت دائم فیزیوتراپی انجام بدهند؛ یا اینکه دارو‌های تزریقی بگیرند. به‌هرحال توجه به خواسته بیمار، هر چند درمان او کامل نشود؛ بسیار مهم است.

توجه به شرایط فیزیولوژیکی و ژنتیکی بیمار

در آخر، یکی از مهم‌ترین عواملی که پزشکان متخصص باید به آن توجه کنند؛ وضعیت کلی بیمار تحت درمان است. این وضعیت شامل شرایط بدنی یا فیزیولوژیکی و همچنین ژنتیکی او می‌شود. در ادامه عوامل مؤثر بر وضعیت فیزیولوژیکی و ژنتیکی بیماران که پزشکان باید تحت‌نظر بگیرند را شرح داده‌ایم:

  • سن بیمار: سن بیمار یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که فوق تخصص تنگی کانال نخاع در هنگام انتخاب روش درمانی مناسب در نظر می‌گیرد. اغلب اوقات بیمارانی که مسن‌تر هستند؛ بسیار سخت‌تر درمان خواهند شد. پزشکان باید برای درمان کامل این بیماران همه جوانب را در نظر بگیرند.به طور مثال شاید انجام عمل جراحی برای رفع تنگی کانال نخاع بر روی بیماران سن بالا، خطرات بسیار زیادی به همراه داشته باشد. به همین خاطر گاهی اوقات پیشنهاد پزشکان برای بیماران سن بالاتر ترکیبی از روش درمانی فیزیوتراپی، آب‌درمانی و درمان‌های دارویی و تزریقی است. سن بیمار در واقعیت یکی از مهم‌ترین عامل‌های عدم ابتلای او به بیماری‌های خاص است. نباید پزشک دچار اشتباه شود؛ و روش جراحی را پیش بگیرد.
  • ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی: برخی از بیماری‌های ژنتیکی ستون فقرات نیز گاهی اوقات باعث بروز مشکلات خاص بیماران می‌شوند. اما پزشکان با انجام آزمایش‌های مختلف باید چنین شرایطی را پیش‌بینی بکنند. بیماری‌های ژنتیکی ستون فقرات باعث جواب ندادن درمان بر روی بیمار می‌شوند. به همین خاطر پزشک فوق تخصص همه عوامل را در نظر می‌گیرد؛ و هیچ‌گونه کوتاهی در زمینه بررسی مشکلات ژنتیکی انجام نمی‌دهد.
  • موارد بیماری‌های خاص: بیماران خاص کیس جراحی کوچک‌شدن کانال نخاع نیستند. پزشک چنین بیمارانی را شناسایی می‌کند. گاهی اوقات خطر واضح مرگ برای چنین بیمارانی وجود دارد. انجام درمان‌های جایگزین اما می‌تواند تا حدی مؤثر باشد. به طور مثال بیماران قلبی ریوی اغلب هنگام جراحی دچار آمبولی یا سکته قلبی می‌شوند. همین عوامل هستند که پزشک فوق تخصص باید آنها را در نظر داشته باشید. البته درصورتی‌که بیماران خودشان رضایت کامل برای انجام جراحی داشته باشند. پزشک این کار را انجام می‌دهد و مسلماً خطرات و عوارض آن را پیش از انجام عمل جراحی گوشزد می‌کند.
  • سلامت جسمی بیمار: در بعضی موارد و گاهی اوقات بیمار شرایط جسمانی خوبی ندارد. ممکن است پیش از انجام درمان یا جراحی دچار مشکلات جسمی و حوادثی مانند تصادف یا سوختگی شده باشد. در چنین شرایطی پزشک حتماً وضعیت بیمار را بررسی می‌کند.
  • قدرت بدنی بیمار: در آخر، قدرت بدنی بیماران مختلف با یکدیگر متفاوت است. برخی از بیماران بنیه خوبی دارند؛ و خیلی زود از انجام درمان‌های مختلف جواب می‌گیرند. اما برخی از بیماران دیگر به‌هیچ‌وجه قدرت بدنی خوبی ندارند و همین مسئله باعث می‌شود که پس از جراحی ضعف بسیار زیادی احساس کنند و توانمندی کامل خود را از دست بدهند. بیمارانی که قدرت بدنی خوبی ندارند؛ بیماران مبتلا به کم‌خونی هستند.

به‌طورکلی پزشک باید پیش از انجام جراحی تمامی آزمایش‌های لازم را از بیمار بگیرد و بعد از آن روش‌های درمانی بدون عوارض را بر روی بیمار امتحان می‌کند زیرا هر روش درمانی برای این بیماران مناسب نیست، به همین خاطر این بیماران باید حتماً توسط پزشک فوق تخصص بررسی شوند.

شیوه‌های موثر در معالجه بیماران تنگی کانال نخاع

پزشکان و جراحان متخصص معمولاً متدهای درمانی مشخص و متداولی دارند. درصورتی‌که پزشک در کار خود به‌اندازه کافی حرفه‌ای باشد؛ مسلماً توانایی درمان اصولی بیمار با متدهای مناسب را دارد. اما گاهی اوقات نیز پزشکان متدهای درمانی مناسبی را پیش نمی‌گیرند. به‌خاطر این مسئله پزشک باید روش درمانی مطابق آنچه در ادامه توضیح داده‌ایم؛ را پیش ببرد:

معاینه فیزیکی کامل بیمار

پزشک متخصص تنگی کانال نخاعی باید بیمار را به‌صورت فیزیکی کاملاً معاینه کند و پس از اطمینان از شکل بدنی بیمار، روش درمانی را به او توصیه کند. درصورتی‌که پزشکی معاینه فیزیکی انجام ندهد؛ قطعاً حرفه‌ای نیست. معاینه فیزیکی توسط یک پزشک متخصص تنگی کانال نخاعی حرفه‌ای خیلی از مشکلات را نشان می‌دهد.

انجام تست‌های پزشکی و عکس‌برداری

فوق تخصص حتماً باتوجه‌به نتایج آزمایش‌های بیمار، باید برای او دارو و درمان تجویز کند. بدون انجام آزمایش یا تصویربرداری پزشک نباید هیچ اقدام درمانی انجام بدهد. همچنین اگر نتایج آزمایش‌های اجازه درمان خاصی را ندهد؛ پزشک باید در روند درمانی بیمار آن را لحاظ کند. نتایج آزمایش‌ها و تصویر برداری به‌گونه‌ای نقشه راه درمان برای پزشک است و بیمار نباید از انجام آنها اجتناب کند.

سخن پایانی

به‌طورکلی فوق تخصص تنگی کانال نخاع با درنظرگرفتن موارد متعددی همچون نوع بیماری، میزان پیشرفت آن، شرایط و وضعیت بیمار اقدامات ویژه‌ای را برای درمان و بهبود وی در نظر می‌گیرند. توصیه‌هایی که این‌گونه پزشکان به بیماران خود می‌کنند، تأثیر بسیار زیادی در روند درمان دارد.

اگر چه پزشکان تا حدودی ریسک می‌کنند؛ و حتی نیز گاهی اوقات در انتخاب روش‌های درمانی دچار اشتباه می‌شود. اما انتخاب پزشکی که توانا باشد؛ بسیار مهم است.

بیماران باید توسط پزشکی معاینه شوند که علم او کاملاً به‌روز است. به همین خاطر اگر پزشکی در انجام درمان بیمار اشتباهی انجام بدهد؛ شاید عوارض آن هرگز جبران‌پذیر نباشند. پزشک معمولاً با انجام آزمایش‌های و تصویربرداری، بهترین تصمیم را می‌گیرد. به همین خاطر نگرانی بیماران در صورت مراجعه به پزشکی توانمند کاملاً بی‌مورد است.

بنابراین، پیشنهاد میشود که قبل از هر کاری با بررسی‌های دقیق و توجه به سوابق پزشکان، اقدام به انتخاب بهترین متخصص نمایید. گاهی ممکن است که پیداکردن بهترین فوق تخصص تنگی کانال نخاع کاری زمان بر باشد، اما از آنجایی‌که شیوه درمان کانال نخاع بسیار حساس و حیاتی است، این کار ارزش زیادی دارد.