راهکارهای درمان خانگی تنگی کانال نخاعی

همان‌طورکه می‌دانید بیماری تنگی کانال نخاعی بسیار دردناک است و افراد بسیار زیادی با افزایش سن ممکن است به آن دچار شوند. در واقع پس از  ۴۵ سالگی کم‌کم نشانه‌های وجود تنگی مجرای نخاعی ایجاد می‌شود و افراد با مراجعه به پزشک متوجه شدت آن خواهند شد. قطعاً در این میان چگونگی درمان چنین بیماری اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند و استفاده شیوه‌های درمانی رایج مانند درمان خانگی تنگی کانال نخاعی طرف‌داران بیشتری می‌یابد؛ زیرا افراد حاضر نیستند ریسک و خطر عمل جراحی را بپذیرند؛ بنابراین تصمیم می‌گیرند هرچه سریع‌تر این بیماری را با روش‌های ساده‌تری درمان کنند. هر چند، در صورت عدم درمان خانگی این عارضه، می‌توان با مراجعه بهترین دکتر برای لیزر تنگی کانال نخاعی از شر آن خلاص شد و زندگی عادی را از سر گرفت. با این حال مهم است که به سایر توصیه‌های پزشکی نیز توجه کرد تا تنگی کانال به‌خوبی درمان شود.

 چرا درمان تنگی کانال نخاع در خانه، درمانی اساسی نیست؟

قبل از هر چیز باید به این موضوع بپردازیم که درمان خانگی تنگی نخاع ممکن است موقتی و مقطعی باشد به این منظور که پس از اینکه شما اقدامات لازم جهت درمان خانگی را انجام می‌دهید تمام دردهایتان تسکین می‌یابد؛ اما پس از گذشت مدت کوتاهی (چند روز تا چند هفته) کم‌کم دردها باز می‌گردند و مجدداً شما را درگیر خواهند نمود.

علت بازگشت دردها می‌تواند مربوط به روشی که برای درمان انتخاب کرده‌اید باشد. به‌عنوان‌مثال تنگی کانال نخاع ممکن است با روش موردنظر شما سازگاری نداشته باشد؛ بنابراین مجبور می‌شوید روش دیگری را برای درمان انتخاب کنید.

نکته بعدی در انجام روش انتخابی شماست. در واقع شما باید بتوانید روش درمانی را به صحیح‌ترین شیوه ممکن پیاده کنید. همچنین در استمرار در انجام منظم روش‌ درمانی موردنظر در طولانی مدت نتیجه اثربخشی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

در برخی موارد پزشک علاوه بر دارو ممکن است روش جراحی را به بیمار پیشنهاد دهد. اما روش جراحی بیشتر در موارد شدید بیماری توصیه می‌شود. درهرصورت پذیرش ریسک و خطر عمل جراحی بسیار سنگین است؛ بنابراین هر کسی آن را نمی‌پذیرد.

به دنبال این تغییرات فشار عصبی که از طریق بافت‌ها و استخوان‌ها به سمت کانال نخاعی و ریشه‌های عصبی وارد می‌شود کاهش‌یافته و در نهایت می‌تواند دردهای ناشی از آن را که به قسمت‌های دیگر پخش می‌شود را از بین ببرد.

چه زمانی پزشک درمان خانگی برای تنگی کانال نخاع را توصیه می‌کند؟

اگر برای درمان هرچه سریع‌تر تنگی مجرای نخاعی به پزشک مراجعه کنید و پزشک تشخیص دهد که این بیماری خفیف است؛ بنابراین شما می‌توانید برای درمان آن به‌صورت خانگی اقدام کنید از مهم‌ترین اقدامات این است که شما برخی کارها را انجام ندهید. عدم انجام برخی کارها به دستور و توصیه پزشک کمک می‌کند تا شرایط شما هرچه سریع‌تر به سمت بهبودی رود.

قطعاً پزشک توصیه می‌کند که تحت استراحت مطلق قرار بگیرید. در این روش برای مدت معینی با ماندن در منزل به حالت دراز کشیده روزهای خود را سپری خواهید کرد. به‌هیچ‌عنوان حق حمل یا جابه‌جایی اجسام سنگین را ندارید. نباید بدون اجازه پزشک هیچ دارویی برای درمان مصرف کنید. نشستن و ایستادن طولانی‌مدت و همچنین خم‌شدن ممنوع است و در آخر؛ از انجام ورزش‌های سنگین و فعالیت‌های خسته‌کننده باید اجتناب کرد. با رعایت چنین نکاتی باز هم می‌توانید در پیشرفت بیماری و افزایش دردها جلوگیری به عمل‌آورید.

چگونگی درمان خانگی تنگی کانال نخاعی

در مواقعی که تنگی مجرای نخاعی خفیف باشد، می‌توان با روش‌های خانگی و بدون عمل جراحی آن را درمان کرد. پس چه چیزی بهتر از اینکه شما با درمان و روش‌های آن آشنا شوید، این روش‌ها به شرح زیر هستند:

انجام ورزش‌های مناسب جهت درمان خانگی

برای درمان تنگی کانال نخاع اگر ورزش‌هایی را به‌صورت مستمر و روزانه در تایمی معین انجام دهید، باگذشت مدت‌زمان کوتاهی متوجه نتیجه فوق‌العاده آن خواهید شد. در چنین شرایطی عضلات و ستون فقرات تحت نرمش‌هایی قرار می‌گیرند که در طولانی‌مدت می‌تواند باعث ترمیم در برخی عادت‌ها و همچنین ثبات و ایستایی بهتر ناحیه کمر شود.

رعایت رژیم غذایی و کاهش وزن

هر اقدامی در منزل انجام شود قطعاً مثمرثمر خواهد بود. یکی از مهم‌ترین اقدامات در این جهت پیروی از  رژیم غذایی مناسب حال شما برای کاهش وزن با رواج سبک زندگی سالم است. شاید با خود بگویید درمان تنگی مجرای نخاعی چه ارتباطی با کاهش وزن دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت افزایش وزن و انباشته‌شدن چربی در ناحیه شکم و بالاتنه و همچنین پایین‌تنه می‌تواند فشار زیادی را به قسمت کمر، نخاع و ستون فقرات وارد کند این فشارها می‌توانند باعث خم‌شدن یا عدم ثبات بافت‌ها و استخوان‌ها در این ناحیه شوند؛ بنابراین فشار در ناحیه رشته‌های نخاعی را به همراه خواهد داشت.

ازاین‌رو گرفتن رژیم و عدم استفاده از چربی‌ها و همچنین استفاده مداوم از فیبر و سبزی‌ها برای کاهش وزن راه بسیار خوبی در جهت درمان خانگی این بیماری به شمار می‌آیند.

انجام ماساژ‌های مناسب تنگی مجرای نخاعی

یکی‌دیگر از اقداماتی که مورد استقبال افراد بسیار زیادی قرار گرفته ماساژدرمانی است. ماساژ به‌موقع و تخصصی می‌تواند درمان تنگی کانال نخاعی در منزل را تسهیل کند. به این صورت که بیمار می‌تواند بدون ترس و تنش، خودش را به دست فردی حرفه‌ای با توجه به عارضه بسپارد.

در این نوع ماساژ عضلات کمر و نواحی ستون فقرات به‌قدری مورد فشار و نرمش قرار می‌گیرد که به ریلکس‌ترین حالت ممکن در می‌آید. همه این اقدامات می‌توانند باعث شل‌شدن و قرارگیری صحیح عضلات و استخوان‌ها شوند، به‌طوری‌که دیگر فشاری بر قسمت ریشه‌های عصبی ایجاد نشود.

برای انجام چنین ماساژی فردی متخصص و آموزش‌دیده در این زمینه مسئولیت را به عهده می‌گیرد همچنین می‌توان با توجه به نوع و شدت عارضه انجام این روش را با استفاده از کمپرس‌های سرد وگرم انجام داد.

استفاده از داروهای گیاهی

مهم‌ترین اقدام در جهت درمان استفاده از داروهای گیاهی در زمان مقرر و همچنین به‌صورت مستمر است. غیرممکن است روشی را برای درمان انتخاب کنید و با انجام یک الی دو بار نتیجه بگیرید؛ بنابراین باید به‌صورت مداوم و مستمر تا چند ماه انجام داده تا نتیجه مثبت را دریافت نمایید.

استفاده از عرق خارخاسک به‌صورت روزانه و در میان دو وعده اصلی همراه با کمی عسل می‌تواند تسکین‌دهنده دردهای نخاعی باشد. دم‌نوش آویشن و همچنین گیاه بومادران و شاه‌تره می‌تواند اثر مستقیمی بر اعصاب نخاعی و فشار وارد بر آنها بگذارد تا در نهایت تسکین یابند..

البته که استفاده از روغن‌های گیاهی مثل بادام تلخ، سیاه‌دانه و گل سرخ نیز از بهترین داروهای گیاهی تأثیرگذار به نظر می‌رسد. در کنار استفاده از داروهای گیاهی انجام روش‌های سنتی مانند بادکش گرم نیز تأثیرات فوق‌العاده‌ای دارد.

  • آب درمانی

یکی دیگر از راه‌های مؤثر استراحت در وان آب گرم و جکوزی است؛ شما می‌توانید یک وان بزرگ مجهز به جکوزی در خانه قرار داده و آن را پرازآب داغ کنید.

اگر بیمار مبتلا به تنگی مجرای نخاعی روزانه یک الی دو ساعت از جکوزی با آب داغ استفاده کند. قطعاً التهابات موجود در قسمت کانال نخاعی به مرور از بین خواهد رفت، همچنین فشاری که از ناحیه بافت‌ها به سمت کانال نخاعی و ریشه‌های عصبی نخاع وارد می‌شود کاهش می‌یابد؛ بنابراین دردهای این ناحیه نیز تسکین می‌یابند.

به همین خاطر است که پزشکان نیز توصیه می‌کنند بیماران مبتلا به بیماری‌های کمر حتماً به استخر بروند؛ اما گاهی افراد امکانات و شرایط رفتن به استخر را ندارند؛ بنابراین استفاده از جکوزی خانگی بهترین گزینه به نظر می‌رسد. خوشبختانه این روش درمانی برای همه امکان‌پذیر است و تأثیرات مثبت چشمگیری نیز دارد.

  • اصلاح سبک نشستن و خوابیدن

در این حالت، توصیه می‌شود که به پهلو بخوابید و زانوهای خود را جمع کنید (مانند وضعیت جنینی). این کار به کاهش فشار روی ریشه عصبی کمک می‌کند.

  • ورزش‌و نرمش‌های استاندارد

ورزش ها و نرمش‌های کششی استاندارد مانند یوگا و پیلاتس نقش مهمی در تقویت عضلات پشتیبان اطراف ستون فقرات دارند و می‌توانند به بهبود هر چه سریعتر شما کمک کنند.

مصرف داروهای استروئیدی و ضدالتهاب

در میان روش‌هایی که برای درمان خانگی نام برده شد، استفاده از داروهای استروئیدی و ضدالتهاب بیشتر به چشم می‌خورد. زیرا افرادی که دچار بیماری تنگی نخاعی می‌شوند به حدی دردهای ناشی از فشار عصبی نخاع بر قسمت‌های باسن، ساق پاها، کمر و حتی انگشتان پا را متحمل می‌شوند که سعی می‌کنند از هر روشی برای تسکین این دردها و بازگشت به زندگی سابق خود استفاده کنند.

یکی از این راه‌ها استفاده منظم از داروهای استروئیدی و تزریق آنها به ناحیه کمر است که این کار در خانه نیز امکان‌پذیر است. در مواقعی ممکن است در قسمت ستون فقرات و کانال نخاع التهاب ایجاد شده باشد؛ بنابراین با استفاده از داروهای ضدالتهاب و استروئید می‌توان نسبت به کاهش و التیام این درد اقدام نمود. این روش تنها در صورتی ممکن است که التهاباتی در آن ناحیه ایجاد شده باشد.

استفاده از فیزیوتراپی

اگر شما بتوانید تمرینات فیزیوتراپی را با استفاده از لوازم مناسب در منزل انجام دهید، فیزیوتراپی، روشی تأثیرگذار و فوق‌العاده‌ای است که می‌تواند تأثیر مثبتی بر روی درمان داشته باشد.

همان‌طورکه می‌دانید در مراکز فیزیوتراپی از اشعه‌های فرابنفش و مادون قرمز استفاده می‌شود؛ اما شما در منزل چنین امکاناتی ندارید در این صورت استفاده از لوازم دیگر می‌تواند در درمان این بیماری به شما کمک کند. به‌عنوان‌مثال توپ‌های بادی بسیار بزرگی می‌تواند ابزاری برای نرمش کمر باشد.

به هنگام انجام انواع نرمش‌ها بهتر است از تشک بادی یا اسفنجی با قابلیت بالا استفاده کرد. به‌مرورزمان با انجام انواع تمرینات فیزیوتراپی شاهد تأثیرات مثبت در کاهش دردهای ناحیه کمر و ساق پاها و ران خواهید بود. کافی است در انجام این تمرینات کمی صبور و با پشتکار باشید.

آیا درمان تنگی کانال نخاع با ابزار طبی امکان‌پذیر است؟

یکی از اقدامات رایج اما حساس در مقابله با تنگی کانال نخاعی، استفاده از کمربند یا گردن‌بند طبی است. کمربندها و گردن‌بندهایی که برای تنگی مجرای نخاعی کمر و گردن مورداستفاده قرار می‌گیرند، کارایی خاص و متفاوتی دارند به این صورت که این کمربند و گردن‌بندها در ناحیه کمر و گردن ستون مهره‌ها را به ثابت‌ترین حالت ممکن نگه دارند تا حرکت‌های شدید صورت نگیرد.

نکته حائز اهمیت این است که استفاده از کمربند یا گردنبند طبی باید با تجویز پزشک و صلاحدید او باشد، حتی نوع گردنبند یا کمربند تجویزی از مهم‌ترین مواردی است که پزشک با توجه به مشکل شما در این روش درمانی ترتیب اثر خواهد داد. استفاده از این دو وسیله، مدت زیادی سر و گردن را در حالت بی‌حرکت قرار می‌دهد. از نظر علمی استفاده از این ابزارهای طبی در مواردی که درد حاد و غیر قابل تحمل باشد، تنها برای 1 تا 2 روز موثر است. زیرا استفاده مکرر یا خودسرانه (بدون توصیه پزشک) می‌تواند باعث تضعیف عضلات اطراف ستون فقرات شود. در این صورت، احتمال آسیب‌پذیری ستون فقرات و تشدید علائم بیشتر می‌شود زیرا این عضلات، حمایت و پشتیبانی از ستون فقرات را بر عهده دارند.

در صورت وجود علائم هشدار مانند: بی‌حسی یا دردهای غیرقابل تحمل طولانی که به انواع مسکن مقاوم بوده، ایجاد اختلال حرکتی در دست و بی حسی کامل یا لاغری غضلات کف دست و بازو ،درمان حانگی توصیه نمی‌شود و فرد مبتلا باید به یک پزشک فوق تخصص مراجعه نماید.

آیا درمان خانگی تنگی کانال نخاعی نیازمند مراجعه به پزشک است؟

باتوجه‌به مواردی که در اختیارتان قرار گرفت اکنون دیگر روش‌ها را می‌دانید؛ بنابراین ممکن است با خود بگویید که می‌توان به‌راحتی در خانه این بیماری را درمان کرد و دیگر نیازی به مراجعه به پزشک نیست. در مقابل باید بگوییم که مراجعه به پزشک الزامی و ضروری است.

زیرا تا زمانی که به پزشک مراجعه نکنید می‌توانید به قطعی بودن این بیماری پی ببرید. در واقع پزشک باید با شنیدن علائم و نشانه‌های شما و همچنین انجام معاینات و ام‌آرآی و اسکن تشخیص دقیقی در مورد تنگی مجرای نخاعی شما بدهد سپس شدت و مقدار آن را نیز مشخص کند تا تصمیمی جهت روش درمان گرفته شود و در صورت درمان خانگی نحوه صحیح انجام روش‌ها را نیز معین کند. قطعاً چنین کارهایی از عهده شما خارج است؛ زیرا تخصص تشخیص چنین بیماری را ندارید. ازاین‌رو مراجعه به پزشک متخصص لازم و ضروری است.

انتخاب روش درمان خانگی تنگی کانال نخاعی

باتوجه‌به اینکه روش‌های متفاوت و زیادی وجود دارد؛ بنابراین قطعاً بیماران به هنگام انتخاب دچار سردرگمی خواهند شد گذشته از این موضوع همه بیماران علم و تخصص کافی برای تشخیص اینکه کدام روش بهتر است و کدام روش را به چه صورت انجام دهند را ندارند.

به همین خاطر توصیه ما این است که قبل از اینکه روشی را برای درمان انتخاب کنید، نزد پزشک بروید و شرایط خود را برای او شرح دهید تا بتواند شما را در این راه یاری کند. البته که برخی روش‌های سنتی هم برای تسکین دردهای ناشی از تنگی مجرای نخاعی مانند زالودرمانی و حجامت وجود دارد که بهتر است با مشورت پزشک انجام شود.

کلام آخر

با مطالعه این مطلب متوجه انواع روش‌های درمان خانگی تنگی کانال نخاعی شدید. قطعاً می‌دانید که روش‌های درمانی بسیار زیادی وجود دارند. استفاده از داروهای گیاهی، تزریق استروئید، داروهای ضدالتهاب، ماساژدرمانی، انجام ورزش‌های نرم و کششی، استراحت مطلق، استفاده از آب درمانی و حتی بستن کمربند و گردن‌بندهای  مخصوص در مواردی خاص با توصیه پزشک از روش‌های رایج برای درمان تنگی کانال نخاع هستند.

البته انتخاب هر یک از این روش‌ها با صلاحدید پزشک انجام می‌شود. پزشک با استفاده از ام آر آی و سی‌تی‌اسکن حد و حدود تنگی کانال نخاعی را مشخص می‌کند و در صورت خفیف بودن برای درمان خانگی شما را راهنمایی کند. امیدواریم که با انجام روش‌های خانگی ذکرشده، هرچه سریع‌تر سلامت خود را بازیابید و زندگی باکیفیت خود را از نو شروع کنید.