درمان تنگی کانال نخاعی گردن با طب سنتی روشی مناسب است؟

به عنوان شخصی که تنگی کانال نخاع در قسمت گردن را تجربه کرده­ام، باید بگویم درمان تنگی کانال نخاعی گردن با طب سنتی با روش‌های مختلفی از جمله استفاده از گیاهان دارویی به‌صورت خوراکی، ماساژ عضلات به ‌وسیله روغن‌های گیاهی، مصرف دم‌نوش‌ها و… تا حدودی امکان‌پذیر است. اما این راهکار به ‌هیچ ‌عنوان روشی قطعی برای درمان این عارضه محسوب نمی‌شود. زمانی که علائمی همچون درد یا سستی در قسمت گردنی بروز می­کند، ممکن است دچار تنگی کانال نخاعی گردن شده باشید. این مشکل می‌تواند علائمی همچون کاهش قدرت عضلات، درد شدید و حتی مشکلات حسی را ایجاد کند. برای رسیدن به بهبودی کامل باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و درمانی مناسب را دریافت نمود. بهترین دکتر برای لیزر تنگی کانال نخاعی می‌تواند راهنمای شما باشد. او با دقت و دانش خود، راه حل‌های مناسب و سازگار با شرایط شما را ارائه می‌دهد تا بتوانید دوباره به زندگی عادی خود بازگردید.

درمان تنگی کانال نخاعی گردن با طب سنتی روشی مناسب است؟

آشنایی با تنگی کانال نخاعی گردن و علت‌های ایجاد آن

بیماری سایش مجرای نخاعی گردن، به طور معمول در اثر تحت ‌فشار قرار گرفتن عصب‌های نخاع گردن به وجود آمده و اغلب در سنین میان ‌سالی خود را نشان می‌دهد. بر این ‌اساس شما در نقاط مختلف بدن نظیر پاها که تحت‌فشار هستند، احساس درد خواهید داشت.

در این حالت رشته‌های عصبی فشار زیادی را تحمل کرده و در این شرایط حرکت‌ دادن بدن سخت و دردآور است. افرادی که مبتلا به این بیماری هستند، باید حتماً تحت درمان قرار گرفته و توصیه‌هایی را که پزشک معالج مطرح می‌کند را رعایت کنند.

از جمله این روش‌ها می‌توان درمان با طب سنتی را پیشنهاد کرد. لازم به ذکر است که در صورت ابتلا به این بیماری باید سریعاً درمان را آغاز کرد تا علاوه بر کاهش درد، روند بهبودی راحت‌تر انجام شود. این عارضه با نشانه‌های مختلفی چون احساس ضعف در دست‌ها، میلوپاتی، بی‌حسی، گزگز کردن انگشتان دست، گرفتگی عضلات دست و انگشت‌ها همراه است. ‌برای دانستن اینکه درمان با طب سنتی چه روش‌هایی دارد، باید علل این عارضه را بدانیم. در بخش زیر به علل این مشکل اشاره کرده‌ایم.

رشد زیاد استخوان‌ها: زمانی که استخوان‌ها زیاد از حد رشد کنند، به کانال نخاعی آسیب وارد می‌کنند. این اتفاق سبب ایجاد خارهای استخوانی شده و فضای کانال نخاعی را کم می‌کند. در نتیجه کانال تنگ شده و مشکلات زیادی را برای فرد به همراه خواهد داشت. همراه این عارضه شاهد تخریب و التهاب مفاصل خواهید بود که باید سریعاً برای تشخیص و درمان آن پیگیری‌های لازم انجام شود. ‌

موارد ارثی و مادرزادی: در بعضی از نوزادانی که متولد می‌شوند، کانال نخاعی قطر کمی دارد که این افراد در خطر ابتلا به تنگی کانال نخاعی در ناحیه گردن خواهند بود. با تشخیص این مشکل باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و مراقبت‌های اولیه و توصیه‌های لازم را انجام داد. در برخی مواقع با انجام مراقبت‌های اولیه می‌توان تا حدودی جلوی این بیماری را گرفت.

آسیب ‌دیدن یا ضربه دیدن مهره‌های گردن: از دیگر علل ایجاد این عارضه ضربه خوردن مهره‌های گردن است. گاهی بر اثر سقوط از ارتفاع، تصادفات و یا هر علت دیگری ممکن است به مهره‌های گردن ضربه وارد شده و آسیب ببینند. در این صورت به کانال فشار وارد شده و تنگ می‌شود. همچنین احتمال التهاب این مهره‌ها وجود دارد که باعث سایش مهره­ها و در پی آن تنگی در کانال نخاعی می‌شود.

سفت و ضخیم‌شدن رباط‌ها: اغلب با افزایش سن، رباط‌ها ضخیم شده و به کانال نخاعی فشار وارد کرده و احتمال سایش مجرای نخاعی گردن افزایش می‌یابد.

فتق دیسک گردن: دیسک‌های بین مهره‌ای جلوی ساییدگی و التهاب مهره‌های گردن را می‌گیرند. اگر دیسک دچار فتق شود، نخاع تحت ‌فشار زیادی قرار گرفته و سبب بروز این عارضه می‌شود.

توجه داشته باشید که شکستن قولنج گردن، ماساژهای غیر اصولی و درستکاری­های طب سنتی بسیار خطرناک هستند و ممکن است آسیب جبران ناپذیری به مهره­ها، رشته­های عصبی و نخاع شما وارد شود؛ پس ماساژ و ورزش­های تخصصی فقط باید تحت نظر پزشک متخصص ارتوپدی صورت گیرد. توجه داشته باشید که سری روش­های درمانی طب سنتی در بعضی اوقات فقط می­تواند التهاب­ها را کاهش دهد و قابلیت این را ندارد تا فشار­های وارده بر نخاع و کانال نخاعی را مدیریت، کنترل یا حتی درمان کند.

تشخیص، قبل از درمان تنگی کانال نخاعی گردن با طب قدیمی

قبل از لحاظ ‌کردن روشی مناسب، می‌بایست نسبت به تشخیص تنگی کانال نخاعی گردن اقدام نمود. برای تشخیص این بیماری پزشک سابقه پزشکی و علائم بیمار را بررسی کرده و معاینات عصبی و فیزیکی را انجام می‌دهد. ‌

پزشک از بیمار می‌خواهند گردن خود را چرخانده و خم کند و همچنین قدرت عضلانی بیمار مورد بررسی قرار می‌گیرد. نوع راه ‌رفتن و تعادل او نیز باید مشاهده شود. پس از آن با استفاده از اشعه ایکس رادیوگرافی انجام می‌شود. انجام اسکن مغناطیسی نیز به تشخیص پزشک در برخی مواقع انجام می‌شود.

در نهایت پزشک با توجه ‌به موارد ذکر شده علت را تشخیص داده و برای درمان اقدام می‌کند. مهم‌ترین عامل تشخیص آن شرح‌ حال بیمار و معاینه بالینی او بوده و برای اثبات نهایی نیاز به انجام MRI است. در نهایت پس از تشخیص قطعی این بیماری، پزشکان متخصص از روش‌های مختلفی برای درمان این بیماری استفاده می‌نمایند.

در صورت تمایل به استفاده از روش‌های سنتی، باید بیان شود که از این روش‌ها در کنار درمان‌های تخصصی استفاده شود. زیرا راهکارهای سنتی به ‌تنهایی برای درمان کامل این بیماری جوابگو نمی‌باشند.

چه نوع تشکی برای تنگی کانال نخاع مناسب است؟

به ‌کار بردن یک تشک برای مدیریت درد مناسب است. برای درمان این عارضه نوع خوابیدن و تشکی که فرد انتخاب می‌کند بسیار مهم و تأثیرگذار است. فرد در هنگام خوابیدن باید از خط بدن(قرار گیری مهره­های ستون فقرات در یک راستا) پیروی کند. تشک انتخابی باید با توجه ‌به وضعیت جسمی فرد و نیازهایی که دارد، طراحی شده باشد تا به بهبود وضعیت او کمک کند.

اولین موردی که مهم است توجه به وضعیت درست کمر و ستون فقرات است. این تشک باید بتواند وزن بدن را به طور متناسب توزیع کرده و فشارهایی که به کمر و ستون فقرات وارد می‌شود را کاهش دهد.

اگر وضعیت کمر و ستون فقرات درست نبوده و تحت‌فشارهای غیر قابل‌ تحمل قرار بگیرد، فرد علی‌رغم آن که بهبود نیافته، وضع بدتری را تجربه خواهد کرد. در کل برای انتخاب یک تشک مناسب بهتر است که با پزشک مشورت شود.

درمان تنگی کانال نخاعی گردن به کمک داروهای گیاهی

طب سنتی برای هر بیماری گیاهان دارویی و درمان‌های مختلفی دارد که برخی به ‌صورت خوراکی و برخی به‌ صورت موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای کاهش و یا درمان درد گردن در اثر تنگی کانال نخاع نیز در طب سنتی، راهکارهایی وجود دارد.

استفاده از برخی گیاهان که خاصیت ضدالتهابی و تسکین‌دهندگی دارند، می‌تواند در این زمینه مفید و مؤثر باشد. در زیر به بررسی درمان تنگی نخاعی گردن با طب سنتی به ‌وسیله برخی داروهای گیاهی خوراکی می‌پردازیم.

کانابیدیول

این ماده در گیاه شاهدانه وجود داشته و از آن استخراج و مورد استفاده قرار می‌گیرد.‌ در صورت مصرف این دارو هیچ نگرانی درباره اعتیاد نداشته باشید؛ زیرا باعث اعتیاد نمی‌شود. این دارو نسبت به داروهای دیگر که بر پایه مواد مخدر بوده و تهاجمی و نیمه تهاجمی هستند، بهتر است.

هندوانه ابوجهل

این میوه تلخ‌مزه بوده؛ اما دارای خواص بسیاری است که به نام‌های کدوی تلخ و خربزه روباه نیز شناخته شده است. این گیاه به‌ صورت بیابانی رشد کرده و ضدالتهاب بوده و می‌توان آن را به‌صورت خوراکی و موضعی استفاده کرد. این گیاه سبب کاهش درد و التهاب در تنگی نخاع شده و در بیشتر مواقع از آن استفاده می‌شود.

پنجه شیطان

این دارو نیز به ‌عنوان یکی از بهترین راه‌های درمان با طب سنتی پیشنهاد شده است. با توجه ‌به تحقیقاتی که انجام شده این ماده دارای خاصیت ضددرد، ضدالتهاب و ضد روماتیسم بوده و برای بیماری‌های زیادی مؤثر است. این گیاه فایده بسیاری برای عارضه سایش مجرای نخاعی گردن دارد که از آن بهره‌مند می‌شوند.

این گیاه در سلول‌ها کلسیم را آزاد کرده و یک ضد اکسیدان قوی است که مواد بیوشیمیایی را مهار می‌کند. از این طریق جلوی التهاب گرفته شده و درد، قرمزی، حرارت، ورم و التهاب کم می‌شود.

زردچوبه

زردچوبه یک ماده فعال به نام کورکومین دارد که دارای خاصیت آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب است. این ادویه یکی از ادویه‌های اصلی است که تقریباً در تمامی غذاها استفاده شده و به‌ عنوان یک درمان برای این عارضه پیشنهاد شده است. در صورت استفاده از زردچوبه مواد مشتقی چون LOX و COX_2 را که در مسیر التهابی بدن قرار دارند، را مهار می‌کند.

این ادویه یک ضدالتهاب بسیار قوی است که البته زنان باردار نباید در استفاده از آن زیاده‌روی کنند؛ زیرا دچار زایمان زودرس می‌شوند.

جینکو بیلوبا

این‌ گیاه برای طب سنتی یکی از داروهای مؤثر شناخته شده است. این گیاه ضدالتهاب عصبی در طب چین باستان بسیار استفاده شده و کارآمد است. پروستاگلاندین ماده شیمیایی است که سبب گرفتگی و درد عضلات می‌شود. جینکو بیلوبا با توجه ‌به خاصیت ضد اکسیدانی که دارد، سبب می‌شود پروستاگلاندین کمتر آزاد شده که در نتیجه آن درد و گرفتگی عضلات نیز کم می‌شود.

ریحان

ریحان یکی از گیاه‌های معطر است که بسیار از آن استفاده شده و دارای خاصیت ضدالتهاب است. ریحان یک مسکن قوی بوده و درد را کمتر کرده و علاوه بر این عارضه برای بیماری‌های بسیاری نیز مؤثر است. این گیاه مزیت‌های زیادی داشته و برای بیماری‌های مختلفی توصیه می‌شود که بهتر است از آن غافل نشوید.

زنجبیل

زنجبیل یکی از ادویه‌های خانگی است که کاربردهای زیادی داشته و بهترین درمان طب سنتی است. این ادویه جلوی تولید مواد شیمیایی التهابی را گرفته و علاوه بر کاهش التهاب درد را کم می‌کند. با مصرف آن می‌توان علائم این عارضه را کنترل کرده و از درد و تورم جلوگیری کرد. می‌توانید زنجبیل را به ‌صورت دمنوش استفاده کرده و یا پودر شده آن را در غذا استفاده نمایید.

بید سفید

درمان نخاعی گردن با طب سنتی با استفاده از گیاه بید سفید نیز ممکن است. این درخت خواص بسیاری داشته و برای بهبود این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از پوست این درخت در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند استفاده می‌شود تا تنگی نخاع درمان و کاهش یابد. این گیاه حاوی آسپرین و سالیسیلات است که یک ضددرد و ضدالتهاب قوی است. بر اساس تحقیقات انجام شده این گیاه بر روی عارضه تنگی کانال نخاع گردن بسیار تأثیرگذار است.

مصرف عرقیات

استفاده از عرقیات در طب سنتی طرفداران زیادی داشته و برای بیماری‌های مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. یکی از مواردی که برای درمان با طب سنتی استفاده می‌شود، شربت سکنجبین عنصری است که باید به ‌صورت روزانه مصرف شود.

این شربت عصب‌ها را به‌ طور عمیق پاکسازی می‌کند. همچنین می‌توان عرق خارخاسک را با کمی عسل مخلوط کرده و حداقل روزی یکبار مصرف کرد تا بهبودی حاصل شود. این عرق رسوب‌های داخل نخاع را شسته و از بین می‌برد. البته در نظر داشته باشید که برای تهیه عرقیات حتماً از فروشگاه‌های معتبر اقدام کنید.

استفاده از دمنوش

دمنوش‌ها از دیگر راه‌های درمان هستند. گیاهانی چون بومادران، آویشن و شاه‌تره به بهبود این بیماری کمک می‌کنند. این گیاه‌ها را به‌صورت دمنوش و به ‌صورت یکبار در روز دم‌ کرده و استفاده کنید. مصرف آن را تا زمان بهبودی ادامه دهید. ناگفته نماند که اگر بیماری خاصی دارید، باید از قبل با پزشک خود در میان بگذارید تا مشکلی ایجاد نشود.

درمان تنگی کانال نخاعی گردن به ‌وسیله روغن‌های گیاهی

استفاده از ماساژ با روغن‌های مفید، از جمله راهکارهای طب سنتی برای رفع درد عضلات است. یکی از روش‌های متداول برای درمان تنگی کانال نخاعی گردن با طب قدیمی استفاده از روغن‌های گیاهی است. این روش موضعی بوده و درد را بهبود می‌بخشد. ‌

برای این کار روغن‌هایی مثل بادام تلخ، چهل گیاه، سیاه‌دانه و گل سرخ را استفاده کنید که مزاج گرم دارند. این روغن‌ها تأثیر زیادی در کاهش درد داشته و با مالیدن آن می‌توان تا حد بسیار زیادی درد را کمتر کرد. این روغن را در شب‌ها بمالید؛ زیرا تأثیر آن بیشتر است.

روزی سه مرتبه تا ۸۰ روز با این روغن ماساژ دهید تا تأثیر آن را ببینید. لازم به ذکر است که در زمان مالیدن این روغن‌ها نباید به ناحیه مورد نظر فشاری وارد شود. در حدی باشد که روغن بر روی ناحیه مورد نظر به طور کامل زده شود.

درمان تنگی کانال نخاعی گردن با سایر روش‌ها

به ‌عنوان دیگر درمان سایش مجرای نخاعی گردن به کمک طب سنتی می‌توان ورزش‌کردن را مطرح کرد. در این زمینه ورزش‌های مفیدی را می‌توان انجام داد که شامل دوچرخه‌سواری، شناکردن، انجام حرکات کششی می‌شود. البته حرکات کششی باید صحیح انجام شود تا بهبود فرد را به همراه داشته باشد.

همواره سعی کنید این ورزش‌ها را تحت‌نظر افراد مجرب و باتجربه انجام دهید. در این صورت نتیجه فوق‌العاده آن را تجربه خواهید کرد.

همچنین فرد بیمار می‌تواند از روش ماساژ درمانی و زالو درمانی نیز استفاده کند. البته این کارها باید زیر نظر متخصص انجام شود تا طی آن مواد زائد بدن دفع و بدن پاکسازی شود. چنانچه ماساژ به ‌درستی انجام نشود، باعث آسیب جدی و بیشتر به مجرای نخاعی گردن خواهد شد. ‌

در مراکز معتبر و بهداشتی زالو درمانی را انجام دهید تا از نظر بهداشتی مشکلی ایجاد نشود. انجام زالو درمانی برای درمان تنگی کانال نخاعی گردن در طب سنتی باید در طی چند جلسه تکرار شود. زالوهای مورد استفاده باید طبی و بدون هیچ‌گونه آلودگی باشند.

سخن پایانی

در این مقاله، ما درمان تنگی کانال نخاعی گردن با طب سنتی را مورد بررسی قرار دادیم. در طی به وجود آمدن این عارضه، به فرد بیمار فشار زیادی وارد می‌شود. هر یک از روش‌های درمان باید طبق نظر پزشک انجام شود. در غیر این صورت امکان دارد مشکلات دیگری برای شما به همراه داشته باشد. حال که با راه‌های درمان و پیشگیری از سایش مجرای نخاعی گردن با راهکارهای طب سنتی آشنا شدید، بهتر است نکات مهمی را در این زمینه بدانید. درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما می‌توان با انجام نکات و موارد ذکر شده در مطالب بالا به بهبود آن کمک کرد.

بهتر است با انجام ورزش، عضلات را تقویت کرده و قدرت آن‌ها را افزایش داد. همچنین زمانی که انعطاف‌پذیری عضلات بیشتر شود، عوارض این بیماری کمتر خواهد شد. کیفیت زندگی شما و انتخاب نوع درمان تأثیر زیادی در بهبود روند بیماری دارد. توصیه می­شود که در صورت بروز علائم این عارضه، فورا به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه نموده تا زمان مناسب و طلایی درمان را از دست ندهید.