پا درد

درد پا؛ به دلیل آسیب بافت استخوانی، عضلانی و مفصلی پا تا مشکلات کبدی و قلبی

درد پا با توجه به زمینه و علت شکل گیری آن درمان های متفاوتی دارد، در۸۰ درصد مواقع درمان پا درد نیاز به سپری شدن دوره طولانی به همراه شرایط و مراقبت های خاص است. همان طور که میدانیم علت پا درد در افراد متفاوت و متاثر از عوامل و شرایط مختلفی است؛ این افراد به چند دسته تقسیم میشوند: افراد با نارسایی قلبی-عروقی، افراد با نارسایی کبد، افراد با نارسایی کلیه و انواع آسیب‌های بافتی اعم از مفصلی، استخوانی، عضلانی. در ادامه ما در مورد انواع پا درد، درمان درد پا و علت  این درد صحبت می کنیم و سعی میکنیم به طور جامع و تخصصی این مسله را بررسی کنیم، پس اگر دنبال اطلاعاتی علمی، دقیق و تخصصی هستید تا پایان این مطلب را مطالعه بفرمایید.

از پا درد رنج می برید؟
با پزشک متخصص تماس بگیرید

 انواع پا درد و درمان آن‌ چیست؟

پاها به علت این که در تمام طول عمر وزن انسان را تحمل می‌کنند و وظیفه‌ی جابه‌جایی بدن را برای سطوح حتی ناهموار و خشن به عهده دارند، می‌توانند بیشتر از اعضا و بافت‌های دیگر دچار آسیب، استهلاک و بیماری شوند. درد در پا، درد شایعی است که افراد در هر سنی آن را تجربه می‌کنند. برای درک بهتر توضیحات در این مقاله لازم می‌دانیم شما را با یک اصطلاح پزشکی و تفاوت آن با معنی رایج در جامعه آشنا کنیم و برایتان شرح دهیم برای پا درد به کدام دکتر مراجعه کنیم، انواع و روش های درمان این بیماری را نیز تشریح کنیم

در پزشکی اصطلاح پا یا فوت هنگامی استفاده میشود که در بر گیرنده قسمتی از آناتومی بدن انسان است که از مچ پا شروع می شود و به نوک انگشت پا ختم میشود؛ یعنی برخلاف آنچه که در میان مردم شایع است، پا به معنی ران، زانو و ساق نیست.در تشکیل ساختار آناتومیک پا با همان مفهوم پزشکی که توضیح داده ایم، که شامل مچ پا، قوزک‌های داخلی و خارجی پا، پاشنه‌ی پا، کف پا و انگشتان هستند؛ بافت‌های مختلفی در تشکیل این ساختار شرکت کرده اند که موجب درد پا می شوند.

از سطح به عمق پوست، ضمائم پوستی، ناخن‌ها که جز ضمائم پوستی تلقی میشوند، چربی زیر پوست، عضلات، استخوان، غضروف و مفاصل بین استخوان‌ها، لیگامان‌ها، تاندون‌ها، کیسه‌های ظریف حاوی مایع که وظیفه آنها تسهیل حرکات مفاصل است و اصطلاحا بورس(کیسه سینوویال) نامیده میشوند و همچنین عروق خونی شامل سرخ رگ‌ها و سیاهرگ‌ها و همچنین عروقی که مایع لنف داخل آن ها جریان دارد و رشته‌های عصبی همه و همه در کنار هم در تشکیل ساختار آناتومی پا شرکت دارند.

پس آزردگی، بیماری و مشکل در هر کدام از این اجزا اتفاق افتد، می‌تواند علت پا درد باشد. از جمله علت های دیگر این عارضه می‌تواند مربوط به استخوان‌ها مثل دررفتگی، شکستگی و مو برداشتن آنها باشد، می تواند به علت آسیب‌های بافت نرم به عنوان مثال رگ به رگ شدن و کشیدگی که در تاندون‌ها و لیگامان‌ها و عضلات ایجاد می شود، به عنوان مثال در پیچ خوردن مچ پا باشد، همچنین می‌تواند به علت التهاب کیسه‌های بورس یا التهاب تاندون‌ها باشد، همچنین آرتروز و یا رماتیسم یا بیماری‌های خود ایمنی که باعث التهاب مفصل میشوند هم می‌تواند باعث پا درد شوند.

درد پا و ران

مشکلات عروقی چه سرخرگ ها و چه سیاهرگ‌ها و حتی نارسایی عروق لنفی هم می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی و درد در پاها شود. برای درمان ییماری پا اگر شما درد در ناحیه پا دارید که به دنبال فعالیت زیاد ایجاد شده و همراه صدمه یا سقوط و ضربه‌ی سنگین رخ نداده است، استراحت کردن و بالا گرفتن پا و استفاده از کمپرس سرد و مسکن‌های معمولی می‌تواند در عرض چند روز پا درد شما را برطرف کند.

اما زمانی که از درمان درد پای مزمن صحبت می‌کنیم، به خصوص در افرادی که بیماری‌های قلبی-عروقی دارند، نارسایی کبد دارند و همچنین مشکات مربوط به سیستم عصبی دارند، به عنوان مثال نوروپاتی‌های محیطی در افرادی که دیابت دارند؛ در این افراد رفع مشکلات بیماری پا دیگر فقط شامل موارد حمایتی-مراقبتی و استراحت نخواهد بود.

درمان‌های تخصصی شامل داروها و حتی تزریق های تخصصی و فوق تخصصی داخل فضای مفصل و در محل التهاب تاندون ها می‌تواند درد را در این افراد تسکین دهد. در مواردی که درد به دنبال سقوط اشیاء به روی پا یا سقوط از ارتفاع و صدمه دیدگی در حین مسابقات ورزشی یا تصادفات ماشین اتفاق افتاده باشد، در این موارد درمان شامل درمان‌های تخصصی ارتوپدی حتی جراحی و گذاشتن میله و پین به داخل استخوان‌های شکسته شده می‌تواند باشد.

از پا درد رنج می برید؟
با پزشک متخصص تماس بگیرید

به طور خلاصه انواع پا درد شامل موارد زیر است:

  • عارضه می‌تواند مربوط به استخوان‌ها مثل دررفتگی، شکستگی و مو برداشتن آنها باشد،
  •  آسیب‌های بافت نرم به عنوان مثال رگ به رگ شدن و کشیدگی که در تاندون‌ها و لیگامان‌ها و عضلات ایجاد میشود،
  •  التهاب کیسه‌های بورس یا التهاب تاندون‌ها
  •  آرتروز و یا رماتیسم یا بیماری‌های خود ایمنی که باعث التهاب مفصل می شوند هم می‌تواند باعث پا درد شوند
  • مشکلات عروقی چه سرخرگ ها و چه سیاهرگ‌ها و حتی نارسایی عروق لنفی هم می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی و درد در پاها شود

پس با انواع مختلف پا درد و درمان‌های آن‌ آشنا شدیم . معمولا در موارد درد‌های مزمن، پزشک کفش طبی استاندارد و کفی استاندارد طبی که انواع مختلفی دارد را برای شما توصیه می‌کند تا امکان عود درد در ناحیه پا و ناراحتی آن کاهش پیدا کند. در ادامه به تشریح کامل علل و عوامل پا درد و روش های مناسب درمان می پردازیم پس تا پایان این مقاله ارزشمند و علمی که توسظ متخصص ارتوپدی(دکتر فرزاد مریخ بیات) نوشته شده است را مطالعه بفرمایید تا بتوانید راهکارها و روش های مناسب درمانی را بیابید.

علت‌ پا درد کدامند؟

دراین قسمت شایع‌ترین و مهم‌ترین دلایل درد در پا و انواع آن و روش های درمان را برای شما توضیح میدهیم.

  • علت اول التهاب تاندون آشیل است.

تاندونیت آشیل از علل شایعی است که باعث ایجاد درد در ناحیه پاها میشود. تاندون آشیل نوار محکمی است که مثل یک باند، عضلات پایین و پشت ساق را به پاشنه مرتبط می‌کند. به علتی که افراد بیش از حد فعالیت ورزشی که شامل جهش و پرش است انجام میدهند، این حرکات می‌تواند باعث آسیب دیدگی‌های جزئی و ترک جزئی به روی تاندون آشیل شود، باعث التهاب تاندون آشیل شود که اصطلاحا تاندونیت آشیل نامیده میشود.

  • علت دوم التهاب بورس یا بورسیت است.

بورس ها کیسه‌های بسیارکوچکی هستند، حاوی مایع مفصلی که در مفصلهای پا و سایر مفاصل بدن قرار می‌گیرند. وظیفه آن ها این است که از استحکاک و سایش اجزای اطراف مفصل به هم پیشگیری کنند و حرکت مفصل را راحت‌تر کنند و موجب درد در ناحیه پا نشوند. در صورتی که فردی بیش از حد از مفاصل پا استفاده کرده باشد؛ به عنوان مثال فردی در پیاده‌روی طولانی و یا ورزش‌های طولانی از مفاصل پا استفاده کرده باشد؛ همچنین افرادی که به بیماری‌های خود ایمنی و روماتیسم مبتلا هستند، دیواره ی این کیسه ها ملتهب میشود و اصطلاحا بورسیت ایجاد میشود و کیسه‌ ی ملتهب شده به رشته های عصبی مجاور فشار می آورد و باعث ایجاد درد در پا می شود.گفته می شود که بورسیت های پاها می‌توانند درد در ناحیه پا بسیار شدید و زیادی را تولید کنند.تحت فشار قرار گرفتن رشته‌های عصبی با منشاء ستون فقرات از علت‌های دیگر‌ی است که باعث درد در ناحیه پاها می شود. در افراد سالمند و افرادی با مشکلات مادرزادی، تنگی کانال نخاع و آرتروز می‌تواند باعث فشار آوردن به رشته‌های عصبی ای شود که وظیفه‌ی عصب‌دهی به پا و از مچ پا به پایین را به عهده دارند و باعث پا درد می شوند. در افراد جوان‌تر بیرون‌زدگی دیسک، برآمدگی دیسک های بین مهره‌ای هم می‌تواند چنین علائمی را ایجاد کند. به عنوان مثال در افرادی با آسیب بعضی از ریشه‌های نخاعی، زمانی که از فردا خواهش می‌کنیم که در حالی که پنجه پا بالا است، به روی پاشنه راه بروند، درد بسیار زیاد و تیر کشنده‌ای را احساس می‌کند و همچنین در این مواقع معمولا گز گز و مور مور و سوزن سوزن شدن، کرختی و خواب رفتگی مکرر پاها نیز از شکایات بیمار است.

علت پا درد2

  • علت سوم، فاشئیت پلانتار است.

فاشئیت پلانتار یا غلاف کف پا در واقع مانند یک پرده‌ی بسیار محکم است که از قاعده انگشتان به پاشنه و به پشت پاشنه کشیده می شود. زمانی که این غلاف فشار زیادی به آن وارد شود؛ به عنوان مثال به دنبال فعالیت‌های روزمره، پیاده روی‌های طولانی این غلاف دچار التهاب و آسیب میشود. به دنبال این التهاب که فاشئیت نام دارد، فرد درد و ناراحتی در کف پاها و حتی قاعده انگشتان نیز میتواند احساس کند. ویژگی فاشئیت پلانتار این است که فرد درد کف پا و درد پا را در صبح ها به صورت شدید تر احساس میکند. بسیاری از اوقات ممکن است فاشئیت پلانتار در ناحیه‌ی پاشنه در بعضی از افراد تحت عنوان خار پاشنه توصیف شود.

  • علت چهارم، نوروپاتی های محیطی است.

منظور از نوروپاتی‌های محیطی، آسیب دیدگی رشته‌های عصبی است که وظیفه عصب دهی به بافت‌های مچ تا انگشتان پا را به عهده دارند و موجب پا درد می شوند. شایع‌ترین دلیلی که باعث ایجاد آسیب به این رشته‌ها می شود، بیماری دیابت کنترل نشده است. غیر از آن سوء تغذیه در افراد سالمند و افرادی که مطلقا رژیم گیاهخواری خالص دارند به علت کمبود ویتامین ب 12 نوروپاتی محیطی ایجاد می شود. افرادی که سابقه‌ی مصرف مزمن، طولانی و بیش از حد از الکل را داشته اند هم این مصرف مداوم الکل باعث آسیب به رشته‌های عصبی و درد پا می شود. همچنین برخی از بیماری‌های عفونی و بعضی از داروها به خصوص بعضی از داروهای شیمی درمانی و  بعضی از داروهای درمان ایدز هم می‌توانند باعث ایجاد نوروپاتی محیطی و ایجاد درد های شدید در پا شوند.

  • علت پنجم، بیماری‌های مربوط به مفاصل، التهاب مفاصل یا آرتریت ها است.

هر عاملی که باعث ایجاد آزردگی، آسیب و التهاب مفاصل شود، اصطلاحا آرتریت نامیده میشود. در پزشکی چندین دسته آرتریت وجود دارد. دسته‌ی اول آرتریت های متابولیک هستند که شناخته شده‌ترین آنها بیماری نقرس و باعث پا درد است. دسته‌ی دوم آرتریت های خود ایمنی یا اتوایمیون است. به عنوان مثال آرتریت های متعاقب بیماری‌هایی مانند لوپوس یا به عنوان مثال رماتیسم ‌های مفصلی یا همان آرتریت روماتوئیت که باعث درد در ناخیه پا است. دسته سوم آرتریت عفونی است یا سپتیک آرتریت است و اما شاید شناخته شده‌ترین التهاب مفصل و یا آرتریت استو آرتریت است که شما تحت عنوان آرتروز مینامید و منجر به پا درد می شود. آرتروز در مفاصل بند انگشتان پا به خصوص انگشت بزرگ بسیار شایع است و علت آن تداوم فشار و نیروی زیاد وارد شده به این مفصل است.

  • علت ششم درد کف پا و تغییرات قوس کف پا است.

صاف بودن کف پا و نبودن حالت گنبدی در کف پا باعث میشود که تقسیم نیرو هنگامی که شما به روی یک سطحی با کف پا ایستاده اید به صورت استاندارد انجام نشود. این توزیع غیر استاندارد نیرو باعث ایجاد درد در ناحیه پا در اثر سر پا ایستادن‌های طولانی و فعالیت‌های بدنی و پیاده روی‌های طولانی در افرادی می شود که به انواعی از صافی کف پا دچار هستند. این افراد ممکن است که علاوه بر درد کف پا  از درد مفاصل بالاتر مانند درد زانو و حتی درد کمر نیز زنج ببرند.

درد کف پا

  • علت هفتم، تغییرات استخوانی در انگشتان پا است.

مورد اول بونیون است؛ بونیون در واقع بیرون زدگی زائده‌ی استخوانی در قسمت انگشت بزرگ یا انگشت شست پا است. این افراد معمولا انگشت شست پای خود به سمت 4 انگشت دیگر منحرف می شود. معمولا در مراحل اولیه احساس پا درد چندانی ندارد اما متاسفانه در مراحل پیشرفته تر منحر به درد در ناحیه پا می شود. مورد دوم انگشت چکشی است؛ انگشت چکشی حالتی است که در آن بند مفصلی انگشت پا شما به حالت خمیده قرار می‌گیرد و انگشت شما نمی‌تواند صاف و کشیده در حالت عادی قرار گیرد. علت این تغییر شکل احتمالا یک ناهنجاری گاهی مادرزادی است در بافت‌های نرم که وظیفه‌ی صاف نگه داشتن انگشت را دارند. به عنوان مثال ناهنجاری‌های تاندون، لیگامان و حتی کوتاه بودن عضلات. در این موارد پزشک توصیه می‌کند برای تسکین درد و پیشگیری از تشدید درد و ناراحتی از کفی طبی استفاده شود.

  • علت هشتم از علل بسیار شایع پا درد است که با عنوان متاتارسالژی شناخته شده است.

زمانی که شما فعالیت بیش از حد روزانه دارید، ورزش هایی شامل پریدن و جهیدن انجام میدهید و یا پیاده روی‌های طولانی انجام میدهید، احتمالا درد سوزشی در قاعده‌ی انگشتان را حس می‌کنید. اصطلاحا به این درد متاتارسالژی می‌گوییم.

  • علت نهم، مشکلاتی است که به علت مشکلات پوست و ضمائم پوستی ایجاد می شوند.

این مشکلات شامل این موارد می شود: میخچه و پینه؛ میخچه و پینه زمانی ایجاد می شود که به علت پوشیدن کفش نامناسب، کفش جلو تنگ و فشار بیش از حدی که به قسمتی از انگشتان پا و حتی کف پا وارد می شود.

  • علت دهم، در این دسته زخم‌های پوستی است.

زخم پوستی به علت فرو رفتن اجسام برنده در کف پا و حتی گزیدگی حشرات هم می‌توانند باعث ایجاد درد در پا شوند. مورد دیگر زخم هایی است که دیرهنگام ترمیم میشوند. زخم هایی که دیر ترمیم می شوند، به عنوان مثال افرادی که خون رسانی کافی بافت‌های پا وجود ندارد، افرادی که نارسایی‌های عروقی دارند و یا افراد دیابتی؛ این افراد زخم‌های پا در آن‌ها بسیار دیر ترمیم می شود. در این افراد ممکن است که اصلا زخم درد نداشته باشد. پس در این افراد باید به صورت مرتب کف پاها و ناخن‌ها چک شود و هر زخمی که وجود دارد، چه درد در پا داشته باشد و چه دردی نداشته باشد برای درمان آن سریعا اقدام شود.

پا درد و زخم پوستی

تمام علت درد پا که ما در بالا نام برده ایم، اگر در زمان مناسب رسیدگی شود، خطر جدی برای فرد ایجاد نمی‌کند اما ما عللی برای درد در ناحیه پا داریم که غفلت در رسیدگی تخصصی به آن‌ها می‌تواند برای فرد واقعا فاجعه آفرین باشد، که در ادامه به این دو مشکل اشاره می‌کنیم.

از پا درد رنج می برید؟
با پزشک متخصص تماس بگیرید

  • علت اول مربوط به نارسایی سیاهرگ‌های عمقی پا است.

افرادی که دچار واریس های وسیع و عجیب و طنابی شکل هستند احتمالا دچار نارسایی دریچه‌های لانه کبوتری در سیاهرگ‌های عمقی پا هستند. نارسایی مزمن سیاهرگ‌ها می‌تواند زمینه را برای ایجاد لخته در این سیاهرگ‌ها فراهم کند. دی وی تی که عبارت است از لخته در سیاهرگ‌های عمقی یا ترومبوز سیاهرگ‌های عمقی بسیار خطرناک است؛ زیرا ممکن است با کنده شدن و یا تکه تکه شدن قطعات این ترومبوز یا لخته، این قطعات به سمت قلب حرکت کنند و باعث گیر کردن و به اصطلاح آمبولی شوند و در شریان‌های ظریف به عنوان مثال ریه گیر کنند و آمبولی‌های کشنده و خطرناک ریه را ایجاد کنند.

  • علت خطرناک دوم، بیماری شریان‌های محیطی است که به اختصار پی ای دی نامیده می شود.

افرادی که دچار بیماری‌های عروق کرونر هستند، سکته‌ی قلبی کرده اند، چاق هستند، چربی اضافه شکمی دارند، دیابتی هستند، سیگاری هستند، اعتیاد به الکل دارند، سابقه خانوادگی بیماری‌های عروقی و سکته‌ی قلبی دارند، این افراد به علت نارسایی شریان‌های پایین زانو، متاسفانه خون‌رسانی به پا، مچ پا و انگشتان پا بسیار ضعیف انجام می شود و همین عدم رسیدن اکسیژن کافی به سلول‌ها باعث ایجاد درد در ناحیه پا می شود. این افراد هم حتما باید برای درمان تخصصی به متخصص مراجعه کنند. از علت درد پا و انواع پا درد و درمان دسته بندی شده فوق که بگذریم؛ شکستگی‌ها، دررفتگی‌ها و همچنین تحت فشار قرار گرفتن رشته‌های عصبی هم می‌تواند باعث ایجاد التهاب و درد در ناحیه پا شوند.

 نشانه هایی خطرناک در درد پا چیست؟

اگر شما همراه با مشکلات مربوط به پا درد یک یا چند مورد از نشانه‌ و علائم زیر را دارید، باید  این مشکل  را جدی بگیرید و حتما برای بررسی بیشتر به پزشک متخصص مراجعه کنید. این علائم عبارتند از:

  • درد و التهاب پای شما مزمن و طولانی شده است.

اگر  با وجود استراحت و رعایت نکات حمایتی-مراقبتی و پوشیدن کفش‌های طبی درد ناخیه پای شما کاهش پیدا نکرده است و روبه پیشرفت است؛ زمانی که درمان‌های غیر جراحی مانند استفاده از مسکن های معمولی و روش های درمان خانگی باعث تسکین درد شما نشده است؛ زمانی که تورم بسیار زیاد و درد پیش رونده در پاها وجود دارد و شما به علت احتمال نارسایی کبد، کلیه و قلب و همچنین مشکلات عروق لنفاویی هستید حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  • تورم ناگهانی و یکطرفه‌ی ساق

نشانه‌ی خطرناک دیگر زمانی است که تورم ناگهانی و یکطرفه‌ی ساق پا از زانو به پایین وجود داشته باشد و همراه این تورم، درد و ناراحتی باشد و شما همزمان احساس درد قفسه‌ی سینه‌ی ناگهانی همراه با تنگی نفس و سرفه شدید داشته باشید در این موارد برای درمان هر چه سریع‌تر لخته خون و آمبولی ریه باید حتما به اورژانس مراجعه کنید.

تورم پا

  • علائمی  که در بیماری شریان‌های محیطی دلالت دراند

علت دیگر علائمی هستند که در بیماری شریان‌های محیطی دلالت می‌کنند؛ به عنوان مثال درد پا همراه با ریزش موهای پایین ساق، درد همراه با رنگ پریدگی پوست مچ پا و پایین ساق؛ در این موارد هم حتما باید نشانه‌ها را جدی بگیرید.

  • واریس‌های گسترده و طنابی شکل و وسیع

علائم دیگر ،زمانی که شما واریس‌های گسترده و طنابی شکل و وسیع دارید، با شک به وجود نارسایی سیاهرگ‌ها باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا در معرض خطرات تهدیدکننده‌ی حیات، ناشی از لخته‌ی خون قرار نگیرید؛ همچنین اگر پا درد شما بعد از ضربه، تصادف، سقوط از ارتفاع و افتادن جسم سنگین به روی پا ایجاد شده است، در این موارد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

عوارض پا درد چیست؟

  • فشار اضافه به روی رشته های عصبی و عروق

افرادی که درد پایشان همراه با تورم بسیار زیاد است، این تورم زیاد باعث می شود که فشار اضافه به روی رشته های عصبی و عروق اعمال شود. این فشار به روی اعصاب اگر طولانی مدت شود، باعث آسیب دیدگی جدی رشته‌های عصبی میشود و این فشار اگر به روی عروق و شریان‌های که وظیفه‌ی خون رسانی به سلول‌های پا را دارند ایجاد شود، شریان‌ها بسته می شود و خونرسانی مختل می شود و ممکن است سلول های قسمت پایین محل انسداد به سمت مرگ پیش روند و فرد بافت زنده خود را از دست بدهد.

  •  جمع شدن خون بیشتردر پاها وافزایش تورم

همچنین فشار به روی سیاهرگ ها که وظیفه تخلیه خون را به عهده دارند، باعث می شود که خون بیشتری در پاها جمع شود و به تورم افزوده شود و بعضی از اوقات ایستایی خون در سیاهرگ‌هایی که تحت فشار مسدود شده اند باعث افزایش خطر لخته شدن شود.

عارضه‌ی دیگری است که دردهای پا که بعد از حادثه سقوط از ارتفاع و یا افتادن جسم سنگین به روی پاها ایجاد میشود در بسیاری از مواقع ممکن است مورد غفلت فرد قرار گیرد و فرد احساس کند که فقط با استراحت درد بهتر میشود؛ در حالی که علت درد که با استراحت و مصرف مسکن بهبود پیدا نکرده است، شکستگی و دررفتگی‌هایی است که اگر زمانی از آنها بگذرد، درمان درد پا سخت‌تر میشود و می‌توانند عارضه هایی را برای فرد ایجاد کنند.

چه بیماری‌هایی باعث پا درد می‌شوند؟

بیماری‌هایی که باعث ورم پاها می شوند از قبیل نارسایی‌های قلبی، نارسایی کبد، نارسایی کلیه‌، نارسایی‌های مزمن سیاهرگ‌های عمقی، همه این‌ها باعث ایجاد تورم در پاها و ایجاد دردهای مزمن و آزاردهنده‌ای خواهند بود.

  • تومورها و توده‌هایی هستند که در شکم و لگن ایجاد

 یکی دیگر از عللی که باعث ایجاد تورم در پاها می شود تومورها و توده‌هایی هستند که در شکم و لگن ایجاد می شوند. این توده‌ها با فشار آوردن به روی سیاهرگ‌هایی که وظیفه‌ی تخلیه‌ی خون و مایعات از پاها را به عهده دارند؛ باعث می شوند که خون بیشتری در اندام‌های تحتانی یعنی از لگن به پایین تا مچ پاها و روی پا انباشته شود و بدین ترتیب ورم ایجاد شود. تومورهای شکم و لگن هم یکی دیگر از بیماری‌ها هستند.

  • مشکلات سیستم لنفاوی

بیماری‌های دیگر مانند بعضی از مشکلات سیستم لنفاوی هم میتواند باعث پا درد و تورم پا شود به عنوان مثال وجود آلودگی با بعضی از انگل ها میتواند باعث ایجاد تجمع حجیمی از مایعات لنف در پاها شود و اصطلاحا پای فیلی شکلی را در فرد مبتلا ایجاد کند. پس انگل‌ها هم یکی دیگر از بیماری‌ها هستند. از علل دیگر بیماری‌های شریان‌های محیطی و پی ای‌دی از عللی هستند که باعث زمینه‌ساز درد در پا می شوند؛ دیابت کنترل نشده هم می‌تواند باعث ایجاد درد شود.

چه داروهایی برای پا درد مناسب هستند؟

با توجه به تشخیص علت درد و بیماری پا، تجویز داروی مناسب با درد در ناخیه پای شما توسط پزشک انجام می شود. قبل از استفاده ار هرنوع دارویی به موارد زیر توجه کنید.

  • مسکن‌های ضد درد و یا مسکن‌های معمول

مورد اول در اکثر مواردی که درد در پا به دنبال فعالیت روزانه‌ی شدید، فعالیت‌هایی شامل پریدن، رقصیدن و یا دویدن ایجاد می شود، در این موارد مسکن‌های ضد درد و یا مسکن‌های معمول یعنی همان گروه ان سید که ضد درد ضد التهاب هستند و شامل ایبوبروفن و ناپروکسن میشوند و این داروها بدون نسخه در اختیار شما قرار می‌گیرند؛ معمولا درد پا با مصرف دو الی سه روزه این داروها تسکین پیدا می‌کند؛ البته به شرط اینکه شما هم فعالیت های خود را محدود تر کنید.

  • داروها مربوط به آرتریت های خود ایمن

داروها مربوط به آرتریت های خود ایمن مانند آرتریت روماتوئید و یا همان رماتیسم و لوپوس است. در این موارد پزشک متخصص برای خاموش کردن دوره‌ی شعله‌ور بودن بیماری از داروهای سرکوب کننده‌ی و تعدیل کننده‌ی ایمنی استفاده می‌کند. انواع مختلفی از این داروها وجود دارند که به فراخور نیاز شما در اختیارشما قرار میگیرند.

  • آرتریت، نقرسی باشد

زمانی که آرتریت، نقرسی باشد؛ که در این صورت هم داروهای خوراکی مطابق شرایط شما در اختیار قرار می‌گیرند. توصیه می شود که از درمان درد پا خودسرانه و آن چه که تحت عنوان طب سنتی توسط افراد غیر متخصص توصیه می شود پرهیز کنید؛ زیرا ممکن است زمان طلایی درمان ناراحتی و عارضه‌ی پا درد را از شما بگیرد.

  • بیماری‌های عروقی مانند نارسایی عمقی سیاهرگ‌ها

در مواردی که بیماری‌های عروقی مانند نارسایی عمقی سیاهرگ‌ها وجود دارد یا فرد دچار بیماری شریان محیطی یا پی ای دی است؛ در این موارد استفاده از داروهای تثبیت کننده‌ی جدار عروق مانند گروه استاتین‌ها و همچنین داروهای رقیق کننده‌ی خون برای ممانعت از تشکیل لخته مثل آسپرین، به فراخور شرایط فرد توسط پزشک متخصص تجویز می شود.

 

از پا درد رنج می برید؟
با پزشک متخصص تماس بگیرید

سخن پایانی

درد پا دردی شایع در بین همه‌ی گروه‌های سنی است و مسلما دردی که شدید باشد و تکرار شونده و مزمن شود، می‌تواند در فعالیت روزانه‌ و کیفیت زندگی شما تاثیر بگذارد. لذا شناخت علل شایع و مهم و جدی مصوب درمان درد پا بسیار مهم است.

ما در مقاله‌ای که از نظرشما گذشت به شایع‌ترین علت درد پا و انواع پا درد و درمان آن اشاره کرده ایم و موارد جدی که می‌تواند غفلت در درمان درد پا آن‌ها باعث خطرات جدی برای سلامت و جان شما شود هم در مورد آنها توضیح داده ایم.

توصیه می‌کنیم که اگر شما فردی هستید که درد پا طول کشیده ای دارید و دردی دارید که روبه پیشرفت و با تورم همراه است و اجازه نمی دهد که شما به روی پای خود بایستید و یا اگر واریس‌های وسیع و طنابی شکلی دارید و همراه آن درد در پا آزاردهنده ای دارید، و همچنین اگر درد در پا شما بعد از حادثه، تصادف و یا آسیب ورزشی ایجاد شده است؛ حتما برای بررسی دقیق علت مصوب و ارائه‌ی درمان مناسب درد پا به کلینیک‌های مجهز ارتوپدی و متخصصان ارتوپد باتجربه مراجعه کنید.

 

از پا درد رنج می برید؟
با پزشک متخصص تماس بگیرید