داروی سیاتیک

داروی سیاتیک؛ ضدالتهاب غیراستروئیدی، داروهای کورتیکواستروئید و…

شما این‌جا هستید چرا که احتمالا دچار درد و مشکلات مربوط به سیاتیک شده‌اید و یا قصد دارید با بهترین داروی سیاتیک آشنا شوید. اگر برایتان سوال شده که بهترین داروی سیاتیک چه دارویی است؟ در پاسخ باید گفت بهترین نوع دارو در این زمینه دارویی است که با در نظر گرفتن علت درد سیاتیک مورد استفاده قرار بگیرد. البته گاهی مشکلات مربوط به این عارضه تنها با مصرف مسکن ساده بهبود پیدا می‌کند، اما زمانی که مشکل جدی وجود داشته باشد، احتمالا دیگر نمی‌توان بر روی داروی مسکن حسابی باز کرد و باید از داروهای مختلف که توسط پزشک تجویز می‌شوند استفاده شود.

چند نکته مهم درباره داروی سیاتیک

قبل از آن‌که با داروی سیاتیک آشنا شوید، بهتر است با دردهای سیاتیک آشنا شوید. درد ناشی از سیاتیک معمولا به‌دلیل عصب سیاتیک است که جزو بزرگ‌ترین عصب‌های انسان است. دردهای ناشی از عصب سیاتیک از دردهای کلافه کننده‌ای هستند که در ناحیه پایینی کمر، باسن و یا بخش‌هایی از پا را درگیر می‌کند.

شاید این سوال در ذهن شما به‌وجود آمده باشد که از کجا باید بفهمیم درد ایجاد شده ناشی از سیاتیک است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت درد سیاتیک علائمی دارد که شامل بی‌حس شدن پاها، احساس سوزن سوزن شدن به همراه درد است. دردی که ناشی از سیاتیک باشد، هنگام نشستن و یا ایستادن در مدت طولانی و حتی چرخاندن بدن بیشتر خواهد شد.

داروی سیاتیک

حالا که به‌طور کلی با درد و مشکلات سیاتیک آشنا شده‌اید، بهتر است به داروهایی که برای این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز اشاره‌ای داشته باشیم. مصرف داروی سیاتیک تنها باید توسط پزشکان ارتوپد تجویز شوند و شما نباید هرگز به شکل خودسرانه اقدام به مصرف هرگونه دارویی در این زمینه کنید چرا که ممکن است عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد.

بهتر است بدانید که درمان دردهای سیاتیک تنها محدود به مصرف دارو نیست بلکه در بسیاری از مواقع از فیزیوتراپی، تزریقات نخاعی، حرکات کششی، پک سرما و گرما و همین‌طور سایر درمان‌های جایگزین در این زمینه نیز استفاده می‌شود. مصرف داروی سیاتیک باید دقیقا متناسب با نوع مشکل و درد انجام گیرد. برای مثال زمانی که به همراه درد شدید، التهاب و تورم وجود داشته باشد، داروهای ضدالتهابی رایج که در داروخانه موجود می‌باشد همچون ایبوپروفن، ناپروکسن و همچنین آسپیرین گزینه‌های خوبی هستند.

متاسفانه بسیاری از افراد بدون آن‌که به پزشک مراجعه کنند اقدام به مصرف این‌گونه داروها برای درمان سیاتیک می‌کنند که کاری خطرناک است چرا که ممکن است باعث عوارضی همچون زخم، خونریزی و مواردی از این قبیل شود. داروهای دیگری به جز ضد التهاب‌ها برای مشکلات سیاتیک شامل داروهای شل کننده عضلانی هستند که بیشتر برای مشکلات اسپاسم عضلانی در سیاتیک تجویز می‌شوند.

پزشک ممکن است برای درمان سیاتیک از داروهای دیگری نظیر داروهای ضد تشنج و حتی ضدافسردگی نیز تجویز نماید. هدف ما از نوشتن این مطلب این بود که شما با داروی سیاتیک پای راست، داروی سیاتیک پای چپ، دارو برای رگ سیاتیک و عصب سیاتیک، مزایا و معایب مصرف داروهای سیاتیک و همچنین افرادی که باید در مصرف دارو برای سیاتیک احتیاط کنند آشنا شوید.

از درد سیاتیک رنج می برید
با پزشک متحصص تماس بگیرید

داروی سیاتیک پای راست و داروی سیاتیک پای چپ

برخی از افراد فکر می‌کنند که داروی سیاتیک پای راست و همچنین داروی سیاتیک پای چپ با یکدیگر متفاوت هستند در صورتی که این‌طور نیست بلکه در اغلب موارد البته به‌شرطی که درد ناشی از سیاتیک باشد، از داروی یکسانی برای کاهش درد پای راست و یا پای چپ استفاده می‌شود. دردی که افراد در پای راست یا چپ خود در صورت وجود سیاتیک احساس می‌کنند، ممکن است به‌خاطر تنگی کانال نخاع، لیز خوردن مهره‌های کمر و یا بیماری‌های مربوط به دیسک کمر می‌باشد که خود را به صورت درد در پای چپ یا راست نشان می‌دهد.

افرادی که دچار سیاتیک هستند، به جز پاها، درد را در ناحیه کمر نیز ممکن است احساس نمایند که در چنین شرایطی مصرف بهترین دارو برای کمر درد سیاتیک اگرچه تنها گزینه درمانی نیست، اما یکی از بهترین روش‌های درمانی است. دارو برای سیاتیک زمانی توسط پزشک تجویز خواهد شد که فشار موجود بر روی عصب سیاتیک موجب درد و مشکلات خفیفی شده باشد. در واقع زمانی که فشار ریشه عصبی کم باشد، اسپاسم عضلانی رخ می‌دهد که از انواع داروهایی استفاده می‌شود که موجب کاهش تحریک و شل شدن عضلات ناحیه مورد نظر می‌شوند.

داروی سیاتیک پای راست

داروی سیاتیک پای راست و چپ شامل داروهایی همچون باکلوفن، متوکاربامول، دانترولن هستند که برخی از آن‌ها در جهت خارج کردن عضلات از حالت انقباض و شل کردن عضلات برای کاهش درد و مشکل استفاده می‌شوند و برخی از آن‌ها نیز جزو داروهایی هستند که کمک زیادی به کاستن درد و التهابات سیاتیک می‌کنند. داروهای درمان سیاتیک برای رفع درد و ناراحتی در پای راست و چپ تنها محدود به داروهای ذکر شده نیست بلکه با تأیید و تشخیص پزشک، از سایر داروها و حتی دیگر روش‌های درمانی نیز کمک گرفته می‌شود.

درمان سیاتیک با دارو و انواع داروهایی که مصرف می‌شود.

درمان سیاتیک با دارو یکی از روش‌هایی است که امروزه به شکل رایج از آن استفاده می‌شود مخصوصا زمانی که بیماری در مراحل اولیه خود قرار گرفته باشد. داروهای مخصوص سیاتیک که باید در زمان مشخص مصرف شوند شامل داروهای مختلفی هستند که دقیقا باید متناسب با نوع درد و مشکل توسط پزشک تجویز شود. زمانی که فردی با علائم سیاتیک به پزشک مراجعه می‌کند، متخصص ارتوپد ابتدا با آزمایش‌های مختلف بررسی کاملی خواهد کرد تا بهترین دارو برای درمان سیاتیک را در اختیار بیمار قرار دهد.

برای کاستن درد و مشکل سیاتیک البته به صورت موقت گاهی لازم است که بیمار اقدام به مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی کند. این داروها اغلب برای کاهش دردی که از سیاتیک به‌وجود آمده مورد استفاده قرار می‌گیرد که ناپروکسن و ایبوپروفن نمونه‌ای از آن‌هاست. به جز این، گاهی نیاز به تزریق و یا مصرف داروهای دیگری برای درمان درد سیاتیک می‌باشد که داروهای کورتیکواستروئید را شامل می‌شود. این نوع داروها در جهت کاستن التهابات سیاتیک نیز بسیار مفید و موثر هستند.

درمان سیاتیک با دارو تنها به داروهای ضدالتهاب و همچنین کورتیکواستروئید خلاصه نمی‌شود بلکه گاهی از آنتی‌دپرسانت‌ها نیز استفاده می‌شود. آنتی‌دپرسانت‌هایی که در جهت کاستن درد و ناراحتی سیاتیک استفاده می‌شود شامل داروهای گاباپنتین و آمیتریپتیلین است که این دو دارو برای برای آن که آدرنالین به میزان زیادی ترشح نشود استفاده می‌شود. به جز سه داروی سیاتیک که در این بخش به آن اشاره شد، گروه دیگری از داروها برای ریلکس سازی عضلات در هنگام بروز مشکلات سیاتیک مصرف می‌شود.

از درد سیاتیک رنج می برید
با پزشک متحصص تماس بگیرید

مصرف ژلوفن برای درد سیاتیک و مشکلات ناشی از آن

کمتر کسی را می‌شناسیم که با داروی ژلوفن آشنایی نداشته باشد. این دارو برای کاهش دردهای نسبتا شدید استفاده می‌شود و شما حتی بدون نسخه پزشکی نیز می‌توانید از این نوع دارو استفاده کنید که البته کار غلطی است زیرا ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. ژلوفن برای درد سیاتیک تنها زمانی موثر خواهد بود که درد ایجاد شده خفیف باشد و یا بیماری سیاتیک در مراحل اولیه خود باشد. ژلوفن سیاتیک یک روش موقتی و تنها برای کاستن درد و التهاب مورد استفاده قرار گرفته که گاهی با عوارضی نیز همراه است.

اگر شما جزو افرادی هستید که تجربه درد و التهاب سیاتیک دارید، ژلوفن برای سیاتیک یک گزینه درمانی است که می‌تواند برای چند ساعتی شما را از درد ناشی از سیاتیک خلاص کند.

قرص سیاتیک

متاسفانه برخی از افراد سعی می‌کنند تنها با مصرف ژلوفن اقدام به تسکین درد سیاتیک کنند که کاری اشتباه است؛ زیرا اثر دارو پس از مدتی از بین رفته و عوارض جانبی مختلفی را ایجاد می‌کند. ژلوفن برای درد سیاتیک معمولا زمانی مصرف می‌شود که فرد احساس درد شدیدی در پا، کمر و بخش‌های دیگر داشته باشد.

شاید این سوال برایتان به‌وجود آمده باشد که چرا ژلوفن برای سیاتیک گزینه درمانی مناسبی است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت ژلوفن سیاتیک دارای ماده فعالی با نام ایبوپروفن است که التهابات و دردی که در بخش عصبی ایجاد شده است را تا حد زیادی کاهش خواهد داد که در صورت تجویز پزشک باید به‌طور منظم مصرف شود تا از عود بیماری و مشکلات ناشی از سیاتیک کاسته شود.

در نهایت باید عنوان کرد که شما اگر درد جزئی در پاها یا کمر خود دارید و مطمئن هستید که درد ناشی از سیاتیک است، بهترین اقدام مراجعه به متخصصین باتجربه ارتوپد است تا در صورت نیاز داروهای مسکن از جمله ژلوفن برای درد سیاتیک تجویز نماید.

آیا امکان مصرف دارو برای رگ سیاتیک وجود دارد؟

در رابطه با مصرف دارو برای رگ سیاتیک و این‌که آیا زمانی که مشکلات رگ سیاتیک از جمله گرفتگی رگ به‌وجود بیاید امکان مصرف دارو هست یا باید از روش‌های درمانی دیگر استفاده کرد باید گفت که در برخی موارد ممکن است پزشک برای کاهش درد و یا سایر مشکلاتی که در رگ سیاتیک وجود دارد داروهای خاصی را تجویز کند و یا حتی در کنار روش‌های درمانی دیگر نیز می‌توان از دارو برای رگ سیاتیک و حتی دارو برای عصب سیاتیک استفاده کرد.

رگ سیاتیک از رگ‌های بزرگ داخلی است که دارای اعصاب مختلف و مهمی می‌باشد. اعصاب موجود در رگ سیاتیک ارتباط نزدیکی به پشت و کمر دارند و در مواقعی که فشار یا التهابی بر روی آن وجود داشته باشد، می‌توان از انواع داروهای مخصوص در این زمینه استفاده کرد. چنانچه در رگ سیاتیک سه مشکل درد، تورم و یا التهاب وجود داشته باشد، بهتر است با تجویز پزشک اقدام به مصرف داروهایی همچون ناپروکسن، دیکلوفناک و ایبوپروفن کرد. دارو برای رگ سیاتیک شامل داروهای ضداضطراب نیز می‌شود که بنزودیازپین‌ها و اکسیکودون را شامل می‌شود.

قرص سیاتیک3

مصرف دارو برای رگ سیاتیک به جز داروهای ضدالتهابی و ضداضطراب که به آن‌ها اشاره شد، داروهای کاهنده درد را نیز شامل می‌شود. چنانچه درد زیادی ناشی از مشکلات رگ سیاتیک به‌وجود آمده باشد، اغلب از داروهایی همچون کدئین، ترامادول، فنتانیل و همچنین هیدروکدون استفاده می‌شود. از انواع دارو برای عصب سیاتیک و رگ سیاتیک، داروهای شل کننده عضلات همچون بنزودیازپین، کلونازپام و یا دیازپام است که باید طبق توصیه پزشک مصرف شود.

 

از درد سیاتیک رنج می برید
با پزشک متحصص تماس بگیرید

مزایا و معایب مصرف داروی سیاتیک

داروی سیاتیک نیز دارای برخی مزایا و معایب می‌باشد که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توان تصمیم به مصرف آن‌ها گرفت. داروهای درمان سیاتیک شامل داروهای ضد درد، ضد التهاب، شل کننده عضلات و مواردی از این قبیل است که هر دارو مزایا و معایبی دارد و شما باید از مدت زمان دقیق مصرف دارو و میزان مصرف آن اطمینان کسب کرده و سپس اقدام به استفاده از آن‌ها کنید تا عوارض خاصی را شاهد نباشید.

 

مزایای مصرف داروی سیاتیک:

  • کاهش درد و التهاب ناشی از سیاتیک
  • کاهش تورم ناشی از سیاتیک
  • روشی کم هزینه و ساده
  • اثربخشی عالی

 

معایب مصرف داروی سیاتیک:

  • داشتن عوارض جانبی
  • اعتیاد پیدا کردن به مصرف داروها
  • آسیب احتمالی به کبد یا کلیه
  • عدم کارایی برای تمامی افراد

 

گاهی مصرف داروی سیاتیک بهتر از مصرف نکردن آن است؛ زیرا ممکن است علائم بیماری شدیدتر شده و درد ناشی از سیاتیک غیر قابل تحمل شود. البته گاهی هم مصرف کردن داروی سیاتیک باعث بروز عوارض جانبی و یا اعتیاد به دارو می‌شود که این جزو معایب داروهاست. این‌که چه دارویی برای مشکل سیاتیک فرد مناسب است یک تشخیص پزشکی است و این‌که آیا مصرف آن می‌تواند برای فرد مفید و موثر باشد نیز باید توسط پزشکان ارتوپد ارزیابی شود.

معمولا آن دسته از اشخاصی که بدون مراجعه به پزشک ارتوپد برای بررسی دقیق مشکلات سیاتیک دارو برای سیاتیک استفاده می‌کنند بیشتر از سایرین دچار مشکلاتی می‌شوند چرا که درمان سیاتیک با دارو تنها یک گزینه درمانی و تنها برای مشکلات خفیف می‌تواند موثر باشد. استفاده بیش از حد داروی سیاتیک ممکن است عوارضی همچون حالت تهوع، سرگیجه، سردرد، افزایش فشار خون و یا استفراغ ایجاد کند که در چنین مواقعی باید اقدامات فوری پزشکی انجام گیرد و از ادامه مصرف دارو جلوگیری به عمل آید.

چه کسانی باید در مصرف داروی سیاتیک احتیاط کنند؟

توجه داشته باشید که گروهی از افراد نباید اقدام به مصرف داروی سیاتیک مخصوصا به صورت خودسرانه کنند چرا که ممکن است خطراتی جبران ناپذیر در انتظارشان باشد.

  • افرادی که بیماری جسمی و روحی خاص دارند

قبل از هر چیز باید بگوییم که شما اگر جزو افرادی هستید که بیماری جسمی و روحی خاصی دارید و یا حتی داروی به‌خصوصی مصرف می‌کنید، باید در مصرف داروی سیاتیک احتیاط لازم را داشته باشید یعنی تنها در صورتی که پزشک با بررسی کامل بیماری و دارویی که مصرف می‌کنید، شما را مجاز به مصرف داروی سیاتیک کرده است اقدام به مصرف آن‌ها نمایید در غیر این صورت هرگز دارویی را برای مشکلات سیاتیک مصرف نکنید.

  • کسانی که دچار بیماری‌های مرتبط با قلب و عروق هستند

اگر بخواهیم چند گروه از افرادی که نباید از داروی سیاتیک استفاده کنند را برایتان لیست کنیم، باید بگوییم آن دسته از افرادی که دچار بیماری‌های مرتبط با قلب و عروق هستند، افرادی که داروهایی همچون کلوپیدوگرل یا آسپرین مصرف می‌کنند، مبتلایان به بیماری‌های زخم معده و یا بیماری‌های گوارشی، بیماران کبدی، افرادی که داروهای مرتبط با قلب و فشار خون مصرف می‌کنند، افرادی که به داروهای ضدالتهابی و یا مسکن‌ها حساسیت داشته و با مصرف آن‌ها دچار عوارضی می‌شوند باید در مصرف داروی سیاتیک احتیاط لازم را داشته باشند.

 

از درد سیاتیک رنج می برید
با پزشک متحصص تماس بگیرید

  • افرادی که بیماری‌های استخوانی دارند

به جز موارد ذکر شده در رابطه با افرادی که می‌بایست در مصرف داروی سیاتیک احتیاط کنند، آن دسته از اشخاصی که بیماری‌های استخوانی دارند نیز باید در مصرف دارو دقت لازم داشته باشند چرا که برخی از داروهای سیاتیک اثرات منفی بر روی استخوان دارند.

  •  اشخاصی که مشکلات عضلانی و یا عصبی دارند

 آن دسته از اشخاصی که مشکلات عضلانی و یا عصبی دارند نیز باید هنگام مصرف داروی سیاتیک احتیاط کنند زیرا برخی از داروهای سیاتیک ممکن است اثرات منفی بر روی عصب‌ها و عضلات داشته باشند.

سخن پایانی

داروی سیاتیک برای کاهش علائم و مشکلاتی همچون درد، التهاب و سایر موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد و افراد باید متناسب با نوع مشکل و بیماری که دارند پس از بررسی توسط پزشک، داروی مخصوص سیاتیک را مصرف کنند.

ما در این مطلب سعی کردیم به صورت جزئی به مواردی همچون مصرف بهترین دارو برای کمر درد سیاتیک، معرفی چند نمونه از انواع دارو برای سیاتیک، موثرترین داروهای درمان سیاتیک، اثرات مثبت و منفی درمان سیاتیک با دارو، مصرف دارو برای رگ سیاتیک، مصرف دارو برای عصب سیاتیک، داروهای سیاتیک پای چپ و  راست، ژلوفن برای درد سیاتیک، مزایا و معایب مصرف داروهای سیاتیک و کسانی که باید در مصرف دارو احتیاط کنند بپردازیم ؛امیدواریم توانسته باشیم از این طریق کمکی به شما در درمان مشکلات سیاتیک کرده باشیم.

 

از درد سیاتیک رنج می برید
با پزشک متحصص تماس بگیرید