التهاب سیاتیک

التهاب سیاتیک؛ بر اثر عوامل تحریک کننده و فشار زیاد بر روی ناحیه عصب سیاتیک

التهاب سیاتیک از آن دسته بیماری‌هایی است که متأسفانه امروزه بسیاری از افراد در گروه‌های سنی مختلف از آن رنج می‌برند و به دنبال راه‌کارهای درمانی موثر برای آن هستند. ایجاد هرگونه التهاب درسیاتیک به‌خاطر عوامل تحریک کننده و یا عواملی است که فشار زیادی بر روی ناحیه عصب سیاتیک وارد می‌کند. افرادی که درد سیاتیک دارند در هنگام خم شدن احساس درد بیشتری خواهند داشت، اما گاهی درد تنها نشانه‌ی این بیماری نیست بلکه کمردرد، پا درد، احساس سوزش و تورم، درد لگن و حتی شکم از دیگر علائم این بیماری هستند که در شرایط حاد باید توسط پزشک و متخصص ارتوپد مورد ارزیابی قرار بگیرد.

التهاب سیاتیک و مشکلاتی که برای افراد ایجاد می‌شود.

التهاب سیاتیک حتی اگر خفیف هم باشد با مشکلاتی همراه خواهد بود که باعث می‌شود برای فرد نگرانی ایجاد کرده و یا در شرایط حاد حتی نتواند برخی حرکات را انجام دهد زیرا درد سیاتیک افزایش پیدا می‌کند. شاید از خود بپرسید اصلا چه عاملی باعث بروز التهاب سیاتیکی می‌شود؟ که در پاسخ آن باید بگوییم عواملی همچون عفونت، ضخامت بالای دیسک، بیرون زدگی دیسک، تومورهای ستون فقرات، مشکلاتی در عضلات پشتی همگی از عاملان اصلی و مهم التهاب سیاتیکی هستند.

التهاب سیاتیک حتی اگر خفیف هم باشد با مشکلاتی همراه خواهد بود که باعث می‌شود برای فرد نگرانی ایجاد کرده و یا در شرایط حاد حتی نتواند برخی کارهای روزمره را انجام دهد چون انجام برخی کارها یا حرکات باعث افزایش درد سیاتیک می شود. شاید از خود بپرسید اصلا چه عاملی باعث بروز التهاب سیاتیکی می‌شود؟ که در پاسخ آن باید بگوییم عواملی همچون عفونت، ضخامت بالای دیسک، بیرون زدگی دیسک، تومورهای ستون فقرات، مشکلاتی در عضلات پشتی همگی از عوامل اصلی و مهم التهاب سیاتیکی هستند.

التهاب رگ سیاتیک

مشکلات سیاتیک زمانی که در مراحل اولیه بیماری باشند شاید مشکل خاصی برای فرد ایجاد نکند، اما زمانی که التهاب سیاتیک افزایش پیدا کند و فرد هیچ اقدامی در جهت درمان آن انجام ندهد، آن هنگام با تشدید شرایط سیاتیک، دردهای مزمن متوجه افراد خواهد شد. گاهی حتی در صورت ادامه‌دار بودن مشکلات سیاتیکی، فشار خون در افراد افزایش پیدا کرده و از آن‌جایی که عصب سیاتیک بخش‌هایی همچون لگن، باسن، زانو و مچ پا را در بر می‌گیرد، افراد احساس درد در این بخش‌ها داشته و احتمالا در انجام برخی حرکات به مشکل برخواهند خورد.

از سایر مشکلاتی که التهاب سیاتیک برای بسیاری افراد ایجاد کرده، استرس و اضطراب است. اضطراب به تنهایی عاملی برای ایجاد بیماری‌های دیگر است و در برخی مواقع ریشه آن مشکلات عصب سیاتیک است که فرد توجهی به آن‌ها ندارد و هیچ اقدامی برای درمان آن انجام نداده است. به جز مسئله اضطراب و استرس، افراد با مشکلات حاد سیاتیک با کوچکترین حرکتی احساس درد خواهند داشت و برخی حتی نمی‌توانند اجسام را جابجا کرده و یا به امور عادی زندگی خود بپردازند. درمان التهاب سیاتیک در ادامه این مطلب به‌طور جامع بررسی می‌شود که شامل مصرف داروهای ضد التهاب، فیزیوتراپی و سایر روش‌های درمانی است.

در  ادامه این مطلب شما عزیزان با التهاب ناحیه سیاتیک و مشکلاتی که به‌واسطه این امر به‌وجود می‌آید، عاملان اصلی بروز درد سیاتیک، افرادی که بیشتر از سایرین دچار التهاب سیاتیک می‌شوند، تشخیص و درمان التهاب سیاتیک با روش‌های پزشکی و روش‌های کم هزینه، مشکلاتی که در صورت عدم درمان التهاب و درد سیاتیک به‌وجود می‌آید و در نهایت اهمیت درمان به موقع مشکلات سیاتیکی آشنا خواهید شد

10 عامل شایع در بروز التهاب عصب سیاتیک

اگرچه عوامل زیادی در بروز التهاب عصب سیاتیک نقش دارند اما برخی از عوامل جزو موارد شایعی هستند که در میان افراد بیشتر دیده می‌شود. هستند افرادی که مشکلات مشابه با التهاب عصب سیاتیک دارند و فکر می‌کنند که مشکل از عصب سیاتیک است به‌خاطر همین بهتر است برای ارزیابی دقیق مشکل و اطمینان از التهاب سیاتیک، مراجعه به متخصصین ارتوپد را در اولویت خود قرار دهید. چند عامل برای بروز التهاب عصب سیاتیک که جزو مهم‌ترین عوامل در این زمینه هستند در این بخش بررسی می‌شود.

  1. فشاری که در دراز مدت بر روی عصب سیاتیک قرار بگیرد.

معمولا در مراحل اولیه بیماری‌های سیاتیک، درد و التهاب رخ نداده و یا در وضعیت حاد قرار دارد اما زمانی که فشار و تحریک سیاتیک طی مدت طولانی ادامه داشته باشد، در چنین شرایطی بروز التهاب در ناحیه مورد نظر دور از انتظار نیست. معمولا آن دسته از بیمارانی که برای مشکلات سیاتیک اقدامی انجام نمی‌دهند بیشتر از سایرین دچار التهاب و درد می‌شوند.

  1. التهاب اطراف عصب سیاتیک

گاهی اوقات التهاب سیاتیک به عصب سیاتیک مربوط نمی‌شود بلکه عوامل دیگری در بروز آن نقش دارند. زمانی که به هر علتی مانند بروز برخی بیماری‌ها نواحی اطراف عصب سیاتیک دچار التهاب شود، با گسترش التهاب، بخش‌هایی از عصب سیاتیک را نیز در بر می‌گیرد و مشکلاتی برای افراد ایجاد خواهد کرد.

  1. انجام دادن برخی رفتارهای نامناسب و غیراصولی

از نشستن و برخاستن زیاد از حد گرفته تا نشستن به مدت طولانی بر روی صندلی، حمل وسایل سنگین وزن و حتی انجام دادن برخی از ورزش‌ها ممکن است عصب سیاتیک را تحت تاثیر قرار داده که در این صورت بروز التهاب  دور از انتظار نخواهد بود.

  1. بروز برخی از بیماری‌ها

از عوامل شایع دیگر در بروز التهاب عصب سیاتیک بیماری‌های سیستمیک، بیماری‌هایی همچون دیابت و فشار خون بالا، افزایش سن، ضعف عضلات و یا ژنتیک است که همگی نقش اساسی در بروز مشکلاتی از جمله التهاب عصب سیاتیک دارند.

  1. بیماری‌های مرتبط با دیسک

ستون فقرات شامل دیسک‌های مختلفی است که تا ناحیه لگن ادامه پیدا می‌کند. زمانی که به هر دلیل مشکلی در دیسک‌های لگنی رخ دهد از جمله بیرون زدگی و یا شکستگی، باعث فشار بر روی عصب سیاتیک شده و التهاب رخ می‌دهد.

  1. بیماری‌هایی همچون تروما

زمانی که به هر علتی ناحیه پشتی بدن یعنی بخش پایینی ستون فقرات که نزدیک به عصب سیاتیک است دچار فشار، ضربه و هرگونه آسیبی شود، عصب سیاتیک دچار تحریکاتی شده و التهاب در آن رخ خواهد داد.

  1. وجود کیست‌های عصبی

در مواقعی بسیاری از افراد دچار کیست‌های در نواحی اطراف عصب سیاتیک می‌شوند که با بزرگ شدن کسیت‌ها و وارد شدن فشار به عصب سیاتیک، التهاب رخ می‌دهد.

  1. عفونت و سرما خوردگی

عامل مهم دیگر در بروز التهاب عصب سیاتیک وجود عفونت در بدن از جمله عفونت‌های تنفسی و یا حتی سرما خوردگی است که می‌تواند این ناحیه را دچار تحریم کند.

  1. سنگ کلیه

وجود سنگ کلیه نیز از عاملان دیگری است که‌ تنها در برخی مواقع موجب فشار عصبی سیاتیک شده که در این شرایط فرد درد و التهاب را تجربه خواهد کرد.

  1. بارداری

زنان باردار بیشترین آمار ابتلا به مشکلات سیاتیکی را دارند زیرا زمانی که وزن نوزاد افزایش می‌باید، احتمال فشار عصب سیاتیک بالا رفته و در مواقعی باعث التهاب و درد می‌شود.

چه افرادی بیشتر در معرض التهاب سیاتیک هستند؟

برخی از افراد به‌واسطه شغل، سبک زندگی، تغذیه و یا فعالیتی که انجام می‌دهند، بیشتر از سایرین در معرض بروز مشکلات عصب سیاتیک از جمله درد و التهاب سیاتیک قرار می‌گیرند و بهتر است موارد پیشگیرانه را به دقت رعایت کنند مخصوصا اگر سابقه بیماری‌های عصبی در گذشته دارند و یا جراحی‌هایی در این زمینه انجام داده‌اند. افرادی که بیشتر در معرض التهاب عصب سیاتیکی قرار دارند شامل موارد زیر می‌شود.

    • زنان باردار
    • افرادی که دچار اختلالات ریوی هستند.
    • افرادی که دچار اختلالات قلبی هستند.
    • افرادی که دچار چاقی هستند.
    • افرادی که دیابت دارند.
    • افرادی که فشار خون دارند.
    • افرادی که به‌واسطه شغل‌شان زیاد خم راست شده یا اجسام سنگین جابجا می‌کنند.
    • افرادی که قبلا سابقه بیماری‌های عصب سیاتیک داشته‌اند.
    • افرادی که مدام دچار استرس هستند.
    • افرادی که سنگ کلیه دارند.

از درد سیاتیک رنج می برید؟
برای گرفتن نوبت با پزشک متخصص تماس بگیرید
 

به‌طور کلی شما اگر جزو گروهی از افراد هستید که روزانه فعالیت‌ زیادی را انجام می‌دهید به نحوی که فشار زیادی بر روی ناحیه لگن و پاها وارد می‌شود، احتمال آن‌که دچار بیماری‌ و درد سیاتیک شوید بالاست. مشاغلی همچون رانندگی، باغبانی، کشاورزی، ورزش‌های سنگین و یا فعالیت‌هایی که نیاز به نشستن طولانی مدت روی صندلی است، جزو مشاغلی هستند که احتمال دارد افراد در آن دچار التهاب ستون فقرات، بیرون زدگی دیسک م مواردی از این قبیل شوند.

به جز تمامی موارد ذکر شده در جهت افراد در معرض خطر بروز مشکلات عصب سیاتیک، عوامل ژنتیکی نیز نقش مهمی در بروز مشکلات سیاتیکی دارند یعنی اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده شما در گذشته دچار درد و التهاب سیاتیک بوده، احتمال آن که شما نیز در آینده به این نوع مشکلات دچار شوید بیشتر است و باید موارد احتیاطی را همواره رعایت کنید. چنانچه در ناحیه کمر، لگن یا پاهای خود احساس درد و ناراحتی، بی‌حسی و سوزش یا علائم مشابه با این موارد دارید، بهترین اقدام مراجعه به متخصصین ارتوپد است.

تشخیص پزشکی و درمان التهاب سیاتیک

تشخیص پزشکی و درمان التهاب سیاتیک امری بسیار مهم و حائز اهمیت است و چه بهتر که در همان مراحل اولیه بیماری انجام گیرد تا از بروز التهاب بیشتر و سایر مشکلات در این زمینه جلوگیری شود. زمانی که عصب‌های سیاتیک دچار التهاب می‌شوند، فرد اولین تجربه‌ای که از این بیماری خواهد داشت درد است. به جز این، سوزش، ورم و خارش جزو علائم ثانویه این عارضه هستند که معمولا ناحیه لگن یا پاها را به خود درگیر می‌کند.

زمانی که یک فرد با علائم التهاب سیاتیک به پزشک ارتوپد مراجعه کند، در ابتدا پزشک معاینه بالینی و فیزیکی انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل کند که مشکلات به‌وجود آمده تماما ناشی از التهاب سیاتیک است. معمولا افراد مراجعه کننده با این مشکل  دچار برخی آسیب‌های عضلانی، اختلالات عروقی و یا حتی عفونت‌های تناسلی شده‌اند که با روش‌های مختلفی تحت درمان قرار می‌گیرند.

لازم به ذکر است که پزشکان متخصص تنها از روش فیزیکی اقدام به تشخیص بیماری‌های سیاتیکی از جمله التهاب نمی‌کنند بلکه گاهی اوقات با تجهیزات مخصوصی همچون ام آر آی، سی تی اسکن، آزمایش‌های رادیولوژی، آزمایش الکتروفیزیولوژی و یا آزمایش خون این کار را با دقت انجام می‌دهند.

بعد از تشخیص پزشکی برای درمان التهاب ناشی از سیاتیک، روند درمان با استفاده از دارو، روش‌های تزریقی، فیزیوتراپی و یا در موارد شدید جراحی انجام خواهد گرفت تا  درمان انجام شوند. افرادی که قبلا دچار مشکلات عصب سیاتیکی شده‌اند باید اهمیت بیشتری به درمان به موقع  بدهند تا مشکل جدی برای آن‌ها به‌وجود نیاید. برای بهبود وضعیت به‌وجود آمده برای عصب سیاتیک، علاوه بر دنبال کردن توصیه‌های پزشکی، باید همواره استراحت کرده و از انجام هرگونه فعالیت شدید خودداری کنید.

درمان التهاب سیاتیک

درمان التهاب رگ سیاتیک با راه‌های کم هزینه

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به دنبال درمان التهاب رگ سیاتیک می‌باشید و به هر دلیلی امکان مراجعه به پزشک را ندارید، در ابتدای کار می‌توانید از راه‌های درمانی کم‌هزینه و خانگی برای درمان این مشکلات استفاده کنید. شایان ذکر است که هیچوقت راه‌های درمانی پزشکی نمی‌توانند جایگزین روش‌های خانگی شوند زیرا در اکثر مواقع برای کاهش التهاب نیاز به مصرف دارو و یا استفاده از روش‌های درمانی تزریق است مخصوصا اگر التهاب شدید سیاتیک رخ داده باشد.

درمان التهاب رگ سیاتیک با راه‌های کم‌هزینه و خانگی شامل انجام دادن تمرینات کششی، ماساژ، تغییر در رژیم غذایی، استفاده از پک‌های گرما و سرما و حتی ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی است. به جز تمامی این‌ها فرد برای درمان التهاب رگ سیاتیک می‌تواند از داروی گیاهی برای دردسیاتیک ، روغن‌های گیاهی نیز استفاده کند یا حجامت رگ سیاتیک انجام بدهد. چیزی که در این میان اهمیت زیادی دارد این است که حتی روش‌های ساده و کم هزینه درمان التهاب رگ سیاتیک نیز بهتر است تحت نظر پزشک انجام گیرد و نه به شکل خودسرانه.

درمان‌هایی ساده خانگی که به چند مورد آن اشاره شد معمولا زمانی کاربرد خواهد داشت که بیماری و مشکلات التهابی سیاتیک در مراحل اولیه قرار گرفته باشند و مشکل خاصی برای فرد ایجاد نشده باشد. برخی از بیماران قادر به مصرف برخی از داروهای شیمیایی نیستند که پزشک ارتوپد در چنین شرایطی به بیمار توصیه خواهد کرد تا از روش‌های ساده و خانگی برای کنترل التهاب و مشکلات جدی عصب سیاتیک استفاده کند.

از درد سیاتیک رنج می برید؟
برای گرفتن نوبت با پزشک متخصص تماس بگیرید
 

عدم درمان التهاب عصب سیاتیک و مشکلات پیش رو

عدم درمان التهاب عصب سیاتیک مشکلات زیادی به همراه دارد و احتمال پیشرفت بیماری را افزایش خواهد داد. متاسفانه برخی از بیماران به دلایل مختلف در هنگام بروز درد و ناراحتی در عصب سیاتیک و حتی با وجود التهاب در این ناحیه از مراجعه به پزشک امتناع کرده و به‌ همین‌ خاطر هم شدت درد و ناراحتی‌های سیاتیک به مرور زمان افزایش پیدا می‌کند و روند درمان سخت‌ و پیچیده خواهد شد. افرادی که به بیماری‌های خاصی مبتلا هستند و یا دارویی مصرف می‌کنند بلافاصله پس از بروز التهاب عصب سیاتیک باید به پزشک ارتوپد مراجعه کرده تا روند درمان طی شود.

عدم درمان التهاب عصب سیاتیک مشکلات دیگری برای فرد به‌وجود خواهد آورد که شامل آسیب به سایر نواحی عصب سیاتیک، عدم توان حرکت در پاها و برخی از اعضای بدن، کاهش کارایی عضلات، افزایش احتمال عفونت در عصب سیاتیک و گسترش آن به سایر بخش‌های بدن جزو موارد اصلی آن است. به جز این موارد، فردی که تحت درمان به موقع برای التهاب عصب سیاتیک قرار نگیرد، دچار استرس و حتی افسردگی خواهد شد.

درمان التهاب عصب سیاتیک2

اهمیت درمان به موقع التهاب سیاتیک

درمان به موقع التهاب سیاتیک بسیار مهم و ضروری است تا از بروز هرگونه مشکل جدی جلوگیری به عمل آید. فردی که بلافاصله پس از درد و یا التهاب عصب سیاتیک به پزشک متخصص مراجعه کند، درد و ناراحتی به‌وجود آمده در مدتی کوتاه برطرف خواهد شد و مشکلی در اعضای دیگر بدن به‌واسطه التهاب سیاتیک به‌وجود نخواهد آمد. نه فقط بیماری التهاب سیاتیک بلکه هر بیماری دیگری در صورت عدم درمان به‌موقع باعث پیشرفته‌تر شدن بیماری خواهد شد و ممکن است خطراتی برای فرد داشته باشد.

افرادی که در زمان مناسب اقدام به درمان التهاب سیاتیک می‌کنند، احتمال عفونت سیاتیک به حداقل ممکن خواهد رسید و مشکل خاصی در سایر عضلات بدن نیز به‌وجود نخواهد آمد. شما اگر جزو افرادی هستید که دچار مشکلاتی هرچند کوچک در ناحیه عصب سیاتیک شده‌اید و زندگی عادی شما را تحت تاثیر قرار داده بهتر است به درمان به موقع بیماری بها دهید و سعی نکنید با مصرف مسکن درد و التهاب را کاهش دهید؛ زیرا مسکن فقط می‌تواند علائم درد این بیماری را کاهش دهد و درمان اصلی باید انجام شده تا از درمان قطعی التهاب عصب سیاتیک اطمینان حاصل شود.

سخن پایانی

بروز التهاب سیاتیک امروزه برای بسیاری از افراد به‌وجود می‌آید که معمولا ناشی از فشارهای عصب سیاتیک، عفونت و یا بیماری‌های عضلانی دیگر است که باید درمان مناسب آن انجام گیرد. شما اگر از افرادی هستید که التهاب سیاتیکی را مشاهده می‌کنید برای جلوگیری از گسترش بیماری و جلوگیری از درد بیشتر باید مراجعه به پزشک ارتوپد را جدی بگیرید.

سعی ما در این مطلب این بود که التهاب سیاتیک و مشکلاتی که برای افراد ایجاد می‌شود را به‌طور جامع بررسی کنیم، اما این تنها موضوعی نبود که به آن پرداخته شد بلکه ما سعی کردیم شما مخاطبین عزیز را با چند عامل برای بروز التهاب عصب سیاتیک، افرادی که بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند، تشخیص پزشکی برای درمان ، درمان التهاب رگ سیاتیک با راه‌های کم هزینه و خانگی، عدم درمان التهاب عصب سیاتیک و مشکلات پیش رو و در نهایت اهمیت درمان به موقع  نیز آشنا کنیم تا در چنین مواقعی بتوانید اقدامات درمانی لازم را انجام دهید.

از درد سیاتیک رنج می برید؟
برای گرفتن نوبت با پزشک متخصص تماس بگیرید