دردهای سیاتیک

درد سیاتیک

درد سیاتیک در بیشتر مواقع به علت فشاری است که بر روی عصب سیاتیک وارد می‌شود. فشار عصبی  سیاتیک ممکن است به‌خاطر بیرون زدن دیسک، آسیب‌های نخاعی، شکستگی استخوان نزدیک عصب سیاتیک به‌وجود بیاید که در چنین شرایطی فرد بیشتر هنگام خم شدن و یا انجام فعالیت‌ درد را در بخشی از بدن خود از جمله کمر و یا پاها احساس خواهد کرد. فردی که دچار سیاتیک شده علائمی همچون ورم، درد، سوزش، بی‌حسی، احساس گزگز و یا کرختی را در بدن خود احساس خواهد کرد که تنها با برداشتن فشار عصب سیاتیک قابل درمان است. توصیه پزشکان برای درمان سیاتیک مصرف برخی از داروها، رعایت رژیم غذایی، فیزیوتراپی، انجام دادن برخی تمرینات ورزشی، ماساژ ناحیه و در صورت عدم درمان جراحی است.

درد سیاتیک

درد سیاتیک چه زمانی ایجاد می‌شود؟

سیاتیک از جمله بیماری‌های عصبی می‌باشد که گاهی با درد خفیف و گاهی هم با درد شدیدی همراه است اگر بخواهیم تنها در چند جمله برایتان درد سیاتیک را توصیف کنیم، باید بگوییم که این درد به علت فشاری است که بر حسب عوامل مختلف بر روی عصب سیاتیک و یا تحریک آن ایجاد می‌شود. در واقع عصب سیاتیک همان عصب مهمی است که از ناحیه لگن انسان تا باسن و ران و ناحیه ساق پا کشیده شده است. هر بخشی از این عصب که دچار فشردگی و یا مشکلی شود، فرد دچار علائمی همچون درد، بی‌حسی، احساس کرختی، گزگز و یا سوزش در بخش‌هایی همچون کمر، لگن، نواحی مختلف از جمله ساق پا خواهد شد که در چنین شرایطی باید اقدامات درمانی مناسب زیر نظر دکتر برای رگ سیاتیک انجام گیرد.

سوال اصلی این‌جاست که درد سیاتیک چه زمانی ایجاد می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت معمولا این درد به سه علت ایجاد می‌شود که یکی از آن‌ها آسیب دیدگی دیسک فقرات کمری و یا بیرون زدگی آن است که قطعاً فشار زیادی بر روی عصب سیاتیک وارد می‌کند. مورد دوم که موجب درد و مشکلات سیاتیک می‌شود، مشکلات استخوان لگن است که در این مواقع نیز شخص علائم سیاتیک همچون درد  را تجربه خواهد نمود. مورد سوم به التهاب عصب سیاتیک مرتبط می‌شود. التهاب ایجاد شده در هر بخش از عصب سیاتیک که معمولا به‌خاطر عفونت به‌وجود می‌آید موجب تحریک شدن بیشتر عصب‌های سیاتیک شده که در این شرایط بیمار  درد زیادی را تجربه خواهد کرد.

رگ سیاتیک و درد

برخی از عوامل به عنوان عوامل ریسکی در بروز مشکلات سیاتیک نقش دارند از جمله بالا رفتن سن، بارداری، چاقی، نشستن بر روی صندلی‌های غیر استاندارد، قرار گرفتن در حالت نامناسب و یا جراحی‌هایی که فرد قبلا در ناحیه کمر انجام داده است، همگی جزو عوامل اصلی درد و ناراحتی سیاتیک هستند. معمولا درد رگ سیاتیک و یا درد عصب سیاتیک توسط انسان قابل تشخیص نیست و گاهی پزشکان نیز از طریق معاینه فیزیکی بیمار نمی‌توانند تشخیص درستی از مشکل داشته باشند که در این شرایط از راه‌های تشخیصی پیشرفته جهت یافتن علت دردسیاتیک استفاده می‌شود.

رگ سیاتیک چیست و در چه مواقعی دچار درد می‌شود؟

رگ سیاتیک چیست؟ در پاسخ به این سوال این‌طور می‌توان گفت رگ‌های مختلفی در بدن هر انسان وجود دارد که هر یک وظیفه رساندن خون به بخش‌های مختلف بدن را دارند. یکی از رگ‌های بزرگ و مهم در بدن هر فردی، رگ سیاتیک است که شامل دو رگ مخصوص می‌شود. این دو رگ از بخش بین مهره‌ای کمر شروع می‌شوند و تا انتهای پاها امتداد پیدا می‌کنند. زمانی که رگ خروجی سیاتیک بر اثر بیماری، توده، دیسک، کمبود فضای بین مهره‌ای، مشکلات استخوانی و یا عوامل عفونی دچار مشکل کوچکی شود، فرد احساس درد در بخش لگن تا پا را خواهد داشت که در این حالت، وضعیت بیمار می‌بایست توسط پزشک و متخصص ارتوپد بررسی و ارزیابی شود.

نشانه‌ های رگ سیاتیک در هنگام بروز مشکل معمولا درد و التهاب است که در این شرایط فرد حتی در راه رفتن نیز دچار مشکل خواهد شد. متاسفانه برخی از افراد نشانه های رگ سیاتیک را کم اهمیت جلوه می‌دهند و در زمان مناسب به پزشکان متخصص برای درمان مراجعه نمی‌کنند که این کار ممکن است بروز عوارض جدی همچون تشکیل لخته‌‌های خونی، افزایش فشار خون، نارسایی قلبی و یا تشنج شود. زمانی که رگ سیاتیک دچار فشار یا مشکل شود، تامین مواد مغذی که توسط رگ سیاتیک انجام می‌گیرد، به درستی به بخش‌های مختلف بدن نخواهد رسید و در صورت عدم درمان مشکلات جدی‌تری را ایجاد خواهد کرد بنابراین همیشه باید نشانه های رگ سیاتیک را جدی گرفت.

درد سیاتیک3

علت درد رگ سیاتیک تنها به موارد ذکر شده خلاصه نمی‌شود بلکه گاهی اوقات عوامل ژنتیکی، آرتریت، استرس و یا برخی مشکلات عضلانی موجب درد این ناحیه می‌شوند. یافتن علت درد سیاتیک توسط پزشک ارتوپد انجام خواهد گرفت که در این شرایط پزشک توصیه به فیزیوتراپی، مصرف دارو، رعایت برخی نکات در زندگی، تغییر رژیم غذایی و مواردی از این قبیل خواهد کرد. اگر شما جزو افرادی هستید که مشکلات درد سیاتیک موجب کاهش کیفیت زندگی شما شده و درد و ناراحتی در نواحی پا، کمر، ران و یا شکم خود دارید، برای بررسی نشانه‌ها و علت درد رگ سیاتیک بهترین اقدام مراجعه به پزشک است.

علت سیاتیک چیست و چه افرادی بیشتر دچار آن می‌شوند؟

در بعضی از مواقع علت سیاتیک مشخص است یعنی در واقع فرد می‌داند که برخی از مشکلات و بیماری‌ها یا آسیبی که به ناحیه‌ لگن و پاها وارد شده، موجب درد و ناراحتی سیاتیک شده است. بعضی مواقع هم علت سیاتیک نامشخص است و ما نمی‌توانیم تشخیص درستی از آن داشته باشیم که در این مواقع پزشکان ارتوپد با تست‌های فیزیکی و برخی آزمایش‌ها اقدام به یافتن علت درد سیاتیک می‌کنند. اگرچه در اکثر مواقع علت درد عصب سیاتیک به دیسک لگن و یا عفونت ناحیه مرتبط می‌شود اما گاهی هم علت درد  وجود لخته و یا توده‌های خونی و یا برخی از بیماری‌ها از جمله ایدز و هپاتیت است که تاثیر مستقیمی بر روی عصب سیاتیک دارند.

برخی از افراد بیشتر از سایرین علائم درد را تجربه می‌کنند که شامل افراد زیر می‌شود:

  • آن دسته از افرادی که فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهند.
  • کارگران و یا افرادی که فعالیت شدید بدنی دارند.
  • افرادی که به علت پیری عضلاتشان دچار ضعف شده است.
  • اشخاصی که در ناحیه پایینی بدن دچار تروما شده‌اند.
  • افرادی که قبلا جراحی‌هایی در ناحیه لگن انجام داده‌اند.
  • کسانی که وزنه‌های سنگین بلند و یا حمل می‌کنند.
  • افرادی که به صورت مداوم بر روی صندلی می‌نشینند.

یافتن علت درد عصب سیاتیک امری بسیار مهم است چرا که در این مواقع به راحتی می‌توان روند درمانی را آغاز نمود. لازم به ذکر است افرادی که ریسک بیشتری برای مشکلات سیاتیکی دارند تنها به موارد عنوان شده خلاصه نمی‌شود بلکه موارد مهم دیگری همچون چاقی، رانندگی طولانی مدت، بارداری و یا افرادی که قبلا سابقه آسیب عصب سیاتیک داشته‌اند، بیشتر از دیگر افراد دچار مشکلات مربوط به سیاتیک می‌شوند.

دلیل درد سیاتیک

درد سیاتیک و علائمی که در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است

بسیاری از افراد از ما این سوال را دارند که درد سیاتیک چه علائمی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت علائم این درد در هر فرد متفاوت است که با توجه به آن‌ها می‌توان تشخیص اولیه از بیماری سیاتیکی داشت. درد معمولا به دو صورت حاد و مزمن در افراد مختلف ایجاد می‌شود و اگر با روش‌های ساده درمانی بهبود پیدا نکند، شاید جراحی تنها راه حل درمانی باشد. دردهای سیاتیک اغلب بسیار کلافه‌کننده هستند و قطعا زندگی عادی افراد را تحت تأثیر قرار خواهند داد بنابراین چنانچه دچار مشکلات سیاتیکی شده‌اید و یا علائمی از این بیماری را شاهد بودید، سعی کنید در همان مراحل اولیه به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

در کل در پاسخ به سوال این‌که علائم سیاتیک چیست باید گفت علائم عصب سیاتیک در فرد متفاوت با فرد دیگری است اما مواردی همچون درد و تحریک عصبی جزو علائم اصلی و مهم این بیماری می‌باشد. فردی که دچار مشکلات سیاتیکی شده باشد، اولین تجربه‌ای منفی که از این بیماری خواهد داشت درد در نواحی مختلف از جمله کمر، باسن، ران و زانوهاست که گاهی شدت آن کم و گاهی هم زیاد است. علائم و نشانه‌های درد سیاتیک تنها به درد ناحیه مورد نظر خلاصه نمی‌شود بلکه در بسیاری از بیماران شامل احساس خارش، سوزش، کزکز و یا بی‌حسی نیز در نواحی همچون شکم، لگن، بخش پشتی بدن و یا پاها می‌شود.

در بسیاری از موارد علائم سیاتیک و درمان آن به سادگی انجام می‌شود و نیازی به نگرانی نیست چرا که فشار و یا التهاب عصبی با رعایت برخی نکات ساده قابل درمان است. اگر فردی با علائم خفیف سیاتیک به پزشک متخصص مراجعه کند، در ابتدا پزشک علائم بیمار را بررسی خواهد کرد و ممکن است داروهای خوراکی و یا تزریقی تجویز کند اما در شرایطی که فرد درد و ناراحتی زیادی به واسطه بروز مشکلات سیاتیکی داشته باشد، پزشک از او درخواست خواهد کرد تا برای تشخیص دقیق علت سیاتیک و ادامه روند درمان از روش‌های دقیق تصویربرداری همچون ام آر آی استفاده کند.

از درد سیاتیک رنج می برید؟
با پزشک متخصص تماس یگیرید
 

در هنگام بروز درد سیاتیک چه بخش‌هایی از بدن دچار مشکل می‌شود؟

ایجاد هر دردی در نواحی مختلف بدن به واسطه بیماری و یا مشکلی که وجود دارد برای افراد کلافه کننده است و ممکن است زندگی عادی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. درد سیاتیک نیز از آن مشکلاتی است که در صورت شدت بالا می‌تواند مشکلاتی در زندگی افراد ایجاد نماید مخصوصا اگر در زمان مناسب اقدامات درمانی برای آن انجام نگیرد. اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که دچار مشکلات سیاتیکی از جمله درد شده‌اید، سعی کنید در همان مراحل اولیه که بیماری شدت نگرفته، مراجعه به پزشک را جزو اولویت خود قرار دهید.

همان‌طور که قبلا گفته شد، عصب سیاتیک از بخش‌هایی همچون لگن تا بخش پایینی پا عبور می‌کند که اگر هر بخش آن دچار فشار و یا مشکل شود، فرد احساس درد نه فقط در یک نقطه بلکه در اجزائی از بدن را خواهد داشت که عصب سیاتیک از آن عبور می‌کنند. عصب سیاتیک دقیقا از پشت باسن و ران‌ها عبور کرده و تا بخش پایینی بدن یعنی انگشتان پا ادامه پیدا می‌کند که در صورت بروز مشکل، فرد در این نواحی از بدن خود دچار درد و ناراحتی می‌شوند. البته گاهی اوقات و زمانی که بیماری‌های دیگری باعث بروز مشکلات سیاتیکی شده باشند، افراد ممکن است مشکلات دیگر در سایر اعضای بدن خود نیز داشته باشند.

دلایل درد سیاتیک

در واقع در اکثر افرادی که به مشکلات سیاتیکی دچار شده‌اند، در مسیر عصب سیاتیک دچار درد و مشکلات می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به ناحیه‌ پشتی باسن، ران‌ها، ساق پا و حتی انگشتان پا اشاره داشت. معمولا در حالت عادی افرادی با مشکلات سیاتیک در این نواحی به جز درد، علائم دیگری را تجربه خواهند کرد که ورم، سفتی و خشکی و مواردی از این قبیل را شامل می‌شود. درد ایجاد شده در این نواحی گاهی در حالت خفیف قرار گرفته و گاهی هم شدت بالایی دارد که در صورت شدید بودن، فرد احتمالا دچار برخی محدودیت‌های حرکتی خواهد شد و عملکرد عادی روزمره را تحت تاثیر قرار خواهد داد که در چنین شرایطی درمان به موقع و سریع بهترین راه درمان است.

درد سیاتیک در زنان بیشتر است یا مردان؟

بسیاری از افراد این سوال در ذهنشان به‌وجود آمده که در دو جنس زن و مرد آیا علائم سیاتیک یکسان است و اصلا درد و مشکلات سیاتیک به صورت مشابه در میان زنان و مردان اتفاق می‌افتد یا نه؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت اگرچه بروز سیاتیک در زنان و مردان ممکن است رخ دهد اما طبق برخی مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته، زنان در مقایسه با مردان بیشتر دچار سیاتیک و مشکلات آن می‌شوند. در واقع بروز مشکلات سیاتیکی در زنان بیش از سه برابر مردان است که دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد.

این‌که چرا بروز مشکلات سیاتیکی در زنان بیشتر از مردان است، احتمالا به تفاوت هورمونی در دو جنس زن و مرد برمی‌گردد البته ساختار عصبی زنان نیز ممکن است تفاوت‌هایی با ساختار عصبی مردان داشته باشند که موجب می‌شود این افراد بیشتر از مردان با مشکلات سیاتیک دست و پنجه نرم کنند. به جز همه این‌ها، زنان در دوران بارداری به‌ علت فشاری که روی عصب سیاتیک وارد می‌شود، همواره در معرض مشکلات سیاتیکی هستند که ما سعی می‌کنیم این مورد را در این مبحث به‌طور کامل بررسی کنیم.

مواردی که زنان باردار هنگام درد سیاتیک باید رعایت کنند

ما قبلا به شما همراهان عزیز توضیح دادیم که بروز سیاتیک در میان زنان بیشتر است که یکی از دلایل آن حاملگی است. زنان در زمان حاماگی ممکن است درد سیاتیک در بارداری را تجربه کنند برخی تغییرات هورمونی در بدن‌ آن‌ها رخ می‌دهد که موجب بروز مشکلات سیاتیکی خواهد شد. به جز این مورد، با گذشت زمان، وزن نوزاد درون شکم مادر بیشتر خواهد شد و با افزایش وزن نوزاد، فشار بیشتری بر ناحیه لگن و عصب سیاتیکی که در این ناحیه قرار گرفته است وارد می‌شود. اگر شما جزو زنان باردار هستید و دارد درد و ناراحتی‌های عصبی شده‌اید باید برخی از موارد را در زندگی روزمره رعایت کنید تا به راحتی پس از زایمان از شر دردهای سیاتیک راحت شوید.

مهم‌ترین چیزی که زنان باردار باید در دوران حاملگی و در جهت تسکین علائم سیاتیکی انجام دهند این است که باید سعی کنند کمتر خم و راست شده و تغییراتی در نحوه نشستن خود انجام دهند. زنان باردار بهتر است از صندلی‌هایی با پشتی استاندارد برای جلوگیری از مشکلات سیاتیکی استفاده نمایند. مورد دیگری که زنان حامله در دوران حاملگی و برای کنترل درد سیاتیک باید مورد توجه قرار دهند ایجاد تغییراتی در نحوه خوابیدن است به‌گونه‌ای که کمترین فشار بر روی کمر وارد شود.

دلیل اصلی متفاوت بودن نشانه های رگ سیاتیک در افراد مختلف

نشانه سیاتیک چیست و چرا در افراد متفاوت است؟ نشانه های رگ سیاتیک در افراد متفاوت می‌باشد یعنی فردی که دچار مشکلات سیاتیکی می‌شود، در برخی مواقع علائمی را شاهد خواهد بود که در مقایسه با فرد دیگری که به مشکلات سیاتیکی دچار شده متفاوت است و این تفاوت بیشتر به مواردی همچون جایگاه عصب، نوع و عامل فشار عصبی و عوامل خارجی وابسته است. در کل نشانه های درد سیاتیک در اغلب افراد تقریبا یکسان است و در بخش‌هایی همچون کمر، شکم و نواحی مختلف پاها احساس می‌شود اما برخی از افراد به جز درد، ورم، التهاب و سایر علائم را نیز تجربه خواهند کرد.

درد سیاتیک در حاملگی

عواملی که موجب ایجاد تفاوت در نشانه‌ های رگ سیاتیک در افراد شده است:

  1. جایگاه نظام عصبی

اگرچه قرارگیری عصب سیاتیک در میان افراد یکسان است اما گاهی با وجود تفاوت‌های جزئی که در آن‌ها وجود دارد، فرد ممکن است تجربه درد متفاوتی در مقایسه با دیگر افراد داشته باشد. در برخی از افراد ریشه عصبی سیاتیک در بخش بالایی لگن قرار می‌گیرد که هنگام بروز مشکل فرد در ناحیه کمر خود بیشتر احساس ناراحتی و درد خواهد داشت. در برخی افراد نیز ریشه‌های عصب سیاتیک در ناحیه پایین‌تری قرار می‌گیرند که در صورت بروز فشار یا مشکل، فرد احساس درد در بخش پاهای خود خواهد داشت.

  1. عوامل فشار سیاتیک

مورد مهم دیگری که در میان افراد باعث تفاوت در نشانه های درد سیاتیک شده، عوامل مختلف فشار بر روی سیاتیک است. اگر بخواهیم در این باره مثالی بزنیم، باید بگوییم ممکن است یک فرد به‌خاطر خم شدن بیش از حد به‌واسطه فعالیتی که دارد، دچار درد در یک نقطه خاص از عصب سیاتیک شده باشد که در میان افراد متفاوت است.

  1. نوع و سطح فعالیت

قطعا نوع فعالیت و همچنین سطح فعالیت در میان افراد متفاوت است. یعنی ممکن است یک فرد بیشتر از وسایل نقلیه برای رفت آمد استفاده کند و در مقابل فردی دیگر بیشتر پیاده روی کرده و یا ورزش کند که نشانه های درد در میان این افراد تفاوت‌هایی خواهد داشت.

  1. عوامل خارجی

مورد دیگری که موجب ایجاد تفاوت در نشانه های رگ سیاتیک در میان افراد می‌شود مربوط به عوامل خارجی است. از انواع آسیب‌ها گرفته تا بیماری‌های مختلفی که عصب سیاتیک را تحت تاثیر قرار می‌دهند، آسیب‌های استخوانی، کمبود برخی ویتامین‌ها همگی موجب بروز درد و مشکل در عصب سیاتیک خواهند شد که در بین افراد متفاوت است.

به‌طور کلی عوامل متعددی وجود دارند که همگی باعث بروز مشکلاتی در رگ سیاتیک خواهند شد بنابراین نمی‌توان گفت که نشانه‌های درد سیاتیک و یا سایر مشکلاتی که به واسطه سیاتیک ایجاد می‌شود در میان افراد یکسان است. لازم به ذکر است که به‌خاطر متفاوت بودن تاثیر عوامل مختلف بر روی درد سیاتیک، روند درمانی دقیقا باید متناسب با نوع مشکلی که برای عصب به‌وجود آمده طی شود و نیاز به تشخیص دقیق پزشکی دارد.

8محصول گیاهی برای درمان درد سیاتیک

درمان‌های گیاهی برای سیاتیک از دیرباز مورد استقبال افراد قرار می‌گرفته است و حالا هم در طب سنتی از این روش درمانی برای کاهش علائم عصب سیاتیک استفاده می‌شود. البته بهتر است بدانید روش‌های سنتی خانگی و گیاهی تنها در زمانی استفاده می‌شوند که مشکل به‌وجود آمده برای عصب سیاتیک خفیف باشد یعنی فرد توان انجام امور عادی روزمره خود را داشته باشد و بتواند به راه رفتن و فعالیت‌های سبک بپردازد در غیر این صورت درمان درد سیاتیک با کمک گرفتن از داروهای گیاهی که در ادامه به آن اشاره خواهد شد، نمی‌تواند چندان موثر باشد و درمان پزشکی در موارد شدید علائم و نشانه های سیاتیک امری لازم و ضروری است.

درمان سیاتیک5

معمولا زمانی که التهاب، درد و یا موارد جزئی دیگر در سیاتیک وجود داشته باشد، برای تسکین علائم شما می‌توانید از چند محصول گیاهی استفاده کنید که ما ده مورد از برترین آن‌ها را در اینجا برایتان لیست خواهیم کرد و قبل آن شما باید تنها به توصیه پزشک طب سنتی و یا پزشک ارتوپد از روش‌های گیاهی متناسب با علائم به‌وجود آمده در سیاتیک استفاده کنید و نه به صورت خودسرانه زیرا گاهی داروهای گیاهی می‌توانند شدت درد سیاتیک را افزایش داده و باعث بروز مشکلات جدید شوند. محصولات گیاهی هم به شکل عصاره و هم دمنوش یا به صورت روغن برای ماساژ ناحیه قابل استفاده هستند و می‌توانند اثربخشی عالی در کاهش مشکلات سیاتیک داشته باشند. در کل شما در صورت مجاز بودن به استفاده از داروهای گیاهی برای درمان مشکلات سیاتیک، بهتر است از این داروها استفاده کنید.

از درد سیاتیک رنج می برید؟
با پزشک متخصص تماس یگیرید
 

چای سبز

چای سبز از آن دسته محصولات گیاهی است که همیشه‎ برای مشکلاتی همچون التهاب استفاده می‌شده و شما اگر احساس می‌کنید مشکلات التهابی در سیاتیک وجود دارد، برای کاهش درد و مشکلاتی از این قبیل بهتر است از چای سبز که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی نیز شناخته می‌شود استفاده کنید.

گل سرخ

محصول گیاهی دیگر که هم خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و هم خاصیت ضدالتهابی، به گل سرخ مربوط می‌شود. چنانچه به‌خاطر وجود مشکلات سیاتیک، احساس درد در نواحی مختلف بدن دارید حتما محصولات تولید شده توسط گل سرخ را امتحان کنید.

روغن آووکادو: در میان انواع روغن‌های طبیعی و گیاهی، روغن آووکادو جزو محصولات ضد التهابی قوی است که به همراه خاصیت آنتی‌اکسیدانی در درمان مشکلات سیاتیک نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

رزماری

ترکیبات موجود در این گیاه موجب کاهش درد و نشانه های درد سیاتیک خواهد شد و التهابات ناشی از این بیماری را تا حد زیادی درمان خواهد کرد.

زنجبیل

در میان ده‌ها محصول گیاهی که هر کدام خاصیت منحصر‌به‌فردی برای کاهش نشانه‌ های رگ سیاتیک دارند، زنجبیل جزو بهترین‌هاست زیرا قدرت بالایی در کاهش درد و التهاب سیاتیک دارد.

فلفل قرمز

یک ترکیب عالی در فلفل قرمز با نام آلیسین وجود دارد که این محصول را مفید برای کاهش علائم سیاتیک کرده است. علاوه بر آن، فلفل قرمز همانند سایر محصولات گیاهی در این زمینه دارای خواص ضد التهابی نیز است.

بابونه

گیاه بابونه همیشه برای بیماری‌های التهابی خفیف موثر واقع شده و شما اگر احساس درد و التهاب به‌واسطه عصب سیاتیک دارید، حتما از این گیاه نیز استفاده کنید و از خاصیت آنتی‌اکسیدانی که دارد نهایت بهره را ببرید.

زعفران

خاصیت ضد درد جزو خواص اصلی زعفران است و به همین خاطر نیز جزو عالی‌ترین محصولات در زمینه تسکین التهاب و درد سیاتیک شناخته می‌شود که به روش‌های مختلفی قادر به استفاده از آن هستید.

روغن نعناع

به جز روغن آووکادو که خاصیت عالی برای مشکلات سیاتیک دارد، یکی دیگر از روغن‌های موثر در جهت کاهش درد و افزایش آرامش در هنگام بروز مشکلات مربوط به سیاتیک، روغن نعناع است که استفاده راحتی نیز دارد.

درمان‌های رایج برای کاهش درد سیاتیک کدامند؟

بهتر است بدانید که جهت کاستن درد سیاتیک و یا درمان قطعی آن امروزه روش‌های مختلفی وجود دارد که هر فرد با شرایطی که دارد می‌تواند از برخی از آن‌ها با مشورت گرفتن از پزشک متخصص استفاده نماید. معمولا در شرایطی که درد و مشکل سیاتیک در مراحل اولیه قرار گرفته و یا مشکل جدی برای افراد ایجاد نمی‌کند، روش‌های ساده خانگی که برخی به عنوان راه‌کارهای پیشگیری نیز به حساب می‌آیند می‌توانند برای تسکین درد عصب سیاتیک و کاهش علائم آن مفید واقع شوند که سعی می‌شود چند مورد از رایج‌ترین آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

درمان خانگی سیاتیک

بهره‌گیری از روش‌های خانگی

راه‌های درمانی خانگی ساده برای کاهش درد رگ سیاتیک همواره مورد توجه قرار گرفته که شامل گرم نگه داشتن محل درد، استفاده از پک‌های سرما، ماساژ ناحیه و یا انجام برخی تمرینات ملایم همانند تمرینات یوگاست.

استفاده از کفش‌های استاندارد

اگر دچار مشکلات سیاتیک شده‌اید و از آن طرف مجبورید روزانه مسافتی را طی کنید و یا به هر علتی راه بروید، سعی کنید کفش‌های استاندارد و مناسبی را بپوشید چرا که داشتن کفش مناسب با کفی طبی در جهت کاهش فشار به عصب سیاتیک بسیار مؤثر است.

رعایت وضعیت خوابیدن و نشستن

افراد مبتلا به دردسیاتیک همواره باید در هنگام نشستن و برخاستن و یا خوابیدن توجه داشته و سعی کنند از روش‌های مناسب استفاده کنند. اگر شما دچار دردهای سیاتیک شده‌اید، سعی کنید بر روی صندلی ننشینید و در صورتی که مجبور به این کار هستید از صندلی با پشتی مناسب استفاده کرده و در هنگام خواب نیز بهتر است از تشک و بالشت نرم استفاده نمایید.

دنبال نمودن تغذیه سالم و عالی

از جمله راه‌های درمانی عالی که همواره توسط پزشکان ارتوپد برای مشکلات سیاتیکی توصیه شده، داشتن تغذیه سالم جهت حفظ سلامت کلی بدن است. افرادی که علائم درد عصب سیاتیک دارند بهتر است از غذاهایی با فیبر بالا، قند بالا و همچنین چربی بالا پرهیز کرده و سعی کنند از غذاهای سالم و مفیدی همچون سبزی، ماهی، تخم مرغ و میوه‌ها استفاده کنند.

مصرف داروهای تجویز شده

زمانی که التهاب و درد به‌واسطه مشکلات عصب سیاتیک وجود داشته باشد، برای کنترل و درمان آن پزشک برخی داروها را تجویز خواهد کرد که در مدت زمان مشخص باید از آن‌ها استفاده کرد. داروهایی همچون ناپروکسن، ایبوپروفن، استامینوفن و سایر داروها در کاهش علائم درد سیاتیک بسیار مؤثر هستند.

بهره‌مندی از روش فیزیوتراپی

همیشه وقتی صحبت از مشکلات عضلانی اسکلتی در میان باشد، روش فیزیوتراپی توسط پزشکان توصیه خواهد شد. این روش درمانی برای کاهش علائم عصب سیاتیک نیز بسیار مؤثر بوده که شامل برخی تمرینات فیزیکی مناسب است.

روش‌های رایج تزریقی

در اکثر موارد هنگامی که درد شدیدی در نواحی مختلف بدن از جمله ران، باسن، کمر و پاها وجود داشته باشد، پزشک توصیه به تزریق برخی از داروهای مسکن خواهد کرد که به جز آن، کورتیکواستروئید نیز می‌تواند در کاهش التهابات عصبی سیاتیک و مشکلات به‌وجود آمده مفید واقع شوند.

روش جراحی

مشکلات سیاتیک باید رفته رفته و با روش‌های درمانی ساده از جمله مصرف دارو و رعایت برخی موارد بهبود پیدا کنند اما اگر طی دوره درمان، هیچ یک از روش‌ها نتوانسته باشند کمکی در جهت کاستن علائم سیاتیک و درمان آن کرده باشند، این‌جاست که متخصصین ارتوپد جراحی را بهترین روش درمانی برای دردهای سیاتیک می‌دانند.

در صورت عدم درمان درد سیاتیک چه مشکلاتی به‌وجود می‌ آید؟

درد سیاتیک و مشکلات مربوط به عصب سیاتیک همانند سایر بیماری‌های دیگر باید در زمان سریع درمان شوند زیرا ممکن است مشکلات جدی‌تری برای افراد ایجاد کنند. افراد با مشکل درد رگ سیاتیک زمانی که نزد پزشک ارتوپد می‌روند، متخصص ارتوپد سعی در یافتن علت سیاتیک می‌کند که این کار از طریق معاینه فیزیکی معمولی و یا روش‌های عکس برداری انجام می‌گیرد. فردی که دچار درد و مشکلات سیاتیک شده و در مراجعه به پزشک امتناع می‌ورزد ممکن است دچار عوارض جبران‌ناپذیری شود.

درد سیاتیک چیست و در صورت عدم درمان چه مشکلاتی برای افراد به‌وجود می‌آورد؟ یکی از مشکلاتی که در صورت عدم درمان دردهای سیاتیک ممکن است برای افراد به‌وجود بیاید ضعف‌های عضلانی است. به جز این مورد، اختلالات حرکتی نیز از موارد مهم دیگری هستند که در صورت عدم درمان به موقع سیاتیک رخ خواد داد که افراد در چنین شرایطی نمی‌توانند به درستی حرکت کنند و کارهای عادی روزمره خود را انجام دهند. چنانچه درد ناشی از سیاتیک به موقع درمان نشود، به درد مزمن تبدیل شده و با افزایش فشار عصب سیاتیک، آسیب‌های جدی عصبی به‌وجود خواهد آمد. در موارد حاد چنانچه درمان سیاتیک را به تاخیر بیندازیم، حتی امکان دارد نقص‌های دائمی در عملکرد بدن به‌وجود بیاید که گاهی جبران ناپذیر است.

سخن پایانی

هدف کلی ما از نوشتن این مطلب آشنا کردن شما مخاطبین عزیز با (درد سیاتیک) بود. ما در این‌جا علاوه بر این موضوع، تمامی نشانه‌های سیاتیک، مواقعی که رگ سیاتیک دچار درد می‌شود، افرادی که بیشتر از سایرین دچار مشکلات سیاتیک می‌شوند،  علت متفاوت بودن نشانه‌های درد و مشکلات سیاتیک در میان افراد، بخش‌هایی از بدن که هنگام بروز مشکلات سیاتیک دچار درد می‌شود.

درمان دردهای سیاتیک با کمک محصولات گیاهی، درمان‌های رایج جهت کاهش درد سیاتیک که توسط پزشکان توصیه می‌شود و همین‌طور عواقب عدم درمان درد سیاتیک در زمان مناسب را مورد بحث قرار دادیم و گفتیم که در چنین شرایطی از چه روش درمانی برای کاستن دردهای سیاتیک استفاده کنید که شامل درمان‌های خانگی ساده و همین‌طور درمان‌های رایج پزشکی می‌شد. در کل اگر شما جزو افرادی هستید که از دردسیاتیک رنج می‌برید، ابتدا راه‌های درمانی ساده را امتحان کنید و چنانچه درد و مشکل به‌وجود آمده با روش‌های درمانی ساده برطرف نشد، مراجعه به پزشک را جزو اولویت خود قرار دهید.

از درد سیاتیک رنج می برید؟
با پزشک متخصص تماس یگیرید