سیاتیک پای چپ چیست؟

ممکن است شما این سوال را داشته باشید که سیاتیک پای چپ چیست؟ در جواب این سوال باید گفت سياتيک پای چپ به یک درد عصبی و ضعفی گفته می شود که از عصب سياتيک ناشی می شود. وقتی که درد کمر یا آسیب عصب سیاتیک به پاها منتشر می شود; نشانه ی پیشرفت بیماری کمری و احتمال بالای عوارض ناشی از فشار روی عصب سیاتیک است. در صورتی که علائم فشار و بیماری سیاتیک پای چپ، در زمان مناسب و کمتر از یک تا دو ماه درمان مناسب نشود; باعث آسیب ماندگار به عصب می شود.

توجه داشته باشید اگر در ناحیه سیاتیک و کمر خود دردی را احساس کردید؛ بهترین کار مراجعه به پزشک ارتوپد خوب در کلینیک ما است; زیرا بدون معاینه دقیق و مشورت پزشک؛ نمی توان  بیماری را تشخیص و درمان کرد. ما در این مقاله می خواهیم بگوییم که سیاتیک پای چپ چیست؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی در این مورد را در اختیارتان قرار دهیم.

کلینیک جامع تخصصی فوق تخصصی ارتوپدی با داشتن بهترین متخصصین ارتوپدی در تهران کوتاه ترین و مطمئن ترین مسیر درمان را پیش پای شما خواهند گذاشت.

سیاتیک پای چپ چیست

تشخیص سیاتیک

پس از معاینه بالینی، مهم ترین راه برای تشخیص سیاتیک نوار عصب و عضله  است. اگر عصب سیاتیک به دلیل دیسک کمر درگیر شده باشد، احتمال می رود که MRI کمر به تشخیص این عارضه کمک کند.

درمان سیاتیک: درمان سیاتیک بایستی توسط فیزیوتراپیست درمان شود . عدم درمان زود هنگام و درمان ناقص باعث می شود درد را شدیدتر، طولانی تر کند. درمان های مختلفی برای سیاتیک وجود دارد، اما استفاده از درمان مناسب با متخصص ارتوپدی می تواند از مزمن شدن و غیر قابل درمان شدن آن جلوگیری کند. هدف ابتدایی در درمان کاهش التهاب و تسکین درد است.

عصب سیاتیک چیست؟

 

عصب سیاتیک از جمله بزرگترین و طولانی ترین عصب ها در بین اعصاب بدن می باشد. درد سیاتیک پای چپ به دلیل محدودیت حرکتی یکی از شایع ترین علل ناتوانی و درد در دنیا می باشد. این درد به خاطر فشار زیاد وارد شده بر عصب; که از باسن به طرف زانو عبور مي کند، ايجاد شود. به عنوان مثال نشستن بر روي يک صندلي سفت به مدت طولاني مدت; ممکن است باعث فشار بر عصب و بروز درد سياتيک شود.

زمانی که عصب سیاتیک درگیر می شود; ممکن است هر نقطه ای از عصب درد را نشان دهد در شرایطی که سایر قسمت ها فاقد درد باشد. با توجه به اینکه رگ سیاتیک پای چپ از پشت ساق پا به دو شاخه تقسیم می شود; یکی از پشت ساق پا و دیگری از کناره خارجی ساق و روی مچ پا عبور می کند. به همین علت بروز نشانه های این بیماری در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد. بنابراین ممکن است فردی دارای درد تنها در قسمت خارجی ساق پا باشد؛ و فرد دیگری این بیماری را به صورت درد شدید در ناحیه لگن و پای خود احساس کند.

آناتومی عصب سیاتیک

عصب سیاتیک یکی از اعصاب بزرگ بدن است که از به هم پیوستن ریشه های عصبی نخاعی شکل می گیرد. این رشته های عصبی از فضای بین دیسک های نخاعی خارج شده و به یکدیگر متصل می شوند تا عصب سیاتیک را تشکیل دهند. عصب سیاتیک از نخاع به طرف باسن و از آنجا به سمت پشت کشاله ران پا می رود. این عصب مسئول کنترل حس و عملکرد ران و پاها می باشد.

علائم بیماری سیاتیک پای چپ

درد عصب سیاتیک، دردی که از ستون فقرات تحتانی (کمر) به باسن و از پشت ساق ادامه داشته باشد، شاخص ترین علامت بیماری سیاتیک پای چپ است. به طور خلاصه می توان مهم ترین علائم درد سیاتیک پای چپ را به صورت زیر جمع بندی کرد :

  • دردهای شدید و بعضاً ناگهانی در ناحیه پایین تنه و پایین کمر (درد پایین کشنده)
    درد در ناحیه زانو و پا
  • تیر کشیدن و درد شدید در ناحیه باسن
  • کاهش قدرت عضلات ران و پاها
  • سوزن سوزن شدن پاها
  • افزایش شدت درد در هنگام بلند کردن اجسام، فشار آوردن بر روی پاها یا سرفه کردن
  • احساس درد در باسن و پشت ران (همسترینگ) و ساق پا

سیاتیک پای چپ چیست

عوامل خطر سیاتیک پای چپ

عوامل خطر برای سیاتیک پای چپ عبارتند از:

سن: تغییرات مرتبط با سن در ستون فقرات ، مانند دیسک فتق; شایع ترین دلایل برای بروز درد سیاتیکپای چپ هستند.

چاقی: با افزایش فشار و استرس بر روی ستون فقرات ، وزن اضافی بدن می تواند به تغییرات ستون فقرات که باعث تحریک عصبمی شوند کمک کند.

نشستن طولانی مدت: افرادی که به مدت زمان طولانی می نشینند و یا سبک زندگی کم تحرک دارند; بیشتر دچار سیاتیک پای چپمی شوند.

دیابت: از آنجا که در افراد مبتلا به بیماری دیابت; بر نحوه استفاده بدن از قند خون تأثیر می گذارد; و خطر آسیب های عصبی در این افراد افزایش می یابد.

اشتغال: شغلی که شما را مجبور به چرخاندن کمر ; حمل بارهای سنگین یا رانندگی با یک وسیله نقلیه موتوری برای مدت طولانی می کند; ممکن است در ایجاد درد سیاتیکپای چپ نقش داشته باشد.

درمان بیماری سیاتیک پای چپ

در صورتی که علائم فشار و بیماری سیاتیک; در زمان مناسب و کمتر از یک تا دو ماه درمان مناسب نشود; باعث آسیب ماندگار به عصب می شود. هم چنین عدم درمان به موقع سیاتیک پای چپ; عوارضی مانند : ضعف و فلج اندام و عضلات، بی حسی پایدار، سوزش و کف پای داغ لنگ زدن، صافی کف پا و در مواردی باعث اختلالات ادراری، مدفوعی و جنسی خواهد شد. به همین دلیل برای درمان سیاتیک پای چپ باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرد.

پس از مراجعه به متخصص ارتوپد خوب و تشخیص بیماری سیاتیک توسط پزشک; با توجه به شدت بیماری درمان مناسب توسط دکتر ارتوپدی اتخاذ می شود.

در درمان دارویی سیاتیک پای چپ، مصرف داروهای تسکین دهنده; مانند استامینوفن و داروهای ضد التهاب بدون استروئید مانند بروفن و ناپروکسن; می تواند به درمان کمک کند. میزان دوز مصرفی این داروها توسط پزشک متخصص تجویز و تعیین می شود.

گرفتگی ماهیچه ها در درد سیاتیک پای چپ،هم به عنوان علت و هم معلول مطرح شده است و مصرف داروهای شل کننده عضلات مانند باکلفن می تواند مفید باشد. زمانی که درد خیلی شدید باشد، حتی تجویز داروهای مخدر مانند ( پتیدین و مورفین ) لازم می شود

عمل جراحی سیاتیک پای چپ تنها زمانی برای درمان انتخاب می شود که توسط دیسک کمر ایجاد شده و باعث ناراحتی و درد شود. حتی در صورت وجود دیسک کمر، جراحی تنها گزینه ای است که باید در شرایطی که بیمار از درد رنج می برد به کار برده شود.

در حالی که درد شما شدید نباشد، می توان برای درمان از روش های خانگی استفاده کرد. روش های خانگی که برای تسکین درد سیاتیک پای چپ می توان استفاده کرد، عبارتند از :

  • استراحت کردن محدود در حدود دو تا سه روز
  •  استفاده از کمپرس سرد و گرم برای التیام درد سیاتیک پای چپ.
  •  ورزش های مناسب برای تسکین درد.
  •   گرفتن دوش آب گرم

کلینیک جامع تخصصی فوق تخصصی ارتوپدی با داشتن بهترین متخصصین ارتوپدی در تهران کوتاه ترین و مطمئن ترین مسیر درمان را پیش پای شما خواهند گذاشت.

روش های جراحی

جالب است بدانید که جراحی سیاتیک در واقع جراحی دیسک کمر است، که فشار را از روی عصب سیاتیک خارج می کند. در این روش بخشی از استخوان مهره که به عصب فشار می آورد برداشته می شود. یعنی روی خود عصب سیاتیک جراحی خاصی انجام نمی شود. خوشبختانه در بیشتر موارد نیازی به چنین جراحی نیست و درد سیاتیک را می توان به سادگی با استراحت یا استفاده از روش هایی پزشک معرفی می کند درمان کرد.