آرتروز دست

در دست تعداد زیادی استخوان و مفاصل وجود دارد. آرتروز دست به عارضه ای می گویند که طی آن، مفاصل تحلیل و از بین می روند. این بیماری غضروف مفصلی را به مرور زمان دچار تخریب می‌‌کند. با آسیب غضروف، استخوان ها به طور مستقیم با هم تماس پیدا میکنند. این امر است که باعث درد شدید در بیمار می شود. ما در این مقاله به توضیح عارضه آرتروز دست پرداخته ایم.

کلینیک جامع تخصصی فوق تخصصی ارتوپدی با داشتن بهترین دکتر متخصص آرتروز دست در تهران کوتاه ترین و مطمئن ترین مسیر درمان را پیش پای شما خواهند گذاشت. شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی و ارتباط با پزشک و بیان سوالات ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام و کانال تلگرامی ما شوید و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

آرتروز دست

آرتروز دست چیست؟

دست انسان از تعداد زیادی استخوان های ریز و دشت و مفاصل تشکیل شده است. آرتروز دست به پدیده ی ساییدگی استخوان ها روی هم میگویند. به این دلیل که مفاصل میان استخوان ها، بنا به علت های متفاوتی مانند افزایش سن; تخریب، تحلیل و از بین رفته اند و ورم مفاصل و التهاب بافت های اطراف آن می شود. افراد مبتلا به این عارضه درد شدید در مفاصل آسیب دیده ; و همچنین سفتی مفصل را تجربه می کنند و توانایی انجام فعالیت های روزانه برایشان دشوار می شود.

در هنگام احساس درد در دست ( مچ دست، آرنج، شانه ) برای بررسی این عارضه باید به فوق تخصص ارتوپد خوب مراجعه نمایید. پیشنهاد ما به شما مراجعه به کلینیک ارتوپدی ما است.

علائم آرتروز دست

علائم آرتروز دست، با توجه به نوع و شدت آن در افراد مختلف متفاوت هستند. تشخیص نوع آرتروز و علت ایجاد آن توسط دکتر ارتوپد خوب; با مشاهده علائم و نحوه بروز آن ها امکان پذیر است. در ادامه علائمی آورده شده است که اغلب در افراد دچار آرتروز دست مشاهده شده است :

●  درد به صورت دائم و پیوسته در دست
●  احساس درد در هنگام استراحت و یا حرکت
●  ورم و التهاب در مفاصل و دست
●  محدودیت در حرکات دست
●  سفتی مفاصل مخصوصا در هنگام صبح
●  قرمزی در ناحیه ی درد
●  ضعف در دست و عضلات آن
●  از بین رفتن عملکرد مفصل و عضلات
●  خستگی و کوفتگی غیر قابل توضیح
●  ناهنجاری در انگشتان دست و مچ
●  پارگی تاندون انگشتان دست
●  خشکی مفاصل که بیشتر در هنگام بر خواستن از خواب احساس می شود.

علت بروز آرتروز دست

برخی از افراد به صورت ذاتی مستعد ابتلا به آرتروز دست می باشند. با این حال بروز این عارضه دلایل متفاوتی دارد. به هر دلیلی اگر دچار این عارضه شدید; توجه به این نکته بسیار مهم است که هرچه سریعتر به بهترین متخصص ارتوپد مراجعه کنید. و اقدام به درمان این عارضه نمایید.

دلایل شایعی که باعث ایجاد این عارضه می شوند، عبارتند از :

●   افزایش سن عامل مهمی در ابتلا به آرتروز دست می باشد.
●   زنان بیشتر از مردان دچار این عارضه خواهند شد.
●   عوامل ارثی، ژنتیک و سابقه خانوادگی در ابتلا به این عارضه نیز موثر می باشد.
●   ضربه ناگهانی و شدید به مفاصل.
●   انجام حرکات مکرر و نادرست با مفاصل مخصوصا مچ دست و شانه.
●   وارد آوردن فشار بیش از اندازه به مفاصل ناحیه دست.
●   استعمال دخانیات و سیگار نیز خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می دهد.
●   چاقی یکی از عوامل موثر در ابتلا به آرتروز دست می باشد.

تشخیص آرتروز دست

زمانی که علائم اولیه آرتروز را که بالاتر هم به آن اشاره کردیم مشاهده کردید، به پزشک فوق تخصص ارتوپد مراجعه نمایید. متخصص ارتوپدی، با بررسی سوابق بیماری، پرسش هایی از نوع و علت بروز درد، معاینه دست و در برخی موارد عکس برداری با اشعه ایکس و MRI; به تشخیص قطعی آرتروز دست می پردازد. به دنبال آن و با توجه به نوع و شدت آرتروز درمان مناسب برای این عارضه را مطرح می نماید.

درمان آرتروز دست

برای انتخاب راه درمانی برای آرتروز دست، روش های متفاوتی وجود دارد که با توجه به نوع شدت آن متفاوت است.

در افرادی که درد و محدودیت حرکتی ناشی از آرتروز دست شدید باشد; از درمان به روش جراحی استفاده می شود. بعد از جراحی، فرد بیمار بایستی در حرکات دست خود ملاحظه نماید تا روند بهبودی سریع تر گردد. دوران نقاهت پس از عمل جراحی به عواملی از جمله؛ میزان سختی جراحی و شرایط بیمار بستگی دارد. معمولا پزشک جراح ارتوپد، از فیزیوتراپی برای بازگشت عملکرد دست ها به حالت اولیه، کمک می گیرد.

در افرادی که عارضه ی آرتروز دست در آن ها شدید نبوده و در مراحل اولیه است; پزشک متخصص ارتوپدی درمان غیر جراحی را برای کاهش درد و افزایش عملکرد دست تجویز می نماید. طبیعتا در این مرحله باید الگوی زندگی را تغییر داد و از انجام فعالیت هایی که به مفاصل دست فشار می آوردند پرهیز کرد.

این درمان ها بر اساس شدت و نوع این عارضه تجویز می گردند. از جمله روش های غیر جراحی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

●  گرما درمانی به طریق مختلف در کنار سایر روش های درمانی می تواند به کاهش التهاب کمک کننده باشد.

●  از رایج ترین درمان ها برای آرتروز دست؛ استفاده از برخی از داروهای ضد التهاب مانند ایبوبروفن و استامینوفن است. این داروها مانع از تولید مواد شیمیایی می شوند که در بروز درد و تورم نقش دارند; بنابراین می توانند به کاهش درد بسیار کمک کند .

●  استفاده از برخی داروهای غضروف ساز سبب بهبود عوارض ناشی از این بیماری می شوند.

●  هم چنین انجام تمرینات ورزشی مناسب سبب کاهش درد و جلوگیری از پیشروی و افزایش آرتروز دست را سبب می شود.

کلینیک جامع تخصصی فوق تخصصی ارتوپدی با داشتن بهترین متخصصین ارتوپدی در تهران کوتاه ترین و مطمئن ترین مسیر درمان را پیش پای شما خواهند گذاشت. شما می توانید

دیدگاه خود را بنویسید