درد دست راست

دلایل بسیاری وجود دارند که سبب بروز درد دست راست می شوند. درد دست راست می تواند به زیربغل، شانه، کتف و گردن گسترش بیابد و فرد در این اندام ها نیز دردی را احساس نماید. شایع ترین علتی که سبب بروز درد دست راست می شود; مرتبط با گردش خون ضعیف است.

هم چنین دلایل دیگری مانند حملات قلبی، ناراحتی های مفصلی (آرتروز)، فتق مهره های گردنی، سندروم خروجی قفسه سینه، فشار اعصاب و .. می توانند سبب بروز احساس درد دست راست، شانع، کتف و گردن گردند. از این رو بهترین کار در زمان احساس درد، مراجعه به پزشک متخصص ارتوپد خوب برای ریشه یابی علت و درمان می باشد.

حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که برای درد دست به چه دکتری مراجه کنیم؟ باید گفت از آن جا که کلینیک های درمانی ارتوپدی و پزشکان متعدد و زیادی وجود دارد، بایستی بهترین متخصص ارتوپدی را بیابید که مهارت بالایی در ارزیابی، تشخیص و درمان درد دست راست شما داشته باشد.

چرا که اگر پزشک علت را اشتباه تشخیص دهد و یا راه درمانی مناسبی را انتخاب نکند و یا اگر شما دیر به دکتر مراجعه نمایید; این امکان وجود دارد که مشکلات و آسیب های جدی تری برای شما به وجود آید. بنابراین در زمان احساس درد در اسرع وقت به پزشک ارتوپد خوب در کلینیک جامع تخصصی و فوق تخصصی دکتر ارتوپد مراجعه نمایید.

در ادامه ی این مقاله برای افزایش اطلاعات شما دلایل بروز درد دست راست را شرح داده ایم. مجددا تاکید می شود که در صورت احساس درد به پزشک مراجعه نمایید و از درمان های خودسرانه خودداری نمایید. برای دسترسی سریع تر می توانید از فهرست مطالب استفاده نمایید.

علت درد دست راست

رشته های عصبی که در دست، بازو، شانه، کتف و گردن قرارد دارند; به یکدیگر متصل هستند و ریشه ی آن ها از بین مهره های گردن خارج می شود. از این رو ممکن است درد دست راست به کتف و گردن نیز منتشر شود و باعث ایجاد ناراحتی گردد. ریشه یابی علت بروز درد بایستی توسط متخصص دست انجام شود.

با این حال عمده دلایل درد دست راست مربوط به مشکلات ارتوپدی است; اما در موارد بسیار نادر حملات قلبی و مشکلات عصبی نیز می توانند دلیل بروز چنین دردی شوند. در ادامه دلایل شایع ارتوپدی بروز این درد را بیان کرده ایم.

فتق دیسک بین مهره های گردن

در برخی افراد دیسک بین مهره های گردن از جای خود بیرون می زند و به رشته های عصبی که در کنار آن ها قرار دارد فشار وارد می کند. این بیرون زدگی را فتق دیسک گردن نیز می نامند که سبب ایجاد درد در گردن و دست می شود. برای درمان و بررسی این عارضه حتما به پزشک متخصص ارتوپدی باید مراجعه نمایید.

آرتروز دست

از مهم ترین دلایلی که سبب درد دست راست مزمن و پیوسته می شود; آرتروز دست است. این عارضه به زمانی اطلاق داده می شود که در طی آن مفاصل بین استخوان ها از بین برود. در این حالت استخوان ها روی هم ساییده می شوند و باعث احساس درد می گردد. این عارضه علاوه بر درد با التهاب، قرمزی و یا برجستگی‌های کوچک و سختی زیر پوست همراه است.

رگ به رگ شدن و کشیدگی عضلات

دلیل رایج دیگر در بروز درد دست راست و بازو، کشیدگی و رگ به رگ شدن رباط‌ ها، تاندون، ماهیچه ها و عضلات موجود در دست است. این عارضه ها معمولا ناشی از استفاده زیاد و مکرر از اندام است. معمولا در ورزشکاران اعم از والیبالیست ها، تنیس بازان و بسکتبالیست ها شاهد کشیدگی و رگ به رگ شدن ماهیچه ها هستیم که این امر سبب بروز درد دست راست می شوند.

شکستگی استخوان دست

در دست ۲۷ استخوان درشت و ریز وجود دارد. بر اثر عوامل مختلفی مانند افتادن از بلندی و ضربه خوردن شدید; ممکن است هر یک از این استخوان ها دچار شکستگی شوند. نشانه ی بارز شکستگی استخوان درد است. معمولا شکستگی ها بدون جراحی قابل درمان هستند. توجه داشته باشید که حتما می بایست به پزشک متخصص ارتوپدی خوب مراجعه نمایید.

سندروم خروجی قفسه سینه

ما بین دنده اول در قفسه سینه و استخوان ترقوه، رگ های خونی و رگ های عصبی وجود دارد. ممکن است بر اثر عوامل مختلف این اعصاب و عروق تحت فشار قرار بگیرند و موجب درد دست راست و کتف می گردد. به این اختلال سندروم خروجی قفسه سینه می گویند که در طی آن ریشه های عصبی که وظیفه ی کنترل احساس و حرکت دست را دارند تحت فشار قرار می گیرند و احساس درد را به همراه خواهد داشت.

سندرم تونل کوبیتال

در نزدیک آرنج عصبی با نام زند زیرین قرار دارد. سندروم کوبیتال زمانی اتفاق می افتد که این عصب تحت فشار قرار گیرد و ایجاد درد در آرنج و دست نماید. اگر این عارضه در سمت راست بدن اتفاق افتد درد دست راست را به همراه خواهد داشت. هم چنین این عارضه علائم دیگری مانند خارش و بی حسی انگشت کوچک و انگشت حلقه را دارد.

روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی که آرتریت روماتوئید نیز نامیده می شود; از شایع ترین بیماری های خودایمنی است و به نوعی بافت های بدن با مرور زمان از بین می روند. این عارضه اگر در دست ها نمود یابد با درد دست راست و التهاب همراه خواهد بود.

کیست‌های گانگلیون

در غشای مفصلی و غلاف تاندون ها مایعاتی به طور طبیعی وجود دارند. زمانی که این مایعات تجمیع شوند; برآمدگی هایی را به وجود می آورند که به اصلاح به آن ها کیست گانگلیون می گویند. از آن جا که تعداد زیادی مفصل و غلاف تاندون در دست ها وجود دارد احتمال بروز این کیست ها در دست بیشتر است. هنگامی که ایت کیست ها در حرکت طبیعی مفاصل و تاندون‌ها اختلال ایجاد کنند; سبب بروز درد دست راست می گردند. برای درمان این عارضه باید به دکتر ارتوپد خوب مراجعه نمایید.

استفاده بیش از حد از دست

جدای از مواردی و مشکلاتی که در بالا مطرح کردیم; در اکثر زمان ها درد دست راست که موقتی است به دلیل کار کشیدن و استفاده ی بیش از حد از عضلات مختلف می باشد. در چنین زمان هایی ممکن است دست رگ به رگ شود و درد را ایجاد نماید.

تشخیص علت درد دست راست

درد دست راست می‌تواند ناشی از دلایل متعددی باشد که شناسایی دقیق آن نیازمند بررسی‌های پزشکی است. علل متداول شامل آسیب‌های فیزیکی مانند کشیدگی عضلانی یا شکستگی استخوان، بیماری‌های مرتبط با اعصاب مانند سندرم کانال کارپال، وضعیت‌های التهابی مانند آرتریت، و همچنین بیماری‌های گردش خون مانند ترومبوز ورید عمقی است. برای علت درد دست راست در بخش های مختلف؛ تشخیص دقیق، ارزیابی توسط پزشک، شامل معاینه فیزیکی، گرفتن شرح حال دقیق و انجام آزمایش‌های تصویربرداری مانند اشعه X و MRI مورد نیاز است. در نهایت، تشخیص علت درد دست راست امکان پذیرش روش درمانی مناسب و موثر را فراهم می‌آورد.

چه زمانی برای درد دست راست به پزشک ارتوپدی مراجعه کنیم ؟

درد دست راست بسیار شایع است اما هرگز نباید آن را نادیده گرفت. چرا که نادیده گرفتن آن و درمان نکردن امکان بروز مشکلات جدی تری را به همراه خواهد داشت.

در صورتی که به غیر از درد نامشخصی که علت آن را نمی دانید; علائم زیر را نیز داشتید بایستی سریعا به متخصص ارتوپدی خوب مراجعه کنید. پزشک با معاینه و بررسی وضعیت شما علت را ریشه یابی می کند و درمان مناسب را شروع خواهد کرد.

این علائم عبارتند از :

• درد در قفسه سینه
  • ادامه دار بودن درد
  • التهاب و قرمزی در دست
  • اختلال در حرکت دست و انگشتان
  • گرفتگی ناگهانی کتف راست
  • درد مزمن و شدید

توصیه انتهایی

همانطور که مطالعه نمودید، دلایلی که مسبب ایجاد درد دست راست، شانع، زیربغل، کتف و گردن می شوند را اشاره کردیم و آن ها را برای شما شرح دادیم. ذکر این نکته مهم است که این مطالب صرفا برای افزایش آگاهی و اطلاعات شما نگارش شده اند و در زمان احساس درد بایستی برای ارزیابی و درمان نزد پزشک متخصص ارتوپدی خوب بروید.

پزشکان ما در کلینیک جامع تخصصی و فوق تخصصی دکتر ارتوپد همواره تلاش نموده اند که بهترین درمان هاو خدمات را برای بازیابی هرچه سریع‌تر بیماری مراجعین خود ارائه دهند. از این رو با اطمینان خاطر می تواندی برای درمان و بهبودی کامل به این مرکز مراجعه نمایید.