علت درد و بی حسی دست راست

موارد زیادی از جمله عفونت و آسیب وجود دارند که می‌توانند علت درد و بی حسی دست راست باشند. حتی در مواردی استفاده و کار کردن بیش‌ از حد با دست‌، می‌تواند علت بی حسی دست چپ و راست باشد. با ما همراه باشید تا علل درد و بیحسی دست و روش‌های درمانی آن را بیان کنیم تا با شناخت و آگاهی از این علل در صورت بروز درد دست‌ راست علت‌های این‌ موضوع را دانسته و از ایجاد آسیب‌های جبران‌ ناپذیر جلوگیری کنید.

cause-pain-numbness-right-hand-scaled

علت درد و بی حسی دست راست

برخی از افراد در طول زندگی همواره بی‌حس شدن و درد دست راست و انگشتان خود را تجربه کرده‌اند که این عارضه دلایل زیادی از جمله دیابت، سکته‌ی مغزی، بیرون‌ زدگی دیسک گردن، فیبرومیالژیا، لوپوس، خون‌رسانی ضعیف و بسیاری از دلایل دیگر را دارد.

بسیاری از  علت درد و بی حسی دست راست جزئی هستند و به‌علت فشار ناگهانی و آسیب دیدگی جزئی قسمتی از دست‌ راست به وجود می‌آید که بعد از گذشت چندین روز به‌صورت خود به خودی درمان می‌شوند.

اگر که این دردهای جزئی بعد از گذشت چندین روز برطرف نشوند، امکان دارد که دردهای شدیدی را در بیمار ایجاد کند و سبب بروز آسیب‌های جبران‌ ناپذیری در فرد شود.

شما برای جلوگیری از این وضعیت، در صورت بروز درد در دست‌ راست باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید و درمان بی حسی دست راست را آغاز کنید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا علت بی حسی دست چپ و راست را به‌طور کامل برای شما توضیح بدهیم که در صورت بروز درد بتوانید به‌راحتی دلیل درد و بی حالی دست راست خود را تجربه کنید.

دیابت: افرادی که دچار عارضه دیابت هستند، بدن آن‌ها در جریان انتقال قند از خون به سلول‌های بدن مشکل دارد. افرادی که مبتلا به قند خون بالا برای مدت ‌زمان طولانی هستند که در آن‌ها آسیب عصبی به نام نوروپاتی دیابتی را می‌تواند به وجود بیاورد.

درواقع نوروپاتی محیطی یکی از آسیب‌های عصبی است که علائم آن ایجاد بیحسی دست و پای  راست  است. اگر که علت درد و بی حسی دست راست شما علائمی همچون احساس سوزش و سوزن سوزن شدن دست راست و عدم تعادل و همچنین ایجاد درد و ضعف باشد، شما می‌توانید با داشتن یک برنامه غذایی مناسب و تغییر در سبک و روش زندگی خود موجب بهبود وضعیت زندگی خود شوید.

سکته‌ی مغزی: بی حالی دست و پای راست و ایجاد احساس مورمور دست به همراه علائمی که در ادامه برای شما بیان می‌کنیم، می‌تواند نشان‌دهنده بروز سکته مغزی در فرد باشد. هنگامی ‌که جریان خون در قسمتی از مغز مسدود می‌شود و فرد دچار سکته مغزی می‌شود.

سکته مغزی یکی از عللی است که حیات و سلامت فرد را می‌تواند به‌صورت جدی تهدید کند، چون در صورتی‌ ‌که سلول‌های مغز دچار کمبود اکسیژن باشند از بین می‌روند.

از علائم دیگر سکته مغزی که امکان دارد در فرد ایجاد شود، می‌توان به کج شدن دهان، اختلال در گفتار، سرگیجه و بروز حالت تاری در دید فرد اشاره کرد. افراد در صورت داشتن هر یک از علائم گفته‌ شده باید حتما به پزشک مراجعه کنند و تحت درمان پزشک قرار بگیرند و معالجه شوند.

بیرون‌زدگی دیسک گردن: پارگی دیسک گردن موجب خارج شدن مواد نرم از درون آن می‌شود که به این عارضه پارگی دیسک یا بیرون‌زدگی دیسک گفته می‌شود. دیسکی که دچار آسیب دیدگی شد و موجب ایجاد فشار بر اعصاب ستون فقرات شما نیز شود و آن را نیز تحریک می‌کند.

از درد دست رنج می برید
با پزشک متخصص تماس بگیرید
 

بیرون‌ زدگی دیسک گردن می‌تواند موجب بروز علائمی همچون بی‌حسی دست و همچنین بروز ضعف و درد در بازو و یا پای انسان شود. شما در صورت وجود هر گونه درد یا مشکلی می‌توانید به پزشک متخصص مراجعه کرده و دلیل درد و بی حالی دست راست و یا علت بی حالی دست راست  خود را بیابید  و درمان بی حسی دست راست و چپ شروع کنید.

فیبرومیالژیا: فیبرومیالژیا اختلالی است که منجر به بروز حس خستگی و درد عضلانی در فرد می‌شود. اکثر اوقات خستگی که به‌علت این عارضه به وجود می‌آید، می‌تواند خیلی شدید و دردناک باشد.

افرادی که مبتلا به فیبرومیالژیا هستند، دچار بی حالی دست و پای راست ، بازوها و همین‌طور صورت می‌شوند. عدم تمرکز، افسردگی، سردرد، بد خوابی، درد شکمی، یبوست و اسهال از علائم دیگر فیبرومیالژیا هستند.

لوپوس: لوپوس یکی از بیماری‌های ایمنی است که در آن بدن اندام‌ها و بافت‌های خودی را بیگانه تلقی می‌کند و به آن‌ها حمله می‌کند. این بیماری موجب بروز التهاب در اکثر اندام‌ها و بافت‌های بدن از جمله مفاصل، قلب، کلیه‌ها و ریه‌ها می‌شود.

لوپوس علاوه ‌بر ایجاد بی‌حسی در دست‌های فرد می‌تواند علائمی نظیر خستگی، حساسیت داشتن به نور خورشید، تنگی نفس، سردرد، گیجی، عدم تمرکز در انجام فعالیت‌های روزانه ایجاد مشکل در بینایی، درد مفاصل و سفتی و تورم را به‌همراه داشته باشد.

بروز مشکل در خون‌رسانی: بروز مشکل در شریان و رگ‌های بدن می‌تواند در روند خون‌رسانی به دست‌های شما اختلال ایجاد کند. افرادی که دچار دیابت، فشار خون بالا و اختلالات عروقی هستند، فرایند خون‌رسانی به دست‌های آن‌ها با محدودیت ایجاد می‌شود و می‌تواند علت درد و بی حسی دست راست شما باشد.

نیش حشرات: تأثیر نیش حشرات بر روی تمامی افراد یکسان نیست. این عارضه در برخی از افراد موجب واکنش‌های آلرژیک شدید و در برخی دیگر از افراد فقط می‌تواند علائم جزئی را به وجود بیاورد. نیش حشرات می‌تواند منجر به بروز بی‌حسی در اطراف منطقه‌ای که توسط حشرات آسیب دیده شود.

این ناحیه آسیب دیده می‌تواند دست، پا یا هر نقطه‌ای از بدن باشد که شما برای درمان این ناحیه می‌توانید ناحیه آسیب دیده را شست‌وشو بدهید و از کمپرس خنک استفاده نمایید و بدن خود را از گزش‌های خفیف محافظت کنید و البته شما می‌توانید از آنتی هیستامین نیز استفاده کنید و درد خود را به مقدار زیادی کاهش بدهید. علائم دیگری که در اثر نیش حشرات در فرد به وجود می‌آید شامل موارد زیر است.

  • تورم گلو، لب یا پلک

  • حالت تهوع، استفراغ یا گرفتگی

  • تپش قلب یا ضربان قلب سریع

  • گیجی

آسیب ‌دیدگی: آسیب دیدگی که جزو رایج‌ترین علت‌های عدم حس و بروز درد در دست‌های انسان است. این عارضه می‌تواند به‌علت سقوط ناگهانی، تروما و یا ضربه دیدن اتفاق بیفتد.

شکستگی استخوان در دست و پای چپ می‌تواند منجر به بروز بی حسی دست و پای چپ شود. درد شدید، تورم و سایر علائم جزو عوارض احتمالی آسیب‌ دیدگی دست‌ راست هستند.

تشخیص علت بی حس شدن دست یا مورمور دست چگونه است؟

پزشک در مورد علائم شما و سابقه ی بیماری های خانوادگی شما سوالاتی می‌پرسد. اگر شما داروی خاصی مصرف میکنید بایستی به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک پس از انجام معاینه ی فیزیکی ممکن است لازم بداند تا یک یا دو مورد از آزمایشات زیر را انجام دهید:

  • رادیولوژی
  • سی تی اسکن
  • R.I
  • تست های عملکرد عصبی مانند الکترومیوگرافی یا تصویربرداری عصبی
  • آزمایش خون

همچنین ممکن است پزشک شما را برای انجام معاینه دقیق تر شما را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد.

علت درد و بی‌حسی انگشتان دست راست و درمان بی حسی دست راست

عوامل زیادی برای دلیل درد و بی حالی دست راست وجود دارد که در ادامه این مقاله ما آن‌ها را برای شما به‌طور کامل بیان می‌کنیم که در صورت درد داشتن و بی حسی دست و پای چپ خود بتوانید علت آن را تشخیص داده و در صورت لزوم به متخصص دست مراجعه کنید و سریعاً تحت درمان پزشک قرار بگیرید. علت درد و بی‌حس شدن انگشتان دست راست شامل موارد زیر است.

آرنج تنیس بازان یا تنیس البو: افرادی که به بازی تنیس علاقه‌مند هستند و یا فعالیت‌های روزانه و ورزشی آن‌ها به‌گونه‌ای است که با پیچ خوردن مکرر دست راست و آرنج آن‌ها ارتباط دارد، می‌توانند بی‌حسی و درد دست ‌راست خود را تجربه کنند که علت این عارضه ساییدگی یا ضعیف شدن تاندون هایی است که روی آرنج شما پیچ می‌خورند.

بروز احساس درد در آرنج یا بازو و ایجاد احساس گزگز و بی‌حسی در انگشتان دست راست شما از عوارض این اختلال است که شما در صورت تجربه این علائم باید سریعاً به پزشک فوق تخصص مچ دست مراجعه کرده و برای درمان بی حسی دست راست  اقدام کنید.

سندرم تونل کارپال : این اختلال جزو مهم‌ترین علت درد و بیحسی دست راست است و بیشتر در افرادی اتفاق می‌افتد که مدت زمان زیادی را صرف کارکردن با رایانه می‌کنند، به‌ویژه افرادی که هنگام کار با رایانه مچ دست خود را بر روی زمین قرار می‌دهند.

این عارضه که به دلیل محکم شدن عصب مدیان موجود در ناحیه بازو و دست از ناحیه مچ دست راست می‌باشد، موجب بی‌حس شدن انگشتان دست راست به ویژه انگشت شست، انگشت اشاره و میانی و همین‌طور ایجاد احساس گزگز یا سوزن سوزن شدن در این نواحی می‌شود.

در صورتی ‌که این عارضه در هر دو دست شما رخ بدهد، امکان دارد که نشانه یک بیماری یا اختلال در بدن شما باشد. مثلاً بیماری آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی می‌باشد که به مفاصل حمله می‌کند و ممکن است که با سندروم تونل کارپال نیز همراه باشد.

اختلالات تیروئید: اختلالات تیروئید یکی از علت درد و بیحسی دست راست است که در صورتی ‌که به‌ موقع برای درمان بی حسی دست راست اقدام نشود، این تیروئید کم‌کار می‌تواند سبب آسیب به اعصابی شود که اطلاعات را بین مغز و نخاع و بقیه نقاط بدن انتقال می‌دهند.

از این‌رو غده تیروئید هورمون‌های تیروئید را برای انجام فعالیت‌های ضروری بدن ترشح می‌کند و می‌تواند علت درد و بی حسی دست راست باشد. از علائم دیگر کم‌کاری غده تیروئید می‌توان به ریزش مو، افزایش وزن و ایجاد احساس سرما در بدن اشاره نمود.

از درد دست رنج می برید
با پزشک متخصص تماس بگیرید
 

انواع نوروپاتی محیطی و علت بی حسی دست چپ

منظور از نوروپاتی محیطی اسیب دیدگی رشته های عصبی خارج از نخاع است. مواردی که این اسیب دیدگی ها برای عصب هایی باشند که به دست مربوط  میشوند ما اختلالات بی حسی مانند درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن، گزگز و مور مور دست را خواهیم داشت . از انواع نوروپاتی ها میتوان به دیابت،مصرف الکل مزمن ، کمبود های تغذیه ای، دارو ها، مسمومیت با فلزات سنگین مانند جیوه و طلا اشاره کرد.

داروها : مصرف بعضی از داروها می‌تواند موجب بروز بی‌حسی و گزگز و سوزن سوزن شدن انگشتان دست و حتی پا شود که داروهای شیمی درمانی از رایج‌ترین این داروها هستند.

مصرف برخی از داروهای دیگر همچون داروهای ضد الکل، داروهای فشار خون یا قلب و داروهای ضد عفونت نیز می‌تواند موجب بی‌حسی و گزگز شدن برخی از قسمت‌های بدن شود.

شما باید این داروهای مضر را شناخته و درباره عوارض مصرف این قبیل از داروها با پزشک خود مشورت نمایید و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کرده و مصرف این داروها را قطع کرده یا جایگزین نمایید.

کمبود برخی از ویتامین‌ها همچون ویتامین B12: بدن انسان برای تولید گلبول‌های قرمز سالم به ویتامین B12 نیاز ضروری دارد که این ویتامین در مواد غذایی همچون گوشت، تخم ‌مرغ، مرغ و لبنیات وجود دارد.

در صورتی‌که ساعت کمبود شدید ویتامین B12 را داشته باشد، دچار کم‌خونی می‌شود و این عارضه هنگامی رخ می‌دهد که بدن شما نتواند این ویتامین B12 را به مقدار کافی از غذاها جذب کند و می‌تواند علت درد و بی حسی دست راست شما باشد.

علائم این عارضه شامل خستگی، بروز مشکل در تعادل، تنگی نفس، سرد شدن دست ‌و پا، سردرد و بروز احساس سوزن سوزن شدن و گزگز و همین‌طور موجب بی‌حسی در انگشتان دست راست می‌شود.

همان‌طور که کمبود ویتامین B12 می‌تواند موجب بی‌حسی و سوزن سوزن شدن دست‌ها شود، کمبود ویتامین D، B6 و سایر مواد مغذی نیز می‌تواند موجب بروز بی‌حسی و گزگز شدن انگشتان دست راست شما شود.

بنابراین شما باید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا با تجویز یک برنامه درمانی و غذایی مناسب بتواند کمبودهای غذایی شما را برطرف نماید.

مصرف الکل: مصرف زیاد و طولانی ‌مدت الکل می‌تواند منجر به بروز آسیب عصبی یا نوروپاتی الکلی در فرد شود و اکثر مصرف‌کنندگان سنگین الکل به این عارضه مبتلا می‌شوند.

علائم دیگر مصرف الکل در فرد شامل بروز درد و بی‌حس شدن انگشتان دست یا پا و ایجاد احساس ضعف عضلانی یا اسپاسم در عضلات است.

مولتیپل اسکلروزیس: عارضه ام‌ اس  یا مولتیپل اسکلروزیس می‌تواند دلیل درد و بی حالی دست راست در فرد باشد. این بیماری مربوط به سیستم عصبی مرکزی است که در آن سیستم ایمنی سلول‌های خودی را بیگانه تلقی کرده و به ماده چربی محافظت کننده از رشته‌های عصبی مغز و نخاع حمله می‌کند و به آن‌ها صدمه جدی وارد می‌کند.

این عارضه منجر به بروز درد و بی‌حس شدن انگشتان دست راست یا گزگز و سوزن سوزن شدن می‌شود. به‌طور معمول این بیماری می‌تواند در هر سنی بروز کند، اما بیشترین میانگین سنی را که درگیر می‌کند، سنین بین ۳۰ تا ۵۰ سال است و زنان جزو افرادی هستند که سه برابر مردان دچار این عارضه می‌شوند.

سایر علائم مولتیپل اسکلروزیس شامل ضعف اندام، عدم داشتن تعادل و بروز دوبینی در فرد است.

بیماری رینود: رینود یکی از بیماری‌های نادری است که در طی آن رگ‌های کوچک خون که وظیفه خون‌رسانی به پوست را برعهده دارند، تنگ می‌شوند و گردش خون در بدن فرد را محدود می‌کنند.

بیماری رینود امکان دارد که برای فرد بسیار مشکل باشد و در بعضی از افراد موجب ایجاد تورم در انگشتان و سفید و یا آبی شدن آن در طی یک دوره زمانی می‌شوند. بروز این بیماری در زنان بسیار بیشتر از مردان است و پزشکان متخصص قلب و ارتوپد نتوانستند به‌علت این بیماری پی ببرند.

عواملی همچون استرس و دمای پایین، آسیب ‌رسانی به دست و بافت‌های بدن و برخی از داروهای خاص همچون داروهای فشار خون و میگرن می‌توانند محرک ایجاد بیماری رینود باشند.

اگر که شما دچار بی‌حسی در انگشتان دست راست خود شده‌اید، ابتدا باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا پزشک بتواند علت درد و بی حسی دست راست شما را متوجه شود و برای درمان بی حسی دست راست اقدام کند.

  • تنگی کانال نخاع

  • ارتروز

  • تومور ها

عوامل ایجاد بی حسی دست ها

سکته : بی حسی در دست ها معمولا نشانه ی بیماری جدی نیست اما در مواردی ممکن است نشانه ی سکته باشد که در این صورت با موارد زیر همراه است:

  • گیجی
  • مشکلات بینایی
  • سردرد ناگهانی و شدید
  • اختلال در صحبت کردن

مصرف دارو ها: مصرف برخی از دارو ها سبب ایجاد آسیب به عصب ها می‌شود مانند داروهای ضد سرطان، دارو های ضد تشنج و برخی آنتی بیوتیک ها

دیابت : افراد دیابتی در رساندن قند به سلول هایشان دچار مشکل هستند و بالا بودن قند در این افراد سبب آسیب دیدن عصب ها می‌شود که به آن نوروپاتی دیابتی می گویند. از جمله علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوزش
  • درد
  • ضعف
  • از بین رفتن تعادل

<

بی حسی دست و پای چپ در خواب

برخی از افراد وجود دارند که دست‌های آن‌ها در هنگام خواب دچار نوعی بی‌حسی می‌شود و آن‌ها را با احساس بسیار بدی از خواب بیدار می‌کند. هنگامی‌ که شما در خواب هستید و دستانتان در زیر قرار می‌گیرد و تحت فشار قرار می‌گیرید، جزو دلایل گرفتگی و بی‌حسی دست‌ها است که این مشکل بعد از بیدار شدن شما از خواب برطرف می‌شود.

مواردی دیگری نیز وجود دارد که به وجود آمدن احساس درد و بی‌حسی دست‌ها ارتباطی به موقعیت شما ندارد. شما می‌توانید این احساس ناخوشایند را در قسمت‌هایی از بدن همچون پا یا ران‌هایتان نیز احساس کنید. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا علت بی حالی دست راست در خواب را برای شما بیان کنیم.

انجام کار زیاد در طول روز: برخی از اوقات مچ دست افراد به علت انجام کار زیاد در طول روز خسته می‌شود. دلیل این عارضه انجام دادن کارهای دستی همچون تایپ کردن زیاد با رایانه، استفاده از قیچی، ابزار و خیاطی کردن زیاد می‌تواند به دست شما آسیب وارد کند.

خم و راست کردن بیش‌ از اندازه مچ دست می‌تواند به این منطقه فشار اضافی وارد کند و موجب ایجاد احساس بی‌حسی و سوزن سوزن شدن دست‌ها در شب‌ هنگام شود، چون در این زمان فشار از روی اعصاب و تاندون‌ها برداشته می‌شود و موجب بروز بی‌حسی دست‌ راست در خواب می‌شود و می‌تواند علت درد و بی حسی دست راست شما باشد.

احتباس مایعات: عدم انجام فعالیت‌های ورزشی، دارا بودن چندین کیلو اضافه‌ وزن و داشتن یک رژیم غذایی نامناسب می‌تواند منجر به نگه‌داشتن مایعات در بدن و متورم شدن دست و پا شود.

معمولاً بی‌حسی و سوزن سوزن شدن دست و پا در شب‌ هنگام بسیار شدیدتر است، چون در شب‌ هنگام میزان جریان یافتن خون کم است و به این خاطر فشاری را به بدن وارد می‌کند که منجر به بروز درد و ناراحتی و همین‌طور بی حسی دست و پای چپ می‌شود.

سخن پایانی

بسیاری از افراد در طول زندگی درد و بی‌حسی دست ‌راست خود را تجربه می‌کنند که گاهی اوقات بعد از گذشت چندین ساعت یا چندین روز بهبود می‌یابد، برخی از اوقات نیز این درد و بی‌حسی مزمن ممکن است که هفته‌ها و حتی ماه‌ها طول بکشد که دراین ‌صورت شما باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و بیماری خود را تحت درمان قرار بدهید.

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم که علت درد و بی حسی دست راست شما را به‌طور کامل توضیح بدهیم و شما در صورت داشتن هرگونه عارضه یا اختلالی بتوانید بیماری خود را تشخیص داده و به پزشک مراجعه کنید و از بروز عوارض جدی که می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد جلوگیری نمایید.

از درد دست رنج می برید
با پزشک متخصص تماس بگیرید
 

دیدگاهتان را بنویسید