درد دست چپ

شاید برای شما هم این سوال پیش آید که برای درد دست چپ به چه دکتری مراجعه کنیم؟ یا برای راه های درمان  درد دست چپ و .. باید به چه پزشکی مراجعه نمود در ادامه مقاله به این مباحث به صورت دقیق پرداخته میشود . 

درد دست چپ میتواند یک بخش طبیعی از روند پیری باشد. با این حال ، درد ناگهانی یا غیرمعمول دست چپ میتواند نشانه یک مشکل پزشکی جدی تر باشد. از آنجایی که علل مهم و جدی درد دست چپ مانند بیرون زدگی دیسک بین مهره های گردنی، مشکلات قلبی و گرفتگی عروق قلبی خطرناک می باشند و میتوانند عوارض جدی ای ایجاد کنند، مهم است که در صورت همراه بودن درد دست چپ با علائم هشدار دهنده یا مقاوم به درمان و راجعه می باشد، به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید که با شرح حال و معاینه و اقدامات تشخیصی، بیماریهای خطرناک و تهدیدکننده حیات را رد کند و در صورتی که مشکل عضلانی و اسکلتی است، اقدامات لازم را انجام دهد.

لازم به ذکر است که در صورتی عدم تشخیص این مشکلات جدی، ایجاد عوارض ناگواری مثل سکته، مرگ ناگهانی، فلج یا ضعف عضلات اندام فوقانی و حتی فلج کامل بدن (در موارد بیرون زدگی شدید دیسک بین مهره ای گردنی) محتمل است. آگاهی از دلایل و ویژگی های احتمالی درد دست چپ میتواند به فرد کمک کند که دریابد علت این درد چیست و اینکه چه زمانی ضروری است به دنبال مراقبت پزشکی باشد.

در این مقاله ، دلایل احتمالی درد دست چپ را توضیح می دهیم. برای هر یک از این علل ، علائم دیگری را توصیف میکنیم که می توانند به فرد کمک کنند علت اساسی را تشخیص دهد.

درد دست چپ

علل درد دست چپ به طور کلی کدام اند؟

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است در بازوی چپ خود درد داشته باشید ، از جمله عوارض ناشی از آرتروز و سایر بیماری های مزمن. از یک فشار ساده تا یک مشکل قلبی میتوانند باعث ایجاد درد دست چپ شوند.

در جامعه خیلی شایع است که درد های دست چپ را به قلب نسبت میدهند، که البته اشتباه نمی باشد ولی علل مختلفی برای درد دست چپ وجود دارد که شایع ترین آن استفاده نامناسب و بیش از حد از عضلات می باشد که در فردی که عضلات ورزیده و آمادگی جسمانی کامل ندارد، باعث کشیدگی تاندون عضلات در قسمت های مختلف بازو و ساعد و شانه و گردن می شودو ایجاد درد دست چپ میکند.

به طور کلی می توان علل شایع درد دست چپ را در یکی از گروه های علل قلبی، عضلانی اسکلتی و عصبی قرار داد. در ادامه به هر کدام از این گروه ها اشاره مختصری میکنیم.

بیماری های قلبی از علل درد دست چپ

این دسته بیماری ها خود میتوانند به چند گروه تقسیم شوند:

حمله قلبی

لخته شدن خون یا ایجاد پارگی در شریان کرونر میتواند خون رسانی به بخشی از قلب را متوقف کند. وقتی این اتفاق می افتد ، عضله قلب میتواند به سرعت آسیب ببیند. بدون درمان ، عضله قلب شروع به مردن میکند.

طبق مطالعات صورت گرفته، علائم همراه حمله قلبی عبارتند از:

  • احساس درد یا فشار و سنگینی در قفسه سینه
  • درد در پشت ، گردن ، شانه یا فک
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • احساس تنگی نفس
  • سبکی سر یا غش کردن
  • عرق سرد کردن
  • خستگی

لازم به ذکر است که علائم ذکر شده در برخی از افراد شدید تر می باشند. در صورتی که در برخی دیگر از افراد علائم میتواند بسیار بی سروصدا و در حد یک سوء هاضمه بروز کند.

همانطور که گفته شد درد دست چپ میتواند نشانه حمله قلبی باشد که اگرچه در اکثر موارد همراه با علایم دیگر مثل درد قفسه سینه است، اما گاهی هم میتواند بدون همراهی با علائم واضح دیگری باشد. بنابراین در نظر داشتن این نکته بسیار مهم می باشد تا در شناسایی این علت خطرناک دچار اشتباه نشویم.

آنژین صدری

یکی دیگر از علل درد دست چپ میتواند آنژین صدری باشد. آنژین صدری علامت بیماری عروق کرونر یعنی همان عروق خون رسانی کننده ی قلب است. در این وضعیت عضلات قلب شما به اندازه کافی خون غنی از اکسیژن دریافت نمی کنند و در صورتی که فعالیتی بیش از حد معمول انجام دهید که نیاز به فعالیت بیشتر قلب شما باشد، به علت عدم اکسیژن رسانی کافی به عضله قلبی، دچار احساس درد در قفسه سینه می شوید.

آنژین صدری علائمی مانند علائم حمله قلبی ایجاد میکند و میتواند مانند آن باعث ایجاد درد دست چپ شود؛ اما معمولاً فقط چند دقیقه طول می کشدو با استراحت کردن بهبود می یابد.

آنژین صدری خود به دو گروه تقسیم می شود. شناخت این دو گروه به شما کمک خواهد کرد که بدانید در چه مواقعی ضروری است به پزشک مراجعه کنید:

آنژین صدری پایدار

آنژین صدری پایدار نوعی آنژین صدری قابل پیش بینی و قابل کنترل می باشد. فرد بیمار حداقل به مدت 2 ماه از این علائم رنج می برد و علائم فقط در زمان فعالیت  فیزیکی یا استرس عاطفی رخ می دهد. این شرایط فشار بیشتری را بر قلب وارد میکند ، به این معنی که نیاز عضله قلب به اکسیژن بیشتر از حدی است که عروق تنگ شده کرونر می توانند فراهم کنند. استراحت میتواند به فرد در بهبود آنژین پایدار کمک کند. در صورت لزوم ، پزشک ممکن است داروی شل کننده عروق به نام نیتروگلیسیرین تجویز کند که معمولا به صورت قرص های زیرزبانی هستند.

آنژین صدری ناپایدار

این نوع آنژین صدری قابل پیش بینی نمی باشد و خطرناک است. این آنژین برخلاف نوع پایدار، حتی در هنگام استراحت فرد میتواند رخ دهد ، به این معنی که عضله قلب به طور مداوم اکسیژن کافی دریافت نمیکند. آنژین ناپایدار نشان می دهد که فرد در معرض خطر حمله قلبی قرار دارد.

درد دست چپ اگر دارای خصوصیات زیر باشد ، احتمالاً به علت مشکلات قلبی نمی باشد :

ماهیت درد به صورت خنجری توصیف می شود و هر بار فقط چند ثانیه طول می کشد.

حرکت یا لمس باعث درد می شود.

درد فقط در یک ناحیه محدود و کوچک از بازو رخ می دهد.

این درد بدون علائم دیگر تا ساعتها یا روزها ادامه دارد.

درعوض ، این ناراحتی میتواند نشانه آسیب دیدگی استخوان یا بافت عضلانی بازو ، شانه یا آرنج باشد.

بیماری های عضلانی اسکلتی وعصبی از علل درد دست چپ

همانطور که گفتیم نشانه هایی وجود دارند که به ما کمک میکند تا با احتمال بیشتری بگوییم درد دست چپ در یک بیمار به علت حمله قلبی نمی باشد و بیشتر سایر علل مانند درد های عضلانی اسکلتی مطرح است.

با این حال ، حتی با درک خوب از این شرایط اسکلتی – عضلانی ، تشخیص اینکه درد بازوی چپ به دلیل آسیب دیدگی یا حمله قلبی اتفاق می افتد ، دشوار است و هیچ گاه نمی توان بدون انجام آزمایشات لازم مانند گرفتن نوار قلب با یقین تشخیص حمله قلبی را کنار گذاشت. عوامل خطر برای هر دوی این شرایط مانند سن و فعالیت های بدنی با هم همپوشانی دارند.

به همین دلایل ، مهم است که بدون کمک پزشکی سعی در تشخیص آسیب یا کنار گذاشتن مشکل قلبی نکنید.

علت های اسکلتی عضلانی وعصبی که ممکن است باعث درد بازو شود شامل موارد زیر هستند:

بورسیت

بورس کیسه ای پر از مایع است که به عنوان بالشتکی بین استخوان و بافت نرم اطراف آن عمل میکند. بورسیت به ملتهب شدن بورس اطلاق می شود.

درد دست چپ ممکن است از علائم بورسیت شانه باشد که معمولاً در نتیجه استفاده بیش از حد از این مفصل ایجاد می شود. اگر بورس ضربه مستقیم داشته باشد یا دچار عفونت شود ، ممکن است به درد بازوی چپ نیز منجر شود.

تاندونیت

تاندون به بافت همبند بین عضله و استخوان اطلاق می شود. تاندونیت به التهاب تاندون گفته میشود. تاندونیت اغلب به دلیل استفاده مکرر از مفصل ایجاد می گردد. به همین دلیل ، تنیس بازان ، شناگران و موسیقی دانان به علت استفاده مکرر از یک مفصل خاص، اغلب به تاندونیت مبتلا می شوند. تاندونیت در شانه یا آرنج میتواند منشأ درد در بازوی چپ باشد.

پارگی روتاتور کاف

روتاتور کاف به ساختاری متشکل از دسته ای از عضلات و تاندون ها اطلاق می شود که به نگه داشتن شانه در جای خود کمک کرده  و باعث می شود که فرد بتواند بازو را چرخانده و اشیا را بلند کند. ایجاد پارگی در هر کدام از ساختار های روتاتور کاف میتواند بسیار دردناک باشد. این حالت به طور معمول در اثر استفاده بیش از حد از شانه یا ضربه مستقیم ایجاد می شود. هم چنین افزایش سن باعث تحلیل رفتن بافت شانه می شود که میتواند خطر پارگی را افزایش دهد.

پارگی و فتق دیسک بین مهره ای

هنگامی که یکی از دیسک های بین مهره های ستون فقرات پاره می شود ، محتویات درون آن از بین استخوان های ستون فقرات خارج می شوند و به اعصاب اطراف فشار می آورند. اگر دیسک پاره شده به رشته هایی که به بازو عصب رسانی می کنند، فشار بیاورد ، ممکن است فرد احساس درد، بی حسی، احساس گزگز و مورمور یا ضعف در بازو کند. درد ناشی از این حالت معمولا تیرکشنده است و میتواند حالتی شبیه به برق گرفتگی ایجاد کند. این علائم ممکن است شبیه علائم حمله قلبی باشد ، اما علت آن متفاوت است. علت شایع فتق دیسک ، برداشتن وسایل سنگین است. در صورت داشتن این علائم حتما به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

شکستگی استخوان

هم چنین درد دست و بازو ممکن است از علائم شکستگی استخوان باشد. که در این صورت درد به دنبال وارد شدن ضربه یا افتادن روی دست ایجاد شده است.

تشخیص این موارد از هم با انجام اقداماتی مثل معاینه کامل و دقیق، گرفتن نوار عصب عضله صورت می گیرد و سپس بر حسب علت درد، اقدامات درمانی میتواند شامل تزریقات، فیزیوتراپی، ورزش و در مرحله آخر جراحی است.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد دست چپ شما این دارای خصوصیات زیر می باشد، باید به دنبال درمان اضطراری باشید:

  • ناگهانی
  • شدید
  • همراه با درد یا احساس سنگینی و فشار در قفسه سینه
  • درد در هنگام فعالیت روی می دهد ، اما با استراحت تسکین می یابد
  • به دنبال ضربه ای ناگهانی اتفاق افتاده است (به خصوص وقتی با صدای ناگهانی همراه باشد)
  • با درد و تورم شدید همراه است
  • در حرکت عادی مشکل ایجاد کرده است
  • دردی دارد که بعد از استراحت ، ارتفاع دادن به اندام و گذاشتن یخ روی محل درد کمتر نمی شود
  • همراه با قرمزی ، تورم یا ناراحتی در ناحیه آسیب دیده است
  • همراه با درد اضطراب زیادی را تجربه می کنید

درمان های خانگی برای درد دست چپ

تا زمانی که به متخصص دست خود مراجعه کنید ، درمان خانگی میتواند به آسیب دیدگی بازو کمک کند. به عنوان مثال ، اگر فکر می کنید بازوی شما شکسته است ، از یک پارچه برای بی حرکتی آن استفاده کنید و هنگامی که منتظر دریافت مراقبت پزشکی هستید از کیسه های یخ استفاده کنید.

بسیاری از انواع دیگر درد دست میتواند به خودی خود بهبود یابد ، به ویژه اگر:

برای مدت زمانی از هرگونه فعالیت عادی که میتواند بازوی شما را خسته کند فاصله بگیرید

قرار دادن کیسه یخ در محل درد سه بار در روز و به مدت 15-20 دقیقه

قرار دادن یک باند فشاری بر روی ناحیه متورم

دست آسیب دیده خود را در بالاتر از سطح بدن قرار دهید. مثلا می توانید از قرار دادن یک بالش در زیر آن استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله درباره علل مختلف درد دست چپ صحبت کردیم و ذکر کردیم که اگرچه درد دست چپ همیشه نشانه حمله قلبی یا آنژین و یا پارگی دیسک بین مهره های گردنی نیست ، اما اینها خطرناک ترین دلایل بروز این علامت هستند که همیشه باید در نظر داشته باشید.

اگرهمراه با درد دست چپ، علایم هشدار دهنده ای را که ذکر کردیم دارید، لازم است فوراً به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص به موقع علت و درمان مناسب و به موقع از بروز عوارض خطرناک جلوگیری شود. پزشکان متخصص و با تجربه ما آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید