برای درد دست چپ به چه دکتری مراجعه کنیم

در پاسخ به این پرسش که برای درد دست چپ به چه دکتری مراجعه کنیم، ابتدا باید با علل درد آشنا شویم. درد در دست چپ اغلب طبیعی و ناشی از افزایش سن است. بااین‌حال، درد ناگهانی یا غیرعادی دست چپ می‌تواند نشان‌ از مشکل پزشکی جدی‌تری مانند آسیب‌های سیستم اسکلتی-عضلانی یا در بدترین حالت، حمله قلبی باشد و نیازمند مراجعه فوری به دکتر دست درد است.

بنابراین آگاهی از علل و ویژگی‌های بالقوه درد در دست چپ می‌تواند به ما کمک کند تا تشخیص دهیم که بدن به چه چیزی واکنش نشان می‌دهد و باتوجه‌به علت، به چه دکتری مراجعه کنیم.

برای درد دست چپ به چه دکتری مراجعه کنیم

درد دست چپ؛ برای درد دست چپ به چه دکتری مراجعه کنیم؟

لحظه‌ای که درد در دست چپ را تجربه می‌کنیم، نگرانی‌ها در مورد علت درد آغاز می‌شود. برای مثال، از خود می‌پرسیم – آیا درد عصب چپ است یا چیز دیگری. درنهایت هم با این سؤال مواجه می‌شویم که برای این درد به چه دکتری مراجعه کنیم؟

درد در یک قسمت از بدن گاهی اوقات می‌تواند از جای دیگری منشأ بگیرد. درد در بازوی چپ می‌تواند به این معنی باشد که شما آسیب استخوان یا مفصل، عصب فشرده شده یا مشکلی در قلب دارید.

گاهی اوقات ممکن است در انگشتان دست چپ نیز احساس درد کنید. باتوجه‌به علت درد دست چپ و کتف، علائم نیز می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه به بررسی هریک از علل درد دست چپ و علائم همراه آن می‌‌پردازیم.

برای درد دست چپ به چه دکتری مراجعه کنیم؛ علل آن کدام است؟

دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند جزو علل درد در دست چپ و کتف باشد، از یک فشار ساده یا آسیب اسکلتی عضلانی تا یک مشکل قلبی، بنابراین با شناخت علل درد، می‌توانیم بدانیم برای این درد به چه دکتری مراجعه کنیم؟ در اینجا دلایل مهم را در چند دسته تقسیم‌بندی کرده و بیان می‌کنیم:

  • علل مربوط به قلب

  • علل مربوط به آسیب‌های اسکلتی عضلانی

  • سایر علل شامل اضطراب و نحوه خوابیدن

  • علل مربوط به قلب

۱- حمله قلبی: خطرناک‌ترین علل درد دست چپ و کتف، حمله قلبی است. شروع حمله قلبی اغلب با درد ناگهانی بازو همراه است که در طی چند دقیقه به‌تدریج شدید می‌شود و دلیل آن هم به‌خاطر ارسال سیگنال به طور هم‌زمان توسط اعصابی که از قلب می‌آیند و اعصابی که از بازوی چپ منشعب می‌شوند به سلول‌های مغزی است.

در این حالت، سلول‌های مغز نمی‌توانند منبع درد را جدا کنند و اصطلاحاً به آن درد ارجاعی گفته می‌شود. به همین دلیل، بسیاری از کسانی که حمله قلبی را تجربه می‌کنند ممکن است ابتدا بدون احساس درد قفسه سینه، درد در دست چپ را احساس کنند.

بنابراین، متخصصان قلب در سرتاسر جهان توصیه می‌کنند که اگر درد ناگهانی بازو در طی چند دقیقه بدتر شد، قبل از اینکه فکر کنید به چه دکتری مراجعه کنیم، باید به دنبال مراقبت‌های فوری پزشکی باشید.

یکی از شایع‌ترین و بارزترین علائم حمله قلبی، درد بازوی چپ همراه با موارد زیر است:

  • درد شدید قفسه سینه که به گردن، فک و حتی به پشت سرایت کند.

  • تنگی نفس

  • ضعف یا خستگی (ضعف شدید)

  • درد گردن، کمر یا معده

  • عرق سرد

  • سبکی سر

  • حالت تهوع و استفراغ

۲- آنژین: قلب شما برای کارکرد مؤثر نیاز به تأمین مداوم اکسیژن و خون غنی از مواد مغذی دارد، اما زمانی که به آنژین مبتلا می‌شوید، قلب شما به‌اندازه کافی خون و اکسیژن دریافت نمی‌کند. آنژین نشانه بیماری عروق کرونر است و باید به‌عنوان علت درد دست چپ و کتف آن را جدی گرفت.

آنژین هم مانند حمله قلبی می‌تواند باعث درد بازوی چپ همراه با درد در فک، گردن، شانه و قفسه سینه شود اما معمولاً فقط چند دقیقه طول می‌کشد. علامت دیگر آنژین می‌تواند احساس ناراحتی معده و سوءهاضمه باشد.

آنژین یک حمله قلبی نیست اما نشانه یک مشکل قلبی است؛ بنابراین اگر درد ما با علائم ذکرشده همراه بود پاسخ این سؤال که برای درد به چه دکتری مراجعه کنیم، متخصص قلب و عروق خواهد بود.

۳- انسداد شریان‌ها: علل درد دست چپ و کتف می‌تواند انسداد شریان‌ها باشد که معمولاً به دلیل شرایطی به نام آترواسکلروز ایجاد می‌شود. زمانی اتفاق می‌افتد که مواد چربی در داخل رگ‌ها جمع می‌شوند و به‌تدریج آن‌ها را باریک‌تر و برای جریان خون سخت‌تر می‌کنند.

اگر کلسترول یا فشارخون بالا دارید یا سیگار می‌کشید، آترواسکلروز بیشتر اتفاق می‌افتد. آترواسکلروز همچنین می‌تواند خطر تشکیل لخته‌های خون را افزایش دهد که می‌تواند به طور ناگهانی جریان خون را مسدود کند.

هنگامی که انسداد در شریان بازوی شما ایجاد می‌شود، علائم می‌توانند به‌تدریج ایجاد شوند، اما اگر شریان توسط لخته مسدود شده باشد، ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شوند. برای اینکه بدانیم برای درد دست چپ به چه دکتری مراجعه کنیم، توجه به علائم همراه درد ضروری است.

اگر شریان بازوی شما مسدود شده باشد، ممکن است متوجه علائم زیر شوید:

  • درد

  • سنگینی

  • گرفتگی عضلات

  • پوستی که سردتر از حد معمول احساس می‌شود

  • نبض ضعیف‌تر در بازو

  • افزایش حساسیت به سرما

  • ضعف یا ازدست‌دادن عضلات

  • علل مربوط به آسیب‌های اسکلتی عضلانی

علت درد در دست چپ و کتف همچنین می‌تواند به‌خاطر آسیب به استخوان، ماهیچه‌ها، بافت‌های شانه، بازو یا آرنج باشد. این نوع درد احتمالاً ناشی از حمله قلبی یا سایر مشکلات و بیماری‌های قلبی نیست. درد بازوی چپ ناشی از آسیب‌های اسکلتی عضلانی را می‌توان به روش‌های زیر متمایز کرد تا راحت‌تر تشخیص دهیم که برای درد در دست چپ بایستی به چه دکتری مراجعه کنیم:

  • درد کوبنده که ممکن است فقط چند ثانیه یا شاید یک دقیقه طول بکشد، اما در دوره‌های زمانی بروز می‌کند.

  • حرکت دست، بازو، شانه یا آرنج باعث درد می‌شود

  • درد را می‌توان با لمس احساس کرد

  • درد می‌تواند به ناحیه کوچکی از بازو محدود شود

  • این ناراحتی بدون علائم دیگر برای ساعت‌ها یا روزها ادامه دارد.

بیماری‌های اسکلتی عضلانی رایج که می‌تواند علت درد دست چپ و کتف باشند:

۱- بورسیت: بورس کیسه‌ای پر از مایع بین استخوان و قسمت‌های متحرک مفصل است. هنگامی که بورس ملتهب می‌شود، بورسیت نامیده می‌شود. بورسیت شانه اغلب نتیجه حرکت‌های مکرر است. خطر بورسیت با بالارفتن سن، افزایش می‌یابد.

درد معمولاً با حرکت یا درازکشیدن روی بازو یا شانه افزایش می‌یابد. علائم دیگر شامل سوزش و گزگز است. همچنین ممکن است نتوانید به طور کامل شانه خود را بچرخانید. پس با بروز این علائم، پاسخ این سؤال که برای درد دست چپ به چه دکتری مراجعه کنیم، دکتر ارتوپد خواهد بود.

۲- شکستگی استخوان: علی‌رغم درد، گاهی اوقات هیچ نشانه ظاهری مبنی بر شکستگی استخوان بازو یا مچ دست وجود ندارد. شکستگی استخوان در بازو، مچ دست یا دست می‌تواند باعث دردی شود که هنگام حرکت بدتر می‌شود. علائم دیگر شامل تورم و بی‌حسی است. ممکن است شکستگی استخوان یا شکستگی در بازو یا مچ دست شما وجود داشته باشد، حتی اگر بازوی شما عادی به نظر برسد.

۳- فتق دیسک: دیسک‌ها پدهای بین استخوان‌های ستون فقرات هستند. آنها ضربه‌گیر ستون فقرات شما هستند. فتق دیسک گردن، دیسکی است که پاره شده و به اعصاب فشار می‌آورد.

ممکن است ابتدا درد از گردن شما شروع شده و سپس به سمت شانه و پایین دست شما حرکت کند. به‌احتمال زیاد هنگام حرکت، درد، افزایش یابد. همچنین ممکن است بی‌حسی، گزگز یا سوزش در دست خود احساس کنید و به دنبال این باشید که به چه دکتری مراجعه کنید؟

 پاسخ این است که علت درد در دست چپ و یا کتف به همراه علائم مذکور، نشان‌دهندة فتق دیسک است و برای درمان باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

۴- عصب فشرده یا رادیکولوپاتی گردنی: ممکن است عصب در نتیجه فتق دیسک به دلیل ضربه یا آسیب ناشی از ساییدگی، فشرده یا ملتهب شود. علائم رادیکولوپاتی گردنی مشابه علائم فتق دیسک است. آنها ممکن است شامل بی‌حسی، گزگز، احساس سوزش در دست و افزایش درد هنگام حرکت باشند.

۵- پارگی روتاتور کاف: بلندکردن یک جسم سنگین یا انجام حرکات تکراری می‌تواند منجر به پارگی تاندون در روتاتور کاف شانه شود. قبل از اینکه بپرسید برای درد دست چپ به چه دکتری مراجعه کنیم باید علائم همراه درد را در نظر بگیرید. به‌عنوان‌مثال، آسیب‌های روتاتور کاف اگر به پهلو دراز بکشید بدتر می‌شود. همچنین زمانی که دست خود را به روش خاصی حرکت دهید درد آن شدیدتر می‌شود.

این وضعیت می‌تواند بازوی شما را به میزان قابل‌توجهی ضعیف‌تر کند و دامنه حرکتی شانه را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد؛ بنابراین باید با بروز علائم، هرچه سریع‌تر به متخصص دست مراجعه کنید.

۶- رگ‌به‌رگ شدن و کشیدگی: رگ‌به‌رگ شدن شامل وضعیتی که یک رباط دچار کشیدگی یا پارگی می‌شود، می‌تواند علت درد دست چپ و کتف باشد. رگ‌به‌رگ شدن بازو ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که شما به زمین خورده‌اید و به بازوهایتان را فشار بیاورید.

کشیدگی زمانی است که تاندون یا عضله را بپیچانید یا بکشید. زمانی که چیزی را اشتباه بلند می‌کنید یا به ماهیچه‌هایتان فشار می‌آورید، ممکن است اتفاق بیفتد. علاوه بر درد، کبودی، تورم و ضعف از علائم شایع هستند.

۷- تاندونیت: تاندونیت زمانی اتفاق می‌افتد که تاندون‌ها، نوارهای بافتی انعطاف‌پذیری که استخوان‌ها و ماهیچه‌ها را به هم متصل می‌کنند، ملتهب می‌شوند. علائم تاندونیت مشابه علائم بورسیت است بنابراین مشخص است که با این علائم به چه دکتری مراجعه کنیم.

تاندونیت شانه یا آرنج می‌تواند علت درد دست چپ و کتف باشد. در سنین بالا خطر تاندونیت بیشتر است. نوازندگان، شناگران و بازیکنان تنیس اغلب به این بیماری مبتلا می‌شوند.

۸- سندرم خروجی قفسه سینه عروقی: این وضعیتی است که در آن رگ‌های خونی زیر استخوان ترقوه به دلیل ضربه یا آسیب مکرر فشرده می‌شوند. سندرم خروجی قفسه سینه عروقی ممکن است باعث بی‌حسی، گزگز و ضعف بازوی شما شود. علائم دیگر عبارت‌اند از تغییر رنگ دست، سردی دست یا بازو و نبض ضعیف در بازو و در برخی موارد، ممکن است بازو متورم شود.

بسیار مهم است که قبل از وقوع چنین آسیب‌هایی بدانیم باتوجه‌به علائم، برای درد دست چپ به چه دکتری مراجعه کنیم تا سریع‌تر درمان انجام شود، زیرا تأخیر در درمان می‌تواند منجر به آسیب پیش‌رونده عصبی شود.

  • سایر علل

۱- اضطراب: در برخی موارد، زمانی که در بازوی چپ خود احساس درد می‌کنید و می‌پرسید برای این درد به چه دکتری مراجعه کنیم – اضطراب می‌تواند علل درد در دست چپ و یا کتف باشد. وقتی مضطرب می‌شوید، ماهیچه‌هایتان منقبض می‌شوند و تنش در عضلات بازو می‌تواند منجر به درد شود.

اضطراب خود می‌تواند باعث درد یا تشدید درد شود. به‌عنوان‌مثال، اگر مشکل دیگری دارید که به دلیل آن، احساس درد می‌کنید، اضطراب می‌تواند آن درد را بدتر کند. به نظر می‌رسد افرادی که بسیار مضطرب هستند حتی به دردهای بسیار ناچیز نیز بسیار حساس هستند – به‌خصوص زمانی که منشأ درد به‌ظاهر ناشناخته باشد.

بااین‌حال، درد بازوی چپ هرگز نباید به‌عنوان یک نشانه معمولی و مستقل از اختلال اضطراب در نظر گرفته شود، بلکه بخشی از یک مسئله سلامت جدی‌تر است و باید با بررسی همه علائم، بدانیم که برای درد دست چپ به چه دکتری مراجعه کنیم.

۲- نحوه خوابیدن: برخی از وضعیت‌های خواب می‌توانند باعث درد شانه و فشار به اعصاب بازوها و دست‌ها شود و علت درد دست چپ و کتف باشند. حتی اگر مراقب نباشید می‌تواند اثرات طولانی‌مدتی روی مفصل داشته باشد.

روی شکم خوابیدن درحالی‌که دست را زیر سر گذاشته‌اید، می‌تواند باعث بی‌حسی دست شود. همچنین کسانی که به پهلو می‌خوابند ممکن است بازوها یا مچ‌های خود را به‌گونه‌ای خم کنند که جریان خون در دستانشان محدود شود و دچار درد در دست چپ شوند.

برای جلوگیری از درد و حفظ سلامت مفصل‌ها بهتر است درحالی‌که به پهلو خوابیده‌اید، بالش شما روی گردن قرار گیرد بدون اینکه سر را خیلی بالا یا پایین قرار دهید. در سمت تشک، تیغه شانه شما باید صاف روی تخت دراز بکشد نه اینکه بازو در زیر شما خم شود. بالای بازوی شما باید روی یک بالش دراز بکشد تا از فشار در شانه، آرنج و مچ دست شما جلوگیری شود.

چه زمانی برای درد دست چپ به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در شرایط زیر، باتوجه‌به مطالبی که بیان کردیم، باید ضمن آگاهی از اینکه برای درد به چه دکتری مراجعه کنیم، دراسرع‌وقت به پزشک مراجعه کرد:

اگر درد بازوی چپ شما عبارت است از:

  • ناگهانی
  • شدید
  • همراه با فشار یا فشردن در قفسه سینه شما

فوراً به متخصص قلب مراجعه کنید زیرا به‌احتمال زیاد نشانه حمله قلبی است.

همچنین اگر درد دست چپ شما با علائم زیر همراه است، باید دراسرع‌وقت به پزشک مراجعه کنید:

  • با تلاش درد را تجربه می‌کند، اما با استراحت تسکین می‌یابد
  • آسیب ناگهانی را تجربه می‌کند (به‌خصوص زمانی که با صدای کوبیدن همراه باشد)
  • درد و تورم شدید را تجربه می‌کند
  • در حرکت عادی مشکل دارد
  • در چرخش از کف دست به بالا و پایین و بالعکس مشکل دارد
  • دردی که پس از استراحت، ارتفاع و یخ کاهش نمی‌یابد
  • قرمزی، تورم یا ناراحتی فزاینده در ناحیه آسیب‌دیده دارد
  • دردی را تجربه می‌کنید که احساس می‌کنید ناشی از اضطراب است

روش‌های تشخیص علت درد دست چپ و کتف کدامند؟

ازآنجایی‌که درد دست چپ می‌تواند نشانه بسیاری از اختلالات باشد، تشخیص دقیق درصورتی‌که درد مداوم باشد یا باعث ناراحتی شود، مهم است؛ بنابراین ضروری است که بدانیم برای درد این ناحیه از دست به چه دکتری مراجعه کنیم تا به‌درستی مشکل را تشخیص دهد. پزشک بعد از معاینه و گرفتن شرح‌حال، در صورت لزوم، آزمایش‌های تصویربرداری را تجویز می‌کند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایش تصویربرداری تشدید مغناطیسی(MRI) از میدان‌های مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از هر ناحیه از بدن استفاده می‌کند.
  • آزمایش اولتراسوند از امواج صوتی برای تولید تصاویری از ساختارهای بدن استفاده می‌کند و می‌تواند به تشخیص سندرم‌های فشاری مانند سندرم تونل کارپال کمک کند.
  • مطالعه هدایت عصبی، برای درمان درد عصبی دست چپ، تکانه‌های عصبی را هنگامی که مقدار کمی جریان برای تشخیص عصب آسیب‌دیده اعمال می‌شود، اندازه‌گیری می‌کند.
  • تست الکترومیوگرافی (EMG)شامل قراردادن یک الکترود سوزنی در عضلات برای اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی آنها است که می‌تواند به تشخیص آسیب به اعصابی که به عضلات می‌روند کمک کند.
  • کاتتریزاسیون قلبی: این آزمایش به پزشکان اجازه می‌دهد تا میزان انسداد را با تزریق یک رنگ به داخل رگ‌ها ارزیابی کنند.

برای درمان درد عصبی دست چپ به چه دکتری مراجعه کنیم

روش‌های درمان درد دست چپ بر اساس علل مختلف درد دست چپ متفاوت خواهد بود.

  • درمان علل قلبی

اگر فردی مبتلا به بیماری قلبی باشد، درمان ممکن است شامل داروهایی برای کاهش کلسترول، جلوگیری از لخته شدن خون یا کاهش فشارخون، تسکین علائم و تغییرات سبک زندگی شامل ترک سیگار، رسیدن به وزن بدن سالم و شروع یک رژیم ورزشی باشد.

اگر بیماری قلبی جدی باشد، ممکن است برای تمیزکردن یا دورزدن شریان‌های مسدود شده، نیاز به جراحی‌هایی مانند کاشت استنت، آنژیوپلاستی و یا جراحی بای‌پس باشد.

  • درمان علل مشکلات اسکلتی عضلانی

درمان‌های اصلی برای مشکلات اسکلتی عضلانی مثل بورسیت، فتق دیسک، عصب فشرده، پارگی روتاتورکاف، تاندونیت و سندرم خروجی قفسه سینه عروقی شامل:

  • فیزیوتراپی/کاردرمانی
  • استراحت
  • دارو برای درد و التهاب

اگرچه صدمات بازو و شانه ممکن است تهدیدکننده زندگی نباشد، اما تشخیص اینکه به چه دکتری مراجعه کنیم تا درمان زودهنگام صورت بگیرد، می‌تواند به بهبود بافت‌ها یا استخوان‌ها و جلوگیری از آسیب بیشتر کمک کند.

استخوان‌های شکسته باید به‌جای خود بازگردانده شوند و تا زمان بهبودی بی‌حرکت شوند. این معمولاً نیاز به استفاده از گچ برای چند هفته دارد. پارگی‌های جدی گاهی نیاز به جراحی دارند.

برای رگ‌به‌رگ شدن و کشیدگی، بانداژ یا آتل ممکن است مفید باشد. همچنین می‌توانید بازو را بالا بیاورید و استراحت دهید. چند بار در روز یخ را روی محل قرار دهید.

  • درمان اضطراب

در صورتی که پزشک متخصص بعد از برررسی کلی وضعیت بیمار، علت درد دست چپ بیمار را اضطراب تشخیص داد، درمان درد عصبی دست چپ، به‌احتمال زیاد پیروی از دستورالعمل‌هایی است که برای درمان سایر اختلالات اضطرابی تجویز می‌شود. این دستورالعمل‌ها شامل ایجاد تغییراتی در سبک زندگی مثل ورزش، تغذیه مناسب و خواب کافی برای کاهش استرس، درمان شناختی رفتاری و تجویز داروهای ضد اضطراب خواهد بود.

نحوه تسکین و درمان درد دست چپ در خانه چگونه است؟

برای تسکین و درمان درد دست چپ در خانه راه‌حل‌های زیر می‌تواند مؤثر باشد:

  • سه بار در روز به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از کیسه یخ روی محل درد استفاده کنید
  • مسکن‌های بدون نسخه مصرف کنید، چند روز به بازو استراحت دهید و بازو را بالا نگه دارید.
  • سعی کنید از نور خورشید استفاده کنید تا بدن بتواند ویتامین D موردنیاز خود را برای محافظت از مفاصل در برابر آسیب آرتروز بسازد.
  • شنا یک نوع تمرین مقاومتی کم تأثیر است که از کل بدن استفاده می‌کند. این یک راه آرامش‌بخش برای بهبود سلامت و تسکین درد است.
  • ثابت شده است که نوشیدن ۳-۴ فنجان چای سبز در روز در مبارزه با درد بسیار مؤثر است.

سخن پایانی

دلایل زیادی وجود دارد که چرا شما ممکن است دچار بی‌حسی یا درد دست چپ شوید. این دلایل می‌تواند روانی یا فیزیکی باشد و باید باتوجه‌به علائم دیگر همراه درد، بدانیم برای درد دست چپ به چه دکتری مراجعه کنیم.

اگر درد دست چپ با علائم دیگری مانند تنگی نفس و ناراحتی در مرکز قفسه سینه همراه باشد، می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات قلبی باشد. اگر هم دست چپ شما قرمز و متورم است، ممکن است یک آسیب زمینه‌ای وجود داشته باشد.

مانند هر درد دیگری، تشخیص پزشک باید شما را در مسیر بهبودی قرار دهد. آنچه اهمیت دارد این است که وقتی در دست چپ خود احساس درد کردید، ابتدا توسط پزشک معاینه شوید تا مطمئن شوید که دچار حمله قلبی نشده‌اید.

دیدگاهتان را بنویسید