برای درد دست و پا به چه دکتری مراجعه کنیم

درد دست و پا به دلیل عوارضی از جمله آسیب عصبی پایدار، ناتوانی در تحرک، ناتوانی در گرفتن اجسام و راه رفتن و بی‌حسی نیازمند مراجعه به متخصص است. شاید بپرسید که برای درد دست و پا به چه دکتری مراجعه کنیم. درمان دردهای دست و پا از آن جهت حائز اهمیت است که نقش اساسی در امور روزانه دارند، برای همین ضروری است به موقع به دکتر دست درد یا پزشک ارتوپد مراجعه کنید تا از پیامدهای ناگوار بعدی جلوگیری نمایید.

با توجه به زندگی ماشینی در عصر جدید که منجر به بی‌تحرکی بیش از پیش در زندگی روزمره همه ما شده است، فضای جدیدی برای جولان انواع بیماری‌های مربوط به اندام‌های حرکتی بدن انسان به وجود آمده است.

انواع بیماری‌های مربوط به اسکلت بدن یا بافت‌های نرم آن با دامنه درد خفیف تا شدید که بعضا قادرند کیفیت زندگی مبتلایان را به کل مختل کنند. شما هم حتما تاکنون این بیماری‌ها و دردهای ناشی از آن‌ها را تجربه کرده‌اید، بروز درد در دستان و پاها از شایع ترین دردهای رایج بین جوامع امروزی است و احتمالاً سوالی که با آن مواجه می‌شود آن است که برای درد استخوان به چه پزشکی مراجعه کنیم و برای پا درد به کدام دکتر مراجعه کنیم.

در ادامه به معرفی و بررسی انواع این بیماری‌ها می‌پردازیم تا دریابیم برای درد دست و پا به چه دکتری مراجعه کنیم.

What-doctor-should-we-see-for-arm-and-leg-pain

 

برای درد دست و پا به چه دکتری مراجعه کنیم

همانطور که گفتیم درد دستان و پاها در بین افراد مختلف بسیار شایع می‌باشد، عوامل متعددی هستند که موجب بروز و شکل گیری این دردها می‌شوند اما مهم‌ترین ریشه این دردها مربوط به بیماری‌های اعضا و جوارح اصلی دست و پا می‌شود.

این بیماری‌ها یا مربوط به استخوان دستان و پاها می‌شوند و یا مربوط به بافت‌های نرم همچون عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها، اعصاب، عروق و مفاصل دستان و پاها می‌باشند. همچنین گاها عوارض بیماری‌های زمینه‌ای دیگر هستند که خود را به صورت درد در دستان و پاها نشان می‌دهند.

همین گسترده بودن دامنه بیماری‌هایی که منجر به بروز درد می‌شوند باعث سردرگمی بیماران شده و معمولا سوالات رایجی این چنینی در ذهن اکثر بیماران می‌شود که:

  • برای درد استخوان به چه پزشکی مراجعه کنیم

  • برای درد دست به کدام دکتر مراجعه کنیم
  • برای بیماری‌های پا و برای پا درد به کدام دکتر مراجعه کنیم

  • برای درد دست و پا به چه دکتری مراجعه کنیم و …

برای آن که بهتر بدانیم برای درد دست به چه دکتری مراجعه کنیم، بهتر است ابتدا ریشه اصلی این دردهای دست یا پای خود را شناسایی کرده و سپس برای درمان به یک متخصص دست و پا مراجعه کنیم.

بهترین راه برای شناسایی کردن ریشه درد دست و پا مراجعه به پزشک ارتوپد می‌باشد، اما در ادامه به بررسی بیماری‌ها و علائم تولید کننده درد می‌پردازیم تا درک درستی از ریشه درد داشته باشیم و بتوانیم تصمیم بگیریم برای پا درد به کدام دکتر مراجعه کنیم.

بیماری‌های مرتبط با پا، برای پا درد به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

در ادامه به کلیه مشکلات مرتبط با پا اشاره کردیم تا بتوانیم به خوبی در خصوص پزشکی که می‌توانیم به وی مراجعه کنیم تصمیم گیری نماییم. 1) بیماری‌های پا

همانطور که گفتیم علت درد پا می‌تواند ناشی از آسیب‌ دیدن یک یا چند مورد از جوارح داخلی پا همچون استخوان، تاندون، عضله، رباط، مفصل، عروق یا اعصاب پا باشد. احتمالاً سوالی که برایتان پیش می‌آید، برای پا درد به کدام دکتر مراجعه کنیم.

آسیب‌های تاندون پا

در ادامه خواهیم گفت که اگر منشاء درد آسیب‌ در تاندون‌ها باشد برای درد دست و پا به چه دکتری مراجعه کنیم، اما ابتدا به چند نمونه از آسیب‌های تاندون‌های پا می‌پردازیم:

  • کشیدگی تاندون‌های مچ و انگشتان پا خصوصا تاندون آشیل مچ پا (این عارضه زمانی رخ می‌دهد که یک فشار و بار ناگهانی و بیش از اندازه به تاندون‌های پا وارد شود که می‌تواند حاصل یک دویدن یا پریدن غیر اصولی و یا حتی استفاده از یک کفش تنگ و نامناسب باشد)
  • تاندونیت و عفونت و التهاب تاندون‌های مچ و انگشتان پا خصوصا تاندون آشیل مچ پا که بسیار حساس و پر کار است (در این عارضه که در اثر کارکشیدن و استفاده بیش از اندازه از تاندون‌ها و یا انجام فعالیت‌های سنگین و تکرار شونده و متناوب به وجود می‌آید. تاندون‌ها دچار التهاب شده و از خود درد و حتی ضعف و ناتوانی نشان می‌دهند)
  • التهاب تاندون تیبال خلفی یا پشتی (تاندون تیبال خلفی که از پشت مچ پا عبور کرده و عضلات ساق پا را به استخوان پاشنه وصل می‌کند بسیار مستعد پیچ خوردگی می‌باشد، درد کشیدگی یا التهاب این تاندون خود را در کف و مچ پا نشان می‌دهد)
  • التهاب تاندون تیبال قدامی یا جلویی (این تاندون که از جلو مچ پا عبور کرده عضلات ساق پا را به انگشتان پا متصل می‌کند، تاندون تیبال قدامی هم بسیار مستعد کشیدگی یا التهاب می‌باشد و یکی از عوامل احتمال بروز درد پا به حساب می‌آید)
  • پارگی تاندون‌ها (در این حالت تاندون‌ها که واسط اتصالی بین عضلات و استخوان‌ها هستند، به صورت کامل و یا ناقص دچار پارگی شده و به صورت جدی عملکرد پا را مختل و تضعیف می‌کنند، این عارضه با درد شدید همراه است)

آسیب‌های مفاصل پا

همچنین خواهیم گفت که اگر منشا درد آسیب‌ در مفاصل باشد برای درد دست و پا به چه دکتری مراجعه کنیم، اما ابتدا به چند نمونه از آسیب‌های مفاصل پا می‌پردازیم:

  • آرتروز زانو یا مچ پا (آرتروز بیماری است که در مفاصل پا جایی که غضروف بین دو استخوان مجاور خود قرار می‌گیرد اتفاق می‌افتد. آرتروز سایش و تخریب تدریجی غضروف پا می‌باشد که باعث احساس درد در مفاصل شده و اگر کنترل نشود می‌تواند کیفیت زندگی فرد مبتلا را به شدت کاهش دهد)
  • بیماری همرتو (بیماری همرتو که نام دیگر آن انگشت چکشی است از عارضه‌های انگشتان پا می باشد که در آن مفصل انگشتن پا تغییر شکل داده و دفورمه و خمیده می‌شوند)
  • آرتریت روماتوئید (که نام دیگر آن روماتیسم مفصلی است که می‌تواند هم در مفصل زانو و هم در مفصل مچ پا ایجاد شود. این بیماری ناشی از بروز یک مشکل خود ایمنی به وجود می‌آید و مفصل را تخریب کرده و منجرب به درد پا می‌شود)
  • کریپتوس زانو (صدایی که ناشی از ساییدگی بخش‌های مفصل زانو به یکدیگر از زانو شنیده می‌شود که معمولا بی‌خطر است اما گاها می‌تواند با درد هم همراه باشد که در این صورت نشان از وجود یک مشکل در زانو می‌باشد و باید حتما پیگیری و درمان شود)

آسیب‌های رباط پا

برای آن که بدانیم اگر منشا درد آسیب‌ در رباط‌ها بود برای درد دست و پا به چه دکتری مراجعه کنیم، ابتدا به چند نمونه از آسیب‌های رباط‌های پا می‌پردازیم:

  • کشیدگی یا پاره شدن رباط صلیبی زانو
  • گودی یا صافی کف پا (افرادی که قوس کف پای آن‌ها دارای انحنای غیر نرمال است، بیشتر از دیگران مستعد آسیب دیدن اعضاء و جوارح پا و حتی کمر و ستون فقرات خود هستند. بسیاری از دردهایی که این افراد در پاهای خود تجربه می‌کنند ریشه در همین شکل نامناسب قوس کف پایشان دارد که از وجود یک اشکال در رباط فاشیا پلانتر کف پا حکایت می‌کند)
  • خار پاشنه (خار پاشنه نیز از دیگ عارضه‌های احتمال پا می‌باشد که کاها با درد خفیف همراه است)
  • کشیدگی یا پارگی سایر رباط‌های زانو یا مچ پا (رباط‌های پا که وظیفه اتصال دو استخوان مجاور مفاصل را بر عهده دارند هم ممکن است دچا پارگی و یا کشیدگی شوند و از خود درد و التهاب بروز دهند)
  • کشیدگی، التهاب یا پارگی رباط کف پا که فاشیا پلانتر نام دارد نیز موجب بروز درد در کف و مچ پا می‌شود (این رباط استخوان پاشنه پا را به انگشتان وصل می‌کند و وظیفه اصلی آن حفظ ثبات و محافظت از قوس کف پا می‌باشد. این رباط در طول فعالیت پا فشار زیادی را تحمل می‌کند به همین دلیل مستعد التهاب یا کشیدگی و بعضا پارگی می‌باشد)

آسیب‌های استخوان پا

همچنین برای آن که بدانیم اگر منشا درد آسیب‌ در استخوان‌ها باشد، برای درد دست و پا به چه دکتری مراجعه کنیم یا برای درد استخوان به چه پزشکی مراجعه کنیم ابتدا به چند نمونه از آسیب‌های استخوان‌های پا می‌پردازیم:

  • شکستگی یا مو برداشتن استخوان‌های پا (استخوان ساق، اسخوان زانو، استخوان مچ، استخوان پاشنه و انگشتان و … ) که می‌توانند با درد و تورم همراه باشند
  • بیماری بونیون انگشت شست پا (بیماری بونیون یا انحراف انگشت شست، در اثر به وجود آمدن یک توده استخوانی در قسمت مفصل شست پا ایجاد می‌شود که در آن نوک شست به سمت انگشت کناریش منحرف و کج می‌شود. این بیماری دردناک بوده و ممکن است باعث ایجاد میخچه یا پینه و حتی بروز آرتریت شود)
  • عفونت‌های استخوانی
  • تومور‌های سرطانی استخوانی بدخیم (ممکن است درد پا ناشی از بیماری‌هایی همچون سارکوم یوئینگ، استئوسارکوما، کندروسارکوما که تومورهای بدخیم هستند، باشد که در استخوان‌های پا تشکیل می‌شوند)
  • تومور‌ها و کیست‌های خوش خیم استخوان (گاهی درد پا ناشی از تومورها یا کیست‌های خوشخیم می‌باشد)

آسیب‌های عروق پا

با شناخت چند مورد از آسیب‌های عروق پا بهتر به جواب این پرسش خواهیم رسید که باید برای درد دست و پا به چه دکتری مراجعه کنیم و برای پا درد به کدام دکتر مراجعه کنیم ؟

  • واریسی شدن رگ‌های پا (واریس)
  • بیماری شریان محیطی یا پی.ای.دی (این بیماری یک نوع اختلال در گردش خون است که در آن به دلیل باریک بودن بعضی رگ‌ها عمل خون رسانی به بعضی اندام‌ها خصوصا پاها به درستی انجام نمی‌شود که یکی از عوارض آن بروز درد در پاها می‌باشد)
  • بیماری ترمبوز وریدی عمقی یا دی.وی.تی (این بیماری لخته شدن خون درون رگ‌های عمقی پا می‌باشد که باعث درد ساق پا می‌شود)

آسیب‌های اعصاب پا

در ادامه خواهیم گفت که اگر منشاء درد آسیب‌ در اعصاب باشد بهتر است به چه دکتری مراجعه کنیم، اما ابتدا به چند نمونه از آسیب‌های عصبی پا می‌پردازیم:

  • سندرم تونل تارسال (تونل تارسال قسمتی استخوانی از مچ پا می‌باشد که اعصاب درشت نی و برخی از دیگر اعصاب، تاندون‌ها و رگ‌های مچ پا از داخل آن عبور می‌کند، سندرم تونل تارسال در حقیقت از آسیب دیدن و تحت فشار قرار گرفتن اعصاب عبوری از این گذرگاه می‌باشد که با احساس درد در مچ و بعضا قسمت پایینی ساق پا همراه است)
  • التهاب بافت‌های عصبی کف پا که نورومای مورتون نام دارد (نورومای مورتون آسیب دیدگی اعصاب موجود در کف پا می‌باشد که وظیفه آن‌ها کمک به حرکت انگشتان پا است، این عارضه موجب بروز احساس درد در کف پا می‌شود)
  • عارضه متاتارسالژیا (این عارضه در حقیقت التهاب و تحت فشار قرار گرفتن اعصاب متصل به انگشتان متاتارس پا می‌باشد، اگر به هر دلیلی این اعصاب تحت فشار یا ضربه قرار بگیرند و آسیب ببینند از خود درد شدیدی در قسمت انگشتان و کف پا بروز می‌دهند معمولا خود استخوان‌های متاتارس هستند که بر این عصب‌ها فشار وارد می‌کنند)
  • سندروم پای بی‌قرار (نوعی اختلال در سیستم اعصاب پا می‌باشد که بعضا با درد همراه است)
  • نوروپاتی (آسیب یا ضایعه عصبی) ناشی از دیابت یا مصرف زیاد الکل
  • درد عصب سیاتیک و یا فتق دیسک کمر که تا پاها تیر می‌کشند
  • تنگی کانال نخاعی و درد ناشی از وارد شدن فشار نخاع بر روی عصب‌های پا که از کمر عبور می‌کنند
  • سایر مشکلات مرتبط با اعصاپ پا (همچون آسیب و گیر افتادگی عصب سورال، پامو پرونئال و …)

آسیب‌های عضلات پا

همچنین در ادامه خواهیم گفت که اگر منشاء درد آسیب‌ در عضلات باشد برای درد دست و پا به چه دکتری مراجعه کنیم، اما ابتدا به چند نمونه از آسیب‌های عضلات پا می‌پردازیم:

  • آسیب دیدن عضلات پا (گاهی اوقات دردی که در پای خود احساس می‌کنیم منشاء عضلانی داشته و ممکن است در اثر جراحت، کشیدگی و حتی کوفتگی عضلات پا ایجاد شده باشند)
  • سایر آسیب‌های پا
  • سایر بیماری‌ها انگشتان پا همچون نقرس، تاول میان انگشتی و …

بیماری‌های مرتبط با دست، برای درد دست به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اینکه برای درد دست چه کنیم به علت زمینه‌ای آن بستگی دارد. برای مثال، در صورت بروز درد ناشی از استفاده زیاد و آسیب‌های تکراری، استراحت دادن به دست و استفاده از کمپرس سرد می‌تواند تسکین‌دهنده باشد. در مواردی که درد به دلیل التهاب یا آرتریت رخ می‌دهد، استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) می‌تواند مفید باشد. همچنین، انجام تمرینات کششی و تقویتی تحت نظارت یک متخصص فیزیوتراپی می‌تواند به بهبود انعطاف‌پذیری و کاهش درد کمک کند. در موارد شدیدتر که درد ناشی از آسیب‌دیدگی جدی باشد، ممکن است نیاز به درمان‌های پزشکی تخصصی‌تر مانند تزریقات یا حتی جراحی باشد. مشورت با یک پزشک برای تشخیص دقیق علت درد و انتخاب بهترین روش درمانی ضروری است.

آسیب‌های تاندون دست

ابتدا به چند نمونه از آسیب‌های تاندون‌های دست می‌پردازیم تا در ادامه دریابیم که اگر منشاء درد آسیب‌ در تاندون‌های دست و پا باشد، برای پا درد به کدام دکتر مراجعه کنیم ابتدا به چند نمونه از آسیب‌های تاندون‌های دست می‌پردازیم:

  • کشیدگی تاندون‌های آرنج و مچ و انگشتان دست (همچون ساختمان پا، اگر تاندون‌های دست نیز تحت یک فشار و بار ناگهانی و بیش از اندازه مثل بلند کردن یا کشیدن اجسام سنگین قرار بگیرند ممکن است دچار کشیدگی و درد و آسیب بشوند)
  • تاندونیت و عفونت و التهاب تاندون‌های آرنج و مچ و انگشتان دست که بسیار حساس تر و ظریف تر از تاندونهای پا می‌باشند (همانطور که پیش‌تر گفتیم، این عارضه در اثر کارکشیدن و استفاده بیش از اندازه از تاندون‌ها و یا انجام فعالیت‌های سنگین و تکرار شونده و تناوبی به وجود می‌آید. تاندون‌ها دچار التهاب شده و از خود درد و ضعف و ناتوانی نشان می‌دهند)
  • بیماری آرنج تنیس بازان یا اپیکوندیلیت جانبی (این بیماری یک بیماری شایع التهابی تاندون‌های آرنج دست در بین ورزشکاران خصوصا تنیس بازان است که در اثر استفاده مکرر و بیش از اندازه از آرنجی که عضلاتش خسته است به وجود می‌آید، با انجام مکرر یک عمل تکرار شونده و پرفشار همچون ورزش تنیس، هم تاندون‌های آرنج حساس و ملتهب می‌شوند و هم عضلات دست خسته و در نتیجه فشار بیشتری بر تاندون‌ها تحمیل می‌شود)
  • پارگی تاندون‌های مچ و آرنج (در تاندون‌های دست نیز همچون تاندون‌های پا احتمال پارگی وجود دارد اما نسبتا کمتر، همانطور که می‌دانیم در زمان بروز این حادثه، تاندون‌های دست به صورت کامل و یا ناقص دچار پارگی شده و عملکرد دست مختل می‌شود و درد شدیدی به وجود می‌آید)

آسیب‌های مفصل دست

همچنین خواهیم گفت که اگر منشاء درد آسیب‌ در مفاصل باشد برای درد دست و پا به چه دکتری مراجعه کنیم، اما طبق معمول ابتدا به چند نمونه از آسیب‌های مفاصل دست اشاره می‌کنیم:

  • استئو آرتریت یا آرتروز (همان طور که پیشتر اشاره کردیم، استئو آرتریت یا آرتزوز در حقیقت فرسایش یا تخریب تدریجی غضروف مفاصل دست از جمله مفصل شانه، آرنج یا مچ دست است که در اثر استفاده بیش از حد و غیر اصولی از دست در مدت زمانی طولانی اتفاق می‌افتد، این عارضه ممکن است در اثر وجود یک نقص یا بد شکلی مادر زادی اندام‌ها که به مرور زمان مفصل را فرسوده می‌کنند نیز ایجاد شود. درد ناشی از آرترو از خفیف تا شدید متغییر است و این عارضه درمان قطعی نداشته ولی می‌توان آن را کنترل و در صورت عدم ابتلا به راحتی از آن پیشگیری کرد)
  • آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی (این بیماری فقط مختص مفاصل پا نبوده و گاها می‌تواند مفاصل آرنج و مچ دست را نیز به خود گرفتار کند)

آسیب‌های رباط دست

به چند نمونه از آسیب‌های رباط‌های دست اشاره می‌کنیم تا دریابیم اگر منشاء درد آسیب‌ در رباط‌های باشد برای درد دست و پا به چه دکتری مراجعه کنیم.

  • کشیدگی یا پارگی رباط‌های دست (رباط آرنج، رباط مچ دست و رباط شانه)
  • پیچ خوردن رباط مچ دست (اصطلاحا به آن رگ به رگ شدن نیز می‌گویند)

آسیب‌های استخوان دست

  • شکستگی یا مو برداشتن استخوان‌های دست (ساعد دست دارای دو استخوان زند زیرین یا اولنا و زند زبرین یا رادیوس می‌باشد، گاها ممکن است ریشه درد دستان آسیب دیدگی و شکستگی این استخوان‌ها یا استخوان‌های بازو یا مچ دست باشد)

آسیب‌های عروق دست

  • گاهی اوقات بروز عفونت در بین عروق لنفاوی باعث بروز درد ساعد دستان می‌شود
  • اختلال کین باخ در مچ دست (این بیماری یک نوع اختلال خون رسانی در مچ دست است که طی آن خون رسانی به یکی از استخوان‌های مچ دست به درستی انجام نشده که موجب آسیب دیدن آن و بروز درد مچ می‌شود)

آسیب‌های اعصاب دست

همچنین به چند نمونه از آسیب‌های اعصاب دست اشاره می‌کنیم تا دریابیم اگر منشاء درد آسیب‌ در اعصاب دست و پا باشد برای درد دست و پا به چه دکتری مراجعه کنیم.

  • مشکلات قلبی (یکی از نشانه‌های بروز حمله یا سکته قلبی احساس درد در دست سمت چپ همراه با تنگی نفس یا درد قفسه سینه می‌باشد، اعصابی که از مغز به قلب و دست سمت چپ متصل هستند هر دو از یک ناحیه در مغز منشعب می‌شوند، از این رو گاها مغز خطا کرده و مشکلات، سکته و حمله قلبی، خود را به صورت دردی در دست چپ نشان می‌دهند. بنابراین یکی از دلایل درد گرفتن دست خصوصا دست چپ، بروز مشکلات قلبی است)
  • تحت فشار قرار گرفتن عصب دست توسط مهره‌ها و دیسک‌های گردن (اعصابی که به دستان متصل شده اند همگی از کنار دیسک‌ها و مهره‌های گردنی عبور کرده اند، افرادی که به دیسک گردن مبتلا هستند اعصاب دست آنها تحت فشار قرار گرفته و گاها در دستان خود خصوصا دست سمت چپ احساس درد می‌کنند)
  • سندروم تونل کارپال (در مچ دستان ما استخوان دست و رباط‌های دست به گونه ای نسبت به هم قرار گرفته اند که یک فضای تونلی شکل از جنس رباط و استخوان تشکیل شده است. این تونل که کارپال نام دارد محل گذر رگ‌ها، اعصاب و تاندون‌های دست می‌باشد، سندروم تونل کارپال گیر افتادگی و تحت فشار قرار گرفتن یکی از اعصاب عبوری از تونل کارپال به نام عصب مدین است)
  • تحت فشار قرار گرفتن سایر اعصاب دست که از شانه، آرنج و مچ دست عبور می‌کنند، نیز می‌تواند باعث تولید درد در دستان شود.
  • تنوسینوویت دکوروین ( این بیماری نوعی التهاب تاندون‌های انگشتان دست است که با فشار آوردن به اعصاب آن‌ها تولید درد می‌کند)
  • نوروپاتی عصب‌های دست (آسیب یا ضایعه عصبی) ناشی از دیابت یا مصرف زیاد الکل و …

آسیب‌های عضلات دست

  • یکی دیگر از دلایل برو درد در دستان می‌تواند آسیب‌های عضلانی دست باشد. این آسیب می‌تواند یک کوفتگی یا کشیدگی ساده باشد و حتی یک جراحت و پارگی جدی که در اثر یک حادثه سنگین رخ داده باشد. معمولا کمتر پیش می‌آید که عضلات دست در استفاده روزمره آسیب جدی ببینند و اکثر آسیب‌ها متوجه دیگر جوارح دست است.

سایر آسیب‌های دست

  • بیماری‌های زمینه‌ای دیگری همچون دیابت، کم‌کاری تیروئید و غیر هستند که می‌توانند مستقیم یا غیر مستقیم در دستان تولید ناراحتی و درد بکنند.
  • همچنین برخی کیست‌های خوش خیم مثل گانگلیون هستند که در مچ دست ایجاد شده و باعث درد می‌شوند.

منشاء دردهای دست و پا، برای درد دست و پا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

حال که با انواع بیماری‌های دست و پا آشنا شدیم به پاسخ پرسش‌های مهمی که پیش تر به آن اشاره کردیم می‌پردازیم:

  • برای درد استخوان به چه پزشکی مراجعه کنیم
  • برای بیماری‌های پا و برای پا درد به کدام دکتر مراجعه کنیم
  • برای درد دست و پا به چه دکتری برویم و …

* اگر منشاء درد آسیب‌ در تاندون‌ها دست و پا باشد برای درد دست و پا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر منشاء درد آسیب‌ در تاندون‌ها دست و پا باشد (التهاب یا کشیدگی یا پارگی تاندون‌های آشیل، تیبال خلفی و قدامی و سایر تاندون‌های دست و پا، اپیکوندیلیت جانبی آرنج و …) می‌بایست به متخصصین ارتوپد مراجعه کنیم.

* اگر منشاء درد آسیب‌ در مفاصل دست و پا باشد، به چه دکتری برویم؟

اگر منشاء درد آسیب‌ در مفاصل دست و پا باشد (آرتروز یا آرتریت روماتوئید مفاصل دست و پا، بیماری همرتو، کریتوس زانو و ….) هم می‌بایست به متخصصین ارتوپد مراجعه کنیم.

* اگر منشاء درد آسیب‌ در رباط دست و پا باشد برای درد دست و پا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر منشاء درد آسیب‌ در رباط دست و پا باشد (پیش خوردگی رباط، کشیدگی یا پارگی رباط صلیبی وسایر رباط‌های دست و پا، گودی بیش از حد یا صافی قوس کف پا، خارپاشنه، کشیدگی یا التهاب رباط فاشیا پلانتر و …) هم می‌بایست به متخصصین ارتوپد مراجعه کنیم

* اگر منشاء درد آسیب‌ در اعصاب دست و پا باشد به چه دکتری برویم؟

اگر منشاء درد آسیب‌ در مفاصل دست و پا باشد (سندرم تونل تارسال، نورومای مورتون، متاتارسالژیا، سندرم پای بی‌قرار، سیاتیک، دیسک‌های کمر و گردن، تنگی کانال نخاع، گیر افتادگی عصب سورال، پامو پرونتال، سندروم تونل کارپال، تنوسینوویت دکوروین، نوروپاتی‌ها و …) می‌بایست به متخصصین مغز و اعصاب و بعضا متخصصین ارتوپد مراجعه کنیم.

اما اگر درد اعصاب دست چپ با تنگی نفس و دیگر علائم حمله قلبی همراه باشد می‌تواند ریشه در مشکالت قلبی داشته باشد که در این صورت باید سریعا به یک مرکز درمانی مجهز یا اورژانس مراجعه و از حمله قلبی پیشگیری کنیم و سپس به متخصصین قلب و عروق مراجعه کنیم

* اگر منشاء درد آسیب‌ در عروق دست و پا باشد برای درد دست و پا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای بیماری‌ها قلب و عروق (همچون واریس، بیماری شریان محیطی یا پی.ای.دی، بیماری ترمبوز وریدی عمقی یا دی.وی.تی، و …) می‌بایست نزد متخصص قلب و عروق رجوع کرد

* اگر منشاء درد آسیب‌ در عضلات دست و پا باشد به چه دکتری برویم؟

در ارتباط با آسیب های عضلانی نیز می‌توان به متخصصین ارتوپد یا توانبخشی و یا متخصص آسیب‌‌های ورزشی مراجعه کرد.

بیماری‌های استخوان، برای درد استخوان به چه پزشکی مراجعه کنیم ؟

* اگر منشاء درد آسیب‌ در استخوان دست و پا باشد برای درد استخوان به چه پزشکی مراجعه کنیم ؟

اگر منشاء درد آسیب‌ در استخوان دست و پا باشد (شکستگی یا مو برداشتن استخوان‌های دست و پا، بیماری بونیون انگشت شست پا، تومور‌های استخوانی و …) می‌بایست به متخصصین ارتوپد و برای بیماری عفونت استخوان به متخصص بیمار‌های عفونی مراجعه کنیم.

سخن پایانی

بروز درد در دستان و پاها از اتفاقاتیست که در طول زندگی هر شخصی حتما رخ داده است، همانطور که دیدیم بیماری‌ها و عوارض متعدی هستند که می‌توانند دستان و پاهای شما را گرفتار کرده و باعث بروز درد شوند.

اگر شما نیز دچار این دردها شدید بهتر است با مراجعه و پیگیری به موقع ریشه اصلی بروز درد را شناسایی کرده و در درمان آن‌ها مصمم و پیگیر باشید.

پاسخ به پرسش‌هایی نظیر، برای درد استخوان به چه پزشکی مراجعه کنیم – برای بیماری‌های پا و برای پا درد به کدام دکتر مراجعه کنیم – برای درد دست و پا به چه دکتری مراجعه کنیم، زمانی اهمیت پیدا می‌کنند که ریشه اصلی درد را توسط یک متخصص ارتوپد شناسایی کرده باشید، پس توصیه ما به شما این است که ابتدا ریشه درد دست یا پای خود را توسط یک متخصص ارتوپد شناسایی و سپس برای درمان آن به فوق تخصص مربوطه مراجعه کنید.

کلینیک تخصصی و فوق تخصصی دکتر ارتوپد با داشتن پزشکان متخصص و مجرب می‌تواند شما را در ریشه‌یابی درد دستان و پاهایتان یاری و برای درمان آن‌ها شما را راهنمایی کند.

دیدگاه خود را بنویسید