درد دست چپ و استرس

احساس درد دست چپ و استرس بسیار به یکدیگر مرتبط هستند. استرس می‌تواند موجب بوجودآمدن دردهایی در قسمت بازوی چپ شود. اگر درد دست چپ به علت حمله ترس و وحشت یا تنش عضلانی باشد، معمولا موقتی و زودگذر است، ولی افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی هم ممکن است دردهای حاد را تجربه کنند.

استرس و تنش‌های روحی یک عارضه و بیماری قابل درمان است. پزشک متخصص ارتوپد احتمالا درمانی دارویی یا روش‌های کنترل و کاهش استرس را برای درمان این مشکل به شما پیشنهاد می‌دهد.

بهره‌گیری از ماساژ یا گرما برای شل شدن اسپاسم عضلات نیز ممکن است عارضه درد را در مدت کوتاهی تسکین دهد.

دلایل مختلف دیگری نیز برای دست درد چپ وجود دارد، بنابراین بسیار اهمیت دارد که در اسرع وقت به متخصص ارتوپدی مراجعه کرده و با او مشورت‌های لازم را انجام دهید زیرا اگر درد به شکل مکرر و مداوم باشد، می‌تواند یکی از نشانه‌ها و علائم بیماری جدی و خطرناک باشد.

اکنون اگر احساس دست درد چپ خود دارید، اولین راه حل منطقی برای کاهش استرس و یافتن منشا این درد این است که به دنبال منشا و علت اصلی شروع درد باشید و احتمال دارد بعلت ضربه و یا آسیب فیزیکی که به دستتان وارد شده باشد.

درد در دست چپ در برخی موارد نیز می‌تواند از علت دیگری منشأ بگیرد. درد دست چپ و استرس همراه با این عارضه می‌تواند به این معنی باشد که استخوان یا اینکه مفصل شما آسیب دیده‌است یا عصب دست فشرده شده‌است و یا مشکلی در ناحیه قلب خود دارید. برای درمان درد دست چپ از استرس که از مسائل روزمره بروز کرده می‌توانید با بهترین متخصصان و پزشکان کلینیک مشورت نمایید.

برای تشخیص و درمان درد در دستان چپ که  ناشی از عوارض احتمالی بیماری‌های مشابه دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است در دستان چپ خود درد داشته باشید.

درد در دست‌های چپ می‌تواند از عوارض و علایم دیگر بیماری‌های مزمن و حاد یا به علت یک ناراحتی و عارضه  قلبی باشد، و یا حتی احتمال دارد بر اثر یک  فشار یا ضربه ساده، عامل دلیل این درد باشد. در ادامه این مطلب به چگونگی ایجاد و دلایل مهم شناسایی و درمان درد در دست چپ با منشاء استرس می‌پردازیم.

درد دست چپ و استرس

آنچه در این مقاله می خوانید :

علت درد دست چپ و استرس چیست؟

اضطراب و حملات ترس می تواند باعث دلیل تعداد بی شماری از علائم جسمی و روحی مانند درد دست چپ و استرس بشود.

برخی از افراد مبتلا به اضطراب و استرس ممکن است درد در قسمت دست و بازوی چپ را تجربه کنند. با مراجعه به متخصص ارتوپد و اطمینان از دلایل و علل درد و شروع مراحل درمان علائم بیماری کم کم کاهش می‌یابد.

همچنین اختلالات اضطرابی و استرس رایجترین نوع این بیماری است. تشخیص این نکته که شخصی دچار حمله قلبی شده یا حمله به علت ترس و و حشت بوده، می‌تواند بسیار مشکل باشد.

اگر شخص دارای علائم درد بازو یا قفسه سینه، تنگی نفس، حالت تهوع، سرگیجه یا تعریق است، باید سریعا با اورژانس تماس گرفت.

ارتباط میان درد دست چپ و استرس چیست؟

اضطراب از چندین روش احتمالی می‌تواند موجب درد دست بشود. برای بعضی از بیماران، این درد ممکن است در قسمت بازوی چپ و دست‌های چپ پدیدار شود.

بر طبق انجمن اضطراب و افسردگی، اشخاص مبتلا به اضطراب معمولا دچار درد مزمن و حاد ناشی از تنش عضلانی، درد و یا سردرد می‌شوند. در نتیجه احتمالا در قسمت بازوها و دست‌های چپ ، اسپاسم و تنش یا درد ایجاد شود.

افرادی که استرس‌های شدید و اضطراب را تجربه می‌کنند نیز ممکن است دچار حملات هراس و ترس و تنش بشوند. حملات عصبی، یا حملات اضطرابی، دوره‌های اضطراب شدیدی هستند. این دوره‌ها می‌توانند علائمی شبیه به حملات قلبی مانند درد قفسه سینه، درد بازو، ضربان قلب سریع و تنگی نفس بشوند.

درمان درد دست چپ بخاطر استرس

اگر درد قسمت بازو به علت اضطراب یا بیماری روحی و روانی دیگری باشد، درمان این عارضه، درد را بهبود می‌دهد.

اگر بیمار دارای یک نوع بیماری زمینه‌ای جسمی و فیزیکی داشته باشد، شخص برای تشخیص و درمان درد دست با منشاء استرس باید به پزشک مربوطه مراجعه کند و در صورت بروز و مشاهده درد در دست‌های چپ حتما به پزشک متخصص دست مراجعه نمایید و پزشک شما را در روند درمان صحیح راهنمایی می‌کند.

اگر این درد ارتباطی با عوامل روانی و استرس داشته باشد درمان درد در دست چپ با منشاء استرس به یک زمینه دیگر مربوط است و اگر این درد با دلایل و شرایط دیگری باشد درمان متناسب با آن شرایط به شکل کاملا متفاوت صورت می‌پذیرد.

رابطه درد دست چپ و استرس

اضطراب و استرس و یا عصبانیت از طریق روش‌های مختلفی باعث ایجاد درد می‌شود،  برای بعضی افراد، این درد در سمت بازوی چپ و دست‌های چپ ظاهر می‌شود. بر طبق مطالعات انجام شده انجمن اضطراب و افسردگی، اشخاص مبتلا به اضطراب و استرس اغلب دچار درد مزمن ناشی از تنش عضلانی، درد یا سردرد می شوند.

بیمارانی که میزان اضطراب و استرس زیادی را تجربه می‌کنند احتمال اینکه دچار حملات پانیک بشوند بیشتر است. حملات پانیک یا حملات اضطراب، دوره‌هایی از اضطراب حاد و شدید می‌باشند.

این حملات و تنش‌ها می‌توانند علامت‌ها و عوارضی مشابه علائم حملات قلبی ایجاد کنند، همانند درد قفسه سینه ، درد دست چپ بخاطر استرس، ضربان قلب سریع و تنگی نفس.

درد دست چپ از استرس

یکی از اصلی ترین و خطرناک‌ترین علل ایجاد کننده دست درد چپ و گردن، درد دست و بازوی چپ، دست درد چپ و قفسه سینه و نیمه چپ سر، استرس‌ها و تنش‌های مکرر و دائمی هستند.

حتی می‌توان گفت این موارد، علت اصلی درد در ناحیه دست‌های چپ در بیشتر افراد است و عدم مراقبت لازم و رسیدگی به آن می تواند باعث بروز خطرات زیادی ایجاد ‌نماید.

قلب انسان به وسیله اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک کنترل می‌شود و اعمال فشار‌های روحی روانی، استرس‌ها و تنش‌ها می‌توانند باعث تحریک اعصاب سمپاتیک قلب بشود و کارکرد صحیح قلب را مختل می‌کند.

تداخل ضربان قلب و توانایی انقباض ماهیچه‌های قلب از دیگر اثرات منفی تحریک اعصاب سمپاتیک قلب به موجب تنش‌ها و استرس‌های شدید روحی و روانی است.

درد دست چپ از استرس، به دلیل وجود مشکلات روحی روانی و فشار‌های عصبی دردی بشکل تیز و تیر کشنده و غیر‌قابل تحمل است که بهمراه ایجاد ترس در بیمار نمایان شده و باعث استرس بیمار می‌شود.

درمان‌های درد دست چپ و استرس ناشی از اضطراب و تنش‌های عضلانی

روش‌های درمان اختلالات اضطرابی شامل درمان توسط روانشناس یا روان پزشک است. روان شناس به بیمار کمک می‌کند تا دریابد که چه چیزی او را مضطرب و نگران و استرسی می‌کند و چرا و چگونه می‌تواند با این دلایل استرس زا تحریک شود. انواع گوناگونی و متنوعی از روان درمانی همانند مدیتیشن، یوگا وجود دارد که بیمار می‌تواند از آنها استفاده نماید.

اگر وجود اضطراب و استرس فراوان باعث کشیدگی و گرفتگی عضله در قسمت دست و بازوی چپ بشود، احتمال دارد از درمان‌های کوتاه مدت که موجب شل شدن عضلات اسپاسم شده می‌شوند و این درمان را تحت نظر متخصص ارتوپدی بهره مند شوند، مانند:

  • کشیدگی عضلات

  • ماساژ نواحی مورد تنش و اسپاسم

  • کمپرس گرم دست

  • شل شدن عضلانی

در صورت شروع درد ، بیمار می تواند از قرص‌های مسکن مانند ایبوپروفن هم استفاده کند. اما ، این مدل روش‌های درمانی به درمان اضطراب‌های زمینه‌ای که موجب بروز ایجاد درد می‌شود، نمی‌پردازند.

سایر دلایل درد در دست چپ و استرس

اگر قرص‌ها و  داروهای شیمیایی یا روش‌های آرام سازی به درمان درد در دست چپ در حین استرس کمکی نکند، احتمالا وجود یک بیماری دیگر دلیل این عوارض است. از سایر دلایل دست درد چپ عبارتند از:

  • آسیب یا ضربه فیزیکی
  • علائم تاندونیت
  • وجود آرتروز
  • بیماری آنژین
  • دردهای عصبی یا آسیب به پشت کمر یا شانه

در بعضی موارد، درد در دست چپ حین استرس بروز علائم حمله قلبی را افزایش می‌دهد. حملات قلبی هنگامی اتفاق می افتد که انسداد عروق موجب جلوگیری ازجریان خون در اطراف ماهیچه قلب شود. این عارضه نیازمند به اورژانس پزشکی است و نیاز به درمان فوری و سریع و مراجعه به اورژانس دارد.

درد دست میتواند علل متفاوتی داشته باشد در ادامه برخی از این علل ها را نام خواهیم برد:

  • دیسک گردن
  • درد دست به علت استرس و ترس های ناگهانی
  • عوارض جانبی بخی داروها
  • داشتن فعالیت های بدنی خیلی زیاد
  • وجود اختلال در گردش خون
  • نحوه ی قرار گیری نامناسب بدن هنگام خواب
  • آنژین قلبی می تواند باعث درد دست چپ شود

 

مهمترین علائم و نشانه‌های بروز یک حمله قلبی

  • احساس درد و ناراحتی در قسمت بازوی چپ، قفسه سینه، گردن یا پشت
  • احساس تنگی نفس
  • سبکی سر و گیجی
  • تعریق زیاد و سرد
  • حالت تهوع یا استفراغ

باوقوع حمله قلب ، احتمالا درد بازو به آرامی شروع شود و یا به شکل ناگهانی و سریع شروع شود. اغلب چند دقیقه طول می‌کشد یا پی در پی تکرار می‌شود.

درمان‌های درد دست چپ و استرس ناشی از آن

اگر دلیل دست درد چپ بیمار ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی باشد، با درمان مناسب علل بیماری قلبی، مشکلات درد دستتان هم بهبود می‌یابد. اگر درد دستتان به علت آسیب‌های ناشی از استخوان یا عضلات دست باشد، باید جهت درمان آسیب‌ها و دردهای خود به متخصصین ارتوپدی مراجعه کنید و توصیه‌های پزشک را انجام دهید.

برای درمان کوفتگی و کشیدگی عضلات، بازوی خود را بالاتر از سطح قلب گذاشته و به آن استراحت لازم را بدهید. روی قسمت‌های ضربه دیده چندین مرتبه در روز از کمپرس کیسه‌های یخ استفاده کنید. استفاده از بانداژ یا آتل هم می‌تواند تا حدودی مفید باشد.

فیزیوتراپی، کاردرمانی، استراحت و دارو درمانی از درمان‌های اصلی برای درد دست چپ و استرس هستند.

حال اگر پس از یک ارزیابی جامع، پزشک تشخیص داد که استرس باعث دست درد چپ شما می‌شود، درمان توصیه‌شده به احتمال زیاد از دستورالعمل‌های درمان درد دست چپ و اختلالات اضطرابی، تغییرات در شیوه زندگی همانند ورزش منظم، تغذیه کافی و مناسب و خواب مناسب برای جلوگیری از بروز استرس بسیار مفید می باشد.

برای درمان دست درد چپ ناشی از استرس بهتر است به پزشک متخصص ارتوپدی یا قلب و عروق مراجعه کنید.

درمان درد دست چپ هنگام استرس به روش خانگی و سنتی

درمان خانگی به بهبود و کاهش آسیب‌دیدگی و دست درد چپ کمک شایانی می‌کند. مثلا، اگر احتمال می‌دهید که بازوی شما شکسته است، توسط یک بند برای محدود کردن ‌حرکت‌ آن عضو استفاده کنید و در حین آنکه در انتظار رسیدن مراقبت‌های پزشکی هستید، از کیسه‌های کمپرس یخ استفاده کنید.

بسیاری از انواع دیگر درد دست چپ هنگام استرس می‌توانند به‌خودی‌خود بهبود یابند، به خصوص اگر شما:

  • از انجام هر نوع فعالیت‌های معمولی که می‌تواند باعث خستگی بازو و دست شما بشود، جلوگیری کنید و به دست چپ خود استراحت کافی بدهید.
  • از قرار دادن کیسه‌های یخ بروی موضع و ناحیه درد به میزان حدودا به میزان سه مرتبه در روز به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه استفاده کنید.
  • موضع و ناحیه متورم شده را توسط یک بانداژ ببندید.
  • ناحیه بازو و دست خود را بالاتر از سطح قلب نگه دارید.

درمان‌های سنتی از متداول‌ترین نحوه درمان‌های از نوع درمان خانگی است که تاحدودی تأثیرات مثبتی هم دارد.

  • زردچوبه

این ادویه معروف یکی از ماده‌های معروف در زمینه درمان بیماری‌های التهاب است. پودر زردچوبه را با خوراکی و نوشیدنی‌ها مخلوط کنید و یا فقط از قرص مکمل زردچوبه استفاده کنید.

  • چای سبز

تا حدودی ثابت شده‌است که مصرف ۳ الی ۴ فنجان چای سبز در روز، در مبارزه و بهبود درد ناشی از آرتریت بسیار مفید است. چای سبز از بروز بیماری آرتریت پیشگیری می‌کند و از کیفیت سلامت بدن شما حمایت می‌کند.

  • گوش دادن به موسیقی

موسیقی وسیله‌ایی توانمند برای کاهش و بهبود دردهایی مانند درد دست چپ و استرس است. مطالعات زیادی نشان می‌دهد که گوش‌دادن به موسیقی‌های دلخواه می‌تواند دست درد چپ ناشی از استرس را به میزان قابل قبولی کاهش دهد.

  • استشمام رایحه های خوب

رایحه‌های دلپذیر را در تمام فضای خانه قرار دهید. مخصوصا رایحه گیاه اسطوخودوس که بسیار آرام‌بخش است. متخصصان و کارشناسان بر این باورند که بوییدن رایحه خوش می‌تواند عملکرد و درک ما از دلایل تداخل آرامش وحتی دست درد چپ ناشی از استرس را تغییر، و درمان کند

  • استفاده از مکمل‌ها

سعی کنید از مکمل‌های ضد التهابی در رژیم غذایی خود استفاده کنید تا به کاهش درد دست چپ و استرس و تغییر روحیات شما کمک کند. روغن ماهی یا اسیدهای چرب امگا 3 با التهاب مبارزه می‌کند. ویتامین C و ویتامین D نیز برای کاهش و تسکین دست درد چپ بسیار موثر هستند.

چه موقع برای درد دست چپ و استرس به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بیمار به دلیل اضطراب یا حملات استرسی و عصبی از ناحیه عضو دست چپ دچار درد شده باشد، باید برای بهبود سریعتر از این درد و جلوگیری از پیشروی آن باید با پزشک متخصص ارتوپدی مشورت کند. این متخصصان می توانند از طریق روشهای‌های درمانی فرد را معالجه کرده و اضطراب آن‌ها را کنترل کنند.

برای تشخیص و درمان دست درد چپ ناشی از استرس این درد  باید به دکتر ارتوپد متخصص یا متخصص روماتولوژی مراجعه کنید. منطقی ترین روش برای اینکه تشخیص دهید برای درد دستتان به چه پزشکی باید مراجعه کنید، این است که توسط یک پزشک عمومی مشاوره بگیرید.

بشکل جامع متداول‌ترین دلایل درد دست توسط متخصص ارتوپد، پزشک‌های متخصص روماتولوژی و فیزیوتراپیست‌ها مورد بررسی و تشخیص و درمان قرار می‌گیرد.

آزمایشات برای تشخیص درد دست چپ

در ابتدا متخصص به دقت دست ها و انگشتان بیمار را بررسی می کند تا نحوه ی حرکت وعملکرد دست چپ را بررسی کنند، ممکن است در مورد علائم بیمار سوالاتی بپرسد و از بیمار بخواهد هر یک از آزمایش های زیر را انجام دهد:

  • اشعه ایکس از دست
  • آزمایش خون

در صورتی که پزشک تشخیص دهد شما دارای کیست هستید ممکن است مایع داخل کیست را با سوزن تخلیه کند.

سخن آخر

دست درد چپ معمولا به‌صورت خانگی درمان می‌شود، اما سلامتی شما بسیار ارزشمندتر و سرمایه شماست و حفظ و نگهداری و مراقبت از این سرمایه نیازمند کوشایی و پیگیری فراوانی دارد.

اگر شروع  احساس درد دست شما به علت وجود دلایل خطرناکی مانند حملات قلبی و عروقی است، هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درد دست چپ و استرس عمدتا توسط پزشکان متخصصین ارتوپدی بررسی ‌می‌شود، اما باتوجه به دلیل به وجود آمدن درد احتمال دارد برای معاینه به پزشکان دیگر ارجاع داده شوید.

ضروری است برای درمان درست این معضل و جلوگیری از تشدید مشکلات جدی در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نمایید و برای درمان فوری اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید