دیسک گردن و درد دست راست

ارتباط بین دیسک گردن و درد دست راست و چپ برای همگی مشخص است. هر نوع تحت فشارقرارگیری یا آسیب به اعصاب نخاعی می‌تواند عامل بروز درد دست راست، چپ و یا گردن باشد. دیسک گردن تنها باعث احساس درد گردن نمی‌شود˓ بلکه بافت‌ها و اندام‌های مجاور خود از جمله بازوها و دست‌ها را نیز درگیر می‌کند و عدم درمان آن می‌تواند عملکرد این اعضا را دچار اختلال کند.

پیش از صحبت در خصوص ارتباط بین این دو بد نیست در مورد گردن و مشکلات آن بیشتر بدانیم. آناتومی گردن انسان متشکل از هفت قطعه استخوان تحت عنوان مهره‌های گردن است. اتصال این هفت استخوان به یکدیگر از طریق ساختار‌های غضروفی صورت گرفته که دیسک بین مهره‌ای نامیده می‌شوند.

این ساختارهای غضروفی یا همان دیسک‌های بین مهره‌ای˓ دارای یک بخش نرم در حلقه‌ی میانی دیسک و یک بخش سفت و سخت در اطراف بخش نرم هستند.

دیسک گردن در صورتی باعث ایجاد درد در ناحیه‌ی گردن می‌شود که دچار پارگی و آسیب شود. به بیان دیگر هنگامی که بخش میانی یا همان هسته‌ی دیسک˓ در اثر فشار یا وارد شدن ضربه به گردن به بیرون منتشر شود˓ سبب ایجاد درد به عنوان درد دیسک گردن در افراد می‌گردد.

در این حالت ماده‌ی هسته‌ی منتشر شده به فضای بیرون از هسته˓ سبب تحریک رشته‌های عصبی اطراف خود می‌گردد که نتیجه‌ی آن ایجاد حس درد گردن و دست چپ است.

عموما دیسک و بروز درد در دست راست ارتباط نزدیک و مستقیمی با یکدیگر دارند و بیرون زدگی دیسک می‌تواند سبب ایجاد درد دست راست در افراد گردد.

در این مقاله قصد داریم شما را با عوامل ایجاد کننده‌ی  درد دیسک گردن و نیز ارتباط بین دیسک گردن و درد دست راست آشنا کنیم.

دیسک گردن و درد دست راست

آنچه در این مقاله می خوانید :

دیسک گردن و درد دست راست چه علائمی دارد؟

افرادی که به دلایل مختلف مانند وارد شدن فشار و نیروی بالا به گردن˓ دچار پارگی و بیرون زدگی دیسک شده‌اند عموما علائم و نشانه‌های زیر را دارند:

احساس درد در ناحیه‌ی شانه˓ کتف و بازوها

همانگونه که قبلا اشاره شد هفت مهره در ناحیه ی گردن وجود دارد˓ پارگی دیسک می‌تواند در هر یک از این مهره‌ها رخ دهد.

اگر چنانچه پارگی دیسک در مهره‌های پایینی گردن رخ دهد در این صورت فرد احساس درد در ناحیه‌ی شانه و کتف خود را خواهد کرد.

این دردها از شانه شروع شده و سپس به بازوها و انگشت‌های دست انتقال پیدا می‌کنند. غالبا این درد به صورت تیز و ناگهانی بوده و سوزش‌های خفیفی نیر در انگشتان دست ایجاد می‌کند.

لذا می‌توان گفت که دیسک گردن و درد دست راست ارتباط مستقیم و نزدیکی با یکدیگر دارند.

سوزن سوزن شدن بازوها و دست ها

یکی از نشانه‌های مهم پارگی دیسک ایجاد حس سوزنی شدن در بازوها و دست ها و حتی پاها است. سوزن سوزن شدن اندام های بدن ناشی از تاثیری ست که پارگی دیسک بر رشته‌های عصبی این اندام‌ها گذاشته است.

احساس ضعف عضلانی

وارد شدن فشار و نیرو به رشته‌های عصبی موجود در ماهیچه ی اندام های بدن نظیر دست و پاها˓ سبب ضعیف شدن آن‌ها می‌شود.

این علائم مهم‌ترین نشانه‌های بیرون زدگی دیسک در افراد است. اگر چنانچه هر یک از این موارد را و یا علائم دیسک گردن را در خود مشاهده کردید سریعاً نسبت به درمان اقدام کرده و به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

در ادامه به بررسی ارتباط دیسک و درد دست راست، درد گردن و علائم دیسک گردن پرداخته خواهد شد.  

علل درد دیسک گردن چیست؟

عوامل بسیاری سبب ایجاد درد در دست راست و یا حتی درد گردن و دست چپ می‌شوند که در این بخش به مهم‌ترین آن‌ها و نیز ارتباط بین دیسک گردن و درد دست راست اشاره شده است.

عوامل ایجاد کننده ی درد دست راست:

  • آسیب و صدمه دیدن عصب محیطی بدن؛ این امر سبب ایجاد بی حسی و گزگز شدن دست و بازوی دست راست می‌گردد.
  • عارضه‌های ناشی از مصرف برخی از داروها؛ مصرف برخی از قرص‌ها نیز سبب آسیب رسیدن به اعصاب محیطی دست راست و ایجاد درد در این اندام می‌شوند.

تعدادی از داروها مانند داروهای قلبی˓ داروهای مخصوص بیماران سرطانی˓ مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها و شماری از داروهای ضد تشنج سبب ایجاد درد در دست راست افراد می‌شوند.

  • وارد شدن ضربه‌های مکانیکی به دست راست؛ حوادثی نظیر تصادف کردن˓ زمین خوردن˓ اتساع و کشیدگی بازو و … سبب ایجاد درد در دست راست می‌شوند.
  • آرتروز دست راست؛ ساییدگی مفصل‌های بازو و مچ دست سبب بروز آرتروز دست راست در افراد می‌شوند که زمینه ساز ایجاد درد در این ناحیه است.
  • ابتلا به سندرم تونل کارپال؛ این سندروم زمانی در افراد ایجاد می‌شود که رشته‌های عصبی میانی بازو و دست تحت فشار و نیروهای بالا قرار گیرند.
  • ابتلا به قند خون بالا (دیابت)؛ بالا بودن میزان گلوکز خون در افراد دیابتی به تدریج سبب آسیب رساندن به اعصاب برخی از اندام بدن من جمله دست راست شده و زمینه را برای ایجاد درد در این ناحیه فراهم می‌کند.
  • ابتلا به روماتیسم مفصلی؛ روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی است. در بیماری‌های خود ایمنی سیستم ایمنی بدن˓ سلول‌های خودی را بیگانه تلقی کرده و به آن‌ها حمله می‌کند.

در رماتیسم مفصلی خطوط دفاعی بدن˓ سلول‌های بافت پوششی اطراف مفصل‌ها را بیگانه شناخته و به آنها حمله می‌کنند. این بیماری سبب ایجاد تورم˓ التهاب˓ سفتی و درد در ناحیه‌ی دست راست و یا گاهی درد گردن و دست راست و چپ افراد می‌گردد.

  • تغذیه‌ی نامناسب؛ عادت‌های غلط تغذیه‌ای و کمبود برخی از ویتامین‌ها نظیر ویتامین B کمپلکس B12  در بدن˓ سبب بروز اختلالات عصبی می‌شوند.

کبود املاح و ویتامین‌ها نیز به عنوان عاملی مهم در پیدایش درد دست راست محسوب می‌شوند.

  • ابتلا به بیماری رینود؛ رینود به حالتی اطلاق می‌شود که در اثر محرک های محیطی مانند سرما˓ رگ‌های خونی دست راست دچار گرفتگی و اسپاسم می‌گردند.

در این حالت احساس درد و گزگز شدن در دست راست احساس می‌شود. شایان به ذکر است که این بیماری چندان جدی نبوده و نیاز به نگرانی در این زمینه نیست اما می‌توان گفت جزو علائم دیسک گردن می‌باشد.

  • فتق و پارگی دیسک ؛ پارگی دیسک نیز سبب ایجاد درد در دست راست می‌شود که در ادامه‌ی بحث به طور مفصل به آن پرداخته خواهد شد.

چه ارتباطی بین دیسک گردن و درد دست راست وجود دارد؟

همان گونه که در بخش‌های قبلی اشاره شد˓ بین دیسک گردن و درد دست راست ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و به عبارتی دیسک سبب ایجاد درد دست راست و درد گردن و دست و چپ در افراد می‌شود.

وارد شدن آسیب و ضربه‌های مکانیکی به گردن منجر به حرکت و جابه‌جایی مهره‌های گردن می‌شود. این حرکت و جابه جایی مهره‌ها سبب پاره شدن دیسک بین مهره‌های گردن می‌گردد.

درد ایجاد شده در اثر فتق دیسک به دست راست منتقل شده و سبب ایجاد درد گردن در این اندام می‌شود. علاوه بر ایجاد درد˓ در این حالت شخص بی حسی و ضعف نیز در دست راست خود احساس می‌نماید.

افرادی که پارگی دیسک و همچنین درد دست راست را دارند باید سریعا به پزشک متخصص ارتوپدی و متخصص دست برای رفع مشکل مراجعه نمایند. هر گونه سهل انگاری در این زمینه سبب بروز مشکلات جدی در اینده خواهد شد.

پزشک متخصص برای درمان دیسک گردن بیرون زده و درد دست راست˓ انجام فیزیوتراپی را به بیماران توصیه می نماید. همچنین در نظر داشته باشید که استراحت کافی و مصرف برخی از داروهای نیز می تواند نقش مهم و موثری را در درمان دیسک گردن و درد دست راست و همچنین برای درمان درد گردن و دست چپ داشته باشد.

عوامل ایجاد کننده پارگی دیسک گردن و درد دست راست کدامند ؟

عوامل متعددی در فتق دیسک و درد در دست راست دخیل هستند. که در این بخش به مهم ترین آن ها اشاره شده است:

  • چاقی و اضافه وزن؛ چاقی و وزن بالا زمینه ساز بروز بسیاری از بیماری‌ها در افراد است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها پارگی دیسک و ایجاد درد در دست راست و یا درد دیسک گردن و درد گردن و درد دست چپ افراد است.

در اصل چاقی و وزن بالا سبب وارد شدن فشار و نیروی اضافی به مهره های بدن من جمله مهره های گردن می شوند که پارگی دیسک بین مهره ها را در پی دارد.

  • انجام فعالیت های شدید و سخت فیزیکی؛ انجام فعالیت های سنگین فیزیکی بیشتر در ارتباط با شغل افراد است. تحرک بالا و برداشتن اجسام سنگین سبب وارد شدن فشار به گردن سبب درد گردن و دست چپ و یا پارگی دیسک آن می گردد.

علاوه بر این این انجام فعالیت های شدید ورزشی نیز سبب وارد شدن آسیب به گردن و در صورت داشتن دیسک خود را یا چند نمونه علائم دیسک گردن افراد می شود.

  • عوامل وراثتی و ژنتیکی؛ دیسک پاره شده گردن در برخی از افراد به دلایل ژنتیکی اتفاق می‌افتد در اصل ژنتیک و وراثت این افراد به گونه‌ای است که مستعد فتق دیسک هستند.
  • سیگار کشیدن و مصرف دخانیات؛ شاید این موضوع برایتان جای سوال باشد که سیگار کشیدن چه ارتباطی با دیسک گردن و درد دست راست دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مصرف سیگار و دخانیات میزان انتقال اکسیژن به سلول‌های دیسک را کاهش می‌دهند. که نتیجه‌ی آن مستعد شدن ‌دیسک و دژنره شدن است.  

درمان درد دیسک گردن چگونه صورت می گیرد؟

بهترین روش برای درمان اولیه دیسک گردن استراحت کردن، استفاده از کمپرس گرم و انجام ندادن فعالیت های سنگین، پس از انجام تمامی موارد اگر درد گردن شما ادامه داشت بهتر است در اولین فرصت به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید..

پزشک متخصص پس از تشخیص علائم دیسک گردن در وهله ی اول مصرف داروهای ضد التهاب و مسکن را به بیماران تجویز می کند.  در مراحل بعدی درمان بیمار موظف به انجام فیزیوتراپی است که در چندین مرحله صورت می گیرد.

اگر روش های مذکور سبب بهبود بیماری و تسکین درد دیسک گردن و یا درد گردن و دست چپ در افراد نشوند˓ در این صورت پزشک متخصص اقدام به تزریق مایع داخل مهره های گردنی فرد می کند.

آخرین اقدام برای درمان دیسک˓ انجام عمل جراحی و خارج کردن دیسک های آسیب دیده از گردن است.

شایان به ذکر است که با انجام برخی اقدامات ساده می توان از پارگی دیسک گردن و ایجاد درد در گردن و دست راست جلوگیری کرد. در ادامه به مهم ترین این اقدامات پرداخته خواهد شد.

عمل  دیسک گردن چگونه انجام می‌شود؟

جراحی دیسک گردن به معنای برداشتن دیسک آسیب دیده و اطمینان از رفع فشار ریشه عصبی و نخاع است. این روش درد شدید را تسکین می دهد و از نقایص عصبی مانند گزگز، بی حسی و ضعف عضلانی اندام فوقانی جلوگیری کند.

مداخله عمدتاً با تکنیک های میکروسرجری و میکروسکوپ جراحی انجام می شود  و  از طریق ایجاد  یک برش در چین گردن در سطح مورد نظر که سطوح مختلف را از هم جدا می کند، به صفحه مهره ها  می رسد و سبب برداشته شدن دیسک بین مهره ای و فتق آن می شود. هنگامی که دیسک تحلیل می‌رود، فاصله دهنده ای در فضای بین دو مهره قرار خواهد گرفت.

بعد از عمل بیمار روز بعد مرخص می شود و می تواند بلافاصله به زندگی عادی خود ادامه دهد اما باید 30 روز رعایت کند و زیاد تحرک نداشته باشد. او باید در این مدت از آتل گردنی نیز استفاده کند.

تشخیص علائم دیسک گردن پاره شده چگونه صورت می‌گیرد؟

افرادی که احساس درد در ناحیه ی گردن و دست راست خود را داشته و در حرکت دادن آن‌ها با مشکل مواجه هستند˓ برای رفع این مشکلات و درمان بیماری به پزشک متخصص مراجعه می‌نمایند.

پزشک متخصص در ابتدا به معاینه‌ی فیزیکی شخص پرداخته و سوالاتی را در رابطه با میزان درد و نیز ناحیه‌ی درد از افراد سوال می کند.

پزشک متخصص در ادامه‌ی کار انجام تست عصبی را برای تعیین رفلکس بازو و دست راست انجام می‌دهد.

انجام یک سری از آزمایشات در تعیین دقیق وضعیت مهره‌های گردن و نخاع نقش مهمی دارد. مهمترین این آزمایش‌ها به شرح زیر است:

  • تصویر برداری از مهره‌های گردن توسط اشعه‌ی ایکس
  • انجام سی تی اسکن برای بررسی وضعیت مهره‌های گردن
  • انجام اسکن‌های توموگرافی برای تعیین میزان جابجایی و تحرک مهرهای گردن

عوارض عدم درمان به موقع درد گردن و دست چپ چیست؟

اولین عارضه‌ی ناشی از پارگی دیسک گردن ایجاد درد در دست بخصوص دست راست بدن است. اگر درمان فوری و به موقع در این رابطه صورت نگیرد به تدریج مشکلات جدی‌تری برای افراد می‌شود.

عارضه‌های خطرناک و جدی ناشی از پاره شدن دیسک به شرح زیر است:

  • عدم کنترل ادرار و سفت شدن پاهای بدن؛ این عارضه بسیار خطرناک و جدی بوده و در نتیجه‌ی وارد شدن فشار بر رشته‌های عصبی متصل به پا و مثانه اتفاق می‌افتد.
  • ایجاد سرگیجه‌های شدید در افراد
  •   ایجاد سردرد‌های مزمن در افراد؛ شدت سردردهای ایجاد شده در ارتباط با وضعیت و شدت پارگی فتق دیسک است.

درمان در مراحل ابتدایی بیماری به طور حتم از ایجاد عوارض شدید و جدی بیماری جلوگیری خواهد نمود.

راهکارهایی پیشگیرانه از بیرون زدگی دیسک گردن و درد دست راست چیست؟

با انجام اقدامات و کارهای زیر به راحت می‌توانید از فتق دیسک جلوگیری نمایید.

  • ورزش کردن؛ انجام ورزش‌های سبک به طور اصولی و صحیح˓ نقش بسیار مهمی را در تقویت ماهیچه‌های گردن دارد. که نتیجه‌ی آن عدم حرکت و جابه‌جایی مهره های گردن و حفاظت از آن‌ها در برابر ضربه‌های وارد شده به گردن است.
  • طرز صحیح نشستن؛ در نظر داشته باشید که کمترین فشار و نیرو به مهره‌های گردن و کمر زمانی وارد می‌شود که ستون فقرات در حالت S مانند خود قرار داشته باشند. لذا در هنگام نشستن و حتی راه رفتن سعی کنید که ستون مهره‌ی بدن خود را در حالت S نگه دارید.

خم کردن‌های طولانی مدت گردن در هنگام کار یا استفاده از تلفن همراه باعث وارد شدن فشار و نیروهای بالا به مهره‌های گردن و در نتیجه پاره شدن دیسک بین مهره‌های آن می‌شوند.

  • عدم انجام کارهای سخت و سنگین؛ تا حد امکان برای جلوگیری از فتق دیسک گردن˓ از برداشتن و جابجایی اجسام سنگین وزن پرهیز نمایید چرا که این عمل فشار بسیار بالایی را به مهره‌های گردن وارد می‌کند.
  • داشتن وزن متعادل و مناسب؛ به راحتی با پایین نگه داشتن وزن خود و اجتناب از پرخوری می‌توانید از ابتلا به پارگی دیسک جلوگیری کنید.
  • راهکار موثر دیگر برای پیشگیری از پارگی دیسک گردن˓ پرهیز از انجام رفتارهای پرخطر و ناسالم مانند سیگار کشیدن و مصرف دخانیات است.

سخن پایانی

دیسک گردن در همه‌ی افراد وجود دارد˓ در اصل پاره شدن دیسک سبب بروز درد دیسک گردن در افراد می‌شود. احساس درد در ناحیه ی گردن انجام کار و فعالیت‌های روزانه و حتی شخصی فرد را با اختلال و مشکل جدی مواجه می‌کند.

درد ناشی از پاره شدن دیسک برای بسیاری از افراد خارج از حد تحمل است. درد ناشی از گردن به تدریج به بازوها و دست منتقل می‌شود.

همان گونه که در متن به ان اشاره شد˓ تدریجاً درد دیسک گردن و درد دست راست در افراد می‌شود. ایجاد درد در بازو و دست راست انجام فعالیت‌های روزانه‌ی فرد را دشوار تر می‌کند.

توصیه می‌شود که افراد برای تشخیص علائم دیسک گردن و درمان دردهای ناشی از پاره شدن دیسک سریعا به پزشک متخصص مراجعه کرده و روند درمانی خود را اغاز نمایند.

هرگونه سهل انگاری و تعلل در مراجعه به پزشک سبب سخت‌تر شدن مراحل درمانی شده و نیاز به عمل جراحی را بیشتر می‌کند.