درد قلب و دست چپ

دلایل و علل فراوانی برای درد قلب و دست چپ از قبیل مشکلات مربوط به سیستم عضلانی-اسکلتی، اسپاسم‌های عضلانی، رگ به رگ شدن، ضربه و … وجود دارد. به علاوه همزمانی درد دست چپ و قلب می‌تواند یکی از علائم هشدار دهنده حملات و سکته‌های قلبی باشد.

اگر احساس درد شما همراه با یک یا چند مورد از علائم هشدار که شامل تپش قلب، تنگی نفس، تعریق سرد، حالت تهوع و استفراغ می‌باشد و این شرایط اخیرا رخ داده است و این شرایط به مدت چند دقیقه طول کشیده است ، برای رد علل حملات قلبی هرچه سریعتر به اورژانس مراجعه نمایید.

در صورت رد شدن علل قلبی مراجعه برای بررسی علل دردهای قفسه سینه و دست‌ سمت چپ به مراکز تخصصی و کلینیک‌های ارتوپدی الزامی است. در ادامه شما را با علل درد دست چپ و قلب، مسیر تشخیصی و برخی از روش‌های درمانی درد دست‌ سمت چپ و قلب آشنا می‌کنیم.

آرتروز کمر

علل شایع درد قلب و دست چپ

  • حملات قلبی
  • عارضه آنژین پایدار
  • بیماری آنژین ناپایدار
  • احساس سوزش سر دل
  • رفلاکس اسید معده
  • اسپاسم و گرفتگی عضلانی
  • ضربه و آسیب به ماهیچه‌ها
  • آسیب‌های ورزشی (اغلب برای ورزش های رزمی )
  • تحت فشار قرار گرفتن رشته‌های عصبی (نحوه قرارگیری غلط بدن در زمان خواب و استراحت )
  • دیسک گردن

حمله‌های قلبی از دلایلی هستند که نیازمند به مراقبت‌ها و رسیدگی های اورژانسی هستند. پس اگر تصور می‌کنید که احتمالا دچار عارضه حمله قلبی شده‌اید، سریعا به پزشک متخصص مراجعه کرده و یا با اورژانس پزشکی تماس بگیرید. بیماری آنژین صدری که به علت گرفتگی یا تنگی عروق کرونر رخ می‌دهد، به بررسی و درمان پزشکی فوری نیازمند است.

شک اصلی در هنگام ایجاد درد دست‌ سمت چپ و قلب، حملات قلبی است. به همین علت همه افراد باید از نشانه‌های حملات قلبی مطلع باشند و در صورت مشکوک بودن به بیماری حملات قلبی، به دنبال مراقبت و بررسی فوری پزشکی باشند.

پس از رد مشکلات قلبی- عروقی برای احساس دردهای قلب و دست چپبرای تشخیص دقیق علل درد مربوط به مشکلات عضلانی-اسکلتی همانند (ضربه‌ها، تروماها، تصادفات، رگ به رگ شدن عضلات، کشیده شدن عضلات، آسیب‌های ستون فقرات گردنی، آرتروز، دیسک گردن) باید تحت نظر دکتر ارتوپد بررسی، معاینه و درمان بشود.

تحت چه شرایطی درمان‌های خانگی درد قلب و دست چپ کاملاً ممنوع بوده

علل بیشماری برای احساس درد در ناحیه قلب و دست چپ وجود دارد. صرف‌نظر از دلایل بروز درد، اشخاص اغلب می‌خواهند احساس درد را با سریعترین روش کاهش بدهند. درمان خانگی درد قلب و دست چپ معمولا برای اکثر مواردی مفید است که به علت عوارض گوارشی مانند ایجاد گاز، فشار و اسپاسم عضلات و اضطراب باشد.

یافتن تفاوت بین دردهای خوش‌خیم و شرایط دردهای خطرناک قلب به راحتی نیست. به همین علت، در بیشتر موارد با بروز این نشانه‌ها باید به دنبال بررسی بیشتر و مراقبت‌های پزشکی باشید.

به مخاطبین این مطلب اکیداً پیشنهاد می‌کنیم که از انواع روش‌های خانگی درمان درد در قلب و دست‌ سمت چپ  پیش از مراجعه به مراکز تخصصی قلب و تشخیص دقیق علت درد دست چپ و قلب خودداری کنند.

ولی پس از آن با مشورت و تایید پزشک مربوطه می‌توانند بعضی روش‌های خانگی برای درمان درد قلب و دست چپ و جلوگیری از گسترش بیماری‌ها استفاده کنند.

  • بروز احساس درد در ناحیه قلب و دست چپ و یا قفسه سینه که بصورت همزمان با احساس فشار یا سنگینی همراه باشد.
  • مشکوک بودن به حملات قلبی و عروقی
  • هنگامی که تنگی نفس بهمراه درد قلبی و دست‌ سمت چپ احساس می شود

پس در صورتیکه احساس درد شما همراه با یک یا چند مورد از علائم هشدار و خطر که شامل تپش قلب، تنگی نفس، تعریق سرد، حالت تهوع و استفراغ، احساس فشار بر روی قفسه سینه می‌باشد و این شرایط اخیرا رخ داده است و این شرایط به مدت چند دقیقه طول کشیده است، هرچه سریعتر در اولین فرصت برای بررسی و معاینه بیشتر به اورژانس مراجعه نمایید.

انواع روش‌های درمان خانگی درد قلب و دست چپ

چندین مورد وجود دارد که شخص می‌تواند در داخل منزل جهت تسکین درد دست چپ و قلب و پیشگیری از آن در آن استفاده کند.

داروهای خانگی تنها هنگامی می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند که شخص در ابتدا بوسیله پزشک متخصص قلب معاینه شده باشد و اطمینان داشته باشد که احساس درد قلبی و درد در دست‌ سمت چپ به علت دلایل خطرناکی همچون حملات قلبی نمی باشد.

در ضمن، این موارد برای بیمارانی که مبتلا به عارضه آنژین هستند، به هیچ وجهی مناسب نیست. افراد مبتلا به بیماری آنژین باید برای درمان درد قلب و دست چپ، توسط پزشک متخصص قلب و عروق معاینه و درمان بشوند.

بادام

اگر عامل ایجاد درد دست‌ سمت چپ و قلب بازگشت اسید معده باشد، مصرف یک فنجان شیر بادام و یا خوردن چندین عدد بادام می‌تواند موجب فروکش کردن این درد بشود. دلایل علمی زیادی برای اثبات اثربخشی بادام وجود ندارد و اکثر نتایج به شکل سنتی و تجربی هستند.

از مواردی که باید به آن بیشتر توجه کنید این است که بادام دارای میزان چربی بالایی است که می‌تواند علت بروز رفلاکس معده شود. بنابراین در صورت مصرف بیش‌ازحد بادام، می‌تواند باعث تشدید علایم درد شود.

در هر صورت بعضی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بادام برای جلوگیری و بهبود بیماری‌های قلبی موثر است. هرچند بادام ممکن است درد آنی را متوقف نکند، ولی می‌تواند برای سلامت دستگاه قلبی و عروقی مفید باشد.

استفاده ازکیسه های کمپرس سرد و یخ

یکی دیگر از دلایل رایج درد قلب و دست چپ، کشیدگی و اسپاسم عضلات است. در این وضعیت، شخص می‌تواند به علت فشار ناشی از ورزش و دیگر فعالیت‌ها و یا ضربه‌های ناگهانی در قسمت قلب، احساس درد کند.

در این هنگام قراردادن کیسه‌های مخصوص یخ به مدت تقریبا 20 دقیقه روی ناحیه درد می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند. در صورت مؤثر بودن، این روش را چندین بار در روز انجام دهید.

مصرف نوشیدنی‌های داغ و گرم

در زمانی که احساس درد به علت وجود گاز معده و یا نفخ معده باشد، مصرف نوشیدنی‌های گرم می‌تواند به برطرف کردن گازهای معده کمک کند. مایعات گرم و داغ همچنین می‌توانند باعث هضم بهتر غذا شوند.

در این وضعیت مصرف برخی دم نوش‌ها مفیدتر است. بطور مثال مصرف چای ترش دارای مزایای فراوانی برای کاهش و بهبود نفخ معده است.

مصرف جوش شیرین

از دیگر راه‌های  متداول برای درمان خانگی درد دست‌ سمت چپ و قلب، اضافه نمودن جوش شیرین به آب گرم یا سرد و نوشیدن آن است.

این نوشیدنی خواص قلیایی دارد که در موارد بروز درد به علت اسید معده می‌تواند به کاهش اسید معده و بهبود درد موثر باشد. ولی ماده جوش شیرین می‌تواند تأثیرات زیانباری برای قلب داشته باشد و نباید بصورت دائمی مصرف شود.

سیر

مصرف گیاه سیر می‌تواند برای درمان بیماری‌های قلبی موثر باشد. متخصصان طب سنتی ادعا می‌کنند که سیر یک روش عالی برای درمان خانگی این درد است، هرچند هیچ سند و مدرک معتبر علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

جهت استفاده از سیر می‌توانید چند حبه سیر خرد شده را با به همراه یک لیوان شیر گرم مخلوط کرده و میل کنید. سیر همچنین می‌تواند روند بیماری قلبی و عروقی را بهبود داده و تجمع پلاکت‌ها در رگها را کاهش دهد.

سرکه سیب خانگی

سرکه سیب از روش‌های درمان خانگی درد دست چپ و قلب است که به کاهش میزان بازگشت اسید معده به مری بسیار کمک می‌کند. طرفداران اسن روش معتقدند که مصرف سرکه سیب قبل و یا پس از غذا می‌تواند از رفلاکس اسید معده و احساس درد جلوگیری کند.

سرکه سیب کمترین میزان عوارض جانبی را بهمراه دارد، اما اشخاصی که از داروهای رقیق‌کننده خون و قرص درد دست‌ سمت چپ و قلب استفاده می‌کنند باید از مصرف آن بپرهیزند، بعلت آنکه می‌تواند باعث رقیق‌تر شدن خون بشود و خطرناک است.

آسپرین

اگر شخصی درد دست چپ و قلب داشته باشد احتمالا مصرف آسپرین برای آن فرد مفید و موثر باشد. مصرف یک عدد قرص مسکن مانند آسپیرین می‌تواند به کاهش دردهای قلبی مرتبط با موارد معمولی موثر باشد.

استفاده منظم و مداوم از دوزهای پایین قرص آسپرین با مشورت متخصص قلب می‌تواند برای پیشگیری از حملات قلبی موثر باشد.

دراز بکشید

در زمانی که احساس درد قلب و دست چپ رخ می‌دهد، دراز کشیدن بشکلی که محل قرارگیری سر بالاتر از کل بدن قرار بگیرد می‌تواند تا حدودی در کاهش احساس درد موثر باشد. در هنگامی‌که احساس درد به دلیل برگشت اسید معده باشد ، شرایط عمودی،  بیشتر موثر است.

زنجبیل

زنجبیل از گیاهانی است که خواص ضدالتهابی دارد. به همین علت می‌تواند تا حدودی به کاهش درد در قسمت دست‌ سمت چپ و قلب و همچنین مشکلات معده کمک کند.

شیر و زردچوبه

زردچوبه هم دارای خواص ضدالتهابی است که می‌تواند باعث تسکین درد دست چپ و قلب بشود. جهت استفاده از خواص زردچوبه می‌توانید یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را به همراه یک لیوان شیر ولرم مخلوط کرده و مصرف نمایید.

این نوشیدنی بهتر است قبل از خواب مصرف شود تا به تسکین و بهبود درد بیشتر کمک کند. ترکیبات داخل زردچوبه همچنین می‌تواند برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی مفید باشد و همچنین کلسترول بد خون را کاهش دهد.

دلایل ایجاد درد دست چپ و قلب چیست

همان‌طور که در مطالب قبلی مطرح کردیم، عوامل گوناگونی می‌توانند علت شروع درد قلب و دست چپ باشد. بعضی از این موارد، احتیاج به بستری و مراقبت‌های پزشکی فوری نیازمندند.

ولی بعضی دیگر خوش‌خیم هستند و احتمالا به خوبی یه روش‌های درمانی‌های خانگی پاسخ دهند. با این وجود تشخیص این شرایط از یکدیگر سخت و پیچیده است، پیشنهاد می‌کنیم برای بررسی بیشتر دلیل احساس درد دست چپ و قلب به متخصص قلب مراجعه شود.

پس در صورت رد مشکلات قلبی و عروقی برای احساس دردهای قلب و دست‌ سمت چپ، برای تشخیص دقیق دلایل درد مربوط به مشکلات عضلانی-اسکلتی همانند (ضربه‌ها، تروماها، تصادفات، رگ به رگ شدن عضلات، کشیده شدن عضلات، آسیب‌های ستون فقرات گردنی، آرتروز، دیسک گردن، آسیب‌های ورزشی) باید به دکتر متحصص ارتوپد یا متخصص دست برای بررسی، معاینه و درمان مراجعه شود.

نشانه‌های احتمالی درد دست چپ و قلب

احساس درد در دیگر قسمتهای بالاتنه بدن ما همانند گردن، فک و یا بازوها

  • تنگی نفس
  • احساس حالت تهوع
  • احساس سرگیجه و سبکی سر
  • تعریق بیش‌ازحد طبیعی یا عرق سرد

انواع قرص‌ها برای درمان درد قلب و دست چپ

قرص درد دست چپ و قلب: (نیترات ها)

نیتروگلیسیرین از اصلی‌ترین داروها و قرص‌های ضددرد برای بیماری‌های قلب است. نیترات موجب تسکین درد دست چپ و قلب و همچنین درد قفسه سینه جلوگیری کرده و نشانه‌های این بیماری را کاهش دهد.

این قرص‌ها با رقیق كردن و گشاد کردن رگ‌های خونی به قلب کمک کرده، پس موجب افزایش خونرسانی و اکسیژن رسانی به قلب می‌شود. این قرص‌ها شامل انواع مختلف نیترات‌ها، نیتروکانتین، ایزوسوربید، دینیترات‌ها و گلیسیریل تری نیترات می‌شود که قرص درد دست‌ سمت چپ و قلب نیز نامیده می‌شوند.

عوارض جانبی احتمالی مصرف قرص‌های  نیترات‌

  • گرگرفتگی و قرمزی پوست
  • احساس سرگیجه ، بیهوشی و غش و ضربان سریع قلب
  • احساس سردرد
  • بروز سرخی ، خارش و یا احساس سوزش در داخل بدن

این عوارض جانبی بصورت موقت و گذرا هستند. اگر با مصرف این قرص‌ها و داروها، عوارض شما کاهش پیدا نکرد و احساس درد نیز تسکین نیافت، حتما به دکتر متخصص قلب و عروق مراجعه کنید تا مجددا میزان و دوز اثر بخشی داروها را بررسی کند و در رفع بیماری به شما کمک کند.

همچنین توجه داشته باشید که این قرص‌ها و داروها باید کاملا مطابق دوز تجویز شده توسط پزشک مصرف شده و از مصرف بیشتر از مقدار این داروها بپرهیزید.

قرص درد دست چپ و قلب: (بتا بلاکرها)

بتابلاکرها علاوه بر جلوگیری از ایجاد درد قلب و دست چپ، اغلب در درمان‌های طولانی مدت برای بیماران دچار سکته قلبی نیز استفاده می‌شوند. به گفته متخصصین قلب، این دارو با کاهش میزان ضربان قلب و فشار خون به کاهش فعالیت قلب کمک فراوانی می‌کند. مثال‌هایی ازانواع مسدود کننده‌های بتا (بتا بلاکرها)، آسبوتولول، بیسوپرولول، آتنولول، متوپرولول،کارودیلول، پروپرانولول و نبیوولول هستند.

عوارض جانبی مسدود کننده های بتا

  • احساس سرگیجه
  • ایجاد خستگی مفرط
  • اختلالات در خواب و بی خوابی
  • گزگز در انگشتان دست و پا یا بی حسی این اندام

احساس تنگی نفس، ضعف‌های فیزیکی و ناتوانی جنسی در مردان از علائم احتمالی مرتبط با استفاده از قرص است. اگر هر یک از این نشانه‌ها را مشاهده کردید، با پزشک خود مشورت نمایید.

قرص درد دست چپ و قلب: (مسدود کننده های کانال کلسیم)

مسدود کننده‌های کانال کلسیم با شل کردن دیواره رگ‌های خونی، ضربان قلب را کاهش می‌دهد و احساس درد قفسه سینه و درد قلب را کنترل می‌کند تا فرایند خون رسانی به قلب افزایش یابد.

این دارو از احساس درد قلب، درد قفسه سینه و درد دست‌ سمت چپ جلوگیری کرده و بصورت همزمان برای کنترل فشار خون بالا و عارضه (آریتمی قلبی) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمونه‌هایی از قرص‌های مسدود کننده‌های کانال کلسیم، نیفدیپین، آملودیپین، دیلتیازم و وراپامیل است.

عوارض جانبی استفاده از قرص‌های مسدود کننده‌های کانال کلسیم

  • احساس سرگیجه و سبکی سر
  • شروع سردرد
  • التهاب پا
  • قرمزی و گرگرفتگی پوست
  • ایجاد یبوست

نشانه‌هایی مانند درد قفسه سینه بصورت متناوب یا شدید، ضربان قلب تند و یا نامنظم و ضعف‌های جسمانی از عوارض نادر این داروها می‌باشد، ولی در صورت مشاهده این عوارض باید به دکتر متخصص قلب و عروق مراجعه کرد.

قرص درد دست چپ و قلب: (آسپیرین)

آسپیرین به علت خواصی ضددرد و ضدالتهاب می‌تواند به شکل مناسبی احساس درد قفسه سینه و درد قلب را تسکین دهد. این روش، یکی از روش‌های بدون عوارض برای تسکین درد بیماری‌های قلبی عروقی است.

قرص برای قلب درد : (داروهای کاهش دهنده چربی خون)

این قرص‌ها از تشکیل چربی در داخل کبد جلوگیری می‌کنند و باعث کاهش کلسترول بد خون می‌شوند. همچنین میزان تری گلیسیرید را کاهش داده و سطح کلسترول خوب خون را افزایش می‌دهند.

همانند قرص‌های آترواستاتین، رز واستاتین

اگر شخصی مشکوک به بیماری سکته قلبی باشد در اغلب موارد کارمندان اورژانس برای او یک عدد قرص نیتروگلسیرین زیرزبانی و همچنین یک قرص آسپیرین در مرحله اول به بیمار تجویز می‌کنند.

درد قلب و دست چپ در بارداری

اگر احساس درد در قلب و دست چپ دارید و نگران این موضوع هستید که آیا این درد از نشانه‌های معمول دوران بارداری است یا علائم بیماری خطرناکی است؟ احساس درد قفسه سینه و همچنین درد قلبی و دست‌ سمت چپ طی بارداری می‌تواند تا حدودی نگران کننده باشد، ولی همیشه غیرطبیعی نیست.

علل زیادی می‌تواند باعث بروز این دردها باشد در بیشتر موارد هیچگونه ارتباطی به قلب و بیماری‌های قلبی ندارد. ولی در شرایط نادر، احساس درد دست چپ و قلب در دوران بارداری احتمالا با یکی از بیماری‌های خطرناک در ارتباط باشد.

علت بروز درد در قلب و دست چپ طی بارداری

درد قلب و دست چپ در بارداری می‌تواند ضربان قلب شخص را افزایش داده تا بیشتر از میزان طبیعی باشد. نوزاد در حال رشد شما همچنین ممکن است به ناحیه شکم و ریه‌های فشار وارد کرده و باعث احساس درد قفسه سینه و درد دست‌ سمت چپ و قلب بشوید.

سخن آخر

دردهای قلبی و عوارض ناشی از این دردها همانند درد قلب و دست چپ می‌توانند خطرناک باشد و نشان‌دهنده شروع حملات قلبی باشد. همچنین احتمالا به علت سایر نارسایی‌های قلبی عروقی و یا بیماری‌های ریوی ایجاد شده باشند که نیازمند بررسی و درمان فوری پزشکی باشند.

پس درصورت مشاهده این نشانه‌ها بهتر است در مرحله اول به یک بیمارستان یا دکتر متخصص قلب مراجعه کنید و از درمان‌های خودسرانه و خانگی درد در قلب و دست چپ بپرهیزید تا از عوارض خطرناک مانند سکته‌های ناگهانی پیشگیری شود.

پس ازاینکه توسط پزشک متخصص قلب معاینه شدید با مشورت از دکتر مربوطه می‌توانید بعضی از روش‌های درمان خانگی را برای بهبود درمان و سلامتی کلی قلب و پیشگیری از آسیب‌های بعدی استفاده کنید.