درمان درد گردن و دست چپ، تشخیص و درمان انواع علل موجود برای درد های شانه و گردن

درمان درد گردن و دست چپ می تواند توانایی انجام بسیاری از فعالیت های روزانه را به شما بازگرداند ، علل ایجاد درد گردن و درد دست چپ بسیار متنوع است و با وجود آنکه اغلب این علائم با مراجعه به متخصص ارتوپدی و درمان تخصصی بهبود پیدا می کند .
در برخی موارد علت این دردها حملات قلبی می باشد که در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع می تواند عوارض جدی و بسیار خطرناکی را برای سلامت فرد به دنبال داشته باشد .
پس اگر احساس درد گردن و دست چپ دارید که طول کشیده است و تبدیل به درد مزمن شده است و به دنبال روش اصولی برای درمان درد‌های گردن و دست چپ می باشید ، به جای استفاده از روش های درمان سنتی و روش های ارائه شده در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی توسط افراد غیر متخصص تبلیغ می شود بهتر است که در اولین فرصت به کلینیک ارتوپدی معتبر مراجعه نمایید .

Treatment-pain-neck-left-hand

 

آشنایی با درمان درد گردن و دست چپ و انواع مشکلات گردن و شانه

برای درمان گردن درد و دست چپ در صورتیکه احساس درد گردن و شانه شما توسط انجام روش های حمایتی مراقبتی پس از ده الی 14 روز بهبود نیافت ، حتما برای بررسی ، معاینه و درمان گردن درد و دست چپ (شانه) به یک پزشک ارتوپد متخصص و با تجربه و همچنین کلینیک های تخصصی ارتوپدی مراجعه نمایید .
در ادامه این مطلب، شما را با انواع روش های درمان گردن درد و شانه بیشتر آشنا می کنیم .
مشکلات و بیماری های ستون فقرات معمولا اصلی ترین علت احساس درد در قسمت بالاتنه هر فردی می باشد. بیماری هایی همچون فتق یا بیرون زدگی دیسک، آرتریت ستون فقرات، قرار گیری نامناسب اندام در هنگام کار با کامپیوتر در حالت نشسته و یا ایستاده ، همچنین عارضه‌های دیگری همانند عفونت، تومور یا کیست می توانند همگی جزء دلایل اصلی احساس درد و نقص عملکرد گردن باشند.
احساس درد در شانه بدون احساس گردن درد می‌تواند علامت بیماری بورسیت، سندرم گیرافتادگی شانه باشد.
درمان درد گردن و شانه چپ
یک فیزیوتراپیست با تجربه زیر نظر یک پزشک ارتوپد برای درمان درد گردن و شانه چپ با استفاده از تکنیک های مختلفی می تواند احساس درد شانه و گردن را به میزان زیادی کاهش دهد. فیزیوتراپیست برای کاهش و تسکین احساس درد گردن وشانه یکسری روش هایی را به بیمار آموزش می دهد که در ادامه مطلب برای درمان درد گردن و شانه چپ برای شما بیشتر توضیح داده می شود .
• ورزش درمانی برای درمان درد گردن و دست چپ (شانه)
مطالعات و تحقیقات فراوانی ثابت کرده است که ورزش راهکاری مفید و ضروری برای درمان گردن درد و شانه است.
یک فیزیوتراپیست با تجربه تمرین‌ها و حرکت های اصلاحی مخصوصی را برای افزایش میزان دامنه حرکتی اندام های گردن و شانه و همچنین کاهش احساس درد به شخص بیمار آموزش می‌دهد. در صورت ضعیف بودن ماهیچه ها و عضلات در معاینه های اولیه تمرین‌های تقویتی خاصی برای تقویت ماهیچه های گردن و شانه بیمار تجویز و ارائه می‌شود.
• اصلاح حالت اندامی برای درمان درد گردن و شانه
اگر حالت و فرم اندام بیمار در هنگام نشستن دلیل اصلی گردن درد و شانه چپ باشد فیزیوتراپیست سعی می‌کند که حالت اشتباه قرارگیری اندام بیمار را اصلاح و برطرف کند . همچنین فیزیوتراپیست از ابزار و غلطک های مخصوص کمری برای بهبود وضعیت اندامی استفاده می‌کند.
• متحرکسازی مفصل برای درمان گردن درد و شانه
روش متحرک‌سازی مفصل برای افزایش و بالابردن دامنه حرکتی اندام های گردن و کاهش میزان درد گردن مورد استفاده قرار می گیرد.
متحرک‌سازی گردن با خطرات و عوارض بسیار کمی همراه است. با این حال یک متخصص فیزیوتراپی باید عوارض و خطرات احتمالی روش درمانی متحرک‌سازی مهره‌های گردن را پیش از شروع درمان به شخص بیمار بصورت کامل توضیح دهد .
• ماساژ و درمان درد گردن و دست چپ
اگر عضلات و ماهیچه های منقبض شده و دردناک دلیل اصلی درد گردن و شانه چپ باشد، متخصص طب فیزیکی و یک فیزیوتراپ با تجربه از روش های مختلف ماساژ برای کاهش میزان درد و رفع اسپاسم ماهیچه های گردن و شانه استفاده می کنند.
• فیزیوتراپی برای درمان گردن درد و شانه
در این روش درمانی همانند روش های اولتراسوند برای تسکین و درمان گردن درد و شانه به کار برده می‌شود.
این روش درمانی احساس درد را بصورت موقت تسکین و کاهش می‌دهد ولی برای درمان کامل نیاز است که بیمار نقش فعال و موثری در روش های توانبخشی گردن و شانه داشته باشد.
روش های مختلف گرما درمانی و یخ درمانی هم برای رفع گرفتگی ماهیچه های گردن و شانه و همچنین کاهش میزان التهاب و تورم این اندام استفاده می شود. این روش های درمانی به میزان زیادی احساس درد گردن و شانه را تسکین می‌دهند ولی نباید این روش ها را جایگزین ورزش های فعال و اصلاح وضعیت قرارگیری اندام کنید.

تراکشن ( ترکشن ) برای درمان درد گردن و دست چپ
تراکشن و کشیدن گردن در بعضی موارد در داخل مطب متخصص فیزیوتراپ یا طبق تجویز و زیر نظر متخصص ارتوپد به منظور درمان گردن درد و شانه درد انجام می‌شود. روش تراکشن برای جدا سازی مفصل گردن مورد استفاده قرار می گیرد.
این روش درمانی همچنین می تواند برای عارضه آرتریت گردن نیز بسیار مفید باشد.
در صورتیکه بیمار دچار عارضه فتق یا برجستگی دیسک گردن باشد تراکشن گردن باعث می‌شود که فضای بهتری در اختیار اعصاب تحریک شده گردن قرار بگیرد و در نتیجه احساس درد گردن و شانه به میزان زیادی کاهش یابد .

درمان درد گردن و شانه

برای درمان احساس درد در قسمت بافت نرم گردن و شانه اغلب از داروها و انواع مسکن های ضد التهابی همانند ناپروکس و یا ایبوپروفن استفاده می کنند .
مسکن‌های دیگری همانند استامینوفن کدئین نیز شاید برای درمان گردن درد و شانه تجویز شود. با توجه به منشا اصلی درد ، داروهایی همانند انواع شل کننده های عضلانی و حتی استفاده از داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است برای کاهش درد های مفصلی و التهابی گردن و شانه مفید باشد.
• احساس درد همچنین ممکن است با استفاده از کمپرس موضعی گرم و یا سرد بهبود یابد.
• برای بیماری هایی که ریشه های عصبی یا نخاع درگیر می باشند، احتمالا اقدامات تهاجمی و جراحی برای درمان ضروری باشد.
• تزریق کورتیکواستروئید و کوتون های موضعی برای بهبود درد و عارضه آرتریت گردن و شانه مفید است.
درمان درد گردن و دست چپ
در بیشتر موارد بیماران با انجام درمانه های حمایتی-مراقبتی و گذشت زمان خودبخود خوب می شوند. این زمان احتمالا چند روز یا چند هفته می باشد.
در بعضی موارد پس از مدتی علائم درد بیمار مجددا عود می کند که اکثرا این دردها نیز خوب میشود.
این دوره ها ممکن است چندین مرتبه تکرار شود. در صورتیکه احساس درد گردن و شانه شما توسط انجام روش های حمایتی مراقبتی پس از ده الی 14 روز بهبود نیافت ، حتما برای بررسی و معاینه بیشتر و درمان تخضصصی عارضه درد گردن و دست (شانه) به یک پزشک ارتوپد متخصص و با تجربه و همچنین کلینیک های تخصصی ارتوپدی مراجعه نمایید .
• گردنبند طبی
استفاده از گردنبند های طبی دامنه حرکتی گردن را تاحدودی محدود میکند و به عضلات و ماهیچه های گردن اجازه می دهند که برای مدتی اندک و محدود استراحت کنند و این استراحت باعث کاهش فشار و نیرو به ریشه های عصبی می شود. نکته اصلی این است که این گردنبند های طبی نباید برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار بگیرند به علت آنکه باعث ضعیف شدن و تنبلی عضلات و ماهیچه های گردن و حاد شدن وضعیت بیمار و عارضه گردن و شانه می شود.
شناخت علائم تحریک عصب در درمان درد گردن و دست چپ
اصلی ترین علائم و نشانه های تحریک ریشه های عصبی در گردن بشکل درد گردن با انتشار به بازو ، شانه ، ساعد یا دست ها می باشد.
در بعضی موارد این نشانه ها و علائم بصورت احساس گزگز شدن ، سوزن سوزن شدن و بی حسی سطحی پوست بوجود می آید و در موارد شدیدتر بصورت کاهش قدرت اندام در انجام دادن بعضی از کارهای روزمره ظاهر می شود.
نشانه های مطرح شده ممکن است با به حرکت دادن و یا چرخاندن سر بدتر شود .
پزشک متخصص ارتوپد پس از بررسی و معاینه با بیمار از روش های تصویربرداری مخصوص همانند رادیولوژی و CT scan ، MRI و تست نوار عصب و عضله برای تشخیص دقیق بیماری و درمان درد گردن و دست چپ استفاده می کند.

درمان خانگی درد گردن سمت چپ

در بیشتر موارد احساس گردن درد با نحوه قرارگیری غلط گردن و علل های مختلف فرسایش مفصل های گردن و ستون فقرات و همچنین افزایش سن و پیری در ارتباط است.
برای پیشگیری و حتی درمان این نوع دردها و بیماری ها ، باید تلاش کنید که همواره سر خود را در راستای ستون فقرات نگه دارید.
همچنین انجام برخی تغییرات ساده در فعالیت های روزمره می تواند یکی از راه های درمان خانگی درد گردن سمت چپ باشد.
همچنین برای درمان خانگی درد گردن سمت چپ می توان به موارد و نکات اشاره شده در ادامه این مطلب پرداخت :
• قرار دادن گردن در وضعیت صحیح برای درمان درد گردن و دست چپ
در زمانیکه در وضعیت نشسته یا ایستاده قرار گرفته اید، سعی کنید که شانه های شما کاملا در راستای خط ستون فقرات و لگن قرار گرفته باشد .
انجام این راه ساده و راحت می تواند شما را از بیماری های گردن و دیگر بیماری های مرتبط با گردن و شانه دور کند و حتی باعث بهبود و کاهش دردهای گردن و شانه شود .
• استراحت برای درمان درد گردن و دست چپ
برای پیشگیری و حتی درمان دیسک گردن اگر برای زمان طولانی با کامپیوتر و دستگاه های دیگر کار می کنید و پشت میز نشسته اید، از جای خود بلند شده و چندین قدم بزنید و به گردن و شانه های خود استراحت بدهید و گردن و شانه خود را با چندین حرکت کششی ساده استراحت بدهید و مجددا به فعالیت روزانه و روزمره خود بپردازید.
انجام این استراحت های کوتاه مدت و حرکات کششی ساده برای جلوگیری و درمان دردهای گردن و شانه تا حد زیادی موثر است

• تنظیم صحیح میز و صندلی کار برای درمان گردن درد و دست چپ
برای تنظیم این وضعیت نیاز است که مانیتور یا صفحه نمایشگر در مقابل چشمان شما بصورت مستقیم قرار گرفته باشد و بهتر است زانوها اندکی پایین از سطح ران ها باشد.
همچنین استفاده از دسته صندلی در هنگام نشستن بر روی صندلی مفید است . در زمان نشستن حتما ستون فقرات و گردن در یک راستا (در امتداد یک خط مستقیم ) قرارگرفته باشد .
• از حمل و جابجایی اجسام سنگین بر روی شانه ها اجتناب کنید
وزن و نیروی تحمیل شده اضافی به گردن و شانه ها در این وضعیت می تواند موجب کشیدگی عضلات و ماهیچه های گردن و حتی آسیب به مهره ها و مفاصل گردن و شانه بشود .پس برای جلوگیری از بروز این نوع آسیب ها و صدمات از حمل وسایل و اجسام سنگین بر روی شانه بپرهیزید .
• وضعیت صحیح هنگام خواب برای درمان درد گردن و دست چپ
در این حالت باید سر و گردن در امتداد یک خط مستقیم و در راستای بدن قرار گیرد. در زمان خوابیدن یک عدد پشتی یا بالشت کوچک در زیر گردن خود قرار دهید و سعی کنید بر روی پشت و کمر خود به صورتی بخوابید که ران های شما نیز بر روی پشتی های کوچک دیگری قرار داشته باشد.
به این ترتیب می توان عضلات و ماهیچه های ستون فقرات را بصورت صاف و همراستا با بدن نگه داشت و انجام این حرکت اصلاحی برای زمان خواب و استراحت می تواند در دراز مدت باعث درمان گردن درد و دست چپ و حتی بیماری های شایع ستون فقرات بشود.

علت تحریک ریشه های عصبی و شروع درد گردن و دست

به قسمتی از نخاع که در داخل ستون مهره گردنی قرار دارد به اصطلاح نخاع گردنی می گویند. از این قسمت نخاع ، عصب هایی خارج می شود که به آن ریشه های عصبی می گویند.
این ریشه های عصبی پس از خارج شدن از نخاع به سمت شانه و بازو و تمامی اندام فوقانی رفته و حرکت آن ها را تامین می کند.
ریشه های عصبی در ناحیه گردن به دلایل مختلفی احتمالا تحت فشار قرار می گیرند و این فشار موجب بروز علائم و نشانه هایی همانند احساس درد و اختلال حسی و حرکتی بشود. شایعترین این دلایل عبارتند از :
• اسپوندیلوز
با افزایش سن، دیسک بین مهره ای فرسوده و کوچک می شود. این عارضه را اسپوندیلوز می گویند. کاهش میزان ارتفاع دیسک باعث نزدیک شدن مهره ها به یکدیگر شده و موجب تنگی و فشار بین دو مهره مجاور میشود. و به اعصاب نخاع فشار وارد می کند و باعث احساس درد در قسمت گردن و شانه می شود .
• آرتروز گردن
با نزدیکتر شدن مهره ها این فشار موجب عارضه آرتروز و سائیدگی مفاصل می شود و لیگامان های اطراف مفصل کلفت تر می شوند.این لیگامان های کلفت شده کانال نخاعی را تنگتر میکند و باعث شروع دردهای گردن و شانه می شود .
• آسیب رباط های مهره
در بعضی موارد رباط هایی که مهره ها را در کنار یکدیگر حفظ می کنند در اثر ضربه و آسیب پاره و جدا می شوند. در این آسیب ها مهره ها ناپایدار شده و نسبت به یکدیگر حرکت های غیر معمول انجام می دهند. این حرکات اضافی موجب فشار بر روی ریشه های عصبی و احساس درد گردن و شانه شود .

مشکلات گردن عامل درد گردن و شانه

ریشه‌های عصب ستون فقرات که در دو قسمت ستون فقرات قرار دارند، دسته ایی از اعصاب هستند که از قسمت اصلی نخاع انشعاب می گیرند و به قسمت های مختلف بدن گسترش می یابند یکی از متداول ترین گونه‌های احساس گردن درد و شانه چپ به علت نوع خاصی از مشکلات و عوارض گردن و شانه به نام بیماری رادیکولوپاتی گردن و ستون فقرات است.
هرچند که احساس درد تنها یکی از نشانه های بیماری رادیکولوپاتی است.
نشانه بیماری رادیکولوپاتی هنگامی رخ می دهد که عواملی همچون فتق دیسک ، خار استخوانی با ریشه های عصبی ستون فقرات تماس پیدا کند. برای درمان درد گردن و دست چپ باید حتما به یک متخصص ارتوپد با تجربه و کلینیک های تخصصی ارتوپدی مراجعه کرد .
ریشه‌های ستون فقرات در ناحیه ایی موسوم به فورامن بین ‌مهره‌ای وجود دارند و فورامن‌ها بشکل سوراخ‌هایی در دو سمت ستون فقرات می باشند.
یک جفت فورامن در هر سطح ستون فقرات قرار گرفته است . بعلت آنکه رادیکولوپاتی دراثر تحریک یا تحت فشار قرار گرفتن ریشه های عصبی است بیماران مبتلا به این بیماری و عارضه علاوه بر احساس درد با عوارض و نشانه هایی همچون بی‌حسی اندام ها ، سوزن سوزن شدن و یا احساسی همانند برق گرفتگی روبه‌رو خواهند شد.
بعلت آنکه عصب‌ها به تمام قسمت های بدن همانند بازو ها و دست ها می‌روند، این علائم احتمالا در قسمت بازو ها و شانه ها نیز منتشر می شود.

سخن آخر

همچنین حالت اندامی نامناسب برای گردن و شانه در سلامت گردن و شانه نقش مهمی دارد. افرادی که طی روز زمان زیادی را پشت میز می گذرانند، مستعد عارضه کیفوز و همچنین چرخش رو به داخل شانه‌ها هستند.
بیماری گرد شدن شانه‌ها موجب جلو آمدن گردن و سر می‌شود و در این وضعیت گردن و شانه‌ها با یکدیگر در یک راستا و هماهنگ نمی باشند و باعث ضعف و مشکلات عضلانی اسکلتی گردن و شانه دامن می‌زند
دردهای شانه گاهی درد مرتبط با گردن یا دیگر نقاط بدن می باشد. مشکلات و عارضه های ریه ، قلب ، اندام‌های شکمی و نخاع می‌تواند دلیل اصلی احساس درد گردن و شانه باشد.
به همین دلیل تمامی علائم را باید جدی بگیرید و به محض شروع شدن درد گردن ، برای درمان درد گردن و دست چپ در صورتیکه احساس درد گردن و شانه شما توسط انجام روش های حمایتی مراقبتی پس از ده الی 14 روز بهبود نیافت ، حتما برای بررسی ، معاینه و درمان درد گردن و دست چپ (شانه) به یک پزشک ارتوپد متخصص و یا متخصص دست با تجربه و همچنین کلینیک های تخصصی ارتوپدی مراجعه نمایید .

دیدگاه خود را بنویسید