دکتر پا

پاهای شما بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره شما هستند و به همین دلیل مشکلات و صدمات زیادی را تجربه می‌کنند. مشکلات مربوط به پا می‌توانند باعث درد، التهاب یا آسیب شوند. هرگونه تأخیر در درمان مشکلات پا می‌توانند منجر به اختلال عملکرد و محدودیت در حرکت شود؛ بنابراین حتماً برای تشخیص و درمان مشکلات پا، به دکتر پا مراجعه کنید.

Pain-left-palm-heart

 

فهرست مطالب

شایع‌ترین مشکلات پا که توسط دکتر پا درمان می‌شوند

هر پا از ۲۶ استخوان تشکیل شده که تعداد زیادی ماهیچه، مفصل، رباط و تاندون آنها را به هم وصل می‌کنند. سلامت پا به‌عنوان یک عضو حیاتی برای حرکت بر هیچ‌کس پوشیده نیست. ما در این مقاله به بررسی مشکلات و بیماری‌های مربوط به پا، علائم همراه و درمان‌های احتمالی که دکتر پا تجویز می‌کند، می‌پردازیم.

 

پاها از بالارفتن، دویدن، پریدن و راه‌رفتن روزانه، فشار زیادی را متحمل می‌شوند، بنابراین به طور طبیعی، آنها در معرض انواع مختلفی از مشکلات هستند. از صدمات گرفته تا التهاب، انواع مختلفی از آسیب‌ها و نقص‌ها می‌تواند منجر به مشکلات پا شود. شایع‌ترین آن‌ها که توسط دکتر پا درمان می‌شوند:

پای ورزشکار:

پای ورزشکار یک عفونت قارچی پوست است که معمولاً بین انگشتان پا دیده می‌شود. بااین‌حال، عفونت می‌تواند گسترش یابد و باعث ناراحتی، خارش و حتی درد قابل‌توجهی شود. به گفته دکتر پا و دکتر پاشنه پا، قارچ‌ها در مناطق گرم و مرطوب رشد می‌کنند. یک فرد بیشتر در مکان‌هایی مثل باشگاه یا استخر که در آن افراد با پای برهنه راه می‌روند، در معرض عفونت قارچی یا پای ورزشکار قرار می‌گیرد.

طبق گفته دکتر کف پا، پوشیدن کفش‌های گرم و مرطوب نیز می‌تواند باعث رشد و گسترش قارچ شود. این بیماری بسیار مسری می‌باشد و می‌تواند به سایر نواحی پوست از جمله دست‌ها، پوست سر و کشاله ران سرایت کند.

علائم پای ورزشکار که دکتر پا بیان می‌کند، معمولاً شامل:

  • خارش

  • ترک

  • تاول و پوسته‌پوسته شدن پا

این عفونت معمولاً بین انگشتان چهارم و پنجم شروع می‌شود و سپس گسترش می‌یابد. همچنین این عارضه می‌تواند باعث ترک خوردن در پاشنه یا پوست انگشتان پا شود.

درمان:

فرد باید پاهای خود را تمیز و خشک نگه دارد و با حوله‌ای جداگانه خشک کند. درمان‌های ضدقارچ در اکثر داروخانه‌ها به‌صورت لوسیون، اسپری یا پودر برای استفاده روی پاها موجود است. اگر قارچ پس از درمان در حال گسترش یا بدتر شدن باشد، فرد باید به دکتر پا مراجعه کند تا بتواند داروهای ضدقارچ خوراکی را برای این بیماری تجویز کند.

 

بونیون:

بونیون‌ها ناهنجاری‌های پا هستند که باعث ایجاد برآمدگی در مفصل بزرگ انگشت پا می‌شوند. این ناهنجاری می‌تواند باعث شود انگشت شست پا کمی به سمت داخل بچرخد. نام دیگر بونیون ها، “هالوکس والگوس” می‌باشد. دکتر پا و دکتر کف پا ، پوشیدن کفش‌های تنگ یا باریک را اصلی‌ترین عامل ایجاد بونیون می‌داند.

کفش‌های تنگ به مفصل متاتارسوفالانژیال(MTP) فشار وارد می‌کنند، جایی که استخوان پا به استخوان شست پا متصل می‌شود. زنان به دلیل افزایش فشار ناشی از کفش‌های نوک‌تیز بیشتر احتمال دارد که بونیون داشته باشند.

داشتن سابقه خانوادگی بونیون نیز یک عامل خطر است. علاوه بر این، به گفتة دکتر پا برخی شرایط، از جمله آرتریت روماتوئید یا فلج اطفال، احتمال ایجاد بونیون را افزایش می‌دهند.

علائم بونیون شامل موارد زیر است:

  • برآمدگی قابل‌مشاهده در کنار پا
  • حساسیت در اطراف یا روی انگشت شست پا
  • ذرت یا پینه روی استخوان زیر انگشت شست پا
  • مشکل حرکت انگشت شست پا
  • درد در انگشت شست پا در حین راه‌رفتن

از دیدگاه دکتر پاشنه پا، اقدامات درمانی محافظه‌کارانه می‌تواند علائم بونیون را بهبود ببخشد. فرد باید کفش مناسب و با پاشنه متعادل بپوشد. آنها همچنین می‌توانند یک پد بونیون را در یک داروخانه یا فروشگاه کفش خریداری کنند که از بونیون در برابر فشار اضافی محافظت می‌کند. قراردادن یک کیسه یخ پوشیده از پارچه به مدت ۱۰ دقیقه نیز می‌تواند التهاب را کاهش دهد.

یک پزشک متخصص در مراقبت از پا که به‌عنوان دکتر پا، دکتر پاشنه پا و یا دکتر کف پا شناخته می‌شود، می‌تواند درج کفش‌های سفارشی یا یک آتل برای صاف کردن انگشت شست پا تجویز کند. اگر بونیون فرد فروکش نکند و باعث درد مداوم شود، ممکن است برای اصلاح آن جراحی انجام دهد.

نوروپاتی دیابتی:

افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض نوسانات قند خون هستند. آن‌طور که دکتر پا بیان می‌کند، با گذشت زمان، سطح بالای قند خون می‌تواند به اعصاب، به‌ویژه اعصاب پا آسیب برساند. عوامل دیگری می‌توانند این آسیب عصبی را بدتر کنند، مانند:

  • سابقه سیگارکشیدن
  • اعتیاد به الکل
  • سابقه نوروپاتی دیابتی در خانواده

علائم نوروپاتی دیابتی شامل بی‌حسی، درد و گزگز در پاها است. این می‌تواند خطر بریدگی یا آسیب‌دیدگی پاها به دلیل عدم احساس را افزایش دهد.

حفظ سلامت و کنترل قند خون می‌تواند به فرد در درمان نوروپاتی دیابتی خود کمک کند. درحالی‌که دکتر پا و یا دکتر پاشنه پا نمی‌تواند آسیب عصبی را معکوس کند، می‌تواند درمان‌هایی را برای جلوگیری از بدتر شدن آن توصیه کند.

افراد مبتلا به دیابت باید به طور منظم معاینه پا را انجام دهند. آنها ممکن است بخواهند ناخن‌های پای خود را به طور حرفه‌ای کوتاه کنند و در صورت شناسایی هرگونه زخم پا به دکتر پا مراجعه کنند.

ناخن‌های فرورفته:

زمانی که ناخن پا شروع به رشد در شیار ناخن می‌کند، ناخن‌های فرورفته روی پا ایجاد می‌شوند که می‌تواند باعث درد و ناراحتی قابل‌توجهی شود و در صورت عدم درمان توسط دکتر پا ممکن است عفونی شوند. ناخن‌های فرورفته باعث قرمزی، تورم، درد می‌شوند که می‌تواند نشانة عفونت باشد.

پوشیدن کفش‌هایی که در بالا خیلی باریک یا خیلی تنگ هستند می‌تواند فشار بیشتری به انگشتان پا وارد کند. دلایل دیگر عبارت‌اند از ناخن‌های پا که به‌درستی کوتاه نشده‌اند، مانند کوتاه شدن بیش از حد ناخن‌ها یا ضربه به پاها به دلیل فعالیت از جمله دویدن. داشتن سابقه خانوادگی ناخن‌های فرورفته نیز خطر ابتلا را در فرد افزایش می‌دهد.

به توصیه دکتر پا راه‌های مختلفی برای درمان و پیشگیری از رشد ناخن‌های پا وجود دارد، از جمله:

  • تمیز و خشک نگه‌داشتن پاها و شستن آن‌ها با صابون آنتی‌باکتریال.
  • کوتاه‌کردن مستقیم ناخن‌های پا بعد از حمام زمانی که ناخن‌ها نرم هستند.
  • از کوتاه‌کردن ناخن‌ها به‌صورت گرد خودداری کنید، زیرا می‌تواند خطر رشد داخلی را افزایش دهد.
  • پوشیدن کفش‌های مناسب که نوک‌تیز ندارند.

اگر ناخن پا عفونی شده باشد یا مراقبت در منزل شرایط را بهبود نبخشد، فرد باید به دکتر پا یا جراح ارتوپد مراجعه کند. جراح ارتوپد ممکن است نیاز به برداشتن بخشی از ناخن پا و تجویز آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت داشته باشد.

فاسیای کف پا:

فاسیای کف پا یک بیماری التهابی است که معمولاً علت مشخصی ندارد. دکتر کف پا از این وضعیت به‌عنوان فاسیای کف پا ایدیوپاتیک یاد می‌کنند. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که فاسیای کف پا (رباطی که وظیفه حمایت از قوس پا را بر عهده دارد) در پایین پا ملتهب شود.

طبق گفته دکتر کف پا التهاب کف پا منجر به احساس درد در قسمت پایین پاشنه پا می‌شود. این درد معمولاً اول صبح هنگام بلند شدن از رختخواب یا با فعالیت بدتر می‌شود.

عوامل خطری که دکتر پا و دکتر کف پا برای این بیماری بیان می‌کند عبارت‌اند از:

  • چاقی

  • داشتن قوس بسیار بالا

  • داشتن ماهیچه‌های سفت ساق پا

  • شرکت در فعالیت‌هایی که به پاشنه پا فشار می‌آورد، مانند دویدن.

اکثر افراد می‌توانند با درمان خانگی، التهاب کف پا را مدیریت کنند. به توصیه دکتر پا و دکتر کف پا ، استراحت دادن به پا و استفاده از یخ می‌تواند التهاب را کاهش دهد. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم، می‌توانند به مدیریت درد کمک کنند. همچنین:

  • کشش کامل پا قبل و بعد از فعالیت بدنی و همچنین در طول روز می‌تواند به کاهش درد پاشنه کمک کند. پوشیدن کفش‌های حمایتی نیز ممکن است کمک‌کننده باشد.
  • اگر فاشیای کف پا با این درمان‌ها بهبود نیافت، می‌توانند فیزیوتراپی را امتحان کنند یا برای درمان‌های بیشتر به دکتر پا یا جراح ارتوپد مراجعه کنند.
  • ممکن است تزریق استروئید برای کاهش التهاب توصیه شود، یا دکتر کف پا ارتزهای سفارشی را برای حمایت بیشتر از پاشنه پا تجویز کند.

 

پاهای قوس‌دار (Pes Cavus):

همان‌طور که دکتر پا می‌گوید شکل پای شما اغلب تعیین‌کننده انواع مشکلات پا است. پاهای شما ممکن است به دلیل عدم تعادل ماهیچه‌ها و اعصاب که معمولاً ارثی است، قوس‌های غیرعادی بالایی داشته باشند.

قوس‌های بیش از حد بلند می‌تواند باعث مشکلات مختلفی شود – پاهای خسته یا دردناک و پینه‌ها. قوس‌های بلند معمولاً نیازی به جراحی ندارند و اغلب با پشتیبانی از قوس درمان می‌شوند.

 

ذرت:

دایره‌های گرد پوست ضخیم روی انگشتان پا یا کف پای شما می‌تواند میخچه باشد. بدن شما برای جلوگیری از ایجاد تاول روی پاهای شما میخچه ایجاد می‌کند و معمولاً در ابتدا دردناک نیستند.

میخچه می‌تواند ناشی از بونیون، انگشت چکشی یا کفش‌های نامناسب باشد. با گذشت زمان ممکن است دردناک شوند. درمان‌های OTC مانند گچ ذرت ممکن است به کاهش فشار روی میخچه کمک کند و به بهبود آن کمک کند. در برخی موارد، دکتر پا و دکتر پاشنه پا ممکن است برداشتن جراحی را توصیه کند.

 

خار پاشنه:

خار پاشنه به دلیل رسوب کلسیمی است که بین پاشنه و قوس شما رشد می‌کند. برای بسیاری، هیچ علامتی قابل مشاهده ای وجود ندارد، اما برای برخی دیگر،نشانه ها می‌تواند دردناک باشد و باعث التهاب و قرمزی شود.

به گفتة دکتر پا و دکتر پاشنه پا، خار پاشنه به دلیل فشار طولانی‌مدت بر روی عضلات و رباط‌ها ایجاد می‌شود. آنها همچنین می‌توانند ناشی از آرتریت، وزن اضافی بدن و پوشیدن کفش‌های نامناسب یا فرسوده باشند.

خار پاشنه ممکن است از طریق دردی که در پاشنه خود احساس می‌کنید یا به‌طورکلی در نتیجه یک بیماری دیگر پا، مانند فاشیای کف پا، تشخیص داده شود. این وضعیتی نیست که بتوان به‌راحتی آن را تشخیص داد و دکتر پا برای تأیید نیاز به تصویربرداری پزشکی دارد. طبق گفته دکتر پاشنه پا درمان‌ها می‌توانند شامل کمپرس سرد، تزریق داروهای ضدالتهابی، داروهای ضد درد OTC، استراحت و قراردادن کفش‌های ارتوتیک باشند.

 

پنجه پا:

پنجه پا زمانی است که اولین مفصل انگشت پا به سمت بالا و مفصل انگشت دوم به سمت پایین باشد. گاهی اوقات این وضعیت از بدو تولد وجود دارد و گاهی هم به طور ناگهانی ظاهر می‌شود. برای برخی افراد هیچ ناراحتی ایجاد نمی‌کند، برای برخی دیگر می‌تواند دردناک باشد.

پنجه پا ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های دیگر از جمله دیابت، آرتریت روماتوئید، و فلج مغزی باشد؛ بنابراین بسیار مهم است برای تشخیص علت زمینه‌ای و درمان آن به دکتر پا مراجعه کنید. درمان‌ها می‌تواند شامل آتل، کفش‌های مناسب، ورزش‌ها، برخی داروها و گاهی اوقات جراحی باشد.

 

کبودی سنگ:

به کبودی‌های سنگی متاتارسالژیا نیز گفته می‌شود. ناحیه بین انگشتان پا و قوس پا ممکن است با دردهای تیز، گاه‌به‌گاه احساس بی‌حسی داشته باشد، گویی سنگی در کفش شما وجود دارد. علائم می‌تواند در طول زمان بدتر شود. کبودی‌ها می‌توانند پس از تمرینات با ضربه زیاد یا به دلیل پوشیدن کفش‌های نامناسب ظاهر شوند.

همچنین ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشند. درمان‌ها معمولاً شامل استفاده از کمپرس یخ، گرفتن کفش‌های مناسب‌تر و استراحت است. اگر درد بهبود نیافت یا بدتر شد، مراجعه به دکتر پا و یا دکتر کف پا ضروری است.

نقرس:

نقرس وضعیتی است که اغلب، پاهای شما به‌خصوص انگشت شست پا را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، زیرا اسیداوریک بیش از حد در بدن شما وجود دارد. ناحیه آسیب‌دیده می‌تواند بسیار دردناک باشد.

برخی درد را این‌گونه توصیف می‌کنند که احساس می‌کنید پای شما در حال سوختن است. ممکن است نقرس را تجربه کنید که می‌آید و می‌رود یا به ‌مرور زمان به نقرس مزمن بیشتری مبتلا می‌شوید که به مفاصل شما آسیب می‌رساند.

نقرس می‌تواند به دلایل زیادی، مانند خوردن برخی غذاها، تشدید شود و بیشتر در مردان بین ۴۰ تا ۵۰ سال و در زنان یائسه رخ می‌دهد. دکتر پا ممکن است عادات سبک زندگی سالم را برای مدیریت علائم توصیه کند.

 

کف پای صاف:

کف پای صاف به فقدان قوس پا در هنگام ایستادن اشاره دارد. این به‌طورکلی یک بیماری ژنتیکی است که تنها در صورتی نیاز به درمان دارد که هنگام ورزش یا ایستادن طولانی‌مدت مشکل‌ساز باشد. اگر این بیماری شما را آزار می‌دهد، برای درمان به دکتر پا و دکتر کف پا مراجعه کنید.

درمان ممکن است شامل ارتز، مسکن‌ها یا تغییر در شیوه زندگی شما باشد.

برای ورم پا به چه پزشکی مراجعه کنیم تا علائم هشدارآمیز را تشخیص دهد؟

در اینجا برخی از علائم رایج وجود دارد که نشان می‌دهد برای تشخیص و درمان و علت، باید به دکتر پا مراجعه کنید:

  • پاهای دردناک – قوس، پاشنه یا درد جلوی پا
  • درد در پاها، زانوها، باسن یا کمر
  • بی‌حسی یا تغییر حس
  • میخچه و پینه درحال‌توسعه هستند
  • ناخن‌های پا در حال ضخیم شدن یا بدشکل شدن هستند
  • اگر راه‌رفتن یا ایستادن را ناراحت می‌کنید
  • درد پا در حین ورزش

عوارض عدم مراجعه به دکتر پا و دکتر کف پا

عدم درمان مشکلات پا توسط دکتر پا باتجربه، باعث می‌شود که به‌طورکلی احساس خستگی، درد و ناراحتی کنید. همچنین در شکستگی‌ها این خطر وجود دارد که در صورت عدم درمان مناسب، استخوان‌ها به‌درستی یا در تراز مناسب ترمیم نشوند. این نه‌تنها باعث درد مداوم می‌شود، بلکه می‌تواند بر توانایی شما در راه‌رفتن به طور نامحدود تأثیر بگذارد.

علاوه‌برآن، با سلامت ضعیف پا، احتمال کمتری برای شرکت در فعالیت بدنی وجود دارد. در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی و دیابت، کاهش استقامت و ازدست‌دادن توده عضلانی افزایش می‌یابد.

اعصاب آسیب‌دیده می‌تواند باعث بیماری به نام نوروپاتی محیطی شود. با گذشت زمان، نوروپاتی محیطی می‌تواند باعث عفونت، سوختگی و زمین‌خوردن شود؛ بنابراین مهم است که به‌موقع به دکتر پا مراجعه کنید تا از پیشرفت آسیب یا بیماری جلوگیری کنید.

 

مزایای مراجعه به دکتر پا و دکتر پاشنه پا

پاهای شما آینه سلامت کلی شما هستند. مشکلات پا اغلب نشانه‌ای از سایر شرایطی است که به طور بالقوه در کمین هستند و نیاز به شناسایی و درمان دارند. به‌عنوان‌مثال – خشکی پوست، شکنندگی ناخن‌ها، ناخن‌های عفونی یا تغییر رنگ، سوزش و سوزن‌سوزن شدن در پاها، سردی یا بی‌حسی پاها، همه باید به با علت زمینه‌ای تشخیص داده شوند.

گاهی افراد با وجود این سوال برای ورم پا به چه پزشکی مراجعه کنیم، اهمیتی نمی دهند و تنها زمانی به دکتر پا مراجعه می‌کنند که درد پا به یک مشکل تبدیل شود درحالی‌که بسیاری از این مشکلات ممکن است با درمان‌های پیشگیرانه از بین بروند.

درمان تخصصی مشکلات پا به شما کمک می‌کند تا تغییرات طولانی‌مدت‌تری در شیوه زندگی ایجاد کنید. دکتر پا ، دکتر پاشنه پا و یا دکتر کف پا به شما کمک می‌کند بفهمید سبک زندگی شما چگونه روی پاهای شما تأثیر می‌گذارد و تغییراتی را برای کاهش فشار و جلوگیری از آسیب توصیه می‌کند.

روش‌های تشخیص قطعی مشکلات پا که توسط دکتر پا انجام می‌شود

تشخیص دقیق درد پا بهتر است توسط دکتر پا انجام شود. او با پرسیدن علائم شما شروع می‌کند و می‌خواهد بداند:

درد کی و چگونه شروع شد

چه علائم دیگری دارید

فعالیت‌هایی که باعث تشدید نشانه های مشکل شما می‌شود

هر چیزی که به کاهش علائم شما کمک کند

اگر قبلاً آسیب‌دیده‌اید

اگر الگوی روزانه‌ای برای درد پای شما وجود دارد

اوضاع در حال بهترشدن، بدتر شدن یا ثابت ماندن است

هر درمانی که امتحان کرده‌اید

در مورد هر بیماری دکتر کف پا دیگری که دارید یا داروهایی که مصرف می‌کنید

پس از این، پزشک پاهای شما را معاینه و چپ و راست را با هم مقایسه می‌کند و به دنبال هرگونه ناهنجاری مانند تورم، قرمزی یا کبودی خواهد بود. همچنین ممکن است بخواهد به زانوها و پشت شما نگاه کند، به‌خصوص اگر مشکوک باشد که درگیری عصبی وجود دارد.

دکتر پا به حرکات پا و مچ پا و همچنین قدرت و انعطاف‌پذیری عضلات نگاه می‌کند. ممکن است آزمایش‌های خاصی را برای ارزیابی یکپارچگی رباط‌ها و سایر ساختارها انجام دهند.

مشکلات پا گاهی اوقات به دلیل رشد بیش از حد استخوان در کانال نخاعی یا به دلیل فشار دادن تومور یا کیست بر روی عصب در زانو یا ستون فقرات ایجاد می‌شود. تست‌های تصویربرداری می‌توانند در شناسایی این نوع مشکلات به دکتر پا و دکتر کف پا کمک کنند.

اشعه ایکس:

اشعه ایکس ساده از سطح پایین تشعشع برای تجسم یک توده بافت نرم یا یک ضایعه استخوانی که ممکن است علت علائم شما باشد، استفاده می‌کند.

سی‌تی‌اسکن:

تصاویر گرفته شده از زوایای مختلف را ترکیب می‌کند تا نماهای مقطعی از ساختارهای درون بدن را ایجاد کند.

سونوگرافی:

دکتر پا و دکتر پاشنه پا از طریق این فناوری که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از ساختارهای داخلی استفاده می‌کند، می‌تواند کیست یا تومور روی عصب را بررسی کند یا تورم روی عصب در اثر فشار را تشخیص دهد.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی(MRI):

این آزمایش از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی قوی برای ایجاد تصاویر دقیق استفاده می‌کند. MRI به‌ویژه در تجسم ضایعات بافت نرم که ممکن است عصب را فشرده کنند مفید است.

الکترومیوگرافی(EMG) و مطالعات هدایت عصبی:

دکتر پا از این راه، فعالیت الکتریکی در عضلات و اعصاب را اندازه‌گیری می‌کند. این آزمایش‌ها می‌توانند ناراحت‌کننده باشند، اما برای تعیین محل آسیب در امتداد عصب آسیب‌دیده مفید هستند.

مؤثرترین روش‌های درمان مشکلات پا که توسط دکتر پا انجام می‌شود

درمان مشکلات پا به علت آن بستگی دارد. اگر علت با موفقیت توسط دکتر پا درمان شود، مشکلات پا ممکن است بهبود یابد یا حتی ناپدید شود. درمان مشکلات پا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

داروها:

مسکن‌های خوراکی:

این دسته از داروها شامل مسکن‌هایی مانند استامینوفن (تیلنول) است که بدون تسکین التهاب، درد را تسکین می‌دهد.

مسکن‌های موضعی:

داروهای ضد درد موضعی به شکل لوسیون، کرم یا ژل در دسترس هستند. آنها روی پوست پخش می‌شوند و برای تسکین برخی از اشکال درد خفیف پا به داخل نفوذ می‌کنند.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی(NSAIDs):

این داروها هم با نسخه و هم بدون نسخه در دسترس هستند. اگر شرایطی دارید که شامل التهاب و همچنین درد است، مانند تاندونیت آشیل یا رگ‌به‌رگ شدن، دکتر پا ممکن است به شما توصیه کند که از NSAID با دوز بالاتر و برای مدت طولانی‌تر، گاهی اوقات تا چند هفته استفاده کنید.

اگر این گزینه‌های بدون نسخه مشکلات درد پای شما را حل نکرد، دکتر پا می‌تواند انواع داروهای تجویزی و گزینه‌های درمانی را که در زیر توضیح داده شده است، تجویز کند.

مهارکننده COX-2:

نوعی از NSAIDهای تجویزی مانند سلکوکسیب، درد و التهاب را تسکین می‌دهد.

داروهای اعصاب:

سه دارویی که معمولاً دکتر پا برای درد ناشی از آسیب عصبی (نوروپاتی) تجویز می‌کند، عبارت‌اند از آمی‌تریپتیلین (Elavil)، گاباپنتین(Neurontin) و پره گابالین(Lyrica).

بلوک‌های عصبی:

بلوک عصبی تزریقی است که عصب خاصی را بی‌حس می‌کند تا از رسیدن سیگنال‌های درد به مغز جلوگیری کند. برای درد شدید یا برای استفاده در طی یک عمل جراحی مؤثر است.

کورتیکواستروئیدها:

این داروها اشکال مصنوعی هورمون‌های طبیعی هستند که توسط غدد فوق‌کلیوی تولید می‌شوند. کورتیکواستروئیدها ممکن است به‌صورت قرص یا تزریقی برای کاهش التهاب و در نتیجه تسکین درد تجویز شوند.

سایر گزینه‌های درمانی دکتر پا شامل:

بریس یا آتل:

یک بریس روی مچ پا و پا، یا آتل که در کفش شما قرار می‌گیرد می‌تواند به نگه‌داشتن پای شما در وضعیت طبیعی کمک کند.

فیزیوتراپی:

ورزش‌هایی که عضلات پای شما را تقویت می‌کند و به شما کمک می‌کند دامنه حرکتی زانو و مچ پا را حفظ کنید، می‌تواند مشکلات راه‌رفتن شما را بهبود بخشد. تمرینات کششی برای جلوگیری از سفت شدن عضله پاشنه پا بسیار با اهمیت است.

تحریک اعصاب:

گاهی اوقات تحریک عصبی که پا را بلند می‌کند، افتادگی پا را بهبود می‌بخشد.

عمل جراحي:

بسته به علت، جراحی عصب ممکن است مفید باشد. اگر افتادگی پا طولانی‌مدت باشد، دکتر پا ممکن است جراحی را پیشنهاد کند که استخوان‌های مچ پا یا پا را جوش می‌دهد.

مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به مشکلات پا از نظر دکتر پا

دکتر پا، موارد زیر را به‌عنوان مهم‌ترین عوامل خطر برای درد و مشکلات پا بیان می‌کند:

سن:

تقریباً همه کسانی که کفش می‌پوشند در مقطعی از زندگی خود دچار مشکلات پا می‌شوند. کودکان و افراد مسن کمی بیشتر در معرض خطر هستند.

کودکان – درد پا در کودکان نسبتاً شایع است. به گفتة دکتر پاشنه پا درد پاشنه در کودکان فعال بین ۸ تا ۱۳ سال، زمانی که ورزش شدید می‌تواند مراکز رشد پاشنه را تحریک کند. شایع است.

سالمندان – افراد مسن در معرض خطر بسیار بالایی برای مشکلات پا هستند. با افزایش سن، پاها پهن و صاف می‌شوند. لایه‌های چربی کف پا از بین می‌رود. پوست افراد مسن نیز خشک‌تر و نازک‌تر است و ممکن است خون کمتری داشته باشد. پا درد می‌تواند اولین علامت مشکل در بسیاری از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن، مانند آرتریت، دیابت و مشکلات گردش خون باشد.

 

جنسیت:

دکتر پا و دکتر کف پا معتقد است زنان بیشتر از مردان در معرض خطر درد شدید پا هستند. این ممکن است مربوط به پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند یا خیلی نوک‌تیز باشند.

زنان مسن –

به نظر می‌رسد درد شدید پا یکی از دلایل اصلی ناتوانی عمومی در زنان مسن است. این درد نقش مهمی در نیاز به کمک برای پیاده‌روی و انجام فعالیت‌های روزانه دارد.

زنان باردار:

طبق گفتة دکتر پاشنه پا و دکتر کف پا، زنان باردار با افزایش وزن، تورم در پا و مچ پا و ترشح برخی هورمون‌ها در دوران بارداری که باعث شل شدن رباط‌ها می‌شود، مشکلات خاصی در پا دارند. این هورمون‌ها به فرزندآوری کمک می‌کنند، اما می‌توانند ساختار بافت نرم پا را ضعیف کنند.

 

عوامل خطر شغلی:

هرساله بسیاری از آسیب‌های ناشی از کار، روی پا رخ می‌دهد. تعدادی از مشکلات پا به دلیل استفاده مکرر در محل کار از دیدگاه دکتر کف پا ایجاد شده است. این شامل:

  • آرتروز پا و مچ پا
  • بدشکلی انگشتان پا
  • فشار دادن اعصاب بین انگشتان پا
  • پلانتار فاشئیت
  • کف پای صاف اکتسابی بزرگسالان
  • سندرم تونل تارسال
  • شکستگی استرس
  • پینه و تاول
  • ورزش‌ها

به عقیدة دکتر پا افرادی که به طور منظم ورزش‌های هوازی پرتأثیر را انجام می‌دهند در معرض خطر ابتلا به فاسیای کف پا، خار پاشنه، سزاموئیدیت، تاندون پاتی آشیل و شکستگی‌های استرسی هستند.

 

شرایط پزشکی و تروما:

برخی شرایط خطر ابتلا به مشکلات پا را افزایش می‌دهد. مثال‌ها عبارت‌اند از:

دیابت

افراد مبتلا به دیابت به دلیل گردش خون ضعیف در معرض خطر عفونت شدید پا هستند. به‌ همین دلیل باید با مراجعه به دکتر پا و یا دکتر کف پا تدابیر خاصی اتخاذ کنند.

چاقی –

افرادی که اضافه‌وزن دارند، فشار بیشتری به پاهای خود وارد می‌کنند. این همچنین خطر آسیب‌دیدگی پا یا مچ پا را افزایش می‌دهد.

سایر شرایط پزشکی –

افراد مبتلا به بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند آرتروز، آرتریت روماتوئید، نقرس و برخی ناهنجاری‌های ارثی در معرض خطر مشکلات پا هستند.

 

سیگارکشیدن:

طبق مطالعات انجام شده، افراد سیگاری در معرض خطر بیشتری برای تاول، کبودی، رگ‌به‌رگ شدن و شکستگی هستند. احتمالاً به این دلیل باشد که آنها نسبت به افراد غیرسیگاری تناسب‌اندام کمتری دارند. همچنین این افراد ممکن است با سرعت کمتری بهبود پیدا کنند.

دستورالعمل‌های دکتر پا برای مراقبت در خانه

ممکن است پس از آسیب‌دیدگی پا نیازی به مراجعه به دکتر کف پا نداشته باشید. اگر درد شما قابل‌کنترل است و عفونت ندارید، به‌احتمال زیاد می‌توانید آسیب خود را در خانه درمان کنید. هنگام درمان پای خود در خانه، حتماً این دستورالعمل‌های دکتر پا را دنبال کنید:

استراحت:

فعالیتی که پای شما را تحت‌فشار قرار می‌دهد، انجام ندهید (حتی اگر این فعالیت‌ها بخشی از برنامه عادی و روزمره شما باشد). اینها ممکن است شامل مواردی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و دویدن باشد.

یخ:

هر روز چند بار، هر بار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، بسته‌های یخ را روی پای خود قرار دهید.

داروها:

داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن می‌توانند به تورم و کاهش درد کمک کنند.

محافظت و حمایت:

از یک بریس یا بانداژ برای محافظت و حمایت از پای خود تا زمان بهبودی استفاده کنید.

 

درمان زخم پای دیابتی

زخم پای دیابتی یک عارضه بسیار جدی است که حتی ممکن است سبب به قطع عضو شود. تشخیص به موقع و درمان صحیح زخم پای دیابتی برای دستیابی به نتایج خوب بسیار مهم است. کلینیک تخصصی ما  به بیماران دیابتی توصیه می کند همیشه تحت نظر پزشک متخصص پا و ارتوپدی و باشند. .

بسته به محل و اندازه زخم پای دیابتی، می توان از پد برای جلوگیری از فشار بر زخم پای دیابتی و جلوگیری از آسیب بیشتر به آن ناحیه استفاده کرد.

همچنین ممکن است به شما توصیه شود برای جلوگیری از ایجاد فشار روی زخم در پای دیابتی، کفش مخصوص یا کفی طبی مخصوص بپوشید.گاهی اوقات، اگر عفونت شدیدتر شود، جراحی جزئی برای تخلیه زخم پای دیابتی و برداشتن بافت مرده انجام میشود.

صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است؟

صافی کف پا در کودکان بسیار رایج است، زیرا استخوان ها و مفاصل هنوز انعطاف پذیر هستند. که در سنین سه تا شش سالگی برطرف می شود. اگر بعد از 6 سالگی هنوز صافی کف پا وجود داشت، روش های فیزیوتراپی می تواند بسیار مفید باشد.

سخن پایانی

پاهای شما برای راه‌رفتن و حرکت ساخته شده‌اند بنابراین مهم است که به‌سلامت پا توجه کنید. علاوه‌برآن، سلامت پا به‌عنوان قلب دوم انسان، می‌تواند بر سلامت کلی بدن تأثیر بگذارد. دکتر پا می‌تواند پاهای شما را معاینه کرده و مشکلات را قبل از پیشرفت، تشخیص دهد.

اگر درد و ناراحتی در پاهای خود احساس می‌کنید، دراسرع‌وقت به یک متخصص ارتوپد یا دکتر پا مراجعه کنید زیرا درد پا ممکن است نشان‌دهنده عدم تعادل عضلانی یا مشکل ساختاری باشد. در مجموعه ما متخصصان ارتوپد پا بامهارت و تجربه بالا، ضمن تشخیص دقیق علت درد پا به درمان تخصصی بیماران مبتلا به اختلالات سیستم اسکلتی عضلانی پا و مچ پا می‌پردازند.

دیدگاهتان را بنویسید