درد انگشت کوچک

علت درد انگشت کوچک دست چپ

درد انگشت کوچک دست چپ می‌تواند بر تحرک مفاصل دست تأثیر بگذارد و در توانایی کلی فرد برای انجام فعالیت‌های روزمره اختلال ایجاد کند. موارد مختلفی می‌توانند منجر به درد انگشت کوچک دست شوند، ازجمله می‌توان به جراحات، عفونت‌ها، مشکلات تاندون و آرتریت اشاره کرد. تشخیص و درمان صحیح و به‌موقع درد دست چپ توسط یک متخصص ارتوپد خوب اهمیت بسیار زیادی دارد. در غیر این صورت احتمال بروز عواقب ناگوار مانند عدم درمان کامل، بدشکلی انگشت، ازکارافتادگی انگشت و غیره وجود خواهد داشت.

درد انگشت کوچک

 

برای درمان درد دست
با پزشک متخصص تماس یگیرید

علت درد انگشتان دست چیست؟

فبل از اینکه به علت درد انگشت کوچک دست چپ بپردازیم نیاز است که به طور کلی بدانیم دلیل درد انگشنان دست چیست.

درد انگشتان دست یک عارضه‌ی رایج است. این درد معمولاً ناشی از آسیب‌هایی مانند شکستگی انگشت، بریدگی یا شکستن ناخن ایجاد می‌شود. همچنین می‌تواند نشانه‌ی بیماری‌های زمینه‌ای همچون آرتروز، روماتوئید آرتریت و سندرم تونل کارپال باشد.

درد انگشت به صورت تیر کشیدن، گرقتگی یا سوزن سوزن شدن در انگشت ها، احساس می‌شود. این درد اغلب ناشی از یک حادثه یا بیماری زمینه‌ای است.

در اکثر اوقات، درد انگشت خیلی جدی نیست و با گذر زمان خود به خود رفع می شود. اگر دلایلی از جمله ضربه خوردن، فعالیت و کار زیاد، فشار روی انگشتان، یا هر حرکت یا فعالیتی که انجام داده اید و احساس میکنید ممکن است دلیل درد انگشتان شما باشد این درد اگر خیلی سنگین نباشد به مرور زمان خوب می شود ولی درد انگشت بدون دلیل می‌تواند نشانه‌ی یک بیماری حادتر  باشد. در صورت تجربه کردن درد مداوم یا بدون دلیل در انگشتان خود، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

وضعیت پزشکی که بر اعصاب، عضلات یا استخوان‌ها تأثیر می‌گذارند نیز می‌توانند باعث درد انگشت شوند.

عوامل  دیگری که می‌توانند باعث درد انگشتان دست شوند شامل موارد زیز هستند

روماتوئید آرتریت (RA)

نوعی بیماری خود ایمنی که منجر ب التهاب مفاصل می‌شود.

مولتیپل اسکلروزیس (MS)

نوعی  بیماری عصبی که بر مغز و نخاع تأثیر می‌گذارد.

اسکلرودرمی سیستمیک

یک بیماری خود ایمنی نادر که باعث ضخیم شدن و سفت شدن پوست و بافت همبند می‌شود.

پدیده رینود

اختلالی که بر عروق خونی تأثیر می‌گذارد و باعث تغییر رنگ، بی‌حسی و سوزن سوزن شدن انگشتان دست و پا می‌شود.

کیست

غده های  پر از آب یا مایع که در زیر پوست بوچود می آیند.

عفونت حاد دست

عفونت در بافت‌های نرم دست.

عفونت نوک انگشت یا پارونیشیا

عفونتی که در نوک انگشت و در زیر ناخن ایجاد می‌شود.

علت درد انگشت کوچک دست چپ چيست؟

دلایل بسیار متعددی می‌توانند علت درد انگشت کوچک دست چپ و بیماری انگشت شست دست باشند که ما در این مقاله جهت افزایش آگاهی شما مهم‌ترین آن‌ها را که شایع‌تر هستند برایتان شرح خواهیم داد. اگر دوست دارید بدانید دلیل این عارضه چیست و باید نسبت به آن چه رفتاری داشته باشید در ادامه با ما همراه شوید.

1.جراحت و صدمات محیطی

آسیب به هرکدام از انگشتان دست مانند انگشت کوچک ناشی از ضربه‌های مختلف مثل خوردن به یک جسم سفت یا انداختن وزن روی آن می‌تواند باعث درد و محدودیت حرکتی شود. آسیب‌های محیطی وارد شده به دست و همچنین بصورت جزئی به انگشتان، بسیار متداول است.
این امر به ‌ویژه در مورد افرادی که به‌صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنند یا افرادی که دائماً از تجهیزات یا ابزار سنگین استفاده می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود. مهم‌ترین دلایلی که منجر به تروما یا جراحت در انگشت کوچک دست چپ می‌شود، عبارت‌اند از:

• افتادن ناگهانی روی دست‌ها
• ضربه‌های محکمی مانند بسته شدن ناگهانی درب روی انگشت
• گیرکردن انگشت در یک محفظه یا گیرکردن زیر دستگاه
• کشیده شدن بیش‌ازحد انگشتان یا خم کردن آن‌ها به عقب

آسیب به هرکدام از انگشتان دست می‌تواند باعث درد، تورم و کاهش تحرک آن شود. گاهی تنها خود انگشت آسیب‌دیده دچار محدودیت حرکتی می‌شود و گاهی به دلیل علائم شدیدی که دارد کل دست را درگیر می‌کند. در موارد شدیدتر، فرد ممکن است در اثر تروماهای محیطی دچار دررفتگی استخوان انگشت خود، شکستگی یا حتی آسیب به تاندون و رباط‌های دست شود.

2.سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال مربوط به فشردگی عصب مدیان است که از طریق تونل کارپال در مچ دست عبور می‌کند و می‌تواند با ایجاد علائم پارستزی مانند سوزن‌سوزن شدن، گزگز کردن یا بی‌حسی علت درد انگشت کوچک دست چپ باشد و آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
درد می‌تواند از انگشتان شروع شود و تا بازو کشیده شود. معمولاً مشاغلی که بیش‌ازحد با انگشتان خود کار می‌کنند مانند تایپ و برخی از ورزشکاران که دائماً از انگشتان خود برای گرفتن توپ استفاده می‌کنند بیشتر دچار این علت درد انگشت کوچک دست چپ می‌شوند.
علائم ممکن است به‌تدریج شروع شده ولی در صورت عدم کاهش فعالیت‌های تشدید کننده به‌مرور بدتر خواهند شد. برخی از افراد ممکن است دچار ضعف در دست‌ها و مشکل در گرفتن اشیا یا انجام حرکات دقیق نیز بشوند.
علائم سندرم تونل کارپال معمولاً پیش‌رونده است، بنابراین بسیار مهم است که در صورت بروز علائم آن در اسرع وقت به یک متخصص ارتوپد خوب در این زمینه مراجعه کنید. درمان نیز به‌شدت علائم فرد بستگی دارد و ممکن است شامل یکی از موارد زیر باشد:

• استفاده از بریس یا آتل بر روی انگشت آسیب‌دیده در دست چپ یا راست
• اصلاح سبک زندگی، مانند اجتناب از فعالیت‌هایی که علائم را بدتر می‌کند و یا تغییر برخی از حرکات به شیوه درست
• انجام جلسات فیزیوتراپی در صورت توصیه متخصص ارتوپد
• مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی طبق تجویز پزشک مانند ایبوپروفن و ناپروکسن
• انجام تزریق داروهای استروئیدی

اگر علائم با انجام این روش‌های درمانی بهبود نیافتند، ارتوپد شما ممکن است جراحی را برای کاهش فشار روی عصب مدیان و رهاسازی آن پیشنهاد دهد.

3.کیست‌های گانگلیونی

کیست‌های گانگلیون از مواد مایعی پر شده‌اند که مانند بالشتک می‌توانند در نزدیکی مفاصل یا تاندون‌ها در مچ دست و انگشتان، بخصوص پایه انگشتان، ایجاد شوند. این توده‌های تقریباً سفت می‌توانند اندازه متفاوتی داشته باشند و معمولاً علائمی مانند درد را ایجاد نمی‌کنند؛ اما در برخی موارد نیز می‌توانند منجر به سوزن‌سوزن شدن یا درد شوند که باید توسط متخصص ارتوپد مورد ارزیابی و درمان قرار بگیرند. علت اصلی ایجاد این نوع کیست‌ها در برخی افراد هنوز مشخص نشده است ولی می‌تواند در هر سنی ایجاد شود.

کیست‌ گانگلیون و درد انگشت
معمولاً این کیست‌ها بعد از مدتی به‌طور طبیعی و خودبه‌خود از بین می‌روند و درمان تنها زمانی لازم است که کیست‌ها منجر به علائمی مانند کاهش تحرک انگشتان دست یا درد شوند. برخی از روش‌های درمانی در این شرایط عبارت‌اند از:

• تخلیه کیست با یک روش خاص به نام آسپیراسیون
• برداشتن کیست گانگلیون با جراحی

4.عفونت‌های سطحی بر روی انگشت دست چپ

علت درد انگشت کوچک دست چپ می‌تواند بروز عفونت پس از ایجاد زخم یا بریدگی بر روی انگشتان و عدم مراقبت صحیح از آن باشد. بخصوص افرادی که به دلیل قطع انگشت در سوانحی مانند استفاده از دستگاه‌های مختلف پیوند انجام داده‌اند اگر به‌درستی مراقبت نکنند ممکن است دچار عفونت شوند که درد و تورم زیادی را می‌تواند ایجاد کند.
به‌محض مشاهده علائم عفونت در این شرایط باید به متخصص خود اطلاع دهید یا به اورژانس مراجعه کنید تا خطرات ناگواری مانند قطع عضو برایتان ایجاد نشود. ازجمله مهم‌ترین علائم عفونت انگشت کوچک دست چپ عبارت‌اند از:

• دردی که دائماً بدتر می‌شود.
• تورم از خفیف تا شدید
• گرگرفتگی یا احساس گرم شدن پوست
• چرک یا ترشح از ناحیه بریدگی یا زخم
• احساس ناخوشی عمومی
• تب

تمیز کردن و پانسمان به‌موقع و صحیح هرگونه بریدگی و زخم می‌تواند تا حد زیادی به جلوگیری از عفونت انگشت دست کمک کند و علت درد انگشت کوچک دست چپ را از بین ببرد. افرادی که مشکوک به عفونت انگشت خود هستند نیز باید برای اطمینان از عدم وجود عفونت با پزشک صحبت کنند.
بدون پیگیری درمان، عفونت‌ها گاهی اوقات می‌توانند منجر به عوارض بسیار جدی مانند سلولیت، سپسیس یا تشکیل آبسه شوند. حتی ممکن است وارد خون شده و تهدید کننده زندگی باشند؛ بنابراین یک سهل انگاری کوچک برای مراقبت از یک زخم ساده می‌تواند جان شما را به خطر بیندازد.
به‌طورکلی درمان عفونت بستگی به نوع و شدت عفونت دارد؛ مثلاً ممکن است پزشک برای فردی که دچار عفونت‌های باکتریایی شده است، آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

5.آرتروز

استئوآرتریت از بیماری‌های زمینه‌ای و مزمنی است که معمولاً مفاصل انگشتان دست را درگیر می‌کند. این نوع از آرتریت شایع‌ترین نوع آرتریت است و زمانی رخ می‌دهد که غضروفی که از انتهای استخوان‌ها محافظت می‌کند به دلیل کار بیش‌ازحد و افزایش سن یا دلایل ارثی فرسوده شود.
آرتروز می‌تواند هر مفصلی در بدن را درگیر کند، اما انگشتان و دست‌ها معمولاً بیشتر درگیر می‌شوند. این بیماری می‌تواند علائم زیر را در انگشتان دست ایجاد کند و علت درد انگشت کوچک دست چپ شود:

• دردی که می‌تواند با فعالیت بدتر شود.
• تورم شدید
• برافروختگی و حساس شدن ناحیه آسیب‌دیده در انگشت
• سفتی و احتمالاً کاهش دامنه حرکتی
• ایجاد گره‌های استخوانی در نزدیکی مفاصل انگشتان

استئوآرتریت از بیماری‌های پیش‌رونده‌ای است که به‌تدریج ایجاد می‌شود و ممکن است با گذشت زمان در صورت عدم‌تشخیص و کنترل علائم به‌موقع خیلی سریع بدتر شود. در افراد مسن و کسانی که آسیب‌های مفصلی قبلی را تجربه کرده‌اند، این عارضه بیشتر دیده می‌شود.
افرادی که علائم آرتروز را مشاهده می‌کنند باید سریعاً برای ارزیابی به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنند. درحالی‌که هیچ درمان قطعی برای آرتروز وجود ندارد، روش‌های درمان موجود می‌تواند به تسکین علائم و بهبود تحرک و همچنین جلوگیری از پیشروی سریع بیماری کمک کند.
گزینه‌های درمان برای آرتروز عبارت‌اند از:

• ورزش‌ها و حرکات کششی منظم برای انگشتان دست
• مدیریت وزن
• انجام کار درمانی و فیزیوتراپی در صورت تجویز متخصص ارتوپد
• مصرف داروهای ضدالتهابی مانند استروئیدها و ایبوپروفن در صورت وجود درد و التهاب
• انجام روش‌های جراحی مناسب در صورت بی‌اثر بودن سایر روش‌های درمانی

6.روماتیسم مفصلی

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی نیز یکی دیگر از موارد علت درد انگشت کوچک دست چپ است که می‌تواند شما را درگیر کند. در واقع این مورد یک بیماری مزمن است که در آن سیستم ایمنی بدن اشتباهاً به بافت‌های سالم در پوشش مفاصل خود حمله می‌کند.

درد انگشت کوچک و رمانتیسم مفصلی
این شرایط نیز می‌تواند علت درد انگشت کوچک دست چپ و همچنین تغییر شکل و سفتی انگشتان باشد. روماتیسم مفصلی بیشتر انگشتان دست و مچ دست را درگیر می‌کند اما ممکن است در سایر قسمت‌های بدن نیز ایجاد شود. سایر علائم این بیماری نیز می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• مفاصلی که در هنگام لمس گرم یا حساس هستند.
• بدشکل شدن مفاصل انگشتان که ممکن است باعث خم شدن غیرطبیعی و خم ماندن انگشتان شود.
• احساس بی‌حسی و گزگز در انگشت کوچک دست چپ
• خستگی زودرس و کمبود انرژی
• تب

علت دقیق ایجاد بیماری آرتریت روماتوئید مشخص نیست، اما معمولاً زنان را بیشتر از مردان درگیر می‌کند و می‌تواند ارثی نیز باشد. با توجه به پیش‌رونده بودن این بیماری و عوارضی که می‌تواند در آینده ایجاد کرده و منجر به محدودیت دامنه حرکتی انگشتان دست شود به‌محض مشاهده علائم آن برای تشخیص و انجام اقدامات درمانی مناسب به یک متخصص ارتوپد خوب در یک مرکز تخصصی ارتوپدی معتبر مراجعه کنید.
برای این بیماری نیز مانند آرتروز درمان قطعی وجود ندارد ولی هدف از اقدامات درمانی مانند درمان خانگی درد انگشتان دست و درمان درد بند انگشتان دست تسکین علائم و جلوگیری از آسیب بیشتر مفاصل است که ممکن است حتی منجر به تغییر شکل‌های شدید انگشتان شود. ازجمله بهترین گزینه‌های درمانی برای روماتیسم مفصلی بسته به علائم ایجاد شده و نظر پزشک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• مصرف داروهای ضدالتهاب مانند ایبوپروفن
• مصرف داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی
• انجام فیزیوتراپی و کاردرمانی
• استفاده از روش‌های درمان خانگی درد انگشتان دست مانند یوگا، ماساژ
• طب سوزنی

گاهی مواقع که علائم بسیار شدید هستند و یا بعد از مدتی روش‌های درمانی گفته‌شده تأثیر چندانی ندارند ممکن است متخصص ارتوپد روش‌های جراحی را تجویز نماید.

7.انقباض دوپویترن

انقباض دوپویترن مربوط به ضخیم شدن بافت‌های کف دست است ولی می‌تواند بر روی انگشتان دست نیز تأثیر بگذارد و علت درد انگشت کوچک دست چپ باشد. این ضخیم شدن ممکن است منجر به تشکیل ندول‌ها و طناب‌هایی شود که حرکت دست و انگشتان را کاهش داده و ممکن است باعث خم شدن انگشتان مانند انگشت کوچک دست چپ به سمت کف دست شوند. سایر علائم این بیماری نیز عبارت‌اند از:

درد انگشت کوچک دست

• ناراحتی یا دردناک بودن انگشتان دست یا کف دست هنگام استفاده
• توده‌ها و ایجاد گودال‌ها در زیر کف دست
• ناتوانی برای قرار دادن کف دست روی یک سطح
• مشکل در استفاده از انگشتان و دست‌ها

محققان هنوز نتوانسته‌اند علت دقیق این عارضه را مشخص کنند ولی بیشتر مردان بالای 40 سال را درگیر می‌کند و اگر به‌موقع تشخیص و درمان نشود با گذشت زمان پیشروی کرده و علائم بدتر می‌شوند.
بنابراین بهتر است در همان ابتدا که علائم به‌صورت خفیف نمایان می‌شوند به یک متخصص ارتوپد خوب برای دست مراجعه کنید تا اقدامات درمانی لازم انجام شود. در این شرایط درمان آسان‌تر است ولی درصورتی‌که بیماری پیشروی کرده و علائم شدید شوند ممکن است تنها روش جراحی بتواند بافت‌های آسیب‌دیده را برداشته و انگشتان را به حالت صاف برگرداند.

 انواع درد انگشت مانند 

وقتی نسبت به نوع علائم و دردهایی که احساس می‌کنید شناخت بیشتری داشته باشید می‌توانید در زمان مناسب‌تر برای تشخیص اقدام کنید و درمان بهتری را نیز دریافت نمایید. درد انگشت ممکن است کسل‌کننده و دردناک باشد یا ممکن است تیز و با حالت گرفتگی باشد.
همچنین درد ممکن است به‌طور ناگهانی شروع شود و سپس از بین برود یا دائماً بدتر شود. معمولاً دردهایی که بهبود پیدا نمی‌کنند و دائماً بدتر می‌شوند نیاز به مراجعه به ارتوپد جهت ارزیابی و درمان درد بند انگشتان دست و انگشتان دست دارند. ازجمله مهم‌ترین اشکال درد در انگشتان دست عبارت‌اند از:

درد همراه با تورم

معمولاً اگر آسیب‌هایی مانند شکستگی انگشت ایجاد شود علائمی مانند تورم، درد، تغییر رنگ به آبی یا بنفش مشاهده می‌شود. در برخی موارد، استخوان ممکن است از نظر فیزیکی جدا شده و حتی از طریق پوست قابل مشاهده باشد. البته این نکته را نیز بدانید که گاهی به دلیل ظرافت استخوان‌های انگشتان دست برخی از شکستگی‌ها با علائم معروف شکستگی خود را نشان نمی‌دهند و حتی ممکن است درد بعد از چند روز بهبود پیدا کند ولی بعد از مدت‌زمان طولانی علائمی مانند دردهای مزمن به دلیل عدم درمان صحیح آسیب ایجاد شده شروع می‌شوند.
بنابراین در صورت بروز آسیب‌های سخت یا ضربه‌های محکم حتی اگر مشکوک به شکستگی هم شدید باید توسط یک ارتوپد باتجربه ارزیابی شوید؛ زیرا همه ارتوپدها نمی‌توانند چنین تشخیص دقیقی برای درمان درد بند انگشتان دست داشته باشند.

درد ضربان دار یا درد هنگام حرکت

سندرم تونل کارپال و سایر شرایط پزشکی که بر اعصاب و ماهیچه‌های بازو و دست شما تأثیر می‌گذارند می‌توانند باعث ایجاد موارد زیر شود:

• درد همراه با ضربان یا بصورت ضربه‌ای در دست و انگشتان
• درد هنگام حرکت انگشتان آسیب‌دیده یا هنگام حرکت مچ دست
• مشکل در تایپ یا نوشتن
• لرزش دست
• درد تیرکشنده شدید

دررفتگی انگشت زمانی رخ می‌دهد که استخوان‌های انگشت یا شست شما از ناحیه مفاصل خود جابه‌جا شوند. در برخی موارد، دررفتگی قابل مشاهده است. همچنین ممکن است درد ضربان دار یا درد شدید تیرکشنده ای را تجربه کنید.

درد در محل آسیب

آسیب‌هایی مانند بریدگی انگشت ممکن است باعث درد در محل آسیب شود. بسته به عمق بریدگی، ممکن است دردی را نیز احساس کنید که به نواحی اطراف دست شما گسترش می‌یابد.
درد همراه با توده
اگر روی دست خود رشدی مانند جوش یا ندول دارید، ممکن است علائم زیر را همراه با درد انگشت خود مانند بیماری انگشت شست دست تجربه کنید:

• یک توده پر از مایع مثل کیست گانگلیون
• یک ناحیه سفت شده از پوست
• یک توده متحرک زیر سطح پوست
• توده‌ای که در هنگام لمس حساس است.

درد انگشت کوچک دست1

دکتر ارتوپد مناسب درد انگشت کوچک 

یک فرد باید برای هر دردی که بر توانایی او در انجام کارهای مختلفی که قبلاً به‌راحتی انجام می‌داده است تأثیر می‌گذارد، به پزشک مراجعه کند. همچنین در صورت شکستگی‌های مشکوک، دررفتگی و عفونت زخم باید سریعاً به اورژانس مراجعه کنید.
برای تشخیص علت درد انگشت کوچک دست چپ پزشک معمولاً در ابتدا علائم و سابقه پزشکی فرد را بررسی می‌کند و معاینه فیزیکی انگشت آسیب‌دیده را انجام خواهد داد. همچنین ممکن است برخی از آزمایشات مانند تصویربرداری با اشعه ایکس و آزمایش خون را برای کمک به تشخیص نهایی درخواست کند.

علت درد بند انگشتان دست چیست؟

درد بند انگشتان می‌تواند با توجه به علت درد آن،  علایمی همچون  سفتی، تورم  و سوزن سوزن شدن را به همراه داشته یاشد . اما علت های رایج این درد شامل آرتروز، آسیب، تاندونیت و … می‌شود.

درد بند انگشتان می‌تواند در بعضی از انگشتان شما یا همه آن ها ایجاد شود. این درد می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و انجام کارهای روزمره را با مشکل مواجه کند.

دانستن علت درد مفاصل انگشتان می‌تواند به شما کمک کند تا روش‌هایی برای تسکین درد پیدا کنید و بتوانید کارهایی روزمره را به  راحتی انجام دهید.

 به نقل ار وبسایت healthline: درد مفصل یا بند انگشتان تحت تاثیر دلایل مختلقی است، که شایع‌ترین علت آن آرتروز است. آرتروز بیماری التهابی مفاصل است که می‌تواند مفاصل انگشتان، از جمله مفصل‌های متاکارپو فالانژیال (اتصال انگشت به کف دست)، مفصل‌های پروگزیمال بین فالانژی (مفصل وسط انگشت) و مفصل‌های دیستال بین فالانژی (مفصل نزدیک به نوک انگشت) را تحت تاثیر قرار دهد. این التهاب باعث ایجاد درد، سفتی و تورم می‌شود. فرد مبتلا به آرتروز معمولاً هنگام فعالیت با دست‌های خود، درد را احساس می‌کند و پس از آن، دردی مبهم و مداوم در انگشتان باقی می‌ماند.

علاوه بر آرتروز، موارد دیگری نیز می‌توانند باعث در بند انگشتان شوند، از جمله:

آسیب

هر نوع آسیبی مانند دررفتگی که باعث درد شدید شود، باید فوراً درمان شود.

تاندونیت

تاندونیت التهاب تاندون‌ها (رباط‌های تاندونی) است، که به حرکت انگشتان کمک می‌کنند. این التهاب باعث ایجاد درد در اطراف بند انگشتان  می‌شود.

بیماری بافت همبند مختلط

درد مفاصل در دست‌ها یکی از علائم اولیه بیماری بافت همبند مختلط است.

اسکلرودرمی

اسکلرودرمی (اسکلروز سیستمیک) می‌تواند باعث درد مفاصل، تورم و محدودیت حرکت انگشتان شود.

آرتریت روماتوئید

این یک اختلال شایع بافت همبند است که می‌تواند مفاصل انگشتان را درگیر کند.

نقرس

نقرس، اگرچه غیرمعمول است، می‌تواند باعث درد و تورم مفصل انگشتان شود.

عفونت

عفونت نیز می‌تواند باعث درد و تورم در مفصل انگشتان شود.

روش های درمان خانگی درد انگشتان دست

یک فرد معمولاً می‌تواند آسیب‌های جزئی ایجاد شده در انگشت دست چپ را با روش‌های درمان خانگی درد انگشتان دست و درمان درد بند انگشتان دست یا روند درمانی RICE درمان کند. این روند شامل مراحل زیر خواهد بود

استراحت کنید

وقتی انگشت دست شما دچار درد و یا آسیب می‌شود، پس از تشخیص علت درد انگشت کوچک دست چپ تا حد امکان تا زمان بهبودی کامل از انگشت آسیب‌دیده استفاده نکنید. همچنین بهتر است آن را به انگشت همسایه ببندید تا مانند یک تکیه‌گاه برای بی‌حرکت کردن آن عمل کند. ممکن است در شرایط کمی شدیدتر که شکستگی رخ نداده ولی علائم شدید هستند متخصص ارتوپد یا پزشک اورژانس انگشت شما را آتل‌بندی کند تا حرکت نکند.

استفاده از یخ یا کمپرس سرد

پس از تشخیص علت درد انگشت کوچک دست چپ تا 72 ساعت اول بلافاصله بعد از آسیب بهتر است به‌صورت متناوب از کمپرس سرد بر روی محل آسیب استفاده کنید. هر بار این کار را 20 دقیقه انجام دهید و بین آن حداقل یک ساعت صبر کنید. انجام این کار تورم را کاهش داده و با سرد کردن ناحیه، درد را نیز کم می‌کند.

فشرده‌سازی

فشرده‌سازی به‌عنوان یک روش درمان خانگی درد انگشتان دست باید با احتیاط انجام شود؛ زیرا بیش‌ازحد محکم بستن پانسمان یا بند کشی می‌تواند منجر به قطع جریان خون و خون‌مردگی شود که خطرناک است.

ارتفاع

بالا نگه‌داشتن انگشت کوچک دست چپ بالاتر از سطح قلب می‌تواند به کاهش تورم کمک کند.
مصرف داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن نیز می‌تواند به کاهش درد و تورم کمک کند. افرادی که مشکوک به شکستگی یا دررفتگی انگشت کوچک دست چپ هستند باید از حرکت دادن انگشت خودداری کنند و به‌ سرعت به متخصص دست مراجعه نمایند.

 مصرف مسکن‌های OTC مانند ایبوپروفن و ناپروکسن یا استامینوفن

از مصرف دارو به صورت خودسرانه اجتناب کنید می توانید با تجویز پزشک از این دارو ها استفاده کنیذ.

سخن پايانی

درد انگشت اغلب درنتیجه آسیب‌های جزئی است. افراد معمولاً می‌توانند درد انگشت را در خانه با استراحت و بی‌حرکتی درمان کنند. با این‌حال، درد شدید یا دردی که دائماً بدتر می‌شود و عودکننده است ممکن است نشانه یک آسیب جدی‌تر یا یک بیماری زمینه‌ای باشد.
گاهی نیز آسیب‌هایی مانند شکستگی در انگشت کوچک دست راست و چپ ایجاد می‌شود که نیاز به تشخیص علت درد انگشت کوچک دست چپ و درمان اورژانسی دارد؛ بنابراین در صورت بروز ناراحتی‌های انگشت دست اگر آسیب شدید و اورژانسی نبود در صورت عدم بهبود بعد از چند روز استفاده از روش‌های درمان خانگی درد انگشتان دست به یک متخصص ارتوپد خوب مانند متخصصین فعال در مرکز تخصصی ارتوپدی ما مراجعه کنید.
برای گرفتن مشاوره از متخصصین حاذق ما در این زمینه می‌توانید از طریق لینک‌های سمت چپ صفحه با همکاران ما در ارتباط باشید.

 

برای درمان درد دست
با پزشک متخصص تماس یگیرید

دیدگاهتان را بنویسید