درد گودی کمر

درد گودی کمر در سنین مختلف از دلایل شایع کمر درد می باشد که به علت کشیدگی، رگ به رگ شدن عضلات و فشار بر روی عصب به دنبال آرتروز و مشکلات دیسک به وجود می آید. تاخیر در تشخیص و درمان بعضی از علل می تواند به فلج پاها و مشکلات جدی مانند بی اختیاری ادرار و مدفوع و گاه ناتوانی دائمی جبران ناپذیر منجر شود. پس اگر نگران درد در قوس کمر خود هستید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

Lumbar-pain

درد گودی کمر چيست؟

درد گودی کمر شایع ترین علت ناتوانی شغلی و مراجعات پزشکی است. بیش از 80 درصد از آمریکایی ها در طول زندگی خود دچار درد به دلیل انحنای کمر می شوند. بیشتر این دردها در نتیجه صدماتی مانند کشیدگی عضلات به دلیل حرکات ناگهانی یا فرم اشتباه بدن هنگام بلند کردن اجسام سنگین است.
درد قوس کمر همچنین ممکن است ناشی از بیماری های خاصی مانند عفونت های کلیه و ستون فقرات، سرطان نخاع، سیاتیک، پارگی یا فتق دیسک و یا حتی آرتروز، باشد. این درد در حالت حاد می تواند از چند روز تا چند هفته طول بکشد.
بیشتر کمردردها حاد هستند و با مراقبت از خود، طی چند روز خود به خود برطرف می شوند. در صورتی که در حالت مزمن ممکن است بیش از سه ماه و گاه تا یک سال به طول بیانجامد. در برخی موارد، درمان سریع گودی کمر، با موفقیت کمردرد مزمن را برطرف می کند، اما در موارد دیگر، درد علیرغم درمان پزشکی و جراحی ادامه می یابد.
درد گودی کمر در افراد بین 30 تا 50 به علت مشکلات دیسک مثل بیرون زدگی یا فتق دیسک و یا پارگی دیسک رخ می دهد. در افراد مسن این علت میتواند به دلیل تغییرات تخریبی غضروف و استخوان ستون فقرات مثل آرتروز باشد. تقویت عضلات پشتیبان ستون فقرات در پیشگیری از ایجاد درد به دنبال انحنای کمر بسیار مفید است.

علت درد گودی کمر

– فشارها

گاهی علت درد گودی کمر میتواند به دلیل ایجاد فشار ها به کمر باشد. عضلات و رباط های پشت می توانند به دلیل فعالیت زیاد کشیده یا پاره شوند. علائم آن شامل سفتی و درد گودی کمر، و همچنین اسپاسم عضلانی است. درمان سریع قوس کمر برای این علائم استراحت و فیزیوتراپی می باشند.

– مشکلات دیسک

دیسک های پشت مستعد آسیب هستند و این خطر با افزایش سن بیشتر می شود. قسمت بیرونی دیسک می تواند پاره شده یا بیرون بزند. آسیب دیسک معمولاً به طور ناگهانی پس از بلند کردن چیزی سنگین و یا به روش اشتباه و یا چرخاندن کمر در حالی که پاها و لگن ثابت هستند رخ می دهد.
برخلاف فشار پشت، درد ناشی از آسیب دیسک معمولاً بیش از 72 ساعت طول می کشد. در افراد جوان، هسته دیسک حالت ژله مانند و نیمه جامد دارد و بر اثر فشار به سمت حلقه ی دور دیسک جا به جا شده و در صورتی که فشار ادامه پیدا کند این حلقه پاره می شود و محتویات دیسک بیرون می ریزد.
مشکلات دیسک می تواند باعث فشار آوردن بر روی رشته های عصبی خارج نخاء شود و یا اینکه فضای داخل نخاء را کاهش دهد.
در هر دو صورت به علت تحت فشار قرار گرفتن و آسیب بافت عصبی، درد کمر با انتشار به پاها با تغییرات حسی مثل گزگز و مور مور و سوزن سوزن شدن همراه می باشد.
همچنین اگر دیسک روی عصب سیاتیک فشار بیاورد، ممکن است درد سیاتیک ایجاد شود. عصب سیاتیک، در واقع اتصال ستون فقرات به پاها است. در نتیجه، سیاتیک می تواند باعث ایجاد درد در پاها شود. این درد معمولاً شبیه سوزش یا سوزن سوزن شدن است.

– سندرم عضله پیرفورمیس

سندرم پیریفورمیس که در اثر وجود مشکل در عضله پیریفورمیس که عضله‌ای کوچک درون باسن است بروز میابد عارضه‌ای دردناک و گاه ناتوان کننده است.
در صورت عدم درمان سندرم پیریفورمیس، ممکن است بیمار دچار آسیب عصبی دائمی شود. درد بسیاری از بیماران در صورت تزریق دور عضله پیریفورمیس و عصب سیاتیک آرام می‌شود.

– تنگی کانال نخاعی

تنگی نخاعی زمانی است که ستون فقرات باریک شده و بر نخاع و اعصاب نخاعی فشار وارد می کند. تنگی نخاعی بیشتر به دلیل تخریب دیسک های بین مهره ها رخ می دهد که اغلب در افراد با سن بالا و دارای آرتروز دیده می شود.
فشار بر اعصاب نخاعی باعث بروز علائمی از قبیل بی حسی، گرفتگی و ضعف می شود که ممکن است این علائم را در هر نقطه از بدن احساس کنید. در بسیاری از افراد مبتلا به تنگی نخاع، علائم هنگام ایستادن یا راه رفتن بدتر می شوند و فرد با خم شدن به جلو احساس می کند که درد کمتر شده است.
افراد جوان تر نیز در صورت داشتن تنگی کانال نخاعی مادرزادی ممکن است دچار این علائم شوند.

– انحنای غیر عادی ستون فقرات

شرایطی مانند اسکولیوز، کیفوز و لوردوز همگی باعث انحنای غیرطبیعی در ستون فقرات می شوند و جزوی از علت درد گودی کمر میباشند. اینها شرایط مادرزادی هستند که معمولاً ابتدا در دوران کودکی یا نوجوانی تشخیص داده می شوند. انحنای غیرطبیعی باعث ایجاد درد در قوس کمر و وضعیت بد بدن می شود زیرا به ماهیچه ها، تاندون ها، رباط ها و مهره ها فشار وارد می کند.

– التهاب مفاصل یا آرتریت ستون فقرات

آرتریت های عفونی: مانند سل و بروسلوز ستون فقرات

آرتریت های غیر عفونی: مانند بیماری های روماتولوژیک مانند آرتریت روماتوئید و اسپوندیلیت آنکیلوزان، استئوآرتریت یا آرتروز کمر. با افزایش سن عضروف ها ساختار طبیعی خود را از دست داده، ریش ریش شده و داخل استخوان اطراف غضروف تحلیل رفته کیست ایجاد می شود و زواید استخوانی نابجایی در این استخوان های دچار آرتروز ایجاد خواهد شد.
این زواید استخوانی نابجا هم می توانند باعث تنگ شدن کانال نخاعی شده و هم بر روی رشته های عصبی بیرون نخاء فشار آورند. افراد جوانی که دارای آسیب یا ضربه بر اثر تصادف یا سایر علل بوده اند و دچار آسیب نخاعی شده اند، بیشتر ممکن است در معرض آرتروز قرار گیرند.

– تومورها

تومورها شامل تومورهای شکم، لگن، تومورهای عصبی نخاء و تومورهای استخوانی ستون فقرات

– سایر شرایط

تعدادی از بیماری های دیگر نیز وجود دارند که جزو علت درد گودی کمر میباشند، عبارتند از:

— فیبرومیالژیا که درد و حساسیت طولانی مدت در مفاصل، ماهیچه ها و تاندون ها است.
— اسپوندیلوز که یک اختلال دژنراتیو است که ممکن است باعث از بین رفتن ساختار و عملکرد طبیعی ستون فقرات شود.
— تمام میلوپاتی ها و نوروپاتی ها

شرایطی مانند بارداری، فیبروم رحم، کیست تخمدان، اندومتریوز، مشکلات کلیوی و مثانه می توانند باعث بروز درد انحنای کمر شوند.

نحوه تشخيص گودی کمر و علائم آن

پزشک شما به احتمال زیاد در ابتدا برای تشخیص گودی کمر ، درخواست یک سابقه پزشکی کامل و انجام یک معاینه کامل فیزیکی با تعیین محل احساس درد، می کند.
یک معاینه فیزیکی همچنین می تواند تعیین کند که آیا درد بر دامنه حرکتی شما تأثیر می گذارد یا خیر.
پزشک شما همچنین برای تشخیص گودی کمر ممکن است رفلکس ها و پاسخ های شما به احساسات خاص را بررسی کند. این تعیین می کند که آیا درد گودی کمر بر اعصاب شما تأثیرگذار بوده است یا خیر.
پزشک احتمالاً پیش از فرستادن شما برای آزمایش، چند هفته وضعیت شما را زیر نظر خواهد داشت. این به این دلیل است که در اغلب موارد، درد گودی کمر با استفاده از درمان های ساده خود مراقبتی برطرف می شود.
برخی علائم مانند عدم کنترل روده، ضعف، تب و کاهش وزن نیاز به آزمایشات بیشتری دارند. به همین ترتیب، اگر درد گودی کمر شما پس از درمان خانگی ادامه یابد، پزشک ممکن است اقدام به تجویز آزمایش های اضافی مانند آزمایش خون کند.
معمولا در مواردی که شک به آرتریت های عفونی و یا بیماری های روماتولوژیک وجود دارد از آزمایش خون استفاده می شود. در صورت مشاهده هر یک از این علائم علاوه بر درد گودی کمر، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
آزمایشات تصویربرداری مانند نوار عصب عضله، میلوگرام، اشعه ایکس، سی تی اسکن، سونوگرافی و MRI برای تشخیص ممکن است لازم باشد تا پزشک شما مواردی مانند مشکلات استخوانی، دیسک، رباط ها و تاندون ها را بررسی کند.
در تشخیص گودی کمر اگر پزشک مشکوک به مشکل در استحکام استخوان های پشت شما باشد ، ممکن است اسکن استخوان یا آزمایش تراکم استخوان را انجام بدهد.

درمان سريع گودی کمر

– مراقبت در منزل

روشهای مراقبت از خود در 72 ساعت اول پس از شروع درد به درمان درد کمک میکند و برای آن مفید است.
اگر درد پس از 72 ساعت درمان خانگی بهبود نیافت، باید با پزشک خود تماس بگیرید و فعالیتهای فیزیکی عادی خود را برای چند روز متوقف کنید. پزشکان معمولاً استفاده از کمپرس یخ را برای 48 تا 72 ساعت اول برای درمان سریع گودی کمر توصیه می کنند، پس از سه روز کمپرس گرم را جایگزین سرد کنید تا ماهیچه ها شل شوند و بهبودی تسریع یابد.
پس از اتمام فاز حاد درد حتما حرکاتی که باعث درد شدید نمی شوند از سر گرفته شود. استراحت طولانی مدت نه تنها مفید نیست بلکه میزان عود کمردرد و شدت درد در دفعات بعدی را افزایش می دهد.
برای تسکین درد از داروهای ضد درد بدون نسخه مانند ایبوپروفن، ادویل یا استامینوفن استفاده کنید. گاهی خوابیدن به پشت باعث بیشتر شدن درد گودی کمر می شود و به پروسه درمان سریع قوس کمر و درد شما کمک نمیکند.
در این صورت سعی کنید به پهلو دراز بکشید و زانوها را خم کرده و یک بالش بین پاهای خود قرار دهید. اگر می توانید به راحتی به پشت بخوابید، یک بالش یا حوله ی جمع شده را در زیر ران های خود قرار دهید تا فشار بر قسمت پایین کمر کاهش یابد. حمام گرم یا ماساژ نیز اغلب می تواند ماهیچه های سفت و گرفته ی پشت را شل کند.

– درمان پزشکی

درد در قوس کمر می تواند در شرایط مختلفی مانند فشار و ضعف عضلات رخ دهد. از جمله درمان های پزشکی برای درمان سریع گودی کمر می توان به داروها، فیزیوتراپی، ماساژ و تمرینات تقویتی اشاره کرد.
پزشک شما برای درمان دردتان دوز و کاربرد مناسب داروها را بر اساس علائم شما تعیین می کند.
برخی از داروهایی که ممکن است پزشک شما برای از بین بردن دردتان تجویز کند عبارتند از:

• شل کننده های عضلانی مانند باکلوفن و متاکاربامول
• داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوبروفن و ناپروکسن
• داروهایی مانند کدئین برای تسکین درد
• استروئیدها برای کاهش التهاب (گاهی از تزریق موضعی استروئیدها در عضلات دچار اسپاسم پایین کمر استفاده می شود)
• تزریق کورتیکواستروئید (تزریق های داخل مفاصل یا داخل فضای اپیدورال ستون فقرات مانند کورتون ها یا اوزون)

– عمل جراحي

در موارد بسیار شدید، ممکن است نیاز به جراحی باشد. جراحی معمولاً تنها زمانی یک گزینه است دیگر روش‌های درمانی با شکست مواجه شوند و این راه حل به یک گزینه اضطراری تبدیل شود.

پيشگيری از ابتلا به درد گودی کمر

راه های زیادی برای جلوگیری از ابتلا به درد در قوس کمر وجود دارد.
تمرین تکنیک های پیشگیری نیز ممکن است در صورت آسیب کمر از شدت علائم شما بکاهد.
اقدامات پیشگیرانه شامل موارد زیر است:

— تمرین عضلات شکم و کمر
— کاهش وزن در صورت داشتن اضافه وزن
— بلند کردن صحیح وسایل با خم شدن در زانو و بلند کردن با پاها
— حفظ حالت مناسب
— خوابیدن روی سطح سفت
— نپوشیدن کفش های پاشنه بلند
— ترک سیگار (نیکوتین باعث انحطاط دیسک های ستون فقرات و همچنین کاهش جریان خون می شود.)

در مورد کمردرد خود با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند علت را تشخیص داده و به شما در ایجاد یک برنامه درمانی مناسب کمک کنند.

کلام آخر

کمردرد می تواند یک بیماری مزمن و ناتوان کننده باشد. اقدامات کوچک روزانه می تواند یا به شما کمک کند یا ناراحتی شما را تشدید کند. با برداشتن گام هایی برای تقویت و محافظت از کمر، می توانید به طور ایده آل درد را متوقف یا کند کنید.
با این حال، موارد شدید کمردرد را همیشه نمی توان با تغییر شیوه زندگی برطرف کرد. سهل انگاری و بی توجهی نسبت به دردهایی مانند درد گودی کمر و عدم مراجعه فوری به پزشک می تواند عواقب ناخوشایندی را در پی داشته باشد. اگر کمردرد با توانایی انجام فعالیت های روزمره شما تداخل دارد، حتما با پزشک خود مشورت کنید.